Wednesday, June 18, 2014

ANGAU


Sedar atau tidak?

Sebenarnya cinta itu memang fitrah, tetapi adakah angau itu satu perasaan yang bagus?

Suka pada seseorang itu tidak pelik, cuma janganlah sampai tahap jadi angau. Saya kenali ramai kawan-kawan yang bertudung labuh. Sentiasa mengupdate status. Kalau yang biasa mungkin boleh diterima, tetapi bagaimana sekiranya status cinta?

Apa pandangan orang luar terhadap muslimah? Mesti mereka akan kata, tengah angau ke muslimat ni? Jatuh cinta kah? Mesti pelik kalau orang lihat muslimat yang angau. Unbelievable. Tidak salah nak bercinta, namun tidak perlu dizahirkan di dalam facebook.

Jangan disebabkan diri anda,
Agama yang kena,
Fitnah manusia ini merata-rata,
Kalau tak kena pada kita,
Kena pada agama,
Kalau benar sudah cinta,
Suruhlah meminang daripadanya,
Kan senang tanpa duka,
Tidak perlu angau dalam cinta,
Kerana cinta halal itu lebih baik daripada,
Cinta hasutan syaitan dalam minda.

Kalau terasa bagus sebab memang nak suruh terasa.
Read More

ALLAH DIDAHULUKAN , RASULULLAH DIUTAMAKAN

Allah Didahulukan, Rasulullah Diutamakan


Kali ini saya selitkan tiga sketsa pendek

Sketsa I : Ujian Reti Beza Baik & Buruk

Suatu petang, remaja umur 14 tahun menghadap internet dengan seriusnya. Hari ini adalah hari pertama dalam hidupnya. Sudah 2 bulan beliau mengikat perut dengan hanya memakan kerepok lekor di kantin 50 sen sehari, semata-mata untuk membeli seketul USB Broadband dan melanggan perkhidmatannya.

Dengan berbekalkan CPU kapcai peninggalan arwah bapanya, kelihatan matanya bersinar-sinar ada bintang-bintang mata dah macam kartun, memandang skrin monitor CRT 14 inch setengah. Kelihatan mamanya ada sekali di sebelah.

Mama: "Nape sampai menggigil tangan tekan tetikus tu?"
Anak: "Sebak mama. Bukan senang nak dapat main internet kat rumah kita. Pilu betul. Kita bukan orang senang." ( menitis air mata jernih di pipi dan hidung )
Mama: "Dah. Dah. Cuba bukak Facebook yang orang duk gila-gila siang-malam main tu."
Anak: "Baik, mama."
Mama: "Nanti. Ustaz misai lebat depan rumah kita kata, kena niat betul-betul dulu sblm main benda ni. Dia kata bahaya."
Anak: "Apa niatnya?"
Mama: "Sahaja aku berfacebook kerana Allah Taa'la."
Anak: "Boleh ke niat macam tu?"
Mama: "Taram aje lah. Kita bukan ustaz, dia yang ustaz."
Anak :"Kita niat sama-sama ye."

"Sahaja kami berfacebook kerana Allah Taa'la!" (niat kuat2 sama..bergegar rumah papan beratap zink dorang)

FB dilog-in after register.

Anak: "Eh, mama. Tengok, seksinya gambar-gambar kat sini. Dorang ni artis ke? Tak pernah tengok pun kat tv. Artis sampingan kot belakang tabir. Gaji murah je la tu. Kalau murah maknanya artis murahan la tu. Tengok-tengok..ramainya gadis miskin. Mak ayah dia tak mampu beli tudung macam mama pakai skrg ni pun. Kesiannya dorang. Eh, mama..dorang ni dah kahwin ke, siap pegang2 tangan ni. Nampak macam budak UPSR je muka dia ni."

Mama: "...."

Anak: "Mama, mama, are you ok? Kenapa muka mama merah padam ni?"

Mama: "Dah, tutup benda ni dengan kadar segera! Mari ikut mama tanam ubi kat belakang rumah." (sambil menekan tubi butang power kat CPU berhampiran kakinya dengan ibu jari kaki )

Anak: "Wat epen, mama? I ken understand!"

Mama terus menarik tangan anaknya ke belakang rumah dan bagi cangkul.

Mama: "Ni lagi berfaedah, dapat hasil."

Anak: "....." ( terbeliak mata memandang cangkul akibat kemalasan melanda tiba-tiba dek cangkul bukan benda yg seronok dan tak perlu sambung WIFI )

Mama: "Facebook, kau memang syaitoooonnnnn~~!" ( gumam mama dalam hati ).

Sesungguhnya mamanya terlupa yang Ustaz Misai Lebat berpesan jangan lupa baca "Auzubillahi minassyaitonirrajim" ketika masuk FB.

-----

Sketsa II: Allah & Rasul Pasti Lebih Utama.

Mama melihat anaknya leka dengan henponnya. Asyik dengan henpon je; sms-call-tenet. Itulah kitaran hidupnya sehari-hari. Semayang pun lambat2, akhir waktu. Kalau solat pun laju2 sambil menguap2, menggaru2. Kalau tdo tu, mmg bajet tepat2 terbabas waktu solat. Pastu qada (ganti) solat tu lak. Suka ye qada2 ni.

Mama: Mama nk tanya benda ni.

Anak: Pe dia mama.. bz ni.

Mama: Dah makan ke?

Anak: Dah makan ma. Kalau nak bawak p McD ke Pizza Hut ke ok gak, ada ruang lagi ni perut.

Mama: Minum dah?

Anak : Pelik la ma ni. Kalau tak minum kang tercekek plak anak ksygn mama ni.

Mama: Owh. Tapi ada satu benda mama nak tanya ni; "Ia makan untuk hidup tetapi ia tak pernah minum". Apa benda tu?

Anak : ( berfikir selama 6 jam berturut2 sampai tak mandi ). Ok. give up, tatau. Pe dia ma benda tu? Misteri betul. Mana ada benda makan tapi tak minum. Hidup ni kalo tak minum, memang mati lerr.

Mama: Senang je. Benda ni adalah hadiah istimewa buat yang melengah2kan solat, bermalas-malasan solat yg al-Quran sebut sebagai kufur dan munafik. Apatah lagi yang meninggalkannya. Melebihkan sesuatu dari Allah dan Rasul dengan sengaja.

Anak: Err... adakah itu..

Mama: Ye. Api neraka. Api neraka sentiasa makan mereka yang ingkar perintah Allah. Makan-makan-makan je keje dia. Tak pernah minum. Allah takkan turunkan hujan rahmat dalam api neraka. Kamu makan, tapi tak boleh kalau tak minum. Tapi api neraka tak pernah peduli ia dahaga ke tak. Terus menerus telan, makan dan bakar manusia dalam perut api neraka.

Anak: Erm..Tapi mama, orang main henset je. Orang semayang pe. Mana ada lebihkan benda ni dari Tuhan.

Mama: Ye ke..fikirlah sendiri kamu lebihkan ke tak. Kamu dah dewasa. Jika sampai ke U kamu mengaji, amik doktor plak, belajar kimia fizik, add math. Pandai lebih dari mama. Jadi cubalah hitung sendiri "lebih" dan "kurang" tu.

Anak: ....

Mama: Mama pi goreng cempedak dulu. Kbai.

----

Sketsa III: Ajar Sayang Yang Lebih Utama Sedari Kecil.

Sketsa budak tadika 5 tahun di sebuah tadika.

Budak A: Pemadam hilang seketul. (nanes2)

Budak B: Sabar2. Ujian je tu. Nah..ambik pemadam saya. Jangan nangis2 ye.

Budak A berhenti nangis dan tersenyum.
Setengah jam kemudian. Budak B lak nangis.

Budak A: La..nape nangis ni?

Budak B: Pemadam yg saya bagi tadi tu mama saya yg bagi. Tibe2 saya rasa kehilangan (pemadam) lak. Yelah, saya kan tecik lagi. Saya tatau nak wat apa, saya nangis lah. Saya tgh pk Allah bagi lagi ke tak pasni untuk saya rasa nikmat memiliki seketul pemadam. Mak kata, kalau Allah sayang, Allah bagi nikmat. Saya tgh pk Allah sayang ke tak. Kalau Dia tak sayang sy camana?

Ustazah terdengar perbualan Budak A dan B dtg menghampiri.

Ustazah: Nah..pemadam ustajah utk kamu. Sure la Allah syg.

Budak B dan A: Nanti ustajah lak nanes2 tade pemadam.

Ustazah: ( senyum )

***
Malamnya, ustazah nangis betul2. :p


---
Baik, untuk merealisasikan hidup mukmin yang berjaya, negara mukmin yang cemerlang, hidup dunia akhirat yang bertunjangkan kejar Syurga Allah & hindar Neraka, maka wajarlah dalam setiap aspek kehidupan kita menerapkan slogan "Allah Didahulukan, Rasulullah Diutamakan" dalam pengamalan dan perbuatan.

    Contoh, nak makan nasi bacalah Bismillah dulu. Secara tak langsung dalam Bismillah itu puji-puja Allah, dan baca doa sebelum makan itu sunnah Rasulullah SAW. Allah dan Rasulullah sentiasa diletakkan di depan. Hidup pasti cemerlang.


Sketsa di atas memang nampak poyo, tapi jangan sampai kita poyo tak pandai nak utamakan mana yang lebih utama dalam kehidupan sehari-hari.

Hidup di dunia pasti mati.
Read More

SAYA CUBA JADIKAN KOPIAH PAKAIAN HARIAN ....



Lelaki rambut style up-to-date memang nampak segak, tapi rasa macam lebih segak pula bila pakai kopiah. Suci gitu. Tapi, kalau pakai kopiah, sembahyang malas tak jadi apa juga.

Kemon la, hentikanlah kata yang pakai kopiah tu "ustaz" or yang pakai tudung labuh tu "ustazah" (dengan nada nak perli orang). Biarlah dia nak pakai kopiah, puji sikit bagi semangat bagus juga.

Pelajar-pelajar agama tak perlu segan dan malu pakai kopiah. Ni tengok orang lain tak pakai kopiah, nak buang kopiah gak.

Tapi takpe, bukan benda wajib pun kan. Cuma nampak lebih..sopan kot.

Antara Kelebihan2 pakai kopiah ni adalah:

- sunnah or syiar Islam

- dapat pahala, insyaAllah

- nampak macam orang masjid, so kenalah rajin ke masjid solat. jangan 'nampak' je.

- mencegah mata dari melihat awek-awek seksi or mengurat tak tentu hala. ingatlah kopiah di kepala. ingatlah Allah melihatmu jua.

- mencegah dari masuk ke tempat-tempat tak sepatutnya seperti karaoke, disko, gigs, konsert2 dll.

- mengingatkan diri supaya sentiasa jadi baik, praktis mek perfek.

- prioriti tinggi untuk dijadikan calon menantu dan calon suami.

- muka lebih jernih wlpn tak ensem, insyaAllah.
Read More

Bagaimanakah Caranya Membantu Orang Yang Sudah Meninggal Dunia.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat 

Sahabat yang dirahmati Allah,
Bagaimanakah caranya membantu orang yang sudah mati berdasarkan Al-Quran dan Hadis Shahih Nabi SAW?

Di dalam menjawab persoalan ini, kita tumpukan hanya kepada dalil-dalil dari Al-Quran dan hadis shahih semata-mata. Kita menolak hadis-hadis dhaif hanya kerana mengambil jalan selamat kerana sesungguhnya berurusan dengan orang yang sudah mati merupakan satu perkara yang melibatkan alam yang lain dari alam yang kita duduki sekarang. Oleh kerana itu, akal tidak boleh dipakai sama sekali kerana Allah telah menghadkan akal pemikiran manusia setakat mana Dia ingini. Memandangkan dunia ghaib ini tidak dapat kita lihat mahupun rasai, maka kita memerlukan bantuan dari Allah yang Maha Kuasa di samping Nabi kita Muhammad SAW.

Terdapat beberapa cara yang membolehkan orang yang masih hidup membantu mereka yang sudah mati.

Pertama: Doa orang yang masih hidup untuk si mati.



Kaedah ini berlandaskan kepada dalil yang jelas di dalam Al-Quran surah Al-Hasyr ayat 10 yang bermaksud:

Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan RahmatMu.

Di samping itu, anjuran solat jenazah merupakan satu bukti kukuh. Ini kerana intipati bacaan di dalam solat itu sendiri merupakan satu doa buat si mati. Dan tidak dinafikan, solat jenazah adalah amalan Nabi SAW dan banyak hadis-hadis shahih menceritakan mengenainya.

Kedua: Membayar hutang puasa si mati.



Orang yang tidak mengerjakan puasa Ramadhan selama beberapa hari atau lebih dari itu, atau ia tidak mengerjakan puasa "nazar" atau puasa "kifarah", disebabkan uzur syar'i (seperti sakit dan sebagainya) lalu ia mati sebelum sempat mengqadha puasanya, maka ia tidak dikira berdosa.
Dengan itu, pihak kaum kerabatnya tidak dikenakan mengqadha puasanya atau membayar "fidyah" dari harta peninggalannya.

Sebaliknya, kalau ia mati setelah hapus uzurnya - yakni setelah ia sembuh dari sakitnya dan sebagainya - kemudian semasa hayatnya tidak mengqadha puasanya itu maka hukumnya menurut jumhur ulama', bahawa pihak kaum kerabatnya tidak dibolehkan berpuasa untuknya tetapi hendaklah membayar "fidyah" untuknya dari harta peninggalannya, iaitu memberi makan orang miskin, satu cupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasanya.

Menurut huraian ulama' rahimahullah: Kadar satu "fidyah" untuk satu hari yang ditinggalkan puasanya ialah "satu cupak" dari jenis makanan yang mengenyangkan yang biasa dimakan oleh penduduk sesebuah negeri.
Fidyah itu pula hendaklah di berikan kepada orang fakir miskin sahaja seorang miskin, boleh di berikan "satu cupak" - tidak terhad.

Fidyah itu pula hendaklah diberikan kepada orang faqir miskin sahaja. Seseorang miskin, boleh diberikan "satu cupak" atau "beberapa cupak" - tidak terhad.
Tetapi fidyah yang satu cupak itu tidak boleh dibahagikan dua untuk diberikan kepada "dua orang miskin", kerana yang demikian tidak merupakan "satu fidyah" yang sempurna dan dengan itu tidak sah hukumnya.
Terdapat juga dalam hadis yang lain iaitu:

Dari Ibn Abbas r.a., katanya: Seorang lelaki datang mengadap Nabi Muhammad s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, ibu saya telah mati sedang ia menanggung hutang puasa (yang wajib) selama sebulan, bolehkah saya mengqadha puasanya itu?"
Baginda menjawab: "Boleh, (Kalau hutang sesama manusia wajib dibayar) maka hutang (manusia kepada) Allah lebih berhak diselesaikan. (Hadis Sahih Riwayat Bukhari)

Hadis ini mengatakan bahawa orang mati yang menanggung hutang puasa yang wajib (sama ada puasa Ramadhan atau pun puasa nazar atau puasa kifarah), boleh dibayar oleh orang yang termasuk dalam lingkungan kaum kerabatnya - dengan jalan berpuasa untuknya.

Dalam huraiannya, Imam Nawawi rahimahullah berkata: Imam al-Syafi'i rahimahullah, mempunyai "dua qaul" dalam masalah ini:

Pertama - Hutang puasa si mati hendaklah dibayar dengan "fidyah" sahaja.

Kedua - Boleh juga dibayar dengan jalan berpuasa untuknya.
Berdasarkan keterangan yang tersebut, maka kesimpulan masalah ini dalam mazhab Syafi'i ialah: Menurut "qaul" yang pertama: Hutang puasa si mati , hendaklah di bayar dengan "fidyah" sahaja oleh walinya.
Menurut "qaul" yang kedua pula: Pihak walinya bebas memilih, sama ada dengan memberi fidyah atau dengan berpuasa untuknya.

Salah satu hadis yang lain juga: Dari `Aisyah r.a., bahawa Rasulullah SAW. bersabda: "Barangsiapa mati sedang ia menanggung hutang puasa (yang wajib) hendaklah walinya (membayar dengan) berpuasa untuknya".(Hadis Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nota: Huraian di atas adalah pendapat Imam SyafiI bukannya pendapat yang rajih berkaitan qadha puasa si mati. Tumpuan kita adalah apakah cara yang dibolehkan dalam membantu orang yang sudah mati.

Ketiga: doa anak yang soleh/solehah,

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Hadith ini juga diriwayatkan dengan lafaz yang lain seperti berikut:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW. bersabda: "Apabila seorang manusia mati , putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) (1) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (2)
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

"Sedekah jariah" ialah harta benda yang diwaqafkan kerana Allah Taala, seperti:

(1) Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum. Atau mewaqafkan sebidang tanah untuk menjadi tapak masjid, surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(2) Mendirikan - atau berkhairat ala kadarnya untuk mendirikan masjid surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(3) Mendirikan rumah waqaf untuk kaum kerabat sahaja atau umum untuk orang-orang miskin yang memerlukan tempat berteduh atau untuk disewakan dan hasilnya dikhairatkan untuk kebajikan umum.
(4) Mendirikan rumah "musafir khanah" untuk persinggahan orang-orang musafir yang memerlukannya.
(5) Dan lain-lain lagi yang termasuk dalam amalan yang diredhai Allah seperti mendirikan hospital dan kutub khanah, mencetak al-Qur'an dan kitab-kitab Islam serta buka-buka pengetahuan yang berguna dan sebagainya.

Amalan "waqaf" dalam Islam ini telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w. dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk "Kementerian Waqaf di negara masing-masing.

Selagi harta benda yang diwaqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya olah umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati .

Kedua: "Ilmu yang berguna atau bermanfaat kepada orang lain," yang tersebut dalam hadith ini ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan kemajuan di dunia secara umum, sama ada melalui syarahannya kepada murid-muridnya dan orang ramai, atau melalui kitab-kitab dan buku-buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati .

Ketiga: "Anaknya yang soleh yang berdoa untuknya"
Doa anak kepada kedua ibu bapanya, sama ada anak itu orang yang soleh atau sebaliknya adalah baik dan berguna. Tetapi doa anak yang soleh lebih diharap tentang makbulnya.
Sebab itulah Rasulullah s.a.w. menarik perhatian tentang kelebihan anak yang soleh dalam hadithnya ini, supaya ibu bapa mendidik anak-anak masing-masing dengan sebaik-baiknya sehingga anak itu menjadi orang yang berjaya di dunia dan berjaya di akhirat.

Serentak dengan itu kedua ibu bapa akan mendapat rahmat disebabkan usahanya mendidik anak-anaknya dengan sebaik-baiknya dan mendapat rahmat pula disebabkan doa anaknya yang soleh itu.

Keempat: melangsaikan hutang harta si mati :

Orang ramai boleh juga membantu si mati dengan cara melangsaikan hutang harta si mati. Terdapat beberapa hadis yang menceritakan kebolehan tersebut. Di antaranya:
Di dalam satu hadis sahih yang bermaksud:

Berkata Jabir bin Abdullah rh: Telah meninggal dunia salah seorang daripada kami, lalu kami mandikannya, kapankannya dan kemudian kami letakkan jenazah di tempat yang biasa diletakkan jenazah iaitu di Makm Jibril untuk diselesaikan oleh Rasulullah saw. Dan kami memaklumkan kepada baginda untuk disolatkan jenazahnya. Lalu baginda pun datang mendekati jenazah lalu bertanya kepada kami, Barangkali jenazah ini ada meninggalkan hutang. Lalu kami jawab, Benar, ya Rasulullah. Ada 2 dinar. Rasulullah saw berundur dan bersabda, kamu sahajalah yang menyembahyangkan jenazah sahabatmu ini. Lalu salah seorang daripada kami yang di panggil Abu Qatadah berkata, Ya Rasulullah, kedua-dua dinar hutang jenazah ini adalah tanggungjawab saya. Kemudian Rasulullah bersabda lagi, Mula sekarang, 2 dinar itu menjadi tanggungjawab engkau, Abu Qatadah dan engkau mesti ambil dari wang kau sedangkan jenazah ini bebas daripada kedua-dua dinar itu? Jawab Abu Qatadah, Benar, ya Rasulullah. Setelah mendengar pengakuan daripada Abu Qatadah bahawa ia bertanggungjawab melunasi hutang jenazah tersebut, barulah Nabi saw melakukan solat jenazah ke atas si mati. Dan diriwayatkan, pada keesokan harinya, Rasulullah saw bertemu akan Abu Qatadah dan bertanya kepadanya, sudahkah kau lunasi hutang jenazah semalam? Abu Qatadah menjawab, Wahai Rasulullah, bukankah dia baru sahaja meninnggal dunia semalam. Kemudian setiap hari apabila Nabi saw bertemu Abu Qatadah maka akan ditanya, Apakah kamu telah lunasi hutang 2 dinar itu? Jawab Abu Qatadah, telah aku lunasi hutang itu. Mendengar akan jawapan Abu Qatadah, Rasulullah saw bersabda, Sekarang barulah dingin kulitnya kerana azabnya baru sahaja diangkat kerana hutangnya telah selesai.

Hadis di atas memberitahu kita bahawa hutang wajib dilunasi. Bahkan dalam hadis yang lain ada menceritakan bahawa hutang wajib didahului dari keluarga yang miskin. Di dalam hadis di atas juga, mengkhabarkan bahawa bukan sahaja ahli waris yang boleh melunaskan hutang si mati, tetapi juga orang lain yang tiada ikatan kekeluargaan.

Terdapat banyak lagi hadis yang menceritakan akan kebolehan dan kewajipan melunaskan hutang si mati.

Dari Ibn Abbas r.a., bahawa: .. Rasulullah SAW bersabda: ".. (Kalau hutang sesama manusia wajib dibayar) maka hutang kepada Allah lebih berhak diselesaikan."
(Hadith Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kelima: Amalan baik anak sendiri :

Di dalam Al-Quran, ayat 39, Allah telah berfirman yang bermaksud: "Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya."

Terang di dalam ayat di atas mengatakan bahawa usaha seseorang akan di bawa ketika telah mati. Bagaimana pula ayat di atas dapat menjadi dalil yang membolehkan amalan baik anak itu sampai kepada si mati? Persoalan ini terjawab dengan hadis sahih di bawah:
Sabda Nabi SAW maksudnya, "Sesungguhnya makanan yang paling baik untuk di makan oleh seseorang ialah hasil titik peluhnya sendiri. Dan sesungguhnya anakanya adalah sebahagian daripada usahanya." (Hadis sahih-Al-Hakim, Imam At-Turmudzi, Imam Ahmad, Abu Daud An-Nasai)

Di dalam hadis yang lain: Hadis Aisyah r.a: "Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW dan berkata: Wahai Rasulullah! Ibuku meninggal dunia secara mengejut dan tidak sempat berwasiat tetapi aku menduga, seandainya dia mampu berkata-kata, tentu dia menyuruh untuk bersedekah. Adakah dia akan mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya? Rasulullah SAW bersabda: Benar" (Hadis Sahih Riwayat Muslim)

Maka jelas, keumuman ayat Al-Quran di atas telah diperjelaskan oleh Rasulullah SAW di dalam banyak hadis dan di antaranya hadis di atas.

Kesimpulan
Inilah cara-cara membantu orang yang telah mati secara ringkas. Tidaklah saya nukilkan kesemua dalil dari Al-Quran dan Hadis kerana tujuan sebenar saya masukkan artikel ini di dalam diskusi Isu Talkin ini adalah agar kita tahu apakah amalan yang berlandaskan Al-Quran dan Hadis Sahih semata-mata.

Mengapa mesti kita tinggalkan cara yang sudah pasti sampai kepada simati dan kita ambil amalan yang tidak ada kepastiannya. Bukankah Rasulullah telah mengajar cara yang sebenar membantu orang yang telah mati. Di manakah dalilnya yang mengatakan sampainya pahala membaca Al-Quran kepada si mati oleh orang selain anak-anak sendiri? Di manakah dalilnya kewujudan solat fidyah atau hadiah kepada si mati? Dan yang lebih berkait dengan topik perbincangan kita, bagaimana pula ajaran di dalam ucapan talkin itu dapat membantu orang yang telah mati? Cukuplah dengan apa yang diajar dan dilakukan oleh Rasulullah saw. Sesungguhnya cara Rasulullah adalah cara yang terbaik. Allahualam.

RUJUKAN

1. Kaset Ceramah Al-Fadhil Ustaz Abdullah Yasin-Menolong orang yang mati
2. Kitab Irsyadul Ibad Ilasabilirrasyad
3. Al-Fath al-Rabbani (9:204) dan Fiqh al-Sunnah (1:429).
4. Fath al-Bari
5. Seperti yang tersebut dalam kitab-kitab mazhab 'Jadid'nya.
6. Seperti yang dinyatakan dalam kitab-kitab mazhab 'Qadim'nya.
7. Al-Majmu' (6:342).
8. Sabil al-Muhtadin (2:154).
9. Tuhfat al-Ahwazi (3:405) dan Misykat al-Masabih (1:634).
10. Kifayah al-Akhyar (2:212).
11. Mughni al-Muhtaj (1:439).
12. Nihayat al-Muhtaj (3:192) dan Sabil al-Muhtadin (2:154).
13. Al-Muntakhab min al-Sunnah (7:268).
Read More

DOA ARWAH UNTUK IBU

Tiada pemberian yang paling berharga dan ditunggu-tunggu oleh ibu bapa yang telah pulang ke rahmatullah selain daripada doa yang berterusan dari anak-anak. Oleh kerana itu, jangan sesekali meninggalkan doa dan sedekahkan kepada mereka berdua.

Berikut adalah doa untuk arwah ibu. Dibaca dan diamalkan selalu oleh mereka yang ibunya telah meninggal dunia sebagai amalan harian terutama pada setiap kali selepas solat 5 waktu:

klik untuk besarkan


Doa seorang anak soleh kepada arwah ibunya yang telah meninggal dunia adalah amalan yang boleh menjadi penyambung pahala mereka di alam barzakh.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda: “Apabila mati Seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan daripadanya dan doa daripada anaknya yang soleh.” (Hadis riwayat Muslim)

.

.

والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

.

Read More

DOA ARWAH UNTUK BAPA

Pemberian yang paling berharga dan ditunggu-tunggu dari anak-anak oleh roh arwah ibu bapa yang telah pulang ke rahmatullah adalah doa yang berterusan daripada mereka. Oleh kerana itu, jangan sesekali meninggalkan doa dan sedekahkan kepada mereka berdua.

Doa seorang anak soleh kepada arwah bapanya adalah amalan yang dapat membantu dan boleh menjadi penyambung pahala mereka di alam barzakh.

Berikut adalah doa untuk arwah bapa. Dibaca dan diamalkan selalu oleh mereka yang bapanya telah meninggal dunia sebagai amalan harian terutama pada setiap kali selepas solat 5 waktu :



Tidak akan terputus kebahagiaan dan rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa ikhlas terhadap kedua orang tuanya setiap hari. Lakukanlah segala yang terbaik untuk mereka yang telah menjaga, memelihara dan mendidik kita dengan penuh kasih sayang sejak dari kecil.

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah ﷺ bersabda:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

“Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu daripadanya yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakannya.”

(Hadis riwayat Muslim 1631, Nasai 3651, dan yang lainnya.)

.

Al-Fatihah buat ibu/bapa yang telah meninggal dunia, semoga roh mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Amin…..

.

.

والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML