Wednesday, February 19, 2014

DOSA SYIRIK

Dosa Syirik Tidak Akan Di Ampunkan Oleh Allah SWT



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dari Anas r.a : Rasulullah SAW bersabda, "Allah Ta'ala berfirman kepada orang yang menerima azab yang paling ringan pada hari kiamat; 'Jika kamu mempunyai sesuatu di atas permukaan bumi sebagai tebusan, adakah kamu menebus azab ini dengannya?'

Orang itu pun menjawab, 'Ya'.

Allah Ta'ala pun berfirman, 'Aku menghendaki darimu agar melakukan sesuatu yang lebih mudah dari ini sewaktu kamu berada di dalam tulang sulbi Adam (iaitu) agar kamu tidak mempersekutukan sesuatu dengan-Ku, namun kamu telah ingkar (enggan) melakukannya, melainkan kamu telah mempersekutukan Daku." (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan seumpamanya oleh Imam Ahmad)

Berdasarkan hadis qudsi di atas jelaslah kepada kita bahawa di hari akhirat nanti orang-orang yang tidak beriman (orang kafir) akan sanggup menjadikan tebusan semua harta mereka di dunia. Tetapi tebusan yang dinyatakan ketika saat bertemu Allah SWT semuanya tidak berguna lagi.

Sesuatu yang dikehendaki Allah SWT yang lebih mudah iaitu iman. Iman bermaksud melafazkan kalimah tauhid dengan lidah (lisan), meyakini dengan sepenuh hati dan melaksanakannya dengan fizikal atau anggota badan (beramal). Iman ini walau pun nampak mudah dilafazkan dengan lidah tetapi amat sukar untuk dipraktikan dalam kehidupan. Iman yang sebenarnya adalah iman yang aktif dan prograsif bukannya iman yang mandul tidak mendatangkan apa-apa hasil. Hakikat iman yang sebenarnya tidak dapat di pisahkan dengan kehidupan yang mengambil Islam sebagai satu cara hidup.

Syirik bermaksud mempersekutukan Allah SWT dengan sesuatu yang lain seperti menyembah berhala, memuja kubur, menganggap Nabi Isa a.s sebagai anak tuhan dan sebagainya. Syirik juga boleh membawa makna terdapat kuasa lain yang lebih berkuasa dari kekuasaan Allah SWT, seperti percaya kepada jin kononnya boleh mendatangkan mudarat, percaya pada tangkal sebagai pendinding dan percaya pada bomoh boleh memulihkan penyakit, sedangkan setiap sesuatu yang berlaku di bumi adalah dengan izin dan kehendak-Nya.

Syirik boleh juga terjadi melalui perkataan atau percakapan kita sehari-hari seperti “Kejayaan aku hari ini adalah kerana usaha aku!”, sama seperti percakapan Qarun dalam Surah Al-Qasas [28] ayat 78, maksudnya : "Qarun menjawab (dengan sombongnya): "Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Kalaulah Qarun bijak pandai) tidakkah ia mengetahui dan pandai memahami, bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat yang telah lalu, orang-orang yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan? Dan (ingatlah) orang-orang yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya)".

Contoh yang lain, apabila seseorang berkata : "Jika tiada ubat ini, tentulah aku mati,” dan yang seumpama dengannya. Kata-kata ini boleh jatuh kepada syirik kerana bergantung kepada ubat yang menyebabkan dia sihat. Mati atau hidup adalah hak mutlak Allah SWT, seseorang perlu berhati-hati supaya bercakap tidak hanya mengikut sedap mulut.

Sahabat yang dimuliakan,
Fitrah manusia pada asalnya adalah suka kepada kebaikan dan telah mengaku kehadrat Allah Subhanahu Wa Ta'alah di alam arwah lagi bahawa Dia adalah Tuhan yang Maha Esa.

Allah Subhanahu Wa Taa'la berfirman yang bermaksud : "(Allah bertanya pada roh) "Bukankah Aku Tuhanmu?". Roh menjawab: Ya, kami akui Engkaulah Tuhan kami. (Surah al ‘Araaf ayat 172)

Sebelum masuk ke badan kita roh sudah mengenal Allah, bahkan sudah menyaksikan ketuhanan Allah dan sudah mengaku kehambaan pada Allah. Tetapi ketika dilahirkan ke dunia, roh dikurung dalam jasad lahir bersama-sama musuhnya nafsu dan syaitan.

Kehidupan inilah jika dilalui dengan penuh iltizam dan istiqamah, akan menghasilkan kemenangan yang bersepadu antara diri dan masyarakat, material dan spiritual, dunia, dan akhirat. Kita akan mendapat apa yang sepatutnya dan sewajarnya yang kita dapat. Sebaliknya, jika apa yang kita lihat tersalah ataupun tersasar, maka apa yang kita dapat juga akan tersasar. Kita akan menyesal di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat kerana kita dapat apa yang sepatutnya “tidak kita dapat”. Terasa benarlah hidup di dunia hanya sia-sia.

Inilah yang digambarkan oleh firman Allah Subhanahu Wa Ta'alah yang bermaksud: “Sesungguhnya (dengan keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat masa datangnya – iaitu hari seseorang melihat apa yang diusahakannya, dan (pada hari itu) orang yang kafir akan berkata: “Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan).” (Surah al-Naba’ (78) ayat 40).

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita menjauhkan syirik kepada Allah Subhanahu Wa Ta'alah. dan berdoa kepada-Nya supaya kita di tetapkan dengan iman dan akidah yang sejahtera yang tidak dirosakkan dengan amalan syirik.

"Ya Allah, sesungguhnya kami pohon kepada Engkau supaya menjauhkan kami daripada kekufuran, syirik, nifak dan riyak. Jauhkan kamu dari keburukan diri kami dan dari sebarang keburukan dan keburukan penghasad dengki. Amin".



-

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML