Monday, March 10, 2014

KURANGKAN MASA TIDURMU

Kurangkanlah Masa Tidurmu..

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Hendaklah kamu bangun malam kerana itu adalah kebiasaan amalan orang-orang yang soleh. Sesungguhnya bangun malam itu mendekatkan diri kepada Allah, menutup segala dosa, menghilangkan penyakit kepada tubuh badan dan menjauhi kekejian." (Hadis Riwayat Tarmizi).

Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan tidur sedikit pada waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah SAW. turut melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajud pada malam hari.

Ibn Qaiyim menambah, "Tidur pada awal dan akhir siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya), merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan syahwat. Sekeji-keji ialah ketika pada awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur diakhir siang hari (lepas asar)."

Abdullah Ibnu Abbas (Ibnu Abbas) telah melihat anaknya tidur pada waktu subuh. Maka dikatakan kepada anaknya, "Bangun! Apakah kamu tidur pada waktu rezeki dibahagi-bahagikan?"

Setengah ulama mengatakan, "Sesiapa yang tidur selepas asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri."

Oleh itu kita perlu membuang anggapan bahawa kurang tidur malam boleh menjejaskan kesihatan, kerana para ambiak, auliak, sahabat-sahabat Rasulullah SAW, solihin, ahli-ahli sufi dan alim ulama Islam mereka memperuntukkan masa tidur malam mereka terlalu sedikit . Sedangkan tidak pernah kita dengar mereka mendapat penyakit disebabkan kekurangan tidur. Malahan yang kita dengar mereka bertambah sihat dan gigih bekerja dan berjuang disiang hari. Sebenarnya untuk orang dewasa masa tidur yang cukup adalah sepertiga waktu malam iaitu 4 jam sahaja. Sekurang-kurangnya masa untuk solat tahajud, berdoa dan berzikir adalah antara 2-3 jam.

Solat tahajud, berzikir dan membaca al-Quran diwaktu malam adalah santapan rohani yang cukup lazat dan berhasiat untuk roh kita, sesiapa yang sentiasa melaksanakannya akan mendapat makam yang tinggi disisi Allah SWT. dan akan dijauhi dari seksaan api neraka semasa dihari akhirat nanti.

Sahabat yang dimuliakan, 
Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiallahu'anhu:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ اْلآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ وَمَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ وَمَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ. (متفق عليه)

Maksudnya : "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda: “Allah Tabaraka Wa ta’ala akan turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir. Maka Ia berkata: “Barangsiapa siapa yang berdoa kepada-Ku akan Aku kabulkan doanya; barangsiapa yang meminta kepada-Ku, akan Aku beri permintaanya; dan barangsiapa yang meminta ampun kepada-Ku, akan Aku ampuni dia”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Betapa berharganya waktu sepertiga malam terakhir ketika Allah SWT turun ke langit dunia dan menawarkan ampunan, pemberian dan pengkabulan doa. Orang yang yakin dengan hadis ini, tentu akan memanfaatkan waktu tersebut untuk solat malam dan berdoa. Adapun orang yang tidak percaya, ragu, menakwilkan dengan makna lain, maka semangat mereka untuk bangun di waktu tersebut sangat lemah, kerana tidak ada dorongan akidah dalam hatinya. Inilah yang menyebabkan kaum munafik terhalang dari keutamaan waktu tersebut.

Oleh itu janganlah sia-siakan umur dan waktu sihat kita untuk terus beribadah , berzikir, bersolat malam dan berdoa dan memohon keampunan disisi Allah SWT ketika sepertiga malam yang akhir iaitu di antara jam 4.00 pagi hingga 5.30 pagi. Kemudian bersiap-siap kemasjid untuk solat subuh berjemaah. Amalkan setiap hari sebagai bekalan untuk kita menjadi para daie dan mukmin yang bertakwa.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML