Wednesday, February 26, 2014

IKHLAS

Keikhlasan Penentu Amalan di Terima Oleh Allah SWT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Sifat ikhlas adalah antara sifat terpuji yang menghiasi peribadi muslim bertakwa. Keikhlasan juga adalah asas penilaian di sisi Allah SWT sama ada amalan dilaksanakan setiap muslim diterima Allah SWT atau sebaliknya.

Maknanya, keikhlasan menjadi penentu kepada kejayaan dan kebahagiaan muslim di dunia dan di akhirat.

Jika ditinjau rangkaian ayat suci al-Quran, kita dapati betapa ciri keikhlasan adalah ciri utama bagi perhiasan peribadi muslim yang bertakwa.

Di antaranya, firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran, oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepada-Nya." (Surah al-Zumar, ayat 2).

Rasulullah SAW tidak ketinggalan memperlihatkan kepada kita akan kepentingan sifat ikhlas dibajai dalam sanubari muslim melalui sabda baginda yang bermaksud: "Sesungguhnya segala amalan itu tergantung atas niat. Sesungguhnya bagi seseorang itu di atas apa yang dia niatkan. Maka sesiapa berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah untuk Allah dan Rasul-Nya, dan juga sesiapa yang berhijrah kerana dunia atau kerana perempuan yang hendak dikahwininya, maka hijrahnya itu terpulang kepada niatnya dari penghijrahannya itu." (Hadis riwayat Bukhari).

Berdasarkan nas ini, dapat disimpulkan keikhlasan memainkan peranan penting dalam menentukan penerimaan amalan di sisi Allah SWT.

Yang lebih penting lagi ialah keikhlasan menjadi bukti kepada kesempurnaan dan ketulusan iman muslim kepada Allah SWT sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana Allah dan menahan diri pun kerana Allah, maka sesungguhnya dia mencapai kesempurnaan imannya." (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi).

Sesungguhnya, sifat ikhlas amat penting disemai dan dibaja dalam hati setiap muslim dalam semua lapangan hidup agar dapat menempatkan dirinya di kalangan hamba Allah SWT yang bertakwa.

Perlu disedari sifat ini tidak hanya perlu diserlahkan ketika pelaksanaan ibadat seperti solat, puasa, sedekah dan haji, malah niat yang ikhlas akan meningkatkan mutu amalan yang dianggap keduniaan semata-mata dan menjadikannya sebagai satu ibadat diberi ganjaran pahala.

Sebaliknya, niat tidak baik seperti riak atau ujub (mengharap pujian ramai) akan menjatuhkan nilai sesuatu amalan walaupun ia adalah amalan ibadat dan akan menukarkannya menjadi amal maksiat yang pastinya disediakan balasan seksaan pedih di akhirat kelak.

Sehubungan itu, Rasulullah SAW memberi peringatan kepada umat Islam agar menjauhi perkara boleh menodai dan menghakis sifat keikhlasan kepada Allah SWT seperti sifat riak, ujub dan sombong.

Sahabat yang dimuliakan,
Pernah suatu ketika Rasulullah SAW menganggap riak itu sebahagian daripada syirik tersembunyi kepada Allah.

Sabda Nabi SAW  yang bermaksud: "Sedikit daripada sifat riak itu adalah syirik. Maka sesiapa memusuhi wali Allah, nescaya dia memusuhi Allah. Sesungguhnya Allah amat mengasihi orang yang berbakti dan bertakwa serta tidak dikenali ramai akan hal ehwal dirinya. Jika mereka tidak ada dan hilang (ghaib) dalam mana-mana majlis, mereka tidak dicari, dan jika mereka hadir di situ, mereka tidak begitu dikenali ramai. Hati nurani mereka umpama lampu petunjuk yang menyuluh mereka keluar dari tempat gelap gelita." (Hadis riwayat Hakim).

Demikian gambaran indah diterangkan Rasulullah terhadap hamba-Nya yang mengikhlaskan diri kepada Allah SWT.

Mereka sama sekali tidak mengharapkan habuan dan kemewahan dunia, sebaliknya hanyalah limpahan keredaan Ilahi dan syurga Allah.

Itulah impian mereka dalam setiap detik kehidupan mereka yang sarat dengan pengabdian penuh tulus semata-mata kerana Allah SWT sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Katakanlah: Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian saja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (yang menyerah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya)." (Surah al-An'am, ayat 162-163).

Dari satu segi, gambaran orang tidak ikhlas dalam amalan mereka dan mengharapkan pujian manusia dan kemewahan dunia amatlah menggerunkan hati orang beriman.

Ini kerana Rasulullah SAW sebagai rasul yang amat sayangkan umatnya awal-awal lagi sudah memperingatkan balasan buruk yang akan menimpa kepada orang tidak ikhlas.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pada hari kiamat nanti, dunia akan dibawa kemudian diasing-asingkan apa-apa dikerjakan kerana Allah dan yang dilakukan bukan kerana Allah, lalu dicampakkan ke dalam api neraka." (Hadis riwayat Baihaqi).

Di samping itu, Islam adalah agama amat unik kerana setiap gerak geri dan perlakuan harian yang dilakukan muslim dianggap sebagai ibadat.
Setiap muslim dituntut supaya mengikhlaskan kerjanya kerana Allah Subhanahuwata’ala.

Rasulullah SAW  sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Abu Daud dan An-Nasa-i, menjelaskan (yang bermaksud): “Sesungguhnya Allah Azzawajalla tidak akan menerima sesuatu amalan melainkan ikhlas kepadaNya, dan ditujukan hanya untukNya”

Dalam hadis riwayat Ahmad dijelaskan tentang kepentingan niat dan ikhlas serta implikasinya dalam realiti kehidupan (yang bermaksud): “Barangsiapa menikahi wanita dengan mas kahwinnya, sedangkan ia tidak berniat memberinya, maka ia berzina. Dan sesiapa berhutang, sedangkan ia tidak berniat untuk membayarnya, maka ia adalah pencuri”

Al-Bukhari dan Muslim pula meriwayatkan: “Hanyasanya amalan-amalan itu dengan niat, dan hanyasanya setiap urusan dengan apa yang diniatkannya”

Muslim yang ikhlas dalam kerjanya akan terhindar daripada sombong, riyak dan mengharapkan penghargaan makhluk. Ali bin Abi Talib k.wj pernah berkata (yang bermaksud):
“Orang riyak itu memiliki empat tanda:
1. Malas ketika bersendirian
2. Bersemangat ketika berada di tengah manusia ramai
3. Bertambah amalannya jika dipuji, dan
4. Berkurangan amalan jika tidak mendapat pujian”

Oleh itu, setiap amalan sama ada berbentuk duniawi atau ukhrawi memperoleh ganjaran pahala jika diniatkan penuh ikhlas kerana Allah SWT.

Hal ini ditegaskan sendiri Rasulullah SAW dengan sabdanya yang bermaksud: "Tiada sesuatu yang engkau belanjakan kerana mengharapkan keredaan Allah melainkan engkau akan diberi pahala hinggakan apa yang engkau suapkan ke dalam mulut isteri engkau."(Hadis riwayat Bukhari).

Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Apa yang engkau beri makan kepada diri engkau sendiri ada padanya pahala sedekah, dan apa engkau beri makan kepada anak isteri engkau ada padanya pahala sedekah, dan juga apa yang engkau beri makan kepada khadam di rumah, ada padanya pahala sedekah." (Hadis riwayat Ahmad).

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita menyerahkan dirinya kepada Allah SWT dengan penuh keikhlasan dan semata-mata mencari keredaan-Nya. Oleh itu segala tingkah laku dan diam kita, tidur dan jaga kita akan dinilai sebagai ibadah apabila kita lakukan semata-mata menuju kepada keredaan Allah.

Jika begini kedudukan seorang ikhlas kepada Allah SWT dengan pelbagai kemuliaan dan keistimewaan di sisi Allah SWT, maka kita sebagai umat Islam sewajarnya menghiaskan diri dengan sifat mulia dalam usaha memartabatkan kembali kegemilangan ummah di persada dunia.

Dengan penjanaan sifat ikhlas ini barulah hati bersih dan suci dari sebarang kekotoran serta penyakit yang boleh menghancurkan ummah.

Harta dan kemewahan dunia tidak bererti, sebaliknya harta paling bernilai adalah hati yang ikhlas.

Ia bertepatan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya, Allah tidak memandang kepada tubuh badan dan rupa paras kamu tetapi Dia hanya memandang kepada hati sanubari kamu." (Hadis riwayat Muslim).

Allah tidak memandang kepada paras rupa,tetapi melihat kepada hati dan amalan tidak ada beza seseorg di sisi Allah kecuali iman dan takwa kepada-Nya.

Ikhlas Kerana Allah

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ikhlas itu merupakan satu rahsia dari rahsia-rahsia Allah s.w.t. yang mana para malaikat pun tidak dapat mengesannya. Malaikat akan mencatat apa yang nampak zahir sahaja segala perbuatan dan amalan manusia.

Amalan yang ikhlas adalah amalan yang dilakukan semata-mata kerana Allah s.w.t. bukan kerana ada sebab-sebab yang lain atau ada dorongan-dorongan yang lain. Semua amalan kebaikan manusia akan tertolak di akhirat nanti apabila ada amalan atau pekejaan yang dibuat kerana sesuatu sebab iaitu untuk mendapat nama, pujian, penghargaan, pangkat dan kedudukan.

Seorang yang mati syahid akan ditolak amalannya kerana dia berjuang dan berjihad fisabilillah supaya dia terkenal sebagai seorang pahlawan terbilang. Seorang alim ulama yang tinggi ilmu pengetahuannya yang ramai anak muridnya dan dipandang mulia oleh orang ramai tertolak amalannya kerana dalam hatinya inginkan pujian dan disanjung supaya digelar  sebagai seorang Qari atau orang alim. Seorang dermawan juga di tolak sedekah dan zakatnya kerana dia inginkan pujian daripada manusia supaya manusia gelar dia seorang dermawan.

Seseorang yang melakukan sesuatau amal ibadah, amal soleh dan amal kebajikan tetapi terselit dalam hatinya perasaan riak, sombong, takbur dan ego (kibir) sebenarnya ianya telah menghapuskan keikhlasan pada Allah s.w.t. Ikhas adalah satu perasaan halus dalam hati manusia dan ianya tidak boleh bercampur dengan sifat-sifat mazmumah.

Seorang ulama solihin generasi tabiin yang ulung bernama As-Syeikh al-Imam Fudhail bin 'Iyad rahimahullah berkata : "Sesungguhnya sesuatu amalan itu, sekiranya ia sekadar ikhlas tetapi tidak tepat, ia tidak diterima Allah. (Begitu juga) sekiranya amalan itu sekadar tepat tetapi tidak ikhlas, tidak juga diterima Allah, hinggalah amalan itu benar-benar ikhlas dan tepat. Amalan yang ikhlas itu hanya boleh berlaku bila ia dilakukan untuk dan kerana Allah s.w.t dan amalan yang betul (tepat dan berpahala) pula hanyalah dengan mengikut dan mencontohi sunnah Nabi Muhammad s.a.w."

Oleh itu kita perlulah berhati-hati dalam setiap amalan, percakapan dan niat dihati, semuanya hendaklah dibuat ikhlas semata-mata kerana Allah s.w.t. Kita buat sesuatu kerana Allah dan tinggalkan sesuatu juga kerana Allah. Kita cinta dan kasih seseorang kerana Allah dan kita benci seseorang juga kerana Allah. Untuk kita sentiasa kekal dalam keadaan ikhlas perlulah sentiasa berdo'a kepada Allah s.w.t. supaya Dia sentiasa tetapkan hati dan jiwa kita dalam keadaan bersih dan terhindar daripada syirik kepada-Nya.

Ikhlaskan Hatimu Kepada Allah.

 Sahabat yang dikasihi Allah,
Sesungguhnya Allah tidak memandang bentuk tubuhmu dan tidak pula kedudukkan mahupun harta kekayaanmu tetapi Allah memandang pada hatimu.Sesiapa memilikki hati yang soleh maka Allah menyukainya., insan yang paling dicintai Allah ialah yang paling takwa kepada-Nya.


Ikhlas bermaksud melakukan amal ibadat sama ada secara khusus atau umum semata-mata memburu keredhaa Allah. Bagi orang yang hatinya berpaut dengan rasa keikhlasan tidak akan melakukan sesuatu mengharapkan pembalasan. Pepatah ada mengatakan, "Ada ubi ada batas aku beri jangan lupa di balas". Seseorang yang ikhlas juga tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada manusia,jauh sekali menunjuk-nunjuk atau riak.


Ikhlas selalunya lahir dari hati.yang luhur dan mengharapkan redha Allah s.w.t. semata-mata. Inilah akan menjadi kunci kesempurnaan dan kejayaan segala amal. Allah s.w.t. akan menerima perbuatan atau amal yang dilakukan dengan ikhlas.

Firman Allah s.w.t maksudnya : "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu wahai Muhammad dengan membawa kebenaran,oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya"

.Ingatlah hak yg wajib dipersembahkan kepada Allah ialah segala ibadat dan amalan yg suci bersih dari segala rupa syirik.

Tanda-tanda amal yang ikhlas :

Melakukan kerja atau amal dengan;

1-Sepenuh hati 

2-berkualiti 

3-Berhati-hati

4-Tidak mengungkit-ungkit

5-Bersungguh-sungguh

6-Sempurna

7-Baik

8-Tidak merungut

Cara-cara membentuk hati yang ikhlas;

1-Taat kepada Allah yang menyuruh hamba-hamba-Nya melakukan amal dengan ikhlas.

2-Yakin kepada Allah yang menjanjikan balasan baik kepada orang yang ikhlas.

3-Hanya berharap kurniaan Allah dan keredhaa-Nya

4-Tidak terpengaruh dengan kesenangan atau kemewahan dunia

5-Melakukan amal dengan cara yang betul dan bersungguh-sungguh

6-Sabar dan bijak menghadapi ujian kesusahan dan gangguan

7-Menjauhi perkara2 maksiat penyelewangan,rasuah dan penipu

8-Banyak berzikir,berdoa dan bertawakal kepada Allah.

Sahabat yang dimuliakan,

Bukan mudah untuk mengukur keikhlasan pada mata kasar kita, jadi bersangka baik setiap huluran.Berdolalah agar dijauhkan dari sikap ujub dan riak yang merupakan ciri-ciri munafik.
Ikhlaskan hatimu pada setiap tingkah-laku agar sentiasa mendapat keredhaan Allah..

Keikhlasan Dalam Matlamat Hidup

Sahabat yang dimuliakan,
Lazimnya kita melihat keikhlasan seseorang pada amal yang dilakukan. Namun ada aspek keikhlasan yang lebih luas iaitu keikhlasan pada matlamat hidup. Seseorang manusia wajib nampak bahawa hidupnya adalah untuk Allah, kerana sememangnya itulah tujuan penciptaan. Segala tindakannya bukan setakat untuk mencari redha Allah tetapi segala apa yang ada pada dirinya, termasuk kekayaannya dan umurnya adalah untuk Allah. Hidupnya untuk Allah kerana ia memandang kebaikan yang Allah lakukan atas dirinya amat banyak.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apa sahaja ujian yang menimpa diri kalian, hendaklah kalian sentiasa bersabar dan bertawakal kepada Allah. Teruskanlah berbakti kepada Allah s.w.t.tunaikanlah tugas dengan ikhlas kerana-Nya. Ini telah berlaku kepada Khalid ibn Walid. Apabila Umar al-Khattab menjadi khalifah, Khalid telah diturunkan dan digantikan oleh Usamah bin Zaid. Para tentera yang pernah berada di bawah perintah Khalid bertanya, "Apakah sudah dilucut, kamu terus berjuang?" Jawab Khalid, "Aku bukan berjuang kerana Umar...."

Perkara seumpama ini mudah dibicara tetapi berat dilaksana. Sungguh pun demikian ada Mukmin yang mampu mewarisi sifat ikhlas ini. Sifat ikhlas inilah yang disebut oleh Allah sebagai jaminan menangkis seribu satu macam godaan Iblis. Iblis menggoda manusia menjadi Muslim, jika Muslim digoda pula supaya tidak berpegang teguh kepada perintah Allah, jika berpegang teguh digoda supaya tidak berkorban dan berjuang menyebarkan agama Allah, jika berjuang digoda supaya tidak ikhlas.

Sahabatku,
Sesuatu nilai amalan kebaikan tidak akan bernilai di sisi Allah s.w.t. apabila tidak ikhlas kepada-Nya. Keikhlasan sebenar bukan boleh diukur dengan kata-kata atau dakwaan seseorang, tetapi keikhlasan adalah suatu perasaan murni di dalam hati dan jiwa yang bersih dan beriman kepada Allah s.w.t. Tidak mungkin ikhlas dapat dipisahkan dengan iman kerana ikhlas akan lahir dari jiwa yang beriman kepada Allah s.w.t.Keikhlasan juga boleh dapat di lihat dalam amalan perbuatannya.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud, "Para Malaikat cemburu kepada pemuda yang mati muda (dalam perjuangannya) sedang ia tidak dikenali semasa hayatnya, dan tidak ramai yang mengkebuminya." Ia terkenal di langit kerana keikhlasannya, tidak mencari publisiti di kalangan manusia, tetapi hatinya hampir kepada Allah, serta sumbangannya kepada agama sangat besar.

Sayyidina Uthman r.a sering memberi bantuan makanan kepada jiran dan rakyatnya secara senyap. Selama beberapa tahun lamanya orang-orang miskin mandapat ada makanan di muka pintu tanpa diketahui siapa pemberinya. Mereka dapati sejak kematian Sayyidina Uthman Affan tiada lagi bekalan makanan.

Sahabat,
Oleh itu jadikanlah diri kalian ikhlas dalam semua perkara. Jadikanlah matlamat yang satu iaitu mencari redha Allah, walau apapun sikap manusia terhadap kalian. Sayyidina Umar al-Khattab r.a berkata, "Balaslah perlakuan orang kepada kamu dengan tindakan takwa."

Usahakanlah menanam sifat ikhlas dalam matlamat hidup ialah dengan merenung 'hidup sesudah mati.' kerana ianya boleh menghidupkan hati kalian dan tamakkan redha Allah.Apabila hati kalian sentiasa mengingati Hari Akhirat perasaan tamakkan dunia akan hilang dari hati kalian dan terhakislah sifat-sifat mazmumah seperti penyakit batin termasuk hasad dengki sesama Mukmin kerana berebut pengaruh, meninggalkan perjuangan, merasa jemu dalam berjuang dan fitnah memfitnah.

Oleh itu kalian carilah teman yang baik dan ikhlas, yang sanggup bersama-sama semasa kesusahan bukannya teman yang hanya bersama semasa senang dan meninggalkan kalian semasa mendapat kesusahan.

Apakah Ikhlas Bermaksud Tidak Boleh Mengharap Pahala dan Syurga Atau Takut Neraka?

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Sebagian ulama dan ahli ibadah (ahli sufi) punya keyakinan bahawa jika seseorang beribadah dan mengharap-harap balasan akhirat yang Allah SWT janjikan maka ini akan mencacatkan keikhlasannya. Walaupun mereka tidak menyatakan batalnya amalan kerana maksud semacam ini, namun mereka membenci jika seseorang punya maksud demikian.

Mereka pun mengatakan, “Jika aku beribadah pada Allah kerana mengharap syurga-Nya dan kerana takut akan seksa neraka-Nya, maka aku adalah orang yang tidak ikhlas. Tetapi aku hanya ingin beribadah kerana cinta dan rindu pada-Nya.” 

Jadi intinya mereka bermaksud mengatakan bahawa janganlah seseorang beramal kerana ingin mengharap pahala, mengharap balasan di sisi Allah, ingin mengharap syurga atau takut pada seksa neraka. Ini namanya tidak ikhlas.?

Namun jika kita perhatikan kembali pada Al Quran dan petunjuk Nabi Sallallahu 'Alaihi Wa sallam, Allah Memerintahkan untuk Berlumba Meraih Kenikmatan di Syurga :

Setelah menyebutkan berbagai kenikmatan di syurga dalam surat Al Muthaffifin, Allah Ta'ala pun memerintah untuk berlomba-lomba mendapatkannya,

وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ

“Dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba. ” (Surah Al-Muthaffifin ayat  26)

Dalam Al Quran pun Disebutkan Balasan dari Suatu Amalan

Allah Ta'ala berfirman,

إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا (107) خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا (108)

Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya.” (Surah Al-Kahfi ayat 107-108)

Al Qur'an Memberi Kabar Gembira dan Peringatan :

Allah Ta'ala berfirman,

قَيِّمًا لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا

Maksudnya : “Al-Quran sebagai bimbingan yang lurus, untuk memperingatkan seksaan yang sangat pedih dari sisi Allah dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal soleh, bahawa mereka akan mendapat pembalasan yang baik.” (Surah Al-Kahfi ayat 2)

Sifat Orang Beriman, Beribadah dengan Khauf (Takut) dan Raja' (Harap)

Allah Ta'ala berfirman,

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا

Maksudnya : “Orang-orang yang mereka seru itu, mereka sendiri mencari jalan kepada Tuhan mereka siapa di antara mereka yang lebih dekat (kepada Allah) dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya; sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti. ” (Sura Al-Israa' ayat 57)

Sifat 'Ibadurrahman Berlindung dari Seksa Neraka

Allah Ta'ala berfirman,

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا

Maksudnya : “Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, jauhkan azab Jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal". ” (Surah Al-Furqon ayat 65)

Sifat Ulil Albab juga Berlindung dari Siksa Neraka :

Allah Ta'ala berfirman,

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (191) رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ (192) رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آَمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآَمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ (193) رَبَّنَا وَآَتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ (194)

Maksudnya : “(Yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun. Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (yaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu", maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbakti. Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji." ” (Surah Ali Imran ayat 191-194)

Malaikat pun Meminta pada Allah Syurga :

Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam ketika menceritakan keadaan para malaikat, baginda bersabda bahawa Allah Ta'ala berfirman,

فَمَا يَسْأَلُونِى قَالَ يَسْأَلُونَكَ الْجَنَّةَ

Maksudnya : “Apa yang para malaikat mohon pada-Ku?” “Mereka memohon pada-Mu syurga,” sabda baginda. Lihatlah malaikat pun meminta pada Allah syurga, padahal mereka adalah seutama-utamanya wali Allah. Sifat-sifat para malaikat adalah,

لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Maksudnya : “Malaikat-malaikat itu tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” 
(Surah At-Tahrim ayat 6)

Asiyah, istri Firaun yang Beriman Meminta Rumah di Syurga :

Allah Ta'ala berfirman,

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آَمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

Maksudnya : “Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim. ” (Surah. At Tahrim ayat 11). 

Padahal Asiyah wanita solehah, masih meminta pada Allah SWT syurga.

Para Nabi Beribadah dengan Roghbah (Harap) dan Rohaba (Cemas/Takut)

Allah Ta'ala berfirman,

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

Maksudnya : “Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami. ” (Surah Al Anbiya' ayat 90)

Nabi Ibrahim 'alaihis salam pun Meminta Syurga :

Sebagaimana doa Nabi Ibrahim -kholilullah (kekasih) Allah :

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ (85) وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ (86) وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Maksudnya : “Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mempusakai syurga yang penuh kenikmatan, dan ampunilah bapakku, kerana sesungguhnya ia adalah termasuk golongan orang-orang yang sesat, dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan.” (Surah Asy-Syu'ara ayat 85-87)

Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam pun Meminta Syurga :

Dari Abu Sholih, dari beberapa sahabat Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam, baginda Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bertanya kepada seseorang, “Doa apa yang engkau baca di dalam solat?”

أَتَشَهَّدُ وَأَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ أَمَا إِنِّى لاَ أُحْسِنُ دَنْدَنَتَكَ وَلاَ دَنْدَنَةَ مُعَاذٍ

Maksudnay : “Aku membaca tahiyyat, lalu aku ucapkan 'Allahumma inni as-alukal jannah wa a'udzu bika minannar' (aku memohon pada-Mu syurga dan aku berlindung dari seksa neraka). Aku sendiri tidak mengetahui kalau engkau mendengungkannya begitu pula Mu'adz”, jawab orang tersebut. Kemudian Nabi Sallallahu 'Alaihi Wa allam bersabda, “Kami sendiri memohon surga (atau berlindung dari neraka).”

Nabi Menyuruh Meminta Tempat yang Mulia untuknya di Syurga :

Dari Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, beliau mendengar Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

إِذَا سَمِعْتُمُ الْمُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ ثُمَّ صَلُّوا عَلَىَّ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَىَّ صَلاَةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا ثُمَّ سَلُوا اللَّهَ لِىَ الْوَسِيلَةَ فَإِنَّهَا مَنْزِلَةٌ فِى الْجَنَّةِ لاَ تَنْبَغِى إِلاَّ لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ أَنَا هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِىَ الْوَسِيلَةَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَةُ

Maksudnya : “Apabila kalian mendengar mu’adzin, maka ucapkanlah sebagaimana yang diucapkan oleh muadzin, lalu berselawatlah kepadaku, maka sungguh siapa saja yang berselawat kepadaku sekali, Allah akan berselawat kepadanya sebanyak 10 kali. Kemudian mintalah pada Allah wasilah bagiku kerana wasilah adalah sebuah kedudukan di syurga. Tidaklah layak mendapatkan kedudukan tersebut kecuali untuk satu orang di antara hamba Allah. Aku berharap aku adalah dia. Barangsiapa meminta wasilah untukku, dia berhak mendapatkan syafaatku.”

Yang dimaksud dengan wasilah adalah kedudukan tinggi di syurga. Sebagaimana terdapat dalam sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,

إِنَّ الوَسِيْلَةَ دَرَجَةٌ عِنْدَ اللهِ لَيْسَ فَوْقَهَا دَرَجَةٌ فَسَلُّوْا اللهَ أَنْ يُؤْتِيَنِي الوَسِيْلَةَ عَلَى خَلْقِهِ

Maksudnya : “Sesungguhnya wasilah adalah kedudukan (derajat yang mulia) di sisi Allah. Tidak ada lagi kedudukan yang mulia di atasnya. Maka mintalah pada Allah agar memberiku wasilah di antara hamba-Nya yang lain.”

Sahabat yang dikasihi,
Setelah kita melihat sendiri dan menyaksikan dengan seksama berbagai ayat al Quran dan riwayat hadis yang telah di kemukakan di atas, ini menunjukkan bahawa seluruh ajaran agama ini mengajak setiap hamba untuk mencari syurga dan berlindung dari neraka-Nya. 

Dalil-dalil tersebut juga menunjukkan bahawa para rasul, para nabi, para shidiq, para syuhadak, para malaikat dan para wali Allah yang mulia, mereka semua beramal kerana ingin meraih syurga dan takut akan seksa neraka. 

Mereka adalah hamba Allah terbaik, patutkah mereka disebut amalan tak ikhlas?! 

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan,

وَطَلَبُ الْجَنَّةِ وَالِاسْتِعَاذَةِ مِنْ النَّارِ طَرِيقُ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَجَمِيعِ أَوْلِيَائِهِ السَّابِقِينَ الْمُقَرَّبِينَ وَأَصْحَابِ الْيَمِينِ

“Meminta syurga dan berlindung dari seksa neraka adalah jalan hidup para Nabi Allah, utusan Allah, seluruh wali Allah, ahli syurga yang terdepan (as sabiqun al muqorrobun) dan ahli syurga pertengahan (ash-habul yamin).”

Salah Faham dengan Kenikmatan di Syurga dan Seksa Neraka :

Kenikmatan di syurga adalah segala sesuatu yang dijanjikan kepada wali-wali Allah dan juga termasuk kenikmatan kerana melihat Allah. Yang terakhir ini juga termasuk kenikmatan di syurga. Oleh kerananya, makhluk Allah yang paling mulia selalu meminta syurga pada Allah dan selalu berlindung dari seksa neraka.”

Melihat wajah Allah di akhirat kelak, itulah kenikmatan yang paling besar dan istimewa dari kenikmatan lainnya. 

Dari Shuhaib, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

« إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ - قَالَ - يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى تُرِيدُونَ شَيْئًا أَزِيدُكُمْ فَيَقُولُونَ أَلَمْ تُبَيِّضْ وُجُوهَنَا أَلَمْ تُدْخِلْنَا الْجَنَّةَ وَتُنَجِّنَا مِنَ النَّارِ - قَالَ - فَيَكْشِفُ الْحِجَابَ فَمَا أُعْطُوا شَيْئًا أَحَبَّ إِلَيْهِمْ مِنَ النَّظَرِ إِلَى رَبِّهِمْ عَزَّ وَجَلَّ ».

Maksudnya : “Jika penduduk syurga memasuki syurga, Allah Ta'ala pun mengatakan pada mereka, “Apakah kalian ingin sesuatu sebagai tambahan untuk kalian?” “Bukankah engkau telah membuat wajah kami menjadi berseri, telah memasukkan kami ke dalam syurga dan membebaskan kami dari seksa neraka?”, tanya penduduk syurga tadi. 

Nabi Sallallahu 'Aaihi Wasallam bersabda, “Allah pun membuka hijab (tirai). Maka mereka tidak pernah diberi nikmat yang begitu mereka suka dibanding dengan nikmat melihat wajah Rabb mereka 'Azza wa jalla.”

Seksaan di neraka yang paling berat adalah kerana tidak memperoleh nikmat yang besar ini yaitu melihat Allah Ta'ala. Orang-orang kafir tidak merasakan melihat wajah Allah yang merupakan nikmat terbesar yang diperoleh oleh penduduk syurga. Inilah kerugian dan seksaan bagi mereka. Allah Ta'ala berfirman,

كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ

Maksudnya : “Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar tertutup dari melihat wajah Tuhan mereka. ” (Surah Al-Muthaffifin ayat 15).

 Imam Syafi'i berdalil dengan mafhum (makna tersirat) ayat ini,

هذه الآية دليل على أن المؤمنين يرونه عز وجل يومئذ

“Ayat ini adalah dalil bahwa orang-0rang beriman akan melihat Allah 'azza wa jalla pada hari itu (hari kiamat).”

Inilah fikiran sempit yang membatasi kenikmatan di syurga hanya dengan merasakan berbagai nikmat, seperti sungai, bidadari, buah-buahan, namun ada nikmat yang lebih daripada itu yaitu nikmat melihat Allah Ta'ala.

Kesimpulan Yang namanya ikhlas adalah seseorang beramal dengan mengharap segala apa yang ada di sisi Allah, yaitu mengharap syurga dengan segala kenikmatannya (baik bidadari, berbagai buah, sungai di syurga, rumah di syurga, dan sebagainya), termasuk pula dalam hal ini adalah ingin melihat Allah di akhirat kelak. Begitu pula yang namanya ikhlas adalah seseorang beribadah kerana takut akan seksa neraka. Inilah yang namanya ikhlas.

Jika seseorang tidak memiliki harapan untuk meraih syurga dan takut akan neraka, maka semangatnya dalam beramalnya pun jadi lemah. Namun jika seseorang dalam beramal selalu ingin mengharapkan syurga dan takut akan seksa neraka, maka ia pun akan semakin semangat untuk beramal dan usahanya pun akan ia maksimakan.

Semoga Allah senantiasa menganugerahkan kita keikhlasan dalam beramal, harapan yang kuat untuk meraih syurga-Nya dan rasa takut akan seksa neraka-Nya. Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.

Sifat Ikhlas Menjadikan Amalan Kita di Terima Oleh Allah SWT

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sesungguhnya Allah tidak memandang bentuk tubuhmu dan tidak pula kedudukkan mahupun harta kekayaanmu tetapi Allah memandang pada hatimu. Sesiapa memilikki hati yang soleh maka Allah menyukainya., insan yang paling dicintai Allah ialah yang paling takwa dan  ikhlas kepada-Nya.

Ikhlas bermaksud melakukan amal ibadat sama ada secara khusus atau umum semata-mata memburu keredaa Allah SWT. Bagi orang yang hatinya berpaut dengan rasa keikhlasan tidak akan melakukan sesuatu mengharapkan pembalasan. Pepatah ada mengatakan, "Ada ubi ada batas aku beri jangan lupa di balas". Seseorang yang ikhlas juga tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada manusia, jauh sekali menunjuk-nunjuk atau riak.

Ikhlas selalunya lahir dari hati yang luhur dan mengharapkan reda Allah SWT  semata-mata. Inilah akan menjadi kunci kesempurnaan dan kejayaan segala amal. Allah SWT  akan menerima perbuatan atau amal yang dilakukan dengan ikhlas.

Firman Allah SWT  maksudnya : "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu wahai Muhammad dengan membawa kebenaran, oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya"

Sahabat yang di muliakan,
Sifat ikhlas adalah sifat mahmudah (sifat terpuji) ia adalah satu kurniaan Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih.

Untuk memiliki sifat ikhlas seseorang perlulah memahami kepada tiga perkara :
1. Memiliki ilmu : Dengan ilmu seseorang akan tahu peraka-perkara yang disuruh dan dilarang oleh Allah SWT. Dapat memahami apakah jenis dan kraiteria sifat terpuji yang disukai Allah SWT dan sifat tercelah yang dibenci oleh-Nya. Mempelajari ilmu bab hati dan tasauf memfokuskan ciri-ciri amalan yang ikhlas kepada AllahSWT.

2. Membaca dan mengambil iktibar daripada seerah Nabi SAW , sahabat-sahabat baginda, tabien, tabi-tabien, wali-wali Allah, ahli sufi, alim ulama dan para syuhada mengenai amalan-amalan mereka yang ikhlas.

3. Memahami cara-cara iblis mengoda dan menguasai hawa nafsu manusia supaya dapat terhindar daripada perasaan ujub, riak dan takbur. Sifat-sifat ini akan menghapuskan amalan kita kepada Allah s.w.t.

Terdapat lima tanda-tanda amalan seseorang itu ikhlas kepada AllahSWT :

1. Takut mendapat kemasyuran dan pujian daripada masyarakat terhadap amalan-amalannya.

2. Merasai tidak cukup puas menunaikan hak-hak Allah SWT yang diamanahkan kepadanya.

3. Tidak menceritakan pada orang lain amalan-amalan soleh yang dia kerjakan, kerana amalan-amalan itu adalah rahsia dia dengan Allah SWT.

4. Dia tidak perlukan pujian dan tidak mengharapkan pujian orang lain dia merasakan pujian itu lebih baik  diberikan kepada orang lain yang berhak mendapatkannya.

5. Keadaannya sama saja samaada dia menjadi ketua atau orang bawahan. Tidak ada perasaan bermegah-megah dengan jawatan yang dimilikinya. Apa yang dilakukan semata-mata mencari reda Allah.
Contoh : Sayyidina Khalid al-Walid r.a. dipecat dari jawatan panglima perang dan menjadi tentera biasa. Bila dia ditanya apa perasaannya, dia berkata, "Aku berperang kerana Allah bukan kerana Umar"

Sahabat yang dikasihi,
Sifat ikhlas kepada Allah natijahnya akan menjadikan hati kita tenang, tenteram dan bahagia. Mutu kerja yang dilaksanakan berkualiti dan sempurna.Kerja yang dilaksanakan bukan kerana manusia atau kepentingan peribadi tetapi semata-mata kerana Allah. Seorang yang ikhlas akan meniatkan perkara harus seperti tidur, makan, minum, membeli rumah, kenderaan, pakaian dan lain-lain semata-mata  kerana Allah maka dengan niatnya itu akan menjadi ibadah dan dia akan mendapat pahala di sisi Allah.

Ikhlas itu merupakan satu rahsia dari rahsia-rahsia Allah SWT yang mana para malaikat pun tidak dapat mengesannya. Malaikat akan mencatat apa yang nampak zahir sahaja segala perbuatan dan amalan manusia.

Amalan yang ikhlas adalah amalan yang dilakukan semata-mata kerana Allah SWT. bukan kerana ada sebab-sebab yang lain atau ada dorongan-dorongan yang lain. Semua amalan kebaikan manusia akan tertolak di akhirat nanti apabila ada amalan atau pekejaan yang dibuat kerana sesuatu sebab iaitu untuk mendapat nama, pujian, penghargaan, pangkat dan kedudukan.

Seorang yang mati syahid akan ditolak amalannya kerana dia berjuang dan berjihad fisabilillah supaya dia terkenal sebagai seorang pahlawan terbilang. Seorang alim ulama yang tinggi ilmu pengetahuannya yang ramai anak muridnya dan dipandang mulia oleh orang ramai tertolak amalannya kerana dalam hatinya inginkan pujian dan disanjung supaya digelar  sebagai seorang alim ulama yang terkenal. Seorang dermawan juga di tolak sedekah dan zakatnya kerana dia inginkan pujian daripada manusia supaya manusia gelar dia seorang dermawan yang baik hati.

Dari Zaid bin Arqam r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya, “Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” Lalu ditanya kepada baginda SAW.  “Bagaimanakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?” Rasulullah SAW. bersabda, “Ikhlas itu ialah yang mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan yang haram.”
(Hadis Riwayat at-Tabarani)

Usahakanlah menanam sifat ikhlas dalam matlamat hidup ialah dengan merenung 'hidup sesudah mati.' kerana ianya boleh menghidupkan hati kita dan tamakkan reda Allah. Apabila hati kita sentiasa mengingati hari akhirat perasaan tamakkan dunia akan hilang dan terhakislah sifat-sifat mazmumah seperti penyakit batin termasuk hasad dengki sesama mukmin kerana berebut pengaruh, meninggalkan perjuangan, merasa jemu dalam berjuang dan fitnah memfitnah.

Oleh itu marilah sama-sama kita perbetulkan niat-niat dihati kita supaya ianya benar-benar ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.Keikhlasan inilah yang akan membawa nilai kepada setiap amalan kita. Biar pun sedikit amalan tersebut apabila ianya ikhlas dan tidak ada kepentingan duniawi maka ianya akan  menjadi besar disisi Allah SWT.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML