Monday, February 10, 2014

KHITAN

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Khitan / Khatan bagi wanita

GAMBAR HIASAN


KHITAN BAGI WANITA.

Saya yakin ramai diantara kita tahu bahawa perkara berkhitan pada orang lelaki adalah wajib menurut hukum Islam. Namun tidak ramai yang ingin mengetahui tentang khitan yang diharuskan oleh Islam terhadap kaum wanita. Mengapa ianya diharuskan dan apakah faedahnya mengikut pandangan Islam. Ikuti tajuk ini moga ianya dapat memberi sedikit ilmu pengetahuan tentangnya. InsyaAllah.

Bismilillahirrahmanirrahim.

DEFINISI KHITAN.

Menurut Ibnu Manzur, khitan berasal dari 'al-khatnu'. iaitu bahagian yang harus dipotong dari kaum laki-laki mahu pun wanita. Para ulama ilmu syariat mendifinasikan sebagai berikut: "memotong sebahagian dari sebahagian tertentu dari anggota tubuh yang tertentu."

Menurut Al-Mawardy, khitan orang laki-laki ialah dengan memotong kulit yang meliputi kepala zakar. Yang baik adalah pemotongan di pangkal kulit sejak dari pangkal kepala itu sendiri sehingga tiada lagi kulit yang menutupi kepala zakar itu. Dan khitan bagi kaum wanita ialah dengan memotong kulit dibahagian atas (hujung ) vagina.

Sepotong hadith menyatakan sabda Rasulullah SAW tentang khitan bagi kaum wanita maksudnya: "Sederhanakanlah dan janganlah berlebihan-lebihan, kerana hal itu lebih menampakkan kecantikan di wajah dan mendatangkan keni'matan baginya di sisi suami." (Hadith Ar-Tarmizi)

Maksudnya, janganlah engkau berlebih-lebihan memotongnya. Tujuan khitan bagi laki-laki adalah untuk mensucikannya dari unsur-unsur najis di dalam qulfah (kulit) dan tujuan khitan bagi wanita ialah untuk mengawal nafsu shawatnya.

Cuba bandingkan nafsu muslimah dengan wanita yang tidak melakukan khitan, nafsu mereka lebih kuat maka seringkali terjadi perbuatan tidak senonoh. Jadi janganlah kamu memotong secara berlebih-lebihan untuk mengelakkan dorongan seksualnya menjadi lemah.

Kebaikan berkhitan (memotong qulfah) mempunyai pengaruh yang sangat baik bagi hubungan suami isteri. Muslimah sejati akan meni'mati rasa kepuasan yang bersederhana berbeza dengan wanita yang tidak berkhitan akan mendapat kepuasan yang memuncak sehingga boleh memudharatkan diri. Inilah bezanya muslimah dengan wanita bukan Islam yang menjaga sunnah dan agamanya.

Read More

HUKUM PERSANDINGAN

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Hukum Persandingan



1. Definasi persandingan: meletakkan suami-isteri yang baru dinikahkan di atas pelamin dengan berhias indah, berpakaian lengkap, dikipas oleh dua juru kipas dan dituntun oleh orang ramai atau orang tertentu sahaja. 

2. Tujuan: antara tujuan utama persandingan ialah untuk dituntun, menjadi kenangan bersejarah, mera'ikan peluang se umur hidup dan menghayati adat dan budaya nenek moyang. 

3. Sejarah: ada dua teori dalam menjelaskan dari mana asalnya persandingan dalam adat Melayu. 

Pertama: bahawa persandingan adalah adat resam Melayu tulin. Ini kerana istilah Raja Sehari itu seperti adat istiadat Melayu yang berpaksikan raja (HM Sidin, Adat Resam Melayu, PAP, 1964) 

Kedua: Persandingan adalah adat yang diimpot dari India. De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh, Tata Rakyat (Longman, 1978) berpendapat ia adalah pengaruh Hindu. 

4. Unsur-unsur khurafat dalam persandingan: 

a). Penggunaan beras kunyit pada upacara persandingan ialah bertujuan memberi semangat kepada pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi. 

b). Penggunaan jampi mentera untuk menghalau hantu syaitan yang mungkin mengganggu majlis itu. 

Hukum Islam terhadap Persandingan: 

1. Menabur Beras Kunyit. Jika ia ditabur dengan tujuan menambah semangat dan menghalau ruh-ruh jahat, maka ia adalah syirik. Ia bercanggah dengan surah alFatihah: ayat 5, dan Yunus: 107 

2. Membaca Jampi Mentera: Jika beriktikad bomoh atau pawang itu membaca jampi-mentera dengan tujuan dapat memelihara majlis itu dari ruh-ruh jahat, maka dia juga amalan syirik seperti yang dijelaskan di atas. 

3. Berandam. Perbuatan andaman yang berbentuk `litadlis' mengabui/merubah kecantikan yang sebenar adalah haram. Antaranya yang disebut oleh alHadis: HR Muslim-Muslim dari Abdullah Ibn Mas'ud: "Allah Melaknat wanita yang mencucuk tangan dan menaruh warna (tatoo) dan yang meminta berbuat demikian; wanita-wanita yang menghilangkan bulu kening di muka, wanita yang mengikir gigi dan menjarangkannya supaya kelihatan cantik yang merubah kejadian Allah." pengecualian: membuang bulu yang berupa janggut atau misai atau side-burn. 

4. Berhias untuk dipamirkan (tabaruj): Berhias dengan tujuan untuk dipamirkan kepada orang ramai adalah dilarang. Firman Allah," janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang zaman jahiliyah dahulu." alAhzab: 33. 

5. Mengadakan kenduri walimah secara besar-besaran. Hukum sebenar kenduri kahwin ialah sunat sahaja sebagaimana sabda baginda: "adakanlah kenduri kahwin walaupun hanya dengan seekor kambing."Islam mencela amalan boros: "janganlah kamu membazir secara melampau." maksud al_Isra': 26 

6. Menjadikan hadiah atau pemberian wang sebagai satu kemestian. Ini berlawanan dengan ruh Islam Firman Allah," Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya." 2: 286 

7. Maskahwin dan Hantaran yang Mahal Inilah bukanlah sunnah Rasul saw: "wanita yang paling berkat ialah wanita yang paling murah hantarannya." (HR Ahmad, alHakim dan Baihaqi) 

Demi mera'ikan adat: Islam membenarkan persandingan dengan meletakkan syarat: 
1. Jika ia disandingkan secara tertutup (dihadapan muhrim atau keluarga terdekat) dan kanak-kanak yang belum mengerti tentang aurat. 

2.Jika ingin melakukan secara terbuka diharuskan jika bertujuan iklan dan memperkenalkan mempelai kepada para jemputan dan kaum keluarga dengan syarat kesemua pihak baik pengantin dan para jemputan semua menutup aurat kecuali perhiasan yang biasa dilihat. 

Read More

SUARA WANITA AURAT??

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Suara wanita aurat ?



Firman Allah swt. di dalam Surah Al-Ahzaab ayat 32: terjemahannya "Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)"

Di dalam ayat di atas sudah cukup nyata dan jelas betapa suara wanita itu bukannya bahagian-bahagian aib (aurat) wanita.  Perintah Allah swt. bahawa perlunya wanita itu bertutur (bersuara) dengan perkara-perkara makruf (baik) dan kena pada tempat dan waktunya.

Pada zaman Rasulullah saw. terdapat ramai di kalangan para sahabat dan kaum Hawa yang hadir, bertanyakan soalan dan berhujah dengan Baginda saw.  Kaum Hawa mengajukan soalan kepada Baginda saw. mengenai hukum-hukum agama dan ini juga telah didengari oleh sahabat-sahabat Baginda saw. yang lain.  Tidak ada sesiapa pun yang melarang mereka (kaum Hawa) mereka daripada bercakap.

Dr. Yusof al-Qardhawi dalam Fatwa Muasirah memetik satu dalil.  Kata beliau: “Suara wanita bukan aurat.  Katanya, Al-Quran sendiri mengandungi ayat yang membenarkan wanita berdialog dengan Nabi Muhammad saw."

Cuma apa yang perlu diperjelaskan di sini adalah suara kaum Hawa itu boleh jatuh kepada bahagian-bahagian aib (aurat) jika bersabit dengan beberapa perkara, antaranya ialah:

1. Bercakap antara kaum Adam dan Hawa yang bukan muhrim akan perkara yang sia-sia, mengajak kepada perkara maksiat serta melalaikan.

2. Sesungguhnya suara wanita bukanlah aurat kecuali ketika dia menyanyi.  Maka pada saat itu suaranya aurat. [Imam al-Ghazali]

3. Syeikh Atiyah juga memetik beberapa pendapat ulama terdahulu mengenai perkara ini.  Al-Qurtubi berkata suara wanita ketika berkata-kata bukanlah termasuk aurat kecuali ketika dia menyanyi.


Seperti yang telah diperjelaskan di atas, suara wanita tidak jatuh kepada (bahagian-bahagian aib) aurat wanita selagi ianya berpegang kepada perkara-perkara berikut:

1. Kaum Adam dibolehkan bercakap atau berdialog dengan kaum Hawa dengan suatu hajat yang perlu sahaja

2. Kaum Hawa tidak boleh bermanja-manja, memerdukan, melembut-lembutkan suaranya pada saat bercakap dengan lelaki yang bukan muhrimnya kerana ianya boleh menimbulkan nafsu berahi dan fitnah orang

3. Wanita tidak boleh mengeluarkan suara sewenang-wenang; tidak disyariat kepada wanita untuk azan bagi mendirikan solat, kecuali di kalangan mereka sendiri

4. Apabila seorang wanita ingin menegur kesalahan yang dilakukan imam dalam solat tidak boleh dengan melafazkan tasbih seperti yang dilakukan oleh lelaki tetapi memadailah dengan menepuk tangannya saja

5. Kaum Hawa juga tidak boleh membaca nyaring dalam bacaan solat

6. Di antara fitnah dalam suara wanita ialah hilai ketawa, suara yang memberahikan, nyanyian yang bertujuan menggoda dan melalaikan.  Ia dilarang bagi menjaga martabat sebagai seorang wanita

7. Wanita yang ingin mempelajari Al-Quran secara berlagu tidaklah dilarang.  Imam Nawawi menyebut di dalam kitabnya Riadhus Salihin mengenai galakan belajar Al-Quran berlagu.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: "Allah tidak senang mendengar sesuatu selain daripada mendengar seseorang yang sedang melagukan bacaan al-Quran dengan suara lantang dan merdu" [Riwayat  Bukhari dan Muslim]

Ibnu Abbas juga menyatakan, Rasulullah saw. bersabda bermaksud: "Sesiapa yang tidak suka berlagu (mengelokkan bacaan) Al-Quran maka dianya bukanlah daripada golonganku" [Riwayat Abu Daud]

Secara ringkasnya, suara wanita bukanlah aurat selama mana pertuturannya masih berada di dalam batas-batas hukum agama dan tidak pula bertujuan mempengaruhi orang lain akan perkara-perkara yang sia-sia dan maksiat dengan kemanjaan dan kemerduaan suaranya.  Wallahualam bissawab.

Jazakalahu khairan katsira wassalammualaikum wbk.

Read More

SIFAT TERPUJI

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Antara sifat terpuji



1. Taubat ertinya meninggalkan segala perbuatan tercela yang telah dikerjakannya dengan niat kerana membesarkan Allah s.w.t.

2. Khauf ertinya takutkan Allah s.w.t, takutkan kemurkaanNya dengan memelihara diri dari melakukan perkara-perkara yang ditegah.

3. Zuhud ertinya bersih atau suci hati dari berkehendakkan lebih dari keperluannya serta tidak bergantung kepada makhluk lain. Hatinya sentiasa mengingati bahawa harta yang dimilikinya adalah sebagai amanah dari Allah.

4. Sabar ertinya tabah atau cekal menghadapi sesuatu ujian yang mendukacitakan.

5. Syukur ertinya menyedari bahawa semua ni'mat yang diperolehinya baik yang lahir mahupun batin semuanya adalah dari Allah dan merasa gembira dengan ni'mat itu
serta bertanggungjawab kepada Allah.

6. Ikhlas ertinya mengerjakan amal ibadat dengan penuh ketaatan serta semua perbuatan yang dilakukan semata-mata mengharapkan keredhaan Allah, bukan kerana
tujuan lain.

7. Tawakal ertinya berserah diri kepada Allah dalam melakukan sesuatu rancangan.

8. Mahabbah ertinya kasihkan Allah dan hatinya sentiasa cenderung untuk berkhidmat dan beribadat kepadaNya serta bersungguh-sungguh menjaga diri dan jauhkan dari melakukan maksiat.

Moga ada manfaat.
Read More

SADAQALLAHUL' ADZIM

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Sadaqallahul 'azim

Maha Benar Allah, yang Maha Agung



Maha Benar Allah, yang Maha Agung

Al-Imam Al-Qurthubi menuliskan dalam kitab tafsir, Al-Jami’ li Ahkamil Quran bahwa Al-Imam At-Tirmizy mengatakan tentang adab membaca Al-Quran. Salah satunya adalah pada saat selesai membaca Al-Quran, dianjurkan untuk mengucapkan lafaz shadaqallahul a’dzhim atau lafadz lainnya yang semakna.

Syaikh Athiyah Saqr, Mufti Mesir, ketika ditanya apa hukum membaca Shadaqallahul ‘Azhim. Beliau berkata: “Kalimat Shadaqallahu Al ‘Azhim yang diucapkan oleh pembaca Alquran atau oleh pendengar setelah selesai membaca atau mendengar ayat-ayat Alquran, bukanlah bid’ah tercela, bahkan  memiliki landasan yang cukup kuat. Iaitu:
1. Tidak ada satupun dalil yang melarangnya.
2. Kalimat itu merupakan zikir.
3. Para ulama menjadikannya sebagai salah satu adab ketika hendak membaca Al Quran. Bahkan menurut mereka jika ia diucapkan dalam solat, tidak membatalkan solat. Demikianlah pendapat kalangan mazhab Hanafi dan Syafi’e.
4. Lafal atau ucapan tersebut demikian dekat dengan apa yang diperintahkan dalam Alquran serta merupakan ucapan orang mukmin di saat akan perang.”

Wallahu 'alam.

Read More

AZAB TERELAK

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Azab Terelak



Anas ra. berkata, Nabi saw. bersabda,  Allah berfirman, "Sesungguhnya Aku merencanakan azab dan seksa bagi penghuni bumi namun bila Aku melihat kepada mereka yang memakmurkan masjid dan mereka yang beristighfar di waktu fajar, Aku elakkan azab yang Ku rencanakan itu." (HR Baihaqi)

Read More

JAHANAMIYYUN

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Jahanamiyyun (Bekas Penghuni Neraka)



Dari Anas bahawa Nabi saw. bersabda, “Ada satu kaum yang akan keluar dari Neraka setelah dia dijilat oleh apinya, lalu setelah mereka masuk Syurga, para penghuni Syurga memanggil mereka Jahanamiyyun (bekas penghuni Jahanam)”. (HR. Bukhari)

Dari Imran bin Hashin bahawa Nabi saw. bersabda, “Sesungguhnya berkat syafaatku akan keluar dari Neraka satu kaum yang disebut Jahanamiyyun”. (HR. Tirmidzi)

Disebut di dalam hadis dari Jabir, “...Setelah orang-orang yang mendapat syafaat dikeluarkan dari Neraka, Allah Yang Maha Memberkati lagi Maha Tinggi berfirman, “Akulah Allah !. Aku mengeluarkan mereka kerana Ilmu dan Rahmat Ku”. Allah kemudiannya mengeluarkan mereka dalam jumlah yang berlipat ganda dan pada leher mereka tertulis, ‘Orang-orang yang dimerdekakan oleh Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung’. Mereka kemudian dimasukkan kedalam Syurga dan disana mereka diberi nama al-Jahanamiyyun”.

Diriwayatkan oleh Abu Muhammad alias Abdul Wahab atau lebih dikenali dengan panggilan Ibnu Rawahah, dari al- Hafiz as- Salafi, dari al-Hajib alias Abu Hasan Ibnu Allaf, dari Abu Qasim bin Busyran, dari al-Ajiri alias Abu Bakar Muhammad ibnu Husin, dari Abu Ali al-Hasan bin Muhammad bin Syu’bah al-Anshari, dari Ali bin Muslim ath-Thusi, dari Marwan bin Mu’awiyah, dari Amr bin Rifi’ah ar-Rab’i, dari Abu Nadhrah, dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya penghuni Neraka dia ada yang kekal penghuni Neraka dimana mereka itu tidak mati dan tidak juga hidup didalamnya. Juga terdapat penghuninya yang akan dikeluarkan darinya, iaitu ketika mereka jatuh kedalamnya lalu menjadi rentung. Setelah mendapat Izin dari Allah, mereka lalu dikeluarkan dan dilemparkan kedalam sungai kehidupan. Para penghuni Syurga lalu menyiramkan air kepada mereka, sehingga mereka tumbuh (hidup). Setelah mereka masuk Syurga dan mendapat panggilan Jahanamiyyun, mereka memohon kepada Allah Yang Maha Penyayang untuk menghilangkan sebutan itu. Allah kemudian mengkabulkan permintaan mereka, lalu mereka bergabung dengan penduduk Syurga terdahulu. Ada pun sebutan ‘orang-orang yang saling mencintai kerana Allah’ adalah sebutan yang mulia dan luhur. Oleh kerana itu orang-orang yang mendapat sebutan itu tidak memohon kepada Allah untuk menghapuskan serta menghilangkannya”.

Diriwayatkan oleh Abu Bakar al-Bazzari dalam kitabnya ‘Musnad al-Bazzari’, dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw. bersabda, “Ada pun para penghuni Neraka yang memang menjadi penghuni tetapnya, mereka tidak mati dan juga tidak hidup didalamnya. Sedangkan orang-orang dikehendaki oleh Allah untuk dikeluarkan, mereka akan dimatikan terlebih dahulu oleh api Neraka, baru kemudian dikeluarkan darinya. Selanjutnya mereka akan dilemparkan ke dalam sungai kehidupan, Allah mengirimkan airnya kepada mereka sehingga mereka muncul seperti munculnya biji dalam endapan yang dibawa oleh aliran. Mereka lalu masuk Syurga dan diberi nama JAHANAMIYYUN atau bekas/mantan penduduk jahanam oleh para penghuni Syurga. Kemudian mereka memohon kepada Allah untuk dihilangkan sebutan itu dari mereka dan Allah pun mengabulkannya”.



Wallahu 'alam.

Read More

ARAH PANDANGAN KETIKA SOLAT

Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Arah Pandangan Mata Ketika Solat



Arah pandangan mata ketika solat di dalam mazhab Syafi`i :

Dinyatakan dalam "Fathul `Allam bi Syarhi Mursyidil Anaam" pada halaman 359 - 360, juzuk ke-2, sebagai berikut:- 
"Di antara sunnat haiah dalam solat adalah memandang ke tempat sujud walaupun ketika solat di sisi Ka'bah. Berbeza dengan pendapat yang dipegang oleh Imam al-Mawardi dan orang yang mengikutinya yang berpendapat bahawa orang yang solat di sisi Ka`bah disunnatkan memandang kepada Ka'bah. Perbuatan memandang ke arah tempat sujud ini disunnatkan dalam seluruh solat tersebut daripada awal sehingga akhirnya melainkan ketika mengucapkan "illa Allah" dalam tasyahhud. Maka ketika itu, sunnat memandang kepada jari telunjuk yang diangkat walaupun ianya tertutup (yakni jari telunjuk tersebut terlindung di bawah kain seperti rida` yang digunakan oleh mushalli) berdasarkan kepada hadits yang shahih. Dan berkekalan memandang kepadanya selama ianya diangkat dan ianya (yakni jari telunjuk tadi) diangkat sehinggalah si mushalli berdiri untuk rakaat seterusnya dalam tasyahhud awwal dan sehingga si mushalli mengucapkan salam dalam tasyahhud akhir."

Habib Hasan bin Ahmad al-Kaaf hafizahullah dalam "at-Taqriirat as-Sadiidah" pada halaman 150 yang merupakan nukilan daripada ajaran guru beliau, al-Habib Zain Bin Sumait hafizahullah, menjelaskan bahawa antara sunnat haiah dalam solat adalah memandang ke tempat sujud walaupun ketika bersolat di belakang Ka'bah atau di belakang Junjungan Nabi SAW. Maka pandangan adalah di jatuhkan ke tempat sujud secara mutlak melainkan ketika mengucapkan "illa Allah", di mana pandangan dijatuhkan ke jari telunjuk sehinggalah salam.
   
Oleh itu, ketika solat, apa jua jenis solat, sunnat mata kita memandang ke arah tempat sujud pada setiap masa melainkan ketika menaikkan jari telunjuk tatkala mengucapkan "illa Allah"dalam tasyahhud. Ketika jari telunjuk diangkat maka pandangan mata kita sunnat diarahkan kepadanya sehinggalah ianya diturunkan ketika bangkit untuk ke rakaat ketiga atau ketika salam setelah tasyahhud akhir. Inilah pandangan yang dipegang oleh kebanyakan ulama kita termasuklah Imam Ibnu Hajar rahimahullah dan Imam Ramli rahimahullah.

Wallahu 'alam.

Read More

MENGUAP SEMASA MENGERJAKAN SOLAT




Allah berfirman, "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang-orang yang beriman." [AzZariyat: 55]

Gangguan Syaitan Ketika Solat

Nabi bersabda, “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Oleh itu, apabila kamu terasa ingin menguap, maka hendaklah berusaha menahannya.” (HR At-Tirmizi).

Nabi s.a.w bersabdaAbu Hurairah r.a berkata: "Rasulullah SAW bersabda, "Apabila dikumandangkan azan solat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara azan tersebut. Apabila muadzin telah selesai azan, ia kembali lagi. Dan jika iqamat dikumandangkan, ia berlari. Apabila telah selesai iqamat, dia kembali lagi. Ia akan selalu bersama orang yang solat seraya berkata kepadanya: "Ingatlah apa yang tadinya kamu tidak ingat!", sehingga orang tersebut tidak tahu berapa rakaat dia solat". (HR Bukhari)

Abu Hurairah r.a berkata, "Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, "Jika salah seorang dari kamu solat, syaitan akan datang kepadanya untuk menggodanya sampai dia tidak tahu berapa rakaat yang dia telah kerjakan. Apabila salah seorang dari kamu mengalami hal itu, hendaklah dia sujud dua kali (sujud sahwi)." (HR Bukhari dan Muslim)


Wallahu a'lam.
Read More

PERSAUDARAAN ISLAM-ZIARAH KERANA ALLAH

Kemuliaan Kasih Sayang Kerana Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Orang yang beriman adalah insan yang bersih hati dan jiwanya daripada bersangka buruk kepada saudaranya yang lain. Dia juga tidak akan menyakiti muslim lain dengan lidah dan tangannya. Dari hati dan jiwa yang bersih ini akan melahirkan kasih sayang semata-mata kerana Allah SWT.

Daripada Abdullah bin Umar r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW ditanya, siapakah yang paling mulia diantara manusia?. Nabi SAW. menjawab yang bermaksud : "Setiap orang yang hatinya 'makhmum' dan lidahnya jujur."

Sahabat r.a bertanya, "Kami tahu seorang yang lidahnya jujur, tetapi apa yang di maksudkan dengan hati 'makhmum'? Baginda menjawab, "Makhmum' ialah orang Muttaqin (menjauhkan diri dari keburukan kerana takut kepada Allah) dan bersih hatinya, bebas dari segala dosa dan kesalahan, tidak mempunyai sedikitpun perasaan dengki atau irihati padanya."

Sahabat yang dimuliakan,
Sifat orang mukmin adalah sentiasa baik sangka kepada saudaranya yang lain. Dia cinta dan kasih pada saudaranya semata-mata kerana Allah SWT. Dia datang berziarah adalah semata-mata kerana Allah SWT dan bukan diatas sebab-sebab ada kepentingan duniawi kerana harta atau kerana hubungan keluarga.

Dari Muaz bin Jabal meriwayatkan, aku mendengar Rasulullah SAW. meriwayatkan hadis qudsi : Allah Azzawa Jalla berfirman yang bermaksud : " Orang-orang yang mencintai satu sama lain kerana kebesaran dan kemuliaan-Ku akan duduk diatas mimbar-mimbar nur pada hari kiamat, (bahkan) nabi-nabi dan para syuhada akan beriri hati kepada mereka."
(Hadis Riwayat Tirmizi)

Dari Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :
"Seorang yang keluar untuk mengunjungi saudaranya dikampung yang lain dan Allah mengutus seorang malaikat untuk menunggunya di perjalanan. (Apabila orang itu sampai ketempat dimana malaikat berada) Malaikat bertanya 'Kemana engkau hendak pergi? '

Dia menjawab : 'Aku pergi kepada saudaraku dikampung ini'.

Malaikat bertanya :' Adakah dia meminjamkan kamu sesuatu yang mana kamu hendak mengambilnya kembali?'

Orang itu menjawab :' Tidak. Kedatanganku semata-mata kerana aku mencintainya kerana Allah'.

Malaikat berkata :' Aku adalah pesuruh Allah yang dihantar kepada engkau untuk memberitahu kepadamu bahawa Allah mencintaimu sebagaimana kamu mencintainya semata-mata kerana Allah."

(Hadis Riwayat Muslim).

Dari Abdullah bin 'Amr meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud :
"Barangsiapa yang mencitai seseorang kerana Allah dan menzahirkan kepada sahabatnya dengan berkata : 'Aku mencintai kamu kerana Allah', maka kedua-dua mereka akan masuk syurga. Orang yang lebih mencintai akan memperolehi darjat yang lebih tinggi dibandingkan dengan yang lain, dan dia lebih berhak pada darjat itu."
(Hadis Riwayat Bazzar dan Targhib)

Rasulullah SAW. pernah menyatakan salah seorang sahabat Ansar adalah ahli syurga, maka Abdullah bin 'Amr r.a. ingin mengetahui apakah amalannya hingga dia telah terpilih menjadi ahli syurga. Abdullah bin 'Amr telah meminta izin ingin menjadi tetamu selama tiga hari dirumah lelaki tersebut untuk melihat amalan-amalannya. Dalam masa tiga hari beliau tidak nampak amalan-amalannya yang istimewa.

Apabila Abdullah bin Amr hendak pulang lelaki tersebut pun berkata : "Engkau telah melihat amalanku, tetapi ada satu sebagai tambahan, aku tidak mempunyai perasaan buruk dalam hatiku tentang seorang muslim. Aku tidak irihati jika Allah menganugerahkan kepada orang lain suatu nikmat istimewa.

Abdullah berkata : "Inilah amalan yang telah menaikkanmu kepada kedudukan itu, dan inilah suatu amalan yang tidak dapat kami lakukan."

(Hadis Riwayat Ahmad, Bazzar dan Mujma uz Zawaid)

Sahabat yang dikasihi,
Begitulah kemuliaan yang Allah SWT. kurniakan kepada hamba-hamba-Nya, yang cinta dan kasih sayang kepada saudaranya. Ciri-ciri inilah menjadi rahsia kemuliaan dan keagungan generasi sahabat-sahabat Rasulullah SAW. Sebenarnya tidak ada iman tanpa ukhuwah dan tidak ada ukhuwah tanpa iman. Pembinaan masyarakat Islam perlu bermula dari perasaan cinta dan kasih sayang kerana Allah SWT. semata-mata.
Read More

PERTOLONGAN ALLAH S.W.T

Syarat-syarat Untuk Mendapat Pertolongan Allah

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah s.w.t Maha Mendengar segala do'a, permohonan dan munajat para hamba kepada-Nya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud : "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu mereka) : Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdo'a apabila dia berdo'a kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul."

Berdo'a adalah amalan yang dituntut oleh Islam. Seorang hamba yang merasa hina di sisi Tuhannya akan memanjatkan permohonan dan do'a kehadrat Allah s.w.t. agar ditunaikan segala hajat yang diperlukannya. Ia merasa amat kerdil dan tidak ada pergantungan dan pengharapan yang lain melainkan ditujukan kepada yang Maha Esa.

Sebagai seorang Mukmin yang yakin di atas Qada' dan Qadar Allah s.w.t. kalian kena berfikiran positif dan yakin apa sahaja keputusan Allah s.w.t.adalah keputusan yang terbaik, yang mana hanya Allah s.w.t. sahaja Maha Mengetahui di atas kehidupanmu pada masa sekarang dan masa akan datang.

 Dalam hidup ini kita perlukan pertolongan dan bantuan daripada Allah s.w.t. dalam setiap urusan kita terutama disaat genting. Yang mana tidak ada tempat lain yang dapat kita panjatkan munajat dan pertolongan melainkan kepada Allah s.w.t.

Terdapat beberapa syarat untuk kita mendapat pertolongan Allah s.w.t. dan do'a-do'a kita dimakbulkan-Nya. Tanpa syarat ini do'a kita seperti hembusan angin yang tidak dipedulikan oleh Allah s.w.t.

Syarat-syarat tersebut adalah seperti berikut :

1. Menjauhi dosa-dosa  besar.

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar diantara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, niscaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (Syurga).”(Surah 4 ayat 31).

Diantara sejumlah ahli tafsir ada yang menafsirkan, bahawa yang disebut tempat yang mulia adalah:

a) Syurga.
b) Segala hal yang Allah redhai.
c) Pertolongan Allah.

Pendapat yang paling kuat tentang pengertian dosa besar adalah segala perbuatan yang pelakunya diancam dengan api Neraka, laknat atau murka Allah di hari akhirat atau mendapatkan hukuman had di dunia. Sebagian ulama menambahkan perbuatan yang Nabi s.a.w.  meniadakan iman dari pelakunya, atau baginda mengataan ‘bukan golongan kami’ atau baginda berlepas diri dari pelakunya maka semuanya termasuk dosa-dosa besar.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :“ Dosa yang paling besar ialah mensyrikkan Allah , derhaka pada ibu bapa dan membunuh orang” (Hadis riwayat Anas bin Malik)

2. Menjauhi daripada pakaian , minuman dan makanan yang haram.

Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Sesungguhnya Allah itu baik, Dia tidak menerima melainkan yang baik. Sesungguhnya Allah memerintah orang Mukmin dengan apa yang diperintahkan kepada semua Rasul dgn firmannya : 'Wahai sekalian Rasul! Makanlah kamu makanan yang baik dan beramallah dgn amalan yg soleh.' Allah berfirman lagi : 'Wahai orang-orang yang beriman, makanlah kamu makanan yg baik dari rezeki yang Kami berikan.'

Kemudian baginda menyebutkan seorang lelaki yg jauh perjalanannya, kusut masai rambutnya dan berdebu mukanya menghulurkan kedua tangannya ke langit (berdo'a) : 'Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku, wahai Tuhanku! ' Padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, dan disuapkan dgn yg haram. Maka bagaimanakah akan diperkenankan doanya?" (Hadis Riwayat  Muslim)

Nabi s.a.w bersabda kepada Sa'ad r.a. yang bermaksud : "Wahai Sa’ad, perbaikilah makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do'anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api Neraka lebih layak membakarnya. (Hadis Riwayat  Ath-Thabrani)

3. Bertaubat kepada Allah.

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Katakanlah : Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhan mu dan berserah dirilah kepada Nya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong lagi. Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya”(Surah 39 ayat 53-55)

Adapun cara taubat nasuha adalah sebagai berikut:

a) Berhenti daripada melakukan dosa.

b) Solat taubat  2 raka’at dan berdo’a :“Keduanya berkata: 'Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi.” (Surah 7 ayat 23)

c) Menyesal dan tidak mengulangi perbuatan dosa yang telah lalu.

d) Melakukan pemulihan dengan meningkatkan amal soleh dan bersahabat dengan orang-orang soleh.

4. Beristighfar setiap hari.

 Beristighfar adalah memohon keampunan kepada Allah s.w.t diucapkan setiap hari.

Nabi s.a.w beristighfar kepada Allah s.w.t 100 kali setiap hari dengan sabdanya yang bermaksud : "Wahai sekalian manusia. Taubatlah (beristigfar) kepada Allah karena aku selalu bertaubat kepada-Nya dalam sehari sebanyak 100 kali.” (Hadis Riwayat  Muslim) Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam satu majlis baginda  mengucapkan,

رَبِّ اغْفِرْ لِى وَتُبْ عَلَىَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

‘Robbigfirliy wa tub ‘alayya, innaka antat tawwabur rohim’ [Ya Allah ampunilah aku dan terimalah taubatku, sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang] sebanyak 100 kali. (Hadis Riwayat Abu Daud. )

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah?. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (Surah 3 ayat 135)

5.  Berjihad dengan harta dan jiwa

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya. Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang lebih baik di dalam Syurga ‘Adn, itulah keberuntungan yang besar.” (Surah 61 ayat  10-12)

6. Berlapang dada dan jiwa pema’af.

Sifat mulia yang dikasihi Allah s.w.t adalah sifat berlapang dada dan pemaaf akan kesalahan orang lain. Ia tidak suka  berbalas dendam .

 Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat  mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia  berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)" (Hadis Riwayat Baihaqi)

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. (Yaitu) orang-orang yang menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema’afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Surah 3 ayat 133)

7. Bertawasul dengan amalan terbaik yang pernah dilaksanakan.

Daripada Abu Abd Rahman, Abdullah bin Umar bin Khatthab r.a berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :“Dahulu sebelum kamu, ada tiga orang berjalan-jalan kemudian mereka pergi ke sebuah gua untuk berteduh, maka mereka pun masuk kedalamnya. Kemudian tiba-tiba ada batu dari atas bukit yang bergolek dan menutup pintu gua itu sehingga mereka tidak dapat keluar.

Salah seorang daripada mereka berkata “Sesungguhnya tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu sekalian daripada bencana ini kecuali apabila kamu sekelian berdoa kepada Allah s.w.t dengan menyebutkan amalan-amalan soleh yang pernah kamu lakukan...."

Ketiga-tiga mereka berjaya mendapat pertolongan Allah s.w.t setelah do'a mereka di atas amalan kebaikan yang pernah mereka kerjakan (bertawasul dengan amalan kebaikan) diterima Allah s.w.t. dan mereka terselamat daripada musibah terperangkap di dalam gua.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita perbaiki amalan kebaikan dan kebajikan dan meningkatkan ibadah dan amal soleh kita kepada Allah s.w.t. Melaksanakan semua yang wajib dan meninggalkan yang haram dan memperbaiki hubungan hati kita dengan Allah s.w.t dan memperbaiki muamalah kita sesama manusia. Semoga kita mendapat redha dan rahmat Allah dan mendapat pertolongan-Nya di dunia dan akhira
Read More

PERTOLONGAN ALLAH

Orang Mukmin Akan Meletakkan Harapan dan Pertolongan Hanya Kepada Allah SWT.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Jika engkau meminta maka mintalah kepada Allah dan jika engkau memohon pertolongan maka mohonlah pertolongan Kepada Allah." (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, ia berkata hadis hasan sahih)

Huraiannya :

Imam Nawawi dan Al-Haitami telah memberikan penjelasan terhadap makna hadis ini, secara ringkas penjelasan tersebut sebagai berikut, "Jika engkau memohon pertolongan atas suatu urusan, baik urusan dunia maupun akhirat maka mohonlah pertolongan kepada Allah. Apalagi dalam urusan-urusan yang tidak seorang pun kuasa atasnya selain Allah. Seperti menyembuhkan penyakit, mencari rezeki dan petunjuk. Hal-hal tersebut merupakan perkara yang khusus Allah sendiri yang kuasa."

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman yang bermaksud :"Jika Allah menimpakan suatu kemudaratan kepadamu maka tidak ada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia sendiri." (Surah A1-An'am ayat 17)

Barangsiapa menginginkan hujjah atau dalil maka cukup baginya al-Quran, barangsiapa menginginkan sebarang pertolongan maka cukup baginya Allah SWT.  Allah SWT  berfirman yang bermaksud : "Bukankah Allah cukup untuk melindungi hamba-hambaNya?" (Surah Az-Zumar: ayat 36)

Sahabat yang dimuliakan,
Atha’ al-Khurasani berkata:”Saya berjumpa dengan Wahab bin Munabbih di satu jalan dan aku bertanya kepadanya: "Ceritakan kepadaku suatu hadis yang dapat ku ingat namun biarlah iaya cukup ringkas! Maka beliaupun berkata: "Allah SWT telah mewahyukan kepada Nabi Daud a.s sepertimana berikut:

'Wahai Daud! Demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, tiada seorang hamba-Ku yang meminta kepada-Ku dengan bersungguh-sungguh dan Aku mengetahui niatnya, kemudian orang itu akan diperdaya oleh penduduk tujuh langit dan tujuh bumi melainkan pasti akan Aku selamatkan dan Aku hindarkan ia dari semua tipudaya itu.

Sebaliknya, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku tiada seorangpun yang berlindung dari halangan makhluk-Ku dan tidak kepada-Ku dan Aku mengetahui niatnya yang sedemikian rupa melainkan  Aku putuskan ia dari rahmat-Ku dan Aku longsorkan bumi di bawahnya dan tidak Aku hiraukan dalam lembah jurang mana ia akan binasa'.”

Oleh itu kalian semua perlulah berdoa dan memohon apa sahaja hajat dan keperluan kalian samaada untuk urusan dunia atau pun urusan  akhirat. Jangan lupa memohon dan mengharap kepada Allah SWT,  supaya Dia mengatasi ketentuan-ketentuan yang telah diturunkannya ke atas kalian.

Kalian boleh sahaja meminta bantuan kepada seseorang tentang apa sahaja sebagai ikhtiar dalam rangka perhubungan sesama manusia, asalkan hati kalian tidak lupa kepada Allah SWT.Sebab dengan kehendak-Nyalah maksud kalian  akan tercapai termasuklah penyelesaian terhadap sebarang musibah. Dan kejayaannya tersebut bukanlah kerana kepandaian manusia, tetapi disebabkan oleh kurnia dan izin Allah SWT semata-mata. Contoh kita minta tolong mekanik kereta baiki kereta kita yang rosak, tetapi perlu ingat dia tidak akan mampu menyiapkannya tanpa izin Allah SWT. Hanya Dia sahaja yang mengizinkan perkara tersebut disempurnakan oleh mekanik tersebut.

Sahabat yang dikasihi,
Meminta bantuan dan pertolongan manusia hanya sebagai ikhtiar dan usaha manusia, tidak lebih daripada itu kerana kepandaian dan hebatnya manusia tidak akan mampu mengubah dan mengatasi ketentuan takdir daripada Allah SWT.

Apa yang mesti kalian jauhi semasa meminta bantuan kepada manusia, hati kalian jangan lupa dan lalai kepada Allah SWT dan tidak bertawakkal kepada-Nya. Janganlah bergantung harapan kepada manusia, letaklah harapan, keyakinan dan kejayaan kepada Allah SWT. Barangsiapa yang mengharap kepada manusia dan putus hubungan hatinya kepada Allah SWT ini bererti tauhidnya itu sudah kabur, keyakinannya pun kepada Allah telah berkurang, dan ia termasuk di dalam golongan orang-orang yang rugi.
Read More

PERUBATAN ISLAM

Perubatan Islam Tidak Menggunakan Khidmat Jin Untuk Mengubati Penyakit

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Islam mempunyai cara tersendiri dalam memberi rawatan perubatan kepada pesakit samaada sakit daripada penyakit fizikal atau sakit berpunca daripada ilmu sihir atau  gangguan jin-jin kafir.

Umat Islam perlu berhati-hati apabila berubat secara tradisional menggunakan khidmat bomoh atau dukun kerana sebahagian daripada mereka menggunakan kaedah rawatan menggunakan  bantuan jin-jin kafir kerana perbuatan ini  boleh memesongkan  akidah kita.

Islam mementingkan kebaikan dan kesihatan. Di samping itu Islam menyuruh umatnya berikhtiar mengubat apabila dijangkiti sebarang penyakit. Ada banyak ayat al-Quran dan hadis berkaitan penjagaan kesihatan dan mengubati penyakit.

Malah ada enam kali sebutan syifak atau kesembuhan dalam al-Quran antaranya firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari al-Quran, ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat kepadanya; dan al-Quran tidak menambah kepada orang yang zalim melainkan kerugian juga.” (Surah Al-Israk ayat 82)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. “Pada suatu hari kami bersama-sama dalam perjalanan, bermalam di satu dusun. Datang kepada kami seorang budak perempuan dan berkata : “Sesungguhnya kepala desa ini sakit dan tak seorangpun di antara kami yang dapat mengubatinya, adakah diantara tuan-tuan yang dapat mengubatinya ?” 

Salah seorang dari rombongan kami berdiri dan mengikuti budak tadi. Kami tidak mengira yang ia dapat menjadi dukun. Si sakit itu lalu dijampinya dan sembuh. Kepadanya diberi hadiah 30 ekor kambing, dan kepada kami disuguhkan susu. 

Ketika ia kembali kami bertanya : “Apakah engkau membolehkan jampi, dan apakah engkau tukang jampi ?” 

Ia menjawab : “Tidak, saya bukan tukang jampi, tetapi aku hanya membacakan Ummul-Kitab (al-Fatihah).” 

Kami katakan : “Kejadian ini jangan dikabarkan kepada siapapun, sebelum kita tanyakan kepada Rasulullah SAW. lebih dahulu”. 

Sesudah kami sampai di kota Madinah, kami datangi Rasulullah SAW. dan kami ceritakanlah kejadian itu. Rasulullah lalu berkata : “Siapa tahu bahwa surah itu (al-Fatihah) adalah jampi (ubat) bagilah hadiah itu dan berikan saya sebahagian darinya”.(Hadis Riwayat Bukhari)

Sahabat yang dimuliakan, 
Amalan perubatan menggunakan doa ,surah al-Fatihah atau bacaan ayat al-Quran adalah satu daripada cabang rawatan diakui syarak sebagai amalan mulia. Ia dipanggil ruqyah ataupun jampi bersesuaian syarak. Malah ia diamalkan pada zaman Rasulullah SAW dan salafussoleh.

Daripada Auf bin Malik katanya: “Kami pandai menjampi pada zaman jahiliah, maka kami bertanya Nabi SAW, Ya Rasulullah SAW apakah pandangan anda mengenai jampi? Lalu Baginda SAW meminta mereka memperdengarkan jampi digunakan sejak zaman jahiliah itu. Baginda SAW menyatakan harus dilakukan, selagi tidak menyebabkan syirik.” (Hadis riwayat Muslim)

Kalangan masyarakat menamakan rawatan secara ruqyah saja dianggap perubatan Islam. Manakala rawatan secara saintifik di hospital adalah perubatan moden semata-mata. Hakikatnya perubatan moden sebahagian daripada perubatan Islam.

Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah sendiri dalam kitabnya Tibb al-Nabawi dan Zaad al-Ma’ad menceritakan bagaimana Nabi SAW merawat menggunakan kaedah berbekam, penggunaan biji habbatussauda, madu dan bermacam lagi makanan kesihatan.

Namun, sejak akhir-akhir ini ada kaedah rawatan mula menjadi tumpuan masyarakat iaitu pembedahan batin. Selepas meneliti unsur terdapat dalam pembedahan batin diamalkan sesetengah perawat maka beberapa nas hukum perlu diperjelaskan agar tidak memberi kecelaruan kepada masyarakat dalam menilai benar atau salah.

Rawatan itu ada yang membedah tubuh badan dengan tangan kosong atau tanpa peralatan moden, membetulkan tulang tanpa sentuhan fizikal, menggunakan peralatan ghaib, perubatan jarak jauh dan seumpamanya.

Penggunaan ayat al-Quran atau doa diharuskan tetapi jika disertai dengan sihir, iaitu membabitkan jin, perbuatan itu salah kerana amalan berkenaan termasuk dalam kategori dosa besar yang membinasakan iaitu sihir.

Walaupun pengamal perubatan batin menyatakan ia berpegang kepada ayat al-Quran dan kaedah syarak, namun difikir secara logik, ternyata bukan mudah seseorang itu, terutama orang awam memastikan status amalan itu.

Apabila sesuatu yang di luar adat kebiasaan itu dilazimi secara berterusan seperti upacara pembedahan batin, sekali gus jelas bagi kita ia sudah terkeluar dari kaedah asas perubatan yang diizinkan.

Ia jauh daripada perubatan secara saintifik moden, ruqyah serta tibb al-Nabawi yang menepati syarak. Jelaslah kaedah perubatan secara pembedahan batin ini meminta bantuan jin kerana sesuatu yang magis dan di luar adat tidak boleh berlaku secara berterusan.

Biasanya bomoh, dukun atau pawang yang mengaku menggunakan kaedah bedah batin adalah termasuk dalam perbuatan  sihir dengan mendapat bantuan daripada jin-jin kafir, sedangkan jin-jin kafir ini akan menyesatkan manusia dengan berbagai cara.

Allah SWT juga berfirman maksudnya :
"Dan bahwasannya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan… (Surah al-Jin ayat 6)

Meminta pertolongan jin untuk mengubati penyakit atau mohon keselamatan dari jin untuk mencelakai orang lain atau untuk menolong orang lain, meminta pertolongan kepadanya untuk menjaga diri dari kejahatan orang lain yang dengki kepadanya, kesemuanya adalah perbuatan syirik. Orang yang berbuat demikian, tidak ada lagi pahala solat dan puasa. 

Allah SWT berfirman maksudnya : "Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) sebelummu:"Jika kamu mempersekutukan (Allah), niscaya akan hapus amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi." (Surah az-Zumar ayat 65) 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-39 pada 21 September 1995 juga memutuskan bersahabat dengan jin dengan tujuan mendapatkan pertolongan dalam perubatan, mencari kekuatan dan kehebatan ditegah syarak dan haram.

Masyarakat Islam dinasihatkan meninggalkan rawatan syubhah seperti pembedahan batin. Umat harus memahami, setiap penyakit ada penawarnya tetapi setiap penawar tidak dijamin boleh menyembuhkan. Semoga Allah membebaskan kita dari segala penyakit dengan reda-Nya, bukan diberi kesihatan dengan kemurkaanNya.

Sahabat yang dikasihi,
Jauhilah amalan syirik ketika kita mencari ubat untuk rawatan alternatif dengan menggunakan khidmat bomoh yang jelas amalannya bertentangan dengan syariat Islam. Berbeza jika kita cari dan menggunakan kaedah rawatan menggunakan ayat-ayat al-Quran atau ruqyah dalam berubat dan mencari penawar penyakit yang kita hadapi. 

Sebenarnya lebih baik kita bersabar di atas penyakit yang kita hadapi daripada sembuh daripada penyakit tetapi kita menggunakan cara syirik (dengan meminta pertolongan jin kafir) hingga menyebabkan kita jauh daripada kebenaran dan rahmat Allah SWT.  Setiap penyakit itu ada ubatnya kecuali mati. Jika sudah sampai masanya (saat kematian) maka doktor yang paling hebat didunia pun tidak akan mampu memulihkan penyakit tersebut atau ubat yang paling cangih sekalipun di dunia ini tidakkan dapat menyembuhkannya. Semuanya adalah berada di dalam ketentuan Allah SWT.

Read More

PESAN ALLAH

Sembilan Perkara Pesanan Allah Kepada Nabi s.a.w.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;


"Allah berpesan kepada sembilan perkara dan aku pesankan kepadamu"

1-Allah berpesan kepada aku supaya mempunyai keikhlasan batin dan zahir.


2-Adil saat redha dan marah.


3-Berjimat cermat dalam kekayaan dan kemiskinan.


4-memberi maaf kepada orang yang menzalimiku.


5-Memberi sesuatu kepada orang yang tidak memberikanya kepadaku.


6-Menyambungkan hubungan dengan orang yang memutuskan hubunganya dengan aku.


7-Berdiam diri dalam berfikir.


8-Ucapanku berbentuk zikir.


9-Penglihatanku adalah pelajaran bagiku."

Read More

PESAN JIBRIL

Pesan Jibril Kepada Nabi s.a.w

 Jibril datang menemui Rasulullah s.a.w dan berkata kepada baginda, “Hai Muhammad!

1. Hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, tetapi ingat, engkau pasti akan mati. 

2. Berbuatlah apa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan ditanya tentangnya. 

3. Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan berpisah dengannya. 

4. Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang Mukmin itu terletak pada qiamulailnya, dan 

5. Kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain."

Sahabat yang dimuliakan,
Berdasarkan hadis di atas dan pesanan JIbril kepada Nabi s.a.w maka kita perlulah mengambil iktibar di atas pesanan tersebut.

Pertama : Hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, tetapi ingat, engkau pasti akan mati..

Setiap yang hidup akan mati. Dan setiap kematian akan disoal apabila ia kembali menemuai Allah s.w.t.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila sudah sampai ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya (melambatkan) barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) memajukannya (mempercepatkannya).”
(Surah al-A’raf, ayat 34)

Alam pertama yang akan dilalui adalah alam barzakh..

Sabda Nabi s.a.w maksudnya :
"Apabila dikebumikan hamba yang beriman, maka kubur berkata kepadanya, 'marhaban wa ahlan' (ucapan selamat datang), kamu adalah orang yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan di atas belakangku, dan apabila aku menerimamu hari ini, lihatlah apa aku akan lakukan kepada kamu."

Sambung Nabi, "Maka kubur pun menjadi luas sejauh pandangan matanya dan dibukakan juga kepadanya pintu yang menghadap ke Syurga.."

"Dan apabila dikebumikan hamba yang berdosa dan kafir, maka kubur berkata kepadanya, 'la marhaban wa la ahlan' (yakni tidak diundang dan tidak diterima kehadirannya).' Engkaulah antara mereka yang paling aku benci yang berjalan di atas belakangku selama ini. Dan apabila aku menerima kamu hari ini, kamu akan saksikan apa yang bakal aku lakukan terhadapmu."

Sabda Nabi s.a.w yang maksudnya, "Maka kubur pun sedikit demi sedikit mula menghimpit tubuhnya hingga bertemu rapatlah segala tulang belulangnya."

Rasulullah mengepal jari-jarinya lalu menyambung, " Dihantarkan kepadanya tujuh puluh ular besar lagi berbisa, jika seekor daripadanya menyemburkan bisanya ke atas muka bumi ini, nescaya tidak akan tumbuh sesuatu apa pun. Selama mana baki dunia ini, maka selama itulah dia akan dibelit dan dipagut ular-ular itu hinggalah tiba hari perhitungan (Yaumul Hisab)."

Nabi s.a.w bersabda lagi maksudnya :
"Kubur itu samaada sebuah taman Syurga ataupun sebuah lubuk api Neraka."
(Hadis Riwayat Abu Sa'id Al-Khudri r.a)

Kedua : Berbuatlah apa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan ditanya tentangnya. .

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Setiap hamba pada hari qiyamat tidak akan mengorak langkah menuju ke mana-mana selagi dia belum selesai disoal-siasat tentang empat perkara :
Pertama : Tentang umurnya di manakah dihabiskan sewaktu di dunia dahula?
Kedua : Masa remajanya, bagaimana dia menghadapi ujian di waktu itu?
Ketiga : Tentang harta, dari mana dia perolehi dan bagaimana dia membelanjakannya?
Keempat : Tentang ilmunya, apakah dia telah beramal dengan ilmu itu?"
(Hadis Riwayat Muaz bin Jabal r.a.)

Oleh itu hidup di dunia ini kita tak boleh bebas sepenuhnya kerana empat persoalan itu perlu dijawab . Jika seseorang terlepas dan dapat menjawab dengan baik maka akan selamatlah ia daripada menerima azab Allah s.w.t. Yang akan menjawab bukannya lidah manusia tetapi yang menjawab adalah amalannya dan setiap anggotanya, bumi, hari, masa dan makhluk Allah s.w.t yang lain. Mereka akan menjadi saksi dan memberi jawapan dengan tepat dan tidak ada pendustaan.

Ketiga : Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki tetapi ingat, engkau pasti akan berpisah dengannya. 

Cinta manusia sesama  manusia lain di dunia hanyalah bersifat sementara. Manusia pasti akan berpisah dengan orang yang di cintai apabial tiba masanya. Cinta pada ibu- bapa, isteri, suami, anak-anak, ahli keluarga, kekasih, sahabat, guru, dan sebagainya adalah  tidak berkekalan. Mereka yang di cintai akan mengiringi seseorang yang di cintai setakat ke kuburan saja selepas itu mereka akan pulang kerumah.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : "Tiga perkara yang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang akan bersamanya dalam kubur. Perkara tersebut ialah : Kaum kerabat, harta benda dan amalannya. Semua kaum kerabat dan harta bendanya akan pulang, manakala yang kekal bersamanya ialah amalannya "

Oleh itu banyakkanlah beramal soleh, amal ibadah dan  amal kebajikan kerana ianya akan menjadi teman setia kalian di alam barzakh.

Keempat : Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang Mukmin itu terletak pada qiamulailnya. 

Orang Mukmin yang hebat dan sentiasa menjaga hubungan hatinya dengan Allah s.w.t tidak akan meninggalkan qiyamulail kerana dengan qiyamulail akan memberi kekuatan rohani yang luar biasa untuk memikul amanah yang besar kepada Allah s.w.t.

Dalam sebuah hadis dari Bilal r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Hendaklah kamu qiamulail (solat malam), kerana sesungguhnya solat malam itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, dan mendekatkan diri kepada Allah, mencegah dari perbuatan dosa, dan menutupi dosa atau kejahatan-kejahatan dan mengusir penyakit dari badan.” 
( Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Hakim dan Baihaqi.)

Dari Sayidina Umar Ibnu Khattab, dari Nabi s.a.w bersabda maksudnya : “Sesiapa yang mengerjakan solat di waktu malam (tahajjud) serta membaguskan solatnya, Allah akan memberikan dia kemuliaan sembilan macam. Lima macam di dunia, dan empat macam di akhirat.

“Yang lima macam di dunia, ialah :
1. Allah akan memeliharanya dari segala macam bahaya.
2. Ditunjukkan tanda-tanda sebagai orang yang taat pada mukanya.
3. Ia akan dicintai di hati orang-orang Mukmin dan segenap hati manusia umumnya dan 
4. Pembicaraannya berisi hikmat ,
5. Dijadikan dia orang bijaksana, yakni dia dikurnai fikiran cerdas.

“Yang empat macam di akhirat nanti, ialah :
1. Dibangkitkan dia dari kubur, wajahnya putih bercahaya, 
2. Akan dimudahkan dia waktu dihisab, 
3. Ia akan melintas di atas shirat (titian) seperti kilat, dan 
4. Diberikan buku amalannya di tangan kanannya di hari kiamat."

Lima : Kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain.

Kehebatan orang Mukmin adalah kerana ia hanya bertawakkal kepada Allah s.w.t.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Dan (ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)."
(Surah al-Thalaq ayat 3).

Firman Allah s.w.t.yang bermaksud :
“… Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal, jika kamu benar-benar orang yang beriman.”
(Surah al-Maidah ayat 23)

Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Barangsiapa menginginkan dirinya menjadi orang terkuat hendaklah dia bertawakkal kepada Allah.”

Firman Allah s.w.t.yang bermsksud :
"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya."
(Surah At-Talaq ayat 2-3)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita muhasabah diri kita terhadap lima pesanan Jibril kepada Nabi s.a.w. Walaupun pesanan tersebut diberikan kepada baginda tetapi hakikat sebenarnya Jibril hendak memberi pesanan dan peringatan kepada semua manusia bahawa hidup di dunia ini adalah sementara dan akhirat adalah kehidupan yang kekal abadi dan kepentingan qiyamulail dan bertawakkal kepada Allah s.w.t. Semoga pesanan ini dapat kita hayati dalam kehidupan kita semua.
Read More

PETUA

Petua Bersihkan Hati

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati.oleh Pakar Motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.:

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih”

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah.Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi.Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.

5) Berma’af-ma’afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan kesalahan yang dilakukan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakanlah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya -CUBALAH!!)

8 ) Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk.

11) Bersedekah.

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat

14) Berkawan dengan ulama.

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16) Pesan pada orang, jadi baik.

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dsb),jangan dengar orang mengumpat.”
Read More

PROTOKOL YAHUDI

Protokol Yahudi Boleh Menghancurkan Umat Islam

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apabila kita bersyukur di atas nikmat Islam dan Iman yang telah kita kecapi selama ini dengan berusaha menambahkan ilmu dan amal serta ketakwaan kita  kepada Allah SWT. maka kita akan mendapat rahmat dan kasih sayang daripada Allah SWT. Jadilah kita di kalangan hambanya yang melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan apabila kita taat kepada Allah dan Rasul-Nya, kita akan tergolong di kalangan hamba-Nya yang mendapat  nikmat kesejahteraan di dunia mahupun di akhirat.

Terdapat banyak kisah-kisah yang dinyatakan oleh al-Quran bahawa bangsa Yahudi (Bani Israil) adalah satu bangsa yang jahat dan banyak tipu muslihatnya. Ramai dikalangan para Rasul berasal daripada bangsa Yahudi ini adalah kerana Allah SWT Maha Mengetahui bahawa bangsa Yahudi adalah satu bangsa yang degil, jahat dan engkar, itulah hikmah Dia mengutus ramai para Rasul dikalangan Bani Israil untuk mengajak kaum Yahudi yang jahat dan engkar dan sukar untuk menerima kebenaran daripada Allah SWT.

Masyarakat Yahudi adalah satu golongan yang sememangnya dilaknat oleh Allah SWT kerana kesesatannya dan kezalimannya menderhakai Allah dan Rasulnya serta menzalimi Umat Islam semenjak dahulu sehinggalah kini. Allah SWT amat melarang Umat Islam menjadikan mereka sebagai teman rapat dan rakan taulan khususnya dalam mengurus hal ehwal berkaitan Islam.

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Maidah ayat 51:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai pemimpin-pemimpin kamu, kerana sebahagian mereka menjadi pemimpin kepada sebahagian yang lain. Sesiapa antara kamu yang menjadikan mereka pemimpinnya, maka sesunggguhnya dia adalah daripada golongan mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim".

Berdasarkan ayat tersebut jelaslah bagi kita bahawa bangsa Yahudi adalah bangsa yang zalim dan mereka sentiasa mengadakan propaganda untuk menghancurkan ummat di dunia ini terutamanya kepada Ummat Islam. Kita melihat mereka menjajah, merampas tanah air dan membunuh Umat Islam di Palestin dan di tempat lain pula mereka membunuh semangat, akidah dan menjajah fikiran dengan pelaksanaan ghazwatul fikr iaitu bentuk penjajahan pemikiran melalui protokol Yahudi.

Sahabat yang dimuliakan,
Sekiranya kita merujuk kepada 24 protokol Yahudi, maka yang ke-empatnya adalah ditulis, "Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama serta mengikis daripada hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan menggantikannya dengan perkiraan kebendaan dan lain-lain yang melalaikan".

Protokol Yahudi ini kian mempengaruhi hidup generasi muda  sehinggakan ramai umat Islam telah di cengkam oleh pemikiran Yahudiah dan akhirnya umat Islam khususnya generasi muda kita jatuh tersungkur.

Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 120:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada engkau (Wahai Muhammad) sehingga engkau menurut millah (agama) mereka (yang telah terpesong itu)".

Di antara perkara yang menggempur pemikiran Umat Islam ialah dengan pelaksanaan‘5S' iaitu screen, smoke, sport, sing & song dan seks.

Huraiannya :

1.   ‘Screen' atau filem. Melalui filem, Yahudi berjaya melakukan propaganda  memburuk-burukkan Islam, menghina Rasulullah SAW, menggalakkan pergaulan bebas di kalangan muda-mudi, menampilkan fesyen dan budaya songsang, melahirkan fahaman dan akidah sesat dan sebagainya. Filem juga boleh mempegaruhi pemikiran umat Islam dan melemahkan semangat jihad dan lebih suka berehat-rehat.

2.    ‘Smoke' atau rokok. Melalui rokok inilah kita menyumbangkan kira-kira 10 juta dollar U.S sehari membantu ekonomi Yahudi untuk membunuh Umat Islam di Palestin. Malah melalui rokoklah akhirnya boleh melarat kepada penagihan najis dadah. Merokok tidak ada menfaat lansung kerana rokok boleh menjejaskan kesihatan dan mendatangkan banyak penyakit fizikal.

3.   ‘Sport' atau sukan. Pelaksanaan temasya sukan yang ditaja oleh syarikat-syarikat arak dan rokok dalam menjayakannya, pendedahan aurat yang nyata, pergaulan bebas dan terdapat unsur-unsur majusiah iaitu unggun api di dalam pelaksanaannya.

4.   ‘Sing & Song' atau nyanyian. Melalui nyanyian dan hiburan telah banyak memesongkan akidah Umat Islam dengan pemujaan terhadap syaitan dan wanita yang mengakibatkan kelalaian dan lupa kepada Allah dan Rasul.

5.   ‘Seks'. Penerapan budaya songsang di kalangan masyarakat terutamanya belia. Berlakunya pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan sehingga merangsang perlakuan seks yang tidak terkawal. Natijahnya ramai anak zina yang lahir dan ianya sangat mengancam generasi Islam pada masa akan datang.

Sidang yang dihormati,
Bagaimanakah cara dan kaedahnya bagi kita Umat Islam untuk mengawal daripada pengaruh  fenomena protokol Yahudi ini? Antara kaedah dan caranya ialah;

1.   Wajib bagi Umat Islam kembali kepada pegangan akidah yang ampuh pemahaman syariat yang benar dan pengamalan akhlak yang terpuji mengikut apa yang dibawa oleh Rasulullah saw kepada kita.

2.   Tarbiah dan didikan anak-anak kepada asas ilmu dan ibadah yang istiqamah adalah jaminan keselamatan generasi kita yang akan datang dan mampu menjadi benteng serangan pemikiran dan protokol Yahudi.

3.   Wajib bagi kita mengenali musuh-musuh Islam yang sentiasa memerangi aqidah, syariat dan akhlak-akhlak Islam.

4.   Wajar bagi Umat Islam mengatur strategi untuk melumpuhkan ekonomi Yahudi dengan memboikot atau memberhentikan urusan perdagangan dengan Yahudi.

5.   Umat Islam mesti berani menguasai medium dakwah alaf baru untuk menarik minat generasi muda dekat dengan Islam melalui wasilah hiburan, sukan, filem, internet dan sebagainya yang tidak bercanggah dengan syariat.

6.   Semua lapisan masyarakat bertanggungjawab menjelaskan kepada orang ramai bahayanya protokol Yahudi ini.

Pihak pemerintah, pendakwah bebas, pertubuhan Islam perlulah menganjurkan program pendidikan dan tarbiah bagi menjelaskan bahayanya protokol ‘5S'  Yahudi kepada masyarakat. Gajala sosial yang berlaku di dalam masyarakat adalah kesan daripada kejayaan protokol Yahudi menguasai akhlak dan pemikiran pemuda dan pemudi Islam.

Firman Allah SWT maksudnya : "Orang-orang kafir dari Bani Israil telah dilaknat melalui lidah (doa) Nabi Daud dan Nabi Isa Ibni Maryam. Demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu melampaui batas".  (Surah al-Maaidah ayar 78)


Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya dengan melaksanakan semua perintah Allah SWT dan menjauhi semua larangan-Nya. Pilihlah pemimpin dikalangan umat Islam yang jujur dan amanah dan tidak membawa agenda Yahudi laknatullah.

Jika kalian berhajat untuk menyelamatkan umat daripada dirosakkan oleh pemimpin jahil dan zalim maka kalian perlu berhati-hati ketika membuat pilihan dan mengundi di dalam pilihan raya. Setiap undi yang betul dan tepat mempunyai saham akhirat ia itu berbentuk ganjaran pahala atau pun undi yang salah dan silap akan menjadi bebanan dosa di akhirat nanti. Wallahualam.

Read More

PUASA

Ibadah Puasa Ramadan Melahirkan Takwa Kepada Allah SWT.

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 


Sahabat yang dirahmati Allah,
Ramadan al-Mubarak telah kita tinggalkan, dan sekarang ini saat kita sedang merayakan hari Lebaran iaitu Hari Raya Aidilfitri. Kunjung mengunjungi antara sanak saudara, sahabat- handai, teman- taulan dan bermaaf-maafan di antara satu sama lain semoga terjalin ikatan ukhwah dan silaturahim sesama saudara seagama.


Perlu kita ingin bahawa ibadah puasa yang kita kerjakan selama sebulan dibulan Ramadan akan membuahkan hasilnya iaitu TAKWA jika ibadah puasa tersebut dilaksanakan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh Allah SWT. Jika  ada kesan TAKWA pada diri kita, iaitu hati dan jiwa kita semakin hampir dengan Allah SWT, perbuatan, percakapan dan akhlak kita bertambah baik daripada sebelumnya, maka diyakini bahawa puasa kita telah diterima oleh Allah SWT. 


Puasa yang diterima oleh Allah SWT adalah puasa yang melahirkan insan soleh dan solehah, yang taat dan patuh kepada Allah SWT dan meninggalkan segala larangan-Nya. Jika dahulu dia tidak menutup aurat maka dia telah berubah menutup auratnya, jika dahulu dia selalu melambat-lambatkan solat tetapi sekarang dia solat pada awal waktunya dan berjemaah dimasjid dan jika dahulu akhlaknya tidak menceriminkan akhlak seorang muslim tetapi sekarang akhlaknya melambangkan dia seorang mukmin sejati!


Sahabat yang dimuliakan,
Daripada Abu Zar Jundub ibn Junadah dan Abu Abdul Rahman Mu'az ibn Jabal, r.a., daripada Rasulullah s.a.w. bahawa baginda bersabda yang bermaksud : "Bertakwalah engkau kepada Allah walaupun di mana engkau berada, dan iringilah kejahatan dengan kebaikan, nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan budi pekerti yang baik."(Hadis Riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan).


Berdasarkan hadis di atas Nabi SAW. mengingatkan umatnya bahawa hendaklah sentiasa bertakwa kepada Allah SWT. Takwa di sini bermaksud melaksanakan semua perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. 


Sebenarnya untuk mencapai takwa yang hakiki, bukan sekadar menghendaki kita melaksanakan perintah Allah serta meninggalkan larangan-Nya. Takwa memerlukan kita melakukan lebih daripada itu kerana ia membabitkan amalan roh dan jiwa.


Takwa membawa maksud berwaspada, berjaga-jaga dan takut kepada-Nya dengan menjauhi segala larangan-Nya. Asal dari perkataan 'ittaqa' itu juga membawa maksud menjadikannya pelindung daripada sesuatu perkara.


Jelas takwa bukan sahaja membawa maksud takut kepada Allah malah sebagai pelindung dan pemelihara daripada sebarang perkara buruk, lebih-lebih lagi perkara yang boleh membawa kita tergolong di kalangan hamba-Nya yang rugi di akhirat nanti.


Ketinggian tahap takwa apabila ia dijadikan kayu ukur kepada pemilihan hamba Allah yang dipandang mulia di sisi-Nya. Semakin tinggi takwa seseorang maka semakin mulia ia di sisi Allah.


Firman Allah SWT. yang bermaksud ; "Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya), sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan eadaan dan amalan kamu)." (Surah al-Hujurat ayat 13)


Sahabat yang dikasihi,
Sebagai pelengkap ibadah puasa fardu yang kita kerjakan iringilah dengan puasa enam hari dibulan Syawal.


Sabda Rasulullah SAW maksudnya : “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.” –( Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1164.)




Berdoalah kepada Allah SWT semoga kita sentiasa diberi kemampuan oleh Allah SWT untuk istiqamah di atas jalan Allah SWT dan menjadikan pakaian takwa sentiasa menghiasi diri kita di mana sahaja kita berada. Teruskan beramal sebagaimana kita kerjakan semasa dibulan Ramadan iaitu dengan amal-amal ibadah , qiyamulalil, bacaan al-Quran, berzikir dan beristighfar dan bersedekah.  Semoga Dia menerima semua amalan kita , mengampunkan dosa-dosa kita dan membebaskan diri kita daripada seksaan api neraka.
Read More

PUASA-PUASA SUNAT

Fadhilat-fadhilat Puasa-puasa Sunnat Sepanjang Tahun

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 
Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 
Sahabat yang dirahmati Allah,  
Terdapat beberapa puasa-puasa sunat yang dituntut untuk dilakukan sepanjang tahun. Puasa-puasa tersebut adalah seperti berikut : 

1.    Puasa enam hari dalam bulan Syawal                        

Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Hadis Riwayat Muslim)                        

Cara melakukannya yang terbaik (afdal) secara berturut-turut dan dimulakan pada hari kedua bulan Syawal, tetapi boleh dan sah dengan tidak berturut-turut, misalnya sehari puasa dua hari tidak, kemudian puasa lagi, asalkan genap enam hari didalam bulan Syawal. Malah sesetengah ulama mengharuskan puasa enam hari dalam bulan Syawal diniatkan berserta puasa qadha Ramadhan.

2.    Puasa hari 'Arafah (9 Zulhijjah)                        

Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya, Rasullullah SAW. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya." (Hadis Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)                        

Menerusi hadis daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah SAW. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag." (Hadis Riwayat Muslim)

3.    Puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram)                        

Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)

4    Puasa hari Tasu'a (Tanggal 9 Muharram)                        

Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)

PERINGATAN

Puasa sunnat pada hari ke-10 Muharram hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja maka hukumnya makruh kerana menyerupai amalan orang Yahudi.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum dan sehari sesudahnya." (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

5.    Puasa bulan Sya'aban                        

Daripada Usamah bin Zaid r.a. katanya, aku berkata: "Wahai Rasullullah, tidak saya lihat tuan hamba berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan (dalam setahun selain Ramadhan) seperti tuan berpuasa pada bulan Sya'aban." Sabda Rasullullah s.a.w.: "Bulan ini (yakni bulan Sya'aban) ialah bulan yang manusia lalai padanya antara Rajab dan Ramadhan, pada hal ia (yakni bulan Sya'aban) adalah bulan diangkat amalan kepada Tuhan seru sekelian alam, maka aku suka amalanku diangkat dan aku berpuasa." (Riwayat al-Nasai)                        

Ummu Salamah r.a. pula berkata: "Tidak pernah aku lihat Rasullullah s.a.w. berpuasa dua bulan berturut-turut melainkan pada bulan Sya'aban dan Ramadhan." (Riwayat al-Turmuzi)

6.    Puasa pada hari Isnin dan Khamis                        

Daripada Abi Hurairah r.a. daripada Rasullullah s.a.w. sabdanya: "Diperlihatkan (kehadrat Allah s.w.t.) segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis, justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)                        

Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan kepadaku." (Subul al-Salam)

7.    Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)                        

Diriwayatkan daripada Jarir r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun iaitu puasa pada hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih)

8.    Puasa selang-seli (sehari puasa sehari tidak)                        

Hadith daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Telah sampai berita kepadaku bahawa anda berpuasa pada waktu siang dan berjaga (kerana beribadah) waktu malam. Jangan buat demikian kerana untuk jasadmu atas dirimu ada habuan, untuk matamu atas dirimu ada habuan dan untuk isterimu ada habuan. Puasalah dan berbukalah. Puasa tiga hari pada setiap bulan, maka dengan demikian anda mendapat pahala sepanjang tahun." Aku berkata: " Wahai Rasullullah, aku mempunyai kekuatan (keupayaan untuk berpuasa). Sabda Baginda Rasullullah s.a.w. "Maka berpuasalah puasa NabiDaud a.s. iaitu berpuasalah sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)                        

Daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al'As katanya, telah bersabda Rasullullah sa.w. bermaksud: "Puasa yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah s.w.t. ialah solat Nabi Daud, baginda tidur separuh malam dan bangun beribadah sepertiga malam dan tidur seperempat malam dan baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

PERINGATAN

1.    Dalam mencari pahala puasa sunnat, janga tersalah hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu:

    *

      TANGGAL 1 SYAWAL (HARI RAYA AIDIL FITRI)
    *

      10 ZULHIJJAH (HARI RAYA AIDIL ADHA)HARI-HARI TASYRIQ: 11, 12 DAN 13 ZULHIJJAH
    *

      HARI SYAK MUNGKIN HARI MULA BERPUASA (30 SYA'ABAN)
    *

      SELEPAS 15 SYA'ABAN JIKA BUKAN PUASA QADHA ATAU NAZAR ATAU TIADA HUBUNGAN DENGAN PUASA PADA HARI SEBELUMNYA, ATAU BUKAN HARI YANG BIASA BERPUASA
    *

      PUASA SUNNAT BAGI WANITA TANPA IZIN SUAMI (JIKA SUAMI BERMUKIM YAKNI TAK MUSAFIR ATAU BERPERGIAN JAUH) 

2.    JANGAN PULA BERPUASA PADA HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN:

    *

      PUASA ORANG YANG SAKIT BERSANGATAN
    *

      PUASA ORANG YANG SANGAT TUA
    *

      PUASA WANITA YANG HAMIL
    *

      PUASA ORANG YANG MUSAFIR
    *

      PUASA PADA HARI 'ARAFAH BAGI ORANG YANG MENGERJAKAN HAJI
    *

      PUASA PADA HARI SABTU SAHAJA (DITUNGGALKAN)
    *

      PUASA PADA HARI JUMAAT SAHAJA (DITUNGGALKAN)
    *

      PUASA ASALNYA SUNNAT DIKERJAKAN OLEH ORANG YANG MENANGGUNG PUASA QADHA
    *

      PUASA SEPANJANG TAHUN (SEPANJANG MASA) 

3.    ORANG YANG MENGERJAKAN PUASA WAJIB DIKEHENDAKI BERNIAT PUASA PADA WAKTU MALAM. ADAPUN PUASA SUNNAT BOLEH BERNIAT PADA PAGI HARI SEBELUM TERGELINCIR MATAHARI (BELUM MASUK WAKTU ZUHUR) DENGAN SYARAT BELUM MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA

4.    NIAT PUASA TIDAK SEMESTINYA DENGAN MELAFAZKAN DALAM BAHASA ARAB, MEMADAI MELALUI NIAT DI DALAM HATI UNTUK MELAKUKAN SESUATU IBADAH KEPADA ALLAH.
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML