Thursday, March 20, 2014

SIAPA AKU DI HADAPAN TUHANKU



SUBUHNYA...
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhanku.

ZOHORNYA...
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan
tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan ketaatan
siapa aku di depan Tuhanku.

ASARNYA...
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia
dan si Jebat yang derhaka
siapa aku didepan Tuhanku.

MAGRIBNYA...
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar
di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhanku

ISYAKNYA...
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat
menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan
menggangguku
aku rela terlena
sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu denga waktuku
siapa aku di depan Tuhanku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan
melambatkan sujudku
apabila azan berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan
Masjid menjadi sepi
kerana di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah
akan dibawa sembahyang di sini
jika ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing
pada mentari dan juga bintang-bintang.

Siapa Aku Di Depan Tuhanku......

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML