Friday, July 18, 2014

IKHTILAT DALAM STUDYGROUP

Alhamdulillah, Ada 1 lagi semester menanti di hadapan! ^,^ Di kesempatan yang ada ni, saya nak berkongsi sesuatu dengan anda semua. Entri ni juga untuk menjawab beberapa soalan. Tentang ikhtilat (percampuran lelaki dan perempuan) dalam studygroup atau discussion group.

Selalunya, di sekolah, studygroup atau discussion group biasa dibuat bersama jantina yang serupa. Kadang-kadang sahaja melibatkan perbincangan bersama lain jantina (lelaki dan perempuan). Tapi, berbeza dengan alam universiti.

Alam universiti merupakan satu alam yang agak asing bagi diri saya. Maklumlah, baru nak menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling, dengan biah (suasana) baru. Alam ini lebih terbuka dan berpotensi mendedahkan diri kita pada keburukan andai kita gagal mengawal dan mendidik diri, andai kita leka dengan keseronokan yang bersifat lagha dan andai kita gagal memilih kawan yang mampu memimpin kita ke arah kebenaran.

Di universiti, study group atau discussion group biasanya melibatkan ikhtilat iaitu percampuran antara lelaki dan perempuan. Kadang-kadang, kita yang tentukan. Kadang-kadang, pensyarah yang suruh campur. Sebab, lelaki berpotensi jadi guard untuk pelajar-pelajar muslimah.



Apa kata ulama kontemporari?

Islam merupakan agama yang sempurna dan tidak membebankan. Wanita sejak zaman permulaan islam tidak lepas bebas dan tidak pula hanya terpenjara di rumah sahaja. Bahkan mereka aktif keluar bersama kaum lelaki (dalam suasana terkawal saya ingin tegaskan) contohnya, pergi ke masjid untuk solat berjemaah, mencari ilmu, menolong jiran tetangga dan sebagainya.

Wanita juga keluar melakukan dakwah, amar makruf dan nahi mungkar, menghadiri majlis ilmu, menyertai perang jihad, mencari rezeki atau berkerjaya, berpolitik, mendapatkan hiburan yang baik, menghadiri perayaan dan menyertai jemaah atau kumpulan yang membawa manfaat .

Firman Allah swt:

“Dan orang-orang beriman lelaki dan perempuan itu, setengahnya menjadi penolong bagi setengah yang lain, mereka menyuruh berbuat makruf dan mencegah kemungkaran.” (At-taubah, ayat 71)

Tiada halangan lelaki dan perempuan ajnabi berkawan serta liqa’ atau pertemuan untuk bekerjasama dalam perkara-perkara kebaikan, seperti menuntut ilmu, menjalankan program-program kebajikan dan jihad.

Ikhtilat dalam urusan keperluan seperti bekerja atau belajar, hukumnya harus. Tetapi, ada syaratnya. Antara syarat-syarat utama adalah :-

1. Pertemuan dan kerjasama itu hendaklah dalam suasana serius.

2. Menahan/menundukkan pandangan.

3. Menghindari berjabat tangan.

4. Mengenakan pakaian yang menepati kaedah Syara’.

5. Tidak bersesakan dan lebih elok jika ada jarak pemisahan.

6. Menghindari khulwah (berdua-duaan di tempat yang sunyi), namun boleh jika:

a)     Khulwah di kawasan awam yang ada ramai orang.

b)     Beberapa lelaki dan seorang perempuan.

c)     Seorang lelaki dan beberapa orang perempuan.

7. Tidak terlalu lama dan berulang.

8. Menghindari tempat yang mencurigakan.

9. Menjauhi perbuatan maksiat dan dosa.

Dalam buku Ciri-ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan oleh Prof. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, beliau telah menyentuh beberapa poin-poin penting berkaitan isu percampuran antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Iaitu :-

1. Tidak bercampur dengan lelaki/wanita asing (bukan mahram) kecuali kerana keperluan yang mendesak, kemaslahatan yang dibenarkan, dengan kadar yang mencukupi. Contohnya, solat di masjid, menuntut ilmu dan bantu-membantu atas dasar kebaikan serta ketakwaan.

2. Wanita tidak dihalang daripada menyertai untuk berkhidmat kepada masyarakatnya. Di samping itu, tidak mengabaikan batas-batas syarak dalam pertemuan dengan lelaki.

3. Merendahkan pandangan serta menjaga kemuliaan dan kesucian. (Syeikh memberi panduan boleh memandang atas dasar urusan tetapi tidak berlama-lama ketika memandang.)

4. Berasa malu dan menutup pakaian serta perhiasan tetapi tidak dalam bentuk yang menyukarkan.

5.Tidak menampakkan perhiasan wanita yang tersembunyi seperti rambut, leher, tengkuk, dua lengan dan dua betis kecuali kepada suaminya dan lelaki mahram.

6. Berhati-hati semasa mengatur langkah dan pertuturan.

7. Menjauhkan semua perkara yang boleh merangsang.

8. Mengelakkan diri daripada khalwat.

Kesimpulan

Berurusan dengan ajnabi (bukan mahram) hanya ketika ada urusan bukan ketika diri merasa bosan. Apa yang kita mahu dalam sesuatu urusan itu sudah semestinya redha Allah, bukan murka-Nya. Kan? ^_^

Sama-sama kita berusaha menjaga diri, menjaga batas pergaulan dan menjaga hati. Jaga Islam dalam diri kita baik-baik. Jaga iman, jaga pandangan, jaga amal dan jangan nakal-nakal. :)

Wallahua’lam..

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML