Friday, March 21, 2014

KEHIDUPAN DUNIA DICARI, BALASAN DI AKHIRAT DI INGATI

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

.

Persoalan Agama:  Cari kehidupan dunia, ingat balasan di akhirat
.
Soalan:
.
KITA lihat ada antara kita yang hidup hanya untuk mencari harta tanpa memikirkan akhirat seolah-olah macam akan kekal hidup di dunia ini. Bagaimana Islam mengeluarkan manusia daripada terlalu mengejar material.

 SITI,Selangor.
.
Jawapan:

KETIKA manusia dalam kesesatan serta berlaku zalim, maka datanglah Islam dengan memancarkan sinarnya. Bagaimanapun, tidak dinafikan sukar untuk menghilangkan kecenderungan masyarakat yang matlamat terarah kepada mencari kesenangan dunia.

Hakikatnya, masalah ini dihadapi manusia di seluruh dunia tambahan dengan tuntutan gaya hidup hari ini menjadikan manusia ramai bersikap materialistik hingga ada lupa kehidupan yang bersifat sementara dan adanya kebangkitan sesudah mati.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Orang kafir mengatakan bahawa mereka sekali-kali tidak akan dibangkitkan.” (Surah at-Thaghaabu, ayat 7)

Justeru, mereka menganggap tidak ada perhitungan hisab, seksaan dan pahala melainkan hidup itu hanya di dunia belaka.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tentu mereka akan mengatakan (pula) hidup hanyalah kehidupan kita di dunia saja, dan kita sekali-kali tidak akan dibangkitkan.” (Surah al-An’am, ayat 29)

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Apakah dia menjanjikan kepada kamu sekalian bahawa apabila kamu telah mati dan menjadi tanah dan tulang belulang, sesungguhnya kamu akan dikeluarkan (dari kuburmu)? Jauh! Jauh sekali (dari kebenaran) apa yang diancamkan kepada kamu. (Kehidupan itu) tidak lain hanyalah kehidupan kita di dunia ini, kita mati dan kita hidup (iaitu manusia sebahagiannya mati dan sebahagiannya dilahirkan) dan tidak akan dibangkitkan lagi.” (Surah al-Mukminuun, ayat 35-36)

Allah SWT telah meleburkan beberapa kotoran (karat) dunia dengan ajakan yang suci dengan menurunkan wahyu kepada hamba-Nya yang terbaik dan penutup para Nabi dan para Rasul (iaitu Nabi Muhammad SAW).

Baginda mengajak penduduk dunia kepada kebaikan iaitu Islam dan mengajar mereka beriman (percaya) kepada hari akhirat serta menggembirakan orang beriman dengan hari itu.
Hal ini seperti mana firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan mereka beriman kepada (kitab al-Quran) yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan kitab yang telah diturunkan sebelummu serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat.” (Surah al-Baqarah, ayat 4)

Allah SWT mengancam dan menakut-nakutkan orang yang tidak beriman dengan adanya hari akhirat pada banyak ayat antaranya firman yang bermaksud: “Dan sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, Kami sediakan azab yang pedih.” (Surah al-Isra’, ayat 10)

Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Maka orang yang tidak percaya kepada akhirat, hati mereka mengingkari (kekuasaan Allah) sedangkan mereka sendiri adalah orang yang sombong.” (Surah an-Nahl, ayat 22)
.
.
والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

 (Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML