Friday, January 10, 2014

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 41

Soal Jawab Agama Siri 41 

(Tafsir Ayat 7 Surah al-Fatihah, Ahli Syurga, Memberi Makan Orang Miskin Dan Lain-lain)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 41 adalah menjawab persoalan tafsir ayat 7 surah al-Fatihah, ahli syurga, memberi makan orang miskin  dan memberi salam, Padang Mahsyar dan tanda-tanda hati yang hidup.

491. Soalan : Di dalam al-Quran surah al-Fatihah ayat ke tujuh , firman Allah SWT maksudnya." (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat." Bolehkah ustaz jelaskan siapakan orang-orang yang diberikan nikmat oleh Allah SWT di dalam ayat ini?

Ulama tafsir dalam menafsirkan ayat ketujuh ini menyatakan bahawa orang-orang yang diberikan nikmat oleh Allah SWT adalah dijelaskan di dalam surah an-Nisa' ayat 69-70.

Firman-Nya yang bermaksud :"Dan barangsiapa yang menaati Allah dan Rasul-Nya, mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu para nabi, para siddiqun, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah karunia dari Allah, dan Allah cukup mengetahui." (Surah An-Nisa': 69 -- 70).

Allah S.W.T telah memilih dikalangan hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertakwa, dalam hidupnya sentiasa mentaati Allah S.W.T dan Rasul-Nya. Kedudukan mereka adalah sama dengan kekasih Allah S.W.T. yang telah dimuliakan dan diberi nikmat di dunia dan akhirat,iaitu para nabi, para siddiqun, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang soleh.

492. Soalan : Bagaimana keadaan ahli neraka yang dimasukkan ke dalam neraka kerana dosa-dosa besar yang mereka lakukan di dunia tetapi mempunyai sedikit saja iman di dalam hatinya?
Seorang ahli neraka yang dimasukkan ke dalam neraka kerana dosa-dosa besar yang mereka lakukan di dunia masih berpeluang untuk memasuki syurga apabila di dalam hatinya ada sedikit iman walau pun sebesar biji sawi.

Dari Humaid, ia berkata : Aku mendengar Anas r.a. berkata : Saya mendengar Nabi SAW. bersabda maksudnya : “Apabila hari kiamat tiba, aku diberi syafaat, kemudian aku berkata : “Wahai Tuhan, masukkanlah ke syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi”. Maka mereka masuk, kemudian aku berkata : “Masukkanlah ke syurga orang yang didalam hatinya ada sedikit- dikitnya sesuatu”. Maka Anas r.a. berkata seolah-olah saya melihat jari-jari Rasulullah SAW (Hadis Riwayat Bukhari).

Dari Abu Said Al Khudri r.a. bahwasanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Allah memasukkan penghuni syurga ke syurga, Dia memasukkan orang yang di kehendakiNya dengan rahmat-Nya dan memasukkan penghuni neraka ke neraka, kemudian Dia berfirman maksudnya : “Lihatlah orang yang kamu sekalian dapati di dalam hatinya iman seberat biji sawi, maka keluarkanlah ia”.  Kemudian mereka dikeluarkan dari neraka seperti arang, mereka telah terbakar maka mereka dilemparkan di sungai hidup (nahrul hayat), lalu mereka tumbuh di dalamnya, sebagaimana biji-bijian itu tumbuh di tanah yang dibawa banjir, tidaklah kamu melihatnya, bagaimana ia tumbuh dengan kuning emas”.
(Hadis Riwayat Muslim).

493. Soalan : Adakah amalan bersedekah dengan memberi makan orang miskin dan memberi salam satu amalan yang paling baik di sisi Islam? Bagiamankah adab memberi salam yang di anjurkan dalam ajaran Islam?

Benar amalan memberikan sedekah makanan atau wang ringit kepada fakir miskin yang memerlukan adalah amalan yang mulia di sisi Allah SWT. Begitu juga amalan memberi salam kepada sesama muslim samaada dikenali atau tidak adalah amalan yang disukai oleh Rasulullah SAW.

Terdapat hadis Nabi SAW : Dari ‘Abdullah bin ‘Amru bin al’Ash radhiallahu’anhuma bahwa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah Sallallahu ’Alaihi Wasallam, “Ajaran Islam yang manakah yang paling baik”? Baginda menjawab, “Kamu memberi makan (orang yang memerlukannya), dan kamu mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal”. (Hadis Riwayat Bukhari 4684 dan Muslim 993).

Terdapat 5 adab-adab memberi salam seperti berikut :

1. Orang menaiki kenderaan memberikan salam kepada orang yang berjalan kaki

2. Orang yang berjalan kaki memberi salam kepada orang yang duduk

3. Orang yang sedikit kepada yang banyak

4. Orang yang lebih muda kepada yang lebih tua.

Demikianlah disebutkan di dalam hadits Abu Hurairah yang muttafaq’alaih.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ليسلم الصغير على الكبير، والمار على القاعد, والقليل على الكثير. وفي رواية: والراكب على الماشي. متفق عليه.

Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah yang muda memulai memberi salam kepada yang tua, yang berjalan kepada yang duduk  dan yang sedikit kepada yang lebih banyak..” Dan dalam suatu riwayat: “dan yang bertunggangan (berkenderaan) kepada yang berjalan.” (Hadis Riwayat Bukhari 6231, 6234 dan Muslim 2160).

5. Apabila memberi salam dalam nada tegas dan jelas dan demikian pula ketika menjawabnya, kecuali jika di sekitarnya ada orang-orang yang sedang tidur.

Ini bermakna tiada istilah “menjawab salam di dalam hati” kerana kita hendaklah menjawab salam yang diberikan supaya pemberi salam dapat mendengar jawapan salam tersebut.

494. Soalan : Semasa berhimpun diPadang Mahsyar semua manusia akan merasai gelisah kerana masa di sana terlalu lama sementara menanti proses pengadilan daripada Allah SWT. Minta ustaz huraikan sedikit suasan kehidupan di Padang Mahsyar berdasarkan hadis-hadis sahih?

Diriwayatkan dari ‘Abdullah ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda:

    يَجْمَعُ اللهُ الأَوَّلِيْنَ وَالآخِرِيْنَ لِمِيْقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُوْمٍ قِيَامًا أَرْبَعِيْنَ سَنَةً شَاخِصَةً أَبْصَارُهُمْ يَنْتَظِرُوْنَ فَصْلَ الْقَضَاءِ

Maksudnya :“Allah mengumpulkan semua manusia dari yang pertama sampai yang terakhir, pada waktu hari tertentu dalam keadaan berdiri selama empat puluh tahun. Pandangan-pandangan mereka menatap (ke langit), menanti pengadilan Allah.” (Hadis Riwayat Ibnu Abi ad-Dunya dan ath-Thabrani. Hadis ini dinilai sahih oleh al-Albani dalam Sahih at-Targhib wat-Tarhib, no.3591).

Syafaat Al-Kubra :
Peristiwa di Padang Mahsyar sangatlah dahsyat. Di hari itu, Allah Ta’ala mengumpulkan seluruh makhluk-Nya, yang pertama sampai terakhir di satu tanah luas yang datar. Matahari didekatkan dengan jarak satu batu sehingga manusia benar-benar mengalami kesusahan dan kesedihan.

Ketika kesusahan yang mereka rasakan semakin memuncak, akhirnya mereka mencari orang yang dapat memberikan syafaat, agar Allah Ta’ala segera mempercepat keputusan-Nya. Mereka pun akhirnya berusaha mendatangi Nabi Adam, kemudian Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan Nabi Isa bin Maryam untuk meminta syafaat darinya, namun mereka semua menolaknya. Pada akhirnya mereka datang kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam, untuk meminta syafaat dari baginda. Dengan izin Allah Ta’ala, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam memberikan syafaat kepada umat manusia, agar mereka diberi keputusan. (Hadis Sahih Riwayat al-Bukhari, no. 4712 dan Muslim, no. 194 dari sahabat Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)

Yaumul Hisab

Yaumul hisab atau hari perhitungan amal adalah hari dimana Allah memperlihatkan kepada hamba-hamba-Nya tentang amal mereka. Allah Ta’ala berfirman:

    إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ (25) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ (26)

Maksudnya : “Sungguh, kepada Kami-lah mereka kembali. kemudian sesungguhnya (kewajiban) Kami-lah membuat perhitungan atas mereka.”  (Surah al-Ghasyiyah ayat 25 – 26).

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam sering berdoa di dalam solat dengan mengucapkan:

    اَللَّهُمَّ حَاسِبْنِيْ حِسَابًا يَسِيْرَا

 "Allohumma haasibni hisaaban yasiiro (Ya Allah, hisablah diriku dengan hisab yang mudah.”

Kemudian ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bertanya tentang apa itu hisab yang mudah? Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam menjawab: “Allah memperlihatkan kitab (hamba)-Nya kemudian Allah memaafkannya begitu saja. Barangsiapa yang dipersulit hisabnya, nescaya ia akan binasa.” (Hadis Riwayat Ahmad, VI/48, 185, al-Hakim, I/255, dan Ibnu Abi ‘Ashim dalam Kitaabus Sunnah, no. 885. Hadis ini dinilai sahih oleh al-Hakim dan adz-Dzahabi).

495. Soalan : Hati manusia adalah sangat penting kerana jika ia rosak maka rosaklah  manusia  tetapi jika dia sihat maka eloklah manusia. Bolehkah ustaz terangkan apakah tanda-tanda hati yang hidup (sihat)?

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud : "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

Hati perlu di bentuk supaya sihat dan mulia dengan Islam.Hati yang rabbani adalah hati yang setiap ketika dan saatnya berhubung dengan Allah SWT  dan mematuhi segala titah perintahNya.

 Di antara tanda-tanda hati yang hidup :

1.Sentiasa mengingati dan berzikir kepada Allah SWT.

2.Kuat berpegang pada ajaran Islam.

3.Menjauhi larangan Allah SWT dan meninggalkan perkara yang sia-sia.

4.Bersih dari hasad dengki, cepat marah dan menipu.

5.Reda dengan sistem hidup Islam.
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 42

Soal Jawab Agama Siri 42 

(Masuk Syurga Tanpa Hisab, Ketenangan Hati, Menutup Aib, Putus Tunang Dan Doa)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 42 adalah menjawab persoalan masuk syurga tanpa hisab, amalan-amalan yang boleh mendatangkan ketenagan hati, menutup aib saudaranya, putus tunang dan kedudukan doa.

496. Soalan : Sesiapa yang dapat masuk syurga tanpa hisab adalah golongan yang sangat beruntung. Minta ustaz jelaskan hadis Nabi SAW yang menjelaskan golongan yang akan masuk syurga tanpa hisab?

Dari Abu Bakar r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda ” Aku dianugerahi Allah 70,000 orang dari umatku masuk syurga tanpa hisab. Wajah mereka seperti bulan purnama di waktu malam, Hati mereka semuanya sama. Lalu aku memohon tambahan kepada Allah dan Allah menambahkan untukku setiap seorang menjadi 70,000 orang (Hadis Riwayat Ahmad)

Daripada Muhammad Bin Sirin r.a ( Imam Ibn Sirin ) dia berkata : Saidina ‘Imran r.a pernah menceritakan kepadaku dengan katanya : “ Rasulullah SAW pernah bersabd maksudnya : " 70 Ribu dari kalangan umatku akan masuk ke dalam syurga tanpa hisab tanpa dihitung amalan-amalan mereka  . Mereka ( para sahabat r.a ) bertanya : Siapakah mereka itu wahai Rasulullah ? . Jawab Baginda SAW .  Mereka ialah orang-orang yang tidak menggunakan besi panas di dalam rawatan , orang-orang yang tidak minta dijampi dan mereka juga adalah orang-orang yang bertawakal kepada Tuhan mereka..." (Hadis Sahih Riwayat Muslim  di dalam sahihnya ( Kitab al-Iman , Bab ke-94 : Dukhul Towaif minal muslimin al-Jannah bi ghair hisab wa la ‘azab . Nombot hadist : 218 ) .

497. Soalan : Apakah amalan-amalan yang boleh mendatangkan ketenangan pada hati dan jiwa?
Terdapat lima perkara yang boleh mendatangkan ketenangan pada hati dan jiwa iaitu :

1. Tafakur dan muhasabah .

Kita hendaklah sentiasa merenung kehidupan kita, bermuhasabah tentang hubungan hati kita dengan Allah SWT Fikirkan betapa banyaknya dosa-dosa yang telah kita lakukan, tugas dan amanah yang telah kita tinggalkan dan betapa kurangnya amal soleh kita dan rasa tidak mampu nak berhadapan dengan Allah SWT. di hari akhirat nanti. Sayyidina Umar setiap malam bertafakur dan bermuhasabah dan mengenangkan akan dosa-dosanya.

2.Beristighfar .

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Dan mohonlah keampunan kepada Tuhan kamu dan kembalilah kepada-Nya nescaya Dia akan mengurniakan pemberian yang baik kepada kamu hingga ke waktu yang ditentukan." (Surah Hud ayat 3)

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Barang siapa memperbanyakkan istighfar, Allah melepaskan segala kesulitannya, menjadikan jalan keluar bagi kesempitannya dan mengurniakannya rezeki dari sumber yang tidak diketahui.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

3.Berselawat kepada Nabi SAW.

Nabi SAW bersabda amksudnya, "Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangakt sepuluh darjatnya" (Hadis Riwayat Ahmad, Nasa'i dan al- Hakim)

4.Mengingati mati .

"Perbanyakkan mengingati mati, kerana yang demikian itu akan mengurangkan seseorang itu melakukan dosa dan zuhud pada dunia."

Imam al-Ghazali mengatakan, "Dengan meningati mati, hati kamu menjadi lembut."

5.Berzikir dalam hati .

Allah SWT berfirman maksudnya :"Berzikirlah (ingatlah) kepada Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah hati dan perasaan takut."    (Surah Al-A'raf ayat 205)

498. Soalan : Apakah balasan di akhirat sesiapa yang menutup aib saudaranya di dunia?

Sesiapa yang menutup aib saudaranya di dunia, walaupun perbuatan tersebut  memang dilakukannya maka Allah SWT akan menutup aibnya di hari akhirat.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Barangsiapa menolong saudaranya untuk memenuhi hajatnya, maka Allah bersamanya dalam memenuhi hajatnya, dan barangsiapa melapangkan suatu kesusahan dari seorang muslim, maka Allah akan melapangkan baginya suatu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat, dan barangsiapa menutupi (aib) seorang muslim, maka Allah menutupi aibnya di hari kiamat." (Hadis Riwayat Muslim).

Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhu ia berkata : Rasulullah SAW naik ke atas mimbar, lalu memanggil dengan suara yang tinggi : "Wahai orang-orang yang beriman dengan lisannya dan iman itu belum sampai ke hati mereka, janganlah menyakiti orang-orang yang beriman, janganlah mencela mereka, dan janganlah mencari-cari aurat ( aib ) mereka, kerana barangsiapa mencari-cari aib saudaranya yang muslim, maka Allah membuka aibnya dan memalukannya walaupun dia berada di dalam rumahnya". (Hadis Riwayat Tirmidzi).

499. Soalan :Kawan saya merasa  kecewa apabila tunangnya memutuskan ikatan pertunangan di antara mereka kerana telah jatuh hati dengan seorang  lelaki yang lebih kaya dan tampan. Bagaimanakah caranya saya dapat menasihatinya supaya bersabar dengan ketentuan qadak dan qadar daripada Allah SWT?

Saudara perlulah mengingatkannya bahawa semua peristiwa yang berlaku adalah dengan kehendak Allah SWT dan mungkin terdapat hikmah yang besar di atas terputusnya ikatan pertunangan tersebut. Berkemungkinan wanita tersebut bukan wanita yang baik kerana lebih mementingkan harta dan rupa yang tampan.

Firman Allah SWT maksudnya : ".dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir".
(Surah Yusuf  ayat 12)

Orang mukmin tidak akan putus asa daripada rahmat Allah dan sentiasa bersabar dengan ujian yang melanda dirinya kerana sifat orang yang putus asa adalah sifat orang-orang kafir.

Firman Allah SWT maksudnya : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui". (Surah al-Baqarah  ayat 216)

Sesungguhnya sesuatu perkara itu hakikat sebenarnya Allah Maha Mengetahui. Baik atau buruk sesuatu perkara itu ianya adalah di dalam ilmu Allah. Yakinlah berlakunya sesuatu peristiwa itu mengandungi hikmah dan kebaikan yang banyak. Yakinlah akan ada penggantinya yang lebih solehah daripada tunangnya yang lama.

500. Soalan : Saya telah banyak berdoa kepada Allah SWT untuk sesuatu hajat tetapi sehingga kini doa saya masih belum dimakbulkan oleh Allah SWT. Bolehkah ustaz terangkan kenapa doa-doa saya masih belum dimakbulkan?

Terdapat tiga perkara kedudukan doa kita kepada Allah SWT :

Pertama : Apabila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia menyayangimu.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu mereka) : Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul." (Surah al-Baqarah ayat 186)

Kedua : Apabila Dia lambat makbulkan doamu, Dia ingin mengujimu.

Menurut al-Khatabi : "Jika Allah tidak menjawab doa seseorang, Dia akan memberikan kepadanya ketenangan dan kelapangan dalam hatinya atau mengelakkan dirinya daripada kecelakaan, atau menggantinya dengan pahala."

Menurut hukama : "Manusia menyangka doa mereka tidak dimakbulkan, sedangkan sebenarnya ia dimakbulkan melebihi daripada apa yang dipohon atau ia menolak dengan musibah atau penyakit lebih banyak daripada apa yang dipinta, atau diberikan ganjaran pada hari kiamat.”

Ketiga : Apabila Dia tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : “Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Surah al-Baqarah ayat 216).

Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada Allah SWT. Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Aku bersama sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku, maka bersangka tentang-Ku apa sahaja yang kamu ingini."  (Hadis Qudsi)

Allah SWT telah memerintahkan hamba-Nya untuk berdoa, sebagaimana Firman-Nya dalam surah al-Mukmin yang bermaksud  : “Dan Tuhanmu berfirman, ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina’”. (Surah Al-Mukmin (40) ayat 60)
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 43

Soal Jawab Agama Siri 43 

(Segerakan Amal Soleh, Gejala Murtad, Tugas Dakwah dan Lain-lain Lagi)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 43 adalah menjawab persoalan fitnah akhir zaman dengan segerakan amal soleh, gejala murtad, tugas berdakwah, keizinan ibu bapa untuk berkahwin dan tanggungjawab anak lelaki.

501. Soalan : Apakah yang perlu kita lakukan untuk mengelakkan diri daripada fitnah dunia akhir zaman? Pengaruh kebendaan telah menguasai masyarakat kita hingga ada yang sanggup menjadi murtad untuk mendapatkan sedikit habuan dunia.

Umat Islam sekarang ini tidak boleh duduk berdiam diri sahaja tanpa menjalankan dakwah amar makruf nahi mungkar. Musuh-musuh Islam sedang bekerja untuk menyesatkan umat Islam dengan mengajak keluar daripada Islam untuk menjadi murtad.

Apa sahaja kerja yang membawa kebaikan dan amal soleh tidak boleh ditangguh-tangguhkan sebagaimana hadis Nabi SAW. mengingatkan kita bahawa tetap teguk melaksanakan amal soleh.

Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud : "Bersegeralah kalian untuk berbuat amal soleh, kerana akan muncul berbagai fitnah seperti penggalan-penggalan malam yang gelap-gulita, ada orang yang paginya beriman, petangnya kafir. Ada yang petangnya beriman, paginya kafir. Ia jual agamanya dengan barang perhiasan dunia." (Hadis Riwayat Muslim)

Lebih teruk lagi apabila maksiat sudah menjadi kebiasaan dan bergembira dengan maksiat.
Sabda Nabi S.A.W maksudnya : " Barang siapa di antaramu melihat kemungkaran hendaklah ia merubahnya (mencegah) dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak sanggup, maka dengan  lisannya (nasihat), dan jika tak sanggup juga, maka dengan hatinya (merasa tidak senang dan tidak setuju) dan itu adalah selemah-lemahnya Iman. " (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Berdasarkan hadis di atas jika seseorang itu tidak rasa bersalah dengan maksiat yang dilakukan dan gembira pula maka sebenarnya sedikit pun iman tidak ada didalam hatinya.

502. Soalan : Kenapa masih berlaku di dalam masyarakat kita gejala murtad? Sedangkan agama Islam adalah agama yang paling lengkap dan sempurna berbanding dengan agama-agama yang lain?


Masaalah murtad dikalangan umat Islam telah menjadi suatu masaalah yang besar. Gejala terkutuk ini tidak sepatutnya berlaku di Malaysia kerana majoriti rakyatnya adalah beragama Islam dan di dalam perlembangaan telah termaktub bahawa  orang-orang bukan Islam tidak boleh memurtadkan umat Islam. Tetapi yang menjadi tanda soal kenapa orang-orang bukan Islam bebas memurtadkan orang-orang Islam dan tidak ada tindakkan tegas daripada pemerintah?

Murtad  adalah bermaksud berpaling dari agama Islam kepada agama kufur samada dengan niat atau perbuatan atau perkataan yang membawa kepada kufur samada secara persendaan, engkar atau iktiqad.

Murtad adalah satu perbuatan yang paling keji dan hina . Paling dikutuk oleh Allah SWT kerana sesiapa yang murtad akan  mendapat balasan neraka Jahanam mereka kekal di dalamnya.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "..Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat dan mereka itulah penghuni Neraka, mereka kekal di dalamnya."
(Surah Al-Baqarah ayat 217)


Terdapat tujuh faktor boleh menyebabkan seseorang dengan mudah menjadi murtad iaitu :

1. Tidak mendapat didikan agama yang sempurna.

2. Iman terlalu lemah hinggakan dalam hati tidak ada perasaan takut kepada Allah SWT.

3. Kemiskinan dan tidak ada pendapatan yang tetap untuk menyara kehidupan.

4. Faktor  sudah jatuh cinta kepada pasangannya yang beragama lain.

5.Mengikut rakan-rakan sebaya yang tertarik dengan tawaran kewangan

6. Terpengaruh dengan kehebatan seseorang ketua yang mungkin menggunakan ilmu sihir.

7. Saudara baru yang murtad (kembali kepada agama asal) disebabkan tidak mendapat bimbingan yang sempurna setelah masuk Islam.

Untuk mengatasi masaalah murtad maka pihak kerajaan termasuk Jakim dan Jabatan Agama Islam setiap negeri perlulah memantau, menyekat dan menghalang pihak-pihak luar yang cuba mengambil kesempatan untuk menjalankan dakyah palsu mereka dengan tindakkan yang tegas. Ibu bapa, guru-guru dan badan-badan bukan kerajaan Islam perlulah bersatu tenaga untuk menjalankan kerja-kerja dakwah dan tarbiah kepada semua anak-anak remaja dan umat lsam seluruhnya di negara kita.

503. Soalan : Kenapakah tugas berdakwah dan mengajak kepada Islam adalah satu tugas yang sangat mulia di sisi Allah SWT?

Tugas berdakwah dan mengajak manusia kepada iman dan Islam adalah tugas mulia yang dijalankan oleh para Rasul bermula Nabi Adam a.s hingga kepada Nabi Muhammad SAW. Tugas ini adalah sebaik-baik amalan di sisi Allah SWT.  

Islam perlu ditegakkan secara kaffah (sempurna) di tengah-tengah kehidupan lantaran aktiviti-aktiviti dakwah. Terdapat banyak dalil yang memerintahkan agar kaum muslimin untuk sentiasa berdakwah. Ganjaran pahala yang disediakan bagi para pendakwah juga amat besar. 

Antara dalil yang menjelaskan tentang keutamaan dakwah adalah sepertimana firmanNya: 

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَآ إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَـلِحاً وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ الْمُسْلِمِينَ 

Maksudnya : “Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, 'Sesugguhnya aku adalah daripada kalangan orang muslim (yang berserah diri)?” (Surah Fussilat (41) ayat 33) 

Secara zahirnya, sebagaimana yang dijelaskan oleh Al-Alusi, seruan dakwah yang dimaksudkan di dalam ayat ini adalah melalui lisan. Manakala perkataan kepada Allah SWT di sini bermaksud mengajak kepada mentauhidkan Allah SWT dan taat kepadaNya.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Demi Allah, sesungguhnya satu orang yang diberikan petunjuk (oleh Allah) melalui perantaraanmu (pendakwah), maka itu lebih baik daripada unta merah” (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan al-Nasa’i). 

Apabila dakwahnya diterima, pahala yang diberikan kepadanya pun terus mengalir. Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya : “Barangsiapa yang menunjukkan atau mengajarkan suatu kebaikan, maka dia mendapat pahala yang sama sepertimana orang yang melakukannya (mengikutinya)”. (Hadis Riwayat Muslim, Abu Dawud, al-Tirmizi dan Ahmad).


504. Soalan : Kawan saya seorang pelajar perempuan sedang belajar di pusat pengajian tinggi awam telah jatuh cinta dengan seorang pelajar lelaki ditempat pengajian yang sama tetapi lelaki tersebut berasal daripada luar negara. Mereka berhasrat untuk berkahwin tetapi kedua ibu bapa pelajar perempuan tidak bersetuju kerana lelaki tersebut bukan warganegara Malaysia. Adakah dikira derhaka jika si anak ini menentang pendapat kedua ibu bapanya yang melarang mereka berdua untuk berkahwin dan mereka merancang untuk bernikah dan melarikan diri ke luar negara selepas tamat pengajian. 

Seorang anak wajib mentaati kedua ibu bapanya , dia tidak boleh bertinak mengikut hawa nafsu kerana anak yang derhaka tidak akan selamat hidup di dunia dan akhirat dan akan mendapat kutukan daripaad Allah SWT.


Amalan baik yang  lakukan anak derhaka akan menjadi `kosong' dan sia-sia, tidak diterima Allah sekiranya melakukan penderhakaan terhadap ibu bapa. 

Hal ini dapat difahami melalui sepotong hadis yang bermaksud: "Tiga hal yang menyebabkan sia-sia amal iaitu menyekutukan Allah, menentang kedua ibu bapa dan melarikan diri daripada medan perang." (Hadis riwayat Tabrani).

Balasan setimpal disediakan Allah bagi orang yang menderhaka kepada ibu bapa ialah tidak akan dapat masuk syurga. Perhatikan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:"Hak Allah atas empat orang yang tidak akan dimasukkan ke dalam syurga dan tidak akan merasakan kenikmatannya iaitu, orang yang sentiasa minum arak, pemakan riba, pemakan harta anak yatim dan orang yang tidak suka kedua orang tuanya." (Hadis riwayat al-Hakim).

Seorang anak perempuan jika beliau hendak berkahwin wajib mendapat keizinan daripada kedua ibu bapanya kerana bapanya kerana bapanya akan menjadi wali pernikahan. Reda Allah SWT bergantung kepada keredaan ibu bapa.

Tolong nasihatkan kepada rakan saudari bahawa ikutlah nasihat kedua ibu bapanya jika ingin keberkatan dalam kehidupan berkeluarga. Mereka  melarang berkahwin dengan orang luar negara kerana banyak risikonya apabila tinggal diluar negara berbagai perkara luar jangkaan boleh berlaku. Dia tetap akan menjadi anak derhaka jika dia melarikan diri dan bernikah diluar negara tanpa keizinan kedua ibu bapanya.

505. Soalan : Saya ingin tahu sekiranya seorang anak lelaki telah berkahwin dan mempunyai keluarganya sendiri adakah dia masih bertanggung jawab menjaga dan membantu kedua ibu bapanya jika mereka miskin dan telah tua?

Walaubagaimana pun seorang anak lelaki telah berkahwin dan memiliki keluarganya sendiri tetapi tanggungjawab kepada kedua ibu bapanya tidak boleh diabaikan kerana ia masih terikat dengan tanggungjawab tersebut. 

Dalam Hadis Sahih Bukhari, seorang lelaki bertanya kepada Nabi Muhammad SAW maksudnya : “Siapakah yang perlu kita hormati dan kasihi selepas Allah dan Nabi?”Jawab Nabi “Ibu kamu”“Selepas itu?”- “Ibu kamu”“Selepas itu?”- “Ibu kamu”Kali ke 4 lelaki itu bertanya, “Selepas itu?”Jawab Nabi “Ayah kamu” 

Lihatlah betapa tingginya nilai ibu di dalam Islam. Seorang ibu tidak ada apa cara sekalipun dapat kita membalasnya. Seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab r.a dan berkata, "Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah saya dapat membalas jasa ibu." Jawab Umar r.a., " Kamu belum dapat membalas jasa ibumu walaupun setitis air mata ibumu semasa melahirkanmu." 

Hadis di atas menjelaskan  selepas Allah dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat menghormati dan mengasihi mereka tetapi segala keperluan hidup ,keselamatan  dan hak-hak mereka perlulah di penuhi sekadar kemampuan si anak tadi. 

Menurut Al Qurthubi, derhaka kepada kedua orang tua ialah menyalahi perintah keduanya, sebagaimana bakti keduanya bererti mematuhi perintah mereka berdua. Berdasarkan ini jika keduanya atau salah seorang dari mereka menyuruh anaknya, maka anaknya wajib mentaatinya, jika perintah itu bukan maksiat. Meskipun pada asalnya perintah itu termasuk jenis mubah, begitu pula bila termasuk jenis mandub (sunat).
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 44

Soal Jawab Agama Siri 44 

(Ciri-ciri Sahabat Yang Baik, Kelebihan Membaca dan Mempelajari al-Quran Dan Lain-lain)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 44 adalah menjawab persoalan ciri-ciri sahabat yang baik, kelebihan membaca dan mempelajari al-Quran, kepercayaan kurafat, kelebihan imam dan muazin dan kelebihan bulan Ramadan.

506. Soalan : Setiap manusia perlu kepada sahabat-sahabat yang baik untuk bersama-sama mengharungi kehiudpan setiap hari. Apakah ciri-ciri sahabat yang baik menurut pandangan Islam.

Apabila kita mencari sahabat perlulah mencari sahabat yang boleh bersama-sama membantu kita untuk berbahagia di dunia dan akhirat.

Ini bertepatan dengan maksud sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Musa r.a ) 

Ibnu Hajar Al Asqolani mengatakan, “Hadis ini menunjukkan larangan bersahabat dengan orang-orang yang dapat merosakkan agama maupun dunia kita. Dan hadis ini juga menunjukkan dorongan agar bergaul dengan orang-orang yang dapat memberikan manfaat dalam agama dan dunia." (Fathul Bari, Ibnu Hajar Al Asqolani, 4/324, Darul Ma’rifah, Beirut, 1379)

Ciri-ciri sahabat yang baik adalah :
  
1. Mengasihi saudara sesama Islam semata-mata kerana Allah SWT
2. Mengucap salam bila bertemu
3. Sentiasa menziarahi terutama ketika sakit
4. Sentiasa saling mendoakan
5. Menolong ketika kesempitan
6. Memenuhi jemputan
7. Memberi ucapat tahniah dan takziah
8. Saling memberi hadiah
9. Tidak memutuskan silaturahim dan memulaukan
10. Bertolak ansur dan saling memaafkan
11. Bermanis muka bila bertemu
12. Sentiasa jujur dan ikhlas inginkan kebaikan sesama saudara seIslam
13. Memberi tempoh yang diperlukan untuk dia membayar balik hutangnya
14. Bersangka baik dan tidak mudah mempercayai berita fitnah mengenai dirinya
15. Membantunya mencarikan pasangan hidup yang baik jika dia belum berumahtangga.

507. Soalan : Apakah kebaikan dan kelebihan membaca dan mempelajari al-Quran?

Nabi SAW bersabda maksudnya: "Sebaik-baik kamu adalah orang yang mahu mempelajari al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain."   (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Muslim meriwayatkan daripada Abu Umamah r.a., beliau berkata: " Aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya: " Bacalah al-Quran, kerana pada hari kiamat kelak dia akan datang memberikan syafaat kepada pembacanya" (Hadis Riwayat Muslim)

Dalam hadis  yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya :"Tidak boleh ada iri hati, kecuali dalam dua perkara, iaitu terhadap seseorang yang diberi kemampuan menghafal al-Quran, lalu ia membacanya, baik pada malam hari mahupun siang hari; dan terhadap seseorang yang dikurniakan harta oleh Allah, lalu ia infakkan, baik pada malam hari mahupun siang hari."(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

508. Soalan : Terdapat banyak kepercayaan kurafat masyarakat kita seperti  
Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut : 
1. Mempercayai bulan safar membawa sial dan bala bencana. 2. Mempercayai burung hantu berbunyi diwaktu malam akan ada orang nak mati atau ada bala bencana. 3. Percaya bahawa apabila hujan panas ada orang nak mati. 4. Percaya kalaulah cicik berbunyi maknanya betullah cakap kita. 5. Biawak lintas jalan ada petanda urusan hari itu gagal tak boleh diteruskan. Jika diteruskan akan gagal. 6. Bila ada kupu-kupu masuk rumah akan ada tetamu nak datang ke rumah. dan lain-lain lagi.
Bagaimana pandangan Islam mengenai kepercayaan tersebut?


Islam adalah agama yang suci dan bersih daripada kepercayaan karut dan kurafat. 

Kita wajib membuangkan segala bentuk kepercayaan orang-orang melayu yang tidak ada nas dalam al-Quran dan hadis Nabi S.A.W. kerana semua perkara ghaib mestilah ada nas dan rujukkan kepada dua sumber tersebut. 

Sabda Nabi S.A.W. yang maksudnya :  " Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat, iaitu kitab Allah (al-Quran) dan al-Sunnah Rasul-Nya." (Hadis Riwayat Malik) 

Perlu ditegaskan bahawa Islam amat menitikberatkan persoalan akidah, syariah dan akhlak dalam kehidupan muslim seharian. Oleh itu, apa saja amalan, perkataan dan kepercayaan yang tidak berasaskan kepada sumber yang dijelaskan di atas adalah ditolak. Ini berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud, “Dan berjaga-jagalah kamu. Jauhkanlah diri kamu daripada perkara baru (bidaah) kerana setiap perkara yang diadakan itu bidaah, dan setiap bidaah itu sesat. (Hadis riwayat Abu Dawud) 

Rasulullah S.A.W. menyatakan melalui sabdanya yang bermaksud: "Tidak ada penularan penyakit (tanpa izin Allah), tidak ada penentuan nasib dengan burung, tiada kemudaratan burung hantu, dan tiada bala bencana bulan Safar". (Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Sabda Nabi S.A.W. bermaksud: “Barangsiapa datang kepada tukang tenung (bomoh), kemudian dia membenarkan perkataannya, maka sembahyangnya tidak diterima oleh Allah selama 40 hari.”(Hadis Riwayat Muslim). 

Tambahan daripada itu, Rasulullah S.A.W. juga mengingatkan bahawa orang yang mempercayai keburukan itu datangnya daripada sesuatu selain daripada Allah adalah syirik, sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Menyandarkan keburukan kepada sesuatu adalah syirik, dan tidak termasuk dalam golongan kami melainkan orang yang beriman sahaja, dan Allah akan menghilangkan syirik itu dengan tawakkal".
(Hadis Riwayat Ibnu Majah). 

509. Soalan : Apkah kelebihan menjadi imam solat berjemaah dan menjadi muazin (melaungkan azan)?

Muazzin (tukang azan) itu juga merupakan pemegang amanah (amin). Manakala menjadi imam itu adalah penjamin (dhamin). Kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kebaikan di sisi Allah SWT. 

Sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam maksudnya: “Imam-imam itu dhumana (menjamin sembahyang makmumnya) dan orang-orang yang azan itu umana (amanah atas waktu sembahyang) maka Allah memberi petunjuk kepada imam-imam dan mengampunkan orang-orang yang azan.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban) 
Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Maka azanlah untuk kamu oleh salah seorang di kalangan kamu, kemudian hendaklah yang mengimamkan kamu itu orang yang akhbar (berilmu) di kalangan kamu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim) 
Selain itu, banyak lagi disebutkan di dalam hadis mengenai kelebihan-kelebihan azan dan iqamah dan orang yang melaungkannya. Antaranya ialah: 

1. Sehingga Orang Sanggup Berundi Untuk Medapatkannya . 

Hadis daripada Abu Hurairah katanya maksudnya: “Bahawa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Seandainya manusia mengetahui tentang apa (kelebihan) dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak akan mendapatkannya melainkan dengan mereka berundi, nescaya mereka akan berundi. Seandainya mereka mengetahui apa (kelebihan) pada at-tahjir (sembahyang zohor di awal waktu) nescaya mereka akan berlomba-lomba mendapatkannya. Seandainya mereka mengetahui apa (kelebihan) pada al-‘atamah (sembahyang isyak) dan subuh nescaya mereka mendatanginya walaupun dengan merangkak-rangkak.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

2. Dipohonkan Ampun Dan Mendapat Pahala Sepertimana Pahala Orang Yang Bersembahyang Dengannya. 

Hadis daripada al-Bara’ bin ‘Azib katanya maksudnya: “Bahawasanya Nabi Allah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya Allah dan MalaikatNya mengucapkan selawat kepada (makmum-makmum) di baris hadapan. Sementara orang yang azan akan dipohonkan ampun baginya sejauh suaranya dan akan dipersaksikan dia  oleh sesiapa yang mendengarnya daripada tumbuhan yang hidup dan kering dan baginya pahala seperti pahala sesiapa yang bersembahyang bersamanya.” (Hadis riwayat Ahmad dan an-Nasa’ie)


510. Soalan : Apakah kelebihan bulan Ramadan?


Sabda Rasulullah SAW :

    قَدْ جَاءَكُمْ رَمَضَانُ, شَهْرٌ مُبَارَكٌ, كَتَبَ اللهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ, فِيْهِ تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةُ وَتُغْلَقُ فِيْهِ أَبْوَابُ الْجَحِيْمِ وَتُغَلُّ فِيْهِ الشَّيَاطِيْنُ. فِيْهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ. مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ

Maksudnya : “Telah datang kepadamu Ramadan, bulan yang diberkati. Allah telah mewajibkan atas kalian berpuasa di dalamnya; pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para syaitan diikat; juga terdapat dalam bulan ini malam yang lebih baik dari seribu bulan, barangsiapa terhalangi dari kebaikannya maka dia telah terhalangi (dari kebaikan).” (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan an-Nasa-i)

Sabda Nabi SAW tentang kelebihan menghidupkan malam-malam bulan Ramadan :

    عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ « مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ » 

Maksudnya :  “Abu Hurairah r.a. berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang menghidupkan Ramadan kerana iman dan mengharap keredhaan Allah maka diampuni dosa-dosa yang telah lalu”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 45

Soal Jawab Agama Siri 45 

(Wanita Haid dan Nifas, Waktu Solat Isyak, Aurat Wanita dan Talak Melalui SMS.)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 45  adalah menjawab persoalan wanita haid dan nifas, waktu solat Isyak, aurat wanita dan talak melalui sms.

511. Soalan : Wanita haid dan wanita nifas, apakah keduanya boleh makan dan minum pada siang hari bulan Ramadan?

Mereka yang sedang menghadapi haid dan nifas diharamkan berpuasa dan mereka boleh makan dan minum pada siang hari bulan Ramadan. Namun, lebih baik hal itu dilakukan dengan sembunyi-sembunyi jika ada anak-anak dirumah, kerana perkara tersebut boleh menimbulkan tanda tanya dan salah faham di kalangan anak-anak .

512. Soalan :  Saya ada sedikit kemusykilan tentang tamatnya waktu sembahyang Isyak. ada seorang ustaz di kampung saya mengatakan bahawa solat Isyak tamat pada pukul 12 malam, kerana solat Isyak tersebut adalah solat malam dan selepas pukul 12 tiada malam lagi. Ia jadi waktu pagi. lantas timbul kekeliruan dengan apa yg saya pelajari iaitu waktu Isyak adalah panjang sehingga terbitnya fajar sidik. Mohon diberi pencerahan tentang hal ini. wassalam.

Para ulama membahagikan waktu solat kepada waktu ikhtiariy (الإختياري) dan waktu al-Idhtiroriy (الإضطراري). Waktu al-Ikhtiyari bagi solat Isya ialah sehingga sebahagian malam. Manakala waktu al-Idhtiroriy pula berlanjutan sehingga terbitnya fajar sidik.

Maksud waktu al-Ikhtiariy: ialah waktu yang dibenarkan solat di dalamnya tanpa makruh, samaada di awal waktu ikhtiyari ini atau di akhirnya.

Manakala maksud waktu al-Idhtiroriy: ialah waktu yang tidak boleh dilewatkan solat sehingga masuk waktunya melainkan bagi orang-orang yang berada dalam keuzuran seperti orang gila yang normal setelah berlalunya waktu al-Ikhtiyariy, wanita haid, orang yang tertidur, terlupa, orang kafir yang baru memeluk islam atau budak yang baru baligh.

Ini menunjukkan tidak boleh melewatkan solat Isya sehingga habisnya waktu al-Ikhtiyari melainkan bagi orang-orang yang memiliki keuzuran seperti yang disebut di atas.

Perkara ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W.

وَوَقْتُ صَلَاةِ الْعِشَاءِ إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ الْأَوْسَطِ

Maksudnya: “Dan waktu solat Isya ialah sehingga sebahagian malam yang pertengahan.”

Al-Imam al-Nawawi di dalam Syarh Sahih Muslim menyebut, maksudnya hadis ini ialah: “waktu menunaikannya dlm waktu al-Ikhtiyariy.” (5/111) :

Badan Fatwa Arab Saudi di dalam fatwa mereka menyebut:

ووقت العشاء من غيبوبة الشفق الأحمر إلى نصف الليل ، وهذا وقت الاختيار لها ، ووقت الاضطرار من نصف الليل إلى طلوع الفجر

Maksudnya: “Waktu Isya itu bermula dari luputnya awan merah (habis waktu Maghrib) sehingga pertengahan malam, ini adalah waktu al-Ikhtiyar, manakala waktu al-Idhthiror bermula dari sebahagian malam sehingga terbitnya fajar.” (6/113)

Al-Syeikh Abdul Aziz Abdillah bin Baz menyebut:
“Apabila telah hilangnya awan merah – iaitu awan merah sebelah barat – tamatlah waktu Maghrib dan masuknya waktu Isya sehingga pertengahan malam. Dan apa yang selepas pertengahan malam adalah waktu dhorurah (al-Idhthirar) bagi solat Isya, tidak boleh melewatkan solat Isya sehingga selepas pertengahan malam, antara hilangnya awan merah sehingga pertengahan malam itu adalah waktu al-Ikhtiyariy bagi solat Isya, jika seseorang menunaikan solat Isya selepas pertengahan malam (selepas tamatnya waktu al-Ikhtiyariy) dia telah menunaikan solat itu di dalam waktunya, akan tetapi dia dikira berdosa, kerana melewatkan solat Isya sehingga masuk waktu dharurah.” (Fatwa Bin Baz 10/384).
Wallahu a'lam


513. Soalan :  Saya ada sedikit masalah. Saya akan berkahwin. Bakal suami saya adalah anak bongsu kepada 4 beradik lelaki. Saya faham aurat saya dengan bakal abang ipar nanti. Saya harus memakai tudung di dalam rumah dan tidak boleh bersalam dengan mereka. Saya ada berbincang isu ini dengan tunang saya,dalam keluarganya kedua-dua kakak iparnya tidak memakai tudung dan dia juga bersalam dengan mereka sebagai tanda hormat. Dia bimbang sekiranya saya memakai tudung di dalam rumah dan tidak bersalam dengan abangnya, abangnya akan menganggap saya sebagai orang luar dan tidak hormat pada mereka. Apa yang saya harus lakukan? Adakah saya boleh membuka aurat saya dengan menganggap mereka sebagai adik beradik.?

Dalam perkara hukum Allah SWT kita wajib mematuhinya sebaliknya hukum adat yang bertentangan dengan syariat Islam perlu ditinggalkan. Jawapan soalan saudari adalah seperti berikut :

1. Hubungan antara seorang wanita dan abang/adik iparnya hanyalah mahram muaqqat (mahram sementara), bukan mahram muabbad (mahram selamanya), di mana dia dibolehkan berkahwin dengan abang/adik iparnya itu jika ditakdirkan berlaku penceraian dengan suaminya atau suaminya meninggal. Oleh itu, tidak harus ia membuka aurat di hadapan abang/adik iparnya, bersalaman dengannya dan berduaan termasuk keluar bermusafir tanpa orang lain.

2. Pandangan Allah SWT terhadap kita perlu kita utamakan dari pandangan manusia. Sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam-; “Sesiapa berusaha mencapai keredhaan manusia dengan menjadikan Allah murka kepadanya, Allah akan menyerahkannya kepada manusia. Sesiapa menjadikan manusia marah kepadanya dengan kerana ia mencari redha Allah, Allah akan mencukupkannya dari pergantungan kepada manusia” (Hadis Riwayat Imam at-Tirmizi dari ‘Aisyah r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 8394)

3. Kuatkan diri, berpegang teguh dengan Syariat dan mohon kekuatan dari Allah SWT, insya Allah mereka yang akan ikut saudari nantinya, bukan saudari yang ikut mereka. Banyak cara lain yang diharuskan Syariat untuk saudari mengeratkan hubungan kekeluargaan (dengan keluarga sebelah suami), antaranya sering menziarahi mereka (bersama suami), peramah, suka membantu, tidak lokek wang ringgit dan sebagainya (semua itu akan memadamkan segala kesangsian orang lain terhadap saudari di samping mereka akan menghormati saudari, malah sampai masanya mereka akan mengikuti cara saudari). 

Berbincanglah dengan bakal suami tentang hal tersebut dan capai kata sepakat sebelum berkahwin agar tidak ada perbalahan dengan suami apabila telah berkahwin nanti. Bagi seorang isteri, memadai dengan suami memahami pendiriannya pada peringkat awal sebelum orang lain turut memahaminya.

Wallahu a'lam.

514. Soalan :  Adakah pengecualian aurat kepada wanita yang sakit dan tua (terlantar atas katil), kawan2 yang bukan mahram selalu ziarah beliau. Atau sama sahaja seperti wanita yang sihat?

Walau pun sakit bahagian badan yang wajib ditutup (yakni aurat), tidak harus didedahkan kepada orang lain yang haram melihatnya melainkan ketika darurat, antaranya ketika rawatan yang tidak dapat dielakkan dari membuka bahagian yang sakit untuk dirawat oleh doktor. Hukum ini tidak ada beza antara wanita yang telah tua atau masih muda, yang sihat atau yang sakit. Yang harus melihatnya hanyalah doktor atau jururawat yang menjalankan rawatan sahaja. 

Adapun pelawat, tidaklah harus melihatnya. Oleh kerana si pesakit mungkin tidak berdaya melaksanakan kewajipan menutup aurat tersebut atau ia tidak sedarkan diri, orang yang menjaganya (sama ada anak-anak atau orang lain) yang wajib memastikan ditutup auratnya. Jika tidak boleh ditutup auratnya atas nasihat doktor, hendaklah dibuka kepada kaum wanita dan lelaki-lelaki mahramnya sahaja untuk menziarahinya. Adapun lelaki yang bukan mahram hendaklah dihalang menziarahinya kerana menjaga hukum tadi. 

515. Soalan :  Saya ada satu pertanyaan. Kalau seorang suami telah menulis mesej di telefon bimbit untuk menjatuhkan talak kepada isterinya tetapi belum dihantar kepada isterinya, adakah talak itu sudah jatuh atau belum?. Sekian.

Menurut jumhur Fuqhak (antaranya Imam Abu Hanifah, Malik dan Syafiie); menulis ucapan talak tidak dikira jatuh talak melainkan dengan niat, yakni ada niat mentalak isteri ketika menulis ucapan talak tersebut. Ini kerana orang yang menulis boleh jadi ia menulis kerana ingin merekodkan atau bertujuan penceritaan atau ingin mencuba pen/pensil, ingin melihat tulisannya atau seumpamanya, maka kerana itu dalam kes talak ia memerlukan niat talak supaya tulisan talak itu tidak bertujuan lain. 

Talak dengan SMS termasuk dalam kategori talak dengan tulisan di atas. Jika SMS yang mengandungi ucapan talak itu ditulis oleh suami berserta dengan niat untuk menujukan ucapan talak itu kepada isterinya, jatuhlah talak. 

Ucapan talak tidak disyaratkan dilafazkan di hadapan isteri. Sekalipun isteri tidak mengetahui suaminya ada melafazkan talak ke atasnya, talak akan tetap berlaku dengan semata-mata keluar ucapan tersebut dari suami (sama ada dengan lafaz mulut atau dengan tulisan berserta niat tadi). 

Oleh demikian, merujuk kepada soalan di atas, jika ketika menulis ucapan talak dengan SMS itu ada niat untuk menceraikan isteri, jatuhlah talak walaupun SMS itu belum dihantar. Dikecualikan jika dalam tulisan itu ada dikaitkan dengan syarat sampai seperti dituliskan “Jika SMS ini sampai kepada kamu (yakni isterinya), maka kamu aku ceraikan”, maka tidak jatuh talak melainkan setelah SMS itu sampai kepada isteri.
Wallahu a’lam.
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 46

Soal Jawab Agama Siri 46 

(Perniagaan , Muda Mudi, Menjaga Ibu, Hukum Memakai Seluar Dan Lain-lain)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 46  adalah menjawab persoalan perniagaan dalam Islam, akhlak muda mudi sekarang, menjaga ibu, hukum wanita memakai seluar dan hukum percaya pada bomoh.

516. Soalan : Saya ingin bertanya beberapa soalan mengenai perniagaan :

1. Adakah boleh produk yg kita hasilkan dgn modal sekitar rm 50 sahaja tapi dijual dengan rm190-rm500?

2. Jika kandungan yang sama tetapi diberi nama berlainan untuk dijual dengan harga berbeza. apakah dikira menipu?

3. Banyak produk hari ini menggunakan gimik seperti ustaz, tok guru, pondok, kitab tua untuk melariskan produk mereka walhal apa yang didakwa dari mereka tersebut tidak seperti yang dinyatakan. Bagaimana dengan hasil dari perniagaan yang ada unsur tipu pengguna begini?

Untuk menjawab soalan-soalan tersebut adalah seperti berikut :

 1. Dalam muamalah Islam, tiada khadar menentukan keuntungan, Itu terpulang kepada penjual untuk menentukan harga. Tetapi menentukan harga biar berpatutan dengan kualiti barang tersebut. Takut terjatuh kepada unsur penipuan. Mengambil untung biarlah berpatutan walaupun Islam tidak menetapkan kadar keuntungan yang boleh diambil. Biarlah sedikit keuntungan yang penting berkat dalam perniagaan saudara. Nabi Muhammad SAW berniaga dengan harga yang sangat murah dan berpatutan sehingga barang-barang perniagaannya laris dan habis awal dari peniaga yang lain.

2. Kandungan beza jenama berbeza, hal ini tidak menjadi masalah kerana ini merupakan teknik perniagaan. Tetapi jangan meniru produk orang lain dan diletakkan nama kita itu yang menjadi haram sebab kita mencetak hak orang lain tanpa kebenaran.

3. Saya faham soalan ke tiga ini begini..Ada syarikat menggunakan nama-nama Islam untuk menarik minat pembeli terhadap produknya. Ini tidak menjadi masalah tetapi isi kandungan yang terdapat dalam produk itu jangan kurang dari yang disenaraikan dilabelnya dan ini adalah haram. Selagi mana produk itu halal maka itu tidak menjadi masalah. Ini semua strategi perniagaan.

 517. Soalan : Saya perlu pandangan ustaz tentang muda mudi zaman sekarang suka melepak , meninggalkan solat dan banyak lagi perkara maksiat yang mereka telah lakukan.Siapakah yang akan menanggung dosa-dosa yang mereka buat? 

1. Adakah ibu bapa, guru, pemimpin masyarakat, pejabat agama, ketua kampung hingga ketua negara akan mendapat dosa yang sama kerana mereka meninggalkan amar makruf nahi mungkar?

2. Bagi pihak berkuasa mengeluarkan lesen-lesen berbentuk kelab kelab maksiat ( disko.karaoke dll ) dan membuka selera kepada muda mudi berpesta bersama pasangan lelaki perempuan. Apakah tindakan sebegitu boleh mengundang dosa besar.

1. Anak-anak yang dibesarkan oleh ibu bapa jika telah mendapat didikan agama dirumah dan disekolah pula guru-guru telah memainkan peranan mendidik anak-anak murid supaya menjadi manusia yang berakhlak maka tanggungjawab mereka telah terlepas jika muda-mudi tadi atas pilihannya melakukan maksiat dan dosa. Tetapi jika ibu bapa tidak pernah mengajar pendidikan Islam dan akhlak Islam dirumah maka ibu bapa akan bertanggung jawab di atas maksiat dan dosa yang dilakukan oleh anak-anak mereka.


Didikan agama sangat penting dan contoh yang baik dari ibu bapa yang penting.. Dari kecil anak-anak perlu dididik dengan agama kerana agama adalah fardu ain. Setiap anak dilahirkan dengan fitrah dan diibaratkan seperti kain putih yang akan membentuknya adalah ibu bapa anak tersebut. Pandangan saya ialah bermula dari ibubapa. Teladan yang baik akan mencontohi anak. Anak yang berumur sebelum baliq adalah tanggungjawab ibu bapa dan apabila sudah baliq dosanya ditanggung sendiri.


Pemimpin masyarakat seperti Ketua Kampung, Jabatan Agama , Adun, ahli Parlimen dan semua umat Islam perlu bersama-sama melaksanakan dakwah dan tarbiah dan menyekat gejala sosial yang dilakukan oleh muda-mudi kita. Pemimpin negara pula perlu membuat satu dasar yang jelas untuk memberi pendidikan Islam bersepadu kepada para pelajar dan muda mudi yang sedang menuntut di pusat-pusat pengajian tinggi supaya menjadi insan beriman dan bertakwa. Jika mereka meninggalkan amanah yang besar ini mereka akan berdosa.

2. Memberi lesen untuk membuka kelab malam, pusat judi, pusat hiburan dan kilang-kilang arak maka ianya akan  dipertanggungjawabkan adalah pihak berkuasa dan pemimpin negara kerana mereka tidak menunaikan amanah yang Allah SWT berikan sebagai khalifah Allah di muka bumi untuk menyekat maksiat dan melaksanakan amar makruf nahi mungkar.

518. Soalan : .Sekiranya seorang anak menjaga ibunya yang tua (separuh nyanyuk) tetapi ibu sering marah-marah kepada anak-anak yang menjaganya.dan sukar untuk makan ubat. Apakah jalan penyelesaian terbaik boleh kah kita menghantarnya ke rumah orang tua berdosakah kita ustaz?

Menghormati ibu adalah wajib dan memelihara ibu  adalah wajib dan menegur kesalahan ibu  juga wajib. Setiap teguran mestilah dengan hikmah dan berbudi bahasa. Selalulah memohon kepada Allah SWT semoga diturunkan hidayah kepada ibu yang bersikap begitu. Sebaik-baiknya jangan meletakkan ibu kerumah orang-orang tua kerana sebagai anak lebih baik saudara memeliharanya kerana sewaktu kita kecil dahulu semua dilayan dengan baik dan tidak pernah merungut ibu kita, kita berak dan kecing di atas tilam dan di bajunya dengan tenang dia basuh. Kita menangis waktu malam dia bangun dalam keadaan mengantuk untuk di buai dan beri susu kepada kita.

Takkan masalah seperti ini kita tidak boleh hendak terima dan berkeputusan untuk hantarnya kerumah orang tua-tua. Menjaga ibu bapa yang tua besar pahala dan hikmahnya, Allah SWT murahkan rezeki kita. Tidak rugi menjaganya, lagipun jika dihitung umurnya sudah tidak lama lagi, sabarlah sementara dan jangan menyesal kemudian, ingat hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Syurga di bawah tapak kaki ibu". 

Jangan sesekali mengecilkan hati ibu kerana kita tidak dapat mencium bau syurga. Ada hadis menyatakan bahawa celakalah seorang anak yang mempunyai ibu tetapi dia tidak dapat masuk syurga kerana derhaka atau menyenggung perasaan hati kecilnya. Doa ibu makbul di sisi Allah SWT.

519. Soalan : Saya ingin bertanyakan tentang pemakaian seluar bagi wanita dari segi Islam.?

Hadis Nabi SAW :

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلَ يَلْبَسُ لِبْسَةَ الْمَرْأَةِ وَالْمَرْأَةَ تَلْبَسُ لِبْسَةَ الرَّجُلِ

Maksudnya : "Rasulullah melaknat laki-laki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian laki-laki". (Hadis Riwayat. Abu Dawud, no: 4098; Ibnu Majah; Ahmad; dll)

Hadis di atas jelas melarang wanita berpakaian lelaki dan juga sebaliknya. Kalau macam tu, wanita tidak boleh pakai seluar ?

Bukan macam itu, wanita boleh memakai seluar tetapi  seluar jenis seluar wanita, contohnya seperti seluar bagi jubah seluar, seluar sukan wanita dan seumpamanya.Seluar yang dimaksudkan adalah seluar yang longgar dan tidak menampakkan bentuk paha dan pinggulnya dibolehkan.

Yang menjadi haram ialah wanita berpakaian seperti lelaki ialah, berpakaian t-shit pendek lelaki, seluar jean, seluar lelaki dan seumpamanya. Haram juga bagi wanita yang memakai seluar ketat.

Jangan sempetkan pandangan saudari dengan masalah ini. Setiap apa-apa mestilah mematuhi syarak Islam. Islam itu indah dan tidak sempit.

520. Soalan : Keluarga sebelah bapa saya ada terlibat dengan perkara yang berkaitan dengan bomoh, mereka seolah-olah taksub dengan bomoh dan bomoh tersebut akan menuduh sesiapa sahaja termasuk ibu saya kononnya ibu saya berbuat sesuatu yg tidak baik kepada keluarga sebelah ayah saya ni. Bukan ibu saya sahaja yang menjadi mangsa malahan nenek saudara dan ramai lagi.mereka seolah berdendam dengan keluarga saya.Persoalan saya, adakah wajar saya menziarahi keluarga ayah saya semasa raya ini. Saya tahu memutuskan perhubungan silaturahim merupakan dosa besar. Namun saya ingin mengelakkan mereka dengki kepada kami sekeluarga.
Harap ustaz dapat membantu..moga perkara ini dapat diselesaikan..

Percaya bomoh adalah syirik, ini adalah dosa besar. Sabda Nabi S.A.W. bermaksud: “Barangsiapa datang kepada tukang tenung (bomoh), kemudian dia membenarkan perkataannya, maka sembahyangnya tidak diterima oleh Allah selama 40 hari.”(Hadis Riwayat Muslim). 

Tambahan daripada itu, Rasulullah S.A.W. juga mengingatkan bahawa orang yang mempercayai keburukan itu datangnya daripada sesuatu selain daripada Allah adalah syirik, sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Menyandarkan keburukan kepada sesuatu adalah syirik, dan tidak termasuk dalam golongan kami melainkan orang yang beriman sahaja, dan Allah akan menghilangkan syirik itu dengan tawakkal".
(Hadis Riwayat Ibnu Majah). 
  
Orang yang dengki adalah dosa besar. Sebagai keluarga saudari tidak patut memutuskan hubungan silaturrahim dengan mereka. 

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya aku mempunyai kaum kerabat yang aku eratkan hubunganku dengan mereka tetapi mereka memutuskan, dan aku berbuat baik dengan mereka tetapi mereka membuat jahat kepadaku, aku berlemah lembut dengan mereka tetapi melakukan kekasaran terhadap aku”. Maka jawab Rasulullah, “Jika benarlah apa yang engkau katakan itu maka seolah-oleh engkau memberi makan abu panas (mereka melakukan dosa besar) dan Allah sentiasa bersama engkau memberi pertolongan selagi kamu mengekalkan sifat-sifat kamu”.  (Hadis Riwayat Muslim)
  
Saudari perlulah sentiasa mendekatkan diri kepada Allah SWT untuk mengelakkan saudari terkena apa-apa perkara yang tidak diingini. Amalakanlah zikir al-Mathurat waktu pagi dan petang, membaca al-Quran dan banyakkan berdoa dan berzikir kepada Allah SWT. Semua amalan ini dapat membantu saudari daripada perbuatan sihir orang lain kepada saudari dan ahli keluarga.

Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 47

Soal Jawab Agama Siri 47 

(Was-was, Harta Pusaka, Sedekah, Adab Menegur Dan Berpurda Semasa Mengajar)

 Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Soal Jawab Agama Siri 47 menjelaskan persoalan was-was selepas berwuduk, harta pusaka, kebaikan bersedekah di bulan Ramadan, adab menegur dan berpurda ketika mengajar.

521. Soalan : Ada seseorang yang mengalami gangguan pada perutnya, barangkali kerana sering masuk angin, sehingga ia sangat menyusahkan ketika menyempurnakan wuduk. Misalnya ketika membasuh wajah, ia merasa angin keluar dari perutnya (was-was buang angin / kentut ). Kerana khawatir wuduknya tidak sempurna iapun mengulanginya. Hal itu juga di alaminya ketika sedang solat. Namun ia tidak mencium bau apapun. Bagaimanakah cara mengatasinya?

Jawapan : 

Sebenarnya segala perasan was-was adalah dari gangguan syaitan  untuk merosakkan ibadah seorang muslim. Ia harus menepis perasaan was-was tersebut. Ia tidak perlu membatalkan solatnya atau mengulang wuduknya hingga ia mendengar bunyi atau mencium baunya. Berdasarkan riwayat Muslim dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu ia berkata bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda (maksudnya): “Jika salah seorang di antara kamu merasakan sesuatu pada perutnya sehingga membuatnya ragu apakah keluar sesuatu darinya ataukah tidak, hendaknya ia tidak keluar dari masjid sehingga ia mendengar bunyi atau mencium baunya.”

Maksudnya adalah ia benar-benar yakin telah buang angin (berhadas), selama ia masih ragu-ragu maka wuduknya masih dianggap sah.

522. Soalan :   Saya ingin menanyakan tentang hukum pembagian harta pusaka menurut Islam : 
1) Ayah saya meninggal dunia meninggalkan 1 orang isteri, 5 orang anak perempuan dan 1 orang anak lelaki.
2) Salah seorang anak perempuannya sudah meninggal dengan meninggalkan  suami dan 2 anak lelaki dan 1 anak perempuan 
3) Bagaimanakah kiraan untuk  harta pusaka secara hukum faraid untuk bahagian 2 (anak perempuan yang telah meninggal dunia)? 
4) Dahulu pernah ayah membahagi-bahagikan wang untuk 2 anak perempuan dan 1 anak lelaki sebelum dia meninggal dunia. Apakah untuk pembahagian kepada waris , pihak yang telah menerima hadiah masih boleh menerima lagi atau tidak? 

Di harapkan ustaz dapat memberikan pencerahannya.

Jawapan : 

Pembahagian secara terperinci adalah seperti berikut : 

1. Isteri mendapat 1/8; dan 1 anak lelaki dan 4 anak perempuan mendapat ashabah atau baki di mana anak lelaki mendapat dua kali ganda dari anak perempuan. Dengan demikian maka, setelah ditolak 1/8 (bagian isteri) baki harta tinggal 7/8 dibahagian dibahagikan kepada 1 anak lelaki dan 4 anak perempuan.

2. Kalau meninggalnya anak perempuan lebih dulu dari ayah, maka dia tidak mendapat harta pusaka. Sementara cucu lelaki dan perempuan (yakni anak-anak dari anak perempuan yang meninggal lebih dulu) tidak mendapat harta pusaka kerana terhalang anak kandung si mati. 

3. Tidak ada yang mendapat harta pusaka dalam bahagian 2. 
 (anak perempuan yang meninggal dunia meninggalkan suami dan 2 anak lelaki dan 1 anak perempuan tidak mendapat bahagian dalam hukum faraid)
  
4. Pembagian sebelum ayah meninggal dipanggil hadiah ( hibah)  yang tidak berkaitan pada harta pusaka. Maksudnya yang mendapat hibah tetap berhak mendapat harta pusaka secara hukum faraid.

523. Soalan : Apakah kebaikan bersedekah dan menjamu untuk orang berbuka di bulan Ramadan?

Jawapan :

1. Bersedekah.

Bersedekah dibulan Ramadan dilipat gandakan pahalanya berbanding bersedekah dibulan-bulan lain. 

Salah satu pintu yang dibuka oleh Allah SWT untuk meraih keuntungan besar dari bulan Ramadan adalah melalui sedekah. Islam sering menganjurkan umatnya untuk banyak bersedekah. Dan bulan Ramadan, amalan ini menjadi lebih dianjurkan lagi.
  
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, teladan terbaik bagi kita, baginda adalah orang yang paling dermawan, dan kedermawanan baginda lebih dahsyat lagi di bulan Ramadan. Hal ini diceritakan oleh Ibnu Abbas radhiallahu’anhuma:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم أجود الناس ، وكان أجود ما يكون في رمضان حين يلقاه جبريل ، وكان يلقاه في كل ليلة من رمضان فيُدارسه القرآن ، فالرسول الله صلى الله عليه وسلم أجودُ بالخير من الريح المرسَلة

“Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah orang yang paling dermawan. Dan baginda lebih dermawan lagi di bulan Ramadan saat baginda bertemu Jibril. Jibril menemuinya setiap malam untuk mengajarkan Al Quran. Dan kedermawanan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam melebihi angin yang berhembus.” (Hadis Riwayat Bukhari, no.6)

Dari hadis di atas diketahui bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pada dasarnya adalah seorang yang sangat dermawan. Ini juga ditegaskan oleh Anas bin Malik radhiallahu’anhu:

كان النبي صلى الله عليه وسلم أشجع الناس وأجود الناس

“Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah orang yang paling berani dan paling dermawan.” (Hadis Riwayat Bukhari no.1033, Muslim no. 2307)

2. Menjamu untuk berbuka puasa .

Kebaikan orang yang menjamu untuk berbuka puasa pahalanya diperolehi sama dengan orang yang sedang berpuasa. 

Diriwayatkan hadis daripada Abdul Rahim hadis daripada Abdul Malik Ibni Abu Sulaiman, hadis daripada ‘Ata’. Daripada Zaid bin Khalid Al-Juhani (r.a) berkata: ‘Bersabda Rasulallah SAW :  "Barangsiapa menjamu (makan minum) orang-orang yang berpuasa, ada baginya (pahala dan kebaikan) seumpama pahala (dan kebaikan) orang-orang yang berpuasa (yang dijamunya itu) tiada mengurangi dari pahala (dan kebaikan) orang-orang yang berpuasa sesuatupun (yakni, pahala orang-orang berpuasa yang dijamunya itu didapati juga olehnya tanpa megurangkan pahala orang yang dijamunya)." 
(Hadis Riwayat at-Termidzi, Kitab Saum)

524. Soalan :   Adakah apa-apa adab ketika kita menegur seseorang yang melakukan kesalahan kerana pada masa kini, saya sering melihat ada sesetengah orang yang menegur pembuat salah dengan cara yang kasar dan mencaci maki, apa pendapat ustaz?

Jawapan :

Dalam Islam terdapat adab-adab yang patut dipatuhi ketika kita berhasrat membuat teguran kepada saudara kita yang membuat kesalahan atau kesilapan. Teguran itu hendaklah dengan cara hikmah dan lemah lembut.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nahl ayat 125 yang bermaksud : “Ajaklah (wahai Muhammad) mereka ke arah jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang elok dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang paling baik…..”

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang melihat sesuatu kemungkaran maka hendaklah ia perbetulkan dengan  tangan atau kuasa jika tidak mampu,maka perbetulkan dengan  lidah dan jika tidak mampu dengan kata-kata  hendaklah membenci kemungkaran tersebut di hati."

Namun persoalan yang timbul sekarang ialah , adakah seseorang pendakwah itu boleh menegur sesuatu kesalahan dengan sewenang-wenangnya  tanpa mengendahkan  adab-adab persaudaraan sesama muslim sewaktu menegur?

Merujuk  kepada tafsiran Imam al-Qurtubi, menekankan bahawa adab menegur kesalahan seseorang itu  mestilah berpaksikan  kepada cara  berikut:

1.Hikmah atau cara  bijaksana,

2.Lemah lembut dan dan konsep kasih sayang

3.Penuh strategi  iaitu para pendakwah mestilah menjauhi sifat kasar dan keras ketika menegur dan memberikan nasihat agar orang yang ditegur tidak merasa malu dan melarikan diri sekaligus matlamat dakwah menjadi realiti dan terlaksana.

Perkara ini berdasarkan pendekatan  Fudhail bin I'yadh dalam kitab al-Wafi syarah Matan al-Arbain An-Nawawiyyah  iaitu:

“Seorang mukmin itu menasihati dan menutup (aib dan kesalahan) orang lain , manakala orang jahat  menyingkap dan mendedahkan (aib dan kesalahan)  orang lain”

Manakala Al-Qurtubi menambah lagi bahawa, hukum menasihati dan menegur sesama muslim secara lemah-lembut dan bijaksana ini kekal sehingga ke hari kiamat.Oleh itu saudara perlulah mengambil pendekatan ulamak sepertimana yang dikemukakan ketika ingin membuat teguran terhadap sesuatu kesalahan yang telah dilakukan. Wallahu a'lam.

 525. Soalan : Saya bakal menjadi guru tadika . Saya  seorang yang berpurdah (menutup muka). Bolehkah saya buka purdah ketika mengajar ?

Jawapan

Islam mewajibkan para wanita yang baligh menutup aurat kecuali dua tapak tangan dan muka.Sedangkan berpurdah bermaksud menutup muka daripada pandangan orang ramai adalah harus.

Adalah harus hukumnya saudari membuka purdah untuk tujuan memberi pengajian /pengajaran kepada anak didik ini kerana muka bukannya aurat sebagaimana yang ditetapkan oleh agama Islam. Wallahu a'lam.
Read More

SOAL JAWAB AGAMA SIRI 48

Soal Jawab Agama Siri 48 

(Solat Witir, Fadilat Solat Terawih, Nafkah Isteri , Kesan Perzinaan dan Masa Iddah)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 48 adalah menjelaskan persoalan iaitu membaca surah semasa solat witir, fadilat solat terawih, nafkah isteri, kesan buruk perzinaan dan iddah isteri kematian suami.

526. Soalan : Apakah bacaan surah yang dibaca oleh Rasulullah SAW semasa solat witir?

Jawapan :

Dari Ubay bin Ka’ab ia berkata: Adalah Rasulullah SAW. solat witir dengan membaca: (Sabihisma Rabbikal A’la) dan (Qul ya ayyuhal kafirun) dan (Qulhu wallahu ahad). (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Annasa’i dan Ibnu Majah)

527. Soalan : Apakah fadilat solat Terawih yang yang dikerjakan di bulan Ramadan?

Jawapan : 
  
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah SAW pernah menggalakkan sahabatnya berqiam Ramadan tanpa menyuruh mereka dengan kesungguhan (yang menunjukkan wajib), kemudian sabdanya: “Barangsiapa yang berqiam Ramadan dengan penuh keimanan dan ihtisab (mengharapkan redha dan ganjaran Allah) akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”.(Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, al-Tirmizi dan al-Nasa’i)

528. Soalan : Saya ingin bertanya. Apakah maksud terperinci nafkah suami kepada isterinya? Adakah kerana dia telah membeli barangan keperluan seperti makanan sudah cukup dinamakan nafkah? 

Adakah salah jika isteri meminta wang kepada suaminya untuk dirinya sendiri sedangkan suaminya tidak pernah memberi wang, alasannya dia telah membeli barangan keperluan semua. 

Adakah wajib suami memberi keluarga mertua sedikit sumbangan seperti wang ringgit atau sebagainya?

Dan apakah hukumnya jikalau keperluan yang dibeli oleh si suami menjadi ungkitannya semula. Disini saya terlalu musykil, harap dapatlah memberi penjelasan. Sekian terima kasih...

Jawapan : 

 Wajib suami memberi nafkah kepada isteri mengikut kemampuannya dan juga dengan meraikan keperluan isteri. 

Firman Allah SWT yang bermaksud; "Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan" (Surah at-Thalaq, ayat 7).

Di dalam hadis yang menceritakan Hindun (isteri Abu Sufyan) yang mengadu kepada Rasulullah tentang suaminya (Abu Sufyan) yang kedekut (tidak memberi belanja yang mencukupi untuk isteri dan anaknya), Rasulullah berkata kepada Hindun; "Kamu ambillah dari hartanya kadar yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu mengikut kebiasaannya"(Hadis al-Jamaah kecuali Imam at-Tirmizi. Lihat hadis ini dalam Nailul-Autar, Kitab an-Nafaqaat, bab al-Mar,ah Tunfiqu Min Mali az-Zauji min Ghair 'ilmihi...). 

Hadis ini menunjukkan bahawa keperluan isteri juga diambil kira dalam kewajipan memberi nafkah kerana Nabi SAW menyebutkan "ambillah kadar yang mencukupi". Kecualilah jika suami miskin, maka ia dituntut memberi nafkah mengikut kemampuannya dan isteri hendaklah redha dengan keadaan suami dan berpada dengan apa yang diberikan.

Adapun jumhur (majoriti) ulamak, mereka tidaklah menentukan kadar tetap, akan tetapi dirujuk kepada kemampuan suami dan juga keperluan isteri. Kemampuan suami boleh berubah, begitu juga keperluan isteri. Pada ketika suami melihat keadaanya lebih senang, ia hendaklah melebihkan sedikit belanjanya untuk isteri dan isteri pula berhak menuntut peruntukan yang lebih. Begitu juga jika keperluan isteri bertambah kerana sesuatu sebab, pertambahan itu juga perlu berada dalam penilaian suami jika ia mampu meraikannya. Di dalam al-Quran, Allah amat menekan para suami agar melayani isteri dengan baik untuk mengekalkan keharmonian rumah tangga. Firman Allah SWT yang bermaksud; "Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik" (Surah an-Nisa', ayat 19).

Mungkin kita boleh meletakkan tahap-tahap bagi perbelanjaan dengan merujuk kepada tahap-tahap maslahah manusia yang diputuskan ulamak iaitu tiga peringkat;

Pertama; (tahap keperluan paling atas); iaitu keperluan daruriyat.
Kedua; keperluan hajiyat.
Ketiga; keperluan tahsiniyat.

Keperluan daruriyat ialah yang boleh menyebabkan kerosakan hidup jika tidak diberikan. Ini merangkumi makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal yang asas. termasuk juga keperluan ilmu khususnya ilmu agama kerana tanpanya akan rosak kehidupan di akhirat. 

Keperluan hajiyat ialah yang bawah dari daruriyat, iaitu yang jika tidak ada tidaklah membawa kerosakan hidup, tetapi membawa kepada kehidupan yang susah, sukar dan menderita. Contohnya; perabot-perabot rumah yang asas, peralatan dapur, pakaian yang lebih sedikit dari keperluan daruriyat tadi dan sebagainya. 

Keperluan Tahsiniyat ialah yang jika tidak ada tidaklah membawa kerosakan dan tidak juga membawa kesusahan hidup, cuma kewujudannya boleh menambah keselesaan hidup.

Balik kepada soalan yang ditanya, jika suami puan miskin, puan hendaklah berpada dengan apa yang diberinya untuk keperluan pertama (daruriyat) atau keperluan kedua (hajiyat). Jika suami puan berada, bolehlah puan meminta lebih dari itu. Suami pula hendaklah meraikan isteri jika ia mampu demi mengekalkan keharmonian rumah tangga. 

Di dalam hadis, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; "Allah mengasihi seorang lelaki yang bertolak ansur bila menjual, bila membeli dan bila menuntut (hutangnya)" 
(Hadis Riwayat Imam al-Bukhari dari Jabir). 

Dalam riwayat lain; "...Bertolak ansur ketika membayar hutang dan menuntut hutan" 
(Hadis Imam at-Thabrani dari Jabir). 

Walaupu hadis ini menyentuh jual-beli dan hutang-piutang, tetapi ruh tolak ansur yang disarankan Nabi tidak ada salahnya untuk kita amalkan di mana-mana sahaja dalam kehidupan terutamanya dalam perkongsian hidup suami isteri. Maksudnya, suami bertolak ansur dalam melayani permintaan isteri dan isteri pula bertolak ansur dalam menuntut haknya. 

Mengenai pemberian kepada mertua, tidaklah wajib suami memberi nafkah atau belanja untuk mertua sekalipun mertua miskin, kecualilah atas ihsan darinya sahaja. Jika ia mampu, eloklah ia memberinya kerana itu juga boleh mengukuhkan lagi kasih-sayang dengan isteri. 

Mertua yang miskin dan tidak mampu berkerja, ia wajib dinafkahi oleh keluarganya sendiri (iaitu bapa atau anak-anaknya), bukan menantunya. Jika mertua terpaksa bergantung hidup dengan anak perempuannya yang telah berkahwin, suami hendaklah memberi izin kepada isteri untuk menziarahi dan berkhidmat kepada ibu-bapanya (tanpa menjejaskan hak suami) dan begitu juga untuk menafkahi mereka. Jika ia tidak memberi izin tanpa sebab yang munasabah, ia berdosa dan jika isteri melanggarnya sebahagian ulamak berpandangan isteri tidak dikira nusyuz ketika itu. Adalah harus isteri memberi belanja dari duitnya sendiri kepada ibu-bapanya sekalipun tanpa izin suami, namun eloklah ia meminta izin sebagai tanda menghormati suami. Jika suami menghalang tanpa sebab, tidak dikira nusyuz jika isteri melanggarinya.

Mengenai suami mengungkit pemberiannya kepada isteri, jika dengan niat yang baik seperti untuk memperingatkan isteri supaya taat kepadanya kerana ia telah pun melaksanakan tanggungjawabnya sebagai suami (iaitu memberi nafkah mengikut yang termampu) supaya isteri membalasnya dengan melaksanakan tanggungjawabnya pula (iaitu taat dan melayani suami), ungkitan sebegitu tidaklah dilarang, malah ada ketikanya perlu dilakukan. Adapun jika ungkitan semata-mata untuk menyakiti hati isteri, tidaklah harus dilakukan kerana ia menyalahi pergaulan yang yang disuruh oleh Allah dalam ayat tadi. Wallahu a'lam.

529. Soalan : Apakah kesan buruk perbuatan zina dan apakah yang dimaksudkan anak tidak sah taraf?

Jawapan :

Perbuatan zina adalah salah satu dosa besar dan ianya membawa banyak keburukan. 

Pengharaman zina ialah di sebabkan : 

1. Memelihara nyawa – kerana wanita yang tertekan mungkin membunuh diri

2. Memelihara nasab anak – agar anak tidak sah taraf tidak dimalukan dalam masyarakat

3. Memelihara keharmonian rumahtangga – sebab itu ada hukum li’an jika suami mencurigai isteri dan anak yang dikandungnya.

4. Memelihara kehormatan diri, keluarga, masyarakat setempat 


Anak tidak sah taraf adalah anak yang terhasil daripada anak zina, rogol, perkahwinan yang tidak sah atau teknologi moden yang memasukkan benih lelaki ke dalam rahim wanita. 

Contoh perkahwinan tidak sah ialah perbuatan cina buta atau nikah mutáh (yang diamalkan oleh penganut Syiah)

530. Soalan : Seorang kawan saya wanita baru kematian suaminya. Berapakah hari yang ditetapkan syarak untuk iddah wanita kematian suami. Sekiranya ada lelaki yang baik akhlaknya ingin melamar wanita tersebut untuk dijadikan isteri adakah dibolehkan lamaran dilakukan sebelum habis iddah

Jawapan :

Tempohnya ialah 4 bulan 10 hari dari tarikh kematian. Perlu diingatkan bahawa ‘bulan’ di sini ialah bulan dalam kalender Islam/ Hijrah bukannya kalender Masehi. Oleh itu, jumlah hari yang dia kena beriddah ialah kira-kira 130 hari. 
Firman Allah SWT maksudnya : “Orang-orang yang meninggal dunia diantaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (beriddah) empat bulan sepuluh hari.” (Surah Al-Baqarah ayat 234)

Terdapat lima larangan yang dikenakan ke atas wanita yang kematian suami: 
1. Bertunang (secara berterus-terang)
2. Berkahwin
3. Berhias pada diri atau pakaian
4. Tidur di rumah selain rumah yang biasa didiami semasa hayat suami
5. Keluar dari rumah tanpa ada tujuan penting yang tertentu (jika keluar rumah kerana bekerja diharuskan) 

Para fuqaha sependapat bahawa wanita yang dalam iddah tidak boleh bertunang ataupun dipinang dengan cara berterus-terang. Namun jika mahu dipinang dengan berkias, maka ia diharuskan sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud, “Tiada larangan ke atas kamu tentang apa yang kamu kiaskan untuk meminang wanita”. Contoh : "Selepas 130 hari bolehkah saya ziarah puan jika puan sudi menerima kehadiran saya?"
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML