Friday, March 7, 2014

KALIMAH TAYIBAH

Hayatilah Konsep Kalimah Tayyibah.

 Sahabat yang dimuliakan,
Segala puji bagi Allah s.w.t, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi  Muhammad s.a.w., ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat, tabi'en dan sekelian pengikut mereka sehingga ke hari kiamat.

Ya Allah! Permudahkanlah dan janganlah disusahkan segala urusan kami. Amin Ya Karim!

Kalimah Tayyibah adalah tahlil, kalimah yang mulia, ianya adalah kalimah tauhid, kalimah takwa, kalimah ikhlas, kalimah suci, kalimah peneguh, anak kunci langit dan bumi, nilaian Syurga, tali yang teguh dari Allah dan dakwah yang benar dan sebagainya.


Firman Allah s.w.t. :

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (٢٤)تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ 

الأمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (٢٥)وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الأرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ (٢٦)


Maksudnya : Tidakkah Engkau melihat (Wahai Muhammad) Bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah Tayyibah itu (yakni kalimah la ilaha illAllah - لا اله الا الله) adalah sebagai sebatang pohon yang bagus, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran). Dan bandingan Kalimah Khabithah (kalimah yang jahat dan buruk) samalah seperti sebatang pohon yang rosak yang tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tempat baginya untuk terus hidup.
(Surah Ibrahim: 24-26)

Keterangan:
Ibnu Abbas r.a  dilaporkan berkata bahawa Kalimah Tayyibah ini maksudnya ialah kalimah syahadah - أشهد أن لا اله الا الله di mana akarnya ialah pada hujung lidah (ucapan) orang-orang mukmin dan ia di bawa ke langit. Manakala Kalimah Khabithah maksudnya ialah syirik, kerana itu tiada amalan yang akan diterima apabila syirik.

Seterusnya, beliau menyatakan bahawa "mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa" bermaksud berzikir mengingati Allah s.w.t. siang dan malam yakni pada setiap waktu (secara istiqamah).

Qatadah r.a. dilaporkan meriwayatkan bahawa pada suatu ketika, seorang bertanya kepada Nabi s.a.w. "Wahai Rasulullah! Bukankah saudara-saudara kita yang kaya mendapat pahala yang tak terkira banyaknya (kerana sedekah jariah mereka)?"

Maka Rasulullah s.a.w. menjawab, "Seandainya jika seorang yang harta kekayaannya disusun satu demi satu daripada bawah ke atas, mampukah ia sampai ke langit?" (Sudah tentu tidak mampu!)

Bukankah aku telah memberitakan kepada kamu tentang satu amalan yang berakar umbi jauh ke dalam bumi dan cabang-cabangnya menjulang ke langit? Yakni hendaklah kamu berzikir:

سُبْحَانَ اللْهِ  وَالْحَمْدُ للهِ  وَلَا اِلَهَ اِلَّا اللهُ  وَاللهُ  أَكْبَر

sebanyak sepuluh kali selepas tiap-tiap solat kerana akarnya jauh ke dalam tanah dan dahan-dahannya sampai ke langit."

Sahabat yang dirahmati Allah,
Bila di lafaz sahaja Kalimah Tayyibah “ Tiada Ilah di sembah melainkan Allah” ini bermakna seseorang itu telah mengaku, mengikrar dan mengumumkan bahawa Allah s.w.t adalah Ilahnya, Allah s.w.t sebagai sembahannya, Allah s.w.t sebagai tempat dia berserah diri dan meminta pertolongan, tempat bertawakkal dan tempat seharusnya di takuti . Allah s.w.t adalah tempat memohon segala harapan. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :
“Barang siapa yang takut akan kebesaran Allah kemudian dia mencegah dirinya dari menurut hawa nafsunya, maka Syurgalah tempat kembalinya.”

Suatu perkara yang kita kena didik dalam diri kita ialah rasa takut kepada Allah s.w.t dan kita asuh nafsu kita supaya tunduk di bawah telunjuk iman.Kalimah Tayyibah yang kita ucapkan bermakna Allah s.w.t yang menghidupkan kita dan Allah s.w.t sahaja yang berkuasa mematikan kita bila-bila masa yang di kehendakiNya, Allah s.w.t sahaja Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Allah s.w.t yang mengatur dan mengubal UNDANG-UNDANG SEJAGAT termasuk undang-undang untuk manusia, untuk alam tumbuhan, haiwan, dan jin. Manusia tidak boleh memilih selain daripada undang-undang yang telah di tetapkan oleh Allah s.w.t. Undang-undang Allah s.w.t sudah cukup sempurna kerana Allah s.w.t bersifat Maha Sempurna.

Bagi mereka-mereka yang angkuh dan merasa puas dengan kehidupan duniawi dan menafikan hak Allah s.w.t di muka bumi ini, maka tempat tinggal mereka adalah Neraka Jahim.

Rasulullah pernah bersabda kepada Ibnu Umar yang bermaksud :
“Jagalah hak Allah nescaya Allah menjaga kamu, ketahuilah sekiranya sesuatu kaum itu ingin memusnahkan kamu, yakinilah bahawa mereka tidak dapat melakukannya kerana apa yang di tentukan oleh Allah.”

Bilamana seseorang itu mengaku Allah s.w.t sebagai Ilah maka beliau juga mesti menerima dan mengaku Allah s.w.t sebagai Rabb, iaitu mengaku bahawa Allah s.w.t sebagai Pemilik dan Penguasa alam ini termasuk manusia itu sendiri.

Tauhid terbagi kepada dua :
1.Tauhid Uluhiyah (meng Esakan Allah s.w.t, menerima undang-undang dan mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah s.w.t)
2.Tauhid Rububiyah (meyakini segala sifat-sifat kesempurnaan Allah s.w.t dan meyakini bahawa Allah s.w.t adalah Pemilik, Pencipta dan Penguasa alam semesta)

Apabila Tauhid ini (Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Rububiyah) tidak ada dalam hati kita ini bermakna kita telah mensyirikkan dan menyekutukan Allah s.w.t. Tidak ada dosa yang lebih besar melainkan dosa mensyirikan Allah s.w.t. Di hari akhirat nanti Allah s.w.t ,tidak akan mengampunkan dosa mereka-mereka yang mensyirikanNya ketika di dunia ini.

Kalimah Tayyiba yang kita ucapkan perlu kepada tuntutan, ingatlah bila mana kita mengucap sahaja Kalimah Tayyibah, ini bermakna kita telah mencabut segala kekuasaan yang di kuasai oleh sesiapa sahaja dalam kehidupan kita dan di kembalikan kepada Kekuasaan Allah s.w.t. 

Manusia akan bebas dari belengu yang mengikat dirinya iaitu belengu adat istiadat yang di warisi dari datuk nenek moyang mereka yang bercangah dengan Syariah, belengu yang berupa undang-undang ciptaan manusia yang mengusai pemerentahan dan penguatkuasaan di dalam kehidupan harian yang mana ianya terang-terang bertentangan dengan Al- Quran dan Sunnah Nabi-Nya dan belengu yang berupa hawa nafsu yang menguasai hati dan perasaannya.

Orang-orang Arab jahiliyah percaya bahawa langit dan bumi di ciptakan oleh Allah s.w.t, tetapi apabila di ajak beriman kepada Allah s.w.t dengan pengakuan bahawa “Tiada Ilah yang di sembah melainkan Allah” maka mereka menolaknya di sebabkan mereka cukup sayang pada ilah-ilah yang lain iaitu sistem hidup dan adat istiadat “latta dan uzah” yang di warisi dari datuk nenek moyang mereka. Mereka tidak mahu meninggalkan amalan mengikut hawa nafsu yang menjadi sebagai ilah-ilah mereka. Hidup mereka telah sebati dengan perbuatan zina, bermain judi, minum arak, mengambil riba’, menindas orang fakir miskin, membunuh anak perempuan dan meninggalkan hidup anak lelaki, tenung nasib dan lain-lain lagi. Mereka cukup faham apabila mereka mengucapkan sahaja kalimah ini mereka pasti dan terpaksa meninggalkan segala amalan-amalan jahiliyah yang telah sebati dalam kehidupan mereka seharian. Itulah sebabnya mereka bermati-matian memerangi dan menzalimi Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w.

Apabila kita kaitkan suasana di zaman jahiliyah dahulu berbanding dengan suasana kita sekarang ini ada beberapa persamaan dari segi prinsip, walaupun suasana ketika itu tidak ada kemajuan sain dan teknologi. Hari ini manusia rata-rata menolak hukum-hukum Allah s.w.t, mereka menganggap hukum-hukum Allah s.w.t tidak sesuai di laksanakan dalam kehidupan sekarang ini kerana kepesatan kemajuan sain dan teknologi dan hidup di dunia tanpa sempadan. Alasan yang lain hidup dalam masyarakat majmuk perlu toleransi dan mengiktiraf kebebasan dan hak asasi manusia!

Sahabat yang dihormati,
Ingatlah ! sebagai seorang Muslim-Mukmin yang beriman kepada Allah s.w.t dan rukun-rukun Iman yang lain dan beriman kepada Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Rububiyah, maka kita perlu meyakini sepenoh hati bahawa keimanan tidak boleh di pisahkan dalam kehidupan. Apabila kita beriman kepada Allah s.w.t ini bermakna kita kena terima sistem hidup Isam yang sempurna. Islam merangkumi segala kehidupan manusia, dalam bidang ekonomi, politik, pemerentahan, pentadbiran, sosial, kewangan, kekeluargaan, kehakiman dan lain-lain lagi. Yakinilah bahawa undang-undang Islam dan hukum Hudud sesuai di sepanjang zaman. Hanya perlaksanaannya sahaja perlu kepada peringkat demi peringkat berdasarkan keadaan semasa.

Justeru, marilah kita sama-sama beramal dengan Kalimah Tayyibah dengan istiqamah, pada setiap masa dan ketika, semoga kita semua diberikan taufiq dan hidayah, rahmat dan keberkatan, inayah dan kebahagiaan daripada Allah s.w.t.

Tauhid Kepada Allah

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Bila di lafaz sahaja Kalimah Syahadah “ Tiada Ilah di sembah melainkan Allah” ini bermakna seseorang itu telah mengaku, mengikrar dan mengumumkan bahawa Allah SWT  adalah Ilahnya, Allah SWT sebagai sembahannya, Allah SWT sebagai tempat dia berserah diri dan meminta pertolongan, tempat bertawakal dan tempat seharusnya di takuti . Allah SWT adalah tempat memohon segala harapan.

Allah SWT berfirman yang bermaksud : “Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari (keinginan) hawa nafsunya, maka sesungguhnya, syurga tempat tinggalnya." (Surah an-Naaziat ayat 40-41)

Suatu perkara yang kita kena didik dalam diri kita ialah rasa takut kepada Allah SWT dan kita asuh nafsu kita supaya tunduk di bawah telunjuk iman.Kalimah Syahadah yang kita ucapkan bermakna Allah SWT yang menghidupkan kita dan Allah SWT sahaja yang berkuasa mematikan kita bila-bila masa yang di kehendakiNya.

Allah SWT sahaja Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Dia yang mengatur dan mengubal UNDANG-UNDANG SEJAGAT termasuk alam tumbuhan, haiwan, jin dan juga manusia. 

Manusia tidak boleh memilih selain daripada undang-undang yang telah di tetapkan oleh Allah SWT. Undang-undang Allah SWT sudah cukup sempurna kerana Dia bersifat Maha Sempurna.

Bagi mereka-mereka yang angkuh dan merasa puas dengan kehidupan duniawi dan menafikan hak Allah SWT di muka bumi ini, maka tempat tinggal mereka adalah neraka Jahim. 

Abu al-Abbas Abdullah bin Abbas, radiyallahu anhuma, berkata: Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: "Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu?perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran lembaran telah kering (dakwatnya)". (Hadis Riwayat Tirmizi)

Bilamana seseorang itu mengaku Allah SWT sebagai Ilah maka dia juga mesti menerima dan mengaku Allah SWT sebagai Rabb, iaitu mengaku bahawa Allah SWT sebagai Pemilik dan Penguasa alam ini termasuk manusia itu sendiri.

Tauhid terbagi kepada dua :

1.Tauhid Uluhiyah (meng Esakan Allah SWT, menerima undang-undang dan mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah SWT)

2.Tauhid Rububiyah (meyakini segala sifat-sifat kesempurnaan Allah SWT dan meyakini bahawa Allah SWT adalah Pemilik, Pencipta dan Penguasa alam semesta)

Apabila Tauhid ini (Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Rububiyah) tidak ada dalam hati kita ini bermakna kita telah mensyirikkan dan menyekutukan Allah SWT. Tidak ada dosa yang lebih besar melainkan dosa mensyirikan Allah SWT. Di hari akhirat nanti dia ,tidak akan mengampunkan dosa mereka-mereka yang mensyirikanNya ketika di dunia ini.

Sahabat yang dimuliakan,
Syahadah yang kita ucapkan perlu kepada tuntutan, ingatlah bila mana kita mengucap sahaja Kalimah Syahadah, ini bermakna kita telah mencabut segala kekuasaan yang di kuasai oleh sesiapa sahaja dalam kehidupan kita dan di kembalikan kepada Kekuasaan Allah SWT. 

Manusia akan bebas dari belengu yang mengikat dirinya iaitu belengu adat istiadat yang di warisi dari datuk nenek moyang mereka yang bercangah dengan syariah Islam, belengu yang berupa undang-undang ciptaan manusia yang mengusai pemerentahan dan penguatkuasaan di dalam kehidupan harian yang mana ianya terang-terang bertentangan dengan Al- Quran dan Sunnah NabiNya dan belengu yang berupa hawa nafsu yang menguasai hati dan perasaannya.

Orang-orang arab jahiliyah percaya bahawa langit dan bumi di ciptakan oleh Allah SWT, tetapi apabila di ajak beriman kepada Allah SWT dengan pengakuan bahawa “Tiada Ilah yang di sembah melainkan Allah” maka mereka menolaknya di sebabkan mereka cukup sayang pada ilah-ilah yang lain iaitu sistem hidup dan adat istiadat “latta dan uzah” yang di warisi dari datuk nenek moyang mereka. Mereka tidak mahu meninggalkan amalan mengikut hawa nafsu yang menjadi sebagai ilah-ilah mereka. Hidup mereka telah sebati dengan perbuatan zina, bermain judi, minum arak, mengambil riba, menindas orang fakir miskin, membunuh anak perempuan dan meninggalkan hidup anak lelaki, tenung nasib dan lain-lain lagi. Mereka cukup faham apabila mereka mengucapkan sahaja kalimah ini mereka pasti dan terpaksa meninggalkan segala amalan-amalan jahiliyah yang telah sebati dalam kehidupan mereka seharian. Itulah sebabnya mereka bermati-matian memerangi dan menzalimi Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat baginda.

Sahabat ayng dikasihi,
Apabila kita kaitkan suasana di zaman jahiliyah dahulu berbanding dengan suasana kita sekarang ini ada beberapa persamaan dari segi prinsip, walaupun suasana ketika itu tidak ada kemajuan sain dan teknologi. Hari ini manusia rata-rata menolak hukum-hukum Allah SWT, mereka menganggap hukum-hukum Allah s.w.t tidak sesuai di laksanakan dalam kehidupan sekarang ini kerana kepesatan kemajuan sain dan teknologi dan hidup di dunia tanpa sempadan. Alasan yang lain hidup dalam masyarakat majmuk perlu toleransi dan mengiktiraf kebebasan dan hak asasi manusia!

Ingatlah ! sebagai seorang mukmin yang beriman kepada Allah SWT dan rukun-rukun Iman yang lain dan beriman kepada Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Rububiyah, maka kita perlu meyakini sepenuh hati bahawa keimanan tidak boleh di pisahkan dalam kehidupan. Apabila kita beriman kepada Allah SWT ini bermakna kita kena terima sistem hidup Isam yang sempurna. Islam merangkumi segala kehidupan manusia, dalam bidang ekonomi, politik, pemerentahan, pentadbiran, sosial, kewangan, kekeluargaan, kehakiman dan lain-lain lagi. Yakinilah bahawa undang-undang Islam dan hukum hudud sesuai di sepanjang zaman. Hanya perlaksanaannya sahaja perlu kepada peringkat demi peringkat berdasarkan keadaan semasa.

Asas Penting Tauhid adalah Beriman kepada Allah SWT dan Rasul-Nya

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apabila kita mengaku beriman kepada Allah SWT dan rukun-rukun iman yang lain, kita tidak boleh terlepas dari tanggong jawab untuk melaksanakan tugas-tugas dakwah. Mereka yang melaksanakan tugas ini kedudukannya amat mulia di sisi Allah SWT. Tugas ini adalah tugas setiap para rasul yang di utus Allah SWT di nukabumi, mereka menyeru manusia supaya kembali kepada Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah. Apabila dua asas tauhid ini terbentuk dalam hati manusia akan lahirlah ubudiyah dan perhambaan sepenuhnya kepada Allah Azzawajalla, dan tertolaklah ilah-ilah yana lain.

Allah SWT menjadikan Islam sebagai addeen, satu cara hidup yang sempurna untuk manusia, hidup didunia hanya sementara umpama musafir disatu perjalanan yang jauh. Disinilah manusia diuji adakah hidup ini hanya untuk berseronok-seronok saja atau hanya untuk makan minum saja?

Tidak... hidup manusia lebih dari itu, manusia yang beriman adalah khalifah Allah dimukabumi, tugas dan tanggong jawab mereka adalah mengajak manusia kembali kepada fitrah yang asal iaitu beriman kepada Allah SWT.

Ingatlah bahawa betapa besarnya pahala yang akan diberikan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya yang dapat mengislamkan orang yang bukan Islam. Pahalanya begitu besar disisi Allah SWT.

Sahabat yang dimuliakan,
Dari Abu Ma`bad, dari Ibn Abbas r.a. katanya: Rasulullah SAW. bersabda kepada Muaz Bin Jabal ketika baginda SAW. mengutusnya ke negeri Yaman: "Sebenarnya engkau akan sampai kepada suatu kaum (ahli kitab), kemudian apabila engkau menemui mereka, maka serukanlah mereka supaya mereka meyakini: 'Bahwa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan bahawa sesungguhnya Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah...".

Menurut satu riwayat yang lain, (baginda SAW. bersabda): "...Maka hendaklah dakwah yang mula-mula engkau kemukakan kepada mereka ialah dakwah supaya mereka mengakui keEsaan Allah Ta'ala. "

Dan pada satu riwayat yang lain pula, (baginda SAW. bersabda): "...Maka hendaklah perkara yang mula-mula sekali engkau mengajak mereka kepadaNya ialah (tunjang atau asas) ibadah kepada Allah.." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis di atas Ibnu Abbas r.a. menceritakan kepada kita bahwa Nabi SAW. telah meninggalkan pesan kepada seorang sahabatnya yang bernama Muaz bin Jabal r.a., ketika baginda hendak mengutuskannya pergi ke negara Yaman untuk berdakwah. ( Muaz bin Jabal r.a. pula adalah salah seorang sahabat Nabi SAW. dari kalangan Ansar, berbangsa Yaman). untuk mengajak kaumnya (ahli kitab) dan menyeru mereka supaya mereka meyakini bahwa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan bahawa sesungguhnya Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah...". Samaada mereka terima atau tidak itu terserah kepada Allah SWT kerana sesungguhnya taufik dan hidayah adalah urusan Allah SWT.

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu marilah sama-sama kita bermuhasabah diri kita sendiri sejauhmana kita benar-benar beriman kepada Allah SWT dan Rasul-Nya dan rukun iman yang lain. Sejauhmana kita mentaati  semua perintah-Nya dan meninggalkan segala tegahan dan laranganNya.

The Five kalimahs
 
The Five Kalimahs are recorded in various books of knowledge, and are recited and remembered by Muslims across the globe. These kalimahs were compiled together for people to memorise and learn the basic fundamentals of Islam. They are not found altogether complete in any one narration from Muhammad صلى الله عليه و سلم . However, some of them can be found individually in the narrations.



First Kalima, The Kalimah of Islam

This Kalimah is also known as;

Kalimah Tauheed; Monothisam
Kalimah Tayyibah; Peurity
Arabic

لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ

Transliteration

La ilaha illa-llah, Muhammadu-rasulu-llah

Translation

There is no Allah but Allah, Muhammad is the Messenger of Allah.

Second Kalimah

Also known as the words of testimony or kalima-e-shahaadat

Arabic

اشْهَدُ انْ لّآ اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدً اعَبْدُه وَرَسُولُه

Transliteration

Ašhadu an la ilaha illa-llah, wa ašhadu anna Muhammadun Aabduhu wa rasuluh.

Translation

I bear witness that there is no Allah but Allah, and I bear witness that Muhammad is Allahs servant and His Messenger

Third Kalimah

Also known as the word of glorification or kalima-e-tamjeed

Arabic

سُبْحَان اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لآ اِلهَ اِلّا اللّهُ، وَ اللّهُ اَكْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلاَ قُوَّة ِ الَّا بِاللّهِ الْعَلِىّ الْعَظِيْم

Transliteration

Subhana-llahi, wa-l-hamdu li-llahi, wa la ilaha illa-llahu, wa-llahu akbar. Wa la hawla wa la quwwata illa bi-llahi-l-aliyyi-l-azeem

Translation

Glory be to Allah and Praise to Allah, and there is no Allah But Allah, and Allah is the Greatest. And there is no Might or Power except with Allah, the Exalted, the Great one.

Fourth Kalimah

Also know as the word of unity or kalima-e-tauhid

Arabic

لا الهَ اِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهْ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْى وَ يُمِيْتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئ ٍ قَدِيْرٌ

Transliteration

La ilaha illa-llahu wahdahu la šharika lahu lahu-l-mulku wa lahu-l-hamdu yuhyi wa yumitu biyadihi-l-khayr, wa huwa ala kulli šhayin qadir.

Translation

There is no Allah but Allah. He is only One. He has no partners. For Him (is) the Kingdom. And for Him (is) the Praise. He gives life and acuses death. In His hand (is) the goodness. And He has power over everything..

Fifth Kalimah

Also known as the words of rejecting disbelief or kalima-e-rud-e-kuffer

Arabic

اَللّهُمََّ اِنّىْ اَعُوْدُ بِكَ مِنْ انْ اُشْرِكَ شَيئًا وََّ اَنَا اَعْلَمُ بِه وَ اسْتَغْفِرُكَ لِمَا لا اَعْلَمُ بِه تُبْتُ عَنْهُ وَ تَبَرَّاْتُ مِنَ الْكُفْرِ وَ الشّرْكِ وَ الْكِذْبِ وَ الْمَعَاصِىْ كُلِّهَا وَ اَسْلَمْتُ وَ اَقُوْلُ لآ اِلهَ اِلَّا اللّهُ مُحَمَّدُ رَّسُوْلُ اللّهِ

Transliteration

Allahumma inni au`zu bika min an ušhrika bika šhay'an-wwa-ana a'lamu bihi wa-stagfiruka lama la a'lamu bihi tubtu anhu wa tabarratu mina-l-kufri wa-šhirki wa-l-kizbi wa-l-ma'asi kulliha wa aslamtu wa aqulu la ilaha illa-llahu muhammadu-rasulu-llah.

Translation

O Allah! Certainly I seek protection with You from, that I associate partner with You anything and I know it. And I seek forgiveness from You for that I do not know it. I repented from it and I made myself free from disbelief and polytheism and the falsehood and from all sins and I submit to Your will and I say there is no Allah but Allah, Muhammad is the Messenger of Allah.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML