Wednesday, February 19, 2014

DIALOG DENGAN JIN ISLAM

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Pertama

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 

Sahabat yang dirahmati Allah,
Saya cukup tertarik dengan buku tulisan Muhammad Isa Daud yang bertajuk "Dailog Dengan Jin Islam".
Di dalam kandungan buku ini menceritakan secara jelas mengenai kehidupan makhluk jin bermula daripada kejadian asal usul jin, bentuk dan sifatnya secara  fizikal, kesukaannya, cara-cara jin menggoda manusia dan perhubungan jin dengan iblis dan syaitan laknatullah.

Kelebihan buku ini bagaimana setiap jawapan jin tersebut mengenai persoalan penulis  akan kemukakan hadis-hadis Nabi SAW dan huraian ulama-ulama mengenai perkara tersebut . Dengan huraian tersebut telah terbukti bahawa hadis-hadis Nabi SAW adalah benar dan tidak bercangah langsung dengan keadaan sebenar yang bersangkut paut dengan kehidupan alam jin.

Telah tersingkap beberapa persoalan mengenai salah anggap manusia kepada jin yang mana ianya juga satu bentuk fitnah yang dilemparkan manusia kepada makhluk jin ini. Kerana kita sering mendengar ungkapan kata-kata, "Sejahat-jahat manusia adalah lebih baik daripada sebaik-baik jin." maksudnya jika Firaun itu sejahat-jahat manusia maka seolah-oleh dia lebih baik daripada jin yang paling baik. Kata-kata ini sebenarnya bertentangan dengan al-Quran dalam surah al-Jin mengatakan ada jin yang beriman apabila mendengar bacaan al-Quran yang dibaca oleh Rasulullah SAW.

Jin menyatakan keIslaman mereka yang diterangkan dalam al-Quran surah al-Jin bermaksud : “Katakanlah (wahai Muhammad): Sudah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya satu rombongan jin sudah mendengar (al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: Sesungguhnya kami sudah mendengar al-Quran yang susunan (ayatnya) dan kandungannya sungguh menakjubkan. Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.”
(Surah al-Jinn, ayat 1-2) 

Peristiwa ini terjadi ketika Rasulullah SAW bersama sahabat sedang melaksanakan solat Subuh. Ketika itu baginda membaca surah ar-Rahman, ayat 1-78. Dalam surah ar-Rahman ini ada beberapa ayat yang bermakud: “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan?” 

Ketika ayat ini dibacakan, jin yang hadir saat itu langsung menjawabnya dengan kalimah: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami tidak mendustakan nikmat-Mu sedikit pun. Segala pujian hanya bagi-Mu yang sudah memberikan nikmat zahir dan batin kepada kami.” 

Ibnu Masud menyatakan bahawa ia turut menyaksikan malam turunnya ayat Jin ini. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Aku didatangi juru dakwah daripada kalangan jin. Lalu kami pergi bersamanya dan aku bacakan al-Quran kepada mereka.” 

Peristiwa ini terjadi di sebuah masjid yang terletak di Kampung Ma'ala, tidak jauh dari perkuburan kaum muslim di kota Makkah. Kini masjid itu dinamakan Masjid al-Jin atau Masjid al-Bai'ah atau juga Masjid al-Haras. Ia dibaik pulih kembali pada 1421 hijrah. Di sini jin berbai'ah atau menyatakan keislaman mereka kepada Rasulullah SAW untuk beriman kepada Allah SWT dan al-Quran. 

Jin sendiri mengaku bahawa di antara mereka ada yang baik dan ada pula yang jahat. Allah SWT berfirman maksudnya :  "Dan sesungguhnya di antara kami terdapat jin-jin yang taat, dan ada pula jin-jin yang menyimpang dari kebenaran." (Surah al-Jinn ayat 14)

Sahabat yang dimuliaka,
Muhammad Isa Daud berkata, " Sesudah saya beristikharah kepada Allah SWT untuk menulis buku tentang alam jin, maka Allah SWT memberikan kehendak-Nya sehingga terjadilah hubungan antara saya dengan jin Islam. Sebelum ini dia adalah kafir, kemudian Allah memuliakannya dengan Islam melalui pertemuannya dengan saya yang terjadi berkali-kali dan dalam waktu yang cukup lama. Jin yang saya maksudkan disini, berasal dari keluarga Konjur dan memilih nama Mustafa sesudah dia masuk Islam. Seluruh persoalannya sangat ganjil. Kerana itu, bersangka-baik sahajalah dan jangan bertanya mengapa begitu.

Dalam berbagai pertemuan dan dailog yang terjadi antara saya dan kawan yang datang dari alam ghaib tersebut, saya mengajukan beratus pertanyaan. Saya mengajaknya berbincang-bincang tentang berbagai masalaah, bahkan dia menunjukkan  di depan mata saya berbagai keajaiban yang dikhususkan Allah bagi mereka dengan ilmunya. Sesudah dia yakin betul akan persahabatan kami, dia mengungkapkan kepada saya banyak sekali hal yang selama ini diyakini secara keliru oleh manusia; termasuk hal-hal lain yang ingin sekali saya gali darinya, namun dia tidak bersedia mengungkapkannya. Walaupun demikian, saya telah terlibat dengannya dalam berbagai persoalan yang mungkin tidak pernah terlintas dalam fikiran pembaca yang budiman, yang saya ketahui melalui perhubungan kami.

Hasilnya, terbitlah buku ini. Di dalamnya termuat pengakuan-pengakuan dari jin yang sudah masuk Islam yang saya yakin merupakan buku satu-satunya dalam masalah ini, dan sama sekali tidak bercorak taklid. Ia memuat, dengan sebenar-benarnya, tambahan-tambahan yang sesekali terlihat mengejutkan dan membetulkan konsep-konsep yang selama ini keliru, dan membantah anggapan-anggapan yang samar.

Sahabat yang dimuliakan,
Oleh kerana buku ini panjang menggandungi 404 muka surat  maka saya bercadang untuk meringkaskan soalan-soalan dan jawapan-jawapannya dan mengambil intipati yang penting-penting saja supaya "message" di dalam buku ini dapat difahami dan boleh dijadikan panduan kepada para pembaca semua. 

Untuk menjadikan artikal ini tidak terlalu panjang saya akan pecahkan kepada beberapa siri dan para pembaca boleh mengikuti siri-siri berikutnya untuk mengetahui intipati dailog tersebut.

Pendahuluan :

Jinn adalah nama jenis, bentuk tunggalnya adalah jiniy yang bermaksud "yang tersembunyi" atau " yang tak terlihat"

Dalam al-Quran Allah SWT menjelaskan penciptaan jin. Firman Allah SWT maksudnya : "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dan Kami telah menciptakan jin, sebelum itu, dari api yang sangat panas." (Surah al-Hajr ayat 26-27)

Jin juga ada yang akan masuk syurga atau masuk neraka kerana amalannya di dunia. Firman Allah SWT maksudnya : "Di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh sebelumnya, oleh jin mahupun manusia." (Surah ar-Rahman ayat 55-56)

Di dalam tafsirnya Imam al-Qurtubi mengatakan, "Di dalam ayat ini terdapat petunjuk yang menyatakan bahawa jin, sebagaimana halnya manusia, juga mati, lalu masuk syurga. Untuk mereka disediakan jin-jin perempuan (bidadari-bidadari jin).

Di paparkan dailog di antara Muhammad Isa Daud (MID) dengan Jin Islam (JI) :

Sifat-sifat Fizikal Jin

MID :  Selama ini ada anggapan bahawa mata kalian selamanya merah, apakah benar"?

JI      : Tidak selamanya demikian. Mata kami , sebagaimana halnya dengan mata manusia, banyak sekali macamnya. Ada mata yang merah hitam, kuning, coklat tua, seperti mata mausia.  Adanya sinar-sinar halus yang memancar dari mata kami, yakni sinar yang selamanya cenderung berwarna merah. Ia tidak menakutkan bagi sesiapa yang menatapnya, bahkan disitu terdapat suatu keindahan.

Sedangkan telinga kami kedua-duanya mirip telinga kuda, khususnya dalam hal bentuknya yang runcing. Ada pula di antara kami yang telinganya mirip telinga kucing. Kalau ada di antara kami menyerupakan diri dalam bentuk-bentuk tertentu, maka yang paling mereka sukai adalah kucing, kuda atau harimau.

Hidung kami serupa hidung manusia. Hanya ia tidak mancung seperti hidung kalian. Lazimnya hidung kami pesek atau bulat mirip hidung lelaki atau wanita Filipina.

Jin Islam memanjangkan janggutnya, kerana mengikut sunah Nabi Muhammad SAW. Terdapat juga yang tidak berjanggut.

Rambut kami sangat tebal, dan lebih tebal lagi pada kaum wanita jin. Di kalangan kaum lelaki rambut kami terasa lebih kasar, dan dalam skala besar lebih banyak yang botak.

Rambut kaum wanita, bagi kami sangat -sangat panjang. Dan itu, merupakan lambang kecantikan. Sehingga ada di antara mereka yang rambutnya terseret di tanah kerana panjangnya.

MID    : Bagaimana pula tangan dan kaki kalian.?

JI         : Tangan kami seperti tangan kalian. Cuma dari segi panjang lengan dan kuku, agak berbeza. Lengan kami, dalam bandingannya dengan tubuh kami, terbilang sangat panjang, bila dibandingkan dengan lengan kalian terhadap tubuh kalian. Demikian pula halnya dengan kuku-kuku kami. Sebab, jari-jari kami pun panjang-panjang. Sedangkan kaki kami , beza dengan kaki  kalian dalam hal letak tumit dan keruncingan jari-jarinya.

MID    : Apakah kalian juga punya tulang, jantung, organ pernafasan dan pencernaan?

JI         : Ya sama seperti kalian, sekalipun tulang kami, dibandingkan dengan kulit atau daging kami, agak besar. Sekarang ini, kami memiliki kelenturah yang tidak mungkin kalian bayangkan. Organ-organ kami yang selebihnya, agak kecil-kecil. Semuanya berfungsi seperti tubuh kalian, sekalipun kami tidak memerlukan  oksigen untuk bernafas sebanyak yang kalian perlukan.

Begitu pula dengan alat pencernaan yang mencerna segala yang kami makan. Sisa-sisa pencernaan kami juga keluar dari lubang-lubang pencernaan seperti kalian alami, sekalipun najis kami tidak berbentuk kasar, melainkan lebih mirip dengan wab yang sangat pekat.

Sedangkan air kencing, juga berbentuk gas yang sangat kuat tekanannya, tetapi sangat ringan dan mirip aliran air pancur dikalangan kalian. Itu sebabnya , maka ada syaitan yang boleh mengencingi telinga seorang muslim yang sedang tidur tidak menyebut ASMA ALLAH dan yang dimalam harinya tidak pernah berniat untuk menunaikan kewajipan kepada Allah, Tuhan semesta alam.

[Saya mengatakan, Subhanallah, sungguh benar Rasulullah SAW, ketika mengatakan dalam salah satu hadisnya yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Ibn Wa'il, dari Abdullah bin Mas'ud katanya, "Di sebutkan di hadapan Nabi SAW seorang lelaki (yang tidak hadir saat itu). Lalu seorang mengatakan, 'Dia masih tidur hingga pagi tadi, dan tidak bangun untuk solat.' Nabi SAW mengatakan,' Syaitan telah mengencingi telinganya." 

Dalam pembicaraan saya dengan Jin Islam sahabat saya itu, kita boleh memahami bahawa tidur yang disertai zikir kepada Allah dan disertai pula dengan niat untukbangun untuk melaksanakan perintah Allah, merupakan dua hal yang dapat menolak syaitan yang mendatangi seorang muslim, serta menyebabkan datangnya pertolongan Allah dalam menunaikan kewajipan-kewajipan yang ditetapkan-Nya.]

MID   : Apakah kamu mempunyai alat kelamin?

JI         : Sama seperti manusia. Hanya lebih kecil bila dibandingkan dengan yang ada pada kalian, dan dalam bandingkan dengan tubuh kami. Kaum lelaki kami seperti lelaki kalian. Mereka punya dorongan berahi dan kemampuan untuk bersenggama, dan mengeluarkan sperma. Wanitanya pun seperti kaum wanita kalian. Mereka mempunyai selaput dara yang pecah ketika terjadi hubungan seksual. Suatu bentuk kehidupan . Wahai saudaraku, betul-betul kehidupan biasa.

MID   : Kembali pada persolan tentang Nabi SAW pernah berkata."Sesungguhnya matahari, ketika terbit, ia membawa tanduk syaitan. Ketika ia naik, dilepaskannya tanduknya. Kemudian ketika ia tepat di tengah ufuk, dikenakannya kembali tanduknya. Namun ketika tergelincir tanduk itu ditinggalkan, untuk kemudian dikenakannya lagi ketika matahari tenggelam. Ketika betul-betul tenggelam, tanduk itu ditinggalkan. Kerana itu, janganlah kalian solat pada tiga waktu tersebut." (Hadis Riwayat Imam Malik dalam Al-Muwaththa' hadis ke 44 dan 49. Hadis yang sama diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal dalam musnadnya)

Dalam hadis riwayat Imam Bukhari dalam Sahihnya, Kitab Bad' Al-Khalq , Nabi SAW bersabda maksudnya: "Janganlah kalian mendekatkan solat kalian dengan waktu terbit dan tenggelamnya matahari. Sebab , ia terbit di antara dua tanduk syaitan, dan tenggelam di antara dua tanduk syaitan pula."

Kalau demikian, apakah syaitan atau jin mempunyai tanduk dalam bentuk nyata, ataukah itu hanya 
merupakan kiasan saja.?

JI         :  Itu adalah ucapan Muhammad SAW dan baginda mengatakan yang benar. Setiap jin punya tanduk. Tetapi kedua tanduk tersebut sangat kecil, bahkan bila dibandingkan dengan tubuh kami yang kecil.

MID   :  Apakah itu bererti engkau juga punya dua tanduk?

JI        :  Ya, ya...akan tetapi sangat kecil, seperti huruf "Nun"; kecil, kecil sekali, dan tidak panjang seperti gambaran manusia.

MID   : Apakan tanduk iblis kecil atau besar?

JI        :  Besar, sesuai dengan tubuhnya. Iblis sangat tua usianya, jauh lebih tua daripada manusia yang pertama. Kami adalah makhluk -makhluk yang bertubuh lemah, seperti tubuh manusia yang mengalami proses kelemahan sejalan dengan perjalanan waktu.

MID   :  Tentang warna kulit kalian?

JI        : Berbeza-beza seperti kalian. Akan tetapi biasanya kami lebih hitam daripada manusia yang berkulai hitam. Sebab kulit kami hitam pekat dan melekat dengan daging kami. Warna mirip dengan warna kerbau kalian. Hanya sangat tebal bulunya, seperti orang yang paling tebal bulunya di antara kamu. Di antara kami ada jin-jin yang lebih tebal lagi bulunya. Juga ada yang putih dan merah. Subhanallah, banyak sekali warnanya.

Ibnu Masud r.a. berkata, " Bunuhlah semua ular, kecuali jin putih, yang bentuknya seperti tongkat perak." (Hadis Riwayat Abu Daud dalam kitab Al-Adab juz V hlm. 415)

Ular putih adalah jelmaan Jin Islam yang sangat jarang ditemukan , seakan-akan ia merupakan tongkat perak.

MID   :  Apakan kalangan jin berpakaian?

JI         :  Ya, ya... kami mengenakan pakaian yang berbeza-beza dan indah-indah. Kaum wanitanya mengenakan pakaian yang sesuai dengan kewanitaannya. Yang muslimah mengenakan tudung atau jilbab seperti kaum wanita kalian. Akan tetapi saya lebih menekankan jubah, sebab ia lebih dekan dengan firman Allah SWT yang bermaksud :" Hendaklan mereka mengulurkan jilbab-jilbab mereka." (Surah al-Ahzab ayat  59). Kaum lelakinya mengenakan pakaian yang sesuai, lazimnya semacam kemeja. Sebahagian besar jin menyukai warna merah, kemudian kuning dan hitam.

MID   :  Bagaimana dengan lidahmu yang sekarang berkata-kata ini, apakah ia betul-betul lidah, ataukah kalian berbicara dengan cara yang tidak kami ketahui?

JI        : Tidak, tidak ini betul-betul lidah dan bukan sekadar kiasan. Akan tetapi sangat kecil, sesuai dengan kecilnya tubuh kami. Singkatnya, kami juga mempunyai organ-organ seperti kalian, segalanya, segalanya seperti kalian.

MID    :  Juga punya gigi?

JI         :  Tentu saja. Hanya saja bila dibandingkan dengan tubuh kami, ia terbilang panjang atau besar, dibandingkan dengan gigi kalian terhadap tubuh kalian.

MID    :  Walaupun begitu, kami tetap tidak boleh melihat kalian?

JI          :  Ya, wajar saja. Sebab asal kami adalah api yang bersifat gas yang ringan, sekalipun dalam keadaan-keadaan tertentu kami boleh dilihat.

MID     :  Keadaan yang bagaimana?

JI          :  Ya, ketika kami menampakkan diri dalam bentuk fizikal atau melalui sihir atau ketika seseorang minum air sihir.

MID    : Apakah yang kalian kenakan di kaki kalian? Apakah kalian berjalan dengan telanjang kaki, atau memakai kasut atau terumpah?

JI        :  Ya, ya, ada sesuatu yang kami kenakan. Tetapi berbeza di antara jin Islam dengan jin syaitan.

MID   : Apa bezanya?

JI        :  Kalau jin syaitan, menggunakan satu terumpah di kaki kiri, sedang kaki kanannya dibiarkannya telanjang.

[Dari Abu Hurairah r.a, dari Rasulullah SAW yang bersabda (maksudnya) : "Jangan salah seorang di antaramu berjalan dengan satu terumpah, sebab syaitan berjalan dengan satu terumpah pula." (Harb Al-Kirmani meriwayatkan hadis dalam kitabnya yang berjudul Al-Masa'il)

Dalam riwayat Muslim disebutkan bahawa Nabi SAW melarang berjalan dengan satu terumpah, bila terumpah yang satunya lagi putus, sampai ia diperbaiki.]

MID  :  Kalau yang muslim?

JI        :  Tidak seperti itu. Alhamdulillah, akau mengenakan dua terumpah di dua kakiku.

MID   :  Di buat dari apa terumpah kamu?

JI         :  Di buat dari daun papirus.

MID    :  Daun papirus biasa, yakni daun yang digunakan sebagai alat tulis oleh para Firaun, ataukah daun papirus lain yang kalian tanam dan tidak kami lihat?

JI         :  Tidak, ya daun papirus yang itu-itu juga. Akan tetapi, biasanya sangat kecil, sesuai dengan kecilnya tubuh kami. Apalagi ia kami kenakan sedemikian rupa, sehingga ia mengikuti kekhususan-kekususan kami, sehingga tidak boleh dilihat oleh sesiapa.

Jin Wujud Dalam Alam Ghaib (Mata Manusia Tidak Boleh Melihatnya)

MID    :  Bagaimana pendapatmu tentang melihat jin, apakah manusia boleh melihatnya?

JI          :  Kabarnya, di antara kalian ada yang berpendapat bahawa barangsiapa yang mengatakan telah melihat jin, batallah syadatnya, atau ditolaklah syahadatnya...Memang begitu.Akan tetapi apa yang disampaikan Allah SWT tidaklah menafikan kemugkinan melihatnya. Yang dimaksudkan di situ adalah bahawa pada prinsipnya memang begitu.Yang demikian itu adalah sesuatu yang wajar, yang sejalan dengan karakter tubuh kami yang diciptakan oleh Allah SWT. Kami adalah dunia yang dikehendaki Allah untuk tidak boleh dilihat dari alam manusia, tidak boleh didengar dan disentuh, kecuali dalam beberapa hal yang didahului oleh ilmu-Nya.Iaitu, pemberitahuan tentang keistimewaan dunia ini, atau kemampuan khusus yang dengannya dia (jin) menjadi mudah melancarkan gangguan atau bergaul dengan manusia, tanpa manusia sendiri, pada umumnya, memiliki kemungkinan untuk melihat mereka, kecuali dalam keadaan-keadaan yang sangat khususu.

MID     :  Menurut hematmu, apa pengecualian tersebut?

JI           :  Tadi sudah saya katakan, yakni ketika kami menampakkan diri dalam bentuk yang memang boleh dilihat, atau dalam keadaan sihir, atau minum air sihir, atau melalui kemahuan jin itu sendiri untuk memperlihatkan diri, dan keadaan-keadaan tertentu yang di situ terpenuhi segala syarat untuk boleh melihat kami.

MID     :  Apakah ada larangan terhadapmu untuk menjelaskan secara rinci akan keadaan tersebut, kemudian memberi sedikit keterangan yang boleh membuat orang-orang berakal menjadi faham, dan orang-orang yang bodoh menjadi tahu?

JI          :  Tidak , tidak ada larangan apa pun...Sesungguhnya Allah SWT telah menganugerahkan kepada kami suatu kemampuan untuk mengubah diri dalam berbagai bentuk. Cuba baca surah al-Anfal ayat 48.

Firman Allah SWT maksudnya : " Dan ketika syaitan menjadikan mereka memandang baik pekerjaan mereka, seraya mengatakan, "Tidak ada seorang manusia pun yang dapat menang terhadap kamu pada hari ini, dan sesungguhnya aku ini adalah pelindungmu'. Maka tatkala kedua pasukan itu telah dapat saling melihat, syaitan itu berbalik ke belakang seraya berkata,'Sesunggunnya aku berlepas diri dari kamu, sesungguhnya aku dapat melihat apa yang kamu sekalian tidak dapat melihatnya. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat keras seksa-Nya." (Surah al-Anfal ayat 48)

Cuba ambilkan tafsirmu yang menjelaskan ayat tersebut!

MID     :  Ini tafsir Ibn Katsir, dan yang itu Tafsir Al-Qurtubi.

JI           : Bacalah tafsir ayat itu!

MID     : Saya membaca tafsir Al-Qurtubi : Di riwayatkan bahawa, syaitan pada hari itu menampakkan diri kepada mereka dalam bentuk Suraqah bin Malik bin Ju'syam. Dia berasal dari Bani Bakr bin Kinanah. Orang-orang Quraisy sangat takut bila Bani Bakr mengejar mereka. Sebab, mereka telah membunuh salah seorang warga Bani Bakr. Ketika dia telah menampakkan diri kepada mereka, dia lalu menyampaikan khabar yang dia katakan berasal dari Tuhan.

Adh-Dhahhak mengatakan, "Pada perang Badar, datang Iblis dan pengikut-pengikutnya kepada mereka (kaum musyrikin) lalu membisikkan ke dalam hati mereka bahawa mereka tidak akan dikalahkan, sebab mereka berperang membela agama nenek moyang mereka."

Ibn Abbas mengatakan, "Allah SWT membantu Nabi-Nya, Muhammad SAW dan kaum mukminin dengan seribu malaikat yang mendampingi pasukan baginda di kiri dan kanan. Di sebutkan pula bahawa Jibril dan pasukannya itu merupakan satu platun yang menghadang di salah satu hujaung jalan, sedang Mikail dengan lima ratus malaikat yang dipimpinnya mendampingi pasukan tersebut. Kemudian muncul Iblis ditengah-tengan pasukan syaitan, dengan membawa bendera. Dia menampakkan diri dalam bentuk seorang lelaki dari Bani Mudlij dan syaitan dalam rupa Suraqah bin Malik bin Ju'syam.

Syaitan berkata kepada kaum musyrikin, "Hari ini tidak akan ada yang mengalahkan kalian, sebab aku mendampingi kalian." Ketika pasukan tersebut berbaris, Abu Jahal berkata, "Tuhan, tolonglah kami dalam membela kebenaran, dan bantulah dia."

Di pihak yang lain Rasulullah SAW mengangkat kedua tangannya dan berdoa :" Tuhanku, sesungguhnya jika Engkau hancurkan pasukan ini, maka Engkau tidak akan lagi disembah di muka bumi ini untuk selama-lamanya."

Mendengar itu Jibril berkata,"Ambillah segenggam debu"

Maka Rasulullah pun meraup segenggam tanah, lalu dihamburkannya ke arah kaum musyrikin, sehingga tidak ada seorang pun di antara mereka yang mata, kerongkong dan mulutnya tidak terkena serangan debu. Akibatnya mereka lari tunggang-langgang.

Kemudian Jibril menemui Iblis. Ketika Jibril melihatnya, maka saat itu tangan Iblis sedang menganding salah seorang di antara kaum musyrikin. Kemudian dia melepaskan tangannya dan lari bersama pengikut-pengikutnya. Lelaki yang diganding tangannya itu berteriak kepadanya (Iblis) ,"Wahai Suraqah, bukankah engkau telah menyatakan untuk membantu kami?"

Iblis menjawab, " Aku berlepas tangan dari kalian. Sesungguhnya aku melihat apa yang  tidak kamu lihat." 

(Hadis Riwayat Baihaqi dan perawi-perawi yang lain)

JI     :  Ini merupakan bukti bahawa Iblis, yang termasuk kategori jin, itu boleh menampakkan diri dalam bentuk seorang lelaki yang memungkinkan dia boleh dilihat dan diajak berbicara. Bahkan dia mengganding tangan manusia, dan mengikat perjanjian bersama mereka. 

Dalam sahih Muslim disebutkan adanya jin yang menampakkan diri dalam bentuk ular, dan membunuh seorang pemuda yang cuba membunuh ular tersebut.  Seandainya pemuda itu menikam ular tersebut ditempat yang mematikan (sampai mati), nescaya dia tidak dapat terkena musibah seperti itu. Sayangnya dia menangguhkannya. Ini merupakan peringatan dan pelajaran. Tetapi, bagaimanapun juga, hadis Nabi Muhammad SAW ini merupakan bukti tentang kemampuan jin menampakkan diri dalam berbagai rupa.

Melihat Jin Melalui Sihir Atau Dengan Meminum Air Sihir. 
JI       : Dalam keadaan sihir atau minum air sihir, manusia boleh melihat jin dalam rupanya yang biasa dalam kehidupan mereka hari-hari.

MID  :  Bagaimana boleh begitu?

JI       :  Akan saya jelaskan. Tetapi hendaknya engkau selalu ingat akan ucapan Nabi SAW yang mengatakan, : "Barangsiapa melakukan sihir dia telah kafir."

MID  :  Memang benar. Sungguh benar Rasulullah SAW.

JI       :  Ada orang menjual dirinya kepada syaitan, lalu berusaha menguasai orang lain, menghancurkan kehidupannya atau menguasai dan mengendalikan keadaan. Misalnya dengan membuat rugi perniagaan, memikat isterinya, atau membuat gelisah fikirannya sehingga dia tidak boleh tenang dan tidak pula boleh tidur. Di antara mereka ada yang berlaku demikian jahat dengan meminum air yang sudah diberi mantera dengan mentera-mentera syaitan kepada korbannya. Ketika air itu telah memasuki tubuh korban, maka ia membentuk semacam "pusat" besi -berani yang menarik syaitan-syaitan masuk ke dalam tubuhnya. Kalau sudah begitu, maka si korban seakan-akan lubang tanpa penjaga yang boleh dimasuki syaitan bila saja dia mahu.

MID   :  Rupanya, boleh masuk, bagaimana caranya?

JI        : Air tersebut sagat aneh.Ia boleh mengundang syaitan-syaitan, seakan-akan undangan untuk kenduri.

MID   :  Aku mengerti, tetapi yang ku maksudkan adalah, dari organ tubuh yang mana dia masuk?

JI        :  Biasanya dari dubur. Sebahagian dari mulut, khususnya bila orangnya kurang memperhatikan kebersihannya dengan menggosok gigi dan lain-lain. Kemugkinan juga dari mata. Akan tetapi syaitan biasanya lebih menyukai tempat-tempat berbau tidak sedap. Kerana itu, biasanya masuk melalui lubang dubur.

MID   :  Lalu, bagaimana dalam keadaan itu manusia dapat melihat jin?

JI        :  Boleh dilakukan melalui pengaruh air sihir, yang memberikan kemampuan kepada mata manusia di atas kemampuannya yang biasa, sehingga dapat melihat kami. Pengaruh air sihir terhadap mata atau indera orang yang tersihir demikian hebat, dan pada darjah yang sulit kalian bayangkan. Gangguan yang demikian hebat pada susunan fizikal orang yang tersihir inilah yang memberikan kekuatan kepada dirinya untuk melihat, mendengar dan memudahkan kami untuk mempengaruhinya.

MID   :  Boleh kau jelaskan lebih jauh?

JI        :  Saya berikan suatu contoh.Kalau engkau memegang seketul batu, lalu melemparkan sekuat-kuatnya, maka batu itu ketika melayang, lenyap dari pandanganmu. Kemudian kecepatannya sedikit melambat kerana adanya suatu daya tarik. Akhirnya goncangannya semakin lambat sehingga engkau dapat melihatnya kembali.Kau tahu bahawa Allah SWT telah menjadikan seluruh makhluk-Nya, baik manusia, jin, tumbuh-tumbuhan, binatang dan benda-benda mati, terdiri dari atom yang selalu bergerak.Akan tetapi kekuatan gerakannya berbeza satu sama lain.

MID   :  Ya, memang benar, bila yang engkau maksudkan adalah bahawa Allah menciptakan jasad kalian dari atom-atom yang bergerak dengan cepat, sedangkan kami diciptakan dengan atom-atom yang sedikit lebih lambat. Kemudia sihir itu memberikan kekuatan beberapa kali ganda dari kekuatan yang biasa kepada atom-atom yang ada pada tubuh manusia tersebut. Dengan demikian, maka indera orang yang tersihir itu dapat melihat kalian sebagimana wujud kalian yang sebenarnya.

JI        :  Sungguh Allah telah memberikanmu ilmu yang banyak. Memang betullah seperti itu.

MID  :  Barangkali engkau juga memaksudkan bahawa kalian tidak boleh dilihat , didengar dan disentuh, kerana eter kalian bergerak sangat cepat.

JI       : Ya. Bahkan kecepatan kami mengatasi kecepatan cahaya menurut perhitungan kalian (186,000 batu sesaat), yang dengan itu kalian membuat perhitungan-perhitungan. Misalnya, sebuah batu yang dilemparkan demikian kuat yang menjadi tidak terlihat, atau peluru yang ditembakkan dari senapang, yang tidak boleh kalian lihat kerana kecepatannya yang melebihi kecepatan gerak atom dalam struktur dirinya. Jadi, kalian tidak boleh melihat kami kecuali bila kalian diberi kekuatan seperti yang diberikan oleh air sihir.

MID    :  Apakah setiap orang yang tersihir atau yang minum air sihir boleh seperti itu?

JI         : Tidak, tetapi hanya mereka yang diminumkan air sihir yang disertai kekuatan syaitan, dalam erti bahawa dia akan berubah bentuk menjadi syaitan lelaki atau syaitan perempuan, atau lebih dari itu. Ketika syaitan sudah keluar dari tubuh orang yang dirasukinya, lalu dia kembali sedar, maka dia boleh melihat syaitan atau sejumlah syaitan di depan matanya.

MID   :  Kalau sihir itu tidak disertai dengan penguasaan syaitan atas diri manusia, bagaimana?

JI        :  Orang yang tersihir tidak akan boleh melihat syaitan. Akan tetapi bila sihir itu berlaku terhadapnya, maka keadaan dirinya berubah menjadi tidak normal. Dia tidak akan boleh kembali kepada keadaan asalnya, kecuali jika Allah memberikan pertolongan-Nya dengan menghancurkan pengaruh sihir tadi.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kedua


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 

Sahabat yang dirahmati Allah,
Biasanya jin tidak menampakkan diri kepada manusia kerana kemahuannya sendiri, kecuali ketika syaitan ingin menakut-nakutkan manusia dan ingin mencelakakannya. Sangat jarang terjadi ada jin soleh dan beriman yang melakukan perbuatan tersebut. 

Jin-jin yang melihatkan diri mereka kepada manusia dan mendengarkan suaranya dalam bentuk rupa yang hodoh dan menakutkan manusia adalah terdiri daripada jin-jin kafir atau syaitan-syaitan. Dalam istilah melayu dipanggil Hantu pocong, Pontianak, Hantu kopek, Hantu galah, Hantu jepun, Hantu air, Hantu laut, Jembalang tanah, Languisr, Hantu raya, Pelesit, Toyol dan sebaginya. Roh manusia yang telah meninggal dunia tidak akan kembali semula kerumah kerana roh tersebut telah berpindah alam daripada alam dunia kepada alam barzakh.

Yang nampak seperti wajah simati balik kerumah sebenarnya adalah jin pendamping simati yang dipanggil qarin. Qarin boleh meyerupa bentuk seperti wajah si mati, terutama apabila simati ada mempelajari ilmu sihir atau ada beberapa amalan-amalan kebatinan yang bertentangan dengan syariat Islam. Jin kafir yang dipanggil "saka" adalah jin yang bersama seseorang yang ada mempelajari ilmu silat batin, ilmu kebal, perbomohan, ilmu susuk dan ilmu sihir (santau, tuju-tuju, ilmu pengasih dan sebagainya). 

Jin kafir yang berkhidmat dengan pengamal ilmu kebatinan yang sesat ini biasanya apabila tuan asal yang mengamalkan ilmu tersebut (dengan tujuan tertentu) apabila dia meninggal dunia , jin kafir ini akan mengganggu anak cucunya kerana sudah tidak ada lagi tuannya yang akan memberi makan dan melakukan pemujaan untuknya.

Jika seseorang mukmin itu selalu kembali kepada Allah SWT, pasti jin tidak akan sanggup menakut-nakutkan manusia atau memperlihatkan dirinya dalam bentuk asal. Kemampuan jin untuk menampakkan diri selalu disertai syarat tersedianya keadaan-keadaan yang membantu dan memudahkan perlakuannya itu. 

Syarat yang paling utama ialah orang tersebut jauh dari zikir kepada Allah SWT, lalai meminta perlindungan-Nya, tidak melakukan kewajipan-kewajipan yang diamanahkan kepadanya, tidak bersuci, berjalan ditempat-tempat sunyi dan di tempat perkuburan tanpa kawan dimalam hari.

Dari Ibn Umar r.a.bahawasanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Sekiranya manusia mengetahui satu saja dari apa yang aku ketahui, nescaya mereka tidak akan berani berjalan bersendirian di malam hari." (Hadis Riwayat Bukhari, Tirmidzi dan Ibnu Khuzaimah dalam kitab Sahihnya)

Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Kebersihan itu sebahagian daripda iman." (Hadis Riwayat Muslim dari Ibn Ashim al-Asyari r.a)

Kebersihan ini mengandungi pengertian maknawi yakni meninggalkan perbuatan dosa dan bersih dengan mandi dan berwuduk.

Dalam Sahih Bukhari juga diriwayatkan sebuah hadis dari Aisyah r.ha, katanya, "Apabila Nabi bermaksud tidur, padahal baginda dalam keadaan junub, maka baginda mencuci kemaluan baginda, lalu berwuduk seperti untuk solat."

Banyak berzikir akan menyebabkan jin dan syaitan takut dan tidak berani menakut-nakutkan manusia sebagaiaman Nabi SAW bersabda maksudnya, " Baransiapa membaca  LA ILAHAILLALLAHU WAHDAHU LA SYARIKA LAHU, LAHUL-MULKU WA LAHUL-HAMDU WAHUWA 'ALA KULLI SYAIN QADIR, seratus kali setiap hari, maka dia memperoleh pahala setara dengan membebaskan sepuluh hamba, dituliskan baginya seratus kebaikan, dan dihindarkan darinya seratus keburukan. Dia memperolehi perlindungan dari gangguan syaitan sepanjang hari itu sampai petang tiba. Dan tidak akan ada orang yang boleh melebihi kebaikan yang diperolehnya itu kecuali orang yang mengerjakan amalan lebih dari yang dia lakukan. Dan barangsiapa membaca SUBHANALLAH WAL-HAMDU LILLAH seratus kali dalam sehari, maka dosanya di hapuskan, sekalipun banyaknya laksana buih di lautan." 
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang dimuliakan,
Muhammad Isa Daud (MID) seterusnya berdialog kepada Jin Islam (JI) mengenai : 

Bagaimana Jin Dan Syaitan Hidup :

MID  : Apakah Iblis itu moyang jin pada umumnya, sebagaiaman Adam a.s. adalah moyang manusia?

JI      : Bukan, bukan. Iblis adalah keturunan jin dan bukan moyang jin.

MID   : Kalau begitu siapa moyang jin?.

JI       : Sejauh yang saya ketahui, Wallahualam, namanya Jan.

MID    : Lalu, bagaimana tentang Iblis laknatullah.

JI       : Dia adalah keturunan Jan. Dia sangat pandai mirip malaikat. Tetapi kemudian ia berperangai buruk dan sombong, sebagaimana yang telah kamu ketahui dari firman Allah SWT yang bermaksud, " Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat,' Sujudlah kamu kepada Adam! Maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, lalu dia menderhakai perintah Tuhannya.." (Surah al-Kahfi ayat 50)

Iblis Adalah Moyang Syaitan :

MID   : Ramai orang meyakini bahawa Iblis adalah moyang jin.

JI      : Untuk mereka, saya ada bukti dan dalil al-Quran al-Karim sama sekali tidak mengatakan hal ini. Demikian pula halnya Nabi Muhammad SAW . Bagaimanapun, Iblis adalah moyang syaitan.

MID   : Lantas, apa perbezaan jin dan syaitan?

JI      : Syaitan adalah jin, tetapi tidak setiap jin adalah syaitan.

MID   : Cuba jelaskan lebih lanjut, sebab saya akan menyampaikan hal ini kepada para pembaca buku saya nanti.

JI      : Masalahnya sederhana saja. Iblis kawin dengan jin perempuan menjadi pengikutnya, lalu mereka dianugrahkan keturunan. Keturunan yang berasal dari Iblis inilah yang kemudian disebut syaitan. Mereka memiliki rupa dan bentuk yang bermacam-macam  nauzubillah, yang sebahagian besar memiliki bentuk yang sangat hodoh, atau seperti anjing. Mereka mempunyai kota-kota dan tempat tinggal, biasanya dipadang-padang pasir, gunung-gunung, pulau-pulau terpencil dan dipermukaan laut.

Akan tetapi , sesudah aku masuk Islam, dan terima kasih kepada Ismail, anak pakcikmu, aku boleh mengatakan bahawa semua yang tidak beragama Islam dan tidak melaksanakan ajaran-ajarannya dan tidak mengikut petunjuk Muhammad SAW, adalah syaitan, sekalipun berpenampilan menawan. Tidak peduli dia jin atau manusia. Dalam keadaan seperti ini, Iblis secara majazi, adalah moyang dan bapa spritual mereka.

Bahkan sebaiknya engkau katakan sahaja bahawa Iblis itu adalah pemimpin, moyang sekali gus tuhan bagi golongan jin yang bukan Islam. Mereka semua bergabung di bawah benderanya. Tiap-tiap golongan di antara mereka meyakini betul keyakinan mereka melalui khayalan-khayalan mereka.

MID  : Bagaimana boleh begitu?

JI     : Itu rahsia, aku tidak boleh menyampaikannya kepadamu sekarang. Mungkin lain kali.

Akan ku sampaikan kepadamu sesuatu yang sangat penting. Iblis mempunyai kerajaan yang sangat besar. Ada menteri-menteri, pemerintahan dan pejabat-pejabat yang besar-besar. Iblis mempunyai wakil-wakil, lima di antara wajib kalian waspadai.

Pertana : Namanya Tsabar.

Dia selalu mendatangi orang yang sedang kesusahan atau tertimpa musibah, baik kematian anak atau kerabat, dan lain-lain. Kemudian dia melancarkan bisikannya dan menyatakan permusuhannya kepada Allah. Di ucapkannya, melalui mulut orang yang tertimpa musibah itu, keluh-kesah dan caci-maki terhadap ketentuan Allah atas dirinya. Untuk menghindarinya hendaklah engkau mengucapkan :

"Aku berlindung kepada Allah dari gangguan syaitan, Tsabar, yang terkutuk, serta pengikut-pengikut dan anak-anaknya."

Kedua : Namanya Dasim.

Syaitan inilah yang selalu berusaha, dengan sekuat-kuat tenaganya, untuk mencerai-beraikan ikatan perkahwinan, mengobarkan rasa benci satu sama lain dikalangan suami-isteri, sehingga terjadi perceraian. Dia adalah anak kesayangan Iblis di wilayah kerajaannya yang sangat besar. Untuk menghadapinya hendaklah engkau mengucapkan :

"Aku berlindung kepada Allah dari gangguan syaitan, Dasin, yang terkutuk, serta pengikut-pengikut dan anak-anaknya."

Ketiga : Namanya Al-A'war.

Dia dan seluruh penghuni kerajaannya, adalah pakar-pakar dalam urusan mempermudah terjadinya perzinaan. Anak-anaknya menghiaskan indah bahagian bawah tubuh kaum wanita ketika mereka keluar rumah, khusus kaum wanita masa kini, betul-betul sangat mengembirakan Iblis di kerajaannya yang besar. Segala persoalan yang menyangkut keruntuhan moral dan perzinaan berurusan dengan pejabat besar mereka..

Keempat : Namanya Maswath.

Pakar dalam menciptakan kebohongan-kebohongan besar maupun kecil. Bahkan kejahatan yang dia dan anak-anaknya lakukan sampai pada tingkat dia memperlihatkan diri dalam bentuk seseorang yang duduk dalam suatu pertemuan yang diselenggarakan oleh manusia, lalu menyebarkan kebohongan yang pada gilirannya disebarkan pula oleh manusia.

Kelima : Namanya Zalnabur.

Syaitan yang satu ini berkeliaran di pasar-pasar di seluruh penjuru dunia. Merekalah yang mengobarkan pertengkaran, caci-maki, perselisihan dan bunuh membunuh antara sesama manusia.

[Dalam buku Akam Al-Marjan karya Asy-Syibli meriwayatkan sebuah riwayat dari Zaid bin Mujahid yang mengatakan bahawa, "Iblis mempunyai lima anak, yang masing-masing diserahkan urusan-urusan tertentu. Kemudian dia memberi nama masing-masing anaknya iaitu : Tsabar, Al-A'war, Maswath, Dasim dan Zalnabur.]

MID  : Saya ingin sesuatu yang baru. Sebab maklumat seperti ini sudah pernah saya baca. Penjelasanmu ini sudah sangat dikenali kami, para manusia.

JI     : Tidak ada masaalah . Aku boleh mengatakan kepadamu puluhan, bahkan ratusan nama syaitan yang menghuni kerajaan Iblis. Tetapi itu tidak penting. Yang penting adalah selalu memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatan dan gangguan mereka.

Jin Ada Yang Berusia Ribuan Tahun.

MID  : Apakan kelima-lima pembantu Iblis masih hidup sampai sekarang? Sebab Mujahid sudah menceritakan tentang diri mereka sejak seribu tiga ratus tahun yang lalu.

JI     : Ya, ya mereka masih hidup. Sebab , jin memang dianugrahkan usia panjang. Sebahagian besar kami hidup ratusan tahun, sedang yang lain ribuan tahun.

MID   : Ribuan tahun?

JI      : Ya, di antara kami ada jin yang berusia tiga ribu tahun, ada empat ribu , lima ribu dan enam ribu tahun. Bahkan, ada pula yang usianya mencapai tujuh ribu tahun, walaupun sedikit jumlahnya. Akan tetapi dikalangan syaitan ada yang seperti Iblis, hidup sejak dulu misalnya kelima-lima anak Iblis yang ku sebut tadi. Sampai kini mereka masih hidup.

MID  : Kalau engkau sendiri berapa umurmu?

JI     : Aku masih muda. Usiaku , dibandingkan dengan usia manusia, seperti remaja berusia lima belas tahun atau tujuh belas tahun. Usiaku seratus lapan puluh tahun, yang bila dinisbatkan pada dunia jin, adalah usia remaja.

MID  : Apakah ayahmu masih hidup?

JI     : Tidak , dia telah mati dalam suatu perebutan kekuasaan yang melibatkan dia dan 'tangan-kanannya' ayahku. Nenek-buyutku mati ketika mencuba mencuri-dengar perbicaraan yang ada di langit. Dia dikejar kilatan api dan mati dalam usia mendekati seribu tahun.

[ Al-Bukhari meriwayatkan dalam Sahihnya sebuah hadis dari Aisyah, dari Nabi SAW, katanya, "Para malaikat membicarakan berbagai masalah yang bakal terjadi dibumi, lalu syaitan mencuba mencuri-dengar, lalu memasukkannya ke telinga para dukun yang akan menambahnya dengan ratusan kebohongan.]

[Al-Quran menjelaskan, " Dan sesungguhnya kami (para jin dan syaitan) dahulu menduduki beberapa tempat untuk mendengar-dengarkan (berita dilangit) . Tetapi sekarang, barangsiapa yang (mencuba) mendengar-dengar (seperti itu) pasti akan menjumpai kilatan api yang mengintai (untuk membakarnya)." (Surah al-Jin ayat 9) ]

Tempat Duduk Jin Dan Syaitan.

Tempat tinggal jin adalah di padang-padang pasir yang luas, tempat-tempat terpencil, gunung-gunung, jurang-jurang, gua-gua, hutan-hutan, sebahgian mereka tinggal di atap-atap rumah, bilik-bilik tidur manusia (terutama yang kosong) ataupun dilorong-lorong rumah kita. Syaitan pula suka tinggal ditandas, bilik mandi, parit-parit dan longkang-longkang.

Kebanyakkan jin-jin Islam yang soleh suka tinggal di masjid-masjid dan surau-surau dan juga dirumah-rumah orang Islam yang taat kepada agama, jin yang beragama Kristian suka menghuni rumah orang-orang Kristian, cuma sebahagian besar suka tinggal di gereja-gereja. Demikian pula jin Yahudi suka tinggal dirumah-rumah orang Yahudi. Mereka saling mempengaruhi satu sama lain.

Jin Islam selalu mencari rumah yang penghuninya tunduk kepada Allah SWT, yang betul-betul muslim tidak sekadar ikut-ikutan. Jin Islam adalah makhluk yang betul-betul muslim. Mereka boleh menghafal ajaran-ajaran agama dengan kemampuan yang luar biasa. Kalbu mereka terisi keimanan , jika mereka mendengar bacaan al-Quran, mereka khusyuk mendengarkannya kemudian menangis tersedu-sedu kerana takut kepada Allah SWT.

MID   : Apakah engkau boleh melihat jin yang tinggal dirumah saya?

JI      : Ya, saya boleh melihat mereka. Mereka semuanya alhamdulillah muslim. Di antara mereka adalah Sa'id dan Marjam, dua anak jin perempuan yang bernama Zubaidah. Suaminya bernama Muhammad. Sekarang beberapa jin anak mereka sedang duduk-duduk di atap rumahmu. Mereka boleh disebut pembantu-pembantu rumah yang mengusir mara-bahaya yang akan menimpa penghuninya (dengan izin Allah) sepanjang mereka berpegang teguh kepada ajaran Islam.

MID   : Adakah Muhammad dan saudara-saudaranya itu tidak diganggu oleh burung-burung dan binatang-binatang yang juga menghuni atap rumahku?

JI      : Alhamdulillah, sepanjang hari mereka duduk-duduk seperti itu tanpa terganggu. Ketika engkau menyiapkan makanan , mereka turun dan ikut makan bersama kalian. Ketika kalian selesai makan dan mengangkat piring-piring, mereka mengucapkan alhamdulillah dan pergi lagi, sampai kelak datang malam hari, dan mereka solat dan kembali bertenggek sebentar di atap. Ketika telah letih, mereka turun dan tidur di mana saja, dikerusi, di permaidani, dan diserambi. Kemudian mereka solat tahajud di tengah malam. 

Ketika mereka duduk-duduk di atap, bergayutan di tiang-tiang dan bersandar dimana saja, mereka tidak pernah lupa berzikir kepada Allah SWT dan bertasbih kepada-Nya.

MID  : Tidakkah mereka pernah meninggalkan rumah untuk suatu keperluan, berpergian atau melakukan apa saja yang perlu bagi mereka?

JI     : Ya, mereka datang dan pergi. Bahkan , kadang-kadang mereka pergi di Masjid Al-Haram di Makkah Al-Mukarramah atau di Masjid Nabawi di Madinah. Mereka pergi dan pulang dengan kecepatan laksana kilat.

MID  : Sungguh beruntung rumah ini bagi kami dan bagi mereka.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Ketiga

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Adanya Jin Islam di rumah seorang muslim merupakan petanda baik dan bukti dari kenikmatan dan reda yang diberikan Allah SWT kepada penghuninya. Jin Islam tersebut mendoakan dan memohonkan ampunan kepada Allah SWT bagi penghuni rumah. Bahkan ada di antara mereka yang bangunkan penghuni rumah untuk solat fajar atau bangun tengah malam.

Di antara istighfar Jin Islam sebelum dan selepas tidur adalah mereka berdoa dengan "Penghulu Istighfar."

Diriwayatkan oleh Syadad Bin Aus r.a. dari Nabi SAW, bahawa baginda bersabda (maksudnya), "Penghulu Istighfar itu adalah : "Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau. Engkau telah ciptakan aku, dan aku adalah hamba-Mu. Sesungguhnya aku telah berusaha sekuat yang boleh aku lakukan untuk memenuhi janji dan sumpah setiaku kepada-Mu. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan segala yang Engkau ciptakan. Aku kembali kepada-Mu dengan nikmat-Mu yang Kau anugerahkan kepadaku dan kembali pula kepada-Mu dengan dosaku. Kerana itu , ampunilah aku. Sebab, tiada yang berhak mengampuni dosa kecuali Engkau." 
"Barangsiapa membacanya pada petang hari dengan penuh keyakinan, lalu mati pada hari itu, maka dia masuk syurga. Dan barangsiapa membacanya di pagi hari dengan penuh keyakinan, lalu mati pada hari itu, maka dia masuk syurga." (Hadis Riwayat Bukhari dan Tirmidzi)

Jika penghuni rumah suka melakukan maksiat dan lalai daripada berzikir kepada Allah SWT. Di dalam rumah tidak di bacakan al-Quran dan tidak dilakukan solat-solat sunat maka penghuni rumah tersebut seolah-olah menghalau Jin Islam yang ada dirumah tersebut dan mengundang syaitan-syaitan untuk datang ke rumah mereka. Rumah yang terdapat Jin-jin Islam yang soleh sebenarnya akan mengundang malaikat rahmat datang kerumah tersebut. Bergembiralah dengan rahmat dan anugerah Allah seperti itu.

Muhammad Isa Daud (MID) meneruskan dialog dengan Jin Islam (JI) 
JI : Syaitan-syaitan amat suka hidup di telaga buta. Najis-najis dan kotoran sangat menarik mereka. Kerana itu, jika mereka mendengar azan, maka mereka pergi jauh-jauh ke tempat-tempat di dekat air. Mereka menutup telinga mereka dengan kedua-dua tangan mereka, atau menutup baju mereka ke kepala mereka. Bahkan di antara mereka ada yang bersembunyi di lubang-lubang jamban yang kotor.

[Abu Hurairah mengatakan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda (maksudnya), "Apabila panggilan untuk solat dikumandangkan, maka syaitan lari lintang-pukang dan menjauh hingga tidak dengar azan.." (Muthafaq 'alaih) ]

Ingatlah kepada kaum wanita, agar mereka tidak membuang air (panas) mendidih di lubang-lubang tandas tanpa menyebut nama Allah dan tidak pula memohon perlindungan kepada-Nya dari gangguan syaitan yang terkutuk. Kadang-kadang air tersebut dapat mematikan syaitan, sehingga keluarganya mencuba melakukan balas dendam terhadap pemilik rumah, khususnya kaum wanita yang melakukan hal ini. Kalau mereka (syaitan-syaitan) boleh menampakkan diri nescaya mereka akan melakukan hal ini.

Jangan Menyimpan Patung dan Gambar Makhluk Bernyawa.

Dalam pertemuan pertama saya dengan Jin Islam sahabat saya, dia berjalan ke sana kemari, sambil menatap ke arah langit-langit saat menyampaikan salam. Tiba-tiba dia melihat tempat pensil itu dan dengan sungguh-sungguh mengatakan :

JI : Ambil pisau, dan potong kepalanya. Atau, buatlah kepalanya demikian rupa sehingga tidak lagi menyerupai kepala patung.

MID : Mengapa engkau kata begitu?

JI : Aku melihat syaitan bertenggek di kepala tempat pensil itu.

Muhammad SAW bersabda (maksudnya), "Orang yang paling hebat seksanya di hari kiamat adalah orang-orang yang melukis gambar-gambar ." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya, "Malaikat tidak mahu masuk rumah yang di situ terdapat patung (atau ganbar-gambar)" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

MID : Kalau foto (gambar melalui kamera) bagaimana?

JI : Sama saja . Ia menarik syaitan untuk datang. Kerana itu jangan engkau lekatkan di dinding dan jangan pula engkau letakkan secara terbuka. Kalau ia merupakan gambar di majalah atau buku, maka balikkanlah, sehingga gambarnya tidak terlihat. Sampaikan pula kepada kaum muslimin bahawa foto hanya boleh dilakukan untuk keperluan darurat semata, dan sesudah itu balikkanlah, atau tutupilah bahagian atasnya. Yang penting, jangan sampai terlihat.

MID : Maha Benar Allah Yang Maha Agung. Akan tetapi aku masih ingin bertanya tentang 'magnetisme' yang engkau katakan muncul kerana adanya patung-patung yang boleh menarik kedatangan syaitan-syaitan. Apakah ia magnet dalam erti sesungguhnya, ataukah itu merupakan suatu ungkapan agar mudah dimengerti saja?

JI : Tidak, tidak, tidak, ia betul-betul magnet dalam erti sesungguhnya. Bahkan, syaitan-syaitan itu menyedut-nyedutnya sebagimana kalian menghisap suatu bauan yang harum. Syaitan-syaitan itu boleh melihat dari jauh, sebab patung-patung tersebut memiliki pantulan cahaya atau wap yang tidak boleh kalian lihat dengan mata kalian. Syaitan-syaitan itu menagkapnya sebagaimana seseorang mencium aroma makanan yang lazat.

MID : Bagaimana mainan yang dibuat dari belon, yang satu dalam bentuk gajah, sedangkan yang lain dalam bentuk pengantin. Kedua-duanya merupakan mainan kanak-kanak. Bagaimana dengan kedua-dua benda ini, apakah ia juga menarik syaitan?

JI : Tidak, tidak...mainan anak-anak tidak menarik syaitan.

MID : Mengapa?

JI : Sebabnya aku tidak tahu. Tetapi Aisyah r.ha. pernah bermain-main dengan mainan seperti itu, dan Nabi Muhammad SAW tidak melarangnya. Agaknya, daya tarik yang menyebabkan syaitan-syaitan berdatangan boleh padam oleh kehendak dan kekuasaan Allah.

MID : Cuba perhatikan baik-baik, apakah cahayanya sama dengan cahaya yang dipancarkan bekas pensil itu?

JI : Tidak, tidak sama, sinarnya agak kurang. Sebab ia berada di tangan anak-anak. Pengaruh mereka membuat cahaya mainan itu mengecil.

MID : Subhanallah. Sungguh benar Rasulullah SAW.

Syaitan Menempati Tempat Tidur yang Kosong.

JI : Berhati-hatilah, jangan sampai engkau membiarkan salah satu bilik di rumahmu dalam keadaan kosong dari kegunaan, baik tidur mahupun berzikir kepada Allah. Sebab, kalau engkau kosongkan bilikmu, maka syaitan akan tidur di atas tempat tidurmu, dan mengisi bilik yang kosong itu.

[Nabi SAW bersabda maksudnya,"Bilik pertama untuk lelaki, bilik kedua untuk isterinya, bilik ketiga untuk tetamu, dan bilik keempat untuk syaitan." (Hadis Riwayat Muslim dari Jabir bin Abdullah) ]

MID ; Maksudmu, bilik tidur yang kosong adalah bilik tidur syaitan? Atau, tempat tidur yang ditinggalkan dan tidak ditempatinya akan menjadi tempat tidur syaitan?

JI : Kedua-duanya benar. Setiap tempat tidur yang ditinggalkan bererti di berikan kepada syaitan untuk mereka tiduri. Bahkan tempat tidur yang sama yang selama ini engkau gunakan. Kalau tidak demikian, mengapa Nabi SAW mengatakan, "Apabila salah seorang di antara kalian bangun dari tempat tidurnya, lalu hendak tidur lagi di atasnya, hendaklah ia terlebih dahulu membersihkannya dengan sarungnya tiga kali. Sebab, ia tidak tahu secara pasti apa yang terjadi di atasnya sesudah dia tinggalkan." (Muttafaq alaih)

MID : Kalau begitu , bukanlah merupakan syarat bahawa bilik dan tempat tidur itu kosong?

JI : Tentu saja tidak. Akan tetapi bilik dan tempat tidur yang kosong , seratus peratus, tidak hanya ditempati oleh satu syaitan saja, melainkan banyak syaitan, selama di situ tidak pernah disebut nama Allah atau bacaan al-Quran.

Syaitan-syaitan Berkeliaran.

JI : Terdapat pasukan iblis yang tersebar di seluruh tempat. Mereka adalah syaitan-syaiatan berkeliaran (peronda) . Di antara mereka ada yang berkumpulan di jalan-jalan untuk menyambut kaum wanita yang keluar rumah dengan bersolek.

[Nabi SAW bersabda maksudnya, "Sesungguhnya wanita itu, ketika datang dari depan, dia datang dalam bentuk syaitan, dan ketika pargi (menghadapkan belakangnya) dia memperlihatkan diri dalam bentuk syaitan pula. Kerana itu, jika salah seorang di antara kamu melihat seseorang wanita yang menarik perhatian, maka hendaknya dia segera mendatangi isterinya, sebab yang demikian itu dapat menolak (gejolak) yang ada dalam dirinya." (Hadis Riwayat Muslim dari Ibn Az-Zubair)

MID : Sampai begitu rupa perbuatan syaitan-syaitan itu? Lantas di mana otak orang-orang itu?

JI : Tentu saja orang yang berakal dan bijak akan selamat dari gangguan seperti ini. Akan tetapi ketika seseorang sedang dalam keadaan marah, maka kesedarannya menjadi hilang. Syaitan hafal betul akan hal itu. Kerana itu, mereka segera mengumpulkan pasukan untuk menjatuhkan orang seperti itu.

Kupasan Buku : Dialog Dengan JIn Islam - Siri Keempat.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Syaitan Di Lubang-lubang Najis :

JI       : Di antara syaitan-syaitan itu ada yang terdiri dari kelompok-kelompok dan pasukan-pasukan yang sentiasa hidup dilubag-lubah kotoran.

MID   : Cuba jelaskan lebih lanjut untuk pembaca buku saya.

JI      :  Di antara syaitan-syaitan ada yang tinggal di rahim dan kemaluan para pelacur, untuk membuat kemaksiatan tersebut semakin menawan, sehingga kaum lelaki yang menggaulinya semakin ketagihan.

MID   :  Apakah yang demikian itu betul-betul begitu, atau sekadar merupakan was-was yang ditimbulkan syaitan pada diri manusia. Maksud saya, apakah betul-betul ada syaitan yang tinggal di kemaluan para pelacur?

JI      :  Memang betul-betul begitu. Saya bersumpah kepada Allah Yang Maha Agung, banyak sekali syaitan atau jin yang mengaku di depan saya bahawa mereka baru kembali dari rahim atau kemaluan wanita itu dan wanita ini. Ada pula di antara mereka yang bertempat di dubur lelaki dan perempuan, sehingga mengundang manusia untuk melakukan persenggaman melalui dubur, dan memudahkan terjadinya homoseksual.

JI      :  Ada pula di antaranya yang tinggal di kemaluan-kemaluan yang tidak normal, sehingga mengundang orang untuk melakukan hubungan-hubungan seksual yang luar biasa pula. Ada pula yang tinggal di kandang-kandang binatang, tempat-tempat hiburan, untuk melancarkan bisikan terhadap orang yang mendatangi tempat-tempat seperti itu, dan menemani mereka dengan setia. Lalu ada yang aktif di tempat-tempat hiburan misalnya tempat-tempat yang kalian sebut dengan disco dan sebagainya. Tempat-tempat seperti itu merupakan pagkalan ribuan syaitan. Di situ mereka menampakkan diri dalam berbagai bentuk, khususnya kerana syaitan sangat senang pada nyanyian dan musik yang hingar-bingar. Mereka asyik berjoget dalam keadaan yang betul-betul tidak boleh kalian bayangkan.

MID   : Apakah hal ini terjadi di negeri-negeri muslim dan negeri-negeri buak Islam?

JI       :  Ya. Syaitan-syaitan , bagaimamapun juga, bercita-cita menghancurkan umat manusia. Mereka tahu betul bahawa perilaku yang menyimpang dapat menimbulkan pelbagai penyakit. Iblis mengajari mereka bahawa kadang-kadang orang Kristian, Yahudi dan kafir yang masuk Islam. Kerana itu, sebaiknya menghancurkan umat manusia melalui kekafiran dan kesesatan. Itu sebabnya pula, tempat-tempat hiburan, bahkan yang berada di Amerika dan Eropah, tidak pernah kosong dari syaitan-syaitan yang menebarkan kekacauan. Kilang-kilang minuman keras adalah hasil tipu-muslihat syaitan dan jin kafir. Sebab, mereka pun sangat suka menyukai minuman keras yang memabukkan.

MID    :  Pernahkah engkau melihat Iblis?

JI       :  Pernah. Sekali ketika saya kecil, dan beberapa kali ketika saya remaja dan sebelum Allah memberikan kenikmatan kepada saya dengan masuk Islam.

MID   :  Untuk apa engkau mengadap Iblis, padahal saat itu engkau masih kecil?

JI       :  Aku tidak pergi menemuinya atas kemahuanku sendiri. Tetapi ayahkulah yang mengajakku menemuinya, agar dia (Iblis) memberikan berkahnya kepadaku.

MID   : Semoga Allah mengutuknya, dan segala puji bagi Allah yang telah menganugerahi engkau dengan masuk Islam.

JI       :  Alhamdulillah, alhamdulillah , aku telah masuk Islam.

MID   :  Katakan kepadaku bagaimana bentuknya?

JI       :  Bentuknya, ya , seperti jin yang telah aku katakan kepadamu. Akan tetapi Allah memberikan kutukan kepadanya dan kepada keturunannya dengan rupa yang buruk, sekalipun dia boleh menjelma dalam bentuk apa saja. Dia mempunyai ekor sangat pendek, sekitar 4-5 sentimeter atau lebih sedikit.

MID   : Apakah ekor tersebut secara umum dimiliki oleh semua jin, atau hanya Iblis dan anak-cucunya saja?

JI      : Alhamdulillah, hanya Iblis dan anak-cucu syaitannya saja yang memiliki ekor seperti itu. Sepertinya, mereka itu makhluk-makhluk istimewa. Sedangkan jin, sama sekali tidak punya ekor seperti yang kalian bayangkan. Ekor syaitan tidaklah sepanjang ekor kucing atau binatang lainnya, sebagaimana yang selama ini digambarkan oleh manusia.

MID   :  Berapa tingginya? Apakah dia betul-betul tinggi-besar, sebagiamana yang dibayangkan sesetengah orang selama ini, ataukah biasa-biasa saja?

JI      :  Di bandingkan dengan manusia, tingginya sekitar satu lengan. Ya, sekitar 140 hingga 160 sentimeter. Akan tetapi dia boleh menjelmakan dirinya dalam bentuk yang lebih tinggi dan besar, sampai sepuluh meter...

MID   :  Apakah dia mempunyai rumah atau istana?

JI       :  Istananya sangat besar sekali, dengan jutaan pelayan, jutaan pengawal, dan jutaan syaitan, di samping istana-istana lain di banyak tempat. Demikian pula halnya dengan para penguasanya yang di tempatkan di pelbagai jabatan pemerentahannya yang sangat luas itu.

MID     :  Dia juga mempunyai singgahsanakan?

JI        :  Ya, ya.

MID    :  Singgahsananya di atas air, tepatnya di lautan, betulkan?

JI       :  Iblis mempunyai banyak istana. Dia pindah dari satu istana ke istana yang lain untuk mengatur kerajaannya yang sangat besar. Anak perempuannya yang paling besar juga mempunyai istana dan pengawal. Sedangkan anak-anaknya yang lelaki memiliki istana yang sangat besar, seperti yang dimiliki oleh para pegawai pemerentahannya. Dari sanalah mereka mengendalikan seluruh aktiviti penyesatan mereka terhadap umat manusia, dalam rangka merelisasikan cita-cita Iblis yang mereka anggap sebagai tuhan mereka.

MID   :   Bagus-bagus di mana markas besar Iblis?

JI       :  Di sana, di kedalamam samudera, seperti yang di isyaratkan Allah SWT yang bermaksud. " Dua lautan mengalir, dan kemudian bertemu. Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing." (Surah ar-Rahman ayat 20-21). Maksudku, ya, seperti yang kau katakan itu.

MID  :  Tepatnya di mana? Apakah Markas Besar Iblis itu terletak di Segitiga Bermuda?

JI     :  Persoalannya memang seperti yang kau katakan itu. Seberanya, peristiwa yang menimpa ekspedisi ke 19, bersama ekspedisi-ekspedisi selanjutnya, yang telah membongkar adanya Segi tiga Bermuda, bukanlah ekspedisi-ekspedisi yang pertama kali mengalami nasib malang di tempat yang misteri itu. Memang masaalah itu sudah terjadi sejak lama sekali, sehingga para nelayan takut memasuki wilayah tersebut. Yang sangat di takutkan adalah bahawa orang yang meneliti tempat itu akan mereka tangkap, manakala dia berani memasuki wilayah tersebut tanpa izin.

MID   :  Apakan izin tersebut boleh diperolehi dengan membakar kemenyan?

JI       :  Ya, kadang-kadang...

MID   :  Bagaimana caranya?

JI       :  Sebahagian dari meraka melakukan jual-beli dengan Iblis, dan mengatakan,"Kami berlindung kepada penguasa tempai ini dari segala merbahaya. Sebagaimana yang dilakukan orang-orang jahiliah ketika mereka melalui padang pasir atau tempat-tempat yang tidak dihuni oleh manusia. Atau, kapal dan pesawat yang melalui wilayah itu membawa ahli sihir (bomoh) yang mempunyai perjanjian dengan syaitan. Kalau tidak demikian, maka kemugkinan besar pesawat dan kapal tersebut,bersama para penumpangnya akan ditangkap.

Kadang-kadang mereka cukup menangkap para penumpangnya saja, untuk mereka jadikan bahan penelitian di kerajaan Iblis, atau untuk dijadikan korban kepada Iblis yang memang sangat gembira melihat kematian manusia, khususnya kalau di akhir hidup mereka tidak berada dalam Islam atau agama Muhammad SAW. Pengorbanan itu lazimnya, dilaksanakan di hari-hari besar Iblis.

MID   :  Akan tetapi, mengapa mesti merampas pula pesawat dan kapal-kapal itu?

JI       : Kapal-kapal dan pesawat-pesawat itu ditempatkan di tempat tertentu, di tutup dengan sinar tertentu, atau dikelilingi oleh ribuan syaitan, seperti sihir yang membawa seseorang perajurit yang tiba-tiba melemparkannya di depanmu, dan engkau tidak akan boleh melihatnya sebelum mereka meninggalkan tempat itu.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kelima

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Muhammad Isa Daud (MID) meneruskan dialog dengan sahabatnya Jin Islam yang bernama Mustaffa.

MID     :  Bagaimana pendapatmu tentang orang yang mengatakan adanya kapal cahaya yang sering kali muncul di lautan, dan ia ikut terlibat dalam 'rompakan' kapal-kapal yang hilang itu?

JI        :  Apa yang engkau maksudkan?

MID     : Mereka mengatakan bahawa ada makhluk luar angkasa, dan merekalah yang melakukan perbuatan-perbuatan yang mencelakakan itu, dalam erti bahawa Segitiga Bermuda itu merupakan pusat penelitian makhluk-makhluk cerdas dari planet lain. Bagaimana pendapatmu tentang itu?

JI        :  Bukan, bukan mereka. Sebab, sekalipun aku telah melakukan penerbangan lebih dari seratus kali ke berbagai penjuru angkasa, aku belum pernah melihat makhluk-makhluk luar angkasa. Sedangkan Segitiga Bermuda, sebahagian rahsianya sudah aku sampaikan kepadamu.

MID    :  Bagaimanapun saya yakin akan adanya makhluk cerdas lain selain manusia, jin dan malaikat. Tetapi mereka berada di planet lain yang bukan planet bumi kita ini. Tidak ada salahnya, Allah Maha Mengetahui tentang itu. Akan tetapi apa dalilmu?

JI       :  Cuba ajarkan kepadaku apa yang telah diajarkan  Allah kepadamu.

MID   :  Tentang mereka itu, Allah SWT berfirman maksudnya, " Allahlah yang menciptakan tujuh langit dan bumi seperti itu pula. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya Allah, ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu." (Surah Ath-Thalaq ayat 12)

Dalam sahih Muslim diriwayatkan sebuah hadis dari Said Bin Zaid, katanya, 'Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda (maksudnya), "Barangsiapa yang merampas sejengkal tanah (milik orang lain) secara zalim, maka dia akan dihimpit dalam kubur oleh tujuh bumi." 

JI      :  Apakah ada bukti tentang komunikasi yang telah maju itu dengan manusia di planet bumi ini?

Muhammad Isa Daud menceritakan terdapat peristiwa yang berlaku  :

"Seorang Amerika (namanya Mash) berjumpa di kebunnya makhluk yang pendek tinggi sekitar 160 sentimeter. Di pinggan kanannya ada senjata, sedang di pinggang kirinya tergantung beg besar. Mereka melarikan diri dengan pesawat mereka tingginya kira-kira 2.5 meter. Pesawat mereka diperbuat dari bahan sejenis kaca, pintu pesawat tertutp, dari bawah ke atas. Pesawat berlepas dengan penyemburan cahaya yang sangat menyilaukan."

JI     :  Aku bersumpah kepadamu dengan nama Allah, bahawa mereka adalah jin. Akan tetapi, lazimnya, mereka menampakkan diri dalam bentuk yang lebih tinggi dan besar daripada bentuk mereka yang sebenarnya.

MID  :  Dari mana mereka datang?

JI     : Entah, tetapi mungkin saja mereka itu adalah penghuni ruang cahaya yang terdapat di antara sinar merah dan awan. Atau, penduduk yang datang dari dasar lautan. Sekarang engkau sudah tahu secara lengkap. Kerana itu kemukakan kebenaran yang engkau ketahui ke seluruh dunia, sehingga tidak ada lagi kegelapan yang ditimbulkan oleh tipu-muslihat jin dan yang terbentuk kerana dugaan-dugaan salah. 

[ Perhatian : Misteri terlihatnya UFO (Kapal Piring berbentuk bulat) sebenarnya adalah pesawat daripada makhluk jin bukannya makhluk asing dari planet yang lain daripada bumi. Mustafa (Jin Islam) yang berbicara dengan Muhammad Isa Daud menjelaskan beliau sudah melakukan penerbangan lebih seratus kali di angkasa raya tetapi tidak berjumpapun dengan makhluk asing yang dikatakan oleh manusia. Jika kalian bertemu dengan apa saja bentuk rupa makhluk samaada cantik atau hodoh sebenarnya mereka adalah terdiri daripada makhluk jin yang boleh menyerupai sesuatu. ]

Jin yang berdiam di suatu tempat dan memperlihatkan diri dalam peristiwa-peristiwa yang ganjil-ganjil. Apabila mereka (jin) berhadapan dengan seorang muslim yang bertakwa dan kuat akidahnya, lalu orang itu membaca Ayat Kursi dan ayat pertama dalam surah Ash- Shaffat . [Firman Allah SWT maksudnya, "Demi (rombongan malaikat) yang berbaris bershaf-shaf" (Surah Ash-Shaffat ayat 1) ], pasti mereka terbakar dengan kekuatan yang diberikan Allah, atau lari lintang pukang, tanpa mahu kembali lagi ketempat itu.

Saya tegaskan kepadamu bahawa jika ada seorang muslim yang melalui Segitiga Bermuda itu, dan ia membaca ayat-ayat Allah, nescaya Iblis beserta pasukannya tidak akan dapat mencelakakannya.

MID   :  Subhanallah, sesungguhnya memang begitu. Bukankah Allah SWT telah berfirman, " Maka apabila engkau (Muhammad) hendak membaca al-Quran, mohonlah perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk. Sesungguhnya, syaitan itu tidak akan berpengaruh terhadap orang yang beriman dan bertawakal kepada Tuhan. Pengaruhnya hanyalah terhadap orang yang menjadikan pemimpin dan terhadap orang yang mempersekutukannya dengan Allah." (Surah an-Nahl ayat 98-100)

Bagaimana pendapatmu tentang daerah lain yang disebut dengan "Pusaran Syaitan" di Farmosa, iaitu suatu kawasan berbentuk segitiga mirip Segitiga Bermuda.

[Farmosa adalah nama sebuah pulau yang terletak 145 km sebelah timur dataran Cina yang dipisahkan oleh selat yang disebut Selat Farmosa]

JI      :  Apakan ia daerah yang merupakan pusaran air yang tersembunyi.?

MID  :  Ya, bukti-bukti ilmiah menunjukkan bahawa kawasan tersebut merupakan pertemuan antara arus air hangat dengan air dingin.

JI     :  Akan saya sampaikan kepadamu suatu rahsia yang baru pertama kali ini diketahui manusia.

MID  :  Silakan.

JI     :  Semua tempat yang merupakan pertemuan dua laut, yakni pertemuan antara aliran air hangat dan air dingin, adalah kawasan yang dipilih oleh Iblis dan pembantu-pembantunya, sebagai pusat pemerentahan kerajaan dan negaranya.

MID  : Apakah ini ada kaitan dengan pengertian yang dimaksudkan oleh Nabi Muhammad SAW ketika baginda melarang seseorang untuk duduk di antara tempat yang panas dan yang teduh. Baginda mengatakan, " Itu adalah tempat duduk syaitan, ataukah itu sekadar penerangan tambahan atas petunjuk Nabi SAW ini?

[ Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya) ," Apabila salah seorang berada di tempat terbuka atau di tengah matahari sedang bersinar, lalu bayangan yang meneduhinya bergerak, sehingga sebahagian dari dirinya terletak di tempat panas dan sebahagian lagi di tempat teduh, maka hendaklah dia berdiri (meninggalkan tempat itu)." (Hadis Riwayat Abu Daud, dengan tabi' majhul, dan diriwayatkan pula oleh Al-Hakim yang mengatakan bahawa hadis ini sahih sanadnya.

JI    : Ya termasuk hal yang seperti itu, atau paling tidak mendekatinya. Syaitan sendiri memang sangat tertarik pada posisi-posisi yang terletak di antara dua hal yang bertentangan.

MID   :  Mengapa harus memilih hal-hal yang bertentangan seperti itu?

JI      :  Kalian umat manusia, tidak akan boleh memahaminya. Jadi , cukuplah bila saya katakan bahawa tempat yang demikian itu memberikan kekuatan kepada syaitan.

MID   :  Apakan semua jin duduk di tempat yang seperti itu?

JI      :  Tidak, hanya syaitan yang melakukannya. Keturunan Iblis memang berbeza dari jin, bahkan dalam hal dudk sekalipun.

MID   : Apakan istana Iblis berjumlah dua belas?

JI      :  Entahlah, yang jelas wilayah kekuasaannya sangat luas. Semoga Allah melindungi kita darinya dan dari pasukannya serta dari gangguannya. 

[Allah SWT berfirman yang bermaksud, " Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Dia akan mencukupkan (keperluan)nya." (Surah Ath- Thalaq ayat 3)]

Perkahwinan Jin.

Kehidupan jin sangat mirip dengan kehidupan alamiah manusia, ada cinta dan benci, kesepakatan dan perselisihan, kasih sayang dan permusuhan. Tentang kegembiraan yang ada di kalangan mereka, fenomena dan kebiasaannya berbeza satu sama lain.

Persetubuhan antara jin lelaki dan jin perempuan juga sama seperti manusia. Tetapi hal ini terjadi sesuai dengan bentuk tubuh mereka yang lazimnya kecil.

JI   :  Malam pengantin bagi jin sama saja maknanya dengan malam pengantin bagi manusia. Jin perempuan menyerahkan keperawanannya sebagai bukti  atas kegadisannya. 'Kehormatan' bagi kalangan jin adalah lebih penting daripada manusia , sekalipun tetap saja ada jin pelacur.

MID  :  Berapa usia kawin di kalangan kalian?

JI      : Biasanya saat sesudah baligh. Dunia jin, usia perkahwinan berkisar antara 170 atau 180 hingga 200 sampai 250 tahun yang dipandang sebagai usia perkahwinan yang paling baik.

MID   : Apakah hamil dan melahirkan juga disertai rasa sakit?

JI      :  Tentu saja. Hamil dan kelahiran adalah penciptaan di dalam penciptaan. Bahkan kesusahan kehamilan di kalangan jin jauh lebih berat daripada yang di alami manusia.

MID   : Mengapa boleh begitu?

JI     : Kerana masa kehamilan jin tidak berkisar antara enam sampai sembilan bulan seperti yang berlaku di kalangan kalian. Tetapi lima belas bulan, dimulai dengan masa haidh berhenti yang disertai dengan rasa sakit, khususnya kerana rahim jin kadang-kadang berisi tujuh sampai sembilan janin. Malahan boleh juga terjadi kembar dua belas.

MID  : Apakah wanita-wanita kalian juga menyusu?

JI     :  Tentu saja. Tidak berbeza dengan wanita dikalngan manusia. Perbezaannya terletak pada usia seorang manusia. Bayi jin untuk waktu yang cukup lama tergolek tanpa bergerak dan bersuara. Ia banyak tidur.

MID   :  Sesudah itu?

JI      ;  Ia tumbuh menjadi besar dan mula belajar. Mungkin masuk sekolah atau perguruan-perguruan tinggi, serupa seperti kalian. Akan tetapi dengan sarana yang lebih cangih dan macam-macam, sesuai dengan kehidupan dan kondisi para jin. Ada yang masuk Fakulti Kedoktoran, Teknik, Sastera, Juruanalisa. Sama seperti kalian. Cuma , ya yang sesuai dengan kehidupan kami.

[ Alam jin dan alam manusia hampir serupa malahan lebih cangih lagi darisegi perkembangan sains dan teknologi, perubatan dan sebagainya seperti wujudnya universiti dan berbagai bidang pengajian. Contoh manusia masih tidak mampu mencipta kapal piring terbang sedangkan alam jin sudah memiliki kapa piring terbang yang cangih dan bergerak secepat silat. Ini boleh berlaku kerana kehidupan masyarakat jin telah wujud beribu tahun  sebelum Nabi Adam a.s. diciptakan oleh Allah SWT]

Perkahwinan Antara Jin Dan Manusia.

MID  :  Bagaimana pendapatmu mengenai cerita tentang kemugkinan perkahwinan antara manusia dengan jin?

JI      :  Tidak mungkin. Sebab mahkluknya berbeza. Manusia dan jin memilih watak yang berbeza. Kalau tidak mengapa Allah SWT berfirman maksudnya, "Dan di antara tanda-tanda kekuasaa-Nya, Dia telah menciptakan bagimu pasangan-pasangan dari jenismu, agar supaya kamu tenang bersamanya, dan Dia menjadikan di antaramu cinta dan kasih sayang." (Surah ar-Rum ayat 21).

Ayat yang mulia ini berlaku untuk jin dan manusia. Manusia berkumpul dan tinggal bersama-sama sesama manusia, dan jin dengan sesama jin.

MID   :  Tetap banyak peristiwa yang menyokong terjadinya perkahwinan antara jin dan manusia, sampai-sampai di sebut Ratu Balqis adalah makhluk yang lahir dari perkahwinan silang manusia dan jin.

JI    :  Percayalah, bahawa perkahwinan antara jin dan manusia itu tidak akan terjadi, kecuali dalam satu kondisi. Yakni ketika jin menampakkan diri dalam bentuk manusia. Tetapi yang demikian jarang terjadi, atau merupakan pengecualian yang hanya semacam dongeng. Pengecualian, tentu saja , tidak boleh dikenali hukum. Saya tegaskan kepadamu bahawa kalaupun ada perkahwinan yang menyimpang seperti ini, pasti tidak akan dapat menimbulkan kehamilan, baik yang lelaki jin atau sebaliknya.

MID   :  Bagaimana boleh begitu?

JI      :  Sebab, air mani jin tidak sama dengan air mani manusia. Rahim jin juga bukan seperti rahim manusia. Sedangkan semuanya itu merupakan persyaratan bagi terjadinya kehamilan.

MID   :  Kalau begitu , cerita yang mengatakan bahawa ibunda Balqis itu jin adalah bohong belaka?

JI     :  Pasti bohong. Nuftah manusia yang masuk ke rahim jin pasti akan berubah sepenuhnya. Demikian pula sebaliknya. Kalau tidak begitu, bagaimana mungkin jin boleh melahirkan jin yang tidak terlihat, dan manusia melahirkan manusia yang boleh dilihat? Masing-masing punya karakter sendiri-sendiri. Yang satu ciptaan Allah dan yang lainnya pun ciptaan-Nya pula.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Keenam.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Bagaimana Jin atau Syaitan Menzinahi Manusia.

MID    :  Bagaimana pendapatmu tentang sabda Nabi SAW yang bermaksud, "Apabila seseorang mencampuri (berjimak) isterinya tanpa menyebut nama Allah, maka jin akan bergabung dengannya dan melakukan persenggaman bersamanya." (Di riwayatkan oleh Ibn Jarir Ath-Thabariy dalam Tafsirnya, dan oleh Al-Hakim dan At-Tirmidzi dalam Nawadir Al-Ushul)

JI       :  Itu benar.Ia merupakan peringatan bagi setiap muslim agar melindungi diri dari keterlibatan syaitan atau jin dengan cara membaca nama Allah SWT ketika melakukan persetubuhan. Sangat baik jika dia mengucapkan doa :

"Dengan nama Allah, ya Allah, jauhkanlah kami dari syaitan-syaitan, dan jauhkanlah syaitan-syaitan dari apa yang Engkau anugerahkan kepada kami." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibn Abbas)

Dari Ibn Abbas bahawasanya Rasulullah SAW bersabda (maksudnya), " Sekiranya salah seorang di antara kamu bermaksud mendatangi (mencampuri) isterinya, maka hendaklah dia mengatakan,'Dengan nama Allah, ya Allah, jauhkan kami dari syaitan, dan jauhkanlah syaitan dari apa yang Engkau anugerahkan kepada kami, 'Sebab, kalau Allah menakdirkan lahirnya seorang anak dari hubungan itu, maka dia tidak akan diganggu syaitan untuk selama-lamanya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kemudian mengucapkan pula doa berikut :

"Dengan nama Allah Yang tiada Tuhan selain Dia."

Sebab , kalau tidak membaca doa tersebut, kemudian ada syaitan atau jin perosak yang hadir saat itu, dan kemudian ikut melakukan persetubuhan. Bahkan, boleh pula dia mengeluarkan maninya bersama mani laki-laki tersebut, sehingga rosaklah ia. Malahan sering pula terdapat wanita-wanita  yang lalai berzikir kepada Allah dan tidak pula bertakwa. Lalu syaitan atau jin jahat menampakkan diri dalam wujud suaminya, kemudian menggaulinya dan meninggalkan maninya dalam kelamin wanita itu. Yang demikian itu boleh terjadi di setiap persetubuhan yang dilakukan seorang laki-laki terhadap isterinya.

MID   :  Lalu hubungan itu lahir seorang anak?

JI       :  Tidak, tidak. Akan tetapi jika mani jin itu cukup banyak, maka ia boleh merosakkan mani laki-laki itu. Akibatnya, terjadi keguguran. Dengan anugerah Allah, minggu yang lalu, ada jin laki-laki yang menceritakan kepadaku bahawa dialah yang menyebabkan rosaknya kehamilan seorang wanita sebanyak empat kali. [Peristiwa ini berlaku pada 6 Syakban 1410H bersamaan 3 Mac 1990]

[Dari Ibn Abbas katanya, "Al-Mukhannats" itu anak-anak jin,' seorang bertanya kepada Ibn Abbas, 'Bagaimana boleh begitu?' Beliau menjawab, " Sesungguhnya Allah SWT dan Rasul-Nya melarang seorang lelaki mencampuri isterinya dalam keadaan haid. Kalau dia melakukannya , maka syaitan mendahului, dan jika isterinya itu hamil, maka anak yang lahir itu adalah Al-Mukhannats." (Hadis Riwayat Al-Hafizk Ibn Jarir Ath-Thabari)]

MID  :  Bagaimana pendapatmu tentang ucapan Ibn Abbas yang berbunyi, " Apabila seorang laki-laki mencampuri isterinya ketika haid, maka syaitan mendahuluinya. Ketika dia hamil dan melahirkan, maka yang lahir adalah al-Mukhannats, iaitu anak-anak jin."

JI    :  Ya, memang benar. Mencampuri wanita haid kadang-kadang boleh melahirkan mukhannats. Nuthfahnya rosak, bahkan boleh membuat laki-laki dan perempuan menderita penyakit.

MID   :  Oh! Bagaimana mungkin hubungan seperti itu boleh melahirkan anak dari campuran sperma jin dan manusia?

JI      :  Itu sudah kehendak Allah. Aku tidak boleh menafsirkan lebih jauh dari itu. Cukuplah kiranya bila disini kukatakan kepadamu bahawa Allah SWT melarang kita untuk mencampuri isteri-isteri kita yang sedang haid. Barangsiapa melakukan itu, dialah yang bertanggungjawab terhadap akibatnya, dan lebih dari itu dia pula yang akan menerima akibatnya jika dari hubungan tersebut lahir mukhannats. Rasanya, itu adalah balasan yang setimpal belaka.

Jenis-jenis Jin

MID  :  Apakah engkau boleh menyebutkan jenis-jenis jin?

JI      :  Darisegi warna kulit, mereka ada yang berkulit merah, putih, hitam, kuning dan warna-warna lain sejumlah yang dikenal manusia.

Akan tetapi kumpulannya jelas tak terbatas. Sekalipun begitu , Nabi SAW menyatakan, " Jin terbahagi menjadi tiga kumpulan. Sepertiga mempunyai sayap yang boleh membuat mereka terbang di udara, Sepertiga lainnya berbentuk ular dan anjing, dan sepertiganya lainnya boleh beralih dari satu kumpulan ke kumpulan yang lainnya." (Hadis Riwayat Baihaqi dengan sanad yang sahih)

MID   :  Apakah anjing-anjing hitam tersebut awalnya memang merupakan bentuk asli syaitan yang diberikan Allah ataukah ia mengambil bentuk seperti itu?

JI      :  Boleh jadi memang Allah telah memberinya bentuk seperti itu. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Akan tetapi jenis ini tidak boleh merubah diri dalam bentuk yang lain. Mereka merupakan salah satu umat syaitan yang terkutuk yang tidak terbilang banyaknya. Kerana Rasulullah SAW memperbolehkan kita membunuhnya, maka bunuhlah ia.

MID   :  Bagus. Itu tentang anjing. Kalau ular?

JI      :  Terdapat banyak ular yang sesungguhnya adalah jin, dan banyak pula yang merupakan ular jelmaan jin. Akan tetapi ada dua jenis ular dari kumpulan ini yang sama sekali tidak boleh merubah bentuk dirinya dalam bentuk lain. Kerana itu, jangan engkau ragu-ragu membunuhnya, Sedangkan yang selain kedua jenis itu, hati-hati bila akan membunuhnya. Kalau ia menyingkir, biarkan. Kalau tidak, maka sebutlah nama Allah dan mintalah perlindungan-Nya. Sesudah itu, bunuhlah ia.

MID   : Apakah jenis ular tersebut.?

JI      :  Rasulullah SAW telah menyampaikan kepada kita tentang keduanya. Yang pertama al-abtar dan yang kedua dzu al-thifyatain. Kedua-duanya adalah ular yang sangat merbahaya.

[Rasulullah SAW bersabda maksudnya," Bunuhlah ular, bunuhlah dzu ath thifyatayn dan al-abtar, sebab keduanya binatang itu menyembur mata dan menggugurkan kandungan." (Hadis Riwayat Bukhari)] .

Dalam Fat-h al-Bari Ibn Hajar mengatakan, "Adapun perkataan Nabi SAW, 'Bunuhlah dzu ath thifyatayn' adalah ular yang mempunyai dua garisan putih di belakangnya, sedangkan 'al-abtar' adalah ular buntung (tidak berekor)

MID   : Kalau yang selain itu?

JI       : Usirlah, dan peringatkan tiga kali. Kalau ia lari, biarkan. Kalau ia degil, maka ia jelas adalah makhluk jahat. Jadi , bunuhlah. Kalaupun ia adalah betul-betul ular, maka kita kaum muslimin diperintahkan untuk membunuh ular.

MID   : Memang begitu, dan sungguh benar Rasulullah SAW . Akan tetapi bagaimana dengan kucing?

JI      : Kucing hitam, lazimnya adalah syaitan. Sedangkan yang warna lain, kemugkinan juga merupakan penjelmaan jin, khususnya jin-jin perempuan yang sangat senang menampakkan diri dalam bentuk kucing-kucing yang indah atau yang putih warnanya.

Kemampuan Menampakkan Diri Dalam Bentuk Lain

MID   :  Apakah kemampuan yang dimiliki jin untuk menampakkan diri dalam bentuk-bentuk lain merupakan kemampuan yang mutlak dimiliki oleh semua jin dalam erti bahawa semua jin dapat melakukannya?

JI      :  Tidak. Ada jenis jin yang diciptakan Allah tanpa boleh menampakkan bentuk yang lain. Dia diciptakan dengan tugas sebagai pendamping manusia. Kalau manusia yang didampinginya mati, biasanya jin berusia panjang. Ketika itu dia boleh menampakkan diri dalam bentuk yang lain.

Ada pula jin yang sama sekali tidak dapat menampakkan diri dalam bentuk yang lain, kerana kemapuannya memang sangat terbatas. Dengan begitu, menampakkan diri dalam bentuk lain, memerlukan kemampuan besar. Kebolehan seperti ini, lazimnya hanya dimiliki oleh Ifrit yang juga tergolong jin. Sedangkan al-Marid bentuknya kecil dan kemampuannya kecil pula. sampai kelak dia tumbuh menjadi besar dan dapat menampakkan diri dalam bentuk lain, sekalipun masih tetap terbatas.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Ketujuh

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Dialog Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin Islam).

MID   :  Mengapa jin atau syaitan bersusah payah menampakkan diri dalam bentuk lain?

JI       :  Manusia tidak tahu bagaimana kadaannya yang membantu jin atau syaitan untuk menampakkan diri dalam bentuk lain. Karakter kami adalah seperti yang dikehendaki Allah SWT dan bahawasanya kami boleh memperlihatkan diri dalam bentuk lain, itu samata-mata merupakan kurniaan Allah SWT. Allah Yang Maha Agung menjadikan kami harus membayar tinggi tindakan menampakkan diri seperti itu. Jiwa, organ, dan anggota tubuh kami mengalami perubahan, dan untuk mengembalikannya pada bentuk asal, memerlukan waktu yang lama dan membuat kami sangat menderita. Hanya sekadar keinginan untuk menampakkan diri dalam bentuk lain, sudah melahirkan getaran yang hebat pada diri kami. Ada sebahagian jin yang takut kepada manusia kerana kemampuan sebahagian manusia itu untuk berkomunikasi dengan alam ghaib, sehingga manusia-manusia tersebut dapat menyerahkannya kepada pemimpin -pemimpin kabilah mereka untuk diadili dan dipenjara.

MID    :  Kalau begitu kalian mempunyai hukum, hakim dan penguasa?

JI        :  Tepat.Tetapi Jin Islam melaksanakan hukum mereka jauh lebih ketat dibanding manusia. Yang bukan Islam pula demikina halnya. Di antara mereka ada yng komunis, Budha, Yahudi dan Kristian. Masing-masing menerapkan ajarannya.

[Masyarakat Jin Islam menerima hukum hudud, qisas dan takzir dan melaksanakannya, sedangkan masyarakt manusia yang Islam ada mempertkaikannya dan tidak mahu melaksanakannya, dalam perkara ini pujian seharusnya diberikan kepada Jin-jin Islam yang taat dan patuh kepada hukum-hukum Allah SWT.]

MID    :  Bagaimana perbandingan jin Islam dengan jin bukan Islam?

JI        :  Seperti setitik air di samudra. Kelompok jin Islam minoriti. Mereka mendapat layanan buruk seperti yang dialami kaum muslimin pada masa-masa ketika agama mereka dianggap sebagai agama yang asing. Percayalah , bahawa pertarungan antara kaum muslimin dan orang jahat, melibatkan manusia dan jin sekaligus. Jin-jin kafir pendokong kejahatan, terjun dalam pertempuran. Sekiranya engkau datang ke Afghanistan dan melihat apa yang kulihat di sana, dan semua orang boleh melihatnya pula, nescaya kalian akan sujud kepada Allah SWT. Di sana kamu akan lihat kelebihan luar biasa. Jin-jin muslim bertempur dengan jin-jin komunis. Di wilayah-wilayah yang tidak ada jin komunisnya, jin-jin Islam membantu mujahidin Afghinistan.

MID    :  Tetapi, dengan izin Allah, saya yakin para malaikat pun membantu pejuang-pejuang Afginistan.

JI       :  Tentu saja. Akan tetapi kami, para jin, tidak boleh melihat malaikat. Mereka diciptakan dari cahaya, dan jelas lebih hebat dari kami.

Jin Pendamping (Qarin) 

Abdullah bin Masud mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya) ," Tidak ada seorang pun di antara kalian yang tidak ditetapkan untuknya jin pendamping (Qarin)"

Para sahabat bertanya," Termasuk tuan, ya Rasulullah?"

"Ya" jawab Nabi SAW, " Hanya saja aku mendapat pertolongan Allah, sehingga jin pendampingku masuk Islam, dan dia tidak pernah mengajakku kecuali yang baik-baik."

(Hadis Riwayat Muslim dalam Sahihnya. Kitab Shifat Al-Munafiqinn wa Ahkamuhum)

JIn Pendamping (Qarin) Nabi SAW Masih Hidup.

MID    :  Kebanyakan jin berusia panjang, maka apakah jin pendamping Nabi SAW itu masih hidup?

JI       :  Ya, masih hidup. Tempat tinggal beliau di Baqik Madinah. Beliau mempunyai majlis pengajian yang di datangi oleh jin-jin Islam. Beliau mengajarkan tafsir dan menjelaskan hadis-hadis Nabi SAW. Jin-jin Islam, kalau tidak seluruhnya pergi ke sana untuk belajar, nescaya engkau akan sujud kepada Allah SWT jika melihat betapa hebatnya majlis tersebut.

MID   : Kalau aku bertanya kepadamu tentang nama jin pendamping Nabi SAW itu?

JI       : Nama beliau Habib Al-Huda.

MID   :  Tolong sampaikan salamku kepada beliau. Katakan kepada beliau bahawa hamba Allah yang bernama anu sangat mencintai beliau dalam agama Allah.

JI      :  Semoga Allah jadikan engkau cinta kepada orang yang engkau cintai kerana agama-Nya.

MID   : Apakah jin pendamping seorang muslim pasti muslim?

JI       :  Tidak, tidak mesti demikian. Kadang-kadang jin pendamping seorang muslim itu kafir. Ada pula yang ateis, penyembah berhala, komunis, Yahudi atau Kristian. Maksudnya , boleh saja jin pendaming tersebut memeluk agama lain, atau bahkan tidak beragama. Jin pendamping yang bukan Islam ini bertenggek di bahu sebelah kiri. Dia adalah pendukong kejahatan. Orang muslim yang seperti itu, berbahaya bagi si jin. Sebab, kalau dia tergolong orang yang bertakwa, maka dia boleh menaklukkan jin tersebut dan mengajaknya masuk Islam.

MID    :  Apakah orang Kristian dan orang beragama lainnya juga mempunyai jin pendamping (Qarin)?

JI      :  Setiap anak Adam mempunyai jin pendamping yang membuat hal-hal buruk menjadi terlihat menawan. Kalau orang tersebut mendapat petunjuk, lalu masuk Islam dan berlaku baik dalam Islamnya, maka jin pendampingnya pun, kemugkinan besar, akan masuk Islam pula. Tetapi kalau orangnya sesat dan terus berkubang dalam kejahatan, maka jin pendampingnya itu terus pula dalam kesesatan.

MID    :  Kalau begitu, jin pendamping tersebut berpengaruh dan di pengaruhi oleh manusia?

JI       :  Ya, ya, pasti begitu. Tetapi pengaruh manusia terhadapnya jauh lebih besar dari pengaruh jin terhadap manusia. Cuba perhatikan firman Allah SWT berikut ini :

"Dan pendamping (Qarin) berkata, " Inilah yang tersedia di sisiku." Allah berfirman, " Lemparkanlah olehmu berdua ke dalam neraka semua orang yang sangat ingkar dan keras kepala, yang menyembah sembahan lain beserta Allah. Lemparkanlah dia ke dalam seksaan yang sangat pedih." Pendampingnya (Qarin) itu berkata pula," Ya Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya, tetapi dia sendirilah yang berada dalam kesesatan yang jauh." 

Allah berfirman," Janganlah kamu bertengkar di hadapanKu, kerana sesungguhnya dulu Aku telah memberikan ancaman kepadamu. Keputusan di sisiKu tidak boleh diubah, dan Aku sekali-kali tidak menganiaya hamba-hamba-Ku. Dan (ingatlah) akan hari (yang pada saat itu) Kami bertanya kepada Jahannam. " Apakah sudah penuh?" Jahannam menjawab, "Masih adakah tambahan lagi?"

Dan didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka)." (Surah Qaf ayat 23-31)

JI    : Akan ku sampaikan kepadamu beberapa fakta yang sangat penting. Jin pendamping yang muslim amat sangat mencintaimu, dalam darjat yang tidak dapat engkau bayangkan. Dia melindungimu dari berbagai bahaya besar (dengan izin Allah), dan membantumu dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah SWT. Ketika engkau lupa solat, dia mengingatkanmu, ketika engkau tertidur dan belum melaksanakan solat, dia membangunkan kamu. Ketika ketaatanmu meningkat, maka dia tak henti-hentinya memujimu, kemudian mendoakankan kebaikan bagimu. 

Dia tidak pernah meninggalkanmu kecuali ketika engkau mempergauli isterimu., maka dia meninggalkanmu. Begitu apabila engkau terlihat  menutup pintu kamarmu untuk tidur bersama isterimu, maka dia meninggalkanmu dan tidur diluar. 

Ketika tiba waktu solat, dia meninggalkanmu, dan dalam waktu sekejap dia sudah berada di Kaabah. Secepat itu dia pergi, secepat itu pula dia kembali. 

Sedangkan jin pendamping yang berada dikirimu, maka dia adalah kawan yang jahat. Dia selalu melancarkan was-was dalam dirimu, menghalangmu mengerjakan solat,  membuat dirimu berat untuk membaca al-Quran, dan berusaha sekuat tenaga merintangimu untuk menjalankan kebaikan. Kalau engkau mengikut kemahuannya, maka kamu berdua akan celaka. Di hari kiamat kalian akan berdebat satu sama lain, tetapi tidak ada gunanya sama sekali, seperti yang di sebutkan dalam surah Qaf terdahulu.

MID   :  Bagus, tetapi ada pertanyaan lain lagi. Bagaimana kalau jin yang muslim itu menyaksikan orang muslim yang mendampinginya melakukan kemaksiatan?

JI      :  Jin pendamping yang muslim itu akan lemah dan sakit. Lalu , ketika orang yang didampinginya itu melakukan kemaksiatan dia memalingkan diri dan lari sejauh-jauhnya. Sesudah itu orang itu selesai melakukan kemaksiatan, jin pendamping tersebut kembali dengan hati pilu.

MID   :  Apakah jin pendamping kaum wanita kami lelaki atau wanita?

JI      :  Tentu saja perempuan seperti dia.

MID    :  Kalau ada seorang lelaki menikahi seorang wanita, apakah jin-jin pendampingnya juga mengawini jin pendamping isterinya ?

JI       :  Tidak, tidak demikian. Jin itu bermacam-macam dan mempunyai kemampuan yang berbeza pula. Allah SWT menjadikan jin-jin pendamping tersebut sebagai jin yang tidak  memiliki syahwat. Dengan begitu, dia tidak kawin dan tidak pula berketurunan.  Benar dia lahir dari sepasang jin lelaki dan perempuan, tetapi dia adalah jin dari jenis yang khusus yang memang dikehendaki Allah seperti itu. Seperti "khunsa" di kalangan kamu yang tidak mempunyai berahi. Tetapi yang ini bukan jenis jin khunsa, tetapi jin dari jenis khusus yang lemah.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kelapan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dialog Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin islam)

MID   :  Bolehkah aku bertanya kepadamu tentang sesuatu yang sekarang sangat menganjal hatiku?

JI      :  Silakan.

MID   :  Apakah engkau mempunyai jin pendamping seperti kami, ataukah pendampingmu adalah makhluk yang lain. Atau kalian tidak mempunyai pendamping?

JI     :  Subhanallah, tentu saja saya mempunyai pendamping. Setiap jin mempunyai pendamping, seperti manusia. Apa yg berlaku kepada manusia berlaku kepada jin.

MID   :  Subhanallah, apakah engkau sekarang ini boleh melihat Abd Al-Hadi , jin pendampingku, dan apakah engkau juga boleh melihat jin pendampingmu?

JI      :  Sepertinya dirimu yang tidak dapat melihat jin pendampingmu, maka aku pun tidak dapat melihat jin pendampingku.

MID   :  Tetapi engkau jin dan dia pun jin pula?

JI     :  Subhanallah, memang benar, tetapi dia jin dari jenis lain. Pendamping-pendamping kami berasal dari kelompok lain yang disebut dengan Jin Merah, yang bentuknya lebih ringan dari kami. Kami tidak dapat melihatnya kecuali dalam satu keadaan saja. Yakni , ketika salah seorang di antara kami kesurupan atau minum air sihir.

MID   :  Sama seperti manusia?

JI       :  Ya. Kami juga mempunyai tukang-tukang sihir seperti manusia. Bahkan lebih jahat lagi. Pada kami berlaku hukum yang sama yang berlaku pada kamu semua, dengan satu perbezaan saja : Kalian tidak dapat melihat kami, kecuali dalam kondisi-kondisi yang merupakan pengecualian seperti saya sebutkan dulu. 

MID    :  Kalau begitu, jin boleh menampakkan diri dalam bentuk jin lain?

JI        :  Tentu saja, dan dan ia sering terjadi di dunia kami.

MID    :  Pernahkan engkau melihat hal seperti itu?

JI        :  YA, aku pernah mengalami peristiwa seperti yang di alami manusia. Aku cuba mengubatinya. Ternyata jin pendampingnya menampakkan diri dalam bentuk enam jin yang berbeza. Aku mengajak berbicara. Tiba-tiba dia menjawab dalam bahasa Urdu, yang lain dalam bahasa Arab, dan yang lain dalam bahasa yang lain pula. Kerana, penyembuhannya pun berbeza-beza.

MID   : Apakah jin-jin pendamping (Qarin) dapat melihatkan diri dalam bentuk manusia, baik sifat maupun penampilannya?

JI      :  Sebenarnya tidak. Sebab dia adalah jin. Akan tetapi dengan mudah, dan kerana sangat lama bergaul dengan orang itu, maka jin pendamping (Qarin) seperti itu  dapat dihadirkan oleh seseorang, untuk menampakkan diri dalam bentuk dirimu, meniru suaramu, lalu mengaku rohmu yang datang dari alam barzakh untuk memenuhi panggilan orang yang memanggilnya itu, dan menjawab pertanyaan-pertanyaanmu. Bahkan dia juga boleh meniru bentuk tulisanmu.

MID   :  Bagus. Saya yakin bahawa menghadirkan arwah adalah bohong semata-mata. Kelompok-kelompok spritual yang menggeluti persoalan ini, muncul dari pemiliran-pemiliran tentang kebangkitan roh yang sudah ada sejak dulu.

[Alam barzakh adalah alam pendahuluan menuju syurga atau neraka. Tentang itu Rasulullah SAW bersabda maksudnya, " Kubur, boleh jadi merupakan taman dari taman-taman syurga, dan boleh jadi pula merupakan lubang dari lubang-lubang neraka." (Hadis Riwayat Tirmidzi). 

Alam barzakh adalah alam ghaib yang manusia tidak mungkin melihatnya, dan tidak mungkin pula dimasuki kecuali oleh mimpi orang-orang soleh.]

MID   :  Bolehkah ku sampaikan kepadamu beberapa foto yang dimiliki oleh para spritualisme (tukang sihir) moden yang mereka namakan dengan menghadirkan arwah?

JI    :  Silakan

MID   :  Bagaimana pendapatmu tentang foto ini?

JI      :  Aku bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Agung, ini adalah foto sejumlah jin yang menampakkan diri. Jelas jumlah mereka ada lima. Tetapi mereka berada dalam penampakan  diri dalam bentuk lain.

MID   : Yakinlah engkau, bahawa ini adalah jin?

JI      :  Mungkinkah ada jin yang tidak tahu tentang kaumnya sendiri dan tentang kemampuan-kemapuan mereka? Tetapi bagaimana manusia boleh mengambil gambarnya?

MID   :   Dengan kamera yang sangat cangih. Saatnya sudah hampir tiba wahai sahabatku. Manusia mula menguasai bumi, dan menganggap bahawa dengan ilmunya dia sanggup menyelesaikan segala sesuatu. Bagaimana pula dengan foto yang ini?

JI    :  Ini , sungguh foto jin perempuan yang menampakkan dirinya dalam bentuk lain. Sekali lagi saya bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Agung, semua foto ini tak lain adalah foto-foto jin saat mereka menampakkan diri. Terhadap orang yang mendustakan Allah dan mengatakan bahawa foto-foto ini adalah foto beberapa roh, maka saya akan ungkapkan kebohongan mereka.

MID    :  Aku betul-betul yakin bahawa ini adalah jin. Tetapi, yang ku inginkan adalah boleh menyampaikan kepada dunia dalam bentuk pengakuan jin seperti mereka ini, bahawa apa yang mereka katakan itu bohong semata-mata.

JI    :  Semua perbicaraan yang di situ seorang jin mengatakan sebagai roh yang datang dari alam lain adalah bohong sebohong-bohongnya. Sebab kebohongan memang  mengalir dalam tubuh syaitan dan jin jahat sebagaimana oksigen mengalir dalam tubuh manusia. Kalau aku bukan Jin Islam, nescaya aku tidak akan menceritakan hal ini kepadamu. Bahkan syaitan-syaitan mempunyai kemampuan luar biasa untuk meyakinkan tentang kepalsuan agama-agama umat manusia dengan kejujuran mereka.

Orang-orang Kristian Mesir yang meyakini kemunculan Perawan Suci Maria, yang boleh mengubati orang-orang sakit. Aku bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Agung, bahawa yang menampakkan diri sebagai Bunda Maria atau orang-orang suci itu adalah jin atau syaitan yang mengerti tentang ilmu kedoktoran.

MID    :  Tetapi bagaimana dengan pengubatan bedah yang berhasil mereka lakukan?

JI     :  Yang demikian itu, adalah mudah sekali bagi para jin doktor. Kami mempunyai jin-jin doktor yang lebih hebat dari doktor-doktor kalian. Meraka tersebar di seluruh penjuru yang dihuni oleh jin. Meraka berkepentingan dengan penyebaran agama Kristian yang, alhamdulillah, sudah ku tinggalkan, dan Allah memberi petunjuk kepadaku dengan masuk Islam.

[Masyarakat kita sering diperdayakan oleh bomoh-bomoh yang boleh bedah batin, hakikat sebenarnya itu adalah sihir dan permainan jin atau syaitan yang suka memperdayakan manusia]

Bahaya Sihir 

JI   :  Percayalah, bahawa orang yang melakukan sihir itu adalah kafir dan bahawasanya barangsiapa mengerjakannya, maka kafirlah dia. Penyihir, wahai sahabatku, mendatangkan syaitan dan jin dengan ucapan-ucapan yang seluruhnya kufur dan syirik, dan perbuatan yang boleh disebut perbuatan sangat kotor.

Sihir itu dilakukan dengan menggunakan perjanjian antara si tukang (bomoh) sihir dengan jin atau syaitan yang diminta pertolongan. Dalam perjanjian tersebut si tukang sihir (bomoh)  mengaku pemilikan jin atas dirinya. Jin itu boleh memerintahnya sesuka hatinya, dan orang itu harus melaksanakannya. Sebagai imbalannya, si Jin juga akan melakukan apa saja yang dikehendaki si tukang sihir (bomoh)

[Firman Allah SWT maksudnya, " Dan meraka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahawa , Sulaiman mengerjakan sihir) padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), padahal syaitan-syaitan itulah yang kafir (mengerjakan sihir)....."(Surah al-Baqarah ayat 102)

MID   :  Lantas, kalau si tukang sihir (bomoh) itu bermaksud membatalkan perjanjian itu?

JI       : Si Jin atau syaitan yang melakukan ikatan perjanjian dengannya bakal meyeksa dirinya dengan membuat kedua matanya buta, atau bahkan membunuhnya (dengan izin Allah). Kecuali jika si tukang sihir (bomoh) itu betul-betul bertaubat dan berpegang pada ajaran Allah Yang Maha Agung. Dengan itu, Allah SWT akan memberikan perlindungan kepadanya, jika taubatnya memang diterima.

Aku bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Agung, bahawa terdapat tukang-tukang sihir perempuan yang diberi syarat oleh jin, bahawa jin tersebut mesti menyetubuhinya. Di antara tukang-tukang sihir perempuan seperti itu, ada satu yang kukenal. Syaitan yang membantu sihirnya mensyaratkan kepadanya bahawa wanita itu harus bersedia disetubuhinya setiap empat jam sekali.

Jin itu masuk ke dalam rahimnya, dan menyetubuhinya dari dalam. Kadang-kadang jin tersebut menampakkan diri dalam bentuk seorang laki-laki dan menyetubuhinya berulang kali, seperti manusia. Wanita tukang sihir itu juga merasakan kenikmatan dari hubungan itu, tetapi hubungan itu, sebagiaman yang telah aku katakan dulu , tidak boleh melahirkan anak.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kesembilan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dialog Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin islam)

MID   :   Sekarang mari kita kembali pada persoalan perjanjian antara tukang sihir dengan jin tadi

JI      :  Cuba lihat , apa yang ada padamu itu?

MID   :  Bagaimana pendapatmu tentang perjanjian ini?

[MID menunjukkan surat perjanjian diantara seorang tukan sihir dengan wakil syaitan yang bernama Asmodeus.]

JI     :  Tulisan yang terdapat di sini adalah tulisan manusia , tetapi copnya cop jin.

Jin tersebut mempermainkan manusia. Cop yang tertera di sini bukan cop perwakilan iblis, bahkan juga bukan cop Ifrit, jenis jin yang paling perkasa. Ia merupakan cop milik jin jahat biasa yang, kalau  aku boleh bertemu dengannya, in syaa Allah , dengan kurnia-Nya. aku boleh membunuhnya.

David Copperfield Ada Buat Perjanjian Dengan Ifrit

MID   :  Dalam hubungan ini, saudaraku, suatu kali aku pernah melihat seorang tukang sihir Amerika bernama David Copperfield di suatu rancangan televisyen, dan dia boleh melakukan begitu dan begini.

JI      :   Apakah pemuda ini yang engkau lihat di kaca televisyenmu, dan bahawa dia boleh bebas dari berbagai trik dan dapat melayang di udara?

MID   :  Ya, ya, dialah orangnya.

JI      :  Orang ini sangat dikenal dikalangan para jin. Dia mempunyai perjanjian dengan salah seorang Ifrit. Ifrit mempunyai pasukan yang ribuan jumlahnya, disamping lima yang kuat-kuat seperti yang telah ku sebutkan dahulu.

MID   :  Sepertinya, sekarang menjadi enam, di samping ratusan ribu pasukannya itu.

JI      : Ya, mereka itulah yang mengangkat Copperfield. Agar dia boleh melayang sedikit di udara, diperlukan ribuan jin untuk mengangkatnya. Sedangkan gadis yang dipotongnya dalam peti itu, adalah jin perempuan yang menampakkan diri sebagai seorang gadis manusia. Dia menghilang, kemudian memperlihatkan dirinya kembali tanpa luka sedikit pun.

Jenis-jenis Sihir

JI   :  Pertama terdapat sejenis sihir yang berkaitan dengan hubungan suami-isteri, yang tidak mengikut sertakan jin. Sihir jenis ini sangat berbahaya. Sebab sihir ini mempengaruhi khayalan pada diri seorang lelaki (suami) dan isteri bahawa masing-masing tidak mempunyai organ tubuh, atau wujud, tetap tidak berfungsi sama sekali.

Jenis yang kedua adalah sihir yang melibatkan jin untuk menguasai seorang dengan menimbulkan perkaitan dalam otak manusia yang di sebut "Asosiasi Kelima"

MID   : Bagaimana mengubatinya?

JI      :  Untuk sihir jenis pertama ada ubatnya sendiri, dan untuk jenis kedua ada ubatnya sendiri pula. Untuk pertama, sihir tersebut mesti dicabut dan dibakar. Atau, kalau tidak boleh dicabut, kita memohon kepada Allah agar ia hilang. Sedangkan untuk jenis yang kedua, maka jin yang menyebabkan timbulnya kekacauan itu mesti diusir dengan memperhatikan aspek-aspek khusus yang berkaitan dengan kelamin.

MID   :  Bagaimana kita boleh membezakan orang yang tersihir dengan orang yang kemasukkan jin?

JI       :  Orang yang tersihir, biasanya, mengeluarkan sesuatu yang tertentu yang datang secara tiba-tiba, misalnya dia tiba-tiba membenci isterinya, padahal sebelumnya dia begitu mencintainya. Kebencian itu muncul tanpa sebab-sebab yang jelas. Atau, dia mengeluh kerana rasa sakit pada seluruh anggota tubuhnya yang datang tiba-tiba. Yang disebut terakhir ini, lazimnya, merupakan sihir yang disertai keterlibatan jin. Jin jenis ini adalah jenis jin yang merbahaya.

Sedangkan orang yang kemasukkan jin ada dua jenis :

1. Kalau tidak tiba-tiba menyendiri, pasti masih bergaul ditengah orang ramai, namun mengamuk dan melakukan kejahatan. Engkau dapat dengan mudah melihat perubahan wajahnya dari masa kemasa, kadang-kadang merah dan kadang-kadang hitam. Perubahan warna itu kadang-kadang terjadi hanya pada sebahagian wajahnya. 

Di samping itu, seringkali pula disertai mimpi-mimpi yang menakutkan, bahkan bertentangan, misalnya dia merasa jatuh dari tempat yang tinggi tetapi terlihat begitu takut dan kesakitan. Atau mengigau dengan ucapan perkataan-perkataan yang tidak kaharuan.

Tetapi , bagaimanapun egkau boleh mengetahui adanya sihir atau atau kesurupan dengan cara menguji si sakit.

MID  :  Bagaimana caranya?

JI      :  Cara-caranya adalah seperti berikut :

Membaca ayat-ayat dibawah ditapak tanganmu :

1. Baca surah Ibrahim ayat 42-52 

2. Baca surah al-Mukminun ayat 98-118

3. Baca surah al-Falaq ayat 1-5.

4. Baca surah an-Nas ayat 1-6

Ketika membaca ayat-ayat di atas , letakkan mulutmu di telapak tangan kananmu, sehingga nafasmu atau sebahgian dari ludahmu mengenainya. Kemudian hulurkan tapak tangan kananmu itu di depan mata si sakit, dan mintalah dia melihatnya. Kalau dia sama sekali tidak boleh melihatnya, atau matanya menjadi silau atau nanar, atau dia melihat tapak tanganmu berwarna sangat merah atau hitam, atau dia melihat banyak salib di telapak tanganmu, atau tiba-tiba kepalanya terasa sangat pening, atau dia menunjukkan suatu gejala yang muncul secara tiba-tiba, maka dia , tidak diragukan, terkena sihir atau kesurupan atau kedua-duanya sekali.

[CATATAN : Sebaik-baiknya, usahakan dia sendiri yang membacanya ayat-ayat diatas. Kalau si sakit tidak boleh membaca sendiri maka kalian boleh bacakan ditapak tangan kalian dan hulurkan tangan kanan kalian di depan mata si sakit minta dia melihatnya.]

MID    :  Lalu bagaimana mengubati orang yang terkena sihir?

JI        :  Yang paling baik untuk dilakukan adalah mencabut sihir itu, kemudian menghancurkannya dan membakarnya.. Saya pernah lakukan dengan mencabut sihir di Alexandria Mesir yang dilemparkan ke laut 12 tahun lalu, yang dimaksudkan untuk menghalang dua orang gadis untuk berkahwin. Dengan cara itu , alhamdulillah, dengan izin Allah kedua-dua gadis tersebut telah pulih sepenuhnya.

MID   :  Kalau tidak boleh apa pengubatan ayat-ayat Qurannya?

JI       :  Atas anugerah Allah, sangat banyak. Yang paling terkenal dan dapat menghilangkan bahayanya yakni yang berurusan dengan sihir berurusan dengan hubungan suami-isteri :

1. Ambil tujuh helai sirih hijau atau daun teratai. Tumbuk dengan batu, besi atau apa saja sehingga lumat (boleh juga guna alat penghancur letrik - blinder)

2. Masuk tumbukan daun sirih atau daun teratai itu dalam satu mangkuk besar. Isi dengan air secukupnya untuk minum dan mandi seluruh badan.

3. Letakkan telapak tangan kananmu pada air yang sudah diisi tumbukan daun sirih.

4. Sentuhkan bibirmu pada mangkuk, sehingga nafas atau sebahagian dari ludahmu mengenainya.

5. Bacakan ayat-ayat berikut :

a. Baca Ayat Kursi. (Surah al-Baqarah ayat 255)

b. Bacakan Surah al-Kafirun.

c. Baca Surah al-Ikhlas.

d. Baca Surah al-Falaq.

e. Baca Surah an- Nas.

(Ayat-ayat dibawah adalah ayat penawar sihir)

f. Baca Surah al-A'raf ayat 117-119.

g. Baca Surah Yunus ayat 79-82.

h. Baca Surah Thaha ayat 65-69.

Setelah dijampi dengan ayat-ayat al-Quran di atas air itu diminumkan kepada si sakit, kemudian mandikan ia dengannya. Ulangi seminggu sekali dan sesudah itu in syaa Allah , sihir itu tidak akan ada lagi.

[Yakinlah kepada Allah SWT bahawasanya hanya Dia sahaja yang akan menyembuhkan segala penyakit termasuk penyakit disebabkan sihir hasil perbuatan jin dan syaitan]

Kenapa Jin Boleh Merasuk Kedalam Diri Manusia?

MID    :  Apa yang menyebabkan jin dapat menguasai manusia?

JI       :  Sebabnya sangat banyak. 

1. Yang paling banyak adalah kerana rosaknya manusia itu sendiri. Seorang muslim yang lalai dari mengingati Allah, atau melakukan hal-hal yang dilarang Allah, bererti mendekatkan diri untuk dikuasai syaitan, jin jahat (kafir) dan Ifrit.

Sebab lainnya, barangkali, adalah kejahatan yang dilakukan oleh seseorang terhadap jin , tentu saja, dia lakukan tanpa sengaja. Misalnya :

2. Menjatuhkan suatu barang yang berat di suatu tempat yang ada jinnya, tanpa menyebut nama Allah atau,

3. Menuangkan air panas, tanpa menyebut nama Allah, yang boleh sahaja menyebabkan kematian anak-anak jin atau syaitan. 

4. Dan begitu terbuka kesempatan, kerana seseorang lalai dari zikir kepada Allah, maka syaitan atau jin menguasai (memasuki) dirinya. 

5. Boleh jadi kerana adanya jin lelaki yang jatuh cinta pada seorang perempuan. Yang ini, biasanya terjadi pada kaum wanita pesolek atau wanita yang suka keluar rumah untuk memperlihatkan kecantikannya. 

Aku sampaikan kepadamu dua perkara penting iaitu :

Pertama : Tentang wanita yang menggunakan cat kuku (kutek) pada kukunya sehingga menghalang air wuduk. Ketika suaminya menggaulinya, lalu dia mandi wajib, maka mandi wajibnya tidak berguna (tak sah kerana tidak menghilangkan hadas besarnya). Kerana itu , jika dia keluar rumah, sebenarnya dia masih dalam keadaan junub. Syaitan dan jin, senang memasuki orang yang seperti ini, tanpa wanita itu sendiri menyedarinya

Kedua : Ketika wanita berada dalam keadaan yang sangat sedih atau sangat gembira yang merupakan pintu yang sangat mudah dimasuki jin atau syaitan.

[Peringatan untuk wanita yang suka bersolek dan bermake up, kalian cukup berisiko tinggi untuk di masuki jin atau syaitan ketika kalian keluar rumah . Rasulullah SAW bersabda maksudnya :  “….Seseorang wanita apabila memakai bau-bauan, kemudian melewati (melintasi) di hadapan orang ramai dalam sesuatu majlis (yang ada lelaki dan bukan muhram dengannya), maka wanita itu dikira sama (dosanya) dengan zina” (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Tarmizi) ]

Mengusir Atau Membunuh Jin

MID  :  Bagaimana caranya mengusir jin atau membunuhnya bila dia betul-betul jahat dan membangkang?

JI       :  Orang yang berusaha mengusir atau membunuh jin, tidak boleh tidak , haruslah orang yang betul-betul bertakwa kepada Allah SWT, percaya akan pertolongan-Nya, selalu mematuhi ketentuan-Nya, dan selalu dalam keadaan berwuduk. Hendaknya dia menyingkirkan segala macam gambar atau patung dari tempat dia melakukan pengubatan.

Sebab gambar-gambar dan patung-patung itu memiliki daya tarik yang kuat bagi jin. Jika si sakit seorang wanita, maka hendaklah dia memintanya berwuduk, lalu berbaring, dengan kedua kakinya ditutupi semacam selimut. Sebagai usaha berhati-hati, hendaknya dia meletakkan mushaf di atas kepala si sakit tepat ke arah pandangan matanya, sehingga jin tidak keluar dari tubuhnya lalu menghalangi pandangan matanya. Ada baiknya jika diletakkan mushaf di antara pusat dan auratnya (mushaf tersebut dipegang di atas badannya). 

Selanjutnya dia hendaklah meminta kepada salah seorang yang soleh untuk memegang hujung tapak kaki kirinya atau telapak kaki kanan dan kirinya jika diperkirakan jinnya lebih dari satu, atau jinnya mengaku beragama Islam dan mengatakan bahawa dia jin sufi, yang merupakan jenis jin sangat merbahaya. Kemungkinan besar, jin jenis ini adalah jin yang sangat mudah menerima kebenaran Islam dan sedia keluar dari tubuh si sakit kerana tunduk atau perintah Allah

Dari sinilah dimulai usaha pengubatan. Orang yang melakukan pengubatan, hendaknya melatakkan tangan kanannya di atas kepada si sakit, lalu membaca ditelinga kanannya ayat-ayat berikut :

Pertama : Surah al-Fatihah

Kedua : Surah al-Baqarah (Surah al-Baqarah ayat 1-4)

Ketiga : Ayat Kursi . (Surah al-Baqarah ayat 257)

Keempat : Surah al-Baqarah ayat 284-286 (empat ayat di bahagian akhir surah al-Baqarah.

Kelima : Surah Ali-Imran ayat 1-9

Keenam : Surah Ali Imran ayat 18-19

Ketujuh : Surah an-Nisa' ayat 115-121.

Kelapan : Surah al-A'raf ayat 54-55.

Kesembilan : Surah al-Mukminun ayat 115-118

Kesepuluh : Surah Yasin ayat 1-12

Kesebelas  : Surah ash-Shaffat ayat 1-10.

Kedua belas : Surah Ghafir ayat 1-3.

Ketiga belas : Surah ar-Rahman ayat 1-16

Keempat belas  :  Surah al-Hasyr ayat 21-24.

Kelima belas : Surah al-Hadid ayat 1-6.

Keenam belas : Surah al-Jin ayat 1-3.

Ketujuh belas : Surah az-Zalzalah

Kelapan belas : Surah al-Qariah.

Kesembilan belas  : Surah al-Humazah

Kedua puluh : Surah al-Fil.

Kedua puluh satu : Surah al-Kafirun

Kedua puluh dua  : Surah al-Lahhab.

Kedua puluh tiga  : Surah al-Ikhlas.

Kedua puluh empat : Surah al-Falaq

Kedua puluh lima  :  Surah an-Nas.

Di tengah-tengah bacaanmu itu, engkau boleh memohonkan kutukan Allah untuknya, 'Aku mengutukmu (jin yang ada dalam tubuh pesakit) dengan kutukan Allah yang sempurna.' 

Atau mengajaknya berbicara. Kalau jin tersebut kuat maka dia akan mahu berbicara. Tetapi kalau lemah, dia akan berdiam saja. Kalau dia mahu berbicara, ajaklah dia masuk Islam. Mudah-mudahan melalui dirimu, Allah memberi petunjuk kepadanya. Tetapi kalau dia bertahan dengan kekafirannya, maka diharapkan engkau tidak saja membunuhnya. 

Ingatlah firman Allah SWT yang bermaksud, "Tidak ada paksaan dalam memasuki agama Islam." (Surah al-Baqarah ayat 256)

Biasanya jin tersebut akan meminta izin kepadamu untuk keluar. Kalau sudah begitu katakan kepadanya, " Keluarlah dari ibu jari kaki sebelah kiri" kemudian ambil minyak wangi, dan urutlah ibu jari kaki sebelah kiri itu sebanyak 3 atau 4 kali, agar dia keluar dari pintu yang engkau bukakan melalui urutan tersebut, sesudah dia berjanji untuk tidak mengulangi kezalimannya.

MID    :   Kalau ada jin degil dan lemah, sehingga tidak boleh berbicara, bagaimana saya boleh tahu bahawa dia telah keluar, khususnya ketika engkau tidak lagi menyertaiku sesudah menyembuhkan orang yang kesurupan di Zam-zam nanti?

JI    :  Mudah, in syaa Allah. Ulangi bacaan-bacaan di atas. Kalau si sakit sekali lagi merasakan kesakitan atau pening, sesak nafas atau lehernya tercekik, atau lumpuh pada bahagiaan anggota tubuhnya, atau ketika sekujur tubuhnya menunjukkan kejang-kejang, atau engkau melihat dia berusaha menutupkan jari-jarinya pada matanya, maka cegahlah dia melakukan hal itu. Sebab, yang demikian itu merupakan was-was yang dibuat jin tersebut dari dalam dirinya agar jin tersebut boleh menutupi matanya.

Semuanya itu merupakan bukti bahawa jin ada dalam tubuhnya, dan bahawasanya dia telah berdusta. Tiba di situ engkau boleh mengusirnya dengan mengambil segelas air. Letakkan bibirmu di gelas, lalu baca ayat Kursi, sepuluh ayat pertama surah Ash-Shaffat, Al-Falaq dan An-Nas, lalu minumkan air itu kepada si sakit. Segera ulangi mengambil air dan membacakan ayat-ayat tersebut beberapa kali, lalu minumkan kepadanya satu gelas air yang bercampur dengan garam, agar jin yang mengeram dalam perutnya dapat dimuntahkan. Kalau si sakit tidak dapat muntah, tapi jarang terjadi, maka jin tersebut akan keluar ketika si sakit buang hajat di tandas.

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Ke Sepuluh.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kita telah mengikuti dialog di antara Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin islam) bermula daripada siri pertama hingga siri kesembilan. Telah terbogkar satu demi satu pembohongan dan tipu muslihat daripada golongan  iblis, syaitan dan jin-jin kafir . Mereka berusaha untuk menyesatkan anak Adam yang lemah imannya dan jahil dalam memahami dan mempraktikkan ajaran Islam.

Sesungguhnya pertemuan dan dialog ini sungguh bermakna untuk menjadi pedoman dan panduan kita supaya kita tidak mudah ditipu dan di perdayakan oleh golongan iblis, syaitan dan jin-jin kafir supaya meninggalkan akidah dan ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW . Di dalam dialog ini banyak ilmu yang bermanfaat, fakta-fakta yang bertepatan dengan hadis-hadis sahih dari Nabi SAW, rahsia-rahsia mistri yang membelenggu di fikiran kita, semuanya telah terurai dan memperolehi jawapannya. 

Terdapat beberapa nasihat yang berguna untuk kita semua sebagai panduan apabila berhadapan dengan gangguan dan  rasukkan makhluk jahat ini dan sebagai persediaan menghadapi serangan musuh-musuh  Allah SWT.

1. Jin yang masuk dalam tubuh manusia, kemugkinan merupakan jin bodoh atau zalim. Hal ini boleh dilihat dari kemahuannya untuk tetap berada di dalam tubuh manusia.

Jika dia berdegil maka bacakan kepadanya ayat-ayat yang dijelaskan terdahulu. Sesudah itu bacalah ayat Kursi, Surah Ya Sin ayat 1-12, Surah Ash-Shaffat ayat 1-10, Surah Dukhan, Surah Al-Hasyr  dan Surah Al-A'la.

2. Boleh dilakukan pukulan, khususnya pada bahu dan belakang, tangan dan kaki, jari-jari tangan dan kaki pesakit. Percayalah , jin itu akan merasa kesakitan  dan bukan orang yang kita pukul itu. Sertai pukulan-pukulan tersebut dengan membaca ayat-ayat Al-Quran, seraya tetap memperhatikan jangan-jangan jin yang mengeram dalam tubuh orang itu lebih dari satu. Mereka bergerak-gerak dalam gerakan tubuh si sakit secara bergantian., agar dapat memperingan pukulan terhadap diri mereka, dan untuk menipu manusia. Malahan ada jin-jin yang sudah sangat berpengalaman, dan berusaha untuk melarikan diri;. Ketika orang yang mengubati si sakit pergi, dia kembali lagi masuk ke dalam tubuh si sakit .

3. Di antara jin ada yang memperolehi kekuatan yang sangat besar untuk bertahan di dalam tubuh manusia, kerana adanya orang yang meminta bantuan seorang tukang sihir atau bomoh yang dengan cara itu si jin meminta sajian atau apa saja untuknya., lalu orang tersebut menuruti permintaannya. Bila sudah demikian, jin tersebut tidak akan mahu keluar dari tubuh si sakit kecuali dengan berulang-ulang kali mengajukan permintaan. Kalau sudah begitu, tolak saja permintaannya. Ancaman dan peringatan dia dengan azab Allah SWT dengan membacakan ayat-ayat al-Quran.

4. Jika kita melihat mata si sakit menitiskan air mata, ketika kalian membacakan ayat-ayat al-Quran, lalu menangis tersedu-sedu tanpa sebab yang jelas, maka hendaklah kalian tahu bahawa keadaan seperti ini adalah keadaan penguasaan jin dalam tubuh manusia. Bentuknya kecil dan kuat, tetapi sangat jahat dan degil.

5. Apabila jin tersebut berbicara melalui mulut si sakit, dan berperilaku buruk terhadap kalian maka janganlah kalian balas dengan sikap yang sama, Tetapi perlihatkan  kepadanya  akhlak seorang muslim dengan kuat dan percaya diri. Kalau dia tetap berkelakuan buruk, maka ambil segelas air dan bacakan surah Yasin, Surah Ash-Shaffat, Surah Dukan, Surah Al-Jin,  atau salah satu di antaranya. Minumkan air tersebut kepada si sakit dengan niat semoga Allah memberi petunjuk kepada jin tersebut, dan bukan untuk membunuhnya. Dia pasti akan menjadi lemah, in syaa Allah, tunduk kepada kalian, lalu meminta dikeluarkan. Kalau sudah begitu, mintalah dia berjanji untuk tidak mengulangi kezalimannya. Bantulah dia keluar dari tubuh si sakit dari ibu jari sebelah kiri, sementara kalian membacakan azan di telinga kanan si sakit.

6. Apabila dengan anugerah Allah jin tersebut keluar dari tubuh si sakit, maka sujud dan syukurlah kalian, dan ajaklah si sakit sujud bersama kalian. Ketahuilah bahawa yang membuat sesuatu berbahaya atau menfaat adalah Allah SWT sedangkan kita hanya berdoa, berikhtiar dan berusaha sekadar kemampuan kita.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat 12 jalan-jalan bahaya yang akan digunakan oleh jin dan syaitan untuk menguasai manusia. Oleh itu kalian perlulah berwaspada dan berhati-hati supaya tidak dapat diperdayakan oleh jin dan syaitan yang sentiasa berusaha merosakkan manusia.

Pertama : Godaan (an-nazgh)

Yakni was-was yang berbahaya, yang kadang-kadang menghantarkan seseorang pada keraguan dan kerosakan akidah. 

Firman Allah SWT maksudnya," Dan ketika kamu ditimpa suatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha mengetahui." (Surah Al-A'raf ayat 200)

Kedua : Bisikan Syaitan (al-hamaz)

Yakni penguasaan syaitan atas diri manusia dengan membuatnya tidak sedar. Rasulullah SAW selalu memohon perlindungan kepada Allah SWT dari-Nya, seraya menjelaskan makna "godaan syaitan" tersebut dengan sabdanya yang bermaksud, "Sesuatu yang mematikan yang dapat menimpa anak Adam."

Allah SWT berfirman maksudnya, "Dan katakanlah,' Ya Tuhanku, aku berlindung kepada-Mu dari bisikan-bisikan syaitan, dan aku berlindung pula kepada-Mu, wahai Tuhanku, dari kedatangan mereka kepadaku." (Surah Al-Mukminun ayat 97-98)

Ketiga : Tiupan. (an-nafkh)

Yakni takbur dan sombong, serta menyombongkan diri terhadap makhluk-makhluk Allah yang lain. Ini merupakan pintu yang sangat mudah dimasuki syaitan-syaitan kuat. Nabi SAW sebagaimana diriwayatkan oleh Ummu Salamah, selalu memohon perlindungan kepada Allah SWT dari hal itu. 

Ummu Salamah mengatakan, "Apabila Rasulullah SAW bagun malam, baginda selalu berdoa, 'Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari gangguan syaitan terkutuk : dari bisikan, hembusan dan tiupannya."

Dalam riwayat yang lain, para sahabat bertanya kepada Nabi SAW ," Ya, Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan bisikan, hembusan dan tiupan syaitan itu?."  Nabi SAW menjawab, " Yang dimaksudkan dengan bisikan adalah sesuatu yang mematikan, yang boleh menimpa seseorang. Sedangkan tiupannya adalah takbur dan hembusannya adalah syair." 
(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnadnya)

Keempat : Hembusan (an-nafts)

Iaitu syair yang buruk, atau ucapan-ucapan kotor yang biasa digunakan oleh para sasterawan untuk membangkitkan naluri dan bukan emosi (keindahan) . Dengan syair-syair tersebut mereka mengobarkan berahi, dan bukan menonjolkan keindahan isi syair. Seseorang yang suka maki-hamun, perkataan yang kesat , kasar dan kotor adalah hasil daripada hembusan syaitan kepada dirinya.

Kelima : Kehadiran Jin atau Syaitan (al-hudhur)

Iaitu hadirnya syaitan-syaitan dirumah yang dapat menghilangkan berkah dan menyebabkan malaikat tidak mahu datang. Lazimnya, hal ini tidak terjadi kecuali dengan adanya perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syariat Allah, seperti menggantungkan gambar-gambar makhluk hidup, meletakkan patung-patung, memelihara anjing, minum arak, menyelenggarakan pesta-pesta tari menari dan hal-hal yang sejenis itu yang lazimnya dilakukan dibawah alasan modernisasi.

Keenam : Sentuhan Syaitan (al-mass)

Iaitu bisikan syaitan yang sampai pada tingkat sangat berbahaya. Sebab lazimnya, ia berusaha untuk menguasai diri seseorang secara amat buruk. Misalnya , jin mengeram dalam rahim seorang wanita dan menyetubuhinya, atau dia mengeram dalam perut atau dada seorang lelaki. Syaitan yang mengeram dalam tubuh dan organ dalaman manusia (dengan izin Allah) boleh juga membawa penyakit barah, busung atau ketumbuhan dalam perut. Keguguran kandungan juga akibat daripada perbuatan jahat jin-jin kafir  yang tinggal di dalam rahim wanita mengandung.

Tentang ini Allah SWT mengungkapkan dengan firman-Nya yang bermaksud, "Orang-orang yang makan riba, tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila." (Surah Al-Baqarah ayat 275)

Ketujuh : Kesenangan Jin atau Syaitan (al-istimta')

Iaitu sesuatu yang jelas Allah SWT melalui firman-Nya, " Dan (ingatlah) hari diwaktu Allah menghimpun mereka semuanya , (dan Allah), dan Allah berfirman, " Wahai golongan jin, sesungguhnya kamu telah banyak (menyesatkan)  manusia.," lalu berkatalah kawan-kawan mereka, "Ya Tuhan kami, sesungguhnya sebahagian dari kami telah mendapat kesenangan dari sebahagian yang lain,dan kami telah sampai pada waktu yang telah Engkau tetapkan kepada kami."  Allah berfirman," Nerakalah tempat tinggalmu, dan kamu sekelian kekal didalamnya,(Surah Al-An'am ayat 128)

Contoh paling baik untuk itu adalah tukang-tukang sihir yang mendatangakan syaitan dan jin, sehingga di situ mereka, tukang sihir dan syaitan dan jin, saling mendapatkan kesenangan satu sama lain. Namun , akibat buruknya, tentu saja, pada tukang sihir (bomoh).

Kelapan  : Was-was.(al-waswasah)

Iaitu pendamping (Qarin) atau sahabat jahat manusia. 

Ia ada secara nyata pada manusia, yang berusaha memperlihatkan kebatilan sebagai suatu yang indah, kejahatan dan dosa sebagai suatu yang menarik untuk dikerjakan. Biasanya jika jin kafir atau syaitan tidak memperoleh izin dari kalian(sehingga kalian mahu melakukan maksiat), maka dia mendatangkan pendamping jahat kalian. Dia adalah pelaksana yang baik untuk memujuk kalian.

Allah SWT berfirman maksudnya, "Sesungguhnya syaitan itu membisikkan kepada kawan-kawannya agar mereka membantah kamu." (Surah Al-Anam ayat 121)

Kesembilan   : Hasutan (al-uzz)

Lazimnya, atau sebagaimana yang difirmankan Allah, syaitan atau jin selalu menghasut orang-orang kafir. Firman Allah SWT maksudnya," Tidakkah kamu lihat bahawasannya Kami telah mengirim syaitan -syaitan itu kepada orang-orang kafir untuk menghasut mereka agar berbuat maksiat dengan sungguh-sungguh" (Surah Maryam ayat 83).

Selain daripada orang beriman mendapat hasutan syaitan, maka orang-orang kafir juga mendapat hasutan daripada syaitan-syaitan. Syaitan suka melahirkan kebencian orang kafir terhadap umat Islam dan ajaran Islam. Tidak hairanlah sekiranya kita dapati di dalam masyarakat kita orang kafir menghina hukum hudud dan membenci umat Islam. Di luar negara umat Islam yang menjadi minoriti dihalau dan dibunuh oleh orang-orang kafir kerana syaitan telah menanamkan rasa kebencian dalam hati mereka.

Kesepuluh    : Turunnya Syaitan (at-tanazzul)

Iaitu sejenis kedatangan syaitan yang sangat mengkagumkan. Ia boleh terjadi pada seorang muslim atau kafir, hal itu terjadi ketika dia lalai dalam mempelajari dan mengamalkan agama dan senang melakukan kebohongan dan kesesatan. Atau ucapankan kalimat-kalimat yang mendorong terjadinya kekafiran dan penentangan terhadap Allah SWT dan peraturan-peraturan-Nya. Terdapat dalam masyarakat kita umat Islam sendiri menghina hukum-hukum Allah SWT dan mengatakan tidak sesuai dan zalim. Sifat kufur ini adalah kerana syaitan telah turun menguasai hati dan fikiran orang Islam yang jahil dan tidak megamalkan syariat Islam.

Firman Allah SWT maksudnya," Mahukah kamu sekelian Aku beritahu tentang orang-orang yang kepada mereka syaitan-syaitan turun? Mereka turun kepada tiap-tiap pendusta dan orang yang banyak dosa.( Surah Asy- Syu'ara ayat 221-222)

Kesebelas    : Mengobarkan Nafsu Syahwat.(al-istihwa)

Iaitu pengaruh syaitan dalam diri manusia untuk memperturutkan nafsu dan syahwatnya.

Firman Allah SWT maksudnya, "Seperti orang yang telah disesatkan syaitan di bumi ini dalam keadaan bingung. Dia mempunyai kawan-kawan yang memanggilnya kejalan yang lurus (dengan mengatakan), 'Marilah ikuti kami." (Surah Al-An'am ayat 71)

Kedua belas : Lupa (ath-tahif)

Iaitu sejenis was-was yang gelap dan menyihir, semisal tiba-tiba hati kalian ingin melakukan perbuatan buruk, atau lupa jumlah rekaat ketika mengerjakan solat.

Allah SWT berfirman maksudnya," Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, bila mereka ditimpa was-was (thaif) dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya." (Surah Al-A'raf ayat 201)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dan jauhkan diri daripada hawa nafsu, godaan dan bisikan syaitan kerana sesungguhnya syiatan itu adalah musuh kita yang utama dan nyata. Hanya dengan iman dan takwa sahaja kita akan dilindungi oleh Allah SWT daripada terjerumus di dalam perbuatan dan amalan syaitan laknatullah.




No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML