Friday, July 18, 2014

ISLAM YANG SEBENAR



Islam. Itulah agama yang satu. Agama yang mendapat pengiktirafan dari Yang Maha Esa. Syumul bermaksud sempurna (kamil) dan menyeluruh. Ya. Islam itu lengkap dan menyeluruh. Islam meliputi segala aspek dunia dan akhirat. Aspek kehidupan, kematian, kemasyarakatan, akhlak murni, sosial, ekonomi dan banyak lagi.

Kadang-kadang diri ini berasa pelik dan hairan.Kadang-kadang, sedih juga dengan sikap yang sebegini. Kita semua tahu, tapi, ramai yang buat-buat tak tahu.

Situasi :-

1) Dia seorang yang menjaga aurat. Tapi, dia ber’couple’. Ber’dating’ walaupun tidak berpegangan tangan. Sering ber’sms’, ber’call’ dan lain-lain lagi.
2) Dia seorang yang suka menolong kawan. Tapi, mulutnya seringkali mengumpat.

3) Dia seorang yang suka berhujah tentang agama. Tapi, dia suka menyakiti hati sahabatnya. Sering menghina dan mencaci.

Persoalan di sini, benarkah si dia itu Islam yang sejati??

Benarkah itu yang diperintahkan-Nya??

Ya. Islam.

Sebab tertera di IC. Sebab namanya baik. Sebab dia belajar agama.

Tapi, dia dan kita semua selalu lupa.Tentang satu perkara. Bahawa Islam itu syumul dan menyeluruh. Tak boleh ambil separuh-separuh.



Kita ambil ayat ini untuk menyuarakan fitrah,

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri , supaya kamu merasa cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kamu yang berfikir.” (Al-Rum : 21)

Kononnya ber’couple’ itu satu keperluan. Fitrah manusia untuk berkasih sayang.

Tapi kita abaikan ayat ini,

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan jalan yang buruk.” (al-Isra: 32)

Kita buat-buat tak tahu dengan hadis ini,

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya. (Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi)

Kita ambil ayat ini untuk kita menutup aurat,

“Hai nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.”(Al-Ahzab : 59)

Tapi kita abaikan ayat ini,

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang.” (Surah Al-Hujurat : 12)


Kita tetap mengumpat saudara sendiri. Kita tetap sibuk mencari kesalahan orang. :(

Islam itu menyeluruh,

tidak boleh kita ambil separuh-separuh,

apa yang diperintahkan-Nya kita kena patuh,

barulah iman dan takwa di hati teguh. ^^

Islam itu agama Allah,

Tidak boleh sesuka hati kita nak membantah,

Kita perlu amalkan dengan penuh,

Moga usaha kita nanti beroleh barakah.

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahwasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al-Baqarah : 208-209)

“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.” (Surah Al-Ahzab : 36)


*Sama-sama kita koreksi diri sendiri*
~Wallahua’lam~

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML