Saturday, January 4, 2014

TAKWA ( LIMA CIRI )

Lima Tanda Orang Bertakwa Menurut Saidina Usman Bin Affan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah SWT adalah orang yang paling bertakwa. Semakin tinggi takwa seseorang itu  maka semakin mulia dan hampir dirinya kepada Allah SWT.

Saidina Usman bin Affan menyatakan bahawa terdapat lima ciri-ciri orang bertakwa. Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Tidak suka bergaul kecuali bergaul dengan orang-orang yang soleh atau solehah, yang menjaga lisannya.

Bergaul dengan orang-orang soleh kerana kita akan mendapatkan banyak ilmu, nasihat yang berguna dan panduan dalam kehidupan. Sehinggakan tegurannya juga adalah teguran yang membina.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Musa r.a )

Kedua : Jika mendapat musibah duniawi, ia menganggapnya sebagai ujian dari Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya : "Hai orang-orang yang beriman, jadikan sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.'' (Surah al-Baqarah ayat 153)

Firman-Nya lagi yang bermaksud : "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar.'' (Surah al-Baqarah ayat 155)

Salah satu yang mengangkat darjat kita di sisi Allah SWT adalah lulusnya kita dari ujian yang diberikanNya. Jika kita bersabar dengan ujian Allah SWT maka Dia akan memberikan nikmat dan rezeki yang tiada disangka-sangka.

Ketiga : Jika mendapat musibah dalam urusan agama ia akan sangat menyesalinya.

Teringat kisah Saidina Umar bin Khattab r.a yang ketinggalan satu rakaat solat Ashar di masjid hanya kerana beliau sedang asyik berada dalam kebun kurmanya. Mengetahui dirinya telah tertinggal satu rakaat dalam berjamaah, Saidina Umar r.a. pun begitu menyesali perbuatannya sehingga kebun kurma yang dianggap sebagai penyebab musibah itu akhirnya dijual.

Keempat : Tidak suka memenuhi perutnya dengan makanan haram dan jika makan tidak sampai kenyang.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh manusia lebih teruk dari perutnya. Cukuplah manusia itu memakan beberapa suapan yang menegakkan tulang-tulang sulbinya. Jia dia tetap hendak makan banyak maka satu pertiga perutnya untuk makanan, satu pertiga minuman dan satu pertiga lagi dikosongkan." (Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud)

Ini merupakan amalan dari sabda Rasulullah SAW yang bemaksud : "Makanlah sebelum engkau lapar dan berhentilah makan sebelum kenyang".

Sungguh suatu perintah yang seakan-akan mudah dilaksanakan namun ketika cuba melaksanakan dalam kehidupan sehari-hari dirasakan begitu sukar. Dari sinilah bentuk ketakwaan seorang mukmin dibentuk.

Kelima : Apabila memandang orang lain, orang itu lebih soleh dari dirinya. Tapi bila memandang diri sendiri, dirinya adalah orang yang penuh dosa.

Nampaknya banyak diantara kita, apalagi yang telah diberikan hidayah dari Allah SWT berupa kenikmatan dalam beribadah, kemudahan dalam bertahajud, keringanan dalam berpuasa sunat atau keindahan dalam membaca ayat-ayat al-Quran, mudah menganggap dirinya lebih soleh dibanding lainnya. Padahal sikap merendah diri adalah salah satu sifat mahmudah yang di ajarkan Nabi SAW kepada kita. Belajar dengan membiasakan dengan sifat tawaduk dan senantiasa melakukan amal ibadah tanpa membandingkan dengan orang lain adalah permulaan yang baik untuk meningkatkan darjat ketakwaan diri kepada Allah SWT.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita hayati lima ciri-ciri orang bertakwa menurut pandangan Saidina Usman bin Affan untuk menjadi panduan hidup kita bersama. Orang mukmin yang mempunyai ciri-ciri ini insya Allah akan terselamat hidup di dunia dan hari akhirat.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa." (Surah Ali-Imran ayat 133)


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML