Tuesday, March 11, 2014

SOAL JODOH

Halangan dalam mendapatkan jodoh



Dalam zaman yang serba maju ini, setiap manusia pastinya mendambakan jodoh yang terbaik buat mereka. Ada yang telah menanti sekian lama namun masih jua jodohnya tidak kunjung tiba. Malah makin dinanti, usia pun makin banyak lalu apa kan daya, perasaan putus asa pun kunjung tiba. Hinggakan terdetik dihati “entah siapa akan meminangku, jadi sesiapa pun yang datang akan ku terima....”

Namun begitu, mari kita lihat mengapa faktor cari jodoh itu menemui kegagalan dan terhalang. Jika kita termasuk salah seorang yang menghadapi halangan cari jodoh ini mungkin kita perlu merenung lebih dalam tentang diri kita sendiri. Mungkin juga ada beberapa masalah dalaman yang menjadi penghalang datangnya jodoh kepada diri kita. Jadilah pencarian jodoh kita tidak kesampaian.

Sesetengah manusia merasakan dirinya lebih baik dari insan lain. Itulah masalah dalam cari jodoh yang utama iaitu “merasa diri lebih baik”. Mungkin kerana ilmu ataupun pangkat dan kelulusan yang tinggi menjadikan mereka selalu memandang rendah pada insan lain yang dipanggil calon jodoh dan ini telah menjadikan mereka bangga diri dan selalu mengecilkan calon cari jodoh itu.

Sahabat sekalian, apabila kita merendahkan calon cari jodoh kita, itu bermakna kita tidak menghargai diri calon cari jodoh itu. Sikap memandang rendah orang lain ini terlalu banyak kita lihat terutamanya di kalangan wanita yang sudah matang dalam kerjaya. Bagaimana kita ingin mendapat penghargaan dari calon jodoh jika kita sendiri pun kurang menghargai calon cari jodoh itu?

Maka calon cari jodoh akan mula menjauhi dirinya dari kita, sekaligus akan menyebabkan jodoh lain juga akan mempengaruhi dan menjauhi diri kita. Dan selepas apa yang berlaku sudah tentu tidak ada orang yang dapat menerima diri kita seandanya. Jadi, tanamkan awal-awal dalam diri dalam cari jodoh, selalulah menghargai insan lain sebagai calon  cari jodoh kita walaupun mereka tidak setaraf dengan kita. Dan ini juga salah satu kunci dalam mendapatkan jodoh terbaik buat diri kita.

Dan sebenarnya pencarian  cari jodoh yang terlalu teliti dalam banyak aspek akan banyak menyusahkan calon  cari jodoh lain untuk medekati diri kita. Malah sebenarnya, kita terlalu “idealistik” dalam menginginkan sesuatu pada calon  cari jodoh itu. Jadi sahabat, mudahkan calon cari jodoh untuk mengenali diri kita supaya semuanya menjadi mudah. InsyaAllah.

Selain itu, ada juga sifat dan kelakuan calon cari jodoh yang kasar atau pemarah terhadap sesetengah yang lain. Ini juga adalah satu halangan dalam mendapatkan jodoh. Ini menjadikan calon cari jodoh lain tidak selesa untuk mendekati kita. Setiap masa ingin menang dalam perbualan, tidak mahu mengalah, pantang dicabar, suka merajuk dan terlalu mudah untuk “bad mood” terhadap orang lain. Maka, pastnya jodoh seumpama ini susah untuk diteruskan dalam jangka masa panjang.

Maka, seandainya kita mempunyai sifat yang kasar, kata-kata yang keras dan pemarah terhadap calon cari jodoh ini, buangkan sifat ini jauh-jauh. Banyakkan melatih diri untuk menjadi calon cari jodoh yang baik dan pemaaf. Paling penting sentiasa bersikap berlemah-lembut dalam hal yang perlu.

“Sesungguhnya Alloh adalah Dzat Yang Maha Lembut dan mencintai kelembutan dalam setiap perkara” (HR Bukhori Muslim)

Sahabat sekalian, dalam cari jodoh ukirkanlah senyuman pada wajah kita sentiasa dan selalulah memaafkan insan lain dalam hal-hal yang kita perlu bertoleransi. Jangan cepat melenting dan cepat bermasam muka pada calon cari jodoh. Sifat yang baik akan menjadi magnet yang kuat untuk menarik calon cari jodoh untuk menghampiri kita sekali gus akan menghapus segala halangan-halangan dalam cari jodoh untuk diri kita.

Mari kita lihat bagaimana cucu kesayangan Baginda SAW, Saidina Husein menggambarkan bagaimana sikap Rasulullah saw..

“Aku bertanya kepada ayahku (Saidina Ali) mengenai adab dan etika Rasulullah SAW terhadap orang yang bergaul dengan Baginda. Ayahku mengatakan: Baginda senantiasa tersenyum, budi pekerti lagi rendah hati, Baginda bukanlah seorang yang kasar, tidak suka berteriak-teriak, bukan tukang cela, tidak suka mencela makanan yang tidak disukainya. Siapa saja mengharapkan pasti tidak akan kecewa dan siapa saja yang memenuhi undangannya pasti akan sentiasa puas.” oleh Imam At-Tirmizi

Dalam cari jodoh, kita juga perlu berikan lebih banyak kasih sayang pada makhluk lain selain calon cari jodoh di sekeliling kita. Tidak kiralah makluk itu manusia, tumbuhan, haiwan dan apatah lagi calon cari jodoh kita. Ini kerana, orang yang banyak memberikan kasih sayang, pasti Allah akan pulangkan kasih sayang itu pada dirinya. Dan jika kita ada sifat kasih sayang dalam cari jodoh pasti akan ada maklum balas berupa kasih sayang untuk kita.

Sebagai contoh, kita lihat seorang guru yang menyayangi anak muridnya, sudah pasti dia akan menjadi guru kesayangan murid-muridnya. Bahkan kucing sekalipun akan mudah menghampiri seseorang yang sayang kepadanya apatah lagi calon cari jodoh.

Sebaliknya jika kita tidak pernah memberikan kasih sayang kepada calon cari jodoh khususnya bagaimana kita mengharapkan kasih sayang itu akan datang kepada diri kita semula? Orang yang banyak memberi pasti akan banyak menerima. Ini juga satu kunci penting bagi merobohkan pagar penghalang calon cari jodoh mendekati diri kita.

Sebab akhir penghalang cari jodoh ialah wujudnya dikalangan kita satu sifat aaamat pemalu dan terlalu tertutup dari insan sekelilingnya dan khasnya caloncari jodoh. Mereka ini terlalu pemalu untuk cari jodoh dan memberi ruang insan lain untuk mendekati mereka.

Sahabat, betul sifat malu itu ialah satu sifat yang amat baik. Akan tetapi, jika tidak dikawal engan baik ianya akan menjadi satu faktor penghalang kepada jodoh kita. Berikan sedikit ruang yang boleh untuk kita kongsikan bersama calon cari jodoh agar mereka boleh mengenali kita dengan baik selagi mana tidak bertentangan dengan islam. Jangan banyak hidup sendirian, banyakkan aktiviti bermanfaat bersama rakan dan keluarga supaya kita tidak bersendirian. Ini juga satu kunci dalam cari jodoh.

Akhir kata, marilah lakukan perubahan sekarang. Masih belum terlambat buat kita dan selagi kita hidup berusahalah sedaya upaya untuk cari jodoh dan robohkan segala halangan-halangan dalam cari jodoh. Banyakkan bermunajat kepada Allah. Usahalah sebaiknya mengikut jalan yang betul. Sesungguhnya Allah swt sangat suka kepada mereka yang sentiasa mengharap sesuatu dariNya walaupun disaat kita merasa tiada siapa yang dapat menerima diri kita, tetapi ingatlah Allah akan membuka jalan bagi mereka yang bertawakkal dan berusaha terutamanya dalam cari jodoh.


9 sebab susah nak cari calon?

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; Selawat dan Salam ke atas junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.


Jodoh pertemuan terletak di tangan Tuhan, kalau belum sampai jodoh tu maksudnya Allah belum temukan lagi si dia. Jangan pulak terus putus asa.

Walaupun macam tu, ketentuan Allah kena dengan 'asbab' dari usaha kita jugak, takkan nak tunggu datang bergolek...heee

Antara sebab mengapa susah nak cari jodoh ialah:

1) Hati tidak fokus dalam mencari jodoh dan tidak bersungguh-sungguh.

Macamana nak dapat jodoh kalau tak bersungguh-sungguh? Mulut je kata nak jodoh, tapi "tu la, aku bukan tak nak berjodoh, tapi.. adoi.. keje banyak ni. tak menyempat la nak meng"usha" bakal isteri" maksudnya kat sini fokus tu ada kat tempat lain tapi bukan untuk mencari jodoh.

2) Belum bersedia untuk bercinta.

Nak berjodoh macam mana kalau tak ready lagi nak berkasih sayang? karang mendera anak orang pulak. Persiapkan diri dan bersedia okeh. Chaiyok! jangan pulak umo dah lebih had masih kata tak ready nak bercinta. Macam mana tuh?? Takut- takut ada sebab-sebab lain pulak.. hemmm

3) Terlalu memilih kriteria pasangan.

Kalau dah ketat sangat ciri-ciri orang yang nak dijadikan isteri/ suami, siapala yang layak agaknya? Nak puteh gobu/ sawo matang, jawo, nak mix tu kiro okeh, tinggi nak 7 kaki, badan berisi, mato bulat, rambut pacak, tudung gaya Yuna, bulu mato panjang, xd misai, berat 45-50kg, selipar saiz 6 dan macam2 lagi. Sampai bila nak berjumpa tu? hushh2..

4) Hati kotor, masih banyak benci dalam hati.

Kalau banyak sangat benci dalam hati, kesannya orang lain pun jadi benci jugak dengan kita. Apa salahnya kita berubah untuk jadi lebih mesra dengan semua orang? Mana tau dalam ramai-ramai orang dimesra tu ada jodoh kamu. hehe =) InsyaAllah, Terbaikkk



5) Banyak meminta tetapi kurang memberi.

Kalau kita asyik nak mintak tolong orang, terkadang tanpa sedar pintu rezeki kita tertutup. Apa salahnya kita pulak bantu orang lain dengan ikhlas, mana tau pintu rezeki kita terbukak n salah satu rezeki kita tu mungkin jodoh yang serasi kekal hingga akhir hayat. sape tau, kan.. kan.. InsyaAllah, You are what you think..



6) Ada sifat-sifat negetif yang ketara

Mempunyai sifat negatif menyebabkan orang tertolak untuk mendekati kita. so, nak dapat jodoh lagu mana? menyanyilah lagu hiba/ sedih hari-hari nak mengenangkan nasib diri. Hemm, xdapek den nak nolong. Positifkan diri anda ye, pasti boleh.

7) Kurang berdoa dan usaha yang sesuai.

Dah berusaha mencari jodoh kena la berdoa. seiringkan doa dengan usaha yang kita jalankan. semoga dengan doa yang ikhlas itu Allah SWT permudahkan untuk mendapat jodoh yang serasi. jangan putus harapan dengan bantuan Allah, sesungguhnya Allah bersama hamba-Nya yang sabar.



8) Tidak istiqamah dalam menjalinkan hubungan.

Dasar lupa tanggungjawab la ni. kawen elok-elok dah, esok lusa cerai sebab ada perempuan/ lelaki lain. Alasannye senang, takde jodoh.. camne nak ada jodoh kalau tak istiqamah dengan hubungan yang sedia ada? adeh.. ni masing-masing kena ambik perhatian. Jangan lupa dengan tanggungjawab dan amanah dalam berumahtangga masing2.

9) Terlampau selesa dengan hidup bersendirian.

Benda ni semacam dah jadi trend sesetengah orang yang merasakan lebih selesa hidup sorang sehingga tidak melihat keperluan untuk berumahtangga. Nak bertemu jodoh tang mana? perlu diingat, berkahwin merupakan satu ibadah yang mana jika dilakukan dengan niat kerana Allah SWT, insyaAllah akan mendapat ganjaran pahala.

Rumusan - kita kena berubah dulu sebelum mahukan jodoh tu datang kepada kita, perubahan secara positif! hendak seribu daya, tak hendak banyak dalih..



Adat yang terlalu banyak

Pengertian adat atau budaya

JIka dilihat dari perkembangan hidup manusia dalam cari jodoh, terjadinya hukum itu mulai dari pribadi manusia, akal fikiran dan perilaku. Perilaku yang terus menerus dilakukan seseorang menimbulkan “kebiasaan” bagi cari jodoh.

Apabila kebiasaan cari jodoh itu diikuti oleh orang lain, maka ia akan juga menjadi kebiasaan orang lain itu. Kemudian apabila seluruh anggota masyarakat melakukan perilaku kebiasaan tadi, maka lambat laun kebiasaan itu menjadi “Adat” cari jodoh dari masyarakat itu.

Adat cari jodoh adalah kebiasaan cari jodoh masyarakat dan kelompok-kelompok masyarakat yang menjadikannya harus berlaku bagi semua anggota masyarakat, sehingga menjadi “Hukum Adat” cari jodoh. Jadi Hukum Adat cari jodoh adalah Adat yang diterima dan harus dilaksanakan dalam masyarakat.



Perigi mencari timba

Masyarakat islam kini masih ada yang mengikut adat dan budaya cari jodoh bak kata pepatah ‘perigi mencari timba’. Situasi ini berlaku apabila seorang wanita mencari jodoh dengan melamar si lelaki yang menjadi pilihan hatinya.

Dalam masyarakat melayu islam jika seseorang wanita cari jodoh dikaitkan dengan pepatah cari jodoh ini, ianya adalah satu keaiban dan perlu dijauhkan sama sekali. Dan ianya boleh jadi fitnah cari jodoh satu kampong jika ada di kalangan masyarakat yang melakukannya. Dan yang lebih malang apabila ada ibubapa yang merasa aib cari jodoh apabila anak gadisnya cari jodoh dikatakan ‘seperti perigi mencari timba’..

Ada juga sesetengah adat cari jodoh yang diciptakan manusia ini tidak selari dengan syariat islam. Bahkan ada sesetengah orang islam lebih taat cari jodoh pada adat melebihi syariat islam itu sendiri.



Melangkah bendul

Dalam masyarakat melayu islam khususnya masih ada beberapa adat cari jodoh yang masih diikuti sehingga kini. Salah satunya jangan kahwin melangkah bendul.

Jika ada dua orang adik beradik perempuan, adik tidak digalakkan cari jodoh dan kahwin terlebih dahulu daripada kakak. Seandainya si adik mendapat jodoh lebih awal dari kakak, maka bakal suami kepada si adik tadi perlu memberi cincin bikan sahaja kepada tunangnya malah kepada si kakak juga. Jika dilihat perkara ini agak membebankan cari jodoh pada pihak lelaki tetapi masyarakat melayu islam masih kuat mengamalkannya.



Soal wang hantaran

Selain itu, adat yang melambatkan usaha mencari jodoh, dan yang paling membebankan pihak lelaki ialah berkenaan soal wang hantaran. Ini kerana soal wang hantaran dari tahun 2000 hingga 2013 kini jumlah wang hantaran soal wang hantaran yang diletakkan pihak perempuan sangat tinggi dan membebankan.

Menurut kajian jumlah hantaran bagi anak gadis yang berkelulusan SPM adalah RM 8000 ke RM 10 000, dan yang berkelulusan diploma ke ijazah, antara RM 10 ribu ke RM 15 ribu, dan bagi kelulusan master ke atas melebihi RM 15 ribu.

Jika kita lihat dari sudut ibadah, islam amat melarang pembaziran dan bermegah-megah. Malah kerana adatlah masyarakat arab jahiliah semasa zaman Nabi SAW menentang seruan Nabi SAW dan membawa kepada peperangan.

Ulama ahli sunnah waljamaah telah banyak menegur sikap cari jodoh ibubapa yang meletakkan hantaran tinggi kerana ianya tidak bertepatan dengan ajaran islam. Nabi Muhammad SAW ada menyatakan bahawa perkahwinan cari jodoh yang paling berkat ialah hantaran yang paling rendah dan belanja kenduri yang sederhana mengikut kemampuan. Dan bukan cari jodoh meletakkan hantaran tinggi dan membuat kenduri besar-besaran yang banyak membazir dan menunjuk-nunjuk.

Hantaran cari jodoh yang tinggi dan belanja kenduri yang melampau bukanlah ukuran kebahagiaan sesebuah pernikahan cari jodoh. Malahan kebanyakan ibubapa cari jodoh langsung tidak mengendahkan nasihat Nabi SAW berkenaan hantaran dan kenduri cari jodoh tetapi apa yang mereka risaukan ialah komen negatif dari masyarakat sekeliling.

Kerana itulah asal niat mencari jodoh yang baik untuk anak, akan tetapi di pertengahan jalan, sunnah Nabi SAW diketepikan dan adat cari jodoh diutamakan. Akhirnya tiada berkat dalam usaha mencari jodoh yang baik tadi.



Kesimpulannya

Cuba kita fikir dengan iman dihati, adakah usaha mencari jodoh dan membina sesebuah perkahwinan akan bahagia? Sekiranya mereka meninggalkan suruhan Nabi SAW yang pastinya ada keberkatan. Jangan ikut adat cari jodoh kebiasaan yang mengandungi pembaziran dan berlawanan dengan syariat islam. Kejayaan cari jodoh hanya ada dengan mentaati agama. Islam itu memudahkan kehidupan manusia, tetapi manusia suka ambil mudah dengan suruhan islam.

Halangan jodoh kerana belajar

Cari jodoh dan berkahwin pada usia muda di zaman sekarang adalah sesuatu yang sangat pelik. Jika dahulu cari jodoh zaman nenek moyang kita berkahwin pada usia belasan tahun itu adalah perkara yang normal. Namun sekarang cari jodoh dan kahwin di usia muda, ianya telah terbalik dan dipandang rendah bagi sesetengah pihak.

Bagi sesetengah mereka yang cari jodoh dan datang dari keluarga yang mampu menyara disudut perbelanjaan cari jodoh dan kahwin mereka, perkahwinan usia muda ini bukanlah penghalang walaupun cari jodoh masih belajar di institusi pengajian tinggi.

Akan bagi cari jodoh yang tidak mampu tetapi sudah ada calon cari jodoh, banyak juga yang terpaksa menyimpan hasrat untuk berumah tangga kerana halangan dalam belajar dan masalah perbelanjaan kerana masih belajar. Di tambah pula hanya bergantung pada pinjaman pelajaran semasa di tahun pengajian.

Kebanyakan dari calon cari jodoh yang masih belajar, ramai dikalangan mereka yang telah lama berkawan, ada yang berkawan sejak dari bangku sekolah lagi atau dengan kata lain berpasangan di zaman belajar.

Mereka telah lama menyimpan hasrat untuk mendirikan rumah tangga dengan jalan yang baik, tetapi apakan daya, kerana mereka masih lagi menuntut ilmu dan masih lagi dalam tanggungan ibubapa atau penjaga mereka. Hasrat mereka terpaksa di simpan dalam-dalam. Apatah lagi ibubapa/ penjaga zaman sekarang yang hanya mementingkan kemajuan akademik lebih daripada pembangunan sahsiah diri anak-anak mereka.

Selain itu, calon cari jodoh yang masih belajar ini banyak disibukkan dengan tanggungjawab menuntut ilmu, secara sukatan pelajaran yang formal dan juga aktiviti dalaman dan luaran semasa di kampus. Dari sekolah menengah hinggalah ke peringkat ijazah di universiti, calon cari jodoh ini tidak jemu-jemu mengejar pencapaian akademik dan mencapai target yang ditetapkan pada setiap fasa pengajian. Belum dapat ijazah, dikatakan masih belum berjaya. Itulah ukuran manusia yang hanya nampak segulung ijazah tanda kejayaan hidup.

Jadi, persoalannya adakah kahwin cari jodoh hanya untuk mereka yang sudah bekerja sahaja? Tidak sama sekali, namun Itulah tanggapan cari jodoh kebanyakan ibu bapa. Dan akibatnya yang mendapat kesan buruk adalah anak-anak mereka sendiri yang masing-masing tiada pendedahan agama yang menyeluruh sehinggakan ramai muda remaja dikalangan mereka ini gagal menahan diri lalu terperangkap dengan nafsu syahwat masing-masing.

Sepatutnya ibu bapa lebih memahami keadaan anak mereka. Sejauh mana proses kematangan cari jodoh anak-anak mereka itu telah berlaku dan selama itulah ibubapa harus memberi segala perhatian juga khidmat nasihat yang baik supaya tidak berlaku perkara yang tidak diingini. Seperti yang biasa kita dengar anak-anak ibarat kain putih, ibubapalah yang mencorakkanya.

Masakan mereka tidak dapat memahami keadaan dan keimanan anak mereka. Bagi mereka yang mempunyai anak yang cukup didikan agamanya, tidak mengapa biasanya mereka akan dapat menjaga diri. Akan tetapi bagi anak yang tiada pegangan agama yang kuat pasti akan kecundang.

Bagaimana cara melihat anak yang ok dari degi agamanya? Amat mudah untuk melihat keadaan kekuatan iman mereka. Jika anaknya sudah sering keluar dengan teman lelaki, itu tandanya anak mereka dalam keadaan bahaya. Ibubapa perlu ambil tindakan segera untuk menyelamatkan anak itu daripada terjerumus dalam maksiat. Dan antara caranya adalah lebih baik menikahkan meraka. Inilah jalan yang paling selamat. Akan tetapi dalam setiap tindakan dan keputusan perlulah dipertimbangkan sebaiknya, dan meneliti dari setiap aspek.

Selain itu, bagi mereka yang belajar sudah pasti pendapatan, atau sumber kewangan mereka masih belum stabil. Namanya pun pelajar, manalah ada pendapatan yang konsisten. Simpanan sendiri dalam tabung atau bank  tidak akan bertahan lama apabila digunakan secara berterusan. Persoalan seterusnya, bagaimana pula mendapatkan duit untuk belanja kahwin dan episod-episod rumahtangga seterusnya?

Namun tidak dinafikan ada juga dikalangan pelajar yang mampu berdikari. Mereka mampu bekerja dan belajar dalam masa yang sama, dan juga dapat mengekalkan prestasi dalam pembelajaran. Tetapi jumlah yang mampu melakukan semua ini 1 dalam 10 orang dan jarang sekali. Namun mereka ini adalah dikalangan mereka yang mempunyai keazaman dan pengurusan yang sangat baik. Selain belajar, mereka mampu bekerja dan menjaga rumah tangga dalam masa yang sama.

Bagi muslimin yang masih belajar, ramai dikalangan mereka yang ingin meluahkan hasrat untuk menyunting muslimat pilihan hatinya tetapi ramai yang malu dan segan untuk berjumpa dengan ibu bapa pasanganya. Bagaimana mungkin seorang pelajar yang masih dalam tanggungan penjaga, ingin bernikah. Bukankah dirinya masih ditanggung ibubapa sendiri, jadi bagaimana pula dapat menjaga dan menanggung bakal isterinya. Inilah persoalan yang paling berat difikirkan mereka. Akan tetapi tahukah kita daripada malu dan menanggung dosa maksiat adalah lebih baik kita malu sedikit untuk mendapatkan jalan yang halal.

Akhir kata bagi mereka yang ada menyimpan hasrat untuk berkahwin dimasa masih belajar ambillah panduan dan nasihat dari guru dan ulamak. Pelajar boleh menikah jika takut terjebak dalam zina, tetapi mereka haruslah mempunyai keazaman yang kuat kerana nikah bukanlah untuk melepaskan nafsu semata, tetapi perkahwinan adalah satu tanggungjawab dan tugas yang amat besar untuk dipikul bagi lelaki sebagai pemimpin suami dan wanita sebagai isteri dan ibu kepada bakal anaknya kelak.

Ibu bapa yang terlalu memilih

Kriteria calon cari jodoh BERTUBUH ‘rendang’ atau pendek, tiada ijazah dan bukan kakitangan kerajaan antara tiga alasan yang selalu diberikan bakal mentua untuk menolak lamaran pemuda cari jodoh yang berminat menyunting anak dara mereka.



Kesukaran menawan hati bakal mentua ini akan dikongsi bersama berdasarkan pengalaman yang dilalui oleh  mereka yang sudah menamatkan zaman bujang.



Apabila ketiga-tiga kes ini diajukan untuk mencari jalan penyelesaiannya, sebenarnya halangan cari jodoh yang ada itu sengaja diadakan seolah-olah menjadi lumrah dunia bahawa setiap yang baik tidak akan melalui jalan mudah.



Sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab tentang soal cari jodoh sepatutnya mereka merestui keinginan anak masing-masing untuk mendirikan rumah tangga. Tindakan ini lebih baik daripada membiarkan anak bebas bergaul dengan bukan mahram.



Masalah bentuk fizikal calon cari jodoh yang tak cukup tinggi, tiada kelulusan setaraf, tidak bekerja di jabatan kerajaan tidak boleh dijadikan alasan untuk menghalang niat suci mendirikan rumah tangga.



Jika seseorang calon cari jodoh itu pandai mencari rezeki, tahu hukum halal haram, tidak kira bekerja di sektor awam, swasta mahu pun bekerja sendiri, dan mampu membahagiakan pasangan masing-masing sudah lebih daripada cukup untuk menjadi menantu pilihan.



Apa yang terjadi sekarang, kebanyakan ibu bapa terlalu terpengaruh dengan keadaan sekeliling yang meletakkan kebendaan sebagai jaminan hidup bahagia. Perkahwinan perlu dibuat secara besar, hantaran perlu diwar-warkan dan calon menantu perlu setaraf dengan pekerjaan atau kelulusan anak.



Semua kriteria ini tidak ada dalam ajaran agama Islam dalam cari jodoh tetapi diadakan untuk menyulitkan urusan pernikahan. Tak rugi jika seseorang calon cari jodoh itu mengadakan majlis sederhana untuk menyatukan dua hati.



Kalau untuk mengadakan majlis perkahwinan besar-besaran sebagai cara menutup mulut orang, sampai bila-bila tidak ada kepuasan, masih ada cacat cela di sana sini. Sama ada kecil atau besar majlis perkahwinan, kita tidak boleh tutup mulut orang untuk mengata. Apa yang penting, kita tahu apa yang kita buat dan kemampuan yang kita ada.



Menganjurkan urusan perkahwinan mengikut kemampuan lebih baik daripada membuat secara besar-besaran yang akhirnya menjerumuskan kita ke dalam masalah hutang.



Toleransi, serasi ibu bapa dengan anak penting dalam memilih jodoh



Soal cari jodoh dan kahwin bukan perkara main-main. Ada insan senang jodohnya dan berkahwin tanpa halangan. Ada pula yang liat jodohnya berusaha cari pasangan tidak ke temui yang sesuai. Ada juga sudah jumpa pasangan, ibu bapa pula tidak merestui atas pelbagai alasan, lantas niat ke jinjang pelamin musnah.



Tidak kurang sebilangannya nekad melarikan diri bersama kekasih berkahwin di luar daerah atau sengaja merajuk keluar rumah sebagai tanda protes. Alam percintaan semuanya indah belaka sanggup buat apa saja untuk kekasih sehingga ada sanggup menderhaka kepada ibu bapa. Apa saja nasihat ibu bapa, rakan atau sanak saudara langsung tidak diendahkan.



Apa juga ceritanya, perkara penting isu perkahwinan sewajarnya dijadikan matlamat utama kepada semua pasangan sebelum memasuki gerbang perkahwinan. Untuk mendapatkan keberkatan restu daripada ibu bapa, beberapa aspek ini tidak seharusnya dipandang remeh.



Asas pilih menantu



Sebagai anak, perlu mendapatkan pandangan dan nasihat daripada ibu bapa mengenai calon suami atau isteri mereka sebelum menemukan pasangan mereka. Ibu bapa seharusnya mempunyai sifat toleransi dan saling memahami kehendak serta cita rasa masing-masing sebelum termetrai ikatan perkahwinan.



Jika, calon pilihannya ditolak, anak perlu akur dan mengambil manfaat daripadanya bukannya membelakangkan mereka kerana ada sebab Allah melarang berbuat begitu bagi mengelak musibah atau implikasi besar, pada masa depan.



Bagi anak, menawan hati ibu bapa juga perlu bagi memastikan calon suami atau isteri diterima semua pihak. Malah, bakal menantu pula, jika terpaksa berlakon sekali pun, berlakonlah, asalkan dapat bersama pilihan dan cinta hati kekal hidup sepanjang hayat.



Bagaimanapun, berlakon bukan bermaksud palsu atau tidak menjadi diri sendiri malah ia tidak pun salah apabila keadaan terpaksa. Lama kelamaan lakonan itu akan menjadi satu budaya dalam diri mereka.



Bertolak ansur



Ibu bapa juga tidak seharusnya cepat sangat membuat keputusan apabila ada perkara tidak berkenan di mata mereka, sebaliknya perlu kenali lebih mendalam bakal menantu demi mencapai situasi menang-menang antara mereka dan anak.



Mungkin ciri-ciri tertentu yang baik dan boleh diterima serta lebih baik bertolak ansur demi kebahagiaan supaya mendapat restu kedua-dua orang tua.



Dalam kes tertentu, jika ada ibu bapa masih berdegil dan tidak merestui perkahwinan seperti enggan menjadi wali, sebenarnya ada peruntukan undang-undang, iaitu anak boleh mendapatkan permohonan daripada mahkamah syariah untuk mendapatkan wali hakim.



Bapa yang tidak mahu mewalikan pernikahan itu, mereka akan dipanggil bagi mendapatkan penjelasan sebelum alasan munasabah itu diterima pakai dan menggunakan kuasa mahkamah untuk mengizinkan pengantin menggunakan wali hakim.



Dalam apa saja situasinya, semua pihak mahukan perjalanan menuju ke gerbang perkahwinan berjalan lancar dan tidak wujud pelbagai masalah. Oleh itu, mereka perlu mencari jalan penyelesaian terbaik demi mencipta perkahwinan yang terindah.


Beberapa cara praktikal untuk keperluan ibubapa, anak dan calon menantu

Cara terbaik yang perlu dilakukan oleh ibubapa, anak dan calon menantu dalam isu cari jodoh



Apa ibu bapa perlu lakukan?

Kenali calon menantu terlebih dulu sebelum menilai secara luaran

Berbincang sekiranya calon yang dibawa tidak berkenan di hati

Bertolak ansur dan toleransi dengan anak

Terima seadanya tanpa terlalu mengikut emosi sebaliknya lihat dan rujuk hukum syarak

Anggaplah menantu seperti anak sendiri yang memerlukan didikan dan bimbingan.

Apabila menunjukkan akhlak yang baik dalam keluarga, secara tidak langsung ia turut memberi contoh kepada anak dan menantu supaya berakhlak baik



Apa yang anak perlu lakukan?

Berbincang dengan kedua ibu bapa tentang calon cari jodoh

Membawa pulang calon berjumpa keluarga dan berkenal-kenalan

Bercerita mengenai perkara yang baik mengenai calon isteri atau suami

Memilih calon pasangan berlandaskan Islam



Apa yang menantu perlu lakukan - lelaki atau perempuan?

Perlu mengetahui latar belakang keluarga pasangan terlebih dulu sebelum mula melangkah masuk ke rumah, terutama pertama kali bertemu

Berpakaian sopan dan menutup aurat

Ringan tulang

Berbudi bahasa dan bijak mengambil hati

Sering bertanya khabar bagi mewujudkan keserasian antara bakal mentua dan menantu



Perbelanjaan kahwin yang terlalu tinggi

Artikel cari jodoh kali ini, saya ingin kongsikan kepada semua tentang satu masalah yang boleh menyebabkan cari jodoh dan perkahwinan lambat. Baik lelaki mahupun perempuan sekarang ramai yang masih belum dapat cari jodoh dan berumahtangga. Jika dikaji`secara terperinci, kebanyakkan mereka mempunyai masalah kewangan dan ditambah dengan masalah-masalah lain.


Di zaman yang semakin maju dii tambah pula harga barang yang semakin naik, ada segelintir yang cari jodoh berpandangan gamaknya memang tak kahwinlah apabila berfikir duit simpanan yang tak pernah cukup. Jika yang sudah ada pilihan cari jodoh di hati masih berfikir untuk menangguhkan perkahwinan bertahun-tahun untuk mencari duit yang cukup bagi menampung kos belanja kahwin.
Dinyatakan bahawa Nabi s.a.w bersabda :

Sesungguhnya wanita-wanita yang paling diberkati dan menjadi keutamaan adalah yang paling rendah mas kahwinnya ( Riwayat Ibn Hibban)

Namun, walaupun wanita itu bagus agama sekalipun, kos belanja kahwin yang ditetapkan oleh ibubapa mereka paling murah zaman sekarang adalah 8ribu. Dan paling mahal boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit.

Isu sekarang, memang kalau tiada simpanan yang cukup, jangka masa untuk pasangan cari jodoh itu berkahwin jadi panjang. Jika dikira gaji bulanan untuk diri sendiri dan ibubapa pun hanya cukup-cukup inikan pula untuk mengeluarkan duit belanja kahwin yang puluhan ribu ringgit.

Sebab itu ramai pasangan cari jodoh yang mengambil keputusan untuk membuat pinjaman bank untuk urusan belanja kahwin dan ada yang sanggup membuat pinjaman dengan along. Hal inilah yang menyusahkan pasangan cari jodoh ini dari awal hinggalah selepas kahwin kerana masih sibuk membayar duit pinjaman bank.

Di Malaysia, trend majlis perkahwinan biasanya di hotel atau dewan telah mengganti majlis yang biasanya diadakan di rumah. Orang kampung pun sudah pandai kenduri dengan menempah makanan. Jika dulu tuan rumah menghantar tepak menjemput tetapi hari ini ada kad, ada yang pakai emel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk jemputan ke majlis perkahwinan. Dan yang pastinya semuanya memerlukan kos yang bukannya sedikit.

Dulu orang bagi bunga telur tanda terima kasih tuan rumah kepada tetamu, hari ini ada yang bagi gula-gula, coklat, buah, kek dan berbagai hiasan termasuk rantai kunci dan sapu tangan. Semuanya boleh memakan kos ratusan malah ribuan ringgit.

Semua perubahan majlis perkahwinan bermula daripada persedian hingga ke majlisnya menunjukkan masyarakat Islam yang melalui proses perubahan dan yang pasti kelihatan semakin mewah. Namun berapa ramaikah yang benar-benar tahu tentang hukum pernikahan dan hukum mengadakan kenduri atau walimatulurus?

Perkahwinan adalah satu ibadah dalam Islam.

Demikian juga sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Nikah adalah sunnahku dan barang siapa yang tidak suka sunnahku, maka dia bukanlah dari umatku". (riwayat Ibnu Majah) Perkahwinan juga bukan sekadar kendurinya saja. Hari ini, orang tidak tanya berapa mahar atau mas kahwin pengantin perempuan kerana ia telah ditetapkan (ikut ketetapan negeri) dan orang mampu mengadakannya. Sebaliknya, tetamu menjeling-jeling wang hantaran dan mengira jumlah dulang yang dihantar. Bukan itu saja, ada yang sanggup membelek-belek barangan yang dihantar hendak menentukan kualiti; tulen atau tiruan.


Ibu bapa sanggup berbelanja ratusan ribu ringgit malah ada pasangan cari jodoh muda yang sanggup berhutang untuk memastikan kenduri perkahwinan menjadi paling meriah dan paling mahal. Memanglah, pasangan mempelai mahu majlis perkahwinan mereka paling istimewa dan unik sebagai tanda cinta mereka.


Namun berapa ramai yang tahu bahawa dalam satu majlis perkahwinan, akad nikah itu wajib dilaksanakan kerana ia berlandaskan syarak. Tanpa akad nikah maka tiadalah majlis perkahwinan. Orang dah kenyang makan dan balik tetapi pengantin belum lagi sah suami isteri kecuali pasangan telah selamat diakad nikahkan.


Apa yang berlaku hari ini, pasangan mendahulukan semua yang adat seperti membelanja wang untuk hantaran, membeli barang hantaran, membeli bunga telur atau apa-apa buah tangan untuk tetamu, menempah mak andam berserta pelamin, baju dan hiasan perkahwinan.


Pasangan hanya berbelanja RM300 sebagai mas kahwin atau mahar berbanding RM50,000 untuk yang lain-lain sedangkan ia hanya adat, bukannya wajib. Malah ia boleh menimbulkan riak kerana rasa ingin menunjuk-nunjuk dan pembaziran.


Memang kos perkahwinan telah naik tetapi itu bukan alasan melewatkan perkahwinan. Ibu bapa perlu ada transformasi pemikiran daripada mahu mengadakan majlis besar-besaran kepada melihat anak berumahtangga tanpa hutang dan memulakan kehidupan rumahtangganya tanpa riba. Tepuk dada tanya iman supaya majlis perkahwinan anak-anak ini mendapat limbah keberkatan Allah swt dan mengikut sunnah Rasulullah saw.




No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML