Marah merupakan tabiat atau naluri manusia semula jadi..tetapi marah boleh dibuang atau dicegah..marah adalah nyala api dari api Allah yang menyala dan kemudian masuk ke dalam hati nurani seseorang..apabila telah masuk ke dalam hati, setiap saat akan membakar hati manusia ibarat api dalam sekam..
Telah datang seorang lelaki kepada nabi Muhammmad SAW dan berkata:
"Ya Rasulullah..ajarilah saya ilmu yang mendekatkan diri saya kepada syurga dan menjauhkan saya dari neraka""
Baginda berkata:
"laa taghdhab"
"jangan marah"
"Sesungguhnya marah itu dari syaitan dan syaitan itu diciptakan dari api, bila seorang daripada kamu marah hendaklah berwuduk"
Apabila hati diisi dengan sifat marah.. akan terikut-ikut dengan bisikan syaitan..kerana syaitan itu asalnya dari api..seandainya seseorang itu marah seakan-akan dia juga dicipta daripada api..dan bukankah syaitan itu marah apabila Allah memuliakan nabi Adam..
Sekiranya marah ini tidak dikawal..hubungan antara seseorang itu dengan seseorang yang lain akan menjadi tidak baik..mengecilkan perasaan orang lain.. akan bermasam muka.. akan menyebabkan timbul perasaan dendam.. mungkin jika tidak terkawal akan berlaku pergaduhan dan pembunuhan akibat bertindak membabi buta..
Selain timbul kesan kepada orang lain..marah juga memberi kesan kepada diri sendiri.. boleh menyebabkan darah tinggi (hypertension) dan sakit jantung..dan lain-lain penyakit kronik..
Seseorang yang cepat marah juga dikaitkan dengan cepat tua.. selalu kita dengar..jangan marah nanti cepat tua.. mengapa tidak.. kerana jika selalu marah wajahnya tegang.. dan apabila kerap berlaku dalam masa yang lama tiba pada saat reda kemarahannya.. kulit wajahnya akan mengendur dan berkedut..
Wajah tua dan berkedut tidak mengapa jika dibandingkan dengan siksa Allah kemudian hari.. hari pembalasan nanti.. akan dapat masuk syurga ke.. kalau iblis yang dulunya taat dan tinggal di syurga dihalau keluar inikan pula yang entah di mana..
Marah merupakan sifat mazmumah...sifat tercela..
Islam menganjurkan supaya seseorang itu menahan marah
Sabda Nabi Muhammmad SAW:
"bukanlah orang yang kuat itu kerana bergusti..tetapi orang yang kuat itu ialah orang yang menguasai dirinya ketika marah"
Ketika seorang lelaki yang suka sangat marah meminta nasihat Nabi Muhammad SAW baginda bersabda:
"laa taghdhab"
"jangan marah" (H.R. Bukhari)
Orang itu mengulangi meminta nasihat berulang-ulang kali.. begitu juga jawapan Nabi Muhammad SAW
Dalam hadith lain Nabi Muhammad SAW bersabda
"Waspadalah kamu terhadap marah..sesungguhnya marah itu adalah bara api yang menyala dalam hati keturunan Adam..tidakkah kamu melihat apabila seseorang antara kamu ketika dia marah matanya menjadi merah..urat-urat lehernya tegang..dan bila seseorang berasa ingin marah hendaklah berbaring atau melekapkan dirinya ke tanah"
Banyak lagi hadith nabi yang menganjurkan agar kita jangan marah..dan apabila rasa nak marah ambillah wuduk..jika kita sedang berdiri hendaklah duduk.. baca ayat kursi..dan sebagainya.. dan dianjurkan berdoa seperti di bawah..
"ALLAHUMMAFGHFIRLI ZANBI WA AZHIB GHAIZA QALBI WA AJIRNI MINASSYAITAAN"
ataupun sentiasa membaca Au'uzubillahiminassyaitaanirrajim ataupun Bismillahirahmaanirrahim
MARI KENALI JENIS-JENIS MARAH
Marah adalah salah satu sifat mazmumah yang tidak sepatutnya ada pada seorang muslim mukmin. Justeru usaha untuk mengelakkan diri dari sifat marah menjadi satu kewajipan. Sifat marah yang wajib dibuang dari diri seseorang ialah sifat marah yang dilarang. Tidak semua sifat marah dilarang ada kalanya wajib kita marah dan terkadang diharuskan kita marah. Kemampuan kita mengurus kemarahan akan membawa kita kepada situasi yang tenang dan membahagiakan.
Sifat marah dari sudut hukum boleh dibahagikan kepada tiga bahagian
1. Marah yang dipuji ( al-ghadhab al-mahmud )
Perasaan marah dituntut apabila berlakunya pencabulan dan perlanggaran terhadap larangan-larangan Allah s.w.t. Sifat ini adalah hasil dari keimanan yang kuat terhadap Allah swt kerana orang yang tidak marah terhadap pencabulan dan pelanggaran larangan Allah dianggap sebagai orang yang lemah iman.
Suatu ketika Rasulullah s.a.w melihat para sahabat bertelagah berkaitan keimanan dengan qadr lalu berubah air muka Rasulullah s.a.w kerana marah lalu berkata;
بهذا أمرتم ؟ أو لهذا خلقتم ؟ تضربون القرآن بعضه ببعض بهذا هلكت الأمم قبلكم )
Maksudnya; Inikah yang kamu disuruh? Atau untuk inikah kamu dijadikan memperdebatkan al-quran dengan al-quran, ingatlah dengan sebabini umat terdahulu dibinasakan.
Sabda Rasulullah s.a.w;
من رأى منكم منكراً فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان.
Maksudnya; Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia ubah dengan tangan (kekuasaan) sekiranya tidak mampu ubah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu juga maka ubah dengan hati, itulah selemah-lemah iman.
Sikap untuk mengubah, menegur atau rasa tidak suka tidak akan timbul pada diri seseorang sekiranya tidak ada perasaan marah terhadap sesutau perkara. Kecantikan Islam dalam marah ialah apabila kira dapat mengurus sifat marah dengan cara hikmah dan bijaksana bukan dengan cara mengikut perasaan dan nafsu seperti memaki hamun, mencerca, memukul atau tidakan-tindakan yang negatif.
2. Marah yang dicela ( al-ghadhab al-mazmum )
Marah yang dilarang dan dicela ialah apabila marah terhadap pelaksanaan perintah Allah swt atau marah yang didorong oleh perasaan dan hawa nafsu seperti marah dan tidak suka dengan pelaksanaan hukum-hukum Allah s.w.t, marah dengan usaha dakwah, marah dengan pelaksanaan syiar Islam dan lain-lain.
Sifat marah dalam kategori ini dicela dan dilarang kerana ia adalah sifat orang-orang kafir yang sentiasa tidak suka dan tidak senang apabila orang mengamalkan dan menghayati Islam. Mereka nenunjukkan perasaan mereka dengan menunjukkan rasa marah apabila ajaran-ajaran Islam diamalkan dalam kehidupan manusia.
3. Marah yang diharuskan ( al-ghadhab al-mubah )
Marah yang diharuskan ialah marah yang tidak melanggar perintah Allah s.w.t dan tidak melampaui batasan. Sebab itulah orang yang dapat mengawal perasaan ini disukai oleh Allah s.w.t. seperti marah apabila tidak tahu perkara yang sepatutnya diketahui, marah apabila tidak melakukan pekerjaan dengan baik dan lain-lain.
Firman Allah s,w,t;
وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
Maksudnya; Dan orang yang mengekang kemarahan dan memberi kemaafan kepada orang lain, dan Allah suka kepada orang-orang yang baik.
Kesimpulannya wajib marah apabila hak Allah dilanggar, haram marah apabila hak-hak agama dilaksanakan dan harus marah pada perkara-perkara berkaitan kehidupan dengan syarat tidak melampaui batasan dan berakhlak bertujuan untuk memperbaiki kekurangan yang ada.
Ibnu Hibban menyatakan manusia sentiasa bertentangan antara marah dan kelembutan, siapa yang marah dengan kelembutan tidaklah dicela selama marahnya tidak dilarang.
Manusia dari sudut kekuatan sifat marah ada tiga peringkat;
Pasif ; Orang yang tiada perasaan marah, hilang dari dirinya sifat marah.
Aggresif; Orang yang pemarah, baran, tidak mampu dikawal oleh akal dan agama, hilang kewarasan diri ketika marah.
Moderet; iaitu pertengahan, orang yang dapat mengawal perasaan marah menggunakan akal dan agama.
Renungan; Sekiranya kita dapat mengurus kemarahan kita, mengikut pertimbangan akal dan agama, marah tanpa menyebabkan orang lain sakit hati atau rasa dianiaya, sedia menerima kekurangan orang lain dan memaafkan kesilapan orang lain, hati kita akan tenang dan bahagia.
Semoga kita semua dapat berusaha bersungguh-sungguh untuk mengelakkan diri kita daripada terjerumus ke dalam neraka..ingatlah siapa diri kita sebenar.. asalnya kita dari mana dan akan ke mana..
No comments:
Post a Comment