Wednesday, July 16, 2014

U H I :- PENYAKIT-PENYAKIT HATI


Hati yang sihat, tidak berpenyakit akan memancarkan sinar kebahagiaan pada dirinya, Kerana itulah kita melihat orang yang hatinya sihat akan sentiasa tenang, bahagia, ceria tidak stres, sebagaimana orang yang tubuhnya sihat akan sentiasa gembira, aktif dan bahagia. Itulah yang diinginkan oleh setiap manusia.

Firman Allah swt;

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ


Maksudnya; Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. (al-Ra'd:28)

Sabda Rasulullah saw;

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر وكان خيرا له وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن.


Maksudnya; Sungguh menghairankan urusan orang beriman, Semua urusanya baik, apabila mendapat nikmat kesenengan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman.


Sebaliknya orang yang hatinya sakit, hatinya sentiasa gelisah dan keluh kesah dalam menghadapi kerenah kehidupan, hidupnya tidak pernah bahagia bahkan sentiasa stres dan tertekan. Keadaan ini disebabkan penyakit yang ada dalam hati mereka.



Penyakit hati ialah sifat-sifat mazmumah yang ada dalam hati rohani manusia. Kita mesti bermujahadah untuk melawan sifat-sifat mazmumah, (penyakit hati yang dihidupkan oleh nafsu) setiap kali ia menyerang kita. Penyakit dalam hati Rohani boleh dibahagikan kepada dua bahagian;

1. Penyakit hati terhadap Allah.

2. Penyakit hati terhadap manusia.


Antara penyakit hati terhadap Allah

1. Lalai dalam beribadah

2. Lalai dari mengingati Allah

3. Ragu-ragu terhadap dengan Allah

4. Tidak ikhlas dengan Allah

5. Tidak takut pada ancaman Allah

6. Tidak harap pada rahmat Allah

7. Tidak redha akan takdir Allah

8. Tidak puas dengan pemberian Allah

9. Tidak sabar atas ujian Allah

10.Tidak syukur atas nikmat Allah

11.Tidak terasa diawasi Allah

12.Tidak terasa hebatnya Allah

13.Tidak rindu dan cinta dengan Allah

14.Tidak tawakal pada Allah

15.Tidak rindu pada syurga dan tidak takut pada neraka

16.Cintakan dunia.

17.Penakut (takut pada selain Allah)

18.Ujub

19.Riak

20.Sukakan pujian dan kemasyhuran


Antara penyakit hati terhadap manusia

1. Benci membenci

2. Gembira atas kesusahan orang lain.

3. Dukacita atas kejayaan orang lain.

4. Harap keburukan terhadap orang lain.

5. Tidak mau minta maaf dan tidak memaafkan orang lain

6. Hasad dengki

7. Dendam

8. Bakhil

9. Buruk sangka

10.Tidak bertolak ansur

11.Tidak bertimbang rasa

12.Rasa Berat Tulang,Tidak tolong-menolong

13.Tamak

14.Degil dan keras hati

15.Mementingkan diri sendiri

16.Sombong

17.Tidak sabar dengan ragam manusia

18.Memandang hina kepada seseorang

19.Riak

20.Ujub

21.Rasa diri bersih dan suci.
Read More

U H I :- HATI YANG SAKIT


Hati yang sakit mengakibatkan pandangan dan tanggapan hati terhadap sesuatu tidak betul. Hati yang sakit menyebabkan kebenaran tidak dapat dilihat walaupun ianya merupakan satu kebenaran, hati yang sakit melihat kebatilan sebagai satu kebenaran, atau ia melemahkan pemahamannya terhadap sesuatu kebenaran lalu mematikan hatinya untuk menerima kebenaran.

Hati yang sakit menyebabkan hati membenci kebenaran yang memberi kebaikan kepadanya. Hati yang sakit menyukai kebatilan sedangkan kebatilan itu akan memudaratkannya. Hati yang sakit juga tidak tahu memilih antara kebenaran dan kebatilan, akhir cenderung kepada kebatilan kerana mengikut hati dan perasaan.

Justeru orang yang hatinya sakit sukar untuk melihat kebenaran sebagai kebenaran dan kebatilan sebagai kebatilan. Apabila melihat sesuatu dia akan melihat manusia yang melakukan atau kejadian semulajadi, lupa bahawa Allah swt yang sebenarnya menjadikan tiap sesuatu. Apabila ditimpa bala dan bencana, mereka melihat manusia yang menyebabkan bala bencana tetapi mereka tidak nampak ia merupakan qada' dan qadar dari ilahi.

Berbeza dengan orang yang hatinya sihat dengan cahaya keimana, mereka melihat semua perkara ada hikmahnya dan ditentukan oleh Allah swt, pasrah dan redha menjadi hiasan hati, kehidupan yang bahagia sentiasi dimiliki.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر وكان خيرا له وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن

Maksudnya; Sungguh menghairankan urusan orang beriman, Semua urusannya baik, apabila mendapat nikmat kesenangan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman.

Kebiasaannya orang yang hatinya sakit tidak merasa tenang, tidak merasa bahagia walaupun dikelilingi berbagai nikmat dan kemewahan, hatinya sentiasa gelisah dan keluh kesah dalam menghadapi kerenah kehidupan, kebiasaannya membuat sesuatu diluar dari kewajaran dan rasional. Hatinya penuh dengan macam-macam penyakit hati menyebabkan sakitnya bertambah parah.

Sebab-sebab hati sakit;
1.Lupakan Allah, lupa dari mengingati Allah, lupa bahawa Allah tidak alpa dari apa yang dilakukan oleh manusia, lupa bahawa Allah lah yang menentukan segalanya, lupakan Allah kerana kurang mengingati Allah, dan hati lebih terikat kepada perkara-perkara yang disukai selain Allah.
2.Lupakan perintah-perintah Allah kerana tidak suka kepadanya, mengutamakan keseronokan dan hatinya sentiasa terikat dengan dorongan nafsu syaitan.
3.Lupakan hari kiamat, tidak mengingati mati, kurang mengingati dosa dan pahala, kurang mengingati hari pembalasan, syurga dan neraka

Apabila ketiga-tiga sebab tadi terangkum dalam hati manusia maka beratlah untuk melakukan ibadah, sebaliknya ringan pula untuk melakukan dosa dan maksiat, mengutamakan urusan dunia dan meninggalkan urusan berkaitan akhirat, mendahulukan keinginan nafsu dan mengambil ringan perintah Allah, melampaui batasan-batasan agama, menjadi orang yang zalim dan mendahulukan keinginan diri dari kehendak Allah

Perkara-perkara yang boleh merosakkan hati;
1.Jahil agama.
2.Pergaulan dengan orang-orang yang hatinya sudah rosak, hatinya mati dan menjadikan mereka sebagai teman.
3.Suka berangan-angan dan berkhayal tentang sesuatu yang tak kan dapat dicapai.
4.Bergantung dengan selain daripada Allah swt.
5.Banyak makan dan sentiasa memikirkan tentang makanan, tidak menghiraukan halal haram dalam urusan makanan.
6.Banyak tidur, orang yang banyak tidur mensia-siakan masa, pelupa dan pemalas
Read More

U H I :- HATI YANG MATI


Hati yang sudah mati ialah hati tidak berfungsi sebagaimana fitrahnya hati itu dijadikan. Fitrah kejadian hati ialah untuk menerima aqidah dan keimanan kepada Allah swt. Hati yang mati telah ditutup dan dihijab oleh Allah swt daripada menerima iman dan hidayah Allah swt. Hati diselubungi dan dikuasai oleh hawa nafsu syaitaniah yang sentiasa mendorong manusia untuk melakukan dosa, maksiat dan kejahatan.

Apabila hati sudah tidak berfungsi, maka hawa nafsulah yang menerajui kekuasaan hati, Justeru kehidupan mereka bergelomang dengan dosa dan maksiat. Kehidupan mereka penuh dengan kesombongan dan ketakabburan. Kehidupan mereka tiada panduan, apa yang mereka lakukan berdasarkan kepada perasaan. Mereka berada dalam kesesatan dan kedurjanaan sedangkan mereka tidak menyedari kesesatan dan kedurjanaan yang mereka lakukan disebabkan hati mereka sudah mati dan tertutup.

Firman Allah swt;
الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آَيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ الَّذِينَ آَمَنُوا كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ (35)) [غافر:

Maksudnya; Dan orang-orang yang menyanggah ayat-ayat Allah tanpa mendatangkan bukti, kemurkaan amat amat besar disisi Allah swt dan orang-orang yang beriman. Begitulah Alllah menutup hati yang sombong dan takabbur.

Ciri-ciri hati yang mati.

Orang yang hatinya mati ialah orang yang tidak menerima iman dan hidayah Allah swt. Itulah orang-orang kafir dan musyrik yang dimurkai Allah swt. Justeru antara sifat-sifat orang yang hatinya telah mati ialah seperti berikut;
1. Menolak keimanan kepada Allah swt dan Rasulnya serta perkara-perkara yang wajib diimani sebagai orang Islam.
2. Menyekutukan Allah swt .
3. Menolak ajaran Islam dan memilih kekufuran.
4. Tidak ada perasaan rasa bersalah apabila melakukan dosa dan maksiat.
5. Menjadikan akal dan fikiran dan logik semata-mata dalam membuat penilaian dan keputusan.
6. Menjadikan dunia sebagai matlamat hidup mereka.
7. Tidak mempercayai dosa dan pahala serta kehidupan alam akhirat.
8. Sentiasa melakukan penindasan dan kezaliman di atas muka bumi.
9. Tidak mengenal halal dan haram dalam kehidupan mereka.

Ya Allah ya Tuhan kami, lindungilah kami dari hati yang mati, hati yang tidak mengenaliMu ya Allah, hati yang jauh dari hidayahMu ya Allah.
Read More

U H I :- HATI YANG SEJAHTERA


Hati yang merajai dan memimpin anggota manusia terbahagi kepada tiga jenis;Hati yang sejahtera ( qalbun salim ), Hati yang sakit ( qalbun saqim) dan hati yang mati ( qalbun mayyit )

Hati yang sejahtera ( qalbun salim )

Firman Allah swt;

(يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89) [الشعراء: 88، 89].

Maksudnya; Pada hari itu harta dan anak-anak tidak berguna, kecuali mereka yang dating kepada Allah dengan hati yang sejahtera.

Hati yang baik di dalam ayat di atas bermaksud orang yang meninggal dunia dengan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt, akhir kehidupannya dapat mengucap kalimah syahadah, kehidupan mereka di akhirat nanti akan mendapat kebahagiaan dan keredhaan Allah swt. Itulah kesudahan bagi mereka yang memiliki hati yang baik ( qalbun salim ). Ya Allah anugerahkanlah kami hati yang sejahtera, hati yang baik yang dapat memimpin kami ke jalan yang yang Engkau radhai.

Antara ciri-ciri hati yang sejahtera;
  •     Sentiasa mengingati Allah swt dalam apa jua keadaan, ketika berdiri, duduk mahupun ketika berbaring, lidahnya sentiasa basah mengingati Allah swt.
  •     Sentiasa membaca al-Quran dan mentadabburkan makna-maknanya.
  •     Sentiasa peka dengan kewajipan-kewajipan yang ditaklifkan serta menunaikannya dengan cara yang paling sempurna.
  •     Sentiasa berhati-hati terhadap larangan-larangan agama dan menjauhkannya.
  •     Sentiasa bermuhasabah diri dan segera bertaubat kepada Allah swt.
  •     Berperibadi dengan akhlak yang mulia.
  •     Sentiasa berbaik sangka dan menjauhkan dari berburuk sangka, hasad dengki dan semua sifat-sifat mazmumah dalam hati.
  •     Sentiasa bersyukur kepada Allah swt dan redha dengan ketetapan ilahi.
Read More

U-H I :- KENALI HATI


Usrah hari ini akan membincangkan satu tajuk berkaitan dengan hati. Kenali hati, itulah tajuk yang akan kita bincangkan.

Hati memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan manusia. Dengan hati manuisa dapat hidup dengan erti kata yang sebenarnya dan tanpa hati atau hati yang mati, hidup seseorang tidak bererti.

Hati dalam kehidupan manusia terbahagi kepada dua. Kedua-duanya merupakan elemen penting dalam kehidupan manuisa.

Pertama; hati jasmani yang menjadi organ penting dalam tubuh manusia,ikenali juga sebagai "liver", hati yang berperanan sebagai penapis darah, menghasilkan hempedu dan berbagai macam fungsi untuk memastikan keseimbangan badan manusia supaya sentiasa sihat. Sekiranya hati ini gagal berfungsi maka berbagai komplikasi kesihatan akan terjadi dalam tubuh manusia.

Kedua hati rohani atau dikelani sebagai fuad, af'idah, basirah, lub, albab ,mata hati. Hati yang tidak dapat dirasa dengan panca indera tetapi menjadi peneraju dan pemandu kepada kehidupan manusia. Sering juga dipanggil hati nurani. Berkaitan hati ini, Rasulullah saw bersabda diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim;

أَلاَ وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ،وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِىَ الْقَلْبُ

"Dalam diri manusia itu terdapat seketul daging. Apabila daging yang seketul itu baik maka akan baiklah seluruh tubuh badannya. Dan apabila rosak daging yang seketul akan rosaklah tubuh badannya. Dan daging yang seketul itu ialah hati."

Dalam usrah kali ini kita akan membincangkan hati dari sudut bahagian kedua iaitu hati dengan makna hati rohani atau hati nurani kerana perbincangan hati dari aspek makna jasmani menjadi perbincangan para doktor perubatan.

Rasulullah saw dalam hadis di atas menjelaskan fungsi kedua-dua hati yang telah kita ketahui, samada hati jasmani yang berupa seketul daging, mahupun hati rohani yang mengawal segala tindakan manusia. Begitulah hebatnya Rasulullah saw dalam menerangkan hakikat kejadian manusia berasaskan wahyu Allah swt dan hakikat kejadian hati ini telah terbukti oleh penyelidikan sains hari ini. Ini adalah tanda kebesaran Allah swt, bukti bahawa segala yang dibawa oleh Rasulullah saw adalah satu kebenaran. Justeru amat rugilah mereka-mereka yang menolak wahyu dan pertunjuk Allah swt.


Hati dalam diri manusia adalah raja yang menentukan tingkah laku dan perbuatan manusia. Hati merupakan penggubal dasar dan prinsip kehidupan yang akan dilalui oleh seseorang manusia. Hati berperanan sebagai pembuat keputusan apabila manusia perlu membuat keputusan dalam sesuatu perkara.
Terlalu besar peranan hati dalam kehidupan manusia sehingga Rasulullah saw menyatakan "apabila hati itu baik maka baiklah segala anggotanya dan apabila hati itu rosak maka rosaklah segala anggota manusia.

Hakikat ini memang benar, kerana hati yang baik, akan dipenuhi dengan iman dan taqwa, apabila hati dipenuhi dengan keimanan dan ketaqwaan yang mantap, maka ia akan memandu seluruh anggota untuk melakukan perkara-perkara yang baik dan diredhai Allah, apabila hati itu baik, ia akan dipenuhi dengan segala macam sifat mahmudah, yang akan dijelmakan dalam berbagai bentuk akhlak yang mulia.

Sebab itulah orang yang hatinya baik akan sentiasa melakukan solat, khusuk dalam solatnya dan solatnya dapat menghindarkan diri dari segala macam dosa dan maksiat, hatinya akan sentiasa mendorong pemiliknya untuk bersifat dengan sabar, lemah lembut, penyayang, pemurah dan berbagai-bagai budi pekerti yang mulia.

Orang yang hatinya baik tidak kebaratan untuk bersedekah dan mengeluarkan zakat bahkan hatinya rasa tenang dan gembira apabila bersedekah dan berzakat.

Orang yang hatinya baik tidak akan melakukan rasuah, tidak akan menipu, tidak akan melakukan khianat, tidak akan berbohong dan tidak akan melakukan berbagai perbuatan tidak bermoral kerana takut dengan muraqabah Allah dan siksaan yang dijanjikan di akhirat nanti, disamping menyedari ia akan menyebabkan malapetaka dan kerosakan kepada umat manusia.

Orang yang hatinya baik, akan sentiasa menghormati orang lain, menghormati jiran tetangga, walaupun jiran bukan islam , kerana mereka tahu ia adalah tuntutan agama.

Ringkasnya orang yang hatinya baik itu ialah orang yang hatinya dipandu oleh iman dan hidayah Allah swt, manusia yang cukup sempurna menepati tujuan penciptaan manusia di atas muka bumi ini, Contoh yang paling hampir kepada kita ialah Rasulullah saw. Manusia agung yang dihiasi dengan budi pekerti dan akhlaq mulia kerana hatinya yang bersih, disucikan oleh malaikat Jibril dengan kehendak dari Allah swt.

Sebaliknya orang yang mempunyai hati yang rosak, hati yang ditutup oleh Allah swt, hati yang dikuasai oleh hawa nafsu, mendorong kepada dosa dan maksiat, hawa nafsu yang mendorong kepada keseronokan songsang, maka kita lihat manusia ini hidupnya tidak karuan, hidupnya tiada matlamat, tiada ketenangan dalam diri, dan jauh dari itu mereka sentiasa menjadi perosak kepada masyarakat, mereka menjadi duri yang sentiasa menyakiti orang lain, menjadi masalah kepada masyarakat, mereka menjadi racun yang mematikan hati-hati yang baik dan membawa mereka kepada kehinaan, dan yang lebih malang mereka yang mempunyai hati yang rosak ini menjadi tunggangan syaitan yang sentiasa berkerja dan berusaha membawa manusia bersama-sama mereka ke neraka jahannam.

Sebab orang yang hatinya rosak tidak ada hati perut, orang yang hatinya mati tidak ada perasaan belas kasihan, orang yang hatinya sakit ini tidak mengenal halal dan haram dalam kehidupan mereka sebagaimana yang ditunjukkan oleh orang-orang yahudi yang memang telah ditutup hatinya dari pertunjuk dan hidayah Allah swt, nauzubillahi min zalik .

Orang-orang yang hatinya sudah rosak tidak merasa bersalah apabila mereka mencuri, merompak, menyamun, menipu, rasuah, salahguna kuasa, kerana hawa nafsu sudah menguasai mereka.

Begitulah besarnya peranan hati dalam kehidupan manusia. Oleh itu marilah sama-sama kita mengenali diri kita dan perbaiki diri kita supaya dengan hati yang baik keita menjadi manusia yang baik seterusnya dapat memberi manfaat kepada orang lain. Rasulullah saw bersabda;

خير الناس أنفعهم للناس

Maksudnya ; Sebaik-baik manusia ialah manusia yang paling berguna kepada orang lain.
Read More

MARAH


Marah merupakan tabiat atau naluri manusia semula jadi..tetapi marah boleh dibuang atau dicegah..marah adalah nyala api dari api Allah yang menyala dan kemudian masuk ke dalam hati nurani seseorang..apabila telah masuk ke dalam hati, setiap saat akan membakar hati manusia ibarat api dalam sekam..

Telah datang seorang lelaki kepada nabi Muhammmad SAW dan berkata:

"Ya Rasulullah..ajarilah saya ilmu yang mendekatkan diri saya kepada syurga dan menjauhkan saya dari neraka""

Baginda berkata:

"laa taghdhab"
"jangan marah"
"Sesungguhnya marah itu dari syaitan dan syaitan itu diciptakan dari api, bila seorang daripada kamu marah hendaklah berwuduk"

Apabila hati diisi dengan sifat marah.. akan terikut-ikut dengan bisikan syaitan..kerana syaitan itu asalnya dari api..seandainya seseorang itu marah seakan-akan dia juga dicipta daripada api..dan bukankah syaitan itu marah apabila Allah memuliakan nabi Adam..

Sekiranya marah ini tidak dikawal..hubungan antara seseorang itu dengan seseorang yang lain akan menjadi tidak baik..mengecilkan perasaan orang lain.. akan bermasam muka.. akan menyebabkan timbul perasaan dendam.. mungkin jika tidak terkawal akan berlaku pergaduhan dan pembunuhan akibat bertindak membabi buta..

Selain timbul kesan kepada orang lain..marah juga memberi kesan kepada diri sendiri.. boleh menyebabkan darah tinggi (hypertension) dan sakit jantung..dan lain-lain penyakit kronik..

Seseorang yang cepat marah juga dikaitkan dengan cepat tua.. selalu kita dengar..jangan marah nanti cepat tua.. mengapa tidak.. kerana jika selalu marah wajahnya tegang.. dan apabila kerap berlaku dalam masa yang lama tiba pada saat reda kemarahannya.. kulit wajahnya akan mengendur dan berkedut..

Wajah tua dan berkedut tidak mengapa jika dibandingkan dengan siksa Allah kemudian hari.. hari pembalasan nanti.. akan dapat masuk syurga ke.. kalau iblis yang dulunya taat dan tinggal di syurga dihalau keluar inikan pula yang entah di mana..

Marah merupakan sifat mazmumah...sifat tercela..

Islam menganjurkan supaya seseorang itu menahan marah

Sabda Nabi Muhammmad SAW:

"bukanlah orang yang kuat itu kerana bergusti..tetapi orang yang kuat itu ialah orang yang menguasai dirinya ketika marah"

Ketika seorang lelaki yang suka sangat marah meminta nasihat Nabi Muhammad SAW baginda bersabda:

"laa taghdhab"
"jangan marah" (H.R. Bukhari)

Orang itu mengulangi meminta nasihat berulang-ulang kali.. begitu juga jawapan Nabi Muhammad SAW

Dalam hadith lain Nabi Muhammad SAW bersabda

"Waspadalah kamu terhadap marah..sesungguhnya marah itu adalah bara api yang menyala dalam hati keturunan Adam..tidakkah kamu melihat apabila seseorang antara kamu ketika dia marah matanya menjadi merah..urat-urat lehernya tegang..dan bila seseorang berasa ingin marah hendaklah berbaring atau melekapkan dirinya ke tanah"

Banyak lagi hadith nabi yang menganjurkan agar kita jangan marah..dan apabila rasa nak marah ambillah wuduk..jika kita sedang berdiri hendaklah duduk.. baca ayat kursi..dan sebagainya.. dan dianjurkan berdoa seperti di bawah..

"ALLAHUMMAFGHFIRLI ZANBI WA AZHIB GHAIZA QALBI WA AJIRNI MINASSYAITAAN"

ataupun sentiasa membaca Au'uzubillahiminassyaitaanirrajim ataupun Bismillahirahmaanirrahim


MARI KENALI JENIS-JENIS MARAH 

Marah adalah salah satu sifat mazmumah yang tidak sepatutnya ada pada seorang muslim mukmin. Justeru usaha untuk mengelakkan diri dari sifat marah menjadi satu kewajipan. Sifat marah yang wajib dibuang dari diri seseorang ialah sifat marah yang dilarang. Tidak semua sifat marah dilarang ada kalanya wajib kita marah dan terkadang diharuskan kita marah. Kemampuan kita mengurus kemarahan akan membawa kita kepada situasi yang tenang dan membahagiakan.

Sifat marah dari sudut hukum boleh dibahagikan kepada tiga bahagian

1. Marah yang dipuji ( al-ghadhab al-mahmud )

Perasaan marah dituntut apabila berlakunya pencabulan dan perlanggaran terhadap larangan-larangan Allah s.w.t. Sifat ini adalah hasil dari keimanan yang kuat terhadap Allah swt kerana orang yang tidak marah terhadap pencabulan dan pelanggaran larangan Allah dianggap sebagai orang yang lemah iman.

Suatu ketika Rasulullah s.a.w melihat para sahabat bertelagah berkaitan keimanan dengan qadr lalu berubah air muka Rasulullah s.a.w kerana marah lalu berkata;

بهذا أمرتم ؟ أو لهذا خلقتم ؟ تضربون القرآن بعضه ببعض بهذا هلكت الأمم قبلكم )

Maksudnya; Inikah yang kamu disuruh? Atau untuk inikah kamu dijadikan memperdebatkan al-quran dengan al-quran, ingatlah dengan sebabini umat terdahulu dibinasakan.


Sabda Rasulullah s.a.w;

من رأى منكم منكراً فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان.


Maksudnya; Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia ubah dengan tangan (kekuasaan) sekiranya tidak mampu ubah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu juga maka ubah dengan hati, itulah selemah-lemah iman.

Sikap untuk mengubah, menegur atau rasa tidak suka tidak akan timbul pada diri seseorang sekiranya tidak ada perasaan marah terhadap sesutau perkara. Kecantikan Islam dalam marah ialah apabila kira dapat mengurus sifat marah dengan cara hikmah dan bijaksana bukan dengan cara mengikut perasaan dan nafsu seperti memaki hamun, mencerca, memukul atau tidakan-tindakan yang negatif.


2. Marah yang dicela ( al-ghadhab al-mazmum )


Marah yang dilarang dan dicela ialah apabila marah terhadap pelaksanaan perintah Allah swt atau marah yang didorong oleh perasaan dan hawa nafsu seperti marah dan tidak suka dengan pelaksanaan hukum-hukum Allah s.w.t, marah dengan usaha dakwah, marah dengan pelaksanaan syiar Islam dan lain-lain.

Sifat marah dalam kategori ini dicela dan dilarang kerana ia adalah sifat orang-orang kafir yang sentiasa tidak suka dan tidak senang apabila orang mengamalkan dan menghayati Islam. Mereka nenunjukkan perasaan mereka dengan menunjukkan rasa marah apabila ajaran-ajaran Islam diamalkan dalam kehidupan manusia.


3. Marah yang diharuskan ( al-ghadhab al-mubah )

Marah yang diharuskan ialah marah yang tidak melanggar perintah Allah s.w.t dan tidak melampaui batasan. Sebab itulah orang yang dapat mengawal perasaan ini disukai oleh Allah s.w.t. seperti marah apabila tidak tahu perkara yang sepatutnya diketahui, marah apabila tidak melakukan pekerjaan dengan baik dan lain-lain.


Firman Allah s,w,t;

وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ


Maksudnya; Dan orang yang mengekang kemarahan dan memberi kemaafan kepada orang lain, dan Allah suka kepada orang-orang yang baik.

Kesimpulannya wajib marah apabila hak Allah dilanggar, haram marah apabila hak-hak agama dilaksanakan dan harus marah pada perkara-perkara berkaitan kehidupan dengan syarat tidak melampaui batasan dan berakhlak bertujuan untuk memperbaiki kekurangan yang ada.

Ibnu Hibban menyatakan manusia sentiasa bertentangan antara marah dan kelembutan, siapa yang marah dengan kelembutan tidaklah dicela selama marahnya tidak dilarang.

Manusia dari sudut kekuatan sifat marah ada tiga peringkat;


    Pasif ; Orang yang tiada perasaan marah, hilang dari dirinya sifat marah.
    Aggresif; Orang yang pemarah, baran, tidak mampu dikawal oleh akal dan agama, hilang kewarasan diri ketika marah.
    Moderet; iaitu pertengahan, orang yang dapat mengawal perasaan marah menggunakan akal dan agama.


Renungan; Sekiranya kita dapat mengurus kemarahan kita, mengikut pertimbangan akal dan agama, marah tanpa menyebabkan orang lain sakit hati atau rasa dianiaya, sedia menerima kekurangan orang lain dan memaafkan kesilapan orang lain, hati kita akan tenang dan bahagia.

Semoga kita semua dapat berusaha bersungguh-sungguh untuk mengelakkan diri kita daripada terjerumus ke dalam neraka..ingatlah siapa diri kita sebenar.. asalnya kita dari mana dan akan ke mana..

Read More

SATU "LOVE"

 

Salam. Niat kali ni saya cuma nak menconteng-conteng je. Tapi teringat pula saya akan satu kisah Nabi SAW dengan Saidatina Aisyah R.A.

Saidatina Aisyah berkata:
    "Aku, wahai Rasulullah, tidak seperti seorang pun dari isteri-isterimu yang lain. Tanpa kecuali, mereka telah pernah dipeluk lelaki, kecuali aku."


Baginda hanya tersenyum.

Di waktu yang lain, Saidatina 'Aisyah ada berkata:
    "Wahai Rasulullah, jika engkau turun ke sebuah lembah, di situ ada dua pohon, yang satu sudah dimakan haiwan ternak, yang satu lagi tidak. Lalu, di pohon yang manakah untamu akan engkau gembalakan?"
    Jawab Nabi SAW, "Di pohon yang tidak digembalai ternak." Lalu Aisyah berkata, "Akulah itu!".

Kenapa saya membawakan kisah ini? Bukanlah untuk menonjolkan kisah Saidatina Aisyah seolah-olah tinggi diri dan riak. Tidak sekali-kali. Tetapi, Aisyah sememangnya boleh berbangga dengan dirinya seorang perawan dan suci tidak disentuh mana-mana lelaki selain dari Rasulullah SAW selepas ijab qabul yang sah. Syukur dan bangga pada tempatnya adalah tidak salah. Bangga depan si suaminya. Bukan pada ajnabi.

Namun, tidaklah Nabi SAW bersikap tidak adil pada isteri-isterinya yang lain walaupun mereka berstatus 'pernah menjadi isteri orang lain.' Takutnya Nabi SAW akan ketidakadilan dalam rumahtangga sehingga Nabi SAW berdoa apabila hatinya tercondong berat menyayangi Aisyah Humaira:
    "Ya Allah! Inilah pembahagian yang mampu ku lakukan, maka jangan Engkau siksa aku dalam hal yang tak mampu aku lakukan."

Ringkasnya, adik-adik perempuan jagalah kesucian diri dan kehormatan diri sebelum berkahwin. Jangan pegang-pegang, jangan sentuh-sentuh. Jagalah hati tetap untuk satu cinta dunia yakni pada suami yang berhak. Teguhkan hati untuk satu cinta kekal selama-lamanya yakni pada Allah dan Rasulullah. Kemudian, kamu mampu berbangga dan bersyukur jika berjaya mempertahankannya sehingga saatnya kamu diakadkan. Tidak salah mendabik dada (tidak berlebihan) depan suami. Kamu memang layak berbangga.

Namun, bagaimana pula dengan yang tidak berjaya mempertahankan kesucian, kehormatan dan imannya sebelum berkahwin?

Bertaubatlah, nescaya taubat nasuha mensucikan diri anda kembali hati dan iman. Simpanlah dan lupakanlah aib, kisah hitam anda sampai mati. Jika dengan aib itu, akan merosakkan hubungan dua insan dan rumahtangga maka rahsiakanlah. Tidak wajar mendedah aib sendiri walaupun berterus terang adalah lebih baik. Kadang-kadang ada yang perlu disembunyi dari didedahkan. Kerana manusia bukan Tuhan. Manusia menghakimi dengan kejam dan tidak adil berdasarkan kisah2 silam kita, tapi Allah tidak begitu. Allah Maha Pengampun sedang manusia bukan pemberi sebarang pengampunan. Manusia hanya memaafkan, tetapi tidak mengampunkan dosa hitam.



Akhir kata, jagalah kesucian dan kehormatan anda demi satu cinta yang murni. Yang tidak lagi suci, sucikan kembali diri dengan penyesalan yang sungguh-sungguh, tidak mengulangi lagi silap yang sama dan mulakan hidup baru dengan percaya penuh, Allah masih beri peluang untuk kita walaupun manusia tidak beri peluang pada diri kita. Ingat, kita tak perlukan manusia utk menilai kita, tapi kitalah yang nilai diri kita sendiri dan kita sendiri yang bagi peluang diri sendiri berubah.
    Satu cinta Aisyah Humaira hanya untuk Muhammad bin Abdullah SAW.
Read More

SETIA MENANTI BERSAMA ALLAH



Ada dua jenis penantian. Satu, penantian yang sia-sia. Dua, penantian yang berhasil. Penantian yang sia-sia terjadi bila kita mengharapkan sesuatu tanpa ada usaha sedikit pun. Dalam soal jodoh, hanya harapkan cinta di hati.
    "Moga-moga dia nak kat aku. Harap dia jadi milik aku suatu hari nanti. Moga ada keajaiban."


Pada saya, sia-sia angan2 begini. Penantian yang ada hasil pula, adalah penantian yang pakej. Ada cinta, ada berkenan dalam hati, ada usaha zahiriah (cth:study sungguh2, kerja betul2 cari duit), dan ada usaha batiniah (tahajjud malam sungguh2 sbgmana entri saya sebelum ni), sabar disertai dengan tawakkal akhir sekali.

Usaha suku, jiwang suku. Tak campurkan usaha dengan perasaan dlm hati dengan berlebihan. Bila usaha tu dicampurkan dengan rasa cinta dalam hati yang membuak-buak, usaha tu tak lagi kerana Allah. Tapi kerana nafsu dan kehendak sendiri. Ikut hati, mati, ikut nafsu, lesu. Ingat, kawal perasaan. Bila dah dapat kahwin nanti, luahkanlah sejuta rasa jiwang pada si dia pun takpe dah. Dalam mencari jodoh, makin anda tak kenal si dia sebelum kahwin, makin baik. Nanti banyak benda boleh borak lepas kahwin tentang diri masing-masing. Ni kalau semua cite pun dah tau sebelum kahwin, boring taktau nak cakap pasal apa dah nanti. Kan kan kan?

Sabar kunci kejayaan. Saya tahu anda mungkin sangat-sangat nak,cinta, syg kat pasangan anda tu. Kalau boleh, saat ni gak anda nak luahkan rasa tu, "awak, saya sayang awak.", "awak, saya rindu sangat-sangat!." Lek luh. Jika anda rasa satu kepuasan dan kemanisan dpt luahkan perasaan pada pasangan,dan dapat respon baik dr pasangan lak tu, setkan dalam kepala.
     "Alah, yang ni hanya dapat 1 kemanisan, kalau lepas kahwin aku dapat 1 juta kemanisan. Jadi, sabar dulu, kejar yang 1 juta. Tinggalkan yang seketul."


Sama gak macam yang berzina dan hampiri zina, sampai bila korang nak bermiang2 tanpa nikah? Dah gatal sangat, nikahlah, pastu boleh gauli isteri sampai mati. Allah lagi suka.


Akhir kata, Nabi SAW pun romantik dan jiwang gak. Tapi jiwang Baginda SAW adalah selepas nikah. Jom kita tengok ayat-ayat jiwang Nabi SAW. Rasulullah pernah bersabda mengenainya cintanya pada Siti Khadijah:
    "Sungguh aku telah mendapatkan anugerah berupa cintanya."  dan "Sesungguhnya aku mencintai orang-orang yang mencintainya." Apatah lagi hendak melupakan Saidatina Khadijah, tidak sekali-kali. Kata Nabi SAW: "Tidak. Demi Allah, dia tidak pernah memberi ganti untukku seorang isteri yang lebih baik daripadanya."


Semua ini adalah kata-kata selepas Nabi SAW sudah berkahwin dengan Saidatina Khadijah r.a. malah berlanjutan sehingga setelah kewafatan Khadijah r.a. Nabi SAW lagi romantis berbanding kita.

Penantian kosong memang satu penyiksaan. Penantian 'berisi' memang satu kemanisan. Buah sabar itu bila masak, tersangatlah manis. Tidak akan buruk, tidak akan lemau. Makin lama, makin manis. Begitu juga syurga Allah, makin lama kita beribadat, makin khusyuk, makin tawaddhu', makin terasa manisnya syurga. Sabarlah. InsyaAllah, sandar pada Allah segala-gala.

Fuh! Sangat best bila awal-awal lagi dah confirm tahu Rasulullah SAW sedang menanti kita yang selalu berselawat dan ikut kata Nabi SAW di telaga Kauthar akhirat kelak. Siap-sedia untuk beri kita syafaat.
Read More

TENANG : SAKINAH, MAWADDAH DAN RAHMAH


 Assalamualaikum wbt.

Sebelum ini saya dah sentuh mengenai ketenangan adalah faktor penting yang dicari dalam diri setiap pasangan.

Kali ini saya detailkan sikit. Namun, saya cuba untuk tulis seringkas mungkin.

Sebelum itu, saya minta anda tarik nafas dalam-dalam kemudian hembuskan perlahan-perlahan. Tenang-tenangkan diri anda. Buangkan segala masalah yang kusut di kepala selama 5 minit.



Saya buka dengan firman Allah menerusi Surah al-Baqarah ayat 187 yang begitu bermakna sekali:



Terjemahan:


    Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Dia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu.

Suka untuk saya sentuh, 'pakaian' di sini bukan hanya berkisar pada kepuasan batin semata-mata dalam rumahtangga, tetapi merangkumi kesemua aspek. Ibarat sepasang mata, tidak selesa jika hanya melihat dengan satu mata sahaja tetapi perlu kepada kiri dan kanan untuk melihat dengan jelas dan seimbang.

Dalam konteks ini, saya lebih suka untuk bawa anda meneroka 90 darjah sudutnya. Hanya satu sudut dan selebihnya anda boleh fikirkan sendiri. Kesemua aspek 'pakaian satu sama lain' ini cenderung kepada ketenangan, ketenteraman, kelapangan hati. Kita senang bila suami atau isteri kita bantu kita, support kita dari segi moral-material-kewangan. Kita suka bila pasangan kita ada di sisi kita masa kita susah dan sedih, kongsi suka dan duka sama-sama. Semua gerak geri pasangan dan tindak balas pasangan pada kita buat hati kita rasai sesuatu. Ketenangan.

Di dalam al-Quran, kriteria pasangan sudah disebutkan dengan jelas. Yakni ada tiga kriteria utama selain faktor solehah dan beriman. Disebutkan dengan jelas dalam Surah al-Ruum ayat ke-21, firman Allah:-



Pertama, faktor Sakinah yang diambil dari "litaskunuu ilaiha". Sakinah ertinya tenteram. Dengan kata lain, tenteram apabila wujudnya kepercayaan dalam rumahtangga. Dia percayakan dirimu sepenuhnya dan kamu percayakan dia setulusnya. Tidak menipu antara satu sama lain. Jujur seadanya. Dia memahami, kamu memahami. Walaupun kamu mungkin berbeza minat dan perwatakan dengan pasangan, tapi hati selari seiring seia sekata. Pendek kata, dengan adanya faktor Sakinah, rumahtangga yang dibina akan berlangsung dengan tenang dan damai.

Kedua, faktor Mawaddah. Kata Mawaddah telah disebut sebanyak 29 kali dalam pelbagai kata kerja dan kata terbitan di dalam al-Quran. Mawaddah pula secara literalnya bererti kelapangan dan kekosongan hati. Tepat lagi adalah kelapangan dada, kosong jiwa dari kehendak yang buruk. Ibnu 'Abbas r.a. menafsirkan Mawaddah adalah cinta seorang lelaki yakni seorang yang bergelar suami terhadap isterinya. Pada pandangan saya, Mawaddah ini tidak akan timbul kecuali setelah pernikahan yang sah. Syeikh Hamka dalam Tafsir al-Azhar pula menafsirkan kata wadda atau yawaddu yang berkaitan dengan Mawaddah, sebagai ingin-inginlah-ingin sekali, suka atau tersangat suka dan kata wuddan dimaknakan sebagai percintaan. Jadi, maksudnya Mawaddah ini dalam kefahaman saya adalah suatu percintaan yang mencetuskan rasa tenteram dan tenang dalam hati-hati setiap pasangan yang telah berkahwin. Kata M.Quraish Shihab, jika mencintai dan mengkehendaki sesama pasangan sesuatu yang baik dalam hubungan, sesuatu yang boleh menimbulkan cinta dan kasih pula pada Allah, maknanya Mawaddah telah menghiasi hati. Malah, ia lebih dari sekadar cinta malah melengkapi antara satu sama lain. Mana yang kurang, pasangan akan cuba tampung dan backup. Kelebihan pasangan menutup kelemahan pasangan. Malah, dari Mawaddah jugalah terhasilnya Sakinah pada pandangan M.Quraish Shihab. Inilah hikmah sebuah perkahwinan. Pasangan yang dibina bersama rasa Mawaddah dan Sakinah menjadi hiburan hikmah untuk sesuatu perkahwinan. Suamilah penghibur, isterilah penenang dan saling bergiliran watak antara keduanya.

    "Seperti halnya tubuh boleh terasa bosan atau letih, hati juga alami yang sama. Oleh sebab itu, berilah hati hiburan yang mengandungi hikmah." ( Sayyidina Ali bin Abi Talib )

Ketiga, faktor Rahmah. Ibnu 'Abbas menafsirkan al-Rahmah sebagai kasih sayang suami terhadap isterinya, yakni ketika isterinya ditimpa kesusahan, keburukan dan kesukaran. Namun difahami di sini, al-Rahmah bukan rasa simpati, tetapi tercetus dari kelembutan hati yang paling dalam, rasa yang terus-menerus ada dalam hati terhadap pasangan lawannya, kehalusan budi pekerti dan kemuliaan tingkah laku. Maknanya, Rahmah adalah rasa yang tumbuh untuk melayan suami atau isteri dengan sebaik-baik layanan. Dan ya, kesemua tulus ikhlas. Bukan simpati semata-mata.

Sebuah kisah yang menarik dicatatkan mengenai faktor Rahmah ketika zaman Sayyidina Umar al-Khattab, beliau tealh didatangi oleh seorang lelaki yang mahu menceraikan isterinya. Maka Amirul Mukminin Umar bertanya kepada lelaki tersebut apakah sebabnya. Maka lelaki itu menjawab, "Kerana aku tidak mencintainya lagi." Maka apa kata Umar? Umar berkata dengan nada tegas, "Celaka kamu! Bukankah kamu membina dan membangun rumahtanggamu atas dasar cinta? Maka di manakah penjagaan dan rasa malumu?"

Nikah kerana cinta semata-mata, inilah hasilnya.

    Yakni saya fahami, masa yang beredar menyebabkan cinta juga pudar dan layu. Cinta juga menjadi tua. Inilah kerana tidak ada faktor al-Rahmah. Cinta atas dasar batang tubuh cinta semata-mata akan memudar dan terus melayu. Tetapi cinta atas dasar cintakan Allah lalu cintakan pasangan, akan terus menerus bersambungan dan menjadi lebih kukuh hingga ke akhir hayat. Inilah cinta al-Rahmah. Bukan cinta biasa. Cinta yang damai, tenang dan tenteram tidak mampu diraih dengan level cinta biasa-biasa.

Jadi, ketiga-tiga faktor yakni Sakinah, Mawaddah dan Rahmah menghasilkan impak yang menakjubkan sekali dalam rumahtangga yang soleh dan bertunjangkan iman berlandaskan Islam. Apakah kesan terbesarnya? Ya, ketenangan, ketenangan dan ketenangan.

    Walaupun pasangan tidak memiliki paras rupa yang menawan, tidak mempunyai harta yang banyak, kerja yang membanggakan dan pencapaian yang mengagumkan. Tapi kerana tingginya mujahadah dan kasih sayangnya pada Allah dan agama, terbitnya wajah dan susuk tubuh atau jiwa yang menenangkan. Super-tenang. Suami tenang bila melihat isteri. Isteri damai tenteram melihat si suami. Anak-anak redup pandangan pada ayah dan bonda. Akhir sekali, keluarga yang Sakinah, Mawaddah dan Rahmah terwujud dalam rumah yang sederhana.

Jadi, optimislah. Buangkan pemikiran pesimis hidup ini perlukan wajah yang menarik, tubuh yang menawan, rupa bak artis-artis popular Korea dan sebagainya, kerja yang bergaji mewah, rumah dan kereta besar-besar; semua ini pakej yang diidamkan oleh kesemua orang dalam dunia ni. Ini semua tidak perlu kita tekankan dengan amat melampau. Cukup dengan rupa sederhana, hidup sederhana.

    Optimislah bahawasanya hati yang beragama melahirkan wajah yang beragama dan memancarkan sinar agama. Benar. Sinaran wajah yang meredupkan pandangan, sejuk mata kasar dan mata hati melihatnya. Tenang dan damai. Lihat sahaja sudah tenang. Apatah lagi memilikinya.


Semua dari agama. Terbit dari agama.
Read More

IBTISAM



Saya updatekan blog ni dalam keadaan tergesa-gesa. Mesej ringkas sangat-sangat. Yakni, golongan nisa, mar'ah, muslimah, wanita, perempuan kita mmg maklum Allah anugerahkan mereka dengan anugerah paling tidak ternilai iaitu senyuman yang menawan. Tidak sama dengan senyuman golongan lelaki. Senyuman lelaki mungkin manis, tapi tidak sesweet golongan wanita.

Tapi, bersama-sama dengan senyuman wanita ni ada sedikit bahaya pada golongan kontrasnya. Iaitu boleh mengganggu gugat mata si lelaki justeru terus ke dasar hatinya. Yang akhirnya menyebabkan penyakit-penyakit hati dalam diri lelaki. Penyakit hati banyak kali disebut dalam al-Quran, berbelas-belas kali atau berpuluh yang bersangkutan dengan hati. Di sini saya sertakan cebisannya:



Fuh, bahaya benar kan penyakit-penyakit hati ni kerana terus mampu menggugat bukan sahaja setakat hati dan rohani, malah agama Islam itu sendiri boleh digoncangnya. Hanya kerana mata dan hati.

Jadi, apa mesejnya di sini?

Ya, jagalah mata. Jagalah hati. Senyum boleh, tapi bukan pada semua lelaki ajnabi yang tidak dikenali. Barulah mahal senyuman tu. Senyum adalah sedekah. Senyum juga boleh jadi sebaliknya jika dituju pada yang salah. Tuju pula tu berlebih-lebihan di samping jelingan mata lak dan body language. Haih.
Read More

JANGAN TAKUT


Jangan takut susah..
kerna Allah pasti mengadakan jalan keluar yang tidak disangka-sangka..

Jangan takut miskin..
kerna Allah telah menjanjikan rezeki seluas langit dan bumi...

Jangan takut bersendirian..
kerna Allah itu dekat, lebih dekat dari helaan nafas mu..

Jangan takut kalah...
kerna orang Islam itu sudah lama 'menang' disisi Allah...

Jangan takut ditindas...
kerna penindasan itu adalah tanda ujian dan kasih sayang Allah untuk menguji iman mu..

Jangan takut disiksa...
kerna setiap sakit dan jerih pedih mu akan menaikkan lagi kedudukan mu di sisi Nya...

Jangan takut berkata benar...
kerna hati yang tawadhuk dan sujud pada Nya pasti akan sentiasa menolak kebathilan...

Bangkitlah, tunaikan solat, perkemaskan ibadah, majukan diri dan keluarga...
Bergerak lah dalam satu jiwa. Perkemaskan matlamat.
Carilah kefahaman Islam yang syumul.
Jangan kita mengharap ilmu itu datang bergolek.

Carilah jemaah supaya bisa menimbulkan rasa cinta dan tautan hati persaudaraan sesama Muslim..
Amat susah untuk menjadi seorang Muslim dicelah-celah kemaksiatan dinegeri kita ini, tapi yakinlah, suatu hari nanti pasti ada sinar buat kita.

Percaya.

Wajib percaya.
Percaya bahawa Islam adalah pegangan kita.
Islam lah neraca pertimbangan kita.
Rujuklah Quran dan hadis, bertanya lah pada alim yang jika kita masih lagi terkapai...

Percaya.
Allah itu matlamat kami,
Quran itu panduan kami,
Rasulullah itu teladan kami,
Jihad itu jalan kami,
Mati dijalan Allah itu cita-cita kami.
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML