Tuesday, March 18, 2014

TIDAK DISEBUT DALAM RUKUN ISLAM

Islam Itu Hanya 5 Perkara Ini Sahaja? Kefahaman Yang Perlu Diperbetulkan

Di dalam hadis yang kedua daripada Hadis 40 Imam Nawawi dan Hadis no 8 dalam Kitab al Iman, menyatakan bahawa :

Islam itu ialah kamu menyaksikan bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, kamu dirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di Bulan Ramadhan dan mengerjakan haji

Selain itu, di dalam hadis yang ketiga daripada Hadis 40 Imam Nawawi, dan juga Hadis Hadis no 16 dalam Kitab al Iman juga..

Islam dibina di atas lima perkara, penyaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Rasulullah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, mengerjakan haji di Baitullah dan berpuasa di Bulan Ramadhan

Persoalan yang dikelirukan di sini ialah, “adakah Islam itu hanya 5 perkara ini sahaja?”, maka, apakah hudud itu bukan Islam? Adakah menutup aurat itu bukan ciri pemakaian Islam?.. Adakah Islam hanya sekecil ini? Mari kita fikirkan sejenak.

Perkara pertama yang perlu difahami ialah, jangan kita mengambil seketul dua hadis sahaja, kemudian menjadikannya hujah, dalam keadaan kita mengenepikan hadis-hadis shahih yang lain.

Perkara kedua yang perlu difahami ialah, perkara yang tidak disebut, bukan bermakna tidak ada...

Hakikatnya 5 perkara ini adalah hasil “rangkuman” kesemua perkara yang dikatakan sebagai Islam. Contohnya apabila kita bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan melainkan Allah, maka, sudah pasti undang-undang pun kita berpegang dengan undang-undang Allah. Sistem kehidupan juga kita bersumberkan kepada cara hidup Baginda SAW melalui pengakuan bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Maka, apa yang disuruh oleh Nabi Muhammad SAW bukannya satu dua sahaja. Jangan lupa, menegakkan negara Islam juga adalah perjuangan Nabi Muhammad SAW yang disuruh kepada kita untuk menegakkannya. Ia juga termasuk dalam Islam.

Maka, tidak perlu kita memanjangkan lebar perbahasan ini kerana ia sudah pun dijelaskan dengan mudah. Kelima-lima rukun Islam ini adalah hasil rangkuman daripada kesemua perkara yang dikatakan sebagai Islam.

Hakikatnya Islam itu ialah

Islam adalah menyeluruh, mencakup semua bidang hidup; Islam adalah negara dan watan atau pemerintah dan ummat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahuan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah. Akidah yang benar dan ibadat yang sah.

Atau

Islam adalah satu sistem yang menyeluruh yang mengandungi semua aspek kehidupan. Ia adalah daulah dan tanahair ataupun kerajaan dan umat. Ia adalah akhlak dan kekuatan ataupun rahmat dan keadilan. Ia adalah kebudayaan dan undang-undang ataupun keilmuan dan kehakiman. Ia juga adalah kebendaan dan harta ataupun kerja dan kekayaan. Ia adalah jihad dan dakwah ataupun ketenteraan dan fikrah. Sebagaimana juga ia adalah akidah yang benar dan ibadat yang sahih, kesemuanya adalah sama pengiktibarannya di sisi kita.

Selain itu, terdapat juga cara-cara yang lebih mudah untuk menjawab persoalan seperti ini. Mari kita lihat, beberapa persoalan di bawah..

- Kenapa kita basuh berak sedangkan ia tidak disebut sebagai rukun Islam?

Soalan ini agak kasar, namun, inilah cara mudah untuk memahaminya. Setiap manusia yang membuang air besar, secara automatiknya, mereka akan membasuh kawasan tersebut. Adakah terdapat mana-mana peruntukan dalam undang-undang yang menyebut tentang kemestiannya? Sudah pasti tidak disebut. Ini kerana perkara tersebut sudah diketahui dan tidak perlu disebutkan lagi.

Contohnya apabila seseorang diminta menceritakan jadual hariannya, dia menceritakan sekali bahawa dia akan memberus gigi pada jam sekian, dengan kekuatan gosokan sekian, ubat gigi sekian, sambil mengadap cermin, kemudian membasuhnya dengan menggunakan air bersih daripada paip yang disalurkan dan bla-bla... perlukah semua ini diceritakan atau cukup sekadar “faham sendiri?”

- Kenapa kamu tidak menyenaraikan bilangan mancis yang kamu perlukan untuk memasak kenduri kawin?

Soalan ini juga lebih kurang sama. Seseorang tukang masak, meminta pekerjanya membeli peralatan memasak yang biasa digunakan untuk memasak kenduri perkahwinan. Lalu setelah disenaraikan (termasuk mancis di dalam senarai tersebut), pekerja itu membeli sebatang mancis sahaja. Apabila ditanya, kenapa kamu beli sebatang sahaja, lalu dia menjawab, kerana yang disebutkan di sini hanyalah “mancis” sahaja, tidak sebut bilangannya. Atau dia akan bertanya soalan yang sama yang saya utarakan sebelum ini.

Ataupun apabila seorang pekerja ingin belajar membuat teh tarik. Lalu dia meminta supaya kita menyediakan senarai bahan untuk membuat teh tarik. Tetapi setelah disemak, dia bertanya kepada kita, kenapa di dalam senarai bahan ini tidak tertulis air, teko, letrik untuk menyalakan lampu (untuk menerangi proses penyediaan), pakaian baginya, selipar yang perlu dipakai dan sebagainya?

Kesimpulan

Mungkin agak lucu sikit. Tetapi hakikatnya, kita perlu memahami. Kita dikurniakan akal adalah untuk berfikir. Apabila kita membaca 2 hadis Nabi SAW yang ditulis sebelum ini, jangan terus menghujum Islam. Jangan pandai-pandai berhujah bahawa Islam tidak pun menyuruh kita menegakkan Negara Islam dan sebagainya. Hakikatnya orang seperti ini hanya membaca hadis dengan membuta tuli.
Read More

HUKUM BER'CHATTING'

Diantara soalan-soalan yang selalu ditanya kepada : 

Apa hukum perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting )?…

JAWAPAN : Tidak harus atau haram hukumnya perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting ) kecuali pada had yang sangat diperlukan sahaja.

Ini kerana perkara perbualan melalui internet ( Chatting ) membuka pintu kearah perbuatan sia-sia dan kejahatan, membuka pintu masuk bagi syaitan dan lubang fitnah dan kerosakan.


Allah Taala telah memuji kaum mukminin atas sifat mereka yang memalingkan diri dari perkara sia-sia. Allah berfirman “ (kaum mukminin itu) mereka yang memalingkan diri perkara-perkara lagho(sia-sia)”(surah almukminun ayat 3)

Perbulan melalui internet ( Chatting ) dan tidak harus kerana telah terbukti khususnya pada zaman kita ini bahawa perbualan antara lelaki dan wanita bukan mahram melalui internet ini adalah jenis perbualan ( Chatting ) yang membawa kearah kejahatan serta sia-sia,salah satu dari pintu masuk syaitan (dalam menghasut kearah kejahatan seperti hasutan kearah zina dan sebagainya) dan membawa kearah fitnah dan kerosakan. Selain itu perkara ini turut membuang masa tanpa apa-apa faedah. Allah Taala telah melarang kita dari saling bantu-membantu dalam perkara dosa dan jahat seperti dalam firmannya di surah Al-Maidah ayat 2. Dan juga Allah telah memerintahkan supaya ditutup pintu-pintu yang menghala kearah fitnah seperti dalam firmannya dalam surah Al An’am ayat 108.

Begitu juga tidak sepatutnya seorang wanita menghantar gambarnya (melalui internet dan sebagainya) kepada orang-orang yang tidak dikenali sebagai memelihara dirinya dan kehormatannya. Sesungguhnya telah banyak berlaku penyalahgunaan terhadap gambar-gambar wanita dikalangan lelaki-lelaki yang tidak bertanggungjawab dan ini adalah satu perkara yang menyalahi kehendak agama Islam.


Read More

PESAN JIBRIL KEPADA NABI S.A.W

Pesan Jibril Kepada Nabi s.a.w

 Jibril datang menemui Rasulullah s.a.w dan berkata kepada baginda, “Hai Muhammad!

1. Hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, tetapi ingat, engkau pasti akan mati. 

2. Berbuatlah apa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan ditanya tentangnya. 

3. Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan berpisah dengannya. 

4. Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang Mukmin itu terletak pada qiamulailnya, dan 

5. Kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain."

Sahabat yang dimuliakan,
Berdasarkan hadis di atas dan pesanan JIbril kepada Nabi s.a.w maka kita perlulah mengambil iktibar di atas pesanan tersebut.

Pertama : Hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, tetapi ingat, engkau pasti akan mati..

Setiap yang hidup akan mati. Dan setiap kematian akan disoal apabila ia kembali menemuai Allah s.w.t.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila sudah sampai ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya (melambatkan) barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) memajukannya (mempercepatkannya).”
(Surah al-A’raf, ayat 34)

Alam pertama yang akan dilalui adalah alam barzakh..

Sabda Nabi s.a.w maksudnya :
"Apabila dikebumikan hamba yang beriman, maka kubur berkata kepadanya, 'marhaban wa ahlan' (ucapan selamat datang), kamu adalah orang yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan di atas belakangku, dan apabila aku menerimamu hari ini, lihatlah apa aku akan lakukan kepada kamu."

Sambung Nabi, "Maka kubur pun menjadi luas sejauh pandangan matanya dan dibukakan juga kepadanya pintu yang menghadap ke Syurga.."

"Dan apabila dikebumikan hamba yang berdosa dan kafir, maka kubur berkata kepadanya, 'la marhaban wa la ahlan' (yakni tidak diundang dan tidak diterima kehadirannya).' Engkaulah antara mereka yang paling aku benci yang berjalan di atas belakangku selama ini. Dan apabila aku menerima kamu hari ini, kamu akan saksikan apa yang bakal aku lakukan terhadapmu."

Sabda Nabi s.a.w yang maksudnya, "Maka kubur pun sedikit demi sedikit mula menghimpit tubuhnya hingga bertemu rapatlah segala tulang belulangnya."

Rasulullah mengepal jari-jarinya lalu menyambung, " Dihantarkan kepadanya tujuh puluh ular besar lagi berbisa, jika seekor daripadanya menyemburkan bisanya ke atas muka bumi ini, nescaya tidak akan tumbuh sesuatu apa pun. Selama mana baki dunia ini, maka selama itulah dia akan dibelit dan dipagut ular-ular itu hinggalah tiba hari perhitungan (Yaumul Hisab)."

Nabi s.a.w bersabda lagi maksudnya :
"Kubur itu samaada sebuah taman Syurga ataupun sebuah lubuk api Neraka."
(Hadis Riwayat Abu Sa'id Al-Khudri r.a)

Kedua : Berbuatlah apa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan ditanya tentangnya. .

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Setiap hamba pada hari qiyamat tidak akan mengorak langkah menuju ke mana-mana selagi dia belum selesai disoal-siasat tentang empat perkara :
Pertama : Tentang umurnya di manakah dihabiskan sewaktu di dunia dahula?
Kedua : Masa remajanya, bagaimana dia menghadapi ujian di waktu itu?
Ketiga : Tentang harta, dari mana dia perolehi dan bagaimana dia membelanjakannya?
Keempat : Tentang ilmunya, apakah dia telah beramal dengan ilmu itu?"
(Hadis Riwayat Muaz bin Jabal r.a.)

Oleh itu hidup di dunia ini kita tak boleh bebas sepenuhnya kerana empat persoalan itu perlu dijawab . Jika seseorang terlepas dan dapat menjawab dengan baik maka akan selamatlah ia daripada menerima azab Allah s.w.t. Yang akan menjawab bukannya lidah manusia tetapi yang menjawab adalah amalannya dan setiap anggotanya, bumi, hari, masa dan makhluk Allah s.w.t yang lain. Mereka akan menjadi saksi dan memberi jawapan dengan tepat dan tidak ada pendustaan.

Ketiga : Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan berpisah dengannya. 

Cinta manusia sesama  manusia lain di dunia hanyalah bersifat sementara. Manusia pasti akan berpisah dengan orang yang di cintai apabial tiba masanya. Cinta pada ibu- bapa, isteri, suami, anak-anak, ahli keluarga, kekasih, sahabat, guru, dan sebagainya adalah  tidak berkekalan. Mereka yang di cintai akan mengiringi seseorang yang di cintai setakat ke kuburan saja selepas itu mereka akan pulang kerumah.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : "Tiga perkara yang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang akan bersamanya dalam kubur. Perkara tersebut ialah : Kaum kerabat, harta benda dan amalannya. Semua kaum kerabat dan harta bendanya akan pulang, manakala yang kekal bersamanya ialah amalannya "

Oleh itu banyakkanlah beramal soleh, amal ibadah dan  amal kebajikan kerana ianya akan menjadi teman setia kalian di alam barzakh.

Keempat : Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang Mukmin itu terletak pada qiamulailnya. 

Orang Mukmin yang hebat dan sentiasa menjaga hubungan hatinya dengan Allah s.w.t tidak akan meninggalkan qiyamulail kerana dengan qiyamulail akan memberi kekuatan rohani yang luar biasa untuk memikul amanah yang besar kepada Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis dari Bilal r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Hendaklah kamu qiamulail (solat malam), kerana sesungguhnya solat malam itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, dan mendekatkan diri kepada Allah, mencegah dari perbuatan dosa, dan menutupi dosa atau kejahatan-kejahatan dan mengusir penyakit dari badan.” 
( Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Hakim dan Baihaqi.)

Dari Sayidina Umar Ibnu Khattab, dari Nabi s.a.w bersabda maksudnya : “Sesiapa yang mengerjakan solat di waktu malam (tahajjud) serta membaguskan solatnya, Allah akan memberikan dia kemuliaan sembilan macam. Lima macam di dunia, dan empat macam di akhirat.

“Yang lima macam di dunia, ialah :

1. Allah akan memeliharanya dari segala macam bahaya.
2. Ditunjukkan tanda-tanda sebagai orang yang taat pada mukanya.
3. Ia akan dicintai di hati orang-orang Mukmin dan segenap hati manusia umumnya dan 
4. Pembicaraannya berisi hikmat ,
5. Dijadikan dia orang bijaksana, yakni dia dikurnai fikiran cerdas.

“Yang empat macam di akhirat nanti, ialah :

1. Dibangkitkan dia dari kubur, wajahnya putih bercahaya, 
2. Akan dimudahkan dia waktu dihisab, 
3. Ia akan melintas di atas shirat (titian) seperti kilat, dan 
4. Diberikan buku amalannya di tangan kanannya di hari kiamat."

Lima : Kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain.

Kehebatan orang Mukmin adalah kerana ia hanya bertawakkal kepada Allah s.w.t.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : 

"Dan (ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)."
(Surah al-Thalaq ayat 3).

Firman Allah s.w.t.yang bermaksud :

“… Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal, jika kamu benar-benar orang yang beriman.”
(Surah al-Maidah ayat 23)

Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

“Barangsiapa menginginkan dirinya menjadi orang terkuat hendaklah dia bertawakkal kepada Allah.”

Firman Allah s.w.t.yang bermsksud :

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya."
(Surah At-Talaq ayat 2-3)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita muhasabah diri kita terhadap lima pesanan Jibril kepada Nabi s.a.w. Walaupun pesanan tersebut diberikan kepada baginda tetapi hakikat sebenarnya Jibril hendak memberi pesanan dan peringatan kepada semua manusia bahawa hidup di dunia ini adalah sementara dan akhirat adalah kehidupan yang kekal abadi dan kepentingan qiyamulail dan bertawakkal kepada Allah s.w.t. Semoga pesanan ini dapat kita hayati dalam kehidupan kita semua.
Read More

PERUBATAN ISLAM

Perubatan Islam Tidak Menggunakan Khidmat Jin Untuk Mengubati Penyakit

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

























Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Islam mempunyai cara tersendiri dalam memberi rawatan perubatan kepada pesakit samaada sakit daripada penyakit fizikal atau sakit berpunca daripada ilmu sihir atau  gangguan jin-jin kafir.

Umat Islam perlu berhati-hati apabila berubat secara tradisional menggunakan khidmat bomoh atau dukun kerana sebahagian daripada mereka menggunakan kaedah rawatan menggunakan  bantuan jin-jin kafir kerana perbuatan ini  boleh memesongkan  akidah kita.

Islam mementingkan kebaikan dan kesihatan. Di samping itu Islam menyuruh umatnya berikhtiar mengubat apabila dijangkiti sebarang penyakit. Ada banyak ayat al-Quran dan hadis berkaitan penjagaan kesihatan dan mengubati penyakit.

Malah ada enam kali sebutan syifak atau kesembuhan dalam al-Quran antaranya firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari al-Quran, ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat kepadanya; dan al-Quran tidak menambah kepada orang yang zalim melainkan kerugian juga.” (Surah Al-Israk ayat 82)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. “Pada suatu hari kami bersama-sama dalam perjalanan, bermalam di satu dusun. Datang kepada kami seorang budak perempuan dan berkata : “Sesungguhnya kepala desa ini sakit dan tak seorangpun di antara kami yang dapat mengubatinya, adakah diantara tuan-tuan yang dapat mengubatinya ?” 

Salah seorang dari rombongan kami berdiri dan mengikuti budak tadi. Kami tidak mengira yang ia dapat menjadi dukun. Si sakit itu lalu dijampinya dan sembuh. Kepadanya diberi hadiah 30 ekor kambing, dan kepada kami disuguhkan susu. 

Ketika ia kembali kami bertanya : “Apakah engkau membolehkan jampi, dan apakah engkau tukang jampi ?” 

Ia menjawab : “Tidak, saya bukan tukang jampi, tetapi aku hanya membacakan Ummul-Kitab (al-Fatihah).” 

Kami katakan : “Kejadian ini jangan dikabarkan kepada siapapun, sebelum kita tanyakan kepada Rasulullah SAW. lebih dahulu”. 

Sesudah kami sampai di kota Madinah, kami datangi Rasulullah SAW. dan kami ceritakanlah kejadian itu. Rasulullah lalu berkata : “Siapa tahu bahwa surah itu (al-Fatihah) adalah jampi (ubat) bagilah hadiah itu dan berikan saya sebahagian darinya”.(Hadis Riwayat Bukhari)

Sahabat yang dimuliakan, 
Amalan perubatan menggunakan doa ,surah al-Fatihah atau bacaan ayat al-Quran adalah satu daripada cabang rawatan diakui syarak sebagai amalan mulia. Ia dipanggil ruqyah ataupun jampi bersesuaian syarak. Malah ia diamalkan pada zaman Rasulullah SAW dan salafussoleh.

Daripada Auf bin Malik katanya: “Kami pandai menjampi pada zaman jahiliah, maka kami bertanya Nabi SAW, Ya Rasulullah SAW apakah pandangan anda mengenai jampi? Lalu Baginda SAW meminta mereka memperdengarkan jampi digunakan sejak zaman jahiliah itu. Baginda SAW menyatakan harus dilakukan, selagi tidak menyebabkan syirik.” (Hadis riwayat Muslim)

Kalangan masyarakat menamakan rawatan secara ruqyah saja dianggap perubatan Islam. Manakala rawatan secara saintifik di hospital adalah perubatan moden semata-mata. Hakikatnya perubatan moden sebahagian daripada perubatan Islam.

Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah sendiri dalam kitabnya Tibb al-Nabawi dan Zaad al-Ma’ad menceritakan bagaimana Nabi SAW merawat menggunakan kaedah berbekam, penggunaan biji habbatussauda, madu dan bermacam lagi makanan kesihatan.

Namun, sejak akhir-akhir ini ada kaedah rawatan mula menjadi tumpuan masyarakat iaitu pembedahan batin. Selepas meneliti unsur terdapat dalam pembedahan batin diamalkan sesetengah perawat maka beberapa nas hukum perlu diperjelaskan agar tidak memberi kecelaruan kepada masyarakat dalam menilai benar atau salah.

Rawatan itu ada yang membedah tubuh badan dengan tangan kosong atau tanpa peralatan moden, membetulkan tulang tanpa sentuhan fizikal, menggunakan peralatan ghaib, perubatan jarak jauh dan seumpamanya.

Penggunaan ayat al-Quran atau doa diharuskan tetapi jika disertai dengan sihir, iaitu membabitkan jin, perbuatan itu salah kerana amalan berkenaan termasuk dalam kategori dosa besar yang membinasakan iaitu sihir.

Walaupun pengamal perubatan batin menyatakan ia berpegang kepada ayat al-Quran dan kaedah syarak, namun difikir secara logik, ternyata bukan mudah seseorang itu, terutama orang awam memastikan status amalan itu.

Apabila sesuatu yang di luar adat kebiasaan itu dilazimi secara berterusan seperti upacara pembedahan batin, sekali gus jelas bagi kita ia sudah terkeluar dari kaedah asas perubatan yang diizinkan.

Ia jauh daripada perubatan secara saintifik moden, ruqyah serta tibb al-Nabawi yang menepati syarak. Jelaslah kaedah perubatan secara pembedahan batin ini meminta bantuan jin kerana sesuatu yang magis dan di luar adat tidak boleh berlaku secara berterusan.

Biasanya bomoh, dukun atau pawang yang mengaku menggunakan kaedah bedah batin adalah termasuk dalam perbuatan  sihir dengan mendapat bantuan daripada jin-jin kafir, sedangkan jin-jin kafir ini akan menyesatkan manusia dengan berbagai cara.

Allah SWT juga berfirman maksudnya :
"Dan bahwasannya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan… (Surah al-Jin ayat 6)

Meminta pertolongan jin untuk mengubati penyakit atau mohon keselamatan dari jin untuk mencelakai orang lain atau untuk menolong orang lain, meminta pertolongan kepadanya untuk menjaga diri dari kejahatan orang lain yang dengki kepadanya, kesemuanya adalah perbuatan syirik. Orang yang berbuat demikian, tidak ada lagi pahala solat dan puasa. 

Allah SWT berfirman maksudnya : "Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) sebelummu:"Jika kamu mempersekutukan (Allah), niscaya akan hapus amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi." (Surah az-Zumar ayat 65) 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-39 pada 21 September 1995 juga memutuskan bersahabat dengan jin dengan tujuan mendapatkan pertolongan dalam perubatan, mencari kekuatan dan kehebatan ditegah syarak dan haram.

Masyarakat Islam dinasihatkan meninggalkan rawatan syubhah seperti pembedahan batin. Umat harus memahami, setiap penyakit ada penawarnya tetapi setiap penawar tidak dijamin boleh menyembuhkan. Semoga Allah membebaskan kita dari segala penyakit dengan reda-Nya, bukan diberi kesihatan dengan kemurkaanNya.

Sahabat yang dikasihi,
Jauhilah amalan syirik ketika kita mencari ubat untuk rawatan alternatif dengan menggunakan khidmat bomoh yang jelas amalannya bertentangan dengan syariat Islam. Berbeza jika kita cari dan menggunakan kaedah rawatan menggunakan ayat-ayat al-Quran atau ruqyah dalam berubat dan mencari penawar penyakit yang kita hadapi. 

Sebenarnya lebih baik kita bersabar di atas penyakit yang kita hadapi daripada sembuh daripada penyakit tetapi kita menggunakan cara syirik (dengan meminta pertolongan jin kafir) hingga menyebabkan kita jauh daripada kebenaran dan rahmat Allah SWT.  Setiap penyakit itu ada ubatnya kecuali mati. Jika sudah sampai masanya (saat kematian) maka doktor yang paling hebat didunia pun tidak akan mampu memulihkan penyakit tersebut atau ubat yang paling cangih sekalipun di dunia ini tidakkan dapat menyembuhkannya. Semuanya adalah berada di dalam ketentuan Allah SWT.

Read More

PERTOLONGAN ALLAH

Orang Mukmin Akan Meletakkan Harapan dan Pertolongan Hanya Kepada Allah SWT.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Jika engkau meminta maka mintalah kepada Allah dan jika engkau memohon pertolongan maka mohonlah pertolongan Kepada Allah." (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, ia berkata hadis hasan sahih)

Huraiannya :

Imam Nawawi dan Al-Haitami telah memberikan penjelasan terhadap makna hadis ini, secara ringkas penjelasan tersebut sebagai berikut, "Jika engkau memohon pertolongan atas suatu urusan, baik urusan dunia maupun akhirat maka mohonlah pertolongan kepada Allah. Apalagi dalam urusan-urusan yang tidak seorang pun kuasa atasnya selain Allah. Seperti menyembuhkan penyakit, mencari rezeki dan petunjuk. Hal-hal tersebut merupakan perkara yang khusus Allah sendiri yang kuasa."

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman yang bermaksud :"Jika Allah menimpakan suatu kemudaratan kepadamu maka tidak ada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia sendiri." (Surah A1-An'am ayat 17)

Barangsiapa menginginkan hujjah atau dalil maka cukup baginya al-Quran, barangsiapa menginginkan sebarang pertolongan maka cukup baginya Allah SWT.  Allah SWT  berfirman yang bermaksud : "Bukankah Allah cukup untuk melindungi hamba-hambaNya?" (Surah Az-Zumar: ayat 36)

Sahabat yang dimuliakan,
Atha’ al-Khurasani berkata:”Saya berjumpa dengan Wahab bin Munabbih di satu jalan dan aku bertanya kepadanya: "Ceritakan kepadaku suatu hadis yang dapat ku ingat namun biarlah iaya cukup ringkas! Maka beliaupun berkata: "Allah SWT telah mewahyukan kepada Nabi Daud a.s sepertimana berikut:

'Wahai Daud! Demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, tiada seorang hamba-Ku yang meminta kepada-Ku dengan bersungguh-sungguh dan Aku mengetahui niatnya, kemudian orang itu akan diperdaya oleh penduduk tujuh langit dan tujuh bumi melainkan pasti akan Aku selamatkan dan Aku hindarkan ia dari semua tipudaya itu.

Sebaliknya, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku tiada seorangpun yang berlindung dari halangan makhluk-Ku dan tidak kepada-Ku dan Aku mengetahui niatnya yang sedemikian rupa melainkan  Aku putuskan ia dari rahmat-Ku dan Aku longsorkan bumi di bawahnya dan tidak Aku hiraukan dalam lembah jurang mana ia akan binasa'.”

Oleh itu kalian semua perlulah berdoa dan memohon apa sahaja hajat dan keperluan kalian samaada untuk urusan dunia atau pun urusan  akhirat. Jangan lupa memohon dan mengharap kepada Allah SWT,  supaya Dia mengatasi ketentuan-ketentuan yang telah diturunkannya ke atas kalian.

Kalian boleh sahaja meminta bantuan kepada seseorang tentang apa sahaja sebagai ikhtiar dalam rangka perhubungan sesama manusia, asalkan hati kalian tidak lupa kepada Allah SWT.Sebab dengan kehendak-Nyalah maksud kalian  akan tercapai termasuklah penyelesaian terhadap sebarang musibah. Dan kejayaannya tersebut bukanlah kerana kepandaian manusia, tetapi disebabkan oleh kurnia dan izin Allah SWT semata-mata. Contoh kita minta tolong mekanik kereta baiki kereta kita yang rosak, tetapi perlu ingat dia tidak akan mampu menyiapkannya tanpa izin Allah SWT. Hanya Dia sahaja yang mengizinkan perkara tersebut disempurnakan oleh mekanik tersebut.

Sahabat yang dikasihi,
Meminta bantuan dan pertolongan manusia hanya sebagai ikhtiar dan usaha manusia, tidak lebih daripada itu kerana kepandaian dan hebatnya manusia tidak akan mampu mengubah dan mengatasi ketentuan takdir daripada Allah SWT.

Apa yang mesti kalian jauhi semasa meminta bantuan kepada manusia, hati kalian jangan lupa dan lalai kepada Allah SWT dan tidak bertawakkal kepada-Nya. Janganlah bergantung harapan kepada manusia, letaklah harapan, keyakinan dan kejayaan kepada Allah SWT. Barangsiapa yang mengharap kepada manusia dan putus hubungan hatinya kepada Allah SWT ini bererti tauhidnya itu sudah kabur, keyakinannya pun kepada Allah telah berkurang, dan ia termasuk di dalam golongan orang-orang yang rugi.

Syarat-syarat Untuk Mendapat Pertolongan Allah

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah s.w.t Maha Mendengar segala do'a, permohonan dan munajat para hamba kepada-Nya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud : "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu mereka) : Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdo'a apabila dia berdo'a kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul."

Berdo'a adalah amalan yang dituntut oleh Islam. Seorang hamba yang merasa hina di sisi Tuhannya akan memanjatkan permohonan dan do'a kehadrat Allah s.w.t. agar ditunaikan segala hajat yang diperlukannya. Ia merasa amat kerdil dan tidak ada pergantungan dan pengharapan yang lain melainkan ditujukan kepada yang Maha Esa.

Sebagai seorang Mukmin yang yakin di atas Qada' dan Qadar Allah s.w.t. kalian kena berfikiran positif dan yakin apa sahaja keputusan Allah s.w.t.adalah keputusan yang terbaik, yang mana hanya Allah s.w.t. sahaja Maha Mengetahui di atas kehidupanmu pada masa sekarang dan masa akan datang.

 Dalam hidup ini kita perlukan pertolongan dan bantuan daripada Allah s.w.t. dalam setiap urusan kita terutama disaat genting. Yang mana tidak ada tempat lain yang dapat kita panjatkan munajat dan pertolongan melainkan kepada Allah s.w.t.

Terdapat beberapa syarat untuk kita mendapat pertolongan Allah s.w.t. dan do'a-do'a kita dimakbulkan-Nya. Tanpa syarat ini do'a kita seperti hembusan angin yang tidak dipedulikan oleh Allah s.w.t.

Syarat-syarat tersebut adalah seperti berikut :

1. Menjauhi dosa-dosa  besar.

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar diantara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, niscaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (Syurga).”(Surah 4 ayat 31).

Diantara sejumlah ahli tafsir ada yang menafsirkan, bahawa yang disebut tempat yang mulia adalah:

a) Syurga.
b) Segala hal yang Allah redhai.
c) Pertolongan Allah.

Pendapat yang paling kuat tentang pengertian dosa besar adalah segala perbuatan yang pelakunya diancam dengan api Neraka, laknat atau murka Allah di hari akhirat atau mendapatkan hukuman had di dunia. Sebagian ulama menambahkan perbuatan yang Nabi s.a.w.  meniadakan iman dari pelakunya, atau baginda mengataan ‘bukan golongan kami’ atau baginda berlepas diri dari pelakunya maka semuanya termasuk dosa-dosa besar.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :“ Dosa yang paling besar ialah mensyrikkan Allah , derhaka pada ibu bapa dan membunuh orang” (Hadis riwayat Anas bin Malik)

2. Menjauhi daripada pakaian , minuman dan makanan yang haram.

Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Sesungguhnya Allah itu baik, Dia tidak menerima melainkan yang baik. Sesungguhnya Allah memerintah orang Mukmin dengan apa yang diperintahkan kepada semua Rasul dgn firmannya : 'Wahai sekalian Rasul! Makanlah kamu makanan yang baik dan beramallah dgn amalan yg soleh.' Allah berfirman lagi : 'Wahai orang-orang yang beriman, makanlah kamu makanan yg baik dari rezeki yang Kami berikan.'

Kemudian baginda menyebutkan seorang lelaki yg jauh perjalanannya, kusut masai rambutnya dan berdebu mukanya menghulurkan kedua tangannya ke langit (berdo'a) : 'Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku, wahai Tuhanku! ' Padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, dan disuapkan dgn yg haram. Maka bagaimanakah akan diperkenankan doanya?" (Hadis Riwayat  Muslim)

Nabi s.a.w bersabda kepada Sa'ad r.a. yang bermaksud : "Wahai Sa’ad, perbaikilah makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do'anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api Neraka lebih layak membakarnya. (Hadis Riwayat  Ath-Thabrani)

3. Bertaubat kepada Allah.

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Katakanlah : Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhan mu dan berserah dirilah kepada Nya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong lagi. Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya”(Surah 39 ayat 53-55)

Adapun cara taubat nasuha adalah sebagai berikut:

a) Berhenti daripada melakukan dosa.

b) Solat taubat  2 raka’at dan berdo’a :“Keduanya berkata: 'Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi.” (Surah 7 ayat 23)

c) Menyesal dan tidak mengulangi perbuatan dosa yang telah lalu.

d) Melakukan pemulihan dengan meningkatkan amal soleh dan bersahabat dengan orang-orang soleh.

4. Beristighfar setiap hari.

 Beristighfar adalah memohon keampunan kepada Allah s.w.t diucapkan setiap hari.

Nabi s.a.w beristighfar kepada Allah s.w.t 100 kali setiap hari dengan sabdanya yang bermaksud : "Wahai sekalian manusia. Taubatlah (beristigfar) kepada Allah karena aku selalu bertaubat kepada-Nya dalam sehari sebanyak 100 kali.” (Hadis Riwayat  Muslim) Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam satu majlis baginda  mengucapkan,

رَبِّ اغْفِرْ لِى وَتُبْ عَلَىَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

‘Robbigfirliy wa tub ‘alayya, innaka antat tawwabur rohim’ [Ya Allah ampunilah aku dan terimalah taubatku, sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang] sebanyak 100 kali. (Hadis Riwayat Abu Daud. )

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah?. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (Surah 3 ayat 135)

5.  Berjihad dengan harta dan jiwa

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya. Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang lebih baik di dalam Syurga ‘Adn, itulah keberuntungan yang besar.” (Surah 61 ayat  10-12)

6. Berlapang dada dan jiwa pema’af.

Sifat mulia yang dikasihi Allah s.w.t adalah sifat berlapang dada dan pemaaf akan kesalahan orang lain. Ia tidak suka  berbalas dendam .

 Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat  mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia  berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)" (Hadis Riwayat Baihaqi)

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. (Yaitu) orang-orang yang menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema’afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Surah 3 ayat 133)

7. Bertawasul dengan amalan terbaik yang pernah dilaksanakan.

Daripada Abu Abd Rahman, Abdullah bin Umar bin Khatthab r.a berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :“Dahulu sebelum kamu, ada tiga orang berjalan-jalan kemudian mereka pergi ke sebuah gua untuk berteduh, maka mereka pun masuk kedalamnya. Kemudian tiba-tiba ada batu dari atas bukit yang bergolek dan menutup pintu gua itu sehingga mereka tidak dapat keluar.

Salah seorang daripada mereka berkata “Sesungguhnya tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu sekalian daripada bencana ini kecuali apabila kamu sekelian berdoa kepada Allah s.w.t dengan menyebutkan amalan-amalan soleh yang pernah kamu lakukan...."

Ketiga-tiga mereka berjaya mendapat pertolongan Allah s.w.t setelah do'a mereka di atas amalan kebaikan yang pernah mereka kerjakan (bertawasul dengan amalan kebaikan) diterima Allah s.w.t. dan mereka terselamat daripada musibah terperangkap di dalam gua.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita perbaiki amalan kebaikan dan kebajikan dan meningkatkan ibadah dan amal soleh kita kepada Allah s.w.t. Melaksanakan semua yang wajib dan meninggalkan yang haram dan memperbaiki hubungan hati kita dengan Allah s.w.t dan memperbaiki muamalah kita sesama manusia. Semoga kita mendapat redha dan rahmat Allah dan mendapat pertolongan-Nya di dunia dan akhiraT.
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML