Saturday, July 12, 2014

JANGAN BERDAKWAH SAMBIL BERLUCAH

Ada orang cuba sampaikan yang tutup aurat itu wajib, tetapi dalam masa yang sama mereka tunjukkan gambar atau video sampel wanita-wanita yang berpakaian seksi, legging lucah, jubah ketat dan sebagainya. Mereka nak bagitau, jangan ikut contoh seperti wanita-wanita dalam gambar dan video tu? 

 

 

Apa pandangan anda?
 
Pada pandangan saya la saya tak nak jawab macam seorang ustaz. Saya nak jawab sebagai orang yang baca dan tengok mesej yang mereka sampaikan itu.

Pertama, saya puji. "Whoa. Bagusnya ingatkan orang tentang kewajipan menutup aurat. Okay, I nak tekan like lah."

Kedua, Chop! Sebelum saya tekan like tu, saya terfikir beberapa benda ni:-


1. Tengok gambar seksi, nampak aurat atau video sedemikian adalah berdosa. Takkanlah tengok aurat jelas-jelas tu dapat pahala pula kan?

2. Like dan share benda-benda sedemikian, samalah macam share benda dosa.

3. Niat tak menghalalkan cara. Niat punyalah cantik, tapi dedah aib orang adakah cantik?

4. Kalau orang dalam gambar dan video tu sudah bertaubat, tapi kita duk share dan kutuk-kutuk dia lagi, sekarang siapa yang salah?

5. Bila kita post dan share dakwah sedemikian, sudah pasti respon yang kita dapat adalah berupa kutukan dan makian terhadap golongan wanita yang jahil tersebut. Jadi, kita menggalakkan cercaan kepada orang la ya?

Ketiga, saya terfikir kalau tak letak gambar-gambar sedemikian sebagai contoh, tak boleh ke? Saya rasa orang dah faham kalau sebut, 'baju ketat', 'legging', 'tak bertudung' dan macam-macam lagi term yang agak lucah untuk disebut. Tak perlu letak gambar pun orang dah boleh gambarkan macam mana.

Kesimpulannya, dakwah cara suruh tutup aurat dalam masa yang sama tunjuk gambar dedah aurat ni macam bukan dakwah je.

Ada banyak lagi cara yang lebih baik. Jadi, pilihlah metode yang lebih baik.

Ala. Macam awak dari rumah nak pergi ke sesuatu tempat. Dah tahu jalan nak lalu tu berlaku tanah runtuh, masih nak guna jalan tu juga?

Sebelum laju upload gambaq atau share video, fikir habis-habis dulu.
Sebelum laju sampaikan mesej dakwah, fikir dalam-dalam dulu.

Janganlah berdakwah sambil berlucah.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML