Wednesday, February 19, 2014

DOSA MUJAHARAH

Dosa Yang di Lakukan Secara Terang-terangan Tidak di Ampunkan Oleh Allah SWT

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap perbuatan maksiat yang dilakukan secara terang-terangan (mujahara) adalah membawa kepada kemurkaan Allah SWT. Mereka yang melakukan perbuatan maksiat tersebut seolah-olah mencabar kekuasan Allah SWT. Buktinya semua umat para nabi terdahulu yang mencabar kebenaran yang dibawa oleh utusan Allah SWT dan bermegah dengan maksiat yang mereka lakukan telah dibinasakan oleh Allah SWT.

Rasulullah S.A.W. bersabda, maksudnya: “Semua umatku akan diampunkan dosanya kecuali orang yang mujaharah (terang-terangan dalam berbuat dosa) dan yang termasuk mujaharah adalah seorang yang melakukan perbuatan dosa di malam hari, kemudian hingga pagi hari Allah telah menutupi dosa terbabit, kemudian dia berkata: ‘Wahai fulan semalam saya berbuat ini dan berbuat itu. Padahal Allah telah menutupi dosa tersebut semalaman, tetapi di pagi hari dia buka tutup Allah terbabit’ .” (Hadis riwayat Bukhari dan  Muslim)

Hadis ini menjelaskan bahawa mereka yang melakukan maksiat dimalam hari perlulah menutupnya jangan di ceritakan kepada orang lain di siang harinya kerana Allah SWT telah menutup keaibannya. Sekiranya dia menceritakannya ini bermakna dia seronok dengan perkara maksiat tersebut dan mendedahkan dirinya sendiri kepada perkara yang dibenci oleh Allah SWT. Perbuatan seperti ini dikira juga sebagai mujaharah (terang-terangan dalam membuat dosa).

Oleh itu marilah kita sama-sama menjauhkan diri daripada melakukan dosa kecil atau besar samaada secara terang-terangan atau secara sembunyi-sembunyi, kerana Allah SWT Maha Melihat segala perbuatan yang kita lakukan.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML