Friday, July 18, 2014

MUJAHADAH MEMANG PAHIT, KERANA SYURGA ITU TERSANGAT AMATLAH MANIS


Ungkapan obor jihad Salahuddin al-Ayubi, "Barangsiapa menguasai Palestine maka mereka akan menguasai dunia!" ternyata membawa makna besar pada dunia Islam yang bermaksud bumi ini akan sentiasa menjadi saksi mata pertembungan di antara hak dan batil dari dulu sehingga hari ini. Bukan sahaja orang Islam bermati-matian mempertahankan bumi Palestine dari Israel laknatullah, malahan Muslimin underground yang kita tidak pernah nampak dari dada akhbar dan media, giat berjihad memerah taktik dan keringat dalam memperjuangan Islam!

Mungkin kelmarin bumi Tunisia bergolak hanya kerana penjual sayur membakar diri, lalu tumbang rejim kejam yang bertapak selama 23 tahun di Tunisia. Sekarang, bumi Mesir pula bergolak. Rejim zalim Hosni Mubarak tergugat, terkesan dengan reformasi yang muncul secara mendadak di Tunisia! Rakyat Mesir yang celik dan tidak berhati buta turun ke jalanan untuk memprotes kezaliman rejim Hosni. Mungkin di Malaysia, rakyat ke jalanan dipanggil bodoh, sebenarnya mereka yang hanya pandai berkata "mereka bodoh" itulah yang sebenarnya bodoh. Takut. Hanya berani bersuara di belakang. Jangan pandang remeh rakyat di jalanan. Jangan sekali-kali. Sejarah sudah membuktikan rakyat di jalanan mampu menjatuhluluhkan sesebuah kerajaan korup! Berjuanglah dengan cara sendiri pun, tapi jangan anggap perjuangan orang lain yang juga berjuang adalah bodoh!

demo di Mesir 2011

disembur air kimia ketika solat hajat!

Mari kita tinjau perjuangan-perjuangan yang pernah berlaku di abad baru oleh tokoh-tokoh mujahid sejati.

1. Perjuangan seorang doktor di Palestine

Pada tahun 1983, Dr.Abdul Aziz Rantisi seorang doktor hebat kelahiran Palestine ditangkap oleh Israel kerana keengganannya membayar cukai kepada kerajaan rejim Israel. Tiga tahun kemudian, beliau bersama pemimpin-pemimpin gerakan Islam yang lain termasuk Syeikh Ahmad Yassin, menubuhkan gerakan Islam Hamas sebagai wadah baru perjuangan rakyat Palestine, berteraskan al-Quran dan al-Sunnah. Hujung tahun yg sama, Rantisi bersama Syeikh Ahmad Yassin, Abdul Fattah Dukhan, Muhammad Syama', Dr.Ibrahim al-Yazur, Isa an-Najjar dan komander Salah Syahadah memimpin dan menyeru seluruh rakyat Palestine turun ke medan tempur berperang dengan Israel secara terbuka. Dan berlakulah Intifadha Pertama secara rasminya.

Peristiwa apakah yang mencetuskan intifadha ini? Kejadian sebuah lori besar milik pendatang Yahudi sengaja melanggar dua buah lori kecil milik rakyat Palestine menyebabkan 4 terbunuh dan 9 cedera parah. Ini menimbulkan kemarahan umat Islam dan kebangkitan mereka kali ini tidak dapat ditahan lagi! 1988 menyaksikan Rantisi ditahan dan didakwa atas kesalahan menentang penjajahan Israel dan dipenjara 2 tahun. Dalam penjara juga berjuang, hafal Quran 30 juz. 1990, beliau dibebaskan pada September tetap jihad yang terus menerus dari beliau menyebabkan beliau ditahan balik 3 bulan selepas itu. Beliau galak seperti rambo, lasak panas dan sejuk beku, dibuang daerah, cuba dibom, cuba diledakkan dengan serangan helikopter Apache, keretanya ditembak sehingga beliau dan anak kecilnya cedera. Namun tidak serik-serik beliau berjuang. Syeikh Ahmad Yassin yang dibunuh Israel dengan tembakan dari helikopter Apache pada 22 Mac 2004 telah menjadi inspirasi kepada beliau untuk juga syahid mendapat syurga! Menang bukan keutamaan, syahid adalah segalanya.

Rantisi mengepalai Hamas ketika Palestine menangisi kematian Ahmad Yassin hinggalah beliau sendiri mengikut jejak langkah sahabatnya Ahmad Yassin pada 17 April 2004. Beliau bersama-sama 2 pengawalnya Akram Nisar dan al-Ghurrah syahid dalam keadaan paling mulia. Beliau syahid ketika bertempur dengan Israel. Takbir dan laungan reformasi bergema mengiringi kepergian Rantisi. Mungkin beliau syahid, tetapi roh dan semangat perjuangan tetap terus hidup bersama-sama rakyat Palestine dan ke seluruh pelosok hati umat Islam yang celik hati! Allahuakbar!

2. Perjuangan ulama buta di Mesir.

Andai di Indonesia pemidato hebatnya mungkin Bung Tomo dan Sukarno, Malaysia pula memiliki Prof. Dr.Zulkifli Mohamad, atau Mahathir dengan regunya Anwar Ibrahim dan Nik Aziz Nik Mat, tanah arab pula merakamkan kisah seorang pemidato unggul tetapi cacat penglihatan yang menggoncangkan pentas pidato dan mimbar Jumaat sehingga mereka yang zalim menggeruninya. Namanya Syeikh Abdul Hamid Kisyk.

Lahir pada 10 Mac 1933 di daerah Shubra Kheit dalam wilayah Buhaira ( wilayah yang sama dengan tokoh yang dikaji penulis iaitu Syeikh Muhammad al-Ghazali al-Saqqa ), Mesir. Beliau sangat hebat dari sudut pendidikan, 100% markah dalam semua subjek ketika di persekolahan, kemudian menjadi pelajar terbaik seluruh Mesir, kemudian berada di kedudukan pertama berturut2 selama 4 thn di Fakulti Usuluddin al-Azhar. dan bermacam2 lagi pengiktirafan yang beliau dapat selama beliau berada dalam bidang pendidikan.

Saya singkatkan lagi, beliau juga pernah dipenjara pada 1965 untuk kali pertama dengan alasan mengkritik kerajaan dan dimasukkan ke penjara Abu Za'bal, Qal'ah dan penjara perang selama 2 tahun setengah. Syeikh Kisyk adalah antara ulama yang tegas membantah perjanjian Camp David yang dimeterai Presiden Mesir ketika itu, Anwar Saddat dan PM Israel Menachem Begin. Sekali lagi beliau ditangkap dan disumbat dalam penjara. 1981, beliau dibebaskan namun dilarang berkhutbah di mana-mana masjid. Beliau telah diban oleh kerajaan zalim.

Oleh kerana semangatnya perjuangan beliau, beliau mencari inisiatif membina masjid sendiri yang mana beliau mampu bersuara di masjid beliau tanpa kekangan kerajaan. Beliau dan sahabat-sahabat menggunakan masjid itu sepenuhnya, tarbiyyah, tazkirah, khutbah, pidato, berjuang habis-habisan hanya dari sebuah masjid. Dikatakan masjid beliau ini sangat popular sehingga tempat duduk pun terpaksa di'tempah' dan ramai berasak-asak hanya demi mendengar kata-kata Syeikh. Ramai yang membuka mata dari khutbah dan pidato beliau, ramai mujaddid baru yang lahir kerana perjuangan hebat beliau! Hanya dari masjid!

Dinukilkan Syeikh Kisyk meninggal dalam keadaan paling terhormat, beliau mengambil wudhu di rumahnya dan ke masjid untuk berkhutbah, namun sebelum itu beliau bersolat sunat dua rakaat. Sujud pertama beliau bangkit, namun di sujud kedua Allah memanggilnya utk selama-lamanya. Allahuakbar...

Suka saya ambil sedikit nilai dari perjuangan beliau, beliau berpendapat mengkritik kerajaan bagi membetulkan kesalahan pemerintah adalah fardhu 'ain yang mesti dijalankan tanpa rasa takut kepada manusia. Kritiklah walau dipenjara sekalipun.

3. Perjuangan Hassan al-Banna

Tidak perlu lagi saya sebutkan perjuangan Hassan al-Banna yang mungkin semua orang sudah tahu. Beliau adalah tokoh Ikhwan dan pencetus kebangkitan umat abad 20. Beliau ditembak mati pada Zohor 12 Februari 1949 ketika keluar dari bangunan Ikhwanul Muslimin. Ketika itu kerajaan Mesir diketuai oleh pemerintah zalim, al-Nukrasi Basya dari parti al-Sa'di.

Suka saya suka nukilkan satu tazkirah dari Hassan al-Banna buat kita semua:


    "Wahai Ikhwan ! Berimanlah dengan Allah. Kuatkanlah dengan mengenal dan berpegang serta menyerah kepada Allah. Janganlah kamu takut selain dari Allah. Tunaikanlah suruhanNya dan jauhilah laranganNya. Bersikaplah dengan perangai yang baik Jadikan kamu orang-orang yang kuat dengan akhlak yang mulia, dengan sifat yang gagah sebagai orang-orang Mukmin, dan dari sifat mulia sebagai orang-orang yang bertaqwa dan yang Soleh. Kamu hendaklah betul-betul mempelajari al-Quran dan betul-betul mengkaji serta mengulangi Sirah Nabawiyyah. Kamu harus menjadi orang yang banyak bekerja bukan orang yang banyak bercakap dan bertengkar kerana satu-satu kaum bila mendapat petunjuk dari Allah mereka diilhamkan untuk bekerja. Sebaliknya satu-satu kaum itu sesat setelah mendapat petunjuk adalah kerana mereka banyak bertengkar dan berbalah.

    Kamu hendaklah saling menyayangi sesama kamu. Berilah sepenuh tumpuan kepada perpaduan kamu kerana perpaduan adalah nadi kekuatan kamu dan tiang kepada kejayaan kamu. Tetapkanlah pendirian kamu sehingga Allah membuka yang haq di antara kamu dan kaum dan Allah adalah pembuka. Dengan dan taatilah pimpinan kamu samada senang atau susah, suka atau terpaksa, kerana ia adalah panduan kepada pemikiran kamu, dan ia juga sebagai penyambung kepada hubungan sesama kamu. Kemudian dengan sabar tunggulah pertolongan dan bantuan Allah. Peluang ini tetap akan datang, usahlah merasa ragu.

    Pada hari itu bergembiralah yang beriman dengan pertolongan Allah. Allah menolong siapa sahaja yang dikehendakiNya dan Allah amat gagah dan amat penyayang. (al-Rum:4-5)"


Begitulah secara ringkas perjuangan-perjuangan dari tokoh-tokoh besar. Tidak disebut lagi perjuangan Said Hawwa, Said Nursi, Syeikh Ali Abu Hassan al-Nadwi, Syed Qutb dan lain-lain. Kita juga di Tanah Melayu jangan lupakan peristiwa berdarah Memali, peristiwa penangkapan ISA beramai-ramai, tuduhan-tuduhan palsu ke atas pemimpin2 besar yang membangkang kerajaan dan banyak lagi peristiwa yang menindas agama Islam di bumi Malaysia. Perjuangan tetap diteruskan. Kita telah perhatikan dulu Dr.Burhanuddin al-Helmi yang berjuang untuk Islam bersama tokoh-tokoh lain lagi juga tak terkecuali Tok Kenali dan Tok Janggut. Mengapa sampai bermati-matian? Biarpun suatu hari TGNA meninggal sekalipun, perjuangan membela Islam tetap diteruskan. Biarpun suatu hari parti Hijau tumbang, tetapi cebisan yang tinggal mesti terus menerus memperjuangkan Islam. Ini bukan seruan untuk kamu masuk parti Hijau, bukan sama sekali. Jika kita claim kita adalah pejuang, maka kita wajib mempertahankan Islam dalam apa bentuk sekalipun. Dakwah serasi ummah! Tidak kiralah apa sahaja perjuangan pun, namun jika ia adalah demi menegakkan kalimatullah di muka bumi ini, kita wajib menyokongnya. Bukan menang yang kita cari, tetapi syahid yang kita damba! Takbir! Allahuakbar!

mujahid


Mahu mencapai ke puncak tertinggi sebuah gunung itu amatlah payah. Pelbagai liku dan rintangan serta halangan perlu dilepasi dan dilalui terlebih dahulu. Apatah lagi mahu istiqamah dalam sebuah mujahadah untuk mengejar dan merebut cinta tertinggi dalam hidup iaitu cinta Ilahi. Mujahadah itu bermaksud usaha yang bersungguh-sungguh dalam meninggalkan larangan Allah dan melaksanakan perintah-Nya. Mujahadah juga bermakna berkorban akan sesuatu kerana Allah. Bukan mengorbankan Allah kerana sesuatu!

Hanya dengan mengingati-Nya, hati akan menjadi tenang. Sungguh! DIA pemilik ketenangan yang dicari.


Hanya dengan mengingati-Nya, hati akan menjadi tenang. Sungguh! DIA pemilik ketenangan yang dicari.

Di saat muda-mudi sibuk berpacaran sana sini, sibuk berhibur sana sini, tapi, kita berusaha untuk terus muhasabah diri dan mahu merapat dengan Ilahi, itu mujahadah!

Di saat muda-mudi sibuk melakukan maksiat sana sini, sibuk mahu ke konsert sana sini, kita bersama rakan-rakan sebaya kita sibuk bergerak menggerakkan kerja-kerja Islam, itu mujahadah!

Saat kawan-kawan di rumah sewa semuanya tidur lambat melayan ‘movie’ Korea, Hindustan dan sebagainya hingga bangun lewat untuk Subuh, kita pula berusaha untuk seimbangkan waktu tidur dan merajinkan diri untuk bersujud pada Ilahi tika waktu dinihari, itu mujahadah!

Saat semua sibuk melayan cerita-cerita cinta di televisyen, sibuk bermesej dan ber’gayut’ dengan pakwe makwe masing-masing, kita pula duduk berteleku menghadap dan menghadam isi buku, cuba memahami intipati kitab, membuka kamus bagai, itu mujahadah!

Saat insan sebaya kita asyik membaca gosip-gosip hiburan, sibuk merancang untuk menonton wayang, mendengar lagu-lagu cinta yang membuatkan fikiran berada di awang-awangan, kita pula sibuk menyusun jadual, mengatur waktu untuk memenuhi dan menghadiri majlis-majlis ilmu agama untuk bekalan tambahan buat diri yang masih lagi jahil.

Imam Ahmad bin Sahl al-Balkhi berkata : “Musuhmu yang sebenar ada empat iaitu :

1) Dunia. Senjatanya makhluk dan penjaranya ‘uzlah.
2) Syaitan. Senjatanya kenyang dan penjaranya lapar.
3) Nafsu. Senjatanya tidur dan penjaranya berjaga malam.
4) Hawa. Senjatanya bercakap dan penjaranya diam.”

Ibrahim bin Adham berkata : “Seseorang hamba tidak akan mencapai darjat orang-orang yang soleh sehingga mampu mengatasi lima rintangan : Pertama, menutup pintu nikmat dan membuka pintu kesulitan. Kedua, menutup pintu kemuliaan dan mebuka pintu kehinaan. Ketiga, menutup pintu istirehat dan membuka pintu mujahadah. Keempat, menutup pintu kaya dan membuka pintu kefakiran. Kelima, menutup pintu angan-angan dan membuka pintu ke arah persiapan kematian.”

Ramai yang kata bahawa mujahadah ini adalah sesuatu yang susah dan payah. Ya! Benar! Ada juga yang kata bahawa mujahadah ini adalah sesuatu yang amat pahit untuk kita lakukan terhadap diri kita. Ya! Benar! Namun, segala susah, payah dan pahit itu akan terasa indah andai kita benar-benar punya rasa cinta dan kasih pada Allah, Rasulullah dan Islam.

Bilamana hati dan diri sudah melekat bersama dunia dan seisinya, maka, kita akan rasa sukar untuk me’rasai’ dan men’jiwai’ keindahan dan kemanisan sebuah mujahadah yang diri usaha untuk laksanakan.

Daripada Ibn Umar r.a., beliau berkata : Rasulullah s.a.w. memegang bahuku lalu bersabda : “Jadilah kamu di dunia ini seperti seorang pengembara atau perantau di jalan.” (Riwayat al-Bukhari)

Dunia adalah penjara bagi seorang Mukmin itu. Manakala, ianya Syurga bagi orang-orang kafir. Kerana apa dunia digelar penjara untuk orang Mukmin? Kerana di dalamnya, kita tidak bebas melakukan apa saja, setiap perkara ada hitungan sama ada dosa atau pahala dan banyak lagi sebab. Manakala, dunia dianggap seperti Syurga bagi orang kafir kerana mereka fikir, di sini (dunia) adalah segala-galanya. Mereka boleh lakukan apa saja tanpa menilai ianya adalah dosa ataupun pahala.

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Dunia penjara orang Mukmin dan Syurga orang kafir.” (Riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim)   

Awal Yang Pahit, Manis Di Penghujung

Mujahadah – Sebuah pahit yang manis :’)

Mujahadah itu amat payah kerana Syurga Allah itu sangat indah. Mujahadah itu pahit pada permulaannya sahaja. Kemanisannya akan dirasai saat kaki sudah bertapak di Syurga Ilahi nanti. (Allahumma Ameen!)

Pernahkah kita merasai gula-gula yang pahit pada mula kita menggigitnya, namun, manis bila kita sudah mengunyahnya? Begitulah mujahadah. Hanya pada permulaannya saja, mungkin, kita akan rasa keperitan dan kepahitan. Kerana, Allah mahu menguji, apa benar mujahadah kita kerana-Nya? Sebab itu, Dia datangkan ujian dan cubaan untuk kita, yang bergelar hamba-Nya.

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?” (Surah al-Ankabuut : 2)

Bagaimana mungkin kita hanya bergoyang kaki saja di dunia ini, kemudian, mati dan terus boleh masuk Syurga? Andai begitu, senangnya mahu masuk Syurga! Tidak perlu kepada mujahadah dan sebagainya. Namun, hakikatnya adalah sebaliknya. Syurga Allah itu terlalu mahal dan untuk mendapatkan sesuatu yang mahal, perlu kepada pengorbanan yang bersungguh-sungguh. Iaitu, mujahadah!

Andai kita selak kisah cinta dalam lipatan sejarah, pasti kita akan bertemu dengan nama insan-insan hebat yang mana, Syurga menunggu kehadirannya. Bagaimana mereka bertemu dengan kebenaran setelah menentang Islam itu sendiri? Bagaimana hati mereka diketuk dengan sapaan hidayah-Nya, setelah mereka membunuh ramai insan yang tidak berdosa?

Kita ini sering leka dengan maksiat. Kita ini sering terlupa dengan nikmat yang dibuai dunia. Kita ini sering alpa dengan dosa-dosa yang pernah kita lakukan. Hingga semua itu, menutup mata hati kita untuk melihat dan mengenal cinta Allah yang sebenar.

“Dan barang siapa yang buta (hatinya) di dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar).” (Surah al-Israa’ : 72)

Biarlah permulaan penghijrahan hidup kita dihiasi dengan ujian, dugaan dan cubaan sepanjang kita menuju ke arah mujahadah kerana-Nya. Asalkan di akhir natijah hidup kita nanti, Syurga Allah yang bakal kita kecapi. InsyaAllah.

Jika kita yakin dan percaya dengan rahmat dan kasih sayang Allah, maka, kita akan dihinggapi rasa ketenangan sentiasa. Tidak ada gundah yang tidak berpenghujung. Tidak ada rasa sedih dan resah yang tidak akan berakhir. Ujian dan dugaan akan terus datang untuk menguji kita. Semua itu hanya akan berakhir bilamana nafas kita di dunia ini juga berakhir.

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Surah al-Mulk : 2)

Imam Hanbali pernah ditanya oleh anaknya, “Ayah, bila kita boleh berehat?”
Maka, jawab Imam Hanbali, “Kita hanya akan berehat bila kita benar-benar sudah menjejak ke Syurga”.

MasyaAllah! Jadi, dunia ini adalah tempat untuk kita berpenat! Kerana Syurga adalah tempat rehat kita yang sebenar-benarnya!
Imam al-Ghazali pernah mengatakan bahawa seseorang tidak akan dapat menjadi hamba Allah dengan sebenarnya jika masih mencintai dunia.

Allah s.w.t. mengingatkan kita : “dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan.” (Surah Al-An’am, 6:32)

Keep struggle and strive for mardhotillah! ^^

Terus Istiqamah Dalam Mujahadah!

Maka, jika kita sudah mengetahui betapa mahalnya Syurga Allah itu, perlulah kita berusaha dengan lebih keras dan bersungguh-sungguh dalam mahu memenangi redha dan rahmat Ilahi, untuk kita ke Syurga-Nya. Usaha dan amalan ke arah kerja-kerja Islam perlu ditingkatkan. Ibadah juga perlu seiring ditingkatkan. Fokuskan hati untuk lebih mencintai akhirat, bukan menjadikan dunia sebagai keutamaan!

Ilmu dan amal perlu digandakan bagi menangkis godaan-godaan dan bisikan-bisikan syaitan durjana yang mahu menjahanamkan kita. Hubungan yang mantap dan utuh antara kita dengan manusia, dan yang lebih penting, hubungan kita dengan Pencipta kita, perlu kita titikberatkan untuk memastikan diri kita terus terpelihara dalam redha-Nya.

Moga, langkah kita terus istiqamah dalam memperjuangkan sebuah mujahadah! Kerana mujahadah itu adalah sebuah pahit yang manis, andai benar mujahadah kita kerana-Nya. Jangan dihitung pahitnya sebuah mujahadah, akan tetapi, renunglah akan manisnya Syurga yang dijanjikan Allah. :)

Moga Allah redha kita semua. :)

*Saya menulis untuk ingatan diriku sendiri khususnya. Kerana saya insan lemah, mudah sangat rebah! Makanya, saya perlu akan sebuah mujahadah! Dan, saya mahu kita sama-sama bergerak menuju Allah! :”)

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML