Sunday, March 9, 2014

SOAL JAWAB AGAMA BAHAGIAN 131

Soal Jawab Agama Siri 131 (Orang Berzina Berkahwin, Nasihat Anak Kepada Ibunya, Zakat Fitrah, Menjadi Wali Dan Hukum Bersumpah)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal jawab Agama Siri 131 adalah menjelaskan persoalan mengenai orang yang berzina berkahwin, nasihat anak kepada ibunya, zakat fitrah, orang fasik menjadi wali dan hukum bersumpah. 

926. Soalan : Bolehkan ustaz jelaskan jika seseorang telah melakukan zina adakah dosa mereka akan terhapus dengan mereka berkahwin?

Jawapan : 

Zina termasuk salah dosa besar dalam Islam. Kerana itu, dosa zina mendapatkan hukuman khusus di dunia. Di sebat  dengan rotan sebanyak 100 kali bagi penzina yang belum berkahwin (ghairu Muhsan), dan di rejam hingga mati bagi penzina Muhsan (yang sudah berkahwin).

Lebih dari itu, setiap orang yang melakukan perbuatan dosa, dia diwajibkan untuk bertaubat. Dan cara yang diajarkan oleh islam untuk menghapus dosa besar adalah dengan bertaubat nasuha. Allah berfirman SWT :

إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا

Maksudnya, "Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga). (Surah An-Nisa' ayat 31).

Ayat ini menjelaskan, syarat dihapuskannya kesalahan adalah dengan bertaubat nasuha, dengan meninggalkan dosa yang dilakukan.

Taubat secara bahasa maksudnya kembali. Orang yang bertaubat, bererti dia kembali dari kemaksiatan, menuju aturan Allah, diiringi memohon ampun kepada-Nya.

Rukun Utama Taubat Nasuha Ada Tiga :

Imam An-Nawawi mengatakan,

وقد سبق في كتاب الإيمان أن لها ثلاثة أركان: الإقلاع، والندم على فعل تلك المعصية، والعزم على أن لا يعود اليها أبدا

”Dalam kitab al-Iman disebutkan bahawa taubat memiliki 3 rukun iaitu 1. Al-Iqla’ (meninggalkan dosa tersebut), 2. An-Nadm (menyesali) perbuatan maksiat tersebut, dan 3. Al-Azm (bertekad) untuk tidak mengulangi dosa yang dia taubati selamanya. (Syarh Shahih Muslim, 17/59)

Berikut penjelasan lebih terperinci :

Pertama ; al-Iqla’ (Meninggalkan dosa tersebut (yang ditaubati).

Inilah bukti keseriusan taubatnya. Meninggalkan dosa yang dia lakukan. Seorang pegawai bank, belum dikatakan bertaubat dari riba, selama dia masih aktif kerja di bank. Seorang penzina belum dikatakan bertaubat dari zina, sementara dia masih rajin berzina.

Imam Fudhail bin Iyadh menyatakan: “Istighfar tanpa meninggalkan kemaksiatan adalah taubat para pendusta.”

Kedua, an-Nadm (Mengakui kesalahan dan menyesali perbuatannya)

Orang yang tidak mengakui dosanya, dia tidak akan menyesali perbuatannya. Dengan menyesal, dia akan bersedih jika teringat dosanya. Termasuk bagian dari penyesalan itu adalah tidak menceritakan dosa tersebut kepada orang lain, apalagi membanggakannya. Dan jika dosa itu di sebabkan kawasan sekitarnya mempengaruhinya maka dia akan meninggalkan kawasan tersebut.

Bentuk penyesalan penzina adalah dengan menghindari segala yang boleh membawa kepada syahwatnya.

Ketiga, al-Azm (Bertekad untuk tidak mengulangi dosanya)

Jika seseorang berhenti dari dosanya, sementara dia masih punya harapan untuk melakukannya jika waktu memungkinkan, maka dia belum disebut taubat.

Seseorang yang bertaubat dari berkhalwat  ketika Ramadan, dan akan kembali berkhalwat selepas Ramadan belum dikatakan telah bertaubat.

Apakah dengan berkahwin, dosa zina otomatik akan hilang?

Dosa zina sebagaimana dosa besar lainnya, hanya boleh hilang dengan taubat nasuha. Dan syarat taubat adalah tiga seperti yang disebutkan di atas.

Oleh itu, semata-mata berkahwin, belum menghapus dosa zina yang pernah dilakukan. Kerana dengan berkahwin, bukan syarat taubat itu sendiri. Kecuali jika perkahwinan ini dilangsungkan atas dasar:

1. Menyesali dosa zina yang telah dilakukan

2. Agar tidak mengulang kembali dosa zina tersebut.

Jika berkahwin atas motivasi ini, insyaa Allah status perkahwinannya adalah sebahagian dari taubat untuk perbuatan zina itu.

Untuk itu, sebahagian ulama menyarankan agar orang yang melakukan zina, untuk segera berkahwin, dalam rangka menutupi aib keduanya. Kerana jika mereka berpisah, akan sangat merugikan pihak wanita, kerana tidak ada lelaki yang bangga memiliki isteri yang pernah dinodai orang lain secara tidak halal.

927. Soalan : Adakan anak boleh menasihati ibunya jika dia melakukan dosa?

Jawapan : 

Anak boleh menasihati ibunya jika di dapati ibunya melakukan sesuatu perbuatan yang boleh mendatangkan dosa atau perkara yang di larang oleh Allah SWT.

Salah satu adab terhadap orang tua yang Allah ajarkan kepada kita adalah berkata lembut dan tidak boleh menghardiknya atau membentaknya.

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

Maksudnya, "Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut di dekatmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. (Surah Al-Isra' ayat  23)

Apabila orang tua memaksa anaknya untuk berbuat syirik, Allah SWT perintahkan agar kita tetap bersikap lembut kepadanya, tanpa harus mentaatinya,

وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا

Maksudnya, "Jika keduanya memaksamu untuk berbuat syirik dengan mempersekutukan Aku yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik (Surah Luqman ayat 15).

Dan tentu kita tahu, syirik adalah dosa dan maksiat terbesar secara mutlak. Sekalipun dalam keadaan mereka melakukan kesyirikan dan bahkan memaksa kita untuk berbuat syirik, Allah SWT tidak mengizinkan kita untuk bersikap kasar kepada orang tua, terutama ibu.

Nabi Ibrahim a.s. dan Ayahnya :

Cerita ini mungkin sudah selalu kita mendengarnya. Nabi Ibrahim a.s.  memiliki ayah penyembah berhala dan pembuat patung berhala. Sekalipun si ayah mengancam hendak melempari batu kepada Nabi Ibrahim, baginda tetap memperlakukan ayahnya dengan sopan.

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئًا

Maksudnya, "Ingatlah ketika ia berkata kepada bapanya; “Wahai bapaku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikitpun?"

Pada ayat di atas, Ibrahim memanggil ayahnya dengan panggilan: ’Ya Abati’ [يَا أَبَتِ], itu panggilan lembut untuk si ayah. Ibrahim tidak memanggil ayahnya dengan ’Ya Abi’, kerana lebih kasar dari pada yang pertama.

Anda lihat, bagaimana sikap ayahnya kepada Ibrahim,

قَالَ أَرَاغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِي يَا إِبْرَاهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَاهْجُرْنِي مَلِيًّا

Maksudnya, "Berkata bapanya: “Apakah kamu benci kepada tuhan-tuhanku, hai Ibrahim? jika kamu tidak berhenti, nescaya kamu akan kurajam, dan tinggalkanlah aku buat waktu yang lama”. (Surah Maryam ayat 46)

Nabi Ibrahim a.s. tetap mengingatkan ayahnya, berdakwah kepada ayahnya yang melakukan syirik, untuk bertaubat dan kembali kepada Allah SWT. Namun bukan dengan cara membentak, memarahi, tapi dengan cara lembut.

Allah juga berfirman tentang keingkaran Azar ayah Nabi Ibrahim ’alaihis-salaam :

وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لأبِيهِ إِلاّ عَن مّوْعِدَةٍ وَعَدَهَآ إِيّاهُ فَلَمّا تَبَيّنَ لَهُ أَنّهُ عَدُوّ للّهِ تَبَرّأَ مِنْهُ إِنّ إِبْرَاهِيمَ لأوّاهٌ حَلِيمٌ


Maksudnya,“Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapanya tidak lain hanyalah kerana suatu janji yang telah diikrarkannya kepada bapanya itu. Maka, tatkala jelas bagi Ibrahim bahawa bapanya itu adalah musuh Allah, maka Ibrahim berlepas diri dari padanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat lembut hatinya lagi penyantun” (Surah At-Taubah ayat 114)

928. Soalan : Adakah orang miskin wajib membayar zakat fitrah?

Jawapan : 

Pertama, aturan zakat fitrah berbeza dengan aturan zakat harta. Sebagaimana aturan zakat harta juga berbeza dengan aturan zakat pertanian atau zakat haiwan ternak.

Oleh itu, kita tidak mengqiyaskan aturan zakat fitrah dengan aturan yang berlaku pada zakat harta atau zakat pertanian.

Kedua, Pada aturan zakat harta, orang yang wajib menunaikan zakat adalah mereka yang memiliki harta cukup nisab iaitu sama nilai dengan  85 gram emas (ikut nilaian semasa) dan telah tersimpan selama setahun. Dengan kata lain, orang yang berkewajiban menunaikan harta hanya orang yang kaya.

Batasan Orang yang Wajib Menunaikan Zakat Fitrah

Ulama berbeza pendapat tentang batasan orang yang wajib menunaikan zakat fitrah.

1. Orang yang berkewajiban membayar zakat fitrah adalah mereka yang memiliki harta satu nisab, sebagaimana zakat harta Ini adalah pendapat ulama Kufah.

2. Orang yang wajib membayar zakat fitrah adalah mereka yang memiliki kelebihan makanan di luar keperluannya ketika hari raya, sekalipun dia tidak memiliki kelebihan harta lainnya. Ini adalah pendapat majoriti ulama, diantaranya Az-Zuhri, As-Sya’bi, Ibnu Sirrin, Ibnul Mubarok, Imam As-Syafii, Imam Ahmad dan yang lainnya. (Ma’alim As-Sunan karya Al-Khithabi, 2/49).

Selanjutnya Al-Khithabi mengambil keterangan Imam As-Syafii, yang menjelaskan,

إذا فضل عن قوت المرء وقوت أهله مقدار ما يؤدي عن زكاة الفطر وجبت عليه

“Apabila makanan seseorang melebihi keperluan dirinya dan keluarganya, seukuran untuk membayar zakat fitrah, maka dia wajib mengeluarkan zakatnya.” (Ma’alim As-Sunan karya Al-Khithabi, 2/49).

Diantara dalil yang menguatkan pendapat majoriti ulama adalah hadis dari Ibn Umar radliallahu ‘anhuma, beliau mengatakan,

فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَكَاةَ الفِطْرِ صَاعًا مِنْ تَمْرٍ، أَوْ صَاعًا مِنْ شَعِيرٍ عَلَى العَبْدِ وَالحُرِّ، وَالذَّكَرِ وَالأُنْثَى، وَالصَّغِيرِ وَالكَبِيرِ مِنَ المُسْلِمِينَ

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mewajibkan zakat fitrah dengan satu sha’ kurma atau satu sha’ gandum, kepada setiap budak atau orang merdeka, laki-laki atau wanita, anak maupun dewasa, dari kalangan kaum muslimin. (Hadis Riwayat Bukhari).

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mewajibkan zakat fitrah kepada seluruh kaum muslimin, tanpa pandang status. Baik kaya atau pun miskin, lelaki atau pun wanita. dan mereka yang sama sekali tidak memiliki harta, zakat fitrahnya ditanggung oleh orang yang menanggung nafkahnya.

929. Soalan : Seorang bapa yang curang sering melakukan zina dan masih belum bertaubat. Bapa adalah wali kepada anak perempuanya dan di majlis pernikahan anaknya bapa itu sendiri menikahkan anaknya, apakah hukumnya ustaz?

Jawapan :

Mengikut pendapat Mazhab Syafi’e dan Hambali, wali fasik tidak boleh atau tidak sah menjadi wali nikah. Ini berdasarkan sebuah hadis dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda,"Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil'. (Hadis Riwayat Ahmad)

Yang dimaksudkan dengan adil ialah seseorang itu berpegang kuat (istiqamah) kepada ajaran Islam, menunaikan kewajiban agama, mencegah dirinya melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, minum arak, menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa dan sebagainya serta berusaha tidak melakukan dosa-dosa kecil.

Wali bersifat adil disyaratkan kerana ia dianggap bertanggungjawab dari segi kehendak agama ketika membuat penilaian bakal suami bagi kepentingan dan maslahat perempuan yang hendak berkahwin itu. Manakala wali fasik pula, ia sendiri sudah tidak bertanggungjawab ke atas dirinya apatah lagi hendak bertanggungjawab kepada orang lain.

Untuk menentukan seseorang wali itu bersifat adil atau fasik adalah memadai dilihat dari segi zahir atau luaran sahaja ataupun memadai wali itu mastur iaitu kefasikannya tidak diketahui kerana untuk menilai kefasikan secara batin adalah susah. Walau bagaimanapun jikalau Sultan atau Raja itu fasik yang menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali maka kewalian itu tetap sah kerana kesahihannya diambil kira dari segi keperluan terhadap wali Raja.

Sebenarnya sebahagian besar ulama-ulama Mutaakhirin dalam Mazhab Syafi’e seperti Imam Al-Ghazali, pendapat pilihan Imam Nawawi dan sebagainya, telah mengeluarkan fatwa bahawa sah wali fasik menjadi wali, selepas beristighfar. 

Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya’ Ulumuddin telah mengingatkan bahawa seseorang wali harus memerhati dan meneliti kelakuan gerak laku calon suami, jangan sampai mengahwini saudara perempuan dengan seorang lelaki yang buruk budi pekertinya atau lemah agamanya ataupun yang tidak sekufu dengan kedudukannya. Sekiranya ia mengahwinkan puterinya dengan seorang lelaki yang zalim atau fasik atau yang lemah agamanya atau peminum arak, maka ia telah melanggar perintah agamanya dan ketika itu ia akan terdedah kepada kemurkaan Allah SWT kerana ia telah mencuaikan persoalan silaturrahim (perhubungan tali kerabat) dan telah memilih jalan yang salah.

930. Soalan : Ustaz betulkah dalam Islam tiada sumpah lain seperti sumpah laknat kecuali sumpah li'an sahaja yg dibenarkan. Mohon penjelasan. Terima kasih

Jawapan : 

Sumpah laknat yang dilakukan oleh seseorang menuduh orang lain berzina atau meliwath dirinya adalah sumpah palsu yang tak ada di dalam ajaran Islam. Di dalam undang-undang jenayah Islam sesiapa saja yang nak menuduh seseorang berzina atau meliwath perlulah membawa 4 orang saksi lelaki muslim yang adil di hadapan hakim mahkamah syariah dan orang yang dituduh pula untuk menafikan bahawa di melakukan zina atau meliwat maka dia akan bersumpah. Jika orang yang menuduh tak bawa 4 orang saksi lelaki muslim yang adil dia boleh dihukum qazaf iaitu disebat 80 kali dikhalayak ramai dan persaksiannya tak boleh diterima lagi. Jika dia tak dihukum di dunia maka dia akan dihukum di akhirat.

Dalam Islam terdapat 2 jenis sumpah, iaitu sumpah yang terpakai (sah) dan sumpah yang tidak terpakai. Sumpah yang terpakai pula terbahagi kepada 2 iaitu samada sumpah di atas perkara yang baik atau sumpah di atas perkara yang tidak baik. Sumpah yang tidak terpakai pula ialah sumpah lagha.(akan diceritakan lebih lanjut dibawah)

Syarat sumpah: lafaz dan niat

Lafaz sumpah mesti menggunakan salah satu dari 3 kalimah sumpah iaitu “wallahi”, “wabillahi” dan “wattallahi”.

Setiap lafaz sumpah itu perlu disertai dengan niat, tanpa niat ia tidak sah dan cuma sekadar lafaz sumpah sahaja.

Firman Allah SWT maksudnya, "Allah tidak mengira kamu bersalah tentang sumpah kamu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Dia mengira kamu bersalah (dan akan mengenakan hukuman) dengan sebab sumpah yang diusahakan (disengajakan) oleh hati kamu (dengan niat bersumpah) dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar." (Surah al-Baqarah ayat 225)

Jenis-jenis Sumpah

Sumpah yang terpakai (sah)

1) Sumpah di atas perkara yang baik

Misalnya mengatakan “Wallahi aku tidak akan menonton rancangan hiburan lagi selepas ini” dan disertai dengan niat untuk bersumpah.

Jika tidak disertai niat untuk bersumpah tetap tidak dikira sebagai sumpah.

Sekiranya tidak dapat melakukan perkara baik yang terkandung dalam sumpah itu, hendaklah membayar kifarah (denda) samada  memberi makan 10 orang miskin atau memberikan pakaian 10 orang miskin atau 3 hari berpuasa. (Lakukan kifarah mengikut turutannya)

2) Sumpah di atas perkara yang tidak baik

Sumpah di atas perkara yang tidak baik adalah haram. Allah melarang bersumpah untuk perkara yang tidak baik.

Firman Allah SWT maksudnya, "Dan janganlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertakwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui." (Surah al-Baqarah ayat 224)

Misalnya bersumpah untuk tidak bertegur sapa dengan mengatakan “wallahi aku tidak bercakap dengan Ahmad sampai bila-bila“. Sebaliknya didapati bertegur sapa itu lebih baik untuk silaturrahim dan berdosa tidak bertegur sapa sesama Islam melebihi 3 hari.
Bentuk kaffarah sumpah telah dijelaskan oleh Allah dalam firman-Nya,

فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ

“Kaffarahnya adalah memberi makan sepuluh orang miskin, yaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan seorang budak. Barang siapa tidak sanggup melakukan yang demikian, maka kaffaratnya puasa selama tiga hari. Yang demikian itu adalah kaffarat sumpah-sumpahmu bila kamu langgar. ” (Surah Al-Maidah ayat 89)

Sumpah atas perkara yang tidak baik dikenakan kifarah (denda) 1. Memberi makan 10 orang miskin atau 2. Memberikan pakaian 10 orang miskin. atau 3. Puasa tiga hari , untuk membatalkan sumpah itu. Juga hendaklah batalkan sumpah dengan membuat perkara yang bertentangan iaitu perkara yang lebih baik misalnya dengan kembali bercakap dengan Ahmad. Jangan kekalkan sumpah tersebut. Dalilnya ialah sabda Nabi SAW:-

“Siapa yang bersumpah untuk tidak melakukan sesuatu, kemudian dia melihat hal lain yang lebih baik dari hal tersebut, maka hendaklah dia membayar kifarah sumpahnya, lalu mengerjakan hal yang lebih baik itu.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Sumpah yang tidak terpakai

Sumpah lagha

Sumpah yang tidak dimaksudkan untuk bersumpah. Tidak berdosa sumpah seperti ini, dalilnya seperti ayat 225 surah Al-Baqarah di atas.

Terdapat perbezaan tentang definisi sumpah lagha di antara mazhab Syafie dan Hanafi.

Mazhab Syafie: Lafaz sumpah tetapi tidak diniatkan untuk bersumpah seperti kebiasaan orang Arab atau Afghan berkata “Wallahi” (Demi Allah). Misalnya seorang Arab mengatakan “wallahi, ini minyak attar“. Pada orang Arab minyak attar adalah minyak wangi, sedangkan orang Melayu menyangka minyak attar itu minyak yang tiada alkohol. Tidak berdosa sumpah seperti ini.

Mazhab Hanafi: bersumpah diatas keyakinan hati benda itu betul tapi pada hakikatnya benda itu tidak betul. Misalnya kita tengok seseorang di satu tempat. Kita yakin orang itu ada disitu pada masa itu padahal sebaliknya (orang lain yang serupa berada disitu). Misalnya dengan berkata “Wallahi saya nampak Ahmad di KLCC pukul 5 petang tadi”.(padahal yang dilihat itu adalah orang lain yang seiras). Tidak berdosa sumpah seperti ini.

Kesimpulan

Hanya sumpah di atas perkara yang baik yang sah dan terpakai. Syaratnya ialah lafaz sumpah mesti ada kalimah sumpah dan disertai dengan niat untuk bersumpah.

Read More

CARA MAKAN DAN BEBERAPA JENIS MAKANAN YANG MENDAPAT KEBERKATAN


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Di sini akan saya nukilkan beberapa dalil tentang makanan dan minuman yang mendapat keberkatan menurut Al-Quran dan As-Sunnah. Semoga nota ini dapat memberikan banyak manfaat kepada pembaca. Diharap ilmu yang kita perolehi dapat kita amalkan dan dapat disebarkan. Insyaallah. 

1. Keberkatan mulai makan dan minum dengan (Bismillah) 

Kita seharusnya memulai makan makanan dengan menyebut nama Allah (Bismillah). 
Ulama-ulama hadis tiada perbezaan dalam menyebut Bismillah ketika makan. Tetapi yang berbeza pendapat disini adalah Bismillahirahmanirrahim. Mengikut hadis-hadis yang soheh, kita hendaklah mengucapkan bismillah sahaja tanpa tambahan Arrahmanirrahim. Semoga pembaca dapat memahami persoalan ini. Kita ikuti hadis-hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah SAW bersabda kepadaku: 

“Sebutlah nama Allah (Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”. (Hadis Riwayat Muslim dan Ibnu Majah }

Diriwayatkan oleh Jabir r.a bahawa ia berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

“Apabila seseorang masuk ke rumahnya lalu berzikir kepada Allah ketika masuk dan ketika makan, maka syaitan berkata kepada kawan-kawannya: “Tidak ada tempat menginap dan makan malam untuk kamu”. Adapun apabila seseorang yang masuk ke rumahnya dan tidak berzikir kepada Allah, maka syaitan berkata kepada kawannya: “Kamu memperolehi tempat menginap”. Dan ketika seseorang makan, sedang ia tidak berzikir kepada Allah, maka syaitan berkata pada kawannya: “Kamu memperolehi tempat menginap dan makan malam”. 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Diriwayatkan dari Huzaifah bahawa ia berkata:  “Dulu bila kami menghadiri jamuan makan, tangan kami tidak berani menyentuhnya sebelum Rasulullah SAW meletakkan tangannya terlebih dahulu. Satu saat, kami mendatangi jamuan makan lalu datanglah seorang wanita tergesa-gesa, seakan-akan ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuhkan tangannya ke makanan itu, tetapi Rasulullah SAW menahan tangannya. Lalu datang pula seorang Badui terburu-buru, sepertinya ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuh ke makanan itu, tetapi Rasulullah menahan tangannya. Lalu beliau bersabda: 

“Sesungguhnya syaitan itu merebut makanan yang tidak disebut nama Allah (Bismillah) padanya. Sesungguhnya syaitan menyertai orang Badui itu untuk merebut makanan, maka aku pegang tangannya. Kemudian ia datang bersama wanita ini untuk merebut makanan, maka aku tahan tangannya. Demi Zat yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya, sunguh syaitan itu aku pegang bersama-sama dengan kedua tangan orang ini”. 
(Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Nasa’i) 

Apabila seseorang itu terlupa menyebut nama Allah SWT apabila ingin makan, akan tetapi dia teringat apabila sudah makan, maka disunnahkan menyebut doa di bawah ini berdasarkan sebuah hadis yang berikut ini. 

“Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Siapa sahaja yang lupa menyebut nama Allah Azza Wa Jalla sebelum makan, maka hendaklah ia mengucapkan: 

“Bismillahi awwalahu wa akhirahu” (Dengan menyebut nama Allah di awal dan di akhirnya) 

"Kerana sesungguhnya ia seperti orang yang menghadapi makanan baru atau keburukan yang menimpa makanan itu akan tercegah” (Hadis Riwayat Ibnu Hibban, Ibnu Sunni dan Thabrani) 

Perlu diingatkan kepada semua kaum muslimin bahawa makanan Iblis adalah makanan manusia yang makan tidak menyebut nama Allah (Bismillah). Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Abbas bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 

“Iblis bertanya kepada Allah: “Setiap makhlukMu telah engkau jelaskan rezekinya, lantas di manakah rezekiku?” Dia (Allah) berfirman: “Pada makanan yang tidak disebut namaKu apabila memakannya”. (Lihat Silsilah Al-Hadis As Sohehah hadis no 708) 

Di antara petunjuk Nabi SAW ialah memuji Allah ketika ingin makan dan minum dan selepasnya. 

Diriwayatkan dari Anas r.a bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 

“Sesungguhnya Allah bernar-benar redha kepada seorang hamba yang memakan suatu makanan atau meminum suatu minuman, setelah itu memujiNya”. 
(Hadis Riwayat  Ahmad dan Ibnu Sunni) 

Disunnahkan kita menyebut nama Allah (Bismillah) sekiranya kita tidak tahu sesuatu makanan atau sembelihan yang tidak disebut nama Allah (Bismillah) di dalamnya. Ini berdasarkan riwayat dari ‘Aisyah yang menyebutkan: 

“Suatu kaum pernah berkata kepada Rasulullah “Wahai Rasulullah, ada suatu kaum membawakan kepada kami masakan daging. Kami tidak tahu apakah mereka menyebut nama Allah (Bismillah) atau tidak (ketika menyembelihnya). Rasulullah SAW bersabda: “Sebutlah nama Allah (Bismillah), lalu makanlah”. (Hadis Riwayat Bukhari, Ibnu Majah dan Nasa’i) 

2. Setelah selesai dari makan dan minum, disunnahkan membaca doa yang akan disebutkan pada hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Mu’adz bin Anas bahawa Rasulullah SAW bersabda:  “Barangsiapa memakan satu makanan, lalu berdoa: 

“Alhamdulillahillazi At ‘amani hazatto ‘ama warazaqanihi min ngaiharihaulim minna wala quwwat”  (Segala puji bagi Allah yang menganugerahkan kepadaku makanan ini dan telah menjadikan sebahagian rezekiku, tanpa daya dan kekuatan dari diriku sendiri) 
Niscaya diampuni dosanya yang telah lalu” (Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi )

3. Keberkatan makan beramai-ramai (Berjama’ah) 

Ramai yang tidak mengetahui bahawa makan beramai-ramai (bersama-sama) adalah satu cara atau amalan yang mendapat keberkatan dari Allah SWT. Apabila keluarga itu hanya dua orang (suami dan isteri) maka makanlah bersama setiap kali ingin makan. Jika tiga orang makanlah bersama. Sekiranya sepuluh orang sekali pun hendaklah makan bersama-sama kerana ia akan mendapat keberkatan dari Allah SWT. Mari kita lihat dalil-dalilnya. 

Diriwayatkan dari Wahsyi bin Harb dari bapanya dari atuknya bahawa ia berkata: 

“Para sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami kalau makan tidak merasa kenyang. Baginda bersabda: “Barangkali kamu makan sendiri-sendiri”. Mereka menjawab: “Benar wahai Rasulullah”. Baginda bersabda: “Berkumpullah ketika makan dan sebutlah nama Allah Ta’ala (Bismillah)! Nescaya Dia akan memberkati makanan kamu”. 
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Baihaqi, Ibnu Majah dan Hakim )

Dari Umar bin Khattab r.a bahawa ia berkata: “Rasulullah SAW bersabda: 

“Makanlah dengan berkumpul dan jangan sendiri-sendiri! Makanan satu orang cukup untuk dua orang,makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang. Makanlah dengan berkumpul dan jangan sendiri sendiri! Kerana berkat itu ada dalam Jama’ah. 
(Lihat Soheh Al Jame’ hadis no 1687 )

Rasulullah saw bersabda:  “Makanan yang paling disukai Allah adalah makanan yang dijamah banyak tangan”. (Hadis Riwayat Abu Ya’la, Ibnu Hibban, Baihaqi dan Adh Dhiya)

Hadis hadis di atas juga mengisyaratkan bahawa apabila perasaan untuk menghiburkan perasaan orang lain itu hadir, maka akan muncullah keberkatan yang menyeluruh kepada orang-orang yang hadir. Juga sebaiknya, seseorang janganlah meremehkan makanan miliknya, sehingga merasa berat untuk memberikannya. Sesungguhnya yang sedikit kadang-kadang memberikan kecukupan iaitu boleh menutup hajat dan meluruskan niat, bukan merasa kenyang sendirian. (Lihat: Fathul Bari. Ibn Hajar Al Asqalani)

4. Keberkatan memulai makan makanan yang berdekatan.

Kita disunnahkan makan makanan yang berdekatan terlebih dahulu. Contohnya apabila ingin memakan makanan yang berada di dalam pinggan, hendaklah memakan di bahagian depan terlebih dahulu supaya mendapat keberkatan oleh Allah swt. 

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan dari Nabi saw bahawa beliau bersabda: “Berkat itu turun di tengah-tengah makanan, Maka, makanlah mulai tepi dan jangan mulai makan dari tengah” 
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Tirmizi dan Abu Daud )

Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah SAW bersabda kepadaku: “Sebutlah nama Allah(Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”. (Hadis Riwayat  Muslim dan Ibnu Majah) 

Diriwayatkan dari Abdullah bin Busr bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 
“Makanlah mulai dari tepi-tepinya dan biarkanlah dahulu tengahnya! Niscaya akan diberkati”. 
(Hadis Riwayat Abu Daud dan Baihaqi )

5. Keberkatan jangan makan terlampau banyak seperti orang kafir 

Janganlah kita menyerupai orang kafir dalam cara memakan makanan. Kerana nafsu orang kafir melampau batas kerana didorongi oleh nafsu semata. Kita lihat hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a ia berkata Rasulullah SAW bersabda: 

“Orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 
(Hadis Riwayat Malik, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan selainnya )

Dalam riwayat Bukhari disebutkan dengan lafal: “Ada seorang lelaki kafir yang makannya banyak sekali, lalu ia pun masuk Islam. Setelah itu, makannya menjadi sikit. Hal itu diberitahukan kepada Rasulullah saw. Maka beliau bersabda: ““Sesungguhnya orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. (Hadis Riwayat Bukhari )

6. Keberkatan menjilat (mengulum) jari jemari tangan (kanan) setelah selesai makan 

Ramai yang meremehkan dan mencerca orang yang menjilat (mengulum) jari tangan selepas makan. Ini adalah sunnah yang besar dari Rasulullah saw. Ia membuatkan seseorang mendapat berkat dari perbuatan tersebut. Ini berdasarkan hadis-hadis Rasulullah saw. di bawah. 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu selesai makan, hendaklah ia menjilati (mengulum) jari jemarinya! Sesungguhnya seseorang tidak tahu bahagian mana makanan itu mengandungi keberkatan. (Hadis Riwayat  Ahmad dan Tirmizi )

Dari Ibnu ‘Abbas bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:  “Apabila salah seorang dari kamu makan, janganlah ia mengusap telapak tangannya dengan sapu tangan sebelum dirinya atau orang lain menjilati sisa makanan yang melekat”. (Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Baihaqi )

Abu Zubair berkata: “Aku mendengar Jabir bin Abdullah mengatakan: “Aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Janganlah seseorang mengangkat pinggannya (sesudah makan), sebelum ia menjilati atau menjlatkan kepada orang lain sisa-sisa yang masih melekat pada piring tersebut! Sebab, pada akhir makanan itu ada berkatnya”. (Lihat Silsilah Al-Hadis As Sohehah hadis no 311 )

7. Keberkatan mengutip semula makanan yang jatuh, dibersihkan dan dimakan semula 

Disunnahkan apabila makanan yang jatuh dan diyakini makanan tersebut boleh dibersihkan dan tidak terlalu kotor, dikutip lalu dibersihkan dan dimakan semula. Ini kerana kita tidak tahu kemungkinan makanan yang jatuh itulah yang mendapat keberkatan dari Allah swt. Dan makanan yang terjatuh jika tidak dikutip semula adalah makanan syaitan. Jangan meremehkan walaupun kita mampu membeli makanan yang lain tetapi yang lebih baik ialah makanan yang diberkati Allah dari makanan yang baru tidak diberkati Allah. 

Dari Anas r.a bahawa ia berkata: 

“Dahulu apabila Rasulullah saw selesai makan, beliau menjilati ketiga jarinya seraya bersabda: “Apabila suapan salah seorang dari kalian terjatuh, hendaklah ia membersihkannya dan memakannya. Jangan biarkan makanan itu di makan syaitan! Juga, hendaknya kalian membersihkan sisa makanan yang berada di pinggan. Sebab, kamu tidak tahu pada bahagian mana dari makanan kamu yang mengandungi keberkatan”. (Hadis Riwayat Ahmad dan Muslim)

8. Keberkatan jangan memakan makanan yang sangat panas 

Kita seharusnya apabila ingin memakan makanan yang baru lepas dimasak, hendaklah dibiarkan terlebih dahulu asap panasnya keluar dan biarkan ia sejuk sedikit. Ini kerana keberkatan tidak diperolehi pada makanan yang panas. Keberkatan yang banyak diperolehi ketika makanan telah hilang asap panasnya dan tidak berapa panas (suam) 
Kita teliti hadis-hadis yang berkaitan. 

Diriwayatkan oleh Asma’ binti Abu Bakar r.a bahawa: “Apabila dirinya membuat tsarid (bubur daging), ia menutupinya dengan sesuatu sehingga hilanglah asap panasnya. Ia menuturkan, “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Hal itu merupakan berkat yang paling besar, iaitu makan yang hilang rasa panasnya”. (Hadis Riwayat Ad Darimi, Ibnu Hibban, Hakim, Ibnu Abi Dunya dan Baihaqi )

Rasulullah saw bersabda: “Janganlah makan makanan, kecuali hingga hilang asap panasnya”. 
(Hadis Riwayat Baihaqi) 

9. Keberkatan jangan Mencela Makanan Dan Sunnahnya Memuji Makanan 

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. itu tidak pernah mencela samasekali pada sesuatu makanan. Jikalau beliau s.a.w. ingin pada makanan itu beliaupun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka beliau tinggalkan - tanpa mengucapkan celaan padanya." 
(Muttafaq 'alaih) 

Dari Jabir r.a.: Bahwasanya Nabi SAW. meminta lauk pauk kepada keluarganya, 
lalu mereka berkata: "Tidak ada yang kita punyai melainkan cuka. Beliau SAW. lalu 
memintanya dan mulailah beliau makan serta bersabda: "Sebaik-baik lauk pauk ialah cuka, sebaik-baik lauk pauk ialah cuka." (Hadis Riwayat Muslim) 

10. Makruhnya Makan Sambil Bersandar 

Dari Abu Juhaifah yaitu Wahab bin Abdullah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.bersabda: "Saya tidak akan makan sambil bersandar." (Hadis Riwayat Bukhari) 

Dari Anas r.a., katanya: "Saya melihat Rasulullah SAW makan kurma sambil duduk berjongkok." (Hadis Riwayat Muslim) 

JENIS-JENIS MAKANAN DAN MINUMAN YANG BESAR KEBERKATANNYA 

1. Tsarid (Bubur Daging) 



Tsarid (bubur daging) memiliki keutamaan dibandingkan makanan yang lain, di antara banyaknya hadis soheh menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagamana disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Nabi saw bahawa beliau bersabda: 

“Keutamaan ‘Aisyah dibandingkan semua wanita, bagaikan keutamaan tsarid (bubur daging) atas semua makanan”. (Hadis Riwayat Muslim) 

Diriwayatkan dari Salman Al-Farisi secara marfu’ bahawa Nabi saw bersabda: 
“Keberkatan itu terdapat di dalam tiga perkara: berjamaah, tsarid (bubur daging) dan makan sahur”. (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 1045 )

Diriwayatkan dari Asma’ binti Abu Bakar r.a bahawa: Apabila dirinya membuat tsarid (bubur daging), ia menutupinya dengan sesuatu sehingga hilang asapnya. Ia berkata: “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda”: “Sesungguhnya Tsarid (bubur daging) merupakan berkat yang paling besar”. (Hadis Riwayat Ahmad dan Ad Darimi )

Ibnu Qayyim Al-Jauziah berkata: “Meskipun tsarid(bubur daging) merupakan makanan campuran. Tetapi ia campuran dari roti dan daging. Roti adalah makanan terbaik dan daging adalah lauk yang terlazat. Bila keduanya bercampur, maka tidak ada lagi yang menyamainya”. 
(Lihat: Zadul Ma’ad jilid 4 halaman 265) 

2. Susu 



Berkenaan dengan keberkatan susu, ada beberapa hadis yang menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagaimana hadis berikut ini yang diriwayatkan dari Ummu Salim Ar-Rasin bahawa ia berkata: “Aku mendengar ‘Aisyah r.a mengatakan: 

“Apabila dihidangkan susu kepada Rasulullah saw, beliau bersabda: “Keberkatan atau dua keberkatan”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah) 

Dari ‘Aisyah r.a bahawa ia mengatakan: “Apabila Rasulullah SAW diberi susu, beliau bersabda: “Betapa banyak rumah yang di dalamnya terdapat satu keberkatan atau dua keberkatan”. (Hadis Riwayat Ahmad) 

3. Kurma 




Berkenaan dengan keberkatan kurma, ada beberapa hadis yang menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagaimana hadis berikut ini yang diriwayatkan dari Anas r.a bahawa ia berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik baik kurma adalah al-barniy. Ia boleh menghilangkan penyakit dan tidak mengandungi penyakit”. (Hadis Riwayat Ibnu Adi, Baihaqi dan Ad Dhiya) 

Rasulullah SAW juga bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, maka kelaparanlah bagi penghuninya atau laparlah penghuninya”.  (Hadis Riwayat Muslim dan Tirmizi )

Diriwayatkan dari Ubaidillah bin Rafi’ dari neneknya, Salma r.a bahwa Rasulullah Saw bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, bagaikan rumah yang tidak ada makanannya” (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 1776) 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma”. (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dan Baihaqi )

3. Keberkatan kurma ‘Ajwah Madinah 

Diriwayatkan dari ‘Aisyah r.a bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersaba: 

“Pada kurma ‘ajwah ‘aliyah dipermulaan pagi sebelum sarapan adalah penyembuh dari setiap sihir dan racun”. (Hadis Riwayat Ahmad) 

Juga dikeluarkan muslim dengan lafal yang tidak disebutkan kata “’Alariq”: 

“Di dalam kurma ‘ajwah’aliyah terdapat penyembuh atau ubat penawar racun di pagi hari” 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Sheikh Al-Albani mengatakan “Hadis ini memiliki penguat dari hadis Sa’d bin Abi Waqqash yang marfu’ dengan lafal: “Siapa saja makan tujuh kurma ‘ajwah tanah Madinah sebelum sarapan, tidak ada sesuatu pun yang membahayakannya pada hari itu hingga pagi”. Perawi berkata:  “Aku menduga beliau bersabda: “Dan jika memakannya ketika petang, tidak ada sesuatu pun yang membahayakan hingga pagi”. 

4. Madu 



Adapun madu lebah, maka berkatnya besar sekali. Cukuplah kita mendapatkan penjelasan mengenai keberkatan ini dari firman Allah Ta’ala: 

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, “Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia!. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)! Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapt ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan. (Surah An-Nahl ayat 68-69 )

Allah SWT telah mamuliakan madu dengan menjadikannya minuman untuk penduduk syurga sebagaimana firmannya: 

“…Dan sungai-sungai dari madu yang disaring. Dan mereka memperolehinya didalam segala macam buah-buahan dan ampunan dari Tuhan mereka…. (Surah Muhammad ayat 15 )

Keutamaan madu juga disebutkan dalam banyak hadis Rasulullah SAW Kita teliti hadis-hadis berikut. 

“Diriwayatkan dari Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Madu adalah penyembuh segala penyakit, sedang Al-Quran adalah penyembuh segala penyakit di dalam dada. Maka dari itu, hendaklah kalian berubat dengan dua penyembuh, iaitu Al-Quran dan Madu”. (Hadis Riwayat  Ibnu Majah dan Hakim )

“Diriwayatkan juga dari Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu berubat dengan dua penyembuh, Madu dan Al-Quran”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah, Ibnu Mardawaih dan Hakim )

Madu benar-benar adalah ubat yang hebat sebagaimana yang diriwayatkan Abu Sa’id Al-Khudri r.a bahawa ia berkata: 

“Ada seorang lelaki datang kepada Nabi SAW lalu berkata: “Ya Rasulullah, saudaraku sakit perut”. Rasulullah bersabda kepadanya: “Minumkan madu padanya! Orang itu melakukannya, lalu datang kembali kepada beliau dan berkata: “Aku telah memberinya madu, tetapi malah bertambah sakit”, Orang itu mengulangi sampai tiga kali. Ketika ia datang ke empat kalinya, Rasulullah saw bersabda padanya: “Minumkan madu padanya! Orang itu berkata: “Aku telah memberinya madu, tetapi bertambah sakit”. Rasulullah saw bersabda: “Maha benar Allah dan berdustalah perut saudaramu, minumkan madu padanya!” Orang tu melakukannya dan sembuhlah sakit saudaranya itu”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

5. Air Zam-Zam 



Sesungguhnya sebaik-baik air yang ada di bumi dan yang paling bermanfaat adalah air zam-zam. Di dalamnya terdapat penyembuh dari segala penyakit, pengenyang dari setiap rasa lapar dan penyegar dari rasa haus. Ini sebagaimana yang diriwayatkan dari Ubadah bin Shamit r.a bahawa ia berkata: 

Abu Dzar menuturkan dalam hadis yang panjang, lalu ia menyebutkan pertanyaan Nabi saw kepadanya, Sejak bila kamu di sini? Aku (Abu Dzar) menjawab, Kami di sini sejak 30 hari, siang dan malam”. Beliau saw bertanya: “Siapa yang memberikan kamu makan? Aku menjawab: “Tidak ada makanan padaku kecuali air zam-zam. Aku menjadi gemuk sampai perutku buncit, dan tidak aku dapati rasa lapar dalam perutku. Lantas beliau saw bersabda: “Sesungguhnya itu air yang diberkati, makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Muslim dan At Thayalisi )

“Rasulullah SAW juga bersabda:  “Sesungguhnya itu air yang diberkati. Ia makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Abu Daud an At Thayalisi )

Dari Abu Dzarr bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Air zam-zam adalah makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah dan Al Bazzar )

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya sebaik-baik air yang ada di bumi adalah air zam-zam. Di dalamnya terdapat pengenyang dari segala rasa lapar dan penyembuh penyakit. Dan seburuk-buruk air yang ada di bumi adalah air yang ada di lembah Badhut daerah Hadramaut, seperti kaki serangga belalang. Kalau pagi memancar dan petang hari tidak ada airnya” (Hadis Riwayat Thabrani dan Ad Dhiya )

6. Minyak dari Pokok Zaitun 



Cukuplah sebagai dalil untuk kita akan keberkatan pokok zaitun sebagaimana firman Allah SWT : 

“Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi, Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti satu lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca, (dan) kaca itu seakan-akan bintang (bercahaya) seperti mutiara yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkatnya, (iaitu) pokok zaitun yang tumbuh tidak disebelah timur dan tidak pula di sebelah barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis)." (Surah An Nuur ayat 35) 

Dari Abi Usaid Al-Anshari bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersabda: “Makanlah minyak zaitun! Sesungguhnya ia diberkati. Berlauklah dengannya dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia keluar dari pokok yang diberkati” (Hadis Riwayat Ahmad, Ad Darimi dan Tirmizi )

Hadis di atas juga tetapi diriwayatkan dengan lafaz yang berbeza-beza, iaitu hadis dari Umar, Abu Usaid, Abu Hurairah, Abdullah bin Abbas tentang sabda Nabi SAW: Makanlah minyak zaitun dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia dari pokok yang diberkati”. (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 379) 

Alhamdulillah dengan izin Allah SWT, telah berjaya saya susunkan untuk pembaca tentang cara mendapat keberkatan pada makanan dan jenis-jenis makanan yang mendapat keberkatan yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Semoga artikel ini dapat memberikan Ilmu yang bermanfaat kepada pembaca dan diharap ilmu ini dapat disebarkan. Insyaallah. 
Read More

SEKULARISME

1. Pengenalan



a. Sekular atau dalam Bahasa Arabnya disebut sebagai ‘ilmaniah, adalah satu gerakan yang muncul disebabkan ketidak puasan hati manusia dengan Kristian. Masyarakat yang hidup di bawah pemerintahan Kristian sebelum kelahiran Baginda SAW, dalam keadaan merana, ditekan, dan dinafikan hak. Gereja berkuasa umpama pemerintahan yang total. Manusia tidak dibenarkan menentang isi kandungan Bible yang telah diseleweng dan sebagainya.

b. Maka, disebabkan kebencian manusia terhadap pemerintahan gereja yang ternyata tersimpang dari ajaran Nabi Isa AS, maka manusia melakukan revolusi penentangan terhadap gereja. Maka terbentuklah pemikiran Sekular, yang memisahkan di antara agama dan politik. Kemunculannya bertujuan menolak pemerintahan gereja yang telah terpesong dari naluri kemanusiaan.

c. Segalanya bermula dengan kebangkitan di Prancis, yang berlaku pada 1789 M. ( an Nadwah al Alamiah Lisy Syabab al Islami, al Mausu’ah al Muyassarah Lil Adyan Wal Mazahibi Wal Ahzab al Mu’asarah, cet. Darun Nadwah al Alamiah, jilid 2, ms 131 )

2. Sekular Dan Percanggahan Dengan Islam

a. Pemisahan agama dari urusan kenegaraan. Iaitu mendirikan kehidupan kosong dari panduan agama. Ia bercanggah dengan firman Allah SWT di dalam Surah al An’am : 162

Maksudnya : Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah al An’am : 162)

b. Sekularisme mengakui kekuasaan yang mutlak dan hak yang mutlak adalah bagi manusia. apa yang dihalalkan oleh manusia ia adalah halal sekalipun semua agama bersepakat tentang pengharamannya. Ia bercanggah dengan firman Allah SWT di dalam Surah Yunus : 59

Maksudnya : Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum) : “Sudahkah kamu nampak baik buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya haram, dan sebahagian lagi halal?” Katakanlah kepada mereka : “Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta terhadap Allah?” (Surah Yunus : 59)

c. Dasar rasmi dalam perundangan ialah penggubalan perundangan, dalam menentukan suatu hukum dan membelakangkan asas-asas syariat Islam. Ia bercanggah dengan firman Allah SWT di dalam Surah al Ma’idah : 50

Maksudnya : Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum Jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih baik daripada Allah. (Surah al Maidah : 50)

d. Kanun Keseksaan dalam Islam (Hudud dan Qisas) ditinggalkan sama sekali. Ia bercanggah dengan Islam berdasarkan Surah al Ma’idah : 44

Maksudnya : dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang kafir (Surah al Ma’idah : 44)

e. Hakim-hakim di mahkamah tidak mempunyai sebarang kuasa melainkan sekadar melaksanakan undang-undang yang digubal. Sekiranya mereka menjalankan hukuman yang berbeza dengan undang-undang tersebut, secara automatik ia terbatal. Ini bercanggah dengan kekuasaan “hakim yang diiktiraf oleh Islam” berdasarkan Surah al Nisa : 135.

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu-bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (Surah an Nisa : 135)

3. Kesimpulan Tentang Fahaman Sekularisme

a. Memisahkan Islam dengan politik. Mereka mendakwa politik itu kotor sedangkan Islam itu bersih. Ini jelas bertentangan dengan kesempurnaan Islam yang merangkumi semua aspek.

b. Menghalang perlaksanaan hukum-hukum perundangan Islam dan cara hidup Islam sepenuhnya. Mereka menyatakan ia tidak sesuai pada masa kini. Sebaliknya mereka menghadkan agama dengan urusan ritual dan menjaga diri masing-masing.

c. Melemparkan fitnah pada Islam bertujuan mengeliru dan menakutkan masyarakat yang cuba mendekati Islam. Contohnya penghinaan terhadap hudud dengan mengatakannya sebagai undang-undang kejam.

d. Menggalakkan cara hidup yang bercanggah dengan Islam. Contohnya mendedahkan aurat, hidup bebas dan menganjurkan majlis keramaian yang bercanggah dengan kepentingan akhlak. Perkara ini jelas bertentangan dengan Islam yang memelihara manusia daripada liar.

e. Menyalah tafsir mengenai Islam. Mereka menyifatkan perkara-perkara yang tidak baik apabila dilakukan secara terbuka menjadi baik. Mereka menganggap gerakan Kamal Ataturk di Turki dan lain-lain sebagai pembaharuan dan membawa kebaikan.

f. Menghidupkan semula amalan-amalan Jahiliah dan berusaha melupakan sejarah Islam. Antaranya seperti semangat kebangsaan sehingga sanggup menolak Islam atas dasar kebangsaan. Inilah yang dinamakan sebagai nasionalisme.

g. Menyalurkan fahaman sekular melalui pendidikan, pelajaran dan penyebaran media. Perkara ini sudah dapat dilihat di sekeliling anda. Contohnya di dalam rancangan televisyen, yang mencampuradukkan di antara kebenaran, dan kebanyakkan diisi dengan sesuatu yang merosakkan akhlak dan nilai kemanusiaan.

h. Menyebarkan ideologi-ideologi bukan Islam ke dalam masyarakat Islam. Maka, Islam akan dilihat sebagai satu perkara yang asing, dan dianggap pelik. Bahkan pemerintahan Negara Islam dilihat sebagai satu bencana yang perlu ditakuti. Inilah cernaan golongan sekular.

Read More

ISU KHALIMAH ALLAH

Setelah berlaku beberapa tempoh, isu kalimah Allah yang diperjuangkan oleh ramai orang, di sini sedikit pandangan daripada saya berkenaan dengannya. Bukanlah hati ini berniat untuk menafikan mahkamah, atau memandang serong kepada sesiapa, tetapi sekadar lontaran pandangan yang mungkin memberi manfaat kepada semua orang.

1. Kalimah Allah tidak boleh dipermainkan. Ia jelas menunjukkan penghinaan terhadap Islam. Mereka yang menghina Islam adalah orang yang sepatutnya ditentang, kerana mereka telah menolak ketinggian Islam seperti mana sabda Baginda SAW :

Islam itu paling tinggi, dan tiada lagi yang lebih tinggi darinya

( Imam Baihaqi, Sunan al Baihaqi al Kubra, cet. Maktabah Darul Baz 1994 M, tahqiq Muhammad Abdul Qadir Atho, bah. 6 ms 205, no. 11935 )

2. Setiap umat Islam perlu mengetahui bahawa Islam bukan hanya memperjuangkan kalimah Allah semata-mata, bahkan memperjuangkan Islam kesemuanya. Ini kerana Islam itu merangkumi semua aspek kehidupan, dan bukan hanya ibadat semata-mata. Allah SWT berfirman :

Maksudnya : Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah al An’am : 162)

Syeikh Sya’rawi menafsirkan ayat ini bahawa kita tahu bahawa “kalimah Allah” itu bermaksud sebagai Allah yang sebenar, iaitu wajib wujud. Tetapi, kita juga perlu tahu bahawa “Hidup” juga merupakan nama dan sifat Allah SWT kerana Allah itu hidup selama-lamanya. ( Syeikh Sya’rawi, Tafsir Sya’rawi, terbitan Maktabah Syamilah, Surah al An’am, ayat 162 )

3. Dapat difahami daripada kata-kata Syeikh Sya’rawi bahawa kita mengenal Allah SWT bukan dengan “mengetahui” namanya sahaja, tetapi merangkumi semua aspek kehidupan. Contohnya kita mengenal sifat Allah yang Maha Bijaksana, tetapi kita jarang memperjuangkan “hudud”, apabila manusia hari ini menghina bahawa undang-undang jenis ini tidak sesuai untuk dilaksanakan. Bukankah mereka jelas menghina kebijaksanaan Allah?

Sesudah itu, patutkah mereka berpandukan lagi kepada undang-undang Jahiliyah? Siapakah yang lebih baik undang-undangnya berbanding undang-undang Allah, bagi mereka yang yakin? (Surah al Ma’idah : 50)

4. Hari ini kita melihat bahawa golongan yang menafikan kebenaran penggunaan kalimah Allah bagi masyarakat bukan Islam, dengan berhujah bahawa ia akan menimbulkan kekeliruan di kalangan generasi mendatang. Walhal, Islam itu sendiri telah lama dikelirukan oleh golongan sekular tanpa sebarang penentangan. Antaranya :

a. Hudud dipermainkan dan diperleceh, dengan menganggapnya sebagai undang-undang kejam. Maka, masyarakat bukan Islam, dan anak-anak muda terkeliru dengan Islam yang sebenar. Sedangkan hudud adalah undang-undang untuk meninggikan manusia, bukan untuk menzalimi. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 3 ms 415 )

b. Islam telah dipersembahkan sebagai agama yang hanya tahu beribadat sahaja. Mereka membina politik yang jelas bercanggah dengan Islam sehingga menyebabkan orang terkeliru, dengan mengatakan bahawa Islam itu bukan politik. Ini juga satu bentuk kekeliruan yang sudah lama dijalankan oleh golongan sekular. Sedangkan Islam itu juga merangkumi politik. (Hassan al Banna, Nazhorot Fi Risalah at Ta’lim, cet. Darut Tauzik Wan Nasyr al Islamiah, ms 48)

c. Mereka tidak menghalang umat Islam daripada beribadat, tetapi membina kelab malam, maksiat, keseronokan, dan sebagainya, bertujuan untuk menjauhkan umat Islam dari beribadat. Lihatlah kesan-kesannya yang terjadi pada anak-anak kita? Inilah kekeliruan hasil perjuangan sekular selama ini. ( an Nadwah al Alamiah Lisy Syabab al Islami, al Mausu’ah al Muyassarah Lil Adyan Wal Mazahibi Wal Ahzab al Mu’asarah, cet. Darun Nadwah al Alamiah, jilid 2, ms 131 )

5. Persoalan ringkas daripada saya, “kenapakah kita sedaya upaya memperjuangkan penggunaan Kalimah Allah, sedangkan kita tidak memperjuangkan undang-undang Allah?”

a. Penggunaan Kalimah Allah adalah khilaf ulama’, sedangkan hudud itu telah disepakati kewajipannya, bukanlah khilaf lagi. ( Sila lihat Surah Luqman, ayat 25 dan Abdul Hamid asy Syarwani, Hawasyi asy Syarwani Ala Tuhafil Muhtaj bi Syarhil Minhaj, cet. Darul Fikr, bah. 4, ms 230 )

b. Kita sepatutnya lebih memperjuangkan yang lebih jelas. Pelaksanaan hudud yang jelas diwajibkan jarang diperjuangkan. Firman Allah SWT

Maksudnya : dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang kafir (Surah al Ma’idah : 44)

Di dalam ayat 45 menyebut dengan perkataan “zalim”, dan ayat 47 menyebut dengan perkataan “fasiq”. Jelas menunjukkan bahawa undang-undang Allah ini adalah satu kewajipan yang wajib dilaksanakan.

c. Hakikatnya, perjuangan menentang sekular dan menegakkan undang-undang Allah lebih utama. Generasi kita lebih terkeliru dengan Islam, hasil dari tangan-tangan sekular, sedangkan kita hanya nampak usaha-usaha golongan bukan Islam. Ingat, Islam lebih terancam dengan Sekularisme berbanding Kristianisasi. Ini kerana Sekularisme membuka pintu untuk Kristianisasi, Nasionalisme dan banyak lagi.

Read More

"RACUN"

Isu yang semakin membarah di kalangan umat Islam pada hari ini ialah penghinaan terhadap ulama’. Baik dari kalangan ahli PKR sendiri, apatah lagi BN. Pernah disiarkan di dalam blog, lukisan yang menghina ulama kita, dan iasangat mengaibkan. Begitu juga disiarkan di dalam sebuah blog, bermacam-macam kesalahan yang dikutip semata-mata untuk menjadi hero dalam pentas menghina ulama.

1. Perlu diingat, bahawa mengumpat itu umpama memakan daging seseorang. Apatah lagi menghina dan mengecam. Perkara ini telah disebutkan di dalam al Quran, Surah al Hujurat, ayat 11.

Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepada-nya (Surah al Hujurat : 11)

( Ismail al Khalwati, Tafsir Ruhul Bayan, cet. Darul Ehya’ Turath al Arabi, bah. 9, ms 71, tafsir Surah al Hujurat, ayat 11 )

2. Perlu diingat juga bahawa mencaci, menghina ulama, dan sebagainya umpama memakan daging mereka. Kita telah diingatkan bahawa daging para ulama’ cukup berbisa, untuk di”makan”.

(Muhammad bin Abdul Rahman, Nasyrati Fi Fadhli Hamlatil Ilmis Syarif, cet. Pertama 1997, Darul Minhaj, Bah. 1, ms 46, Atiah bin Muhammad Salim 1420, Syarah Bulughul Maram, rakaman bersuara terbitan Islamweb.net, Bah. 123, ms 15)

Imam Ahmad berkata :

Daging para ulama beracun. Sesiapa yang menghidunya, akan mengalami sakit, dan sesiapa yang memakannya akan mati

(Muhammad bin Yusuf as Solihi asy Syami, Subulul Huda War Rashad Fi Sirati Khairil Ibad, terbitan yasoob.com bah. 10, ms 237, Thoskubri Zadah 968H, asy Syaqaiq an Ni’maniah Fi Ulama’id Daulatil Uthmaniah, cet. Darul Kitab al Arabi 1975, bah. 1, ms 39)

3. Penghinaan terhadap ulama’, adalah penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW. Mereka yang menghina Nabi Muhammad SAW, juga telah menghina Allah SWT. Lihatlah mulut-mulut mereka yang menghina Allah ini. Mereka juga telah menghina Islam secara jelas.

(Husamuddin ‘Afanah, Fatawa Yas’alunaka’, terbitan yasaloonaka.net, Bah 2, ms 121, berdasarkan Surah Az Zumar : 9, al Mujadalah : 11, Shahih al Bukhari Bah. 1, ms 119 pendahuluan hadis 66, dan disebut dalam Syarah Aqidah Thohawiyah ms 554)

4. Umat akhir zaman, sememangnya melakukan banyak penghinaan terhadap para ulama’. Inilah tanda akhir zaman yang dapat dilihat pada hari ini, berdasarkan Hadis Nabi SAW. Perkara ini telah dijelaskan oleh Imam Ibnu Hajar al Asqolani tentang sebab hilangnya ilmu pada akhir zaman, antaranya ialah penghinaan terhadap ulama’.

( Ibnu Hajar al Asqolani Fath al Bari, Syarah Shahih al Bukhari, cet. 1379 H, Darul Makrifah, tahqiq Ahmad bin Ali al Asqolani, hadis no 3845, bah. 1, ms 194 )

5. Mereka yang menghina ulama sepatutnya dikenakan hukuman ta’zir oleh pemerintah. Tetapi, malangnya ia tidak dilaksanakan di Malaysia. Maka, masyarakat boleh sewenang-wenangnya memperlakukan sesuatu yang jahat terhadap peribadi ulama’.

( Abdul Rahman As Sa’adi 1376, Taysirul Karimir Rahmani Fi Tafsiril Kalamil Minan, cet 1 tahun 2000, Mu’assasah ar Risalah, tahqiq Abdul Rahman bin Ma’la al Luwaihiq, bah. 1, ms 671 )

6. Mereka yang menghina ulama’ layak untuk didoakan supaya ditimpa bencana, bertujuan mendiamkan penghinaan mereka tersebut. Sekiranya kita membiarkan mereka dengan fitnah mereka, akan memburukkan lagi keadaan. Maka, lebih patut untuk kita doakan agar mereka di”senyap”kan oleh Allah.

( Imam al Qurtubi 671 H, al Jami’ Li Ahkamil Quran, cet. 1964 Darul Kutub al Misriah, tahqiq Ahmad al Barduni dan Ibrahim Atfish, bah. 6, ms 1-3, tafsir Surah an Nisa’, ayat 148 )

Read More

PERKAHWINAN BUKAN PERMAINAN

Tertarik dengan berita yang disiarkan di dalam Berita Harian semalam (15 Februari), tentang satu kes yang terjadi di Dubai. Berita tersebut berbunyi :

Batal kahwin isteri ada misai, juling

DUBAI: Seorang duta Arab membatalkan perkahwinannya serta merta selepas mendapati isterinya berkumis dan mata juling.

Pengantin lelaki tidak dinamakan itu tidak pernah melihat wajah pengantin perempuan kerana dia memakai niqab sepanjang perkenalan mereka, menurut laporan.

Beliau turut membatalkan jamuan perkahwinan dan terus merujuk kes ke Mahkamah Syariah.

Beliau menuntut perkahwinannya dibatalkan serta wang AS$137,000 (RM468,677.20) untuk hadiah perkahwinan dan perbelanjaan lain dikembalikan selain meminta pengantin wanita diperiksa atas ‘kecacatan hormon.’

“Beliau amat terkejut, Pengantin wanita mempunyai personaliti yang baik, namun ada alasan bagus menyembunyikan wajahnya.

“Pengantin lelaki terus ke mahkamah meninggalkan pengantin perempuan yang menangis teresak-esak,” lapor akhbar Daily Mail.

Duta itu mendakwa, bakal ibu mentuanya menunjukkan gambar adik perempuan isterinya untuk menipunya berkahwin dengan wanita yang lebih gemar duduk di rumah berkenaan. - Agensi

Ulasan Ringkas

Method Islam Dalam Proses “Sebelum Perkahwinan”

Islam menggalakkan beberapa perkara yang perlu dilakukan sebelum berlangsungnya perkahwinan ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 2 ms 37 ) :

1. Mengenali sifat, ciri-ciri dan sebagainya yang berkaitan dengan pasangan. Untuk mengenalinya ialah dengan menggunakan orang tengah seperti adik beradiknya, atau rakan-rakannya, untuk mengetahui sifat-sifatnya secara sebenar. Orang tengah diharamkan untuk “menipu” di dalam memaklumkan hal yang sebenar kepada pasangan.

Sekiranya tidak menggunakan khidmat orang tengah yang boleh dipercayai, dibimbangi akan melukakan perasaan pasangan sekiranya sifat-sifat yang tidak disukai, terdapat pada pasangan. ( Sila lihat Riwayat Imam Bukhari di dalam Bah. Nikah, Bab al Ikfa’ Fid Din, no. 4802, dan Imam Tirmizi Bah. Nikah, no. 1083 )

Antara ciri-ciri yang perlu diperhatikan ialah, agama, akhlak, nasab keturunan, bukan orang yang diharamkan berkahwin (contohnya, saudara sesusu), kufu’ atau setaraf, anak dara dan sebagainya. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 2 ms 37-41 )

2. Melihat kepada bakal pasangan, bukan hanya dengan melihat pada gambar. Tempat yang dibenarkan untuk melihatnya ialah muka dan tapak tangan sahaja, berdasarkan Mazhab Syafie. ( Sila lihat tafsir Surah an Nur, ayat 31, dan Riwayat al Hakim 2/166 ). Ulama’ Mazhab berbeza pandangan dalam perkara ini.

Juga dibenarkan melihat pasangan dalam keadaan bersyahwat, berulang kali melihatnya dan dibenarkan walaupun tanpa keizinan empunya badan. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 2 ms 42 )

Namun, bukanlah bermakna seseorang itu boleh melihat sesuka hati kepada mana-mana perempuan (atau lelaki) untuk dijadikan pasangan. Ia hendaklah dengan niat yang betul untuk mengahwini dengan seseorang yang telah dipilih sahaja. ( Sila lihat Riwayat Imam Muslim, Bah. Nikah, no. 1424, Imam Bukhari Bah. Nikah, no. 4833 dan sebagainya )

3. Bertunang. Tujuan bertunang ialah untuk menserasikan di antara kedua-duanya. Sekiranya tidak terdapat keserasian di sepanjang pertunangan, maka putus tunang lebih baik daripada bercerai setelah berkahwin.

Islam bukanlah membuka ruang sepenuhnya di dalam tempoh pertunangan, sebaliknya menjelaskan beberapa disiplin yang mesti dipatuhi. Antaranya ialah, tunang masih lagi belum dikatakan sebagai hubungan halal untuk berdua-duaan, atau boleh bersentuhan. ( Dr Wahbah Zuhaili, Fiqhul Islami Wa Adillatuhu, cet. keempat, Darul Fikr Damsyik, bah. 9, ms 4 )

Islam masih lagi melarang kepada tunang daripada melakukan maksiat, sama seperti mereka yang tidak bertunang. ( Sila lihat Riwayat Imam Bukhari, Bah. Nikah, no. 4935, dan Riwayat Muslim Bah. Haji, no. 1341 )

Panduan Sebelum dan Ketika Bertunang

1. Islam menggariskan panduan, iaitu setelah sempurnanya penelitian tentang sifat-sifat dan ciri-ciri pasangan, maka ketika itulah baru dibenarkan untuk melihat kepada “orang yang dimaksudkan” tersebut. Sebab itulah diharamkan melihat perempuan tanpa sebarang sebab yang dibolehkan. Juga diharamkan melihat perempuan sesuka hati kononnya untuk berkahwin. Hakikatnya cara tersebut salah walaupun niatnya betul.

Tujuan (matlamat) tidak menghalalkan cara

( Muktamar Islam di Jeddah, Majalah Majma’ al Fiqh al Islami, susunan Dr Usamah bin az Zahra’ bah. 9 ms 1643 )

2. Setelah melihat kepada orang yang dikaji sifat-sifatnya tersebut, maka akan timbullah keinginan untuk berkahwin, atau tidak. Sekiranya timbul keinginan, teruskan proses tersebut dengan menghantar pinangan. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 2 ms 48 )

Sekiranya tidak, hendaklah dirahsiakan sahaja perkara tersebut, dan diharamkan untuk menceritakan keburukan orang tersebut kepada sesiapa. ( Sila lihat Firman Allah SWT di dalam Surah al Hujurat, ayat 11 )

3. Setelah bertunang, disiplin perlulah dijaga supaya tidak terjerumus ke kancah maksiat. Islam membenarkan pertemuan di antara pasangan yang bertunang, tetapi mengharamkan berdua-duaan. Maka perlulah terdapat mahram bagi perempuan di sepanjang pertemuan tersebut. ( Sila lihat Riwayat Imam Bukhari, Bah. Nikah, no. 4935, dan Riwayat Muslim Bah. Haji, no. 1341 )

Juga tidak dibenarkan menyentuh, atau melihat aurat bagi pasangan yang bertunang. Juga tidak dibenarkan menimbulkan fitnah di sepanjang proses pertunangan, dan sebagainya. ( Muhammad bin Muhammad al Mukhtar asy Syanqiti, Rakaman Syarah Zadul Mustaqna’, terbitan Islamweb.net, bah. 109, ms 9 )

Contoh menimbulkan fitnah ialah menghebohkan pertunangan sedangkan ia perlu dirahsiakan. Setelah terputus tunang, maka berlakulah fitnah disebabkan hebahan ini. Apabila telah serasi dan sampai waktunya, maka langsungkanlah perkahwinan. Tidak digalakkan untuk melewat-lewatkan perkahwinan tanpa sebarang sebab kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah. ( Imam Nawawi, Riadhus Salihin, Hadis ke 70, 87 dan lain-lain )
Read More

AKHIR ZAMAN : PERKAHWINAN DI SULITKAN.,KEMAKSIATAN DIMUDAHKAN

Muqaddimah

Alhamdulillah, baru semalam Ustaz al Hafiz bin Ramli berakad nikah bersama dengan Dr Syarifah. BarakaLlahulakuma Wajama’na Ma’akuma Fi Khair. Artikel untuk hari ini, akan mengulas tentang beberapa bentuk kejahatan yang berlaku pada akhir zaman. Iaitu, menyusahkan perkahwinan, dan memudahkan maksiat.

Realiti Yang Terjadi Tentang Perkahwinan

1. Hantaran untuk perkahwinan, hendaklah beribu-ribu ringgit, sehinggakan si lelaki kering kontang apabila membincangkan tentang perkahwinan, sedangkan ia bukanlah satu kewajipan. Kewajipan seorang suami ialah memberi nafkah kepada isterinya, bukanlah terlalu melampau di dalam meletakkan harga perkahwinan. ( Ustaz Abdullah Nasih Ulwan, ‘Aqabat Az Zawaj, cet. Maktabah Darul Salam, bah. ke 2 )

2. Masyarakat “mengharamkan” perkahwinan ketika belajar sedangkan Allah sahaja yang berhak mengharamkan sesuatu perkara. Seolah-olah manusia telah meletakkan “pembelajaran” itu adalah perkara yang diharamkan bagi sesiapa yang ingin berkahwin. ( Prof Dr Yusof al Qardhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, cet. Maktabah Wahbah, bab. 1 )

3. Masyarakat meletakkan tanggungjawab yang tinggi bagi suami isteri. Contohnya bagi seorang suami itu diwajibkan untuk menyediakan “sesuatu” yang bukan menjadi tanggungjawabnya. Begitu juga si isteri, yang diwajibkan itu dan ini, sedangkan ia bukanlah satu kewajipan. ( Opcit, Ustaz Abdullah Nasih Ulwan )

4. Konon meraikan adat, tetapi tidak melihat percanggahannya dengan Islam. Contohnya persandingan, yang seolah-olah diwajibkan kepada pengantin, sedangkan hukumnya haram. ( Syeikh Muhammad al Ghazali, Laisa Minal Islam, terjemahan oleh H. Mu’ammal Hamidy, cet. kedua 1978, PT Bina Ilmu, bah. 7, ms 209 )

5. Apabila memilih menantu, biasanya akan diukur dari sudut “kewangan” semata-mata. Walhal Islam lebih menekankan aspek kefahaman dalam beragama. Apa gunanya si kaya yang miskin agama. Perkara ini telah dijelaskan oleh Baginda SAW. ( Imam Ahmad bin Hanbal, Musnad, cetakan Mu’assasah al Qurtubah, bah. 2, ms 428, no. 9517 )

6. Perkahwinan tidak lagi digalakkan. Bahkan, sesiapa yang ingin melaksanakan ibadah ini, akan diceritakan tentang kesusahan hidup berumah tangga, sehingga menyebabkan remaja lebih suka berzina berbanding berkahwin. Sedangkan penzinaan itu telah jelas haram berdasarkan Surah al Isra : ayat 32, dan perkahwinan itu digalakkan ( Dr Wahbah Zuhaili, Fiqhul Islami Wa Adillatuhu, cet. Darul Fikr, bah. 9, ms 88 )

Realiti Tentang Maksiat Pada Hari Ini

1. Melakukan maksiat lebih mudah. Berdua-duaan itu lebih mudah daripada perkahwinan, dan masyarakat jarang mengambil peduli tentang kebobrokan maksiat ini. Berbeza dengan perkahwinan, yang dianggap sebagai “penghabis duit”. Lihatlah, berdua-duaan itu tidak perlukan duit. Inilah kejahatan akhir zaman. Nabi SAW bersabda :

Maksudnya : Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda : “Demi jiwaku berada di kuasaNya, tidak akan lenyap umat ini sehinggalah berlakunya kejadian di mana seorang pemuda datang kepada seorang perempuan lalu menidurinya di jalanan, maka orang yang terbaik akhlaknya ketika itu dari kalangan mereka ialah mereka yang berkata : Alangkah lebih baiknya sekiranya aku melihat mereka di belakang tabir ini, (berbanding aku melihat di hadapan mata.

( Ahmad bin Ali at Tamimi, Musnad Abi Ya’la, cet. pertama 1404 H, Darul Makmun Lit Turath, tahqiq Husain Salim Asad, bah. 11, ms 43, no. 6183 )

2. Anak luar nikah hasil penzinaan tidak dipelihara oleh ibu bapa mereka yang telah melakukan dosa ini. Bayi-bayi boleh dibuang merata tempat. Apabila berkahwin, masyarakat akan berkata “Kalau kamu kahwin, susah nak jaga anak...”, dan sebagainya.

Statistik anak luar nikah :

Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.

Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!

Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang ISLAM.

Pecahan mengikut negeri:

Selangor = 12,836 orang
Perak = 9,788 orang
Kuala Lumpur = 9,439 orang
Johor = 8,920 orang
Sabah = 8,435 orang
Neg. Sembilan = 4,108 orang
Pahang = 3,677 orang
Kedah = 3,496 orang
Pulau Pinang = 3,412 orang
Melaka = 2,707 orang
Kelantan = 1730 orang
Perlis = 691 orang
Sarawak = 617 orang
Terengganu = 574 orang

JUMLAH = 70,430 orang

( http://berita-harian-online.com/statistik-anak-luar-nikah-di-malaysia/ )

Kesimpulan

Semoga kita dapat menghindari amalan ini. Ingat, maksiat semakin dipermudahkan, dan perkahwinan semakin dipayahkan. Inilah tanda akhir zaman, yang jelas berlaku di hadapan mata kita pada hari ini. Islam itu memudahkan sesuatu amalan yang baik, dan menegah amalan buruk dan maksiat. Islam bukanlah memudahkan maksiat, dan menyukarkan perkahwinan.

Maka, mereka yang memudahkan maksiat dan menyukarkan perkahwinan termasuk dalam golongan yang telah bercanggah dengan Islam. Percanggahan ini disebabkan kejahilan mereka tentang Islam. Maka, mereka akan melahirkan generasi yang bertaklid buta, dan menghasilkan masyarakat yang jauh dari sistem Islam.

Allah SWT berfirman

Sesudah itu, patutkah mereka berpandukan lagi kepada undang-undang Jahiliyah? Siapakah yang lebih baik undang-undangnya berbanding undang-undang Allah, bagi mereka yang yakin? (Surah al Ma’idah : 50)
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML