Monday, March 10, 2014

Mahu Menjadi Manusia Mulia dan Unggul

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap manusia yang hidup di dunia ini mempunyai cita-cita untuk berjaya, samaada kejayaan di dunia lebih-lebih lagi kejayaan di hari akhirat. Siapa yang tidak mahu menjadi manusia mulia, baik dan unggul, yang berjasa dan di kasihi masyarakat kerana jasa dan keperhatinannya untuk membela nasib mereka. Malahan di sisi Allah pula diharapkan mendapat keredhaan-Nya kerana sentiasa beramal soleh dan melaksanakan tangguhjawab dengan ikhlas.


Adanya azam dan cita-cita itu insya Allah akan menjadikan kita lebih bermatlamat untuk hidup, lebih fokus dan bersemangat untuk melakukan yang terbaik. Manusia yang mulia adalah manusia yang memenuhi ciri-ciri individu Islam yang berdasarkan kehendak al-Qur'an dan Sunnah dalam semua aspek kehidupan. Tidak cukup dengan sekadar buat baik tetapi manusia yang mulia mestilah memiliki ciri-ciri keunggulan iaitu iman yang utuh, amal ibadat yang meliputi ibadat khusus dan fardu kifayah dan akhlak mulai yang merupakan cermin keimanan dan amal soleh.

Sahabat yang dimuliakan,
Keimanan kepada Allah adalah tunjang pembinaan negara dan ummah. Dengan ini akan lahirlah individu yang mulia seterusnya membentuk masyarakat berbudi luhur, berdisplin dan beramanah demi kebaikan dunia dan akhirat.Manusia yang beruntung adalah mereka yang beriman dan amal soleh.

Beriman kepada Allah adalah proses peralhan jiwa manusia daripada kegelapan kepada cahaya iaitu dengan mengaku tanpa syarat 'Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Rasulullah'

Iman merangkumi tiga unsur utama iaitu pengetahuan yang mendalam, kepercayaan yang jitu dan keyakinan yang teguh. Ketiga-tiganya unsur ini akan membentuk iman yang kukuh yang menjadi tonggak kekuatan rohani yang cukup kental untuk membina jiwa dan jasmani manusia. Keteguhan iman juga akan menghalang manusia daripada melakukan kejahatan dan maksiat.

Sekadar mengaku beriman tanpa disusuli dengan ibadat adalah sia-sia. Orang yang mulia dan berkeperibadian unggul akan terserlah keimanannya melalui amal perbuatan dalam hidup seharian. Ibadat jadi bukti tunduknya hamba setelah mengaku beriman kepada Allah. Ibadat ini merangkumiibadat khusus yang menyentuh fardu ain dan fardu kifayah yang merangkumi hubungan manusia sesama manusia.

Manusia mulia dan unggul, seluruh hidupnya, baik hubungan dengan Allah atau manusia lain adalah ibadat. Allah berfirman dalam surah al-Mukminun ayar 1-6 yang bermaksud, "Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman iaitu orang yang khusyuk dalam sembahyangnya, orang yang menjauhkan dirinya (dari perbuatan) yang tidak berguna, orang yang menunaikan zakat dan orang yang menjaga kehormatannya kecuali terhadap isteri-isterinya atau hamba yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela."

Setelah memiliki iman yang sempurna dan melaksanakan ibadat yang ikhlas kepada Allah asas lain yang perlu ada adalah memiliki akhlak yang mulia. Akhlak mulai akan terserlah hasil keimanan yang kental. Tali ikatan yang menjalinkan hubungan antara individu dengan masyarakat terbentuk melalui nilai dan displin yang diamalkan oleh anggota masyarakat tersebut. Sekiranya nilai yang diamalkan itu positif, maka lahirlah masyarakat yang aman, damai, harmoni dan diselubungi roh Islam. Rasulullah s.a.w. contoh utama pembentukan akhlak. Dalam sebuah hadis baginda bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia." 
(Riwayat Ahmad)

Sahabat,
Berikut beberapa nilai baik dalam akhlak Islam yang menjadi tonggak amalan bagi melahirkan individu mulai dan unggul :
1. Amanah : Firman Allah s.w.t yang bermaksud, "Maka tunaikanlah oleh orang yang diamanahkan itu akan amanahnya dan bertakwalah kepada Allah, Tuhannya." 
(Surah al-Baqarah ayat 283)

2. Ikhlas : Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya."
(Surah al-Bayyinah ayat 5)

3. Tekun : Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah amat menyukai apabila seseorang kamu bekerja dia melakukan dengan tekun."
 (Riwayat Abu Daud).

4. Berdisplin : Amalan berdisplin dapat menghasilkan mutu kerja yang cemerlang.

5. Bersyukur : Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur, maka Aku akan tambahkan nikmat-Ku kepada kamu dan sekiranya kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras."
 (Surah Ibrahim ayat 7)

6. Sabar : Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, " Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu..."
 (Surah Ali-Imran ayat 200).

7. Adil : Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Tiga perkara yang menyelamatkan iaitu takut kepada Allah ketika bersendirian dan dikhalayak ramai, berlaku adil pada ketika suka dan marah, dan berjimat cermat ketika susah dan senang dan tiga perkara yang membinasakan iaitu mengikut hawa nafsu, terlampau bakhil dan kagum seseorang dengan dirinya sendiri." 
(Riwayat Abu Syeikh).

Akhirkata, untuk menjadi manusia yang mulia dan unggul bukanlah satu perkara yang mudah, tetapi apabila ciri-ciri diatas di fahami dan dilaksanakan insya Allah, Allah s.w.t. akan kurniakan kemuliaan kepada kita samaada di dunia dan di hari akhirat.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML