Monday, November 3, 2014

MAHA SUCI ENGKAU YA ALLAH



Dalam ayat ini, Allah menciptakan langit berlapis-lapis atau bertingkat-tingkat. Kemudian Allah tanyakan, apakah ada sesuatu yang cacat atau retak di langit tersebut? 

Jawabannya tentu saja tidak. 

Kemudian Allah memerintah melihatnya berulang lagi (bahkan berulang kali), apakah ada yang cacat di langit itu? 

Hasilnya, jika dilihat berulang kali tidak ada cacat sama sekali pada ciptaan Allah tersebut. Namun yang didapat adalah rasa payah kerana berulangkalinya menelusuri langit itu.

Syaikh As Sa'di mengatakan bahawa "jika sama sekali di langit tersebut tidak ada cacat, maka ini menunjukkan sempurnanya hasil ciptaan Allah. Ciptaan Allah tersebut begitu seimbang dilihat dari berbagai sisi, iaitu dari warna, hakikatnya, dan ketinggiannya. Begitu pula pada ciptaan Allah lainnya seperti matahari, rembulan dan bintang yang bersinar"

Subhanallah.



INDAHNYA CIPTAAN ALLAH

Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa, wujudnya alam ini menunjukkan kekuasaan Allah. Tiada alam ini tanpa ada yang menciptakannya, dan sesungguhnya tiada yang berkuasa melainkan Allah SWT.



Surah Al-Baqarah ayat 29 :

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Allah telah mencipta alam ini dengan pelbagai hiasan, malam dengan gelapnya dan disinari dengan cahaya bintang dan bulan, siang pula dengan siangnya dengan hiasan matahari yang memancar. Allah juga menghiaskan lagi alam ini dengan pelbagai tumbuhan, bukit-bukau, gunung-ganang dan fenomena-fenomena alam yang mengikut peredaran yang ditentukan Allah SWT.

Semua yang diciptakan oleh Allah untuk hambaNya merasai kewujudan dan keindahan sifat-sifatNya.

Marilah sentiasa memuji-muja Allah tanpa jemu siang dan malam

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML