Wednesday, May 21, 2014

ALAM JIN part I

Alam Jin


Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia.

"Jin" disebut di dalam al-Quran banyak kali. Antaranya ialah :

"Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri. (Al-Isra' [17] : 88)

"Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!" (Ar-Rahman [55] : 33)

Dan Dia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang. (Ar-Rahman [55] :15)

Allah swt menyebutkan bahawa Rasulullah saw bukan hanya diutus untuk manusia melainkan juga kepada jin seperti dalam firmanNya:

"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam". (Al-Anbiya' [21] :107)

Kata sekalian alam itu mencakupi manusia dan jin.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw pernah dua kali bertemu dengan jin dan berdialog dengan mereka.

Kisah pertemuan pertama:

Pada suatu hari, sebelum hijrah Rasulullah saw keluar dari kota Mekah kerana orang2 kafir quraisy tidak mahu menerima dakwah baginda, malah mengganggu dan menyakitinya. Baginda menuju kota Ta'if dengan harapan penduduknya lebih baik keadaannya berbanding dgn penduduk Mekah.

Baginda naik ke atas gunung yg memisahkan Mekah dgn Ta'if. Tak seorang pun yg menemani baginda selain Allah, dan tidak ada seorangpun yg menghiburnya melainkan DIA. Baginda pergi tidak membawa bekalan selain keyakinan dan zikir kpd Allah. Tidak ada kuda atau unta yg menjadi tunggangan baginda. Sandaran yg dibawanya hanyalah daya dan kekuatan daripada Allah.

Waktu itu Rasulullah saw ditimpa rasa letih, lapar dan haus yg bersangatan, padahal seandai nya baginda menginginkan gunung2 yg ada di bumi ini menjadi emas dan perak untuknya, tentulah keinginan itu tercapai. Dan setelah berjalan cukup jauh, amat meletihkan, tidak pula membawa apa2 bekal akhirnya baginda sampai ke tempat yg dituju.

Sampai di Ta'if baginda tidak dapat berehat, makan dan minum krn tidak ada seorang pun yg menjemput baginda, dan tidak ada seorangpun yg mahu mengajaknya singgah. Baginda langsung menuju tempat berkumpul penduduk Ta'if dan memberikan salam, akan tetapi tidak ada siapapun yg menjawab salam baginda kerana mereka adalah org2 jahiliyah yg menyembah berhala.

Kalimah La Ilaha Illallah tidak tembus ke dalam kepala mereka sewaktu baginda berkata kpd mereka: "Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepada kamu. Padaku ada siksa yg pedih. Justeru katakanlah La Ilaha Illallah tentu kamu akan selamat". (Hadis riwat Ahmad). Mereka lebih suka berhala daripada Tuhan yang sebenarnya. Sebab itulah mereka mereka membalas seruan itu dgn penghinaan, cercaan dan cemuhan. Mereka melontarkan kata2 yg amat pedih dan menyakitkan. Semua itu menambahkan lagi kepedihan Rasulullah saw di samping rasa lapar, letih yg sudah ditanggungnya itu.

Malah salah seorang daripada mereka yg berkumpul itu berkata: "Tidakkah Allah menemui seseorang yg layak selain kamu untuk dijadikan sebagai utusanNya?". Yang lain pula berkata : "Kalau benar engkau utusan Allah, aku curi penutup Kaabah."

Penolakan mereka ternyata tidak cukup dgn kata2 keji tersebut. Sewaktu Rasulullah saw bergerak balik ke kampungnya di Mekah, mereka menyuruh para hamba sahaya serta anak2 mereka melontar Rasulullah saw dengan batu. Kedua2 kaki baginda yg mulia itu berdarah2 terkena lontaran batu. Alangkah kejinya perbuatan mereka.

Adalah sangat mungkin tatkala itu Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Perkasa melindungi RasulNya dengan mengutus para malaikatNYa. Jangankan untuk menghancurkan penduduk Ta'if, menghancurkan dunia sekalipun malaikat berkuasa menghancurkannya dengan izin Allah. Walau bagaimanapun Allah Maha Bijaksana. DIA mahu mendidik, melatih, menguji kesabaran dan ketabahan baginda, serta membalas ketabahannya dengan pahala yg berlipatganda, di samping menjadikan sikap baginda itu contoh kepada umat manusia.

Rasulullah saw sendiri memang tabah dan sabar menerimanya. Baginda tidak berdendam, malah mendoakan mereka kepada Allah. Ketika malaikat dtg ke gunung menawarkan bantuan kpd Rasulullah saw dgn mengatakan :"Izinkan aku utk menimpakan gunung Akhsyabin itu kepada mereka!". Rasulullah saw menjawab: "Jangan. sesungguhnya aku berharap mudah2an daripada anak keturunan mereka lahir org2 yg menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dgn sesuatupun". (Hadis Riwayat Bukhari)

Baginda pergi meninggalkan kota Ta'if. Pada sebelah malamnya baginda tiba di lembah Nakhlah yg terletak antara Mekah dan Ta'if. Di tengah kegelapan malam baginda ditemani Allah Zat Maha Hidup lagi Maha Esa, baginda berwudhuk lalu mendirikan solat dgn menguatkan bacaan Al-Quran. Baginda sengaja melakukan sedemikian utk menghilangkan rasa takut dan ngeri berada dlm keadaan yg mencengkam. Keajaiban berlaku pada malam itu. Allah mengutus sekumpulan jin Nashibin dari Yaman utk mendatangai Rasulullah saw di lembah itu bagi mendengar ayat2 Al-Quran yg sedang dibacakan. Pada malam itu lembah tersebut dipenuhi jin.

Rasulullah saw menguatkan bacaan berikut: "Dan kalaulah ada mana-mana Kitab Suci yang dengan sebabnya gunung-ganang terbongkar bergerak dari tempatnya atau dengan sebabnya bumi dipecah-belah mengeluarkan isi kandungannya atau dengan sebabnya orang-orang yang telah mati dapat menjawab kata-kata yang dihadapkan kepadanya, maka Al-Quran ialah Kitab Suci yang mengandungi mukjizat. (Tetapi lahirnya sesuatu mukjizat itu adalah menurut kehendak Allah), bahkan segala urusan tertentu bagi Allah. Maka tidakkah orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kalaulah Allah menghendaki tentulah Dia memberi petunjuk kepada umat manusia seluruhnya, (lalu menjadikan mereka semuanya beriman) dan orang-orang yang kafir itu (dengan sebab kekufuran mereka) sentiasa ditimpa bala bencana (ke atas diri atau harta benda mereka); atau pun bala bencana itu turun menimpa tempat-tempat yang berhampiran dengan tempat tinggal mereka (lalu menjadikan mereka gempar kecemasan), sehinggalah datang janji Allah (hari kiamat dan azabnya); sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya". (Ar-Rad [13] - 31).

Sebahagian daripada adab yg berlaku pada alam jin adalah bahawa pemimpin mereka menyuruh kaumnya DIAM utk mendgr bacaan Al-Quran : "Dan (ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): Diamlah kamu dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya! Kemudian setelah selesai bacaan itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan) memberi peringatan dan amaran". (29).

Merekapun diam. Mereka saling tindih menindih kawannya sehingga berada dekat dgn Rasulullah saw sebagaimana firman Allah : "Dan bahawa sesungguhnya, ketika hamba Allah (Nabi Muhammad) berdiri mengerjakan ibadat kepadaNya, mereka hampir-hampir menindih satu sama lain mengerumuninya". (Al-Jinn [72] - 19).

Allah swt berfirman : "Katakanlah (wahai Muhammad): Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: Satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!" (Al-Jinn [72] - 1).

Seorang ulama tafsir berkata : "Benar2 menakjubkan bahawa golongan jin pun menikmati dan meresapi ayat2 Al-Quran. Mereka dpt juga merasakan tingginya gaya bahasa Al-Quran, dan merekapun berusaha mendalami makna2 Al-Quran : "Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan! (1) Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami. (2) Dan (ketahuilah wahai kaum kami!) Bahawa sesungguhnya: Tertinggilah kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri atau beranak. (3) Dan (dengan ajaran Al-Quran nyatalah) bahawa sesungguhnya: (Ketua) yang kurang akal pertimbangannya dari kalangan kita telah mengatakan terhadap Allah kata-kata yang melampaui kebenaran; (4) Dan bahawa sesungguhnya (nyatalah kesalahan) kita menyangka bahawa manusia dan jin tidak sekali-kali akan berani mengatakan sesuatu yang dusta terhadap Allah. (Al-Jinn [72] : 1 - 5).

Mereka (kaum jin) juga menceritakan pengalaman dgn berita2 langit (wahyu Allah) : "Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya); maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu merejamnya". ( Al-Jinn [72] - 9).

Siapakah yang membawa khabar kepada jin bahawa Rasulullah saw sedang membaca Al-Quran di lembah Nakhlah yg terletak antara Mekah dan Ta'if itu? Tunggu selanjutnya insyaAllah.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML