Tuesday, January 14, 2014

GAMBAR HIASAN
Sifat-sifat Roh (Hati)

Roh yang ada di dalam diri kita ini terlalu abstrak (seni). Sifatnya 
sensitif, selalu berubah- ubah, sekejap baik dan sekejap jahat. 
Perubahan ini berlaku terlalu cepat sekali sehingga susah untuk kita 
mengesannya. Ini menyebabkan banyak sifat-sifat yang baik telah terabai 
dan sifat-sifat yang buruk (jahat) dibiarkan bermaharajalela dalam diri 
sama ada disengaja atau tidak, disedari atau tidak. Sifat-sifat roh 
terbahagi kepada dua iaitu: 

1. Sifat-sifat mahmudah (sifat positif atau sifat-sifat yang baik) 
2. Sifat-sifat mazmumah (sifat negatif atau sifat-sifat yang keji) 

Pertama: Sifat-sifat mahmudah, antaranya: 
a) jujur 
b) ikhlas 
c) tawadhuk 
d) amanah 
e) taubat 
f) sangka baik 
g) pemaaf 
h) pemurah 
i) syukur 
j) zuhud 
k) tolak ansur (timbang rasa) 
l) sabar 
m) redha 
n) berani 
o) lapang dada 
p) lemah lembut 
q) kasih sayang 
r) selalu ingat mati 
s) tawakal 
t) takut Allah 

Kedua: Sifat-sifat mazmumah, di antaranya: 
a) riyak 
b) ujub 
c) sum'ah 
d) takabur atau sombong 
e) hasad dengki 
f) pemarah 
g) dendam 
h) bakhil 
i) penakut 
j) cinta dunia 
k) gila pangkat 
l) gila puji 
m) jahat sangka 
n) putus asa 
o) tamak 

Kajian terhadap sifat-sifat mahmudah dan mazmumah ini sangat penting 
kerana dengan adanya ilmu ini memudahkan seseorang itu mengenal hakikat 
dirinya. Yakni, kenal sungguh tentang sifat batinnya. Bila sifat baik 
dan sifat jahat sudah dikenal pasti ada dalam diri seseorang itu maka 
tindakan yang perlu dilakukan ialah: 

1. Sifat-sifat yang terpuji (mahmudah) itu hendaklah kita pertahankan, 
suburkan, pertajamkan dan kekalkan kerana sifat-sifat ini dikehendaki 
dan diperintahkan oleh Allah dan Rasul serta digemari oleh manusia 
seluruhnya, yang mana itulah bunga diri pada seseorang. 

2. Sifat-sifat yang terkeji (mazmumah) pula hendaklah ditumpaskan, 
dikikis, dibuang, dihapus dan dicabut. Ini perlu dilakukan melalui 
proses mujahadatun nafsi (melawan hawa nafsu). Yakni melalui latihan 
terus-menerus terhadap nafsu (riadatun nafsi). Wajib dicabut buang 
sifat-sifat keji ini kerana sifat-sifat ini sangat dibenci oleh Allah 
dan rasul serta dibenci oleh manusia seluruhnya. 

Untuk mendapat akhlak yang baik (terpuji) macamlah proses mendapatkan 
buah yang baik dan manis. Ia didapati setelah ditanam daripada 
benih-benih yang baik dan manis. Begitulah juga untuk melahirkan 
perbuatan dan tindakan yang baik serta akhlak yang baik itu adalah 
dengan menanam benih-benih yang baik di dalam roh (hati). Yakni 
benih-benih sifat-sifat mahmudah seperti kasih sayang, rasa simpati, 
rasa malu, sukakan ilmu pengetahuan, pemurah, pemaaf, sabar dan 
lain-lain lagi. Buah yang masam adalah hasil ditanam benih yang masam. 
Begitulah perbuatan atau tindakan yang buruk atau akhlak yang buruk 
(keji) adalah berpunca daripada ditanam benih-benih yang keji (mazmumah) 
di dalam roh (hati). 

Adapun benih-benih mahmudah dan benih-benih mazmumah yang wujud dalam 
roh (hati) hanya dapat dikesan oleh mata hati yang dibantu oleh ilmu 
mengenainya. Bukan dengan mata kepala yang sifatnya tidak dapat 
menjangkau dan merasainya. Yakni roh melihat roh. Hanya roh yang dapat 
mengenali atau mengesan roh. 

Ini bererti, mengesan sifat-sifat roh ini mestilah melalui kepekaan 
pandangan mata hati serta dibantu oleh ilmu. Perjalanan roh ini laju dan 
sentiasa berubah-ubah, sensitif dan berbolak-balik dari detik ke detik. 
Kalau kita tidak peka dalam mengesannya setiap saat, kita akan rugi. 
Tidak peka dalam mengesan sifat-sifat yang baik bererti kita telah 
mengabaikan sifat-sifat roh yang baik atau perasaan-perasaan yang baik. 
Maka sifat baik tadi jadi tidak subur. Macam menanam pokok tanpa disiram 
air, tanpa diberi baja, tanpa dijaga, walaupun pokok itu boleh tumbuh 
tetapi daunnya kuning, kering, akhirnya mungkin mati. Yang baiknya, 
perlu ada guru mursyid yang memberi pimpinan atau didikan (yang dapat 
memimpin hati kita, asalkan kita sanggup mentaatinya). 

Tidak peka dalam mengesan sifat-sifat mazmumah (jahat)bererti kita 
biarkan mazmumah itu berada dalam diri. Dari hari ke hari mazmumah itu 
kian subur bersama suburnya jasad lahir. Akhirnya ia menguasai diri dan 
kehidupan kita. Ketidakpekaan tadi menyebabkan mazmumah itu tetap 
bersarang di dalam hati (roh), tidak ditumpaskan, dikikisbuangkan dan 
dicabut. Akhirnya hati yang jahat itu mendorong untuk melakukan 
perbuatan atau tindakan-tindakan jahat atau akhlak-akhlak jahat. Yang 
kerananya akan merosakkan pergaulan dan menerjunkan kita ke Neraka. 

Bagaimanakah kaedah untuk mengesan kelajuan perubahan sifat-sifat roh 
yang sentiasa berubah-ubah dan berbolak-balik ini? Cara mengesan 
benih-benih sifat-sifat roh (hati) ialah roh melihat roh atau roh 
meneropong roh. Diteropong, dikaji dan diselidiki sebaik-baiknya dengan 
dibantu oleh ilmunya untuk memastikan di kala mana berlaku sifat-sifat 
yang baik dan di waktu mana berlaku sifat-sifat jahat. Bila didapati roh 
(hati) bersifat baik maka hendaklah disuburkan. Di waktu roh (hati) 
bersifat jahat maka dikekang dan dilawan, serta ditahan.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML