Thursday, January 2, 2014

AIB

Tutuplah Aib Diri Sendiri Dan Orang Lain

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap perbuatan maksiat dan dosa besar yang dilakukan oleh manusia boleh mendatangkan  kemurkaan Allah SWT. Kadangkala didatangkan musibah oleh Allah SWT keatas manusia berupa kemarau panjang, banjir besar, jerebu, tsunami, gempa bumi dan tanah runtuh. Semua ini sebagai peringatan agar manusia memikirkan balik apakan kesalahan dan dosa yang telah mereka lakukan.

Bagi orang-orang yang beriman setiap kejadian alam berupa musibah akan dijadikan sebagai pengajaran supaya mereka boleh bermuhasabah diatas kelemaham diri sendiri (banyak melakukan dosa) tetapi bagi orang kafir atau mereka yang lemah imannya semua peristiwa hanya dikaitkan dengan bencana alam tanpa dihubungkan dengan kemurkaan Allah SWT.

Allah SWT bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada para hamba-Nya dan masih menerima dan membuka pintu taubat bagi hamba-hambaNya yang ingin kembali bertaubat walaupun puluhan tahun melakukan maksiat dan dosa-dosa besar. Dalam masa yang lama Allah SWT masih menutup aib hamba-Nya dan diberi peluang untuk bertaubat.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat satu kisah seorang lelaki Bani Israil telah bermaksiat kepada Allah selama 40 tahun. Dia tidak pernah dia meninggalkan maksiatnya itu dan tidak pernah pula sekalipun dia bertaubat.

Diizinkan Allah, datang suatu tahun yang kemarau sangat panjang. Hujan tidak lagi turun, ternakan kurus kering, tanaman semuanya mati, sungai pun menampakkan dasarnya yang kering kontang.

Maka Bani Israil pun berkata kepada Nabi Musa a.s. : "Ya Musa, berdoalah kepada Allah supaya menurunkan hujan."

Maka Nabi Musa a.s. pun mengumpulkan semua Bani Israil seraya berdoa bersama : "Ya Allah turunkanlah hujan...Ya Allah turunkanlah hujan..."

Hujan masih jua belum turun. Nabi Musa a.s.selanjutnya berbicara dengan Allah SWT : "Ya Tuhanku, mengapakah hujan masih belum turun?"

Maka Allah SWT mewahyukan kepada Nabi Musa a.s.: "Aku tidak akan turunkan hujan kerana ada seorang lelaki di antara kamu yg telah bermaksiat kepada-Ku selama 40 tahun. Kerana maksiatnya itu, Aku menahan hujan dari turun."

Maka Nabi Musa a.s.berkata : "Jika demikian, apa harus aku lakukan?"

Maka firman Allah : "Keluarkannya dari tempat ini."

Maka Nabi Musa pun berkata kepada kaumnya :"Wahai Bani Israil, di antara kita ini ada seorang yang telah bermaksiat kepada Allah selama 40 tahun. Dan kerana maksiatnya itulah Allah telah menahan hujan dari turun. Dan Dia tidak akan menurunkan hujan sehinggalah si pemaksiat itu keluar meninggalkan kita. Maka, keluarlah dari sini siapa pun kamu wahai pemaksiat!"

Orang yang melakukan maksiat itu pun sedar dialah yg dimaksudkan itu. Dia pun melihat sekelilingnya, mengharapkan ada seorang lain darinya akan keluar. Tetapi tiada seorang pun keluar.

Maka si pemaksiat ini pun mula bermunajat kepada Allah : "Ya Tuhanku, aku telah bermaksiat kepada-Mu selama 40 tahun... Kau menutup maksiatku itu dari pengetahuan ramai... Dan jika aku keluar pada hari ini, maka akan terbongkarlah aibku... Aku berjanji kepada-Mu aku tidak akan kembali lagi melakukan maksiat ini... Ampunilah aku ya Allah... Tutupilah aibku ya Allah..."

Maka dengan kehendak-Nya, hujan pun mula turun.

Nabi Musa pun menjadi hairan, "Ya Rabb, Kau telah turunkan hujan, tetapi tiada seorang pun yang keluar meninggalkan kami."

Maka kata Allah SWT, " Wahai Musa, Aku turunkan hujan kerana kegembiraan Ku dengan taubat hamba-Ku yang telah bermaksiat selama 40 tahun itu."

Maka kata Nabi Musa : "Tunjukkanlah aku siapa orang itu, supaya dapat aku sampaikan berita gembira ini."

Kata Allah SWT : "Wahai Musa, dia telah bermaksiat kepada-Ku selama 40 tahun dan aku menutup maksiatnya itu. Maka adakah pada hari dia kembali kepada-Ku aku mendedahkan siapa dia?"

Sahabat yang dikasihi,
Jika Allah SWT telah menutup aib seorang hamba-Nya yang telah melakukan maksiat selama 40 tahun dan mengampunkan dosa-dosanya ketika mana dia bertaubat kenapakah kita tidak boleh menutup aib saudara-saudara kita ? Walaupun maksiat yang pernah dilakukan semasa mudanya. Kenapakan kita suka sangat mendedahkan aib orang lain walaupun kita mengetahui mendedahkan aib adalah satu dosa besar yang sangat dibenci oleh Allah SWT. Mungkin orang yang memiliki aib itu telah bertaubat kepada Allah SWT tetapi kita masih seronok mengaibkannya.

Allah SWT tidak suka kita membuka aib orang lain dan juga membuka aib kita sendiri . Ada dikalangan kita suka menceritakan kejahatan-kejahatan yang pernah dilakukan dahulu iaitu dimasa yang lampau dan merasa megah pula dengan perbuatan maksiat tersebut.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Orang yang menutupi aib orang lain di dunia, Allah akan menutupi (aib) nya pada hari kiamat.” (Hadis Riwayat Muslim)

Sekiranya kita sendiri melakukan kesalahan atau maksiat, sesuatu yang aib kerana kelalaian, maka sembunyikanlah dan jangan membicarakannya pada orang lain. Membicarakannya kepada orang lain juga merupakan suatu perkara yang dosa. Apatah lagi jika ia membuat diri ini menjadi popular kerana kesalahan itu. Yang demikian itu akan menjadi penghalang pintu menuju Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Semua umatku (yang bersalah) pasti dimaafkan, kecuali orang-orang yang membeberkan (menceritakan kesalahannya kepada masyarakat tanpa perasaan bersalah). Orang yang membeberkan kesalahannya adalah orang yang melakukan satu perbuatan (dosa) di malam hari, kemudian masuk pagi hari dan Allah menutupi kesalahannya. Namun kemudian dia bercerita kepada orang lain, ‘Wahai Fulan, aku telah melakukan ini dan itu tadi malam.’ Allah menutupi perbuatannya itu dan dia membuka tutup itu di pagi hari.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Berhati-hatilah bila kalian berbicara jangan sampai bicara kalian boleh mendatangkan kemurkaan Allah SWT dan boleh mencampakkan diri kalian ke neraka. Displinkanlah diri kalian dan lidah kalian supaya tidak mudah membicarakan sesuatu yang boleh membuka aib orang lain hatta aib diri sendiri . Jika tidak perlu berkata-kata maka lebih baik diam (berzikir di hati) dan bersikap tawaduklah kerana sifat tawaduk adalah ciri-ciri orang bertakwa.

Read More

RAMUAN ORANG TAKWA

Orang Mukmin Sentiasa Yakin Dengan Janji-janji Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Diceritakan pada suatu ketika yang lalu, terdapat seorang lelaki beriman yang soleh. Dia tidak disenangi oleh raja yang zalim kerana ketegasan dan keberaniannya menyuarakan kebenaran. Dia ditangkap dan disumbatkan dalam penjara dengan cara yang begitu kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Beberapa hari kemudian dia dilawati seorang pesuruh raja untuk meninjau keadaannya dalam penjara. Alangkah terkejutnya pesuruh tersebut apabila dia mendapati lelaki mukmin itu berada dalam keadaan tenang, riang dan gembira. Dia bertanya penuh kehairanan. Apakah rahsia kebahagiaannya sedangkan dia terkurung di dalam bilik sempit. Dikelilingnya dinding serta tembok yang sepi?

Mukmin yang soleh pun menjawab :
“Setiap hari aku mengambil ubat yang terdiri daripada tujuh ramuan. Ubat itulahyang menjadikan aku seperti yang awak lihat.”

Pesuruh itu bertanya dengan penuh kehairanan ingin mengetahuinya. “Apakah ubat yang awak ambil dan apakah ramuannya?”

Mukmin soleh itu pun menjawab :
Ramuan Pertama : Aku yakin kepada Allah. Sesungguhnya yakin kepada Allah sepenuhnya menjadi aku tenang menerima apa saja ketentuan Allah keatas diriku. Aku yakin apa yang ditentukan-Nya itu yang lebih baik untukku. Sekalipun pada zahirnya aku nampak tidak baik.

Ramuan Kedua : Aku yakin bahawa ketentuan Allah pasti akan terlaksana. Tiada siapa dapat lari darinya. Sesungguhnya tiada siapa yang boleh menolak ketetapan-Nya. Maka semestinyalah aku redha dengan ketetapan Allah, tidak merintih dan menyesalinya.

Ramuan Ketiga: Aku yakin bahawa apa yang aku hadapi hari ini merupakan ujian daripada Allah.Kejayaan didalam sesuatu ujian hanya boleh dicapai dengan bersabar serta mengharapkan ganjaran daripada Allah. Dan aku sentiasa meletakkan harapan yang tinggi bahawa Allah akan menggantikan untukku keadaan yang lebih baik samaada di dunia dan akhirat. Dengan itu aku tidak di himpit kerisauan dan keluh kesah.

Ramuan Keempat : Aku yakin bahawa jika aku tidak sabar maka apalah gunanya aku merintih? Pastinya rintihan hanya akan menambahkan kesedehan, kerisawan, keluh kesah yang akhirnya membawa padah tidur tak lena, makan tak selera dan ibadah tak bahagia.

Ramuan Kelima : Adalah tidak mustahil aku akan ditimpa bencana yang lebih teruk daripada apa yang di alami sekarang. Lantaran itu aku bersyukur kepada Allah terhadap bencana yang aku terima ini Bukankah pepatah ada menyebut ‘sesiapa yang melihat kesusahan orang lain akan merasa ringan kesusahan yang ditanggungnya’.

Ramuan Keenam : Musibah yang menimpa diriku bukan pada agamaku. Sesungguhnya yang sebenar-benar musibah itu ialah musibah pada agama iaitu apabila seseorang insan berada didalam kesesatan, kefasikan atau kekufuran. Adapun musibah yang lain daripada itu, sama ada terhadap harta, anak atau diri sendiri semua itu ringan sahaja. Kesannya pun hanya seketika berbanding dengan musibah pada agama serta kesesatannya. Lantaran itu Rasulullah s.a.w. berdoa maksudnya : “ Wahai Tuhanku, janganlah Engkau jadikan musibah kami ke atas agama kami”

Ramuan Ketujuh : Dan yang akhir, sesungguhnya aku sedang menanti pertolongan daripada Allah. Dari satu detik ke satu detik kerana sesungguhnya semua urusan itu di tangan Allah. Berterusannya sesuatu keadaan itu adalah sebahagian daripada perkara yang mustahil.

Firman Allah SWT. yang bermaksud “…Dan demikianlah Kami tukar gantikan hari-hari itu di antara manusia…” (Surah Ali- Imran ayat 140)

Sahabat yang dikasihi,
Demikian besarnya erti keyakinan kepada Allah SWT. Sesungguhnya apa yang dianggap oleh mukmin yang soleh itu merupakan menifestasi rahmat keyakinan yang dianugrahkan Allah kepadanya.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Apa-apa rahmat yang dibukakan Allah kepada manusia, maka tidak ada yang akan dapat menahannya. Dan apa-apa yang ditahan-Nya, maka tidak ada yang akan dapat memberikannya selepas itu. Dia maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.

Oleh itu untuk mendapat ciri-ciri mukmin sejati kalian perlulah yakin kepada Allah, beriman sepenuhnya kepada Allah, pegangan yang mantap, kepercayaan yang utuh serta ketenangan hati yang padu terhadap ke Esaan Allah, yakin sepenuhnya terhadap kekuasaan-Nya, kekuatan-Nya, keagongan-Nya dan kebijaksanaan-Nya.

Hidaya-Nya sahajalah yang sebenar-benar petunjuk.Tidak ada lagi selain daripada petunjuk-Nya kecuali kesesatan. Sesungguhnya sesiapa yang memelihara Allah, Allah akan memeliharanya. Sesiapa yang bertawakal kepada-Nya, sesungguhnya pertolongan Allah akan tiba. Setiap apa yang ditakdirkan oleh-Nya itulah yang terbaik. Semua kesudahan yang baik adalah untuk mereka yang bertakwa tiada permusuhan kecuali keatas orang-orang yang zalim.
Read More

UJIAN ALLAH 2

Ujian Allah Dengan Nikmat

Hakikat kehidupan ini adalah ujian dari Allah s.w.t. Kesenangan dan kesusahan yang dialami oleh seseorang bukanlah pada hakikat yang sebenarnya. Firman Allah s.w.t;

الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

Maksudnya; "Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: 'Kami Telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya Kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 1-3).

Nabi Sulaiman a.s. tatkala diberikan berbagai kelebihan, berkata;

قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

Maksudnya; "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia".

Menjadi kewajipan kepada setiap manusia untuk bersyukur atas nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada kepada mereka. Manusia akan merasa gembira apabila menerima nikmat daripada Allah s.w.t dan merasakan mereka disayangi dan dimuliakan oleh Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t;
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ

Maksudnya; "Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".(Surah Al-Fajr ayat 15)

Namun umat Islam yang beriman harus berhati-hati dan waspada, perlu menyedari dan merasakan bahawa nikmat kesenangan didunia ini bukan nikmat yang sebenarnya tetapi ia merupakan satu ujian dari berbagai ujian yang Allah berikan kepada manusia samada mereka ingat kepada Allah lalu bersyukur dengan nikmat tersebut dan Allah akan tambahkan lagi nikmatnya, atau sebaliknya mereka lupa lalu menjadi manusia yang sombong dan kufur kepada Allah s.w.t dan mereka akan diberikan azab yang sangat berat. Firman Allah s.w.t;

فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 

Maksudnya; "Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: 'Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku'. Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak Mengetahui.' (Surah Al-Zumar ayat 49).

Manusia biasanya apabila diuji dengan kepayahan dan kesusahan, mereka akan mudah ingat kepada Allah, lalu mereka bersabar, kembali kepadaNya dan meminta pertolongan kepadaNya. Sebaliknya apabila diuji dengan kesenangan dan kenikmatan, mereka mudah lupakan Allah. Firman Allah s.w.t;

وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْأِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَؤُوسٌ كَفُورٌوَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ 
Maksudnya; " Dan jika Kami rasakan kepada manusia suatu rahmat (nikmat) dari Kami, kemudian rahmat itu kami cabut daripadanya, Pastilah dia menjadi putus asa lagi tidak berterima kasih. Dan jika Kami rasakan kepadanya kebahagiaan sesudah bencana yang menimpanya, nescaya dia akan berkata: 'Telah hilang bencana-bencana itu daripadaku'; Sesungguhnya dia sangat gembira lagi bangga." (Surah Hud ayat 9-11)
Firman Allah swt;
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْأِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ

Maksudnya; "Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka, Maka ia banyak berdo'a." (Surah Fussilat ayat 51).

Orang yang diuji dengan diberikan kenikmatan, sekiranya mereka bersyukur, mereka akan mendapat kedudukan yang tinggi disisi Allah s.w.t. Tetapi sebaliknya sekiranya merek kufur terhadap nikmat Allah mereka akan disiksa oleh Allah s.w.t dengan azab yang sangat berat. Oleh itu janganlah kita terlalu seronok atau terlalu gembira apabila dianugerahkan nikmat kerana sebenarnya ia merupakan ujian dari Allah s.w.t, janganlah sombong, janganlah lupa diri, janganlah menjadi seperti kacang lupakan kulit, sebaliknya sentiasalah bermuhasabah dan ingatlah Alllah supaya kita berjaya dengan ujian nikmat yang diberikan dan menjadi hamba yang bersyukur.


Ibnu Qayyim al-Juzi berkata; sesiapa yang bersabar dalam keadaan senang dan mewah dari melakukan maksiat, sesungguhnya ia telah selamat dari fitnah harta, sedangkan ia boleh melakukan maksiat dengan kesenangan yang dimiliki, maka ia mendapat pahala yang besar atas kesabaran tersebut.

Read More

UJIAN ALLAH

Orang Mukmin Bersabar dan Tenang Menghadapi Ujian Daripada Allah SWT
أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hidup di dunia ini adalah penuh dengan ujian dan dugaan daripada Allah SWT. Ujian yang diberikan oleh Allah SWT terhapat hamba-hamba-Nya di dunia adalah untuk Dia memilih siapa diantara mereka  yang beriman dan bertakwa atau mereka yang kufur dengan nikmat-Nya dan tidak bersyukur.

Sesiapa yang bersabar dan sentiasa reda dengan ketetapan Allah SWT dan tidak melupakan asal-usulnya sebagai hamba yang lemah dan serba kekurangan akan menjadi insan soleh yang bersyukur dan tetap istiqamah di atas jalan Allah SWT.

Di zaman dahulu terdapat 3 orang daripada Bani Israil yang diuji oleh Allah SWT dengan penyakit dan kemiskinan kemudiaan dipulihkan-Nya dan menjadi hamba Allah yang kaya-raya. Tetapi ada diantara mereka yang kufur nikmat Allah SWT dan ada diantaranya yang bersyukur.

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud :
“Bahawa sesungguhnya ada tiga orang daripada Bani Israil yang masing-masing mempunyai kekurangan. Seorang daripadanya berpenyakit sopak , seorang botak dan yang seorang lagi buta. Allah menguji mereka , dengan mengutuskan malaikat.

Malaikat itu datang kepada si sopak dan bertanya :
“Apakah sesuatu yang paling engkau inginkan?”
Si sopak menjawab , “Saya menginginkan paras yang tampan dan kulit yang cantik, serta hilang penyakit yang menyebabkan orang jijik untuk mendampingiku.”
Maka malaikat itu lantas mengusap si sopak dan kemudian hilangkan penyakit yang menjijikan itu serta ia di beri paras yang tampan, dan kulit yang cantik.
Malaikat itu bertanya lagi, “Harta apa yang paling engkau mahukan?”
Si sopak menjawab , “Saya ingin menjadi usahawan penternak unta yang berjaya.”
Kemudian dia di beri unta yang sedang bunting sepuluh bulan, dan malaikat tadi berkata :
“Semoga Allah memberi berkah dan rahmat atas apa yang kau terima”

Kemudian malaikat itu pergi kepada si botak dan bertanya :
“Apakah yang paling kau inginkan?”
Si botak menjawab : “ Rambut yang rapi dan hilangnya penyakit yang menjadikan orang jijik kepadaku ini.” Malaikat lantas mengusap si botak dan selepas itu hilanglah penyakit dan tumbuhlah rambut yang cantik rapi di kepalanya. Malaikat bertanya lagi, “Harta apa yang paling kau inginkan?” si botak menjawab, “Saya ingin menjadi usahawan penternak lembu yang maju.” Kemudian dia diberikan lembu yang sedang bunting dan malaikat tadi berkata, “Semoga Allah memberi berkah dan rahmat atas apa yang kau terima.”

Kemudian malaikat pergi pula kepada si buta dan bertanya, “Apakah sesuatu yang paling kau inginkan?” si buta menjawab, “Allah mengembalikan penglihatanku sehingga aku dapat melihat.” Malaikat lantas mengusap si buta dan Allah mengembalikan penglihatan si buta. Malaikat itu bertanya lagi, “Harta apa yang paling engkau mahukan?” si buta menjawab, “Saya ingin menjadi penternak kambing.” Kemudian dia diberikan kambing yang sedang bunting.

Lama-kelamaan unta, lembu dan kambing milik mereka berkembang biak sehingga memenuhi satu kawasan. Lantas datanglah malaikat sebagai ujian daripada Allah. Malaikat itu menyamar sebagai seorang yang berpenyakit sopak seperti keadaannya dulu sambil berkata, “Saya seorang miskin dan telah kehabisan bekal di tengah perjalanan dan tidak menggantung harap kecuali kepada Allah SWT kemudian kepadamu. Saya benar-benar meminta pertolongan kepadamu dengan izin Allah yang telah memberi engkau paras yang tampan dan kulit yang halus serta kekayaan. Saya meminta kepadamu seekor unta untuk bekal melanjutkan perjalanan saya.”

Si sopak berkata,”saya tidak dapat memberikan apa-apa kepadamu.” Malaikat itu berkata,”Kalau tidak salah saya, saya penah kenal denganmu, bukankah kamu dulu orang yang mempunyai sakit sopak dan orang-orang jijik kepadumu, dan bukankah kamu dulu orang miskin lalu Allah memberi rahmat kepadamu? “ si kaya yang sebelumnya sopak itu berkata, “Sesungguhnya saya mempunyai harta kekayaan ini daripada nenek moyang saya.” Malaikat berkata, “Jika kamu berdusta maka semoga Allah SWT. mengembalikan kamu seperti keadaanmu semula.”

Kemudian malaikat datang kepada si botak dengan menyerupai orang yang berpenyakit botak sepertinya dahulu dan berkata seperti apa yang diperkatakan kepada si sopak. Si botak menjawab seperti si sopak. Kemudian malaikat itu berkata, “Jika kamu berdusta, semoga Allah menjadikan kamu seperti keadaan asalmu.”

Malaikat meneruskan perjalanannya ke tempat si buta dengan menyerupai orang buta seperti keadaan si buta dan berkata, “Saya seorang msikin dan telah kehabisan bekalan. Saya benar-benar minta pertolonganmu dengan izin Allah yang telah mengembalikan penglihatanmu, iaitu saya meminta satu ekor kambing untuk bekalan dalam melanjutkan perjalanan saya.”

Si buta menjawab, “Saya dulu juga seorang yang buta kemudian Allah mencelikkan penglihatan saya. Dan dulu Allah memberi kekayaan seperti ini, maka ambillah apa yang kau inginkan. Demi Allah, saya tidak akan menghalangmu daripada mengambil apa jua yang kau kehendaki kerana Allah.” Mendengar jawapan ikhlas itu, malaikat itu berkata, “Peliharalah harta kekayaanmu, sebenarnya kamu hanyalah diuji dan Allah benar-benar reda terhadap kamu dan Allah telah memurkai kedua-dua kawanmu.”

(Hadis Riwayat al- Bukhari)

Sahabat yang dimuliakan,
Kisah yang di ceritakan oleh Rasulullah SAW  ini adalah pada zaman Bani Israil bagaimana Allah SWT. telah menguji umat terdahulu. Pengajaran dan moral dari kisah ini adalah untuk kita semua mengambil iktibar sebagai umat Rasulullah SAW. Ujian Allah SWT tetap berlaku kepada setiap hamba-hamba Allah SWT yang mengaku beriman Allah SWT  dan rukun-rukun Iman yang lain. Ujian Allah SWT. ini datang dalam berbagai bentuk bergantung sejauh mana hubungan hati kita dengan Allah SWT.

Apabila Allah SWT memberikan kekayaan dan kemewahan harta benda di jalan yang tiada di sangka-sangka , adakah kita tetap menjadi hamba Allah SWT  yang bersyukur?
Apabila Allah SWT. menguji kita dengan kesempitan hidup dan tidak mempunyai harta, adakah kita akan menjadi hamba Allah SWT yang tenang dan bersabar?
Apabila Allah SWT. menguji kita dengan kesakitan (penyakit) adakah kita reda dengan ketentuanNya , dan berusaha dan berikhtiar untuk mencari ubatnya ?

Jawapannya ada pada diri kita sendiri, “ tepuk dada tanya iman”. Kita kena melatih hati dan pemikiran kita supaya positif setiap masa dan ketika dan sentiasa baik sangka dengan Allah SWT . Meyakini bahawa setiap peristiwa yang berlaku semuanya mengandungi ikhmah dan kebaikan, segala ujian Allah SWT. ini adalah untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita kepada-Nya.

Sahabat yang dikasihi,
Pengajaran-pengajaran yang boleh di perolehi daripada kisah diatas adalah seperti berikut :

1. Anjuran untuk berlemah lembut dan memuliakan orang-orang yang lemah dan miskin, memenuhi keperluan mereka, tidak melukakan hati mereka dan tidak menghina mereka.

2. Allah SWT. pasti menguji hamba-hambaNya untuk mengetahui antara mereka siapa yang bersyukur dan kufur nikmat, siapa yang soleh dan ingkar.

3. Kita wajib bersyukur dengan nikmat Allah SWT dan dilarang kufur serta mengingkari nikmat.

4. Malaikat mampu datang dan menyamar sebagai manusia dan lainnya.

5. Kisah ini menjelaskan keutamaan bersedekah.

6. Bakhil dan kedekut adalah perbuatan yang di cela oleh Islam.
Read More

UJUB

Jauhi Sifat Ujub Kerana Boleh Mendatangkan Kemurkaan Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Untuk mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan sifat ujub dan ciri-cirinya , maka terdapat 10 definasi ujub iaitu :

1. Ujub adalah satu sifat yang mempunyai kaitan yang rapat dengan sifat takbur dan riyak.

2. Ujub bererti berasa hairan dengan keistimewaan dan kelebihan diri sendiri. Ini juga berkait rapat dengan kelebihan dari segi  kecantikan , kepandaian, keturunan, kekayaan dan lain-lain.

3. Ujub terjadi apabila seseorang itu merasa kagum akan kelebihan dan kebolehan yang diberikan llahi kepada dirinya, di mana kebiasaaanya kelebihan dan kebolehan itu menjadikan dia kelihatan istimewa jika dibandingkan dengan orang lain. Dirinya merasa hebat dengan apa yang diberikan Allah lantas terpesona dengan kelebihan dan kebolehannya itu sendiri.

4. Ujub itu sememangnya ditegah Islam dan perasaan ujub itu boleh menyebabkan seseorang yang pada asalnya peramah dan merendah diri namun akhirnya menjadi sombong dan bongkak. Ia juga boleh menyebabkan seseorang itu memandang rendah pada orang lain dan meremeh-remehkan kelebihan dan kebolehan insan lain.

5. Ujub ini menunjukkan pergolakan didalam hati diantara ikhlas dan kebanggaan dirinya, lalu rasa takjub dengan keupayaannya melebihi segala-galanya didalam amal kebajikannya.

6. Ujub adalah satu sifat yang  tercetus dengan kelebihan diri sendiri dan merasakan dirinya melebihi dari orang lain. Sifat ego, berbangga diri, sombong terhasil dari sifat ujub.

7. Ujub ini dikelasifikasikan sebagai penyakit rohani yang melanda jiwa atau hati manusia. Penyakit ini merupakan penyakit yang merbahaya kepada manusia dan bertindak menghapuskan kebaikkan (silent killer) yang telah dilaksanakan oleh seseorang hamba.

8. Ujub biasanya terdapat kepada mereka-mereka yang pandai, baik pandai didalam bidang agama ataupun didalam hal-hal duniawi. Maka timbulkan perasaan, "Aku tak baca pun dah tahu", atau "hebat juga aku ini". Ibadat yang dilakukan oleh orang yang ujub akan berkisarkan tentang kemampuna dirinya melakukan kebajikan atau ibadat, kalau bukan kerana 'dirinya', tidak mungkin ibadat atau amal kebajikan itu dapat dilakukan. Orang sekarang panggil 'syok sendiri'. Percantuman daripada sifat riyak dan sifat ujub ini akan terpancar didalam sifat takabur.

9. Ujub ini akan menyebabkan seseorang tidak mahu berusaha. Ujub akan menyebabkan seorang insan tidak mahu berusaha lebih kerana beranggapan sudah memilikinya.

10. Orang yang memiliki sifat ujub dengan pendapat akan sentiasa berpada dengan ilmu yang dimilikinya dan tidak berusaha menambahkan kearah yang lebih banyak ilmu. Orang yang ujub dengan pendapatnya  akan beranggapaan bahawa pendapatnya adalah benar manakala pendapat-pendapat lain adalah salah. Sifat ujub membawa kepada sifat takabur.

Dalil al-Quran mengenai sifat ujub :

1. Kisah Qarun. (Kufur dan lupa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala)

Firman Allah SWT maksudnya : “Dia (Qarun) berkata: 'Sesungguhnya aku hanya diberi (harta itu), semata-mata kerana ilmu yang ada padaku." (Surah al-Qashash ayat 78)

Qarun bersifat ujub kerana dia merasakan bahawa harta yang banyak yang dia miliki adalah hasil daripada kepandaiannya mengumpulkan harta dan perniagaan yang dia usahakan, sedangkan asalnya dia adalah seorang yang miskin dan tidak memiliki apa-apa kepandaian. Berkat daripada pertolongan dan doa Nabi Musa a.s yang menyebabkan Allah SWT mengurniakan harta yang banyak kepadanya. Ini adalah ujian daripada Allah SWT untuk melihat adakah Qarun hendak bersyukur dan taat kepada-Nya. Ujub yang dimiliki Qarun adalah rasa bangga dengan nikmat yang ada tanpa mengaitkan dengan pemberian daripada  Allah SWT.

Begitu banyak nikmat yang diterima seorang hamba, tetapi ia lupa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang telah memberinya nikmat itu. Sehingga hal itu menggiringnya kepada penyakit ujub, ia membanggakan dirinya yang sebenarnya tidak patut untuk dibanggakan.

2. Kisah Perang Hunain. (Berbangga dengan bilangan yang ramai)

Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri." (Surah at-Taubah ayat 25.)

Tentera Islam merasa ujub dan bangga diri apabila mempunyai bilangan anggota  yang ramai di dalam Perang Hunain dan merasakan pasti beroleh kemenangan kerana dengan bilangan yang sedikit dalam Perang Badar dan peperangan yang lain boleh berjaya inikan pula dengan bilangan yang ramai, hati dan jiwa tidak lagi bergantung kepada Allah SWT . Akibatnya bumi yang luas menjadi sempit dan keadaan kocar kacir hingga adalah terpaksa berundur kebelakang.

3. Membalas penghormatan orang lain untuk mengelakkan perasaan ujub.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman maksudnya : “Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa).” (Surah an-Nisa’ ayat 86)

Islam melarang kita berbangga diri apabila orang memberi penghormatan kepada kita, sepatutnya kita membalas penghormatan dengan penghormatan yang lebih baik atau serupa supaya terhindar daripada sifat ujub dalam diri kita.

4. Orang mukmin yang percaya perkara ghaib tidak akan menyombongkan diri dan tidak ada sifat ujub.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang percaya pada keterangan Kami, ialah orang yang apabila dibaca ayat-ayat itu kepada mereka, mereka sujud, tasbih memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri. Mereka meninggalkan tempat tidurnya menyeru Tuhannya dengan perasaan penuh kecemasan dan pengharapan dan mereka membelanjakan (di jalan kebaikan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka," (Surah as-Sajadah ayat 15-16)

5. Allah SWT amat membenci kepada hamba-hamba-Nya yang sombong, angkuh dan suka membanggakan diri.

Firaman Allah SWT maksudnya : "Dan janganlah kamu memalingkan wajah dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh. Sungguh, Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri," (Surah Luqman ayat 18)

Letakkanlah segala penghargaan terhadap kelebihan dan kebolehan itu pada Allah dan ketahuilah bahawa segala kekurangan dan kelemahan itu datangnya dari diri sendiri. Labuhkanlah rasa kagum itu pada Allah, dan terpesonalah pada kekuasaan Allah, bukan pada diri.

Dalil-dalil hadis mengenai sifat ujub :

1. Memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya.

Orang yang terkena penyakit ujub akan memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya dan mengang-gapnya bagai angin lalu.

Nabi SAW telah mengabarkan kepada kita dalam sebuah hadis maksudnya : “Orang yang jahat akan melihat dosa-dosanya seperti lalat yang hinggap di hidungnya, dengan mudah dapat diusirnya hanya dengan mengibaskan tangan. Adapun seorang mukmin melihat dosa-dosanya bagaikan duduk di bawah kaki gunung yang siap menimpanya.” (Hadis Riwayat Bukhari)

2. Berlebih-lebihan dalam memuliakan dan menghormati.

Barangkali inilah hikmahnya Rasulullah SAW melarang sahabat-sahabat baginda untuk berdiri menyambut baginda. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud, Rasulullah SAW  bersabda “Barangsiapa yang suka agar orang-orang berdiri menyambutnya, maka bersiaplah dia untuk menempati tempatnya di neraka.” (Hadis Riwayat Tirmidzi, beliau katakan: hadis ini hasan)

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda maksudnya :
“Janganlah kamu berdiri menyambut seseorang seperti yang dilakukan orang ajam (bukan Arab) sesama mereka.” (Hadis Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah dari Abu Umamah

3. Lengah terhadap akibat yang timbul dari penyakit ujub.

Sekiranya seorang insan menyadari bahawa ia hanya membuat dosa dari penyakit ujub yang menjangkiti dirinya dan menyadari bahawa ujub itu adalah satu dosa sedikitpun ia tidak akan bersikap dengan sifat ujub.

Apalagi jika ia merenungi sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :”Sesungguhnya seluruh orang yang sombong akan dikumpulkan pada hari kiamat bagaikan semut yang diinjak-injak manusia.”

Ada seseorang yang bertanya: “Wahai Rasulullah, bukankah seseorang itu ingin agar baju yang dikenakannya bagus, sandal yang dipakainya juga bagus?”

Rasulullah menjawab: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, dan menyukai keindahan, hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.” (Hadis Riwayat Muslim dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu)

4. Azab dan pembalasan cepat ataupun lambat. Seseorang yang terkena penyakit ujub pasti akan merasakan pembalasan atas sikapnya itu. Dalam sebuah hadis disebut :
Rasulullah S.A.W. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (merasakan dirinya lawa). Lalu Allah tenggelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat," (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hukuman ini dirasakannya di dunia akibat sifat ujub. Seandainya ia lulus dari hukuman tersebut di dunia, yang jelas amalnya pasti terhapus.


Dengan begitu kita harus berhati-hati dari sifat ujub ini, dan hendaknya kita memberikan nasihat kepada orang-orang yang terkena penyakit ujub ini, yaitu orang-orang yang menganggap hebat amal mereka dan mengecilkan amal orang lain.


5. Dalilnya adalah hadis yang menceritakan tentang seorang yang bersumpah atas nama Allah bahwa si Fulan tidak akan diampuni, ternyata Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengampuni si Fulan dan menghapus amalnya sendiri.

Dalam sebuah hadis qudsi disebutkan bahawa seorang lelaki berkata: “Allah tidak akan mengampuni si Fulan! Maka Allah Subhanahu Wa Ta’ala pun berfirman:

“Siapakah yang lancang bersumpah atas namaKu bahwa Aku tidak mengampuni Fulan?! Sungguh Aku telah mengampuninya dan menghapus amalanmu!”
(Hadis Riwayat Muslim)


6. Bergaul dengan orang yang terkena penyakit ujub akan terikut sama.

Tidak syak lagi bahwa setiap orang akan mencontohi tingkah laku sahabatnya. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri bersabda yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (bersahabat) dengan orang soleh dan orang yang buruk adalah bagaikan bersahabat dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Teman akan membawa pengaruh yang besar dalam kehidupan seseorang.

Kisah sahabat Rasulullah SAW (Saidina Umar al-Khattab r.a dengan Jabalah bin Al-Aiham)

1. Berbangga-bangga dengan nasab dan keturunan adalah memiliki sifat ujub.

Seorang insan terkadang memandang mulia diri-nya karena darah biru yang mengalir di tubuhnya. Ia menganggap dirinya lebih utama dari si Fulan dan Fulan. Ia tidak mau mendatangi si Fulan sekalipun berkepentingan. Dan tidak mau mendengarkan ucapan si Fulan. Tidak syak lagi, ini merupakan penyebab utama datangnya penyakit ujub.

Dalam sebuah kisah pada zaman khalifah Umar radhiyallahu ‘anhu disebutkan bahawa ketika Jabalah bin Al-Aiham memeluk Islam, ia mengunjungi Baitullah Al-Haram. Sewaktu tengah melakukan thawaf, tanpa sengaja seorang Arab badui menginjak kainnya. Tatkala mengetahui seorang Arab badui telah menginjak kainnya, Jabalah langsung melayangkan tangannya memukul si Arab Badui tadi hingga terluka hidungnya. Si Arab Badui itu pun mengadu kepada Umar radhiyallahu ‘anhu kerana tindakan Jabalah tadi memukul dirinya.

Umar radhiyallahu ‘anhu pun memanggil Jabalah lalu berkata kepadanya: “Engkau harus diqisas wahai Jabalah!”

Jabalah membalas: “Apakah engkau menjatuhkan hukum qisas atasku? Aku ini seorang bangsawan sedangkan ia (Arab Badui) orang yang rendah darjatnya!”

Umar radhiyallahu ‘anhu menjawab: “Islam telah menyamaratakan antara kalian berdua di hadapan hukum!”

Tidakkah engkau ketahui bahwa:

Islam telah meninggikan derajat Salman seorang pemuda Parsi
Dan menghinakan kedudukan Abu Lahab kerana syirik yang dilakukannya.

Ketika Jabalah tidak mendapatkan alasan untuk melepaskan diri dari hukuman, ia pun berkata: “Berikan aku waktu untuk berfikir!”

Ternyata Jabalah melarikan diri pada malam hari. Diriwayatkan bahwa Jabalah ini akhirnya murtad dari agama Islam, lalu ia menyesali perbuatannya itu. Wal ‘iyadzubilla

Pandangan ulama mengenai sifat ujub :

1. Ibn Utsaimin berkata : "Walaupun pembalasan akan dilakukan keatas mereka yang riyak di hari akhirat, Allah SWT akan mendedahkan orang yang riyak dan ujub mengenai niat jahatnya. Nabi SAW bersabda maksudnya :  "... Barangsiapa yang riyak, Allah akan mendedahkannya" (Hadis Riwayat Bukhaari, 6134; dan Muslim; 2986).

2. Bisyr Al-Hafi mendefenisikan ujub sebagai berikut: “Yaitu menganggap hanya amalanmu sahaja yang banyak dan memandang remeh amalan orang lain.”

3. Salah seorang ulama salaf pernah berkata: “Seorang yang ujub akan tertimpa dua kehinaan, akan terbongkar kesalahan-kesalahannya dan akan jatuh martabatnya di mata manusia.”

4.  Al-Fudhail bin Iyadh rahimahullah berkata: “Iblis jika ia dapat melumpuhkan bani Adam dengan salah satu dari tiga perkara ini: ujub terhadap diri sendiri, menganggap amalnya sudah banyak dan lupa terhadap dosa-dosanya. Dia berkata: “Saya tidak akan mencari cara lain.” Semua perkara di atas adalah sumber kebinasaan. Berapa banyak pelita yang padam kerana tiupan angin? Berapa banyak ibadah yang rosak karena penyakit ujub?"

5. Imam Syafi’i pernah berseru di hadapan khalayak ramai katanya : “Barangsiapa yang mengangkat-angkat diri sendiri secara berlebihan, nescaya Allah Subhanahu Wa Ta’ala akan menjatuhkan martabatnya.”

6. Sufyan at-Tsauri mendefinisikan bahawa ujub itu adalah perasaaan kagum pada diri sendiri sehinggakan diri merasa bahawa dirinya lebih mulia dan lebih tinggi darjatnya berbanding orang lain.

7. Berkata Sheikh Ibnu Taimiyah :"Seseorang yang melakukan riyak pada hakikatnya ia tak melakukan firman Allah : (Hanya kepadaMu aku menyembah), dan orang yang bersikap ujub (bangga kepada diri sendiri) pada hakikatnya ia tak melakukan firman Allah : (Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan) dan barangsiapa yang melaksanakan firman Allah : (Hanya kepada-Mu kami menyembah), maka ia telah keluar dari sikap riya, dan barang siapa yang melaksanakan firman Allah (Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan), maka ia telah keluar dari sikap ujub". (Majmu' Fatawa 10/277).

8. Berkata Said bin Jabir (ahli salaf) berkata : "Sesungguhnya seorang hamba melakukan amal kebaikan lalu perbuatan baiknya itu menyebabkan ia masuk neraka, dan sesungguhnya seorang hamba melakukan amal buruk lalu perbuatan buruknya itu menyebabkan dia masuk syurga, hal itu adalah kerana amalan baiknya itu menjadikan ia berbangga pada dirinya sendiri (ujub) sementara perbuatan buruknya menjadikan ia memohon ampun serta bertaubat kepada Allah kerana perbuatan buruknya itu".

Sahabat yang dimuliakan,
Ketahuilah apa sahaja keistimewaan diri itu bukanlah hak dan kepunyaan diri yang hakiki, namun hanyalah pinjaman sementara dari Ilahi. Jangan mudah terpesona dengan nikmat yang ada pada manusia. Semuanya itu bakal hilang sekelip mata andai diri tidak tahu bersyukur dan menyebabkan diri semakin jauh tersasar dari landasan yang seharusnya.

Firman Allah SWT maksudnya : "Katakanlah "Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur," (Surah al-Mulk ayat  23)

Janganlah kalian membenarkan walau secebis sedikitpun perasaan ujub menyinggah hati, kerana ujub itu boleh membinasakan diri. Dengan membenarkan perasaan ujub menguasai hati, ia seseolah membiarkan diri hanyut dengan kenikmatan dunia walaupun diri tahu dengan jelas dan sedar bahawa diri ini hanyut dibawa arus nikmat bahaya. Jangan biarkan diri hanyut dibawa arus kebanggaan dan ujub terhadap kelebihan diri sendiri.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri)," (Hadis Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi)

Sahabat yang dikasihi,
Andaikata kalian  membenarkan walau sedikit perasaan ujub menyinggah hati, ia akan mula merebak sebagaimana merebaknya api dari membakar secebis kain dan akhirnya menghanguskan sebuah rumah. Hatimu akan terbakar, menjadi hitam dan mengundang pelbagai sifat-sifat hitam yang lain, seperti sombong, bongkak, iri hati, dengki, khianat-mengkhianati dan sebagainya.

Hakikatnya, manusia tidak layak sedikit pun untuk merasa ujub kerana apa sahaja kebaikan yang ada itu datang dariNya, dan kembalilah kepada Allah jua segala pujian dan rasa kekaguman itu. Senantiasalah berhati-hati agar hati tidak dihinggapi penyakit ujub, agar hati dapat dipelihara sebaik mungkin dari sebarang anasir-anasir yang bakal menggelapkannya.



Read More

UKHWAH 2

Jauhi Permusuhan dan Perbalahan Sesama Muslim Dan Kembalilah Kepada Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah SAW
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT mengajak semua umat Islam agar kembali kepada kepada Kitabullah (al-Quran) dan sunnah Nabi-Nya jika terdapat perselisihan pendapat di dalam sesuatu urusan kehidupan.

Firman Allah SWT maksudnya : "Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu, maka kembali- kanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibat- nya."(Surah an-Nisaa' ayat 59)

Golongan yang selamat ialah golongan yang setia mengikuti manhaj Rasulullah SAW dalam hidupnya, serta manhaj para sahabat sesudahnya. Iaitu Al-Quranul Karim yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya, yang baginda Nabi SAW  jelaskan kepada para sahabatnya dalam hadis-hadis sahih. Baginda memerintahkan umat Islam agar berpegang teguh kepada keduanya:

Sabda Nabi SAW naksudnya : "Aku tinggalkan padamu dua perkara yang kalian tidak akan tersesat apabila (berpegang teguh) kepada keduanya, iaitu Kitabullah dan Sunnahku. Tidak akan bercerai-berai sehingga kedua-nya menghantarku ke telaga (syurga)."
(Di sahihkan oleh Al-Albani dalam kitab Shahihul Jami')

Allah SWT berfirman maksudnya : "Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (Surah an-Nisaa' ayat 65)

Sahabat yang dimuliakan,
Para pendakwah Islam khususnya dan umat Islam umumnya sekarang ini samaada di alam siber (internet) maupun di alam nyata amat suku berbalah, kecam mengecam, hina menghina dan merendahkan golongan lain.

Masing-masing ingin menegakkan kebenarannya dengan berbagai-bagai dalil , alasan dan hujjah. Mereka mengatakan merekalah yang benar, merekalah yang mengikut uslub Rasulullah, masing-masing memetik ayat-ayat al-Quran, hadis, qiyas, pendapat sahabat, pendapat ulama, pendapat pemimpin mereka dan lojik akal.

Masing-masing menyalahkan orang lain dan mengatakan golongan lain tidak ikut sunnah dan menyeleweng, bidaah dalalah dan sebagainya. Mereka sudah menjadi buta mata hati dan menganggap golongan yang tidak sependapat dengan mereka seperti musuh sehingga timbul maki hamun, tuduh menuduh, menganggap orang lain sesat dan masuk neraka dan sebagainya. Mereka taksub dengan pendapat sendiri dan melecehkan orang lain.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Lelaki yang paling dibenci Allah ialah lelaki yang suka perbantahan dan permusuhan".

Mereka berseronok dengan perbalahan tersebut dan rasa ujub dan berbangga jika dapat mematahkan hujjah orang lain, kemudian mendapat sokongan dan komen para penyokong masing-masing.

Mari kita menilai satu persatu adakah mereka ini semuanya berada diatas jalan yang benar? atau mereka sudah tersasar mengikut hawa nafsu amarah dan terpengaruh dengan godaan syaitan?

Jika mereka mendakwa mereka mengikut al-Quran dan as-sunnah , tetapi jika dilihat cara perdebatan dan perbalahan yang mereka lakukan cukup jelas mereka semua telah terkeluar daripada petunjuk Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW. Terkeluar daripada roh ukhwah Islamiah. Mereka telah memutuskan silaturahim, timbulkan fitnah memfitnah, maki hamun, tuduh menuduh, mengumpat, menghina, mendedahkan aib orang lain, menggunakan pendekatan kasar dan keras (tidak berhikmah) dan tidak berakhlak dengan akhlak Islam.

Masing-masing mengunakan strategi mencederakan hati sesama muslim dan membuka keaiban sesama muslim.Ini antara faktor besar perpecahan masyarakat Islam di negara ini berlaku. Apabila mereka bercakaran sesama muslim ini petanda telah sampai bala daripada Allah SWT berpunca kerana mereka lari daripada petunjuk Allah SWT.

Ash-Syahid Hassan al-Banna pernah berkata untuk menenangkan keadaan perbalahan dan permusuhan dikalangan pendakwah Islam, dengan kata-kata hikmatnya, "Kita berkerjasama di dalam perkara-perkara yang dipersetujui bersama dan bermaaf-maafan dalam perkara yang diperselisihkan, selagi yang diperselisihkan itu tidak menyentuh masaalah prinsip."

Maksudnya disini jika terang-terang satu golongan yang telah disahkan terkeluar daripada ajaran Islam dan iktikad Ahli sunnah waljamaah seperti ajaran syiah yang menghalalkan nikah mut'ah, menghina dan menolak khalifah ar-Rasyidin pertama, kedua dan ketiga dan para sahabat besar yang lain , menolak hadis-hadis daripada Aisyah r.ha dan Abu Hurairah r.a dan menganggap para Imam mereka maksum.

Kita tidak boleh bertolak ansur dengan golongan ajaran sesat yang telah difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan seperti  Ajaran Ahmad Qadiani , golongan anti hadis  dan lain-lain ajaran sesat.

Kita tidak boleh berkomromi jika dasar perjuangan ashobiyyah (suku kaum) yang membantu kaumnya walaupun melakukan kezaliman (tidak mendaulatkan hukum hudud dan hukum-hukum Allah SWT) dan menolak Manhaj Dakwah Islam daripada sunah Nabi SAW. iaitu mendaulatkan hukum-hukum Allah SWT.

Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadis) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya? Jawab Baginda SAW.: "Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman." (Hadis riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya) Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan Ashobiyyah lalu berkata: “Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud).

Maksud kezaliman adalah meletakkan sesuatu bukan ditempatnya, jika perjuangan sesuatu bangsa bukan untuk menegakkan kalimah Allah (hukum-hukum Allah) dikira perjuangan ashobiyyah.

Kita juga kena berhati-hati dengan golongan yang suka mengkafirkan orang Islam lain yang tidak setuju dengan fatwa kumpulan mereka dan menonjolkan Islam berbentuk keganasan dan pertumpahan darah. Islam perlu ditegakkan berpandukan dakwah dan tarbiah dan hikmah. Kita tidak mahu peristiwa pertumpahan darah yang berlaku dinegara Islam Timur Tengah berulang dinegara kita kerana masaalah khilafiah dan furuk.

Sekiranya perbezaan itu melibatkan perkara cabang dan ranting, amalan harian hukum sunat, harus dan makruh dan menyentuh masaalah ijtihad dalam bab feqah atau pun ijtihad dalam isu semasa untuk terlibat dalam pilihanraya demokrasi atau tidak perkara ini tidak perlu diperselisihkan dan dipergaduhkan. Jangan sekali-kali menuduh golangan yang tidak sependapat dengan kita sesat dan menyeleweng. Pendapat manusia biasa (ketua) bukan maksum ada masa boleh diterima dan ada masa boleh ditolak. Perlulah berlapang dada sesama saudara muslim. Ini adalah masaalah strategi bukan prinsip.

Lihatlah beberapa hadis Nabi SAW  yang melarang pertengkaran (dalam bentuk tulisan), perbalahan dan saling kecam mengecam dan hina menghina.

1. Menyebarkan fitnah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Membuat fitnah adalah salah satu dosa besar yang amat dibenci oleh Allah SWT. Sekiranya seseorang mempunyai aib sekalipun Islam melarang aib tersebut di dedahkan dan disebarkan, apatah lagi seseorang itu tidak ada aib sedangkan dia dituduh dengan sesuatu aib.

2. Memutuskan silaturahim.

"Dari Al-Zuhri bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Tidak akan masuk syurga bagi yang memutuskan silaturahim".
(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

"Sesungguhnya lelaki yang paling dibenci Allah ialah yang paling gigih dalam permusuhan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dari Abi Hurairah r.a, dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam baginda bersabda : "Seorang muslim adalah seorang yang apabila orang lain terselamat daripada lidahnya dan tangannya dan seorang mukmin adalah seorang yang apabila orang lain berasa aman daripadanya terhadap jiwa dan harta benda mereka". (Hadis Riwayat an-Nasaie)

3. Menyakiti hati orang Islam.

Dalam hadis Nabi yang diriwayatkan dari Ibnu Umar ia berkata: Rasulullah SAW pernah naik mimbar kemudian menyeru dengan suara yang keras:
"Hai semua orang yang telah menyatakan beriman dengan lidahnya tetapi iman itu belum sampai ke dalam hatinya! Janganlah kamu menyakiti orang-orang Islam dan jangan kamu menyelidiki cacat-cacat mereka. Sebab barangsiapa menyelidiki cacat saudara muslim, maka Allah pun akan menyelidiki cacatnya sendiri; dan barangsiapa yang oleh Allah diselidiki cacatnya, maka Ia akan nampakkan kehidupan dalam perjalanan yang jauh." (Hadis Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

4. Menghina orang Islam.

Sabda Nabi SAW maksudnya : “Seorang muslim itu saudara muslim yang lain. Dia tidak akan mengkhianatinya, mendustainya dan menghinanya. Setiap muslim haram (mencemar) maruah, harta dan darah muslim yang lain. Takwa itu di sini (hati). Cukuplah untuk dianggap seseorang melakukan kejahatan dengan dia menghina saudara muslimnya. (Hadis Riwayat al-Tirmizi, kata hadis ini hasan. Kata al-Sakhawi: Ianya hasan sahih)

5. Mengadu domba.

Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Tidak masuk syurga orang-orang yang suka mengadu domba." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

6. Suka maki hamun .

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Wahai Ali ! Janganlah engkau mencaci-maki orang Islam atau mencaci-maki binatang kerana cacian itu akan kembali dirimu sendiri.

Wahai Ali ! Kuasailah lisanmu dan biasakanlah dia mengucapkan yang baik, kerana tidak ada yang lebih berbahaya bagi manusia pada hari kiamat yang melebihi ketajaman lisannya.

Wahai Ali ! Jauhilah tukang caci-maki kerana ia suka membuka aib orang dan ia tidak akan masuk syurga."

Dari Abu Hurairah ra katanya Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang berkata, ‘Celakalah mereka!’ maka orang itulah yang paling celaka.” (Hadis Riwayat Muslim no. 2251)

7. Menuduh kafir, sesat atau bidaah dalalah.

Dari Abu Zar ra, ia mendengar Nabi SAW bersabda, “Seorang lelaki yang menuduh lelaki lain jahat, atau menuduhnya kafir, maka tuduhan itu berbalik kepadanya, jika orang yang dituduhkannya itu tidak seperti itu.”  (Hadis Riwayat Bukhari no. 1709)

Berhati-hatilah jika kalian cuba menuduh pihak lain sesat atau kafir sekiranya golongan yang dituduh tidak sesat disisi Allah maka kesesatan dan kekafiran itu jatuh kepada golongan yang menuduh tadi.

8. Meninggalkan pertengkaran dan perbalahan.

Hadis daripada Abdu Daud, Tarmidzi, Ibnu Majah, dan Baihaqi, "Barangsiapa meninggalkan pertengkaran, padahal dia salah, maka akan dibangunkan untuknya rumah di sekitar syurga. Dan barangsiapa meninggalkan pertengkaran, padahal dia benar, maka akan dibangun untuknya rumah di lantai tengah syurga. Sedang barangsiapa yang membaguskan akhlaknya, akan dibangun baginya rumah di tingkat paling atas syurga."

Nabi SAW tidak pernah mengajar umatnya untuk meletakkan emosi mengatasi iman dan fikiran kita dan akhirnya memandu perbuatan kita. Kita diajar untuk menjadikan iman menguasai fikiran dan fikiran itu menguasai perbuatan kita. Meletakkan emosi dan amarah hanya mengakibatkan wujudnya ketidak rasionalan dalam pendapat dan tindakan kita.

Firman Allah SWT maksudnya :  "Wahai orang yang beriman .Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain,(kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah sesetengah kamu menyatakan ke’aiban sesetengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik,)maka amatlah buruknya sebutan nama fasik(kepada seseorang) sesudah ia beriman,Dan(ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang yang zalim."
(Surah al-Hujurat ayat 11)

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)sudah tentu kamu jijik kepadanya. (patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Mengasihani."(Surah al-Hujurat ayat 12)

Sahabat yang dimuliakan,
Sifat berlapang dada dan rasa cinta sesama saudara muslim adalah wajib dan berdosa besar jika kita cuba memecah belahkan persatuan umat Islam. Jika kita yakin dengan sesuatu amalan itu sunah dan ada dalilnya maka kita beramallah kerana golongan yang lain akan beramal pula dengan dalil yang lain.

Berdoa beramai-ramai selepas solat, membaca qunut diwaktu solat subuh, mengamalkan hadis dhaif untuk fadilat amal, batal wuduk jika bersentuhan dengan isteri , semua hukum hakam bab feqah ini telah lumat dibahaskan dan dibincangkan oleh ulama-ulama mazhab terdahulu dalam ahli sunnah wal jamaah. Janganlah kita menghina ulama-ulama mazhab yang ada dengan membuat tuduhan yang melampau batas kerana menghormati ulama ada sifat orang mukmin, dan berbangga dengan pendapat sendiri adalah sifat ujub, sombong, ego, bongkak dan takbur. Sifat-sifat ini amat dibenci oleh Allah SWT.

Apalagi jika ia merenungi sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :”Sesungguhnya seluruh orang yang sombong akan dikumpulkan pada hari kiamat bagaikan semut yang diinjak-injak manusia.”

Ada seseorang yang bertanya: “Wahai Rasulullah, bukankah seseorang itu ingin agar baju yang dikenakannya bagus, sandal yang dipakainya juga bagus?”

Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, dan menyukai keindahan, hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.” (Hadis Riwayat Muslim dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu)

Jelaslah arahan Allah SWT jika kalian berbantah-bantah maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan Rasul-Nya (as-sunah). Permusuhan dan bercakaran sesama muslim sebenarnya akan melemahkan kekuatan persatuan sesama umat Islam dan amat mudah musuh-musuh utama orang Islam iaitu Yahudi dan Nasrani akan menguasai kita.

Kenapa saudara kita di Palestin mudah diganyang dan dibunuh oleh Yahudi laknatullah? Sedangkan disekeliling negara Palestin adalah negara umat Islam? Ini adalah kerana perpecahan dan permusuhan sesama negara umat Islam dan OIC tidak berfungsi dan hanya melihat dan memantau sahaja!

Sahabat yang dikasihi,
Saya menyeru kalian semua dan diri saya sendiri, bertakwalah dengan sebenar-benar takwa kepada-Nya dan ingatlah segala pendengaran, penglihatan, tulisan, perbahasan, pendapat dan niat-niat kalian semuanya akan dihisab dan di hitung di hari akhirat nanti. Jika kalian melakukan amalan ini semata-mata kerana Allah SWT bukan kerana riak, ujub, sombong dan bukan minta dipuji dan disanjung maka kalian telah melakukan amal soleh yang akan diberi ganjaran yang besar. Tetapi jika kalian melakukan amalan ini bukan kerana Allah SWT, rasa bangga dengan pendapat sendiri dan supaya digelar ulama yang berilmu maka perhatikanlah hadis daripada Muaz bin Jabal yang mana malaikat penjaga langit akan menolak amalan-amalan kalian walaupun mungkin kalian berada diatas kebenaran iaitu :

"Pertama : Suka mengumpat dan memfitnah

Kedua : Amalannya bertujuan untuk  mendapat keuntungan dunia dan juga suka membesarkan dirinya dikhalayak ramai.

Ketiga : Bersikap takbur

Keempat : Merasai ujub

Kelima : Hasad dengki

Keenam : Tidak ada belas kasihan

Ketujuh  : Riak

Seterusnya amalan yang baik dapat melepasi daripada langit pertama hingga ketujuh tetapi apabila dibawa kehadapan Allah SWT maka amalan tersebut ditolak kerana tidak ikhlas semata-mata kerana Allah SWT, beramal dengan tujuan mengharapkan pujian dan sanjungan manusia."

Marilah kita banyakkan beristighfar kepada Allah SWT di atas dosa-dosa kita yang telah lalu dan hulurkanlah tangan persahabatan untuk bermaaf-maafan sesama saudara muslim, bersama-sama dalam perkara yang dipersetujui bersama dan bermaaf-maafan di dalam perkara kecil yang diperselisihkan selagi ianya bukan masaalh akidah dan syariah semata-mata mencari keredaan Allah SWT.

Read More

UKHUWAH

Umat Islam Perlu Bersatu Untuk Mendapat Rahmat dan Kasih-sayang Allah SWT

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Permusuhan dan dendam kesumat di antara Yahudi dan Nasrani terhadap umat Islam sudah termaktub di dalam al-Quran, seperti firman Allah SWT maksudnya : "Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, 'Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya).' Dan jika engkau mengikuti keingunan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu perlindungan dari Allah." (Suran al-Baqarah ayat 120)

Asbabun Nuzul ayat 120 surah al-Baqarah.
Ibnu Abbas r.a. menjelaskan, bahawa kaum Yahudi Madinah dan Nasrani Najran mengharapkan agar Rasulullah SAW solat menghadap ke kiblat mereka . Terwujudnya harapan ini semakin kecil saat Allah mengubah kiblat kaum muslimin ke arah Kaabah. Akhirnya mereka putus asa untuk membuat Rasul memeluk agama mereka. Maka itu turunlah ayat ini (Hadis Riwayat Tsa'lab lihat Ibnu Katsir)

 Apabila umat Islam berpecah belah dan bermusuhan sesama sendiri maka orang-orang kafir (Yahudi dan Nasrani) yang berdendam dengan umat Islam akan mengambil kesempatan dengan menguasai negara-negara umat Islam seperti di Iraq dan Afghinastan. Mereka berusaha pula untuk menguasai Libya dan Pakistan.

Umat Islam yang mengasihi saudaranya yang lain tidak akan dapat menerima tentera bersekutu mengebom dan membunuh umat Islam di Libya yang tidak berdosa. Walaupun kita tidak bersetuju dengan kezaliman pemimpin Libya membunuh rakyatnya sendiri pada masa yang sama kita juga tidak bersetuju orang asing mencampuri urusan negara Islam yang lain. Matlamat dan cita-cita mereka adalah untuk menguasai Libya sama seperti Iraq dan Afginistan yang telah mereka kuasai. Mereka sebenarnya bertujuan untuk menguasai telaga minyak dan menjamin kekuatan Zionis laknatullah tidak tergugat setelah kejatuhan boneka mereka di Masir dan Tunisia.

Umat Islam adalah saudara satu sama lain karena ikatan akidah, syari’ah, dan akhlak yang sama, yakni akidah yang sama akan melahirkan ukhuwah Islamiyah. Firman Allah SWT maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat petunjuk."
(Surah al-Hujurat ayat 10).

Persaudaraan yang terjalin sesama muslim akan melahirkan sayang-menyayangi satu sama lain. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Sesama orang mukmin itu bagaikan satu bangunan yang saling meguatkan" (Hadis Riwayat Bukhari).

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Tidak beriman seorang di antaramu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : "Perumpamaan orang-orang mukmin dalam kasih-mengasihinya, sayang-menyayanginya, dan santun-menyantuninya, bagaikan satu tubuh yang jika satu anggotanya menderita sakit maka menderita pula keseluruhan tubuh..." (Hadis Riwayat Muslim).

"Orang Muslim ialah yang menyelamatkan kaum muslim dari (kejahatan) lisannya dan tangannya. Dan muhajir itu ialah siapa yang meninggalkan apa-apa yang dilarang Allah" (Hadis Riwayat Muslim).

“Ada lima kewajiban seorang muslim terhadap muslim lainnya: menjawab salam, memenuhi undangan, mengantarkan jenazah, mengunjungi ketika sakit, bertasymit ketika bersih membaca hamdalah” (Hadis Riwayat Ibnu Majah dari Abu Hurairah).

Contoh ideal pelaksanaan kasih-sayang sesama muslim adalah ketika kaum Anshar di Madinah menolong dan menyayangi kaum Muhajirin Makkah. Mereka memperlihatkan idealisme sebuah ukhuwah Islamiyah. Betapa kesatuan akidah Islam menjalinkan kesatuan hati dan jiwa umat, melahirkan ikatan persaudaraan yang erat dan mesra.

Persaudaran yang terjalin oleh rasa kasih-sayang yang lahir semata-mata kerana Allah telah mendapat pengikhtirafan Allah SWT seperti firman-Nya yang bermaksud : "Dan mereka tidak menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa yang diberikan kepada mereka (Muhajirin), dan mereka mengutamakan (Muhajirin), atas diri mereka sendiri, meskipun mereka juga memerlukan. Dan siapa yang dijaga dirinya dari kekikiran, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Surah al-Hasyr ayat 9)

Sahabat yang dimuliakan,
Terhadap orang kafir yang tidak memerangi umat Islam atau hidup berdampingan secara damai, umat Islam dilarang menyakiti atau menzalimi mereka. Itulah sebabnya, dalam Islam ada istilah toleransi. Umat Islam diharuskan menghormati keyakinan mereka dan tidak boleh memaksa mereka untuk masuk Islam.

 Firman Allah SWT maksudnya : "Tidak ada paksaan dalam (menganut) agama (Islam), sesungguhnya telah jelas (perbezaan) antara jalan yang benar dengan jalan yang sesat." (Surah al-Baqarah ayat 256)

Islam menjamin kebebasan beragama dan mereka dibenarkan dan bebas menganut agama mereka masing-masing. Firman Allah SWT maksudnya : “Katakanlah: Hai orang-orag kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak akan pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah pula menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmu agamamu dan untukku agamaku” (Surah al-Kafirun ayat 1-6).

 Umat Islam perlulah kembali kepada al-Quran dan as-sunnah kerana hanya dengan ini sajalah mereka akan terselamat daripada perpecahan dan persengkitaan. Apabial umat Islam mengambil jalan-jalan lain, peraturan lain dan cara hidup yang lain maka umat Islam akan menyempang jauh daripada rahmat Allah SWT.

Jika umat Islam hannya suka fitnah memfitnah, mengaibkan saudaranya yang lain, mengadu domba, mengumpat dan menyebukkan diri dengan vedio lucah dan  perkara negatif maka umat Islam akan mendapat kehinaan dan agama lain akan memendang rendah dengan kesucian  Islam dan akan menjauhkan mereka dengan kebenaran yang terdapat dalam Islam. 

Ingatlah jika  seseorang yang membuka satu jalan kemungkaran dan orang lain mengikutnya maka dosa orang yang mengikutnya hingga kehari kiamat akan ditanggung oleh orang yang membuka jalan maksiat tersebut. Jika vedio lucah yang dirakamkan oleh seseorang dan gambar tersebut terus menerus ditonton oleh manusia seluruh dunia dan berjalan hingga masa yang panjang maka orang yang membuat vedoa tersebut termasuk 'rakan-rakannya' akan mendapat dosa besar yang berterusan.nauzubillahiminzalik!

Persatuan merupakan unsur paling mendasar untuk merealisasikan cita-cita sebuah umat atau bangsa. Oleh sebab itu, salah satu janji Allah SWT dengan para Rasul-Nya adalah menciptakan persatuan di tengah masyarakat. Kitab suci al-Quran sangat menekankan pentingnya masalah persatuan dan menawarkan berbagai cara untuk mewujudkan dan memelihara persatuan umat. Al-Quran menarik perhatian manusia pada sisi persamaan dan menyeru mereka untuk bersatu dalam persamaan tersebut. 

Ayat-ayat suci al-Quran mengingatkan bahwa seluruh manusia diciptakan dari tanah dan dari ayah-ibu yang sama. Kemuliaan insani juga milik seluruh manusia, sementara warna kulit, suku dan keistimewaan-keistimewaan lain tidak punya peran dalam kemuliaan manusia.

Kitab suci al-Quran dalam ayatnya yang lugas tentang persatuan, mengajak seluruh umat Islam untuk berpegang pada tali Allah SWT dan menjauhi perpecahan. Dalam surat Ali Imran ayat 103, Allah SWT berfirman maksudnya : "Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara." 

Menurut para ahli tafsir, manifestasi tali Allah yang paling utama adalah al-Quran itu sendiri, sebagaimana dalam sebuah hadis Nabi SAW yang menyebut al-Quran sebagai tali Allah yang memanjang dari langit ke bumi. Selain itu, kitab langit ini juga meminta umat Islam untuk kembali kepada Allah SWT dalam setiap perselisihan dan pertentangan.

Al-Quran menilai perpecahan bersumber dari sifat sombong dan hasad dengki antara sesama muslim. Kitab suci ini juga mengingatkan bahawa orang-orang terdahulu gagal mencapai tujuan-tujuan luhur kerana memiliki sifat-sifat tersebut. Kitab pedoman umat Islam ini menilai persatuan hati di antara umat manusia sebagai sebuah nikmat Allah SWT. Melalui karunia ini, Dia membimbing manusia kepada kehidupan bahagia. 

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita bersatu hati dan membina ikatan ukhwah Islamiah dan silaturahim. Perpecahan akan membawa kita kepada kemurkaan Allah SWT. Segala rahmat, keberkatan dan kasih sayang Allah hanya diberikan-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang bersatu hati dan membina ikatan kasih sayang kerana Allah SWT.  Imam Hasan al-Banna berkata : "Tidak ada iman tanpa ukhwah dan tak ada ukhwah tanpa iman."
Nabi SAW bersabda maksudnya :"Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Read More

ULAMA PEWARIS NABI

Ciri-ciri Ulama Pewaris Nabi SAW

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah SWT,
Siapakah yang dkatakan orang alim? Orang alim adalah orang yang berilmu kemudian mengamalkan ilmu yang di milikinya.

Ibnu Juraij rahimahullah menukilkan (pendapat) dari ‘Atha, beliau berkata: “Barangsiapa yang mengenal Allah, maka dia adalah orang alim.” (Jami’ Bayan Ilmu wa Fadhlih, hal. 2/49)

Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah dalam kitab beliau Kitabul ‘Ilmi mengatakan: “Ulama adalah orang yang ilmunya menyampaikan mereka kepada sifat takut kepada Allah.” (Kitabul ‘Ilmi hal. 147)

Firman Allah SWT maksudnya :  “Sesungguhnya yang paling takut kepada Allah adalah ulama.” (Surah Fathir ayat 28) 

Ibnu Abbas berkata : "Sesiapa yang takutkan Allah maka dia adalah orang alim"

Menurut Syed Qutb mereka yang mengkaji al-Quran yang penuh keajaiban dan mereka yang mengenal Allah dan mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah, mengetahui kesan kekuasaan Allah, dan bertakwa kepada Allah, dan menyembah Allah dengan sebenar penyembahan. Ulama ialah orang yang mengetahui sifat Allah dan kebesarannya. Siapa yang bertambah ilmunya maka ia bertambah takut kepada Allah.( Syed Qutb, 1994:2943.)

Ibnu Masud berkata : "Ketakutan kepada Allah petanda seorang itu alim. Yang berilmu bukanlah kerana ia banyak meriwayatkan hadis akan tetapi yang amat takut kepada Allah."

Sayyidina Ali  k.wj pernah berkata : "Seorang alim ialah seorang yag tidak pernah melakukan maksiat, tidak jemu mengingatkan dirinya dan manusia sekalian akan azab Allah  SWT  dan tidak membelakangi al-Quran. (Al- Imam al-Qurtubi, juz 14:243)

Ibnu Abbas berkata : Ulama ialah orang-orang yang mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Dan tambahnya lagi : Orang alim tentang Allah Maha Penyayang ialah orang yang tidak melakukan syirik dengan Allah sesuatu pun serta dia menghalalkan apa yang dihalalkan dan mengharamkan apa yang diharamkan. Dia turut memelihara wasiatNya disamping yakin bahawa dia tetap akan menemuiNya dan Dia bakal menghitungkan amalannya.

Sahabat yang dimuliakan,
Berdasarkan kata-kata sahabat Nabi SAW, dan para ulama dahulu dan sekarang bahawa  ulama yang sebenarnya adalah seorang alim  yang berilmu dengan ilmu Allah SWT dan melaksanakan ilmu tersebut dan dia menyampaikan pula kepada orang lain.

Secara umumnya perkataan ulama itu membawa satu pengertian yang luas, disandarkan kepada seorang yang memahami konsep agama secara syumul dan mendalam serta menzahirkanya dalam bentuk praktikal dan amalan hidup seharian. Apabila ulama dikaitkan dengan Islam ia berhubung rapat dengan Allah. Tidak cukup sekadar ada ilmu tetapi tidak takut kepada Allah SWT, begitu juga sebaliknya.

Ciri-ciri ulama yangt sebenarnya adalah seperti berikut:

1. Ulama dikenali dengan ilmunya dan keteguhan pendiriannya. Mereka terpelihara daripada terjebak ke dalam perkara-perkara yang syubahat. Ulama dikenali dengan jihad, dakwah, pengorbanan dari segi waktu, harta benda, nyawa dan kesungguhan mereka di jalan Allah.

2. Ulama dikenali dengan ibadah dan khusyuk mereka kepada Allah. Ulama dikenali dengan jauhnya mereka dari keburukan dunia dan pujuk rayunya. Ulama dikenali dengan pengakuan oleh umat Islam dan jumhurnya dari kalangan ahli hak.

3. Ulama  adalah orang yang tidak menginginkan kedudukan, dan membenci segala bentuk pujian serta tidak menyombongkan diri atas seorang pun.  Dia yang tidak hasad kepada seorang pun yang berada di atasnya dan tidak menghinakan orang yang ada di bawahnya dan tidak mengharapkan balasan  dalam menyampaikan ilmu Allah.

4. Ulama yang tawaduk  juga  tidak mengaku mempunyai ilmu yang tinggi, tidak berbangga dengan ilmunya atas seorang pun, dan tidak mudah menghukumi orang yang jahil yang melanggar larangan Allah SWT, sebaliknya dengan lemah lembut menasihati mereka dengan cara yang penuh hikmah.

5. Ulama akan mengamalkan ilmu yang dimilikinya. Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya orang alim itu adalah orang yang beramal dengan apa yang dia ketahui" (Hadis dalam Sunan ad-Darimi)

Sayyidina Ali berkata : "Wahai orang yang mempunyai ilmu! beramallah kamu dengannya kerana sesungguhnya orang yang alim itu adalah orang yang beramal dengan ilmu yang dia ketahui serta selaras antara ilmunya dengan amalannya."

6. Ulama ini meneruskan tugas nabi iaitu mengajar, mendidik, membersihkan hati umat daripada syirik dan maksiat serta berdakwah dan memerintah mengikut perundangan Allah sebagaimana kita fahami daripada ayat 2 surah al-Jumaah .

Firman Allah SWT maksudnya : "Dialah (Allah) yang telah mengutuskan kepada kalangan orang-orang arab yang buta huruf seorang rasul dari bangsa mereka sendiri yang membacakan ayat-ayat Allah yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya. Dan membersihkan mereka daripada aqidah yang sesat serta mengajarkan mereka kitab Allah dan hikmat pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syariat. Dan sesungguhnya mereka sebelum kedatangan nabi Muhammad s.a.w adalah dalam kesesatan yang nyata" (Surah al-Jumaah ayat 2)

Hadis diriwayatkan oleh imam Bukhari dan Muslim dalam sahih daripada Abdullah bin Umar telah berkata : "Aku mendengar Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud : 'Sesungguhnya Allah tidak menarik ilmu dengan menariknya secara mengejut sebaliknya Allah akan menarik ilmu itu dengan mematikan para ulama  sehingga tiba suatu masa yang tiada lagi ada ulama  maka manusia akan memilih ketua-ketua mereka dari kalangan orang jahil lalu apabila mereka ditanya maka dikeluarkan fatwa yang sesat maka sesatlah mereka serta menyesatkan pula orang lain."

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita sama-sama meneruskan menuntut ilmu daripada para ulama yang alim, bertakwa dan warak. Kerana ulama yang memiliki ciri-ciri ulama pewaris nabi adalah ulama yang ikhlas dan ilmu yang di sampaikan akan memiliki  keberkatan. Maksud keberkatan ilmu yang kita perolehi mampu pula kita hayati dalam kehidupan kita. Jauhilah ulama-ulama yang ada kepentingan duniawi yang hanya memberi fatwa dalam perkara-perkara yang tidak menjejaskan jawatannya dan sentiasa mengambil hati pemimpin walaupun bertentangan dengan hukum-hukum Allah SWT. Ulama seperti ini akan menjauhkan diri kita daripada rahmat dan keredaan Allah SWT.
Read More

ULAMA

Apakah Ciri-ciri Ulama Pewaris Nabi Berbanding Dengan Ulama Dunia?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Perkataan ulama merupakan kata jamak dari kata dasar alim bermaksud seseorang mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam. Ini berbeza dengan perkataan alim yang bererti orang yang mengetahui akan tetapi belum tentu orang itu mendalami. 

Perkataan ulama ini telah disebutkan pada beberapa tempat di dalam al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. samaada secara langsung ataupun tidak yang menunjukkan bahawa ulama adalah individu-individu terpilih yang menguasai ilmu Allah Taala dengan mendalam dan memiliki akhlak terpuji. Oleh itu ciri-ciri ulama ialah seseorang pakar yang mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan dengan agama Islam secara mendalam dengan syarat-syarat tertentu sebagai ulama.

Para ulama ialah mereka yang mampu menyingkap dan memahami dalil-dalil daripada al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. dengan sempurna. Mereka sentiasa istiqamah dan melazimi ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu dengan ikhlas yang diajarkan kepada mereka bersumberkan dari Rasulullah S.A.W. 

Islam telah mengiktiraf ulama sebagai pewaris para nabi sepertimana yang terdapat di dalam sebuah hadis:  Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna. (Hadis Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

Terdapat beberapa ciri-ciri seorang itu layak menjadi ulama pewaris Nabi iaitu :

1. Sentiasa melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

2. Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam berkenaan agama Islam di dalam segenap sudut.

3. Beramal dengan segala ilmu yang dimilikinya.

4. Berakhlak mulia.

5. Tidak gentar untuk menegur dan berkata benar kepada sesiapa sahaja.

6. Mempunyai sifat-sifat terpuji seperti: zuhud, warak, sabar, jujur, ikhlas dan sebagainya lagi.

7. Meninggalkan perkara-perkara mazmumah seperti riyak, takabur, sombong, angkuh dan sebagainya lagi.

8. Sentiasa menyampaikan ilmu pengetahuan dan menyeru manusia kepada Islam.

Terdapat beberapa adab-adab untuk menjadi seorang ulama :

Imam al-Ghazali di dalam Kitabnya Bidayah al-Hidayah telah menjelaskan beberapa adab-adab perlu dimiliki oleh seorang ulama atau seorang alim. 

1. Mampu menanggung kesusahan.

2. Bersabar dengan kesulitan.

3. Duduk dengan rasa hormat serta berkelakuan tenang ketika bersama manusia.

4. Meninggalkan takbur di atas sekalian hambaNya kecuali terhadap orang yang zalim.

5. Mencegah daripada kezaliman.

6. Memilih tawaduk pada perhimpunan dan pada majlis orang ramai.

7. Meninggalkan gurau-senda dan bermain-main.

8. Melayan dengan baik pelajar yang kurang pandai.

9. Membimbing pelajar yang angkuh.

10. Memperbaiki pelajar yang bodoh dengan tunjuk ajar yang baik.

11. Tidak marah kepada pelajar yang bodoh.

12. Tidak malu daripada berkata ‘saya tidak tahu jika benar-benar tidak mengetahuinya’.

13. Memberikan perhatian kepada pertanyaan.

14. Memahami soalannya.

15. Menerima hujjah.

16. Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika bersalah.

17. Melarang pelajar daripada setiap ilmu merbahaya.

18. Melarang pelajar daripada menghendaki dengan ilmu selain dari Allah Taala.

19. Melarang pelajar daripada sibuk menuntut ilmu fardu kifayah sebelum selesai menuntut ilmu fardu ain. Ilmu fardu ain ialah berkenaan dengan memperbaiki zahir dan batin dengan bertakwa kepada Allah SWT.

20. Memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu dengan takwa, supaya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya.

Sahabat yang dimuliakan,
Setelah kita jelas ciri-ciri dan adab-adab seorang ulama yang ikhlas dan layak menjadi ulama pewaris Nabi seperti dinyatakan di atas maka perlulah kita mengetahui pula apakah  ciri-ciri ulama dunia atau ulama jahat (suq)?

Di dalam kitab "Ulama al-Suq Ulama al-Dunya" karangan Ustaz Muhammad Ahmad beliau menyatakan terdapat 12 ciri-ciri ulama suq (jahat) atau ulama dunia. 

Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :

1. Menyembunyikan ilmu dan kebenaran.
(Tidak ada rasa sensitif terhadap penyelewengan yang dilakukan oleh pemerintah seperti rasuah dan penindasan dan berdiam diri sahaja)

2. Cintakan dunia dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
(Melebihkan dunia sehingga mengabai tugas akhirat.) 

3. Mengikut hawa nafsu.
(Tamak kepada dunia dan pangkat. )

4. Berkeinginan untuk mendampingi dan mendekati pemerintah. 
(Pengampu kepada pemerintah yang tidak adil dan takut kepada manusia, tetapi tidak takut kepada Allah dan tidak merasa bimbang dengan apa yang mereka lakukan kepada Allah SWT.)

5. Berpura-pura di dalam masyarakat.
(Bijak bermadah punjangga untuk menarik perhatian orang ramai walaupun salah dari segi fakta.)

6. Menjanjikan akhirat dengan dunia mereka dan di dalam kehidupan mereka melebihkan perkara-perkara dunia serta lainnya.
(Keluarganya tidak menunjuk contoh suri teladan yang baik seperti anak isteri tidak memelihara aurat. Mengutamakan pembangunan fizikal walaupun akhlak dan akidah umat Islam telah rosak)

7. Mengkaji dan menyelidik dengan kesalahan dan kekurangan.

8. Fatwa dengan mengikut syahwat. 
(Takbur dengan pandangannya walaupun tidak betul dari segi kaedah pengambilan hukum. Salah guna kaedah syarak dengan menamalkan matlamat menghalalkan cara)

9. Dengki dan benci serta tidak insaf.

(Tidak memaparkan akhlak Islam yang sepatut ada sebagai seorang yang ada ilmu agama. )

10. Berbeza amalannya dan kata-katanya.
(Bercakap tidak serupa dengan bikin.)

11. Berdolak-dalih dan berhelah.
(Takut memberi nasihat yang betul berdasarkan hukum agama, kerana kepentingan peribadi)

12. Menjawab sesuatu dengan akal dan mengingkari serta bongkak untuk menerima kebenaran.
(Mereka hanya memikirkan tentang kepentingan pangkatnya sahaja dan membiarkan agama dicerca.)

Ulama suq (jahat) atau ulama dunia boleh kita lihat peribadi mereka dan komen-komen mereka sering mempertikaikan keupayaan ulama besar yang diikhtiraf dunia seperti Prof Yusuf al-Qardawi dan menyatakan bahawa jihad di Palestin bukan jihad dalam Islam . 

Mereka akan berat sebelah dalam membuat teguran, jika golongan yang mereka suka mereka akan membiarkan walaupun ianya mugkar tetapi bila nampak golongan lain mereka akan bersungguh-sungguh menegurnya dan suruh bertaubat. Ulama suq suka menerima berita orang fasik tanpa usul periksa dan membuat tuduhan pada orang lain tanpa bukti myang sahih. Sepatutnya ulama tidak boleh berat sebelah dalam memberi teguran atau fatwa dan seharusnya menyatakan kebenaran hukum kepada sesiapa sahaja yang bersalah tidak kita mereka itu pemerentah, ahli politik atau rakyat biasa. Perlu adil untuk menimbang pandangan ulama-ulama lain dan tidak boleh berpegang pada pendapat sendiri sahaja.

Sahabat yang dihormati,
Semenjak kebelakangan ini kedengaran suara-suara sumbang daripada segolongan pihak yang cuba merendah-rendahkan keilmuan dan kemuliaan para ulama. Mereka ini berkata bahawa para ulama bukanlah maksum seperti Rasulullah S.A.W. Oleh itu, mereka menyarankan agar tidak perlu mengikut tunjuk ajar daripada ulama untuk memahami urusan agama Islam ini. Mereka berkata lagi bahawa boleh sahaja untuk mengambil terus daripada dalil-dalil al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. dengan kefahaman sendiri. Adakah tindakan ini bertepatan dengan Islam?

Firman Allah Taala yang bermaksud: "Maka hendaklah kamu bertanya kepada ahli zikir (ulama) seandainya kamu tidak mengetahuinya." (Surah al-Nahl ayat 43).

Allah SWT di dalam al-Quran menjelaskan bahawa orang yang takut kepada Allah SWT adalah para ulama : Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya yang takut kepada Allah Taala di antara hamba-hambaNya hanyalah ulama." (Surah Faathir ayat 28).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: "Sesungguhnya Allah Taala tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah Taala akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Sehingga apabila sudah tiada para ulama, manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang-orang yang jahil lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi).

Kita mesti mengakui bahawa para ulama bukannya maksum dan mereka tidak boleh lari dari melakukan kesilapan yang tidak disengajakan. Namun jika hendak dibandingkan dengan kita, sudah tentulah mereka lebih layak untuk mengeluarkan hukum-hakam kerana mereka telah memahami ilmu agama dengan mendalam. Oleh itu, kita sebagai masyarakat awam ini, tidak perlulah kita merasa diri terlalu hebat daripada para ulama yang sentiasa mendapat petunjuk daripada Allah Taala. Hormatilah para ulama dengan sebaiknya. Berakhlaklah kita kepada mereka jikalaupun mereka telah tersalah di dalam mengeluarkan pandangan.

Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Bukan termasuk umatku orang yang tidak memuliakan orang dewasa kami, menyanyangi anak kecil kami dan menghormati ulama kami." (Hadis Riwayat Ahmad).

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kembali kepada Islam sebenarnya dengan mentaati Allah SWT dan Rasul-Nya Nabi Muhammad SAW  dan mengiktiraf para ulama yang jujur dan ikhlas sebagai ulama pewaris Nabi SAW dan jauhi diri kita daripada para ulama suq atau ulama dunia kerana ulama seperti ini akan menjauhkan diri kita daripada rahmat Allah SWT. Lihatlah hadis dibawah daripada Nabi SAW untuk panduan kita semua.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Ulama itu ada tiga jenis. (Pertama) orang yang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) dan masyarakat juga hidup dengan ilmunya. (Kedua) orang yang alim yang masyarakat mengambil manfaat dengan ilmunya tetapi dia sendiri membinasakan dirinya (tidak mengamalkan ilmunya). (Ketiga) orang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) tetapi orang lain tidak mengambil manfaat dari ilmunya." (Hadis Riwayat ad-Dailami). 

Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML