Tuesday, March 18, 2014

HUKUM BER'CHATTING'

Diantara soalan-soalan yang selalu ditanya kepada : 

Apa hukum perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting )?…

JAWAPAN : Tidak harus atau haram hukumnya perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting ) kecuali pada had yang sangat diperlukan sahaja.

Ini kerana perkara perbualan melalui internet ( Chatting ) membuka pintu kearah perbuatan sia-sia dan kejahatan, membuka pintu masuk bagi syaitan dan lubang fitnah dan kerosakan.


Allah Taala telah memuji kaum mukminin atas sifat mereka yang memalingkan diri dari perkara sia-sia. Allah berfirman “ (kaum mukminin itu) mereka yang memalingkan diri perkara-perkara lagho(sia-sia)”(surah almukminun ayat 3)

Perbulan melalui internet ( Chatting ) dan tidak harus kerana telah terbukti khususnya pada zaman kita ini bahawa perbualan antara lelaki dan wanita bukan mahram melalui internet ini adalah jenis perbualan ( Chatting ) yang membawa kearah kejahatan serta sia-sia,salah satu dari pintu masuk syaitan (dalam menghasut kearah kejahatan seperti hasutan kearah zina dan sebagainya) dan membawa kearah fitnah dan kerosakan. Selain itu perkara ini turut membuang masa tanpa apa-apa faedah. Allah Taala telah melarang kita dari saling bantu-membantu dalam perkara dosa dan jahat seperti dalam firmannya di surah Al-Maidah ayat 2. Dan juga Allah telah memerintahkan supaya ditutup pintu-pintu yang menghala kearah fitnah seperti dalam firmannya dalam surah Al An’am ayat 108.

Begitu juga tidak sepatutnya seorang wanita menghantar gambarnya (melalui internet dan sebagainya) kepada orang-orang yang tidak dikenali sebagai memelihara dirinya dan kehormatannya. Sesungguhnya telah banyak berlaku penyalahgunaan terhadap gambar-gambar wanita dikalangan lelaki-lelaki yang tidak bertanggungjawab dan ini adalah satu perkara yang menyalahi kehendak agama Islam.



No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML