Thursday, May 15, 2014

KEBERKATAN AIR TELAGA ZAM-ZAM




BERSYUKUR kepada Allah SWT atas nikmat serta keizinan-Nya, dapat juga saya bersama bonda Arpah Mohd Nor menunaikan umrah bersama jemaah yang mengikuti program kendalian Persada Oasis Travel & Tours. 


Mudah-mudahan ibadah umrah yang dilaksanakan akan menjadi penebus dosa buat kami, sebagaimana sabda baginda SAW di dalam hadisnya, yang bermaksud: “Daripada Abu Hurairah RA, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: satu umrah kepada umrah lain adalah penebus bagi dosa yang ada di antara keduanya...” (Riwayat Al-Bukhari) 


Jika diimbas sejarah awal kota Makkah, orang pertama menduduki kota suci ini adalah Ismail AS sebelum menjadi nabi bersama ibunya Siti Hajar, tatkala mereka berdua ditinggalkan ayahnya Nabi Ibrahim AS di lembah kering kontang itu. 


Sebagai tanda keagungan Allah SWT bagi memelihara Ismail dan ibunya, Siti Hajar, dikeluarkan satu mata air dikenali sebagai air zam zam di tengah padang pasir yang tandus. 


Dalam ruangan kali ini, suka untuk saya berkongsi kisah mengenai air zam zam yang penuh berkat ini, sebagai tanda keagungan Allah SWT bagi yang berfikir. 


Ibnu Abbas RA meriwayatkan, bahawasanya Ibrahim meninggalkan Siti Hajar dan puteranya Ismail di satu lembah di tengah padang pasir yang tandus. 


Di kala itu, tidak ada seorang pun menduduki kawasan berkenaan dan tidak ada sumber air di sana. Ibrahim AS meninggalkan kedua-duanya di sana dan hanya memberi bekalan dua kantung yang satunya berisi kurma dan satu lagi berisi air. 


Sewaktu Nabi Ibrahim AS ingin meninggalkan kedua-duanya, lalu Siti Hajar mengejarnya seraya berkata: “Wahai Ibrahim, ke mana kamu akan pergi dan meninggalkan kami di lembah yang tidak ada manusia dan sesuatu pun di dalamnya?” Dia mengatakan hal itu berkali-kali, sementara Ibrahim AS tidak menoleh kepadanya. 


Tiba-tiba Hajar berkata: “Adakah Allah memerintahkan kamu dengan ini?” Maka Ibrahim AS menjawab: “Ya.” 


Kemudian Siti Hajar berkata: “Kalau begitu, Dia tidak akan mensia-siakan kami.” Lantas dia kembali kepada Ismail dan berangkatlah Ibrahim sehingga kedua-duanya hilang daripada pandangan mata. 


Selepas itu, Nabi Ibrahim menghadap ke arah lembah berkenaan dan mengangkat kedua-dua tangannya lalu berdoa, seperti yang termaktub dalam kitab al-Quran iaitu surah Ibrahim, ayat 37, yang bermaksud: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya aku menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di sisi rumahMu (Baitullah Al-Haram) yang dihormati, wahai Tuhan kami (yang demikian itu) supaya mereka mendirikan solat, maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki daripada buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.” 


Dua kantung air ditinggalkan Nabi Ibrahim AS sememangnya diketahui tidak cukup untuk keperluan seseorang. Lantaran kehausan, Ismail menangis kerana lapar dan dahaga. Melihat keadaan anaknya sedemikian, Siti Hajar pergi mencari air. 


Dia berjalan menuju Bukit Safa dan Marwah dengan harapan dapat bertemu pedagang yang membawa air. Setelah berulang-alik sebanyak tujuh kali di antara dua bukit itu, Siti Hajar tidak bertemu sesiapa pun. 


Berkata Ibnu Abbas, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Maka itulah saie manusia (orang haji dan umrah) antara kedua-duanya (Safa dan Marwah).” 


Kemudian apabila Siti Hajar naik ke Bukit Marwah, dia terdengar satu suara lalu dia berkata di dalam hati: “Sesungguhnya aku mendengar-Mu, jika engkau dapat memberi pertolongan, tolonglah kami.” 


Tiba-tiba dia ternampak Malaikat di samping anaknya Ismail. Malaikat itu menggali tanah dengan tumit atau sayapnya sehingga terpancutlah air iaitu air zam zam. 


Dengan peristiwa yang penuh pengajaran ini, akhirnya dirakamkan di dalam al-Quran, dalam surah Al-Baqarah ayat 158, yang bermaksud: “Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar Allah. Barang siapa beribadah haji ke Baitullah atau melaksanakan umrah, tidak ada dosa baginya mengerjakan saie antara keduanya...” 


Saie satu rukun haji dan umrah, tanpanya kedua-dua ibadah dikira tidak sah. 
Air zam zam pula diberi nama kerana banyaknya air ini dan dikatakan juga kerana kepungan dilakukan Siti Hajar untuk mengepung air yang keluar. 


Begitulah kehebatan kisah permulaan air zam zam yang penuh berkat serta ibadah saie, rentetan kesusahan Siti Hajar berulang-alik dari Safa ke Marwah mencari air di tanah yang panas terik. 


Hikmahnya, air zam zam kekal sehingga ke hari ini dan menjadi air paling baik di dunia, dan sangat menakjubkan ia tidak pernah kering, malah boleh memberi minum kepada jutaan jemaah di Makkah dan Madinah hinggakan setiap jemaah yang menunaikan umrah dibekalkan 10 liter air zam zam percuma untuk dibawa pulang. 


Antara hikmah dan manfaat air zam zam, ia anti oksida yang baik untuk tubuh kita. Selain itu, ia adalah penawar dan ubat bagi pelbagai penyakit, sebagaimana hadis Nabi SAW, yang bermaksud: “Air zam zam itu penuh berkat. Ia makanan yang mengenyangkan (dan ubat bagi merawat penyakit).” (Riwayat Muslim) 


Tercatat di dalam kitab Zaadul Ma’aad, bahawasanya Imam Ibnu Qayyim menceritakan pengalamannya berkaitan cara menyembuhkan penyakitnya dengan air zam zam yang diselitkan dengan cara rukyah daripada al-Quran apabila dia sakit. 


“Pada satu ketika aku pernah jatuh sakit, tetapi aku tidak menemukan seorang doktor atau sebarang ubat. Lalu aku berusaha mengubati dan menyembuhkan diriku dengan surah al-Fatihah, maka aku melihat pengaruh yang sangat menakjubkan. 


“Aku ambil segelas air zam zam dan membacakan padanya surah al-Fatihah berkali-kali, lalu aku meminumnya sehingga aku mendapati diriku sembuh daripada penyakit. 


“Kemudian aku bersandar dengan cara itu dalam mengubati pelbagai penyakit dan aku merasakan manfaat yang sangat besar. Kemudian aku memberitahu orang ramai yang menghidap penyakit dan ternyata ramai daripada mereka sembuh dengan cepat.”


Sesungguhnya, begitu besar kebesaran Allah SWT seperti mana hebatnya air zam zam yang diturunkan kepada Ismail dan Siti Hajar serta kekal sehingga kini untuk hamba-Nya. Jadi, banyakkan meminumnya untuk kesejahteraan hidup kita sebagai Muslim yang bertakwa.
Read More

PILIH PASANGAN BERAKHLAK, BERILMU DAN BERAGAMA




KEPADA remaja yang sedang mencari pasangan, marilah kita menghayati kisah seorang sahabat dan pasangannya yang mentaati Allah dan rasulnya dalam membina rumah tangga.


Ia ketaatan luar biasa kepada Rasulullah dalam memilih pasangan kerana melihat pilihan Rasulullah itulah yang paling terbaik. Ketaatan itulah menjadikan peribadi isteri serta suami sebagai serikandi yang mewarnai tinta sejarah penuh gemilang. 


Pada zaman Rasulullah, terdapat seorang pemuda Ansar yang kurang menarik raut wajahnya. Tubuhnya pendek dan kulitnya sangat hitam yang bernama Julaibib. 


Julaibib berusaha mencari seorang wanita yang sesuai untuk dijadikan isterinya, tetapi malangnya tiada seorang pun yang sudi kepadanya. 


Maka Julaibib pergi bertemu Rasulullah mengadukan masalahnya. 


Apabila Rasulullah mengetahui masalah Julaibib, lantas baginda sendiri berusaha mencarikan jodoh buatnya. Maka Rasulullah bertemu dengan salah seorang sahabatnya dan menyatakan hajatnya, “Wahai fulan, engkau kahwinkanlah aku dengan anak gadismu.” 


“Baiklah, aku terima dengan senang hati,” jawab sahabat itu. “Tetapi pinangan itu bukan untuk aku,” kata Rasulullah selanjutnya. “Untuk siapa?” Pada mulanya dia sangka Rasulullah ingin meminang anaknya untuk dirinya sendiri. 


“Untuk Julaibib,” jawab Rasulullah. “Wahai Rasulullah, kalau begitu berilah aku tempoh supaya aku dapat bermusyawarah bersama ibunya dahulu.” 


Dia pun segera pulang ke rumahnya dan di dalam hatinya timbul pertanyaan bagaimanakah nanti kalau isterinya menolak hajat Rasulullah. Jika menolak pinangan Rasulullah, tentulah tidak baik bagi orang Mukmin. 


Tetapi kalau dia menerima, tentu dia teruji dengan bermenantukan Julaibib yang dianggap sebagai lelaki yang tidak laku. “Rasulullah meminang anak gadis engkau,” katanya kepada isteri sebaik saja dia sampai ke rumah. 


“Aku terima dengan hati yang terbuka,” sahut isterinya. “Tetapi bukan untuk baginda. Jadi untuk siapa? Untuk pemuda yang bernama Julaibib.” 


“Untuk Julaibib. Aku tidak akan mengahwinkan anakku dengan dia, demi Allah,” jawab isterinya dengan tegas sekali. Mendengar itu, dengan segera dia kembali menemui Rasulullah dan menyampaikan penolakan isterinya. 


Tiba-tiba terjadi sesuatu yang tidak terduga sama sekali. Rupa-rupanya anak gadisnya mendengar perundingan kedua orang tuanya. Dia kesal kerana kedua ibu bapanya menolak pinangan Julaibib yang bererti menolak ketentuan Rasulullah. 


“Apakah ibu dan ayah akan menolak keputusan Rasulullah?” Anak gadis itu bertanya kepada kedua ibu bapanya. “Beritahukan kepada Rasulullah aku menerimanya kerana baginda tidak akan membiarkan aku tersia-sia.” 


Demikian yakinnya gadis itu kepada keputusan Rasulullah. Mendengar ketegasan anaknya, sahabat itu pun segera kembali bertemu Rasulullah. 


“Permintaan tuan diterima,” katanya kepada Rasulullah. Maka Rasulullah pun segera mengahwinkan Julaibib dengan anak perempuannya itu.” 


Ya Allah, limpahkanlah keberkatan ke atas anak gadis ini dengan sepenuhnya dan janganlah Engkau biarkan hidupnya dalam keadaan susah payah,” 


Doa Rasulullah untuk pasangan pengantin baru itu. Peristiwa itu sangat besar ertinya sampaikan ahli sejarah tidak menyebut nama gadis itu dan orang tuanya, disebabkan ketinggian iman gadis itu menyambut ketentuan Allah dan Rasul-Nya lebih daripada kepentingan diri mereka. Julaibib sebenarnya seorang pahlawan ulung walaupun agak hodoh rupanya. Dia akhirnya syahid ketika menyertai peperangan bersama Rasulullah. 


Baginda sendiri yang menguburkan jenazahnya. Setelah itu, isterinya menjadi balu terhormat. Kedua-dua pasangan suami isteri itu mendapat penghargaan daripada Rasulullah. 


Julaibib diiktiraf kerana keberaniannya manakala isterinya dinilai daripada ketinggian imannya. Tidak sedikit pun dia buruk sangka dengan Rasulullah yang menjodohkannya dengan Julaibib yang terkenal kerana tiada rupa itu. 


Malahan, dia sedar itulah jodohnya yang sesuai buat dirinya. Dia tahu sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang dan kasih sayang Allah lebih daripada sayangnya seorang ibu terhadap anaknya. 


Jadi tentulah Allah tidak mempersia-siakan hidupnya dengan menjodohkannya dengan Julaibib. Sudah pasti ada hikmah besar di sebalik perkahwinan itu nanti. 


Sebab itulah dia reda dengan pilihan Rasulullah untuk dirinya. Dia menghargai pilihan Rasulullah yang mana dia yakin Rasulullah tidak akan membuatnya terhina dengan mengahwinkannya dengan Julaibib. 


Itulah yang sepatutnya kita contohi. Bilamana ada orang datang meminang, janganlah dipentingkan sangat mengenai rupa dan kedudukannya, tetapi utamakan akhlak, ilmu dan agama yang ada pada dirinya. 


Yang penting, bakal suami itu dapat memberi kebahagiaan di dunia serta membimbing isteri dan keluarganya mencapai kebahagiaan lebih hakiki di akhirat kelak. 


Rumah tangga yang ditadbirkan oleh orang yang beriman sahaja yang akan aman damai laksana syurga yang indah. Itulah yang dikatakan syurga yang disegerakan. 


Apa ertinya rupa cantik dan kedudukan tinggi, tapi rumah tangga porak peranda. Suami curang terhadap isteri, manakala isterinya juga bermain kayu tiga di belakang suami. 


Apa yang dibanggakan dengan harta kekayaan melimpah ruah, tetapi hati tetap tidak senang malah selalu bimbang dan cemas kerana diburu orang ke mana pergi. 


Memadailah rezeki yang sedikit Allah kurniakan tetapi berkat. Memadailah suami yang dijodohkan tiada rupa asalkan suami itu dapat memberi kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Read More

SYAFAAT TIDAK BERGUNA BAGI ORANG BERDOSA



SAYID Qutub berkata: "Di bawah bayangan kenyataan-kenyataan yang menarik dan penting ini, Allah SWT mengumumkan bahawa setiap orang bertanggungjawab terhadap dirinya sendiri dan memberi pilihan kepada mereka untuk menentukan jalan dan kesudahan hidup mereka masing-masing." 


Allah SWT mengumumkan juga bahawa setiap orang bertanggungjawab terhadap segala perbuatan yang dilakukannya dengan pilihannya sendiri. Setiap mereka terikat dengan amalan dan dosa masing-masing.


Firman Allah SWT: Tiap-tiap diri bertanggungjawab atas apa yang telah diperbuatnya, (al-Mudassir: 38)


Al-Maraghi berkata: "Setiap jiwa terikat dengan amalannya sama ada jiwa itu kafir atau mukmin, derhaka atau taat."


Firman Allah SWT: Kecuali golongan kanan (al-Mudassir: 39)


Al-Maraghi berkata: "Kecuali orang yang diberikan kitab dari sebelah kanan kerana mereka telah membebaskan ikatan mereka dengan amalan mereka yang baik, sebagaimana orang yang menggadaikan barang gadaiannya dengan menunaikan hak yang wajib baginya."


Firman Allah SWT: Berada di dalam syurga, mereka tanya menanya, tentang (keadaan) orang-orang yang berdosa. Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)? (al-Mudassir: 40-42)


Ibnu Kathir berkata: "Mereka menanyakan keadaan orang-orang yang melakukan dosa ketika itu mereka berada di dalam bilik-bilik di syurga sedangkan orang yang berdosa itu berada ditingkat yang paling bawah di neraka."


Firman Allah SWT: Mereka menjawab: Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat, (al-Mudassir: 43)


Al-Maraghi berkata: " Ahli neraka Saqar menjawab: Kami di dunia dahulu tidak termasuk dalam golongan orang mukmin yang solat kerana Allah SWT dan kami tidak mempercayai kewajipan solat itu."


Ibnu Kathir berkata: "Kami tidak mengabdikan diri kepada Allah SWT."


Firman Allah SWT: Dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, (al-Mudassir: 44)


Al-Maraghi berkata: "Kami tidak berbuat baik kepada makhluk Allah SWT yang fakir dan kami juga tidak bersedekah kepada mereka dengan apa yang disenangi oleh jiwa kami."


Ibnu Kasir berkata: "Kami juga tidak berbuat baik sesama makhluk-Nya yang sejenis dengan kami."


Firman Allah SWT: Dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, (al-Mudassir: 45)


Ibnu Zaid berkata: "Kami bercampur dengan orang yang membicarakan tentang urusan Nabi Muhammad SAW sehingga kami mengatakan bahawa dia adalah ahli sihir dan pendusta seterusnya membicarakan tentang al-Quran sehingga kami mengatakan al-Quran itu adalah sihir, syair dan ramalan seperti ahli kebatilan itu mengatakannya."


Ibnu Kathir berkata: "Kami membicarakan tentang perkara-perkara yang tidak kami ketahui."


Qatadah berkata: "Setiap kali ada orang menyimpang, maka kamipun menyimpang bersamanya."


Firman Allah SWT: Dan adalah kami mendustakan hari pembalasan, (al-Mudassir: 46)


Al-Maraghi berkata: "Kami mendustakan hari pembalasan dan perhitungan."
Firman Allah SWT: Hingga datang kepada kami kematian. (al-Mudassir: 47)


Al-Maraghi berkata: "Sampai kami mengetahui kebenaran itu secara nyata dengan kembalinya kami kepada Allah SWT di akhirat kelak."


Firman Allah SWT: Maka tidak berguna lagi bagi mereka syafaat daripada orang yang memberikan syafaat. (al-Mudassir: 48)


Al-Maraghi berkata: "Setelah nyata mereka mempunyai sifat-sifat yang demikian, maka tidak ada gunanya lagi syafaat bagi mereka daripada pemberi syafaat sebab mereka mendapatkan neraka dan kekal di dalamnya."


Ibnu Kathir berkata: "Orang yang menyifatkan diri dengan sifat-sifat ini, maka sesungguhnya pada hari akhirat kelak , syafaat seseorang tidak akan pernah memberikan manfaat kepada mereka." 


Sebab syafaat itu hanya berlaku jika orang yang dituju itu memang mahu menerimanya. 


Sedangkan bagi orang yang dicap oleh Allah SWT sebagai orang kafir pada hari kiamat maka sudah pasti baginya neraka dan akan kekal di dalamnya.


Sebagai kesinambungan dengan ayat di atas penulis mengemukakan pendapat Sayid Qutub antara lain katanya iaitu keputusan telah dijatuhkan dan hukuman yang wajar telah diputuskan terhadap orang yang berdosa yang mengaku segala kesalahan mereka. 


Di sana tidak ada orang yang akan memberi syafaat kepada orang yang berdosa dan sekiranya ditakdirkan ada, maka syafaat itu tidak akan berguna sedikitpun kepada mereka.


Semoga kita sentiasa mendapat syafaat, terutamanya pada hari akhirat kelak yang membolehkan kita menghuni syurga firdaus-Nya.
Read More

Kegembiraan berganda Rasulullah

SEKEMBALINYA Rasulullah dan seluruh tentera Islam ke Kota Madinah berlakulah satu peristiwa yang membuatkan baginda berasa sangat gembira.
Ini apabila baginda menerima kedatangan tetamu yang tidak disangka-sangka, yang telah 10 tahun tidak bertemu. 


Tetamu tersebut merupakan rombongan umat Islam yang terdiri daripada para sahabat yang dahulunya berhijrah ke Habsyah diketuai oleh sepupu baginda sendiri, Jaafar bin Abi Talib. 


Mereka terdiri daripada 101 orang iaitu 83 lelaki dan 18 wanita yang mentaati saranan Rasulullah supaya berhijrah ke Habsyah yang ketika itu diperintah seorang raja Najasyi, yang adil dan baik budi walaupun beragama Kristian. 


Mereka berhijrah semata-mata bagi melepaskan diri daripada seksaan kaum kafir Quraisy yang memberikan tekanan hebat terhadap umat Islam di Mekah.
Kedatangan mereka di Madinah disambut baginda dan seluruh kaum Muslimin dengan penuh kegembiraan. 


Ketika bertemu dengan Jaafar (selaku ketua rombongan), baginda memeluknya dengan erat dan mencium kening Jaafar berulang kali sehingga ada yang menitiskan air mata menyaksikan baginda yang kelihatannya begitu gembira. 


Baginda berkata: "Saya tidak tahu manakah yang lebih menggembirakan saya ketika ini. Gembira kerana berjaya menakluk Khaibar atau kerana dapat bertemu dengan kamu wahai Jaafar dan ahli-ahli rombongan yang lain." 


Dikatakan rombongan itu kembali ke Madinah setelah mendapati Islam kian kukuh dan kuat di Tanah Arab. Antara yang turut pulang ialah Abu Musa Al-Ashaari yang merupakan satu lagi nama besar dalam sejarah Islam. 


Oleh kerana mereka pulang sehelai sepinggang Rasulullah dengan persetujuan para sahabat memberikan sebahagian daripada harta rampasan perang Khaibar kepada rombongan tersebut. 


Selepas meraikan kedatangan para tetamu jauh itu, Rasulullah sedar bahawa kedudukan Islam di Madinah masih perlu diberi perhatian tanpa culas sedikitpun.


Walaupun baginda dikatakan dapat menguasai pihak Yahudi supaya tidak membuat onar terhadap Islam tetapi bagaimana pula dengan beratus-ratus kabilah Arab yang lain? Adakah mereka tetap berpegang teguh kepada perjanjian damai dengan Rasulullah atau mereka akan mudah terpengaruh dengan pelbagai hasutan agar bangkit menentang Islam? 


Begitulah situasi yang timbul selepas meraih kemenangan di Khaibar.
Musuh utama Islam adalah kafir musyrik Mekah walaupun perjanjian damai, iaitu Perjanjian Hudaibiah mengikat masing-masing supaya mematuhi gencatan senjata selama 10 tahun. 


Kaum kafir Quraisy Mekah bimbang Islam akan semakin meluaskan pengaruh mereka di Tanah Arab selepas dikatakan berjaya menundukkan pihak Yahudi. Bagi mereka, tidak mustahil Islam juga akan berjaya menakluk Mekah. 


Mereka melahirkan kebimbangan tersebut sesama sendiri dan sampai satu peringkat mereka hendak mengoyakkan perjanjian Hudaibiah yang ternyata memberikan banyak kelebihan kepada orang Islam. 


Namun jika membatal atau melanggar perjanjian itu bermakna perang. Dalam hal ini pihak kafir Quraisy sendiri tidak bersedia untuk berperang ekoran kekalahan dan kemenangan kecil dalam Perang Badar, Uhud dan Khandaq. 


Lalu mereka bertindak melaga-lagakan puak Arab yang lain supaya bangun menentang Islam walaupun mereka sendiri tidak dapat melakukan serangan tersebut. 


Mereka menakut-nakutkan puak-puak tersebut akan kemungkinan Islam akan menawan satu demi persatu wilayah sehinggalah seluruh wilayah Arab akan jatuh ke tangan Islam. 


Mereka berjaya mempengaruhi penduduk Taif dan kaum Hawazin yang mendiami desa Tarabah untuk melakukan serangan ke atas Madinah. 


Tetapi mereka tidak berjaya mempengaruhi puak Syaibah yang enggan mengkhianati perjanjian damai dengan Rasulullah. 


Akibatnya, puak Syaibah dimusuhi puak-puak Arab yang cuba belot terhadap Rasulullah. 


Lalu Syaibah menjadi mangsa serangan mengejut pada suatu malam sebagai membalas dendam ekoran keengganan mereka untuk bergabung itu. Keadaan menjadi kucar kacir apabila tanaman mereka dirosakkan, ternakan dicuri dan ada rumah yang dibakar dan sebagainya. 


Lalu puak Syaibah mengadu kepada Rasulullah akan tragedi yang menimpa mereka dan memberitahu angkara siapa di sebalik serangan tersebut. 


"Kami yakin serangan ini tentunya dilakukan oleh tali barut daripada puak Hawazin yang mendiami Desa Tarabah sebagai membalas dendam kerana kami enggan untuk bekerjasama untuk menjatuhkan Islam wahai Rasulullah," kata Abdul Jabar, pemimpin puak Syaibah.

Read More

Kehidupan Nabi di alam barzakh

TELAH terbukti bahawa kehidupan Nabi kita Muhammad SAW di alam barzakh adalah lebih sempurna dan lebih hebat daripada manusia lain. Hal ini diceritakan sendiri oleh baginda. Malah disahkan wujudnya hubungan antara diri baginda dengan umatnya. 


Baginda mengetahui keadaan mereka, melihat amalan mereka, mendengar percakapan dan menjawab salam mereka. 


Terdapat banyak hadis yang membahaskan berkenaan bab ini. Antaranya ialah hadis daripada Abdullah ibnu Mas'ud ra. Nabi bersabda: "Sesungguhnya Allah memiliki malaikat yang berlegar-legar di muka bumi, untuk menyampaikan kepada saya salam daripada umat saya."


Dalam sebuah hadis lain, diriwayatkan daripada Ibnu Mas'ud ra., Nabi bersabda: "Kehidupan saya adalah baik bagi kalian, kalian berbicara (bertanya masalah dan hukum kepada baginda) dan dibicarakan bagi kalian (dengan wahyu dan syariah daripada Allah melalui perantaraan baginda). Kewafatan saya juga adalah baik bagi kalian. Amalan kalian dibentangkan kepada saya, sekiranya apa yang saya lihat berunsur kebaikan, maka saya memuji Allah ke atasnya dan sekiranya apa yang saya lihat berunsur kejahatan, maka saya memohon keampunan kepada Allah untuk kalian."


Al-Hafiz Abu Zur'ah al 'Iraqi berkata di dalam kitab al Janaiz, daripada kitabnya Tarh al Tathrib fi Syarh al Taqrib: "Sanad hadis ini adalah baik. Al-Hafiz al-Haithami berkata di dalam Majma' al Zawa'id (jilid 9, halaman 24). Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bazzar, dan perawi-perawinya adalah perawi yang sahih."


Ia menunjukkan bahawa Nabi mengetahui tentang amalan kita kerana ia dibentangkan kepadanya dan baginda memohon keampunan kepada Allah untuk kita atas kejahatan dan keburukan yang telah kita lakukan. 


Jika demikian keadaannya, maka diharuskan kita bertawassul dengan baginda kepada Allah dan memohon syafaatnya di sisi Allah SWT. 


Oleh kerana baginda mengetahui perbuatan kita termasuk bertawassul dan memohon syafaat tersebut, maka baginda akan memberi syafaat kepada kita dan mendoakan kita. Baginda adalah al Syafi' al Musyaffa (pemberi syafaat yang diizinkan oleh Allah SWT memberikan syafaat) dan Allah menambah kemuliaan dan ketinggiannya.


Sesungguhnya Allah SWT telah menyatakan di dalam al-Quran bahawa Nabi adalah saksi ke atas umatnya. Ini tentu sekali menuntut kepada perlunya diperlihatkan kepada baginda segala amalan mereka agar Rasulullah menjadi saksi atas apa yang dilihat dan diketahuinya. 


Ibnu al-Mubarak berkata: "Telah mengkhabarkan kepada kami seorang lelaki daripada kaum Ansar, daripada Al-Minhal ibnu 'Amru, bahawa dia mendengar Sa'id ibnu Al-Musayyib ra. berkata: Tidak berlalu walau satu hari, melainkan dibentangkan kepada Baginda pada hari tersebut amalan umatnya saban pagi dan petang. Maka baginda mengenali umatnya melalui nama-nama mereka dan amalan mereka. Justeru itulah, Baginda SAW menjadi saksi ke atas mereka." (Rujuk an-Nisaa: 41)


Hadis lain yang menunjukkan wujudnya pertalian kehidupan Nabi di alam barzakh dengan umatnya yang masih hidup, ialah hadis daripada 'Ammar ibnu Yasir ra. Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewakilkan bagi kubur saya malaikat yang Allah telah diberikan kepadanya nama-nama sekalian makhluk. Maka tidak seorangpun yang berselawat ke atas saya sehingga hari Kiamat melainkan dia menyampaikan kepada saya dengan namanya dan nama bapanya, Ini Fulan ibnu Fulan, dia telah berselawat ke atas engkau."


Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dan Abu Al-Syeikh Ibnu Hibban dengan lafaznya bahawa Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung mempunyai malaikat yang diberikan kepadanya pendengaran sekalian makhluk. Maka dia berdiri di kubur saya apabila saya telah wafat. Tiada seorang pun berselawat kepada saya melainkan malaikat itu berkata: Wahai Muhammad! Fulan ibnu Fulan telah berselawat kepada engkau."


Lalu baginda bersabda: "Maka Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung akan berselawat ke atas lelaki tersebut bagi setiap satu selawatnya dengan sepuluh selawat (daripada Allah)."


Daripada Abu al Darda ra. Rasulullah SAW bersabda: "Perbanyakanlah selawat kepada saya pada hari Jumaat, kerana ia menjadi barang saksian yang disaksikan oleh malaikat. Tidaklah seseorang berselawat ke atas saya melainkan dibentangkan selawatnya itu kepada saya hinggalah dia selesai berselawat."


Abu Darda berkata lagi: "Saya bertanya, Walaupun setelah engkau wafat?" Baginda menjawab: "Walaupun setelah saya wafat. Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas bumi ini daripada memamah jasad para Nabi, maka sebenarnya Nabi Allah itu hidup dengan diberi rezeki padanya."


Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud daripada Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah bersabda: "Tidak seorang pun memberi salam kepada saya kecuali Allah mengembalikan roh saya kepada saya sehingga saya dapat menjawab salamnya."


Manakala dalam riwayat al Nasa'i dan lain-lainnya, daripada Nabi bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewakilkan beberapa malaikat di kuburku untuk menyampaikan kepada saya salam daripada umatku."

Read More

Al-Fil kisah kekalahan tentera Abrahah

TAHUN kelahiran Nabi Muhammad SAW dikenal dengan nama Tahun Gajah. Dinamakan demikian kerana pada tahun tersebut terjadi peristiwa besar, iaitu penyerangan pasukan tentera bergajah yang dipimpin oleh Abrahah, gabenor Yaman ke Kota Mekah dengan tujuan menghancurkan Kaabah.


Abrahah berharap dengan hancurnya Kaabah, maka orang Arab akan beribadat di gereja yang telah dibinanya di Yaman. Penduduk Mekah sendiri, apabila mengetahui rancangan Abrahah tersebut, mereka tidak memberikan tentangan kerana meraka sedar bahawa pasukan musuh terlalu kuat untuk dikalahkan.


Namun sebelum semua itu terjadi, Allah SWT menunjukkan kekuasaan-Nya dengan menghancurkan pasukan tentera bergajah melalui kawanan burung Ababil. Peristiwa ini dijelaskan di dalam al-Quran, yang terdapat dalam surah al-Fil.


Burung Ababil


Dalam surah al-Fil diterangkan bahawa Allah SWT menyelamatkan Kaabah daripada serangan orang kafir yang ingin menghancurkan syiar agama-Nya dengan cara menghantar burung Ababil.


Burung-burung itu melempar pasukan bergajah dengan batu panas dan beracun sehingga mereka diserang penyakit dan menemui maut. 


Pasukan bergajah Abrahah itupun hancur bagai daun kayu dimakan ulat dan mereka akhirnya menemui ajal masing-masing. 


Abrahah sendiri, menurut salah satu riwayat, menemui ajal ketika sampai di kota asalnya, Sanaa di Yaman.


Pasukan tentera bergajah 


Kata ashbab al-fil dalam surah al-Fil ayat pertama merujuk kepada pasukan bergajah yang dipimpin oleh Abrahah, gabenor Yaman yang berada di bawah kekuasaan Raja Najashi dari Habsyah. 


Abrahah dan pasukannya yang menunggang gajah berhasrat untuk menghancurkan Kaabah agar orang Arab tidak lagi menunaikan ibadah haji di sana, tetapi di gereja yang telah dibinanya di Yaman.


Sepanjang menuju ke Mekah, Abrahah dan pasukannya mengalahkan semua pihak yang berusaha menghalangi usaha mereka.


Sebelum tiba di Mekah, Abrahah bersama pasukan bergajahnya menghantar utusan memberitahu penduduk Mekah bahawa penyerangan dilakukan itu bertujuan untuk menghancurkan Kaabah, bukan untuk memerangi masyarakat kota itu.


Kekuasaan Allah SWT


Surah al-Fil mengajar kepada kita akan kebesaran kekuasaan Allah SWT yang dapat melakukan apa saja yang Dia kehendaki, baik melalui hukum sebab-akibat yang sudah lumrah mahupun di luar hukum tersebut untuk menghalangi setiap langkah dan tindakan yang menentang aturan-Nya. 


Hal ini terbukti ketika Allah SWT menghancurkan pasukan bergajah hanya dengan menghantar kawanan burung Ababil.


Surah Makkiyah


Surah al-Fil merupakan surah ke-18 yang diterima oleh Rasullulah SAW daripada Allah SWT. Di dalam mushaf al-Quran, surah ini ditempatkan pada urutan ke-105. 


Surah al-Fil adalah salah satu surah pendek yang terdapat pada bahagian akhir al-Quran. Ia diturunkan di Mekah, sebelum Nabi SAW dan pengikut baginda berhijrah ke Madinah.


Oleh sebab itu, surah ini dikategorikan sebagai surah Makkiyah. 


Nama al-Fil sendiri diambil daripada ayat pertama surah ini yang bererti "gajah".


Maksud surah al-Fil


Allah SWT berfirman yang bermaksud: Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada tentera (yang dipimpin oleh pembawa gajah, yang hendak meruntuhkan Kaabah)?


Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia?


Dan Dia menghantarkan / mengirimkan kepada mereka burung yang berbondong-bondong.


Yang melempari mereka dengan batu (berasal) daripada tanah yang terbakar.
Lalu Dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan (ulat).


Kapsyen


ALLAH SWT menyelamatkan Kaabah daripada serangan orang kafir yang ingin menghancurkan syiar agama-Nya dengan cara menghantar burung Ababil.

Read More

Pemerkasaan hati remaja

DALAM menghadapi kerenah hidup dan cabaran semasa, para remaja sering berdepan dengan cabaran emosi dan nafsu-nafsi. Kadang-kadang remaja tidak memiliki kekuatan untuk bertahan daripada godaan itu. 


Ia akibat daripada lemahnya hati dan jiwa menghadapi cabaran yang menggugat kekuatan dalaman. 


Rasulullah SAW menghubungkan pada diri manusia ada seketul daging. Jika baik daging itu ditarbiah, maka baiklah sahsiah yang ada pada diri seseorang. Ini dihubungkan sebagai pemerkasaan hati.


Hati atau dalam rujukan biasa sebagai jantung tidak sahaja sifatnya fizikal tetapi pada hati itu terdapat sumber tenaga yang memberi kekuatan kepada kestabilan emosi dan jiwa. 


Apabila pemerkasaan akal fikir berlaku, maka akal fikir mampu menghasilkan maklumat yang benar dan bermanfaat . Ia menyerap ke dalam hati yang fitrahnya mempunyai upaya menyaring untuk menyeimbangkan ilmu maklumat dan kebenaran.


Apabila penyerapan itu terjadi, ia dimanifestasikan dalam bentuk amal dan menyebabkan manifestasi amal terpedoman dan terbimbing.


Memperkasa kekuatan hati terhubung dengan nilai dan etika. Amanah, adil, jujur, tulus dan telus umpamanya berkait rapat dengan Allah. 


Apabila para remaja menghubungkan sifat-sifat murni manusia dengan kekuatan ihsan kepada Allah, ia menjadi punca memahami maksud nilai-nilai yang fitrah itu dan menyebabkan sesuatu itu terjadi kerana-Nya. 


Apabila pedoman Ilahi dijadikan sandaran dalam melakukan apa sahaja, maka konsep hablumminallah terjadi dan maksud hablumminnas berlaku.


Amalan-amalan yang bersifat ruhiyah menghubungkan faktor Ilahi dan faktor manusiawi. 


Apabila ini terjadi, berlakulah talian ihsan dan insan dan jika diamalkan dalam kehidupan tidak sahaja talian Allah itu menjadi pedoman terbaik, tetapi juga hikmah kebaikan akan pulang kepada manusia. 


Remaja dalam proses tazkiyah annafs atau pembersihan hati dan jiwa, dengan membangunkan jiwa rukuk dan sujud (solat) dan ruhus solat membangun jiwa tunduk, taat patuh dan akur. 


Sifat-sifat kehambaan ini adalah penting untuk remaja memahami maksud keteraturan dan adab supaya disiplin akal hati dan amal berlaku dalam titik keseimbangan yang membentuk watak dan gelagat.


Memperkasa hati dan jiwa menerusi tarbiyah ruhiyah amat penting bagi remaja. Tanpanya, para remaja akan terdedah dengan nafsu amarah bisu atau sifat-sifat mazmumah yang boleh menyebabkan rasa keegoan diri terserlah. 


Gelagat nafsu-nafsi menjadi serakah dan akhirnya menjebak diri remaja kepada kerosakan dan kemusnahan.


Amat penting para remaja memiliki kekuatan hati dan jiwa yang terhubung dengan faktor Pencipta supaya sumber petunjuk daripada Allah iaitu al-Quran sentiasa dijadikan pedoman dan sumber amal daripada Rasulullah dijadikan qudwah dan sumber ikutan. 


Hal ini amat penting dimiliki oleh para remaja sejak awal umur lagi supaya wujud pembiasaan, pemahaman dan juga amalan yang sentiasa mengambil pertimbangan syarak sebagai sandaran. 


Pada hari ini kedapatan simpang siur aliran pemikiran dan juga kefahaman yang tidak berkembang dalam acuan yang fitrah. 


Sebaliknya fahaman neo-liberalisme yang menuntut kebebasan mutlak dan melakukan sesuatu di luar fitrah insan menyebabkan kecenderungan anarki (disorderly) berlaku.


Bina hati yang fitrah


Isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) melampaui faktor fitrah dan syarak. Kisah kaum Nabi Lut as adalah bukti nyata yang dikisahkan dalam al-Quran untuk dijadikan pedoman manusia apabila aksi melampau yang tidak fitrah sifatnya menyebabkan musibah Allah terjadi. 


Kisah lalu itu harus dijadikan ibrah atau sumber teladan kepada remaja tentang betapa pentingnya pemerkasaan fikir dan hati ini menjadi landasan yang fitrah dalam amalan dan perbuatan. 


Jika tidak, faktor nafsu-nafsi dan kecenderungan anarki bakal mengambil tempat. Ia bakal merosakkan hubungan remaja dengan pencipta dan menyebabkan aliran pemikiran yang bersifat anarki berkembang.


Sebab itu Islam menekankan kepentingan binaan akhlak sebagai sesuatu yang paling utama. Akhlak Islami merujuk kepada keupayaan mendisiplinkan fikir dan mendisiplinkan hati supaya faktor fikir dan zikir bertaut dalam satu titik yang lebih harmoni bagi mencetuskan hikmah yang terbaik kepada manusia.
Read More

TEMUJANJI "ROGOL"


MENGHADIRI temujanji dengan kenalan baru lalu dirogol? Mengapa kes begini masih wujud? Apa yang membimbangkan, dahulu ia hanya berlaku di pesta muda-mudi dan kelab malam, tetapi kini ada kes dilaporkan berlaku di tempat awam seperti kedai makan atau dalam kereta.


Sebenarnya jenayah rogol hampir mustahil dilakukan jika mangsa tidak diberi perangsang seksual dalam bentuk dadah.



GHB (gamma hydroxybutyric acid), Rohypnol (flunitrazepam) atau Roofies dan Ketamine (Special K) popular digunakan untuk tujuan di atas satu ketika dahulu. Kini dadah tersebut sukar diperolehi disebabkan penguatkuasaan undang-undang.


Malangnya pemangsa semakin bijak. Mereka beralih kepada penggunaan campuran beberapa jenis arak, dadah sintetik dan cecair hormon perangsang seks binatang seperti kuda.


Contohnya, mereka menambah sedikit gula dan pewarna kepada campuran arak supaya minuman berubah warna dan bau menyerupai minuman berkarbonat.


Penggunaan dadah sintetik dan cecair hormon lebih mudah. Ia sukar dikenal dan pemangsa hanya perlu memasukkannya ke dalam sebarang jenis minuman atau makanan. Ada yang berbentuk gula-gula atau rokok.


Kebanyakan pemangsa akan menyembunyikan dadah perangsang seks di dalam genggaman tangan.



Mereka akan mencari kesempatan memasukkannya ke dalam minuman sewaktu tidak dilihat oleh mangsa.


Anak gadis yang terminum akan menjadi mengantuk, berahi dan tidak dapat mengawal pergerakan diri. Ini memudahkan mangsa dirogol tanpa melawan.


Lebih malang, mangsa mungkin mengalami amnesia dan tidak dapat mengingat tragedi tersebut dengan jelas lalu menyukarkan siasatan polis.


Mangsa juga berisiko mati akibat 'overdose' kerana pemangsa cenderung memberi sukatan berlebihan kerana istilah 'sukatan selamat' tidak wujud sama sekali.


Oleh itu, berhati-hati ketika bertemujanji. Ini bukan bermaksud anda menjadi bosan atau paranoid.



Anda hanya perlu melindungi diri daripada terambil dadah perangsang tersebut, yang penting jangan terpedaya dan sentiasalah berwaspada.


Lindungi diri daripada dadah perangsang seksual:


* Sebelum pergi bertemujanji, pastikan seseorang tahu ke mana, bila dan dengan siapa anda akan bertemu.


* Berjumpa di tempat awam yang mempunyai ramai orang. Jika ke parti dan terjumpa kenalan baru, jangan sekali-kali beritahu alamat tempat tinggal anda.


* Jangan pergi bertemujanji seorang diri. Terutamanya jika ia temujanji pertama. Bawalah kawan.


* Perhatikan sebarang tingkah laku mencurigakan dan jangan beri dia peluang memasukkan sesuatu ke dalam minuman anda.


* Pastikan telefon bimbit dalam mode senyap. Ia akan memudahkan anda menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) sekiranya memerlukan pertolongan.


* Jika bertemujanji di dalam persekitaran samar-samar, pegang gelas minuman sepanjang masa. Jika rasa perlu merehatkan tangan, pastikan mata anda sentiasa terarah kepada minuman.


* Jangan terima sebarang pelawaan minum melainkan minuman yang diambil sendiri. Paling selamat minumlah air tin yang anda buka sendiri penutupnya.


* Jika minuman tersebut berasa pelik, berhenti minum dan segera minum air mineral untuk melancarkan sistem pengkumuhan badan.


* Jika ada seseorang cuba memaksa anda minum, sediakan alasan mengapa anda terpaksa menolak.


* Jangan malu untuk berkata 'tidak', beritahu sahaja sebarang alasan seperti 'minuman ini membuat saya sakit' atau 'saya tidak mahu muntah'.


* Jika pergi ke tandas, pastikan rakan anda tinggal bersama minuman untuk menjaga keselamatan. Jika anda terlepas pandang, anggap sahaja minuman tersebut tidak selamat dan dapatkan yang baru.


Akhir sekali, ketahui tanda-tanda jika anda telah pun diberi dadah. Sekiranya anda terasa dunia bergerak terlalu perlahan atau mabuk walhal anda tidak mengambil sesuatu yang memabukkan, anggap sesuatu yang tidak kena telah berlaku.


Tinggalkan sahaja lelaki itu dan hubungi seseorang yang boleh dipercayai.


Dadah perangsang seksual bertindak balas sangat cepat. Jika anda tunggu, mungkin anda hanya tersedar pada keesokan hari dan ia sudah terlambat!


Read More

Empat syarat isteri masuk syurga

TERDAPAT hadis Nabi s.a.w yang menceritakan keadaan di neraka, antaranya ramai kaum wanita di neraka dan wanita mendapat seksaan disebabkan dosa besar yang mereka lakukan ketika di dunia.



Bagi wanita yang menjadi isteri, hanya empat syarat untuk mereka ke syurga. Daripada Anas, Nabi bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad). 



Wanita tidak perlu keluar berjihad atau berperang, cukup sekadar mengerjakan haji atau umrah bagi yang cukup syaratnya. 



Daripada Aishah katanya, aku berkata, “Ya Rasulullah, kita mengetahui bahawa jihad adalah sebaik-baik amalan. Oleh itu apakah kami kaum wanita tidak boleh ikut berjihad? “ Baginda terus menjawab: “Bagi kamu semua (kaum wanita) jihad yang paling baik ialah mengerjakan haji dan mendapatkan haji mabrur.” 



Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jihad orang yang tua, lemah dan wanita ialah menunaikan haji” (Hadis Riwayat an-Nasa’i). 



Dari Abdullah bin Umar katanya: Rasulullah bersabda bermaksud: “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun. Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni neraka.” 



Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni neraka?” 



Rasulullah bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu. "



Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah bersabda maksudnya: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. 



“Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama.” 



Dalam hadis lain, dari Ali bin Abi Talib: Aku dengar Rasulullah bersabda maksudnya: “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama tujuh kali umur dunia. Mereka adalah: 


1. Orang yang gemuk tapi kurus 
2. Orang yang berpakaian tetapi telanjang 
3. Orang yang alim tapi jahil 


Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa tiga golongan manusia yang akan menerima seksaan di neraka jahanam selama tujuh kali umur dunia. 



Hanya Allah yang Maha Mengetahui berapa juta tahun umur dunia ini daripada mula penciptaannya sehingga berlaku hari kiamat. Huraian untuk tiga golongan itu adalah seperti berikut: 



Pertama, orang yang gemuk tapi kurus. Mereka ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat. Kenapakah wanita dikatakan kurang beribadat? Ramai wanita yang meninggalkan solat terutama di akhir haidnya. 



Wanita kurang mengambil perhatian sebahagiannya tidak begitu prihatin. Contohnya, wanita yang bekerja di pejabat, apabila habis darah haidnya jam 3 petang biasanya mereka tidak akan mandi hadas di pejabat dan hanya mandi apabila pulang ke rumah. 



Hakikat sebenarnya, dia sudah meninggalkan solat fardu wajib. Wanita juga tidak mengambil berat bab solat ketika kesibukan majlis kenduri-kendara. 



Begitu juga dengan puasa Ramadan yang ditinggalkan semasa haid atau nifas, apabila melebihi tahun berikutnya, di samping puasa wajib dibayar dan dikenakan fidyah tetapi ramai wanita tidak mengambil berat fidyah yang wajib ditunaikan. 



Sebahagian wanita yang berkemampuan masih menangguh kewajipan menunaikan fardu haji, dia lebih suka menghabiskan waktu cuti untuk melancong. 



Kedua, orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat kepada agama. Di tafsirkan juga wanita yang sudah lengkap menutup aurat tetapi masih tidak taat pada agama seperti wanita yang sempurna menutup aurat tetapi kain pakaiannya masih nipis, jarang atau ketat sehingga menampakkan bentuk badan mereka dan menampakkan perhiasan di dada. 



Mereka seolah-olah tiada berpakaian (bertelanjang). Sesuailah dengan hadis Nabi yang mengatakan wanita berpakaian seksi tidak mencium bau syurga. Rasulullah bersabda maksudnya: “Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya: Lelaki yang tangan mereka mengenggam cambuk yang mirip ekor sapi untuk memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang dan lenggang-lenggok. Kepalanya bergoyang-goyang seperti bonggol unta. Mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya. Padahal sesungguhnya bau syurga itu boleh tercium dari jarak sekian dan sekian.” (Hadis Riwayat Muslim). 



Pada dasarnya, apa saja bentuk pakaian boleh dipakai, asalkan memenuhi syarat berikut: 


1. Menutup seluruh tubuh kecuali wajah dan telapak tangan. 
2. Tidak nipis dan jarang. 
3. Longgar dan tidak memperlihatkan lekuk-lekuk dan bentuk tubuh (tidak ketat) 
4. Bukan pakaian lelaki atau menyerupai pakaian lelaki. 
5. Tidak berwarna-warni dan bermotif terlalu menjolok mata. Sebab pakaian yang menjolok mata akan mengundang perhatian kaum lelaki. 


Ketiga, orang alim tapi jahil ialah golongan ulama yang menghalalkan perkara haram bagi kepentingan peribadi. 


Syarat layak digelar ulama adalah takutkan Allah. 


Seorang alim yang faqih sekalipun, namun apabila tidak ada takwa, di sisi Allah mereka tidak layak digelar ulama walaupun manusia seluruhnya memanggilnya ulama. 



Takut kepada Allah bagi seorang ulama ada dalam beberapa hal antaranya, mengeluarkan pandangan atau fatwa benar-benar kerana Allah dan untuk kepentingan Islam, bukan pandangan atau fatwa kerana takutkan individu tertentu atau kelompok tertentu atau untuk menagih sesuatu habuan dari sesiapa. 



Selain itu, takut kepada Allah bagi seorang ulama adalah sentiasa hidup dalam keadaan amanah kepada ilmu dengan cara beramal dengan ilmunya dan memperjuangkan kebenaran ilmu itu supaya manusia benar-benar menerimanya sebagai panduan kehidupan. 



Sekiranya seseorang ulama itu sanggup menghalalkan diharamkan Allah atau mengharamkan sesuatu yang dihalalkan Allah atau membisu sahaja walaupun kemungkaran dilakukan oleh umarak di hadapan matanya, maka ulama seperti itu amat dibenci Allah. 



Itulah yang dikatakan orang alim tetapi jahil. Marilah kita menginsafkan diri dan janganlah melakukan sesuatu yang mendatangkan dosa kepada Allah. 



Buatlah amal soleh sebanyak-banyaknya semoga kita menjadi mukmin yang sentiasa diredai dan dirahmati Allah. 



Kita diberi pilihan untuk memilih jalan yang lurus atau bengkok. 



Jalan yang lurus adalah jalan ke syurga sedangkan jalan yang bengkok adalah jalan menuju ke neraka.

Read More

Buruk kesudahan penentang Islam

IBNU Kathir berkata: Allah SWT berfirman sambil mengancam orang jahat yang telah dikurniakan dengan berbagai nikmat dunia, lalu dia mengingkari nikmat-nikmat tersebut dan menggantikannya dengan kekufuran serta membalasnya dengan keingkaran terhadap ayat-ayat Allah SWT. Dia juga mengada-adakan terhadapnya dan menganggap ayat-ayat tersebut hanya ungkapan manusia. Dan Allah telah menghitung berbagai-bagai nikmat yang telah Dia berikan kepadanya.



Firman Allah SWT: Biarkanlah Aku bertindak terhadap orang yang Aku telah menciptakannya sendirian. (al-Mudassir: 11).



Ibnu Kathir berkata: Maksudnya dia lahir daripada perut ibunya seorang diri tanpa membawa harta dan juga anak. Kemudian setelah itu Allah SWT memberi kepadanya rezeki.



Muqatil berkata: Biarlah Aku menghadapi dia kerana Aku akan membinasakannya dengan kebinasaan yang khusus.



Di sini terdapat ancaman keras terhadap kederhakaan al-Walid, keingkaran dan kesombongannya, kerana memperoleh harta dan kemuliaan. Lalu al-Walid berkata: "Aku adalah orang yang terhormat dan anak daripada golongan yang terhormat. Tidak ada seorang Arab pun yang setanding dengan aku dan tidak ada seorang Arab pun yang setanding dengan ibu bapaku."



Allah SWT telah menghinanya dan menghinakan pula jolokannya, sehingga jolokan itu tidak membawa makna kerana ia bertukar menjadi celaan kepadanya. Justeru, Allah SWT menjadikannya sebagai satu-satunya orang yang berada di dalam kejahatan dan kekejian.



Firman Allah SWT: Dan anak-anak yang selalu bersama dia, (al-Mudassir: 13).



Mujahid berkata: Maksudnya anak-anak mereka itu selalu hadir bersamanya dan tidak keluar untuk berdagang. Urusan dagangan tersebut diuruskan oleh hamba-hamba dan juga orang-orang yang dibayar oleh mereka, sedangkan mereka sendiri hanyalah duduk-duduk mendampingi ayah mereka untuk bersenang-senang bersamanya.



Terdapat khilaf ulama tentang bilangan mereka (anak-anak):


l Al-Suddi, Abu Malik, Ashim bin Umar bin Qatadah menyebutkan: Mereka ini berjumlah 13 orang.

l Mereka berjumlah 10 orang seperti yang disebutkan oleh Ibnu Abbas dan Mujahid.



Al-Maraghi berkata: Termasuk anak-anak yang selalu hadir bersamanya di Mekah. Mereka tidak pernah berpisah dengan bapanya, kerana mereka bergantung rezeki kepada bapa mereka. Ini disebabkan mereka tidak perlu bekerja mencari rezeki kerana mereka telah memiliki harta yang banyak. Al-Walid pun sukakan mereka dan senang dengan kehadiran mereka.



Firman Allah SWT: Dan Ku lapangkan baginya (rezeki dan kekuasaan) dengan selapang-lapangnya, (al-Mudassir: 14).



Ibnu Kathir berkata: Maksudnya, Aku telah berikan kepadanya pelbagai macam harta, perkakas rumah tangga dan sebagainya.



Al-Maraghi berkata: Menurut orang Arab, Tahmid bermakna melapangkan. Contohnya Mahadash shabiyya (Dia melapangkan rezeki kepada si anak). Aku lapangkan rezeki kepadanya, dan aku luaskan kehormatan. Sepatutnya dia bersyukur kepada Allah SWT terhadap nikmat yang diberikan kepadanya tetapi dia ingkar kepada Tuhannya, sehingga dia berpaling daripada seruan dakwah dan menyombongkan diri. Dia telah membalas nikmat dengan kekafiran dan membalas kurnia dengan keingkaran serta kederhakaan.



Firman Allah SWT: Kemudian dia ingin sekali supaya Aku menambahnya. Sekali-kali tidak (akan Aku tambah), Kerana Sesungguhnya dia menentang ayat-ayat kami. (al-Quran). (al-Mudassir: 15-16).



Ibnu Kathir berkata: Iaitu orang yang ingkar (kufur) akan nikmat-nikmat Allah SWT setelah dia mengetahuinya.



Al-Maraghi berkata: Walaupun dia bersikap tidak mahu mentaati Allah SWT tetapi dia masih lagi mengharapkan harta dan anaknya bertambah. 



Ayat ini juga mengandungi petunjuk bahawa kekafiran al-Walid adalah kekafiran yang berbentuk 'inad. Ini disebabkan dia telah mengetahui kebenaran itu dengan hatinya tetapi dia masih mengingkari dengan lidahnya. Inilah kekafiran yang paling nyata.



Penutup



Penulis menutup perbincangan ini dengan menyebut pendapat Sayid Qutub antara lain menyatakan, al-Quran menerangkan dengan panjang keadaan hidup makhluk yang kerdil itu dan nikmat-nikmat yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT kepadanya sebelum menerangkan kisah kedegilan dan keengganannya untuk beriman. 



Allah SWT telah menjadikannya dahulu seorang diri tidak memiliki sesuatupun walaupun kain bajunya. Kemudian selepas itu, Allah SWT telah mengurniakan kepadanya harta kekayaan yang melimpah-ruah, anak-anak yang ramai yang sentiasa berada di sekelilingnya serta kemudahan hidup yang sempurna.



Walaupun begitu yakin dan percayalah kesudahan penentang Islam seperti golongan musyrikin biasanya berkesudahan dengan banyak masalah yang menimpanya, di samping adanya pelbagai halangan dan kemudaratan dalam kehidupan mereka. 



Semoga kita semua menjadi hamba Allah yang sentiasa mendapat dan mencapai mardhatillah.
Read More

Jaminan syafaat di padang mahsyar

SALAH satu ciri mukmin beruntung di dunia dan akhirat ialah orang mempelajari al-Quran dan selalu membacanya. 



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “Orang yang paling baik di antara kamu adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya.” (Hadis riwayat Bukhari, Abdu Daud, at-Tirmidzi dan Ibnu Majah). 



Jadi, berdasarkan apa yang diingatkan Rasulullah s.a.w itu, kita wajar mendorong hati supaya sentiasa rindu mempelajari serta membaca al-Quran. 



Jika selama ini kita terbiasa dengan amalan wajib mesti membaca akhbar setiap pagi hari, apa salahnya kita membaca al-Quran sebagai amalan yang tidak boleh ditinggalkan. 



Bina satu slogan peribadi, ‘Tak Sempurna Hari Tanpa Membaca al-Quran’. Tampalkan di rumah supaya diri serta seluruh keluarga menatapnya setiap masa. 



Keuntungan seseorang yang membaca al-Quran pada hari akhirat kerana dijamin akan diberikan syafaat ketika kita amat memerlukan pertolongan di padang mahsyar. 



Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya, “Bacalah al-Quran. kerana pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaat kepada para pembacanya.( Hadis Riwayat Muslim.)



Seperkara lagi yang seharusnya kita sedari ialah amalan membaca al-Quran juga metodologi dalam penyembuhan penyakit jiwa atau hati. 



Jika fikiran dan jiwa seorang itu sentiasa diselubungi pelbagai emosi dan berserabut, perasaan pasti terungkai apabila membaca al-Quran. 



Rasulullah berpesan, “Tidak ada orang-orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca dan mempelajari al-Quran, kecuali mereka akan memperoleh ketenteraman, diliputi rahmat, dikelilingi malaikat dan nama mereka disebut Allah di kalangan malaikat.” (Hadis riwayat Muslim, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Abu Daud). 



Seseorang mukmin yang selalu mempelajari dan membaca al-Quran tergolong di kalangan mukmin yang dicintai Allah. 



Inilah kehebatan penuntut dan pembaca al-Quran malah Rasulullah s.a.w mengiktirafkan amalan membaca kitab suci itu sebagai ibadah terbaik. 



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Yang paling utama daripada ibadah umatku adalah membaca al-Quran.” (Hadis riwayat al-Baihaqi). 



Pupuk anak dan isteri membudayakan membaca al-Quran kerana itulah acuan keluarga bahagia yang dipayungi rahmat Allah. 



Anak yang membesar dalam ruang lingkup emosi yang berpaksikan nur al-Quran pastinya akan muncul anak yang soleh.



Membentuk jiwa anak-anak dengan budaya cintakan al-Quran akan menjadi tembok paling ampuh dan satu bekalan teragung apabila mereka meningkat dewasa. 



Jangan biarkan jiwa anak kita ketandusan dengan keberkatan al-Quran kepada kesannya cukup buruk dan memungkinkan berlakunya iman semakin menipis yang menjadi punca nafsu syaitan untuk memporak perandakan jiwa. 



Rasulullah s.a.w berpesan, “Sesungguhnya orang yang di dalam dadanya tidak ada al-Quran sama sekali, tidak ubahnya seperti rumah yang rosak.” (Hadis at-Tirmidzi,Ahmad,Hakim  dan  al-Darimi). 



Mempelajari dan membaca al-Quran umpama baja yang akan menyuburkan hati dan jiwa serta mengukuhkan akar iman dan takwa seseorang. 



Jika tidak dibaja dengan bacaan al-Quran, jiwa menjadi kering, layu dan mungkin terus terkulai mati. Baca dan renunglah dengan bersungguh akan peringatan Rasulullah s.a.w kepada sahabat Baginda, Abu Dzar ini. 



Kata baginda, “Wahai Abu Dzar, kamu pergi untuk mempelajari satu ayat al-Quran itu lebih baik daripada kamu solat seratus rakaat.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML