Wednesday, March 12, 2014

DUA GOLONGAN PENGHUNI NERAKA

Siapa Dua Golongan Penghuni Neraka?

Sahabat yang dirahmati Allah,

Sabda Nabi S.A.W.  yang bermaksud :  "Ada dua golongan yang bakal menjadi penghuni neraka iaitu pertama golongan penguasa yang mempunyai cemati-cemati bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang.Ini bermaksud, penguasa yang zalim. Kedua, perempuan yang hanya berpakaiaan tetapi sebenarnya dianggap bertelanjang iaitu membogel, berlenggang-lenggok sewaktu berjalan dengan menghayun bahu.Kepala (sanggul) mereka bagaikan bonggol unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidaklah akan masuk syurga dan tidaklah akan cium bau wanginya dan sesungguhnya kesemerbakan bau syurga itu sudah tercium dari perjalanan sekian dan sekian (amat jauh terhidunya)".

Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa dua golongan manusia yang dijamin oleh Allah S.W.T. akan memasuki neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, mereka itu adalah :

Pertama : Penguasa (pemimpin) yang zalim dan tidak adil.

Sesiapa yang bertanggungjawab memimpin umat sedangkan dia berbuat sesuka hati, merampas hak rakyat, menagkap dan menyiksa rakyat yang tidak berdosa dan dipenjarakan tanpa dibicarakan dimahkamah, menjalankan undang-undang bukan daripada Allah S.W.T., mengutamakan kroni dan ahli keluarga dalam pembahagiaan kekayaan negara dan menentang ulama yang ikhlas dalam mempertahankan agama Allah, maka penguasa seperti ini tidak akan mencium bau syurga.

Sabda Nabi SAW, maksudnya; “Dua golongan dalam umatku, apabila mereka baik, maka baiklah seluruh manusia dan apabila mereka rosak, maka seluruh umat turut menjadi rosak. Mereka ialah para umara’ (pemimpin) dan ahli feqh (ulama)” 
(Hadis Riwayat Ibnu Abdil Bar dan Abu Naim).

Dalam hadis lain, Nabi S.A.W bersabda lagi, maksudnya; “Ditimpa kecelakaan ke atas umatku berpunca daripada ulama mereka yang telah jahat” (Hadis Riwayat Al Hakim). 

Imam Al Ghazali di dalam Ehya’ Ulumuddin ketika mengulas hadis di atas berkata; “Punca kerosakan akhlak rakyat dalam sesebuah negara ialah kerana para pemimpin mereka telah rosak. Punca pemimpin mereka rosak ialah kerana para ulama mereka juga telah rosak”. Berdasarkan keterangan di atas, jelaslah bahawa, bila para pemimpin negara rosak akhlak, dengan rasuah, politik wang, skendal seks, jatuh menjatuh, tuduh menuduh sesama sendiri, pecah amanah, gila dunia, gila pangkat, zalim dan sebagainya. 

Semantara para ulama  pula, yang peranannya menasihat dan memimpin para umara’, bila mereka tidak melaksanakan tanggungjawabnya, mereka juga terlibat dengan krisis, mengutuk dan mengecam, gila dunia dan gila pangkat dan lain-lain, maka tidak hairan rakyat dan orang awam turut sama megikut jejak langkah mereka. Bahkan bertindak lebih ganas lagi.

Bila keadaan umat ini makin kusut, bagaimana kita yang hidup di zaman ini hendak menghadapinya. Dalam hal ini Allah SWT sendiri dalam sebuah hadis qudsi telah menunjuk jalan kepada hamba-Nya, maksudnyal “Firman Allah .Aku adalah Allah yang tiada lagi Tuhan selain Aku. Aku adalah Pemilik segala-galanya dan Raja bagi segala raja. Sesungguhnya hati segala raja dan pemimpin adalah dalam tangan (kekuasaan) Aku. Sesungguhnya apabila hati segala rakyat taat kepada Aku, maka ketika itu Aku akan merubahkan hati segala raja dan pemimpin negara menjadi lemah-lembut dan mencurah rasa kasih sayang kepada mereka. Tetapi apabila hati rakyat mula berpaling daripada Aku (tidak taat dan derhaka), maka Aku akan merubahkan hati segala raja dan pemimpin negara menjadi kejam dan zalim terhadap mereka. Mereka ditimpa siksaan yang amat berat. Oleh itu, janganlah (rakyat) cuba untuk menentang raja-raja dan para pemimpin mereka. Sebaliknya, apabila mereka melihat raja dan pemimpin mereka zalim, maka hendaklah mereka perbanyakkan berzikir dan mengingati Aku dan terus menerus mentaati perintah Aku. Maka urusan menangani sikap raja dan pemimpin mereka adalah di tangan Aku” (Riwayat At Tabrani dan Abu Darda’).

Sekiranya pemimpin melakukan sesuatu tindakan yang akan melahirkan kemudaratan yang lebih besar seperti seseorang penguasa memberi arahan yang bercanggah dengan undang-undang, maka ia merupakan perkara yang boleh mengundang kemudaratan yang besar, ini kerana, sudah tidak wujud lagi “kedaulatan undang-undang” atau pemimpin melakukan rasuah, merampas harta rakyat dan sebagainya. Justeru itu, selayaknya diberikan nasihat dan kritikan secara terbuka.

Tindakan ini pernah dilakukan oleh imam Nawawi terhadap Sultan Zahir Bebrus yang memerintah kerajaan mesir kerana telah mengeluarkan arahan yang bercanggah dengan undang-undang Islam ketika itu. Ekoran dari arahan tersebut, menyebabkan Imam Nawawi telah bertindak mengeluarkan fatwa kepada orang ramai agar supaya arahan Sultan Zahir Bebrus itu tidak ditaati disebabkan tindakan mungkar yang dilakukan oleh Sultan tersebut.

Tindakan ulamak tersebut bertepatan dengan sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam maksudnya : 
“Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran maka hendaknya dia mengubah dengan tangannya. Jika tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan lisannya. Dan jika tidak mampu juga, maka hendaknya mengingkari dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman.” (Hadis Shahih Riwayat Ibnu Majah dan Muslim).

Kedua : Perempuan yang hanya berpakaiaan tetapi sebenarnya dianggap bertelanjang iaitu membogel, berlenggang-lenggok sewaktu berjalan dengan menghayun bahu.Kepala (sanggul) mereka bagaikan bonggol unta yang senget.

Rasulullah S.A.W telah bersabda maksudnya :
"Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, mereka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan dua tapak tangannya hingga pergelangan." (Hadis Riwayat Abu Daud).

Di riwayatkan bahawa Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasullullah S.A.W dengan memakai pakaian yang nipis. Maka Rasulullah S.A.W pun bersabda, "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid, tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja." (Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari)

Di dalam Surah An Nisaa: Ayat 34, Allah S.W.T Berfirman maksudnya :
"Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita."

Di dalam Surah Al-A'raf: ayat 26, Allah S.W.T berfirman maksudnya : "Hai anak keturunan Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itu adalah yang paling baik."

Sabda Nabi S.A.W. maksudnya : "Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata itu adalah zina."

Firman Allah S.W.T. maksudnya : "Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan" 
(Surah An Nur: 31)

Firman Allah S.W.T maksudnya : "Dan janganlah memperlihatkan perhiasan mereka kecuali kepada suami-suami mereka, atau bapa-bapa mereka, atau bapa-bapa mentua mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka (anak tiri), atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita (rakan sejawat atau yang berkhidmat) dengan mereka, atau hamba sahaya mereka, atau orang-orang lelaki yang menjadi pengikut mereka yang tidak mempunyai syahwat (nafsu) kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum timbul berahinya apabila melihat aurat perempuan." (Surah An Nur ayat 31)

Nabi S.A.W bersabda maksudnya : “Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita” (Hadis Riwayat Bukhari)

Di dalam peristiwa Mi’raj Rasulullah ke langit, baginda telah melihat gambaran hukuman yang dikenakan ke atas wanita yang tidak menjaga aurat ini. 

1. Ada wanita yang menangis-nangis meminta pertolongan tetapi tiada siapa yang membantunya -  ini lah hukuman bagi wanita yang berhias untuk selain suaminya. 

2. Dan ada wanita yang tergantung dirinya pada rambutnya, otaknya menggelegak dalam periuk yang panas – inilah hukuman kepada wanita yang tidak menutup aurat termasuk rambutnya. 

3. Ada juga wanita yang mukanya HITAM dan MEMAMAH isi perutnya sendiri – inilah hukuman terhadap wanita yang menggoda dan mengghairahkan lelaki. 

Aurat wanita merupakan antara bahaya tersembunyi yang boleh MEROSAKKAN IMAN kaum lelaki secara halus. Akibat dari wanita-wanita seksi dan tidak menutup aurat dengan betul lah maka wanita-wanita yang menutup aurat pun menjadi mangsa, kerana lelaki boleh membayangkan tubuh wanita hasil dari yang ditengok dari wanita-wanita seksi terutamanya yang menampakkan bentuk tubuh sebelum itu.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat beberapa riwayat hadis menyatakan mengenai jarak tercium kesemerbakan bau syurga itu. Ada yang menyatakan sejarak empat puluh tahun, juga tujuh puluh tahun dan ada pula menyatakan lima ratus tahun. Dua golongan yang dinyatakan dalam hadis tersebut iaitu penuasa yang zalim dan wanita yang tidak menutup aurat tidak akan dapat mencium bau wangi syurga. 

Oleh yang demikian itu, kita perlulah perbanyakkan amal solah, amal ibadah dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara mungkar dan maksiat. Jika kita dilantik menjadi pemimpin maka berlaku adillah kerana sifat adil lebih menghampirkan diri kepada takwa. Para suami dan bapa perlu menasihatkan isteri dan anak-anak gadis , kakak dan adik perempuan supaya menutup aurat dengan sempurna, janganlah mendedahkan aurat dan rambut mereka kerana ianya mendatangkan kemurkaan Allah S.W.T.

Di samping itu banyakkan beristighfar dan bersedekah jariah dan sebagainya bagi persediaan diri kita untuk menghadapi hari akhirat  kelak kerana sedekah juga boleh menghapuskan dosa-dosa kita.Sebagai penutupnya, sebagai hamba Allah yang beriman dan bertakwa marilah kita jauhi  perbuatan-perbuatan seperti yang telah dijelaskan di atas dan ingatlah bahawasanya kehidupan kita di dunia ini adalah sementara dan singkat sahaja.


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML