Monday, February 10, 2014

QADA' DAN QADAR

Segala Peristiwa Yang Berlaku di Muka Bumi Semuanya di Atas Kehendak Allah SWT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ibnu Abbas berkata :”Pada suatu hari, aku di belakang (dibonceng) Nabi SAW. Baginda bersabda :”Hai anak muda, aku ajarkan kepadamu beberapa kalimat : Jagalah (agama) Allah, nescaya Allah akan menjagamu, jagalah (agama) Allah, nescaya Allah selalu bersamamu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah. Jika kamu memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah. Ketahuilah, jika seluruh manusia berkumpul untuk memberikan manfaat kepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditulis Allah untukmu. Jika mereka berkumpul untuk memberikan madarat kepadamu, maka mereka tidak akan boleh memberikan madarat, kecuali yang telah ditulis Allah untukmu. Pena telah diangkat dan lembarannya telah kering” (Hadis Riwayat Tirmizi)

Berdasarkan hadis ini jelaslah kepada kita bahawa Nabi SAW telah memberi beberapa pengajaran untuk fahami, dihayati dan di amalkan iaitu :

Pertama : Jagalah (agama) Allah, nescaya Allah akan menjagamu

Kedua : Jagalah (agama) Allah, nescaya Allah selalu bersamamu.

Ketiga : Jika kamu meminta , mintalah kepada Allah.

Keempat : Jika kamu memohon pertolongan , mohonlah pertolongan Allah

Kelima : Jika semua manusia berkumpul untuk memberi manfaatkepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditulis Allah untukmu.

Keenam : Jika mereka berkumpul untuk memberi mudarat kepadamu, maka mereka tidak akan boleh memberi mudarat, kecuali yang telah ditulis Allah untukmu. Pena telah diangkat dan lembarannya telah kering.

Huraiannya : 

Pertama : Jagalah (agama) Allah, nescaya Allah akan menjagamu

Kedua : Jagalah (agama) Allah, nescaya Allah selalu bersamamu.

Nabi SAW memberi jaminan bahawa sekiranya kita menjaga agama Allah SWT, iaitu menuntut ilmu agama, memahaminya, mengamalkan dan menyampaikannya kepada orang lain maka Allah SWT akan menjaga kita dan akan sentiasa bersama dengan kita. Kita sentasa akan terpelihara daripada bala dan musibah, diberi kekuatan untuk berisitiqamah dan mengamalkan Islam dalam kehidupan.

Jika kita gunakan diri, harta dan masa kita untuk dikorbankan demi membantu agama Allah maka Allah akan membantu kita dan memberi balasan syurga.

Firman Allah SWT maksudnya : “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan diri dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga” (Surah At Taubah ayat 111)

Ketiga : Jika kamu meminta , mintalah kepada Allah.

Keempat : Jika kamu memohon pertolongan , mohonlah pertolongan Allah

Jika kita mengharapkan  sesuatu bantuan dan pertolongan maka mintalah kepada Allah SWT kerana Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Maha Kaya dan mengkabulkan doa dan permohonan para hamba-Nya.

Firman Allah SWT maksudnya: “Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka) : 'Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir. Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepada Ku supaya mereka mendapat petunjuk".
(Surah al-Baqarah ayat 186).

Maka seseorang hamba yang berdoa hendaklah dia penuh dengan keyakinan bahawa Allah SWT akan memakbulkan doanya. Hanya jiwa yang tidak khusyuk ketika berdoa sahaja yang ragu-ragu terhadap penerimaan Allah SWT.

Sabda Nabi SAW maksudnya : “Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Hadis Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Kehidupan ini mempunyai rahsianya yang tersendiri. Banyak perkara yang kita rasa pahit dan membencinya pada masa tertentu padahal ia manis pada masa yang lain. Banyak perkara yang kita rasa baik, ia buruk apabila berubah masa dan keadaan. Allah Maha Mengetahui apa yang bakal terjadi, apa yang sedang dan telah terjadi. Kita selalu tergopah-gapah menilai sesuatu keadaan. Sehingga kadang-kala kita berdoa hendak sesuatu, sedang Allah mengetahui ia tidak baik untuk kita. Allah menggantikan dengan perkara lain, kita mungkin tidak perasan atau sedar.

Seseorang mungkin merasakan doa yang dikehendaki belum Allah mustajabkan, tetapi dia terlupa apa yang sedang dinikmatinya itu sudah mencapai harapannya. Maka, janganlah cepat kita berputus asa dengan rahmat Allah SWT dan terus menghukum bahawa doa kita belum dimustajabkan kerana sesungguhnya setiap doa akan dimakbulkan oleh Allah SWT samaada cepat atau lambat.

Kelima : Jika semua manusia berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditulis Allah untukmu.

Keenam : Jika mereka berkumpul untuk memeberi mudarat kepadamu, maka mereka tidak akan boleh memberi mudarat, kecuali yang telah ditulis Allah untukmu. Pena telah diangkat dan lembarannya telah kering.

Jika semua manusia berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditulis Allah untukmu. Jika mereka berkumpul untuk memberi mudarat kepadamu, maka mereka tidak akan boleh memberi mudarat, kecuali yang telah ditulis Allah untukmu. Pena telah diangkat dan lembarannya telah kering.

Jelaslah disini bahawa  untuk mendatangkan manfaat atau mudarat kepada seseorang maka semuanya adalah dengan izin Allah SWT. Manusia tidak memiliki apa-apa kuasa dan pengaruh. Jika manusia berusaha untuk memberi manfaat kepada orang lain maka jika berjaya itu adalah kerana bersesuaian dengan kehendak Allah SWT, begitu juga sebaliknya jika manusia ingin mendatangkan mudarat kepada seseorang sedangkan ianya tidak sesuai  dengan ketetapan Allah SWT maka manusia akan gagal sama sekali.

Firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 39 yang bermaksud: “Allah menghapuskan apa juga yang dikehendaki-Nya dan Dia juga menetapkan apa juga yang dikehendaki-Nya. Dan (ingatlah) pada sisi-Nya ada ibu segala suratan.”

Allah SWT berfirman maksudnya : “Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaKu.”(Surah Qaaf ayat 29)

Sahabat yang dimuliakan,
Manusia boleh merancang untuk mendatangkan mudarat kepada orang lain dengan memfitnah dan berkonspirasi untuk menjatuhkan seseorang muslim yang lain dengan berbagai-bagai cara samaada dengan membawa saksi palsu, membuat sumpah palsu dan mengemukakan bahan bukti yang di dimanipulasi secara tipu muslihat. Perlu diingat Allah SWT Maha Adil dan akan mengkabulkan doa hamba-Nya yang dizalimi, difitnah dan di aibkan maka Allah SWT mampu mengubah hati manusia (para hakim) supaya berlaku adil di saat-saat akhir. Maka semuanya berlaku dengan izin Allah SWT dan mengecewakan golongan fasik yang cuba menegakkan kebatilan dan membenarkan tuduhan palsu tanpa membawa saksi -saksi yang adil mengikut kehendak syarak.

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara." (Hadis riwayat Hakim - sanad sahih)

Dari Khuzaimah bin Thabit r.a, Rasulullah SAW  bersabda maksudnya : " Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi. Allah SWT berkata : 'Demi kemulian dan keagunganKu, Aku pasti akan menolongmu walaupun setelah masa yang lama."
(Hadis riwayat Tabrani - sanad hasan)

Ingatlah segala kebatilan dan kepalsuan akan kalah dan keadilan dan kebenaran akan datang dan ini adalah tanda pertolongan Allah SWT kepada hamba-Nya yang dizalimi dan akan mendatangkan azab kepada golongan fasik yang membuat kerosakan di muka bumi.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita memperbaiki diri kita dengan menjadi pembela agama Allah SWT di dunia ini , menegakkan keadilan kerana Allah SWT dan berdoa dan bertawakal hanya kepada-Nya. Ingatlah segala amalan dan perbuatan kita di dunia ini semuanya akan di hisab dan di nilai oleh Allah SWT di hari akhirat nanti. Jika kita melaksanakan sesuatu mengharapkan pangkat dan harta dunia dengan melakukan fitnah dan dosa besar maka tanggunglah akibatnya di hari akhirat nanti tetapi jika kita melakukan kebaikan dan amal soleh mengharapkan keredaan Allah SWT maka pasti kita akan mendapat kenikmatan dan syurga seluas langit dan bumi akan disediakan oleh Allah SWT.


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML