Tuesday, March 11, 2014

MENGHAYATI AL-QURAN

Kembalilah Menghayati al-Qur'an

Sahabat yang dirahmati Allah,
Alhamdulillah, pertama marilah kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t. yang masih memanjangkan usia kita, masih diberi peluang untuk menyedut dan bernafas dengan udara-Nya., di berinya kesihatan dan masih berada di dalam keadaan beriman kepada-Nya.

Selawat dan salam kita tujukan buat Ar-Rasul Muhammad s.a.w., Rasul dakwah dan Rasul Tarbiyyah. Contoh yang telah ditunjukkan baginda itulah ikutan utama kita dalam segala keadaan samaada mudah atau sukar. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud, " Sesungguhnya telah ada untuk kamu pada diri Rasulullah itu contoh teladan yang paling baik, bagi sesiapa yang mengharapkan Allah dan hari Akhirat dan banyak mengingati Allah."

Sahabat yang dimuliakan,
Kitab suci al-Qur'an yang diwahyukan oleh Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w adalah merupakan kitab suci yang sempurna dan lengkap, dan menjadi peduman hidup manusia di dunia. Al-Qur'anul karim perlu dibaca, difahami, diyakini dan dilaksanakan dalam kehidupan.

Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna pernah berkata, "Pesanku kepadamu wahai saudara-saudara...hendaklah sentiasa menghubungkan diri dengan al-Qur'an pada setiap detik dan masa. Andaikata saudara melakukan sedemikian, nescaya saudara akan merasa betapa agungnya Pencipta yang Maha Tinggi itu. Sebenarnya siapa yang berbuat demikian tidak dapat tidak akan bertambah keimanan terhadap keagungan Pencipta lalu bertambah lagi ketundukannya kepada kekuasaan-Nya...."

Sahabat yang dihormati,
Apakah kita setiap hari membaca al-Qur'an? Adakah al-Qur'an yang kita baca kita melihat pula makna dan tafsirnya untuk memahami maksud perintah dan larangan Allah s.w.t? Kesemua keadaan ini bergantung sejauh mana keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t. Semakin tinggi iman dan takwa kita maka semakin banyak dan kerap kita membaca dan meneliti segala intisari yang terdapat di dalam al-Qur'an. Apabila kita jarang atau tidak pernah membaca al-Qur'an, dan gagal menfaatkan masa yang terluang untuk memahami dan menghayati mukjizat dan hikmah al-Qur'an maka itulah sebenarnya kayu pengukur hubungan hati kita dengan Allah s.w.t. Percayalah sebenarnya kita telah lari jauh dari rahmat Allah s.w.t. sekiranya kita jauh dari al-Qur'an.

Tidak ada yang lebih mendekatkan diri kita kepada Allah daripada ketika kita bersama qalam-Nya, hanya dengan al-Qur'an kita akan mendapat rahmat mendengar 'suara-Nya' yang berkata-kata dengan kita. Justeru, jadikanlah keinginan untuk datang hampir kepada Allah sebagai tujuan sebenar ketika membaca al-Qur'an.

Sahabatku,
Banyak hadis-hadis Nabi s.a.w. yang menjelaskan keutamaan, kebaikan dan hikmah kita belajar al-Qur'an (belajar membaca dengan tajuid, memahami makna dan tafsirnya), dan mengajarkan pula pada orang lain.
Hati manusia ini adalah seperti besi bila ditimpa air ia berkarat, maka untuk menggilapnya hendaklah banyak membaca al-Qur'an dan mengingati kematian.

Oleh itu marilah sama-sama kita memohon perlindungan daripada Allah s.w.t. dari memiliki hati yang keras dan mata yang tidak pernah menitiskan air mata penyesalan di atas segala dosa yang telah kita lakukan kepada Allah s.w.t.. Kita mengharapkan diberi Allah peluang dan kekuatan untuk termasuk ke dalam golongan hamba-hamba-Nya yang berjaya memakmurkan bumi Allah ini dengan sinar keimanan yang didapati daripada al-Qur'an.

Marilah sama-sama terus berdo'a kepada Allah semoga hati kita dibersihkan daripada kesan-kesan jahiliah yang cukup kuat menguasai manusia hari ini. Lebih-lebih lagi kita sekarang ini sedang berada dalam masyarakat yang tidak mengambil Allah sebagai Ilah dan Rabb. Semoga Allah s.w.t. memberi kekuatan untuk mengamalkan dan melaksanakan tanggungjawab Islam yang telah ditetapkan.

Pastikan setiap hari tidak ada masa kalian yang tidak diisi dengan membaca al-Qur'an. Bacalah setiap hari samaada satu surah, satu muka atau pun satu ayat. Insya Allah hidup kalian akan diberkati Allah!

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML