Wednesday, June 11, 2014

ADAKAH AKU BARANG "SECOND HAND"?????


Salam. Bersua lagi.



Saya melihat ke dalam diri sendiri. Belum kepada orang lain. Terasa rendah diri. Terasa hina. Dosa sudah tentu banyak sekali. Makin bertambah umur, dosa pun bertambah jua. Manusia dengan dosa adalah manusia yang kotor. Dengan kata mudah, diri ini bukan orang suci. Terpalit noda. Tersalut kaca dosa.

Beruntunglah orang-orang yang terjaga sedari kecil hingga dewasa. Rare. Tapi saya percaya memang ada di luar sana. Mantap ayahanda bondanya mendidik. Mungkin mantap penjagaan dirinya sendiri. Terjaga tanpa tiada peristiwa silam yang melibatkan dosa sebesar dunia.

Namun kita, orang-orang biasa. Tidak setinggi iman mereka. Yang pernah hanyut dengan bermacam dugaan dan kesalahan diri sendiri. Kekadang kita jadi begitu kerana persekitaran. Kekadang kita jadi begitu kerana diri yang memberontak inginkan keseronokan masa muda dan kebebasan. Kekadang kita dianiayai orang. Kekadang kita yang menzalimi diri atas dasar turutkan perasaan.

Pengalaman.

Apapun yang pernah terjadi, kita memang pernah berdosa. Atau masih sedang membuat dosa. Sengaja membiarkannya saja. Tanpa mahu beranjak dari tempat kotor yang sama.

Kesiannya diri kita yang sebenar. Menjerit di dalam.

Diri yang palsu di luar berjaya saiko kita habis-habisan.

"Buatlah dosa, buatlah noda. Muda. Gila-gila. Nikmati dunia."

***

Pernah ada masa lalu yang gelap? Atau masa kini yang suram?

Kalau namanya remaja, masalah pertama sekali adalah cinta. Ah, cinta lagi. Isu cinta lagi. 

"Asyik-asyik cinta! Cinta bukan isu ummah tau?!"

Cinta adalah isu ummah. Remaja sedari dulu hingga kini, hanyut dengan definisi cinta sendiri. Cinta yang salah di sisi agama. Cinta asalnya fitrah. Akhirnya bertukar fitnah kerana tersalur di jalan yang salah.

Bukan setakat yang jahil terperosok di dalamnya bahkan yang belajar ilmu agama juga terheret sama. Besar kan masalah ini?



Kerana cinta yang salah, berapa ramai yang telah terlanjur? Sama ada ringan-ringan atau berat-berat. Dosa tetaplah dosa. Sama ada ianya dosa dari titik hitam di hati atau zina mata, tangan dan hati. Dosa tetap dah tercatat dalam buku amalan diri.

Persoalannya, adakah kita boleh melabel seseorang yang telah buat dosa seperti ini sebagai barang second hand. Barangan terpakai? Ya lah, sudah disentuh, sudah diraba, sudah dipegang-pegang, sudah dicium dipeluk dan apa-apa saja lagi. Si pelaku (lelaki) yang rosakkan juga adalah cap ayam. Murahan dan tiada maruah. Begitu jua dengan yang diperlakukan dan merelakan (perempuan). Tiada cop dikenakan pada hanya sebelah pihak. Kedua-duanya sekali bersalah dalam hal ini.

Adakah aku barangan terpakai?

Ya. Jika tidak bertaubat.

Jika sudah bertaubat? 

Jika sudah taubat Nasuha (bersungguh-sungguh insaf tiada lagi siaran ulangan dosa), maka tiada lagi label barangan terpakai atau buangan. Bahkan kamu adalah bidadara dan bidadari dunia akhirat kembali. Suci seperti bayi. Macam baru keluar dari kilang. Fresh. Tanpa dosa dan noda. 

Firman Allah dalam Surah al-Tahrim ayat 8:



\يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu".

Allahurabbi!


Lihatlah betapa Maha Pengasihani Tuhan kita.

Dosa kita sehitam bawah kuali pun bisa terhapus.

Sudi dihapuskan. Malahan disucikan kembali oleh-Nya.

Kotormu kerana kesilapan diri sendiri.
Allah jualah yang mensucikanmu kembali!
 Tiada label pendosa, malahan dijanji Syurga!

Tidak gembirakah lagi dengan berita ini wahai jiwa-jiwa yang sedang berdosa?
Apa lagi yang kamu tunggu, taubat Nasuhalah bersih jiwamu!

Persetankan pada kenangan lalu. Tuju saja masa depan nun Syurga di depanmu.
Yang sudah tu sudah. Jadikan pengajaran dan pendidikan.
Agar tidak berulang.
Agar tidak songsang lagi jalan kehidupan.

Syurga dan Neraka tidak pernah memilih kita.
Tetapi kitalah yang memilih mereka
Aira Safiyya
***

Masalah umat yang seterusnya adalah solat. Isu ini akan disentuh dalam entri akan datang.
Sebab mana ada orang nak baca panjang-panjang kan?

Akhir sekali, suka saya tutup entri ini dengan kata-kata ulung hikmah,

"Jika kalian melakukan dosa sehingga dosa kalian sampai ke matahari, kemudian kalian bertaubat, nescaya Allah akan mengampuni kalian." 
(Abu Hurairah)

Andai Nabi Muhammad s.a.w. bersolat bersyukur dengan kurnia-Nya sehingga pecah-pecah tumit kaki Baginda, mengapa tidak kita menangis bersolat malam hingga keluar air mata duka?

Atau bengkak-bengkak mata mahupun sembap muka berjaga.

Ironinya masih, kita tembam dan sembap muka kerana tidur lena terlalu lama.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML