Thursday, February 5, 2015

AGAR IMAN TIDAK LAGI PALSU



DUNIA SEMENTARA, AKHIRAT ABADI

Orang yang terlalu memikirkan kemiskinan dikhuatiri akan menghilangkan rasa redha terhadap pemberian Allah serta menambahkan rasa kerisauan. Memikirkan perbuatan orang lain kepada kita akan menyebabkan hati bertambah keras serta menyuburkan perasaan berdendam dan dengki. Dilarang juga memikirkan untuk tinggal tetap di dunia kerana ia akan membuatkan kita semakin gemar menghimpunkan harta dan menundakan amal serta lalai daripada mengingati mati dan hari kemudian.


Menyelesaikan sesuatu masalah yang buntu, merancang sesuatu dan sebagainya biarlah bertempat. Umpamanya ketika bermuzakarah, ketika berseorangan, sebelum tidur (muhasabah diri) atau pada waktu lapang yang lain. Tentulah malang jika seseorang menggunakan waktu mendengar pengajian agama untuk memikirkan sesuatu yang tidak sepatutnya difikirkan di waktu itu. Lebih malang lagi apabila masa sedang bersembahyang digunakan untuk berfikir selain Allah. 

Orang yang mengelamun di waktu sembahyangnya diancam dengan neraka Wail. Tetapi inilah yang banyak berlaku, sehinggakan kadangkala kunci yang hilangpun boleh ditemui di dalam sembahyang.

Hakikatnya, orang yang selalu menggunakan akal fikirannya akan dapat membangunkan peribadi mulia dan berakhlak.  Fikirkanlah ke arah kebaikan bukannya ke arah kerosakan. Jadikanlah fikiran kita untuk memberi manfaat kepada orang lain bukan mendorong orang lain membuat kejahatan. Sentiasalah mengamati kalimah-kalimah Allah di dalam Al Quran umpamanya : 

"Moga-moga kamu dapat memikirkan," 
"Moga-moga kamu memahamkan," 
"Apakah kamu tidak berfikir?" 
"Apakah kamu tidak perhatikan?" 



INGATLAH ALLAH SEBELUM AJAL 


Satu perkara yang tidak ternilai harganya ialah makrifat kepada Allah SWT dan ini juga dapat dicapai dengan berfikir. Bila kenal Allah, hati tidak tergamak lagi melakukan maksiat, dosa-dosa lahir dan batin pun akan berkurang.

Hati sentiasa berfikir tentang umur dan ajal. Dengan itu hati akan terdorong untuk menghisap diri mengenai amal-amalnya sama ada sudah cukup atau belum, ini akan menjadi benteng daripada ancaman Mungkar dan Nakir di dalam kubur nanti. Hanya orang yang mempunyai mata hati yang terang saja sentiasa memenuhi kotak fikiran mereka dengan soalan-soalan berikut :

"Bagaimana kesudahanku di waktu sakaratul maut?" 
"Selamatkah aku di atas titian sirat?" 
"Apakah aku ahli syurga atau neraka selama-lamanya?"
"Apakah aku kenal Allah saat ajal menjemput?"


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML