Wednesday, July 16, 2014

IBTISAM



Saya updatekan blog ni dalam keadaan tergesa-gesa. Mesej ringkas sangat-sangat. Yakni, golongan nisa, mar'ah, muslimah, wanita, perempuan kita mmg maklum Allah anugerahkan mereka dengan anugerah paling tidak ternilai iaitu senyuman yang menawan. Tidak sama dengan senyuman golongan lelaki. Senyuman lelaki mungkin manis, tapi tidak sesweet golongan wanita.

Tapi, bersama-sama dengan senyuman wanita ni ada sedikit bahaya pada golongan kontrasnya. Iaitu boleh mengganggu gugat mata si lelaki justeru terus ke dasar hatinya. Yang akhirnya menyebabkan penyakit-penyakit hati dalam diri lelaki. Penyakit hati banyak kali disebut dalam al-Quran, berbelas-belas kali atau berpuluh yang bersangkutan dengan hati. Di sini saya sertakan cebisannya:



Fuh, bahaya benar kan penyakit-penyakit hati ni kerana terus mampu menggugat bukan sahaja setakat hati dan rohani, malah agama Islam itu sendiri boleh digoncangnya. Hanya kerana mata dan hati.

Jadi, apa mesejnya di sini?

Ya, jagalah mata. Jagalah hati. Senyum boleh, tapi bukan pada semua lelaki ajnabi yang tidak dikenali. Barulah mahal senyuman tu. Senyum adalah sedekah. Senyum juga boleh jadi sebaliknya jika dituju pada yang salah. Tuju pula tu berlebih-lebihan di samping jelingan mata lak dan body language. Haih.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML