Tuesday, March 11, 2014

MENGUMPAT

Mengumpat Merupakan Sifat Mazmumah



Sahabat yabg dirahmati Allah,
Lidah merupakan di antara nikmat yang Allah s.w.t. kurniakan kepada manusia. Kerana dengan adanya lidah, dapatlah manusia berhubung di antara satu sama lain. Dan kalau kita perhatikan benar-benar, lidah banyak sekali mendatangkan manfaat kepada manusia. Ia atau tidak, dapat kita mengkaji sendiri.

Di samping berbagai-bagai kebaikan yang diperolehi daripada lidah, banyak juga perkara-perkara yang buruk timbul daripadanya. Ini adalah kerana apabila lidah tidak dipelihara dengan bersungguh-sungguh, maka berbagai-bagai kejahatan akan timbul daripadanya.

Sahabat yang dimulaikan,
Abu Said al-Khudri r.a menceritakan, "Bahawasanya manusia itu apabila berpagi-pagi maka bersegeralah segala anggota kepada lidah. Dan mereka semuanya berkata : 'Kami menuntut kepada engkau dengan nama Allah bahawa engkau benar atas petunjuk, kerana bahawasanya jika engkau lurus, kami akan lurus dan jika engkau bengkok nescaya kami akan bengkok.'."

Salah satu di antara kebinasaan lidah yang jarang disedari ialah sikap suka mengumpat. Mengapakah dosa atau kesilapan ini jarang disedari? Ini adalah kerana perbuatan itu dilakukan pada setiap hari malah setiap waktu di mana-mana sahaja. Sedangkan, sebagaimana yang kita ketahui mengumpat adalah termasuk perbuatan dosa serta dilarang oleh Allah s.w.t. dan juga Rasulullah s.a.w.

Sebenarnya sikap suka mengumpat timbul daripada perasaan hasad dengki seseorang terhadap orang lain. Ini mungkin disebabkan orang lain itu mempunyai beberapa kelebihan yang tidak ada padanya. Atupun sikap ini timbul kerana merasakan dirinya lebih baik dari orang lain. Mungkin juga sikap ini timbul kerana ia melihat berbagai kekurangan terdapat pada orang lain. Samaada kekurangan itu di segi harta, ilmu, pengaruh dan sebagainya.

Sahabat yang dihormati,
Mengumpat atau menyebut kejelekan orang lain atau ghaibah adalah dilarang oleh Allah s.w.t. Begitu juga mengumpat adalah termasuk di antara bencana-bencana lidah yang sangat bahaya selain dari perbuatan dusta. 

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : "Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka makan daging saudaranya yang telah mati, tentu sekali kamu benci memakannya. Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah al-Hujarat ayat 12)

Imam Ghazali mengatakan bahawa mengumpat atau ghaibah adalah menyebut sesuatu yang tidak baik terhadap saudara sesama Muslim, yang jika ia dengar ia merasa marah. Samaada ia menyebut tentang kekurangan di dalam agamanya atau kecacatan tubuhnya, anak isterinya, gerak gerinya dan pakaiannya dari segala sesuatu yang berkaitan dengan dirinya samaada disebut dengan lidah, dengan tulisan atau menunjuk dengan jari.

Mengumpat adalah dosa yang amat berat di sisi Allah s.w.t.. Orang yang melakukan perbuatan itu diumpamakan oleh Allah s.w.t. sebagai memakan daging saudaranya yang telah mati. Ini jelas menunjukkan betapa hina dan buruknya perbuatan tersebut. Dan ia dianggap hina kerana menyinggung kehormatan orang lain yang sewajarnya dipelihara.

Jabir dan Abu Sa'id menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, " Awaslah dari mengumpat, kerana mengumpat itu lebih keras dari zina. Sesungguhnya seseorang itu berzina ia bertaubat, maka Allah s.w.t. menerima taubatnya. Dan sesungguhnya seseorang yang mengumpat, tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampuni oleh orang yang diumpat."
(Hadis Riwayat Ibn Abid Dunya)

Jelaslah pada hadis yang tersebut di atas bahawa Allah s.w.t. tidak mengampunkan dosa manusia yang berkaitan dengan diri manusia yang lain. Dia (tukang umpat) sendirilah yang terpaksa menyelesaikan atau meminta dihalalkan dosa mengumpat yang telah dilakukannya terhadap orang yang diumpat. Kalau sekiranya orang yang diumpat itu tidak dapat memaafkan kesalahannya itu, maka hal ini akan dibawa sehingga ke negeri akhirat.

Dari hadis yang lain Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, " Tahukah kamu apakah ghaibah? Jawab sahabat, "Allah dan Rasul yang lebih mengetahui. " Maka Rasulullah s.a.w. bersabda , "Ghaibah itu jika kamu menyebut (membicarakan) hal keadaan saudaramu yang tidak suka hal itu disebut atau dibicarakan kepada orang lain, maka itu bererti ghaibah." Lalu Rasulullah s.a.w ditanya," Bagaimana kalau saudaraku itu memang begitu? "Jawab Rasulullah s.a.w " Jika kamu sebut itu benar ada padanya maka itu ghaibah. Tetapi jika ia tidak benar, itu buhtan (membuat kepalsuan untuk memburukkan nama orang lain).

Sahabat,
Bila kita memperkatakan sesuatu yang benar ada pada diri seseorang juga dilarang. Kerana perbuatan itu boleh menyinggung perasaan orang yang diumpat jika didengarinya. Dan sudah menjadi fitrah manusia ia akan mudah tersinggung jika sesuatu keburukan atau kekurangannya disebut oleh orang lain.

Dari Anas bin Malik r.a. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Empat perkara yang dapt membatalkan wudhu dan boleh menghapuskan amal iaitu ghaibah, dusta, mengadu domba dan memperhatikan kecantikan yang haram dilihat. Dan semua itu dapat  menyuburkan bibit-bibit kejahatan sebagaimana air  menyuburkan tanaman, dan minum arak itu mengatasi semua dosa-dosa."

Jika seseorang mengumpat orang yang berbuat fasik secara terang-terangan atau ahli bid'ah, maka hal itu mendapat pahala sebab orang lain yang mendengarnya akan menjauhkan diri daripadanya. Ini bertepatan sekali dengan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, "Sebutan kejahatan orang yang melacur supaya orang lain berhati-hati daripadanya."

Dalam realiti kehidupan kita masa kini, budaya mengumpat sudah menjadi amalan kebiasaan, seseorang yang mengumpat ke atas saudaranya sudah tidak merasai satu kesalahan. Malahan keadaan yang lebih teruk daripada ini juga berlaku iaitu suasana fitnah memfitnah. Media masa dan internet telah menjadi alat untuk seseorang menabur fitnah dan mendedahkan keaifan orang lain tanpa merasa takut atas kemurkaan Allah s.w.t. Seolah-olah mereka yang membuat perbuatan dosa ini bahawa mereka tidak akan mati dan di hisab oleh Allah s.w.t. di akhirat nanti. Kadangkala kita yang mendengar dan membaca berita mengumpat dan fitnah ini turut terlibat sama kerana mempercayainya dan menyampaikan pula kepada orang lain.

Apbaila seseorang itu telah terlanjur melakukan perbuatan mengumpat saudaranya sesama Muslim, maka ia hendaklah segera bertaubat dan meminta maaf kepada saudaranya sebelum ia mati atau sebelum orang yang diumpat itu mati.

Akhirkata, marilah sama-sama kita perbaiki akhlak kita, meningkatkan iman dan takwa dan meninggalkan segala sifat mazmumah termasuk mengumpat. Kita bina dan menyambungkan silaturahim dan ukhuwah Islamiyah sesama Muslim dalam rangka kita mencari keredhaan Allah s.w.t. Aqidah dan iman yang kuat sahajalah yang dapat menghapuskan sifat buruk ini dari jiwa kita. Untuk mendapatkan aqidah dan iman yang kuat, kita hendaklah sentiasa mengikuti pengajian-pengajian agama dan majlis-majlis ilmu serta bercampur dengan masyarakat yang berpegang dengan al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah s.a.w dan bersahabat dengan orang-orang soleh.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Bagi menjaga kerukunan hidup bermasyarakat, Islam melarang perbuatan menceritakan keburukan atau skandal orang lain. Memperkatakan sesuatu keburukan, kecacatan serta kelemahan seseorang semasa ketiadaannya dikatakan mengumpat (ghibah). Perbuatan ini akan menyebabkan orang yang diumpat merasa kecewa, berkecil hati dan seterusnya akan menjejaskan hubungan sesama mereka. Orang yang diumpat tidak berpeluang membela dirinya sedangkan maruahnya seolah-olah dipersendakan.Sekiranya seseorang menceritakan keburukan seseorang sedangkan perkara tersebut tidak ada pada orang yang dituduh itu, maka namanya fitnah. Maka dosa fitnah lebih besar daripada mengumpat.

Seandainya sesuatu yang buruk terjadi terhadap kawan atau kenalan saudara, saudara tidak wajar menceritakan kepada orang di sekeliling. Berbuat demikian hanya menambah fitnah yang boleh menyebabkan kerosakan sosial. Perhatikanlah kecaman Allah s.w.t terhadap pengumpat.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Kecelakaan bagi setiap pengumpat lagi pencela."
(Surah Al-Humazah ayat 1)

Firman-Nya lagi yang bermaksud : "Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati, tentulah kamu membenci memakannya." (Surah Al-Hujurat ayat 12)

Pernah diriwayatkan pada zaman Rasulullah SAW datang seorang perempuan hendak bertemu baginda SAW. Setelah perempuan itu keluar, Aisyah r.h berkata, "Wah pendeknya dia."

Segera Rasulullah SAW  berkata, "Engkau telah mengumpatnya hai Aisyah."

Seterusnya baginda bersabda maksudnya, "Jangan kalian berghibah (mengumpat). Dalamnya ada tiga keburukan, 1.Doanya tidak dimakbulkan. 2.Kebaikannya tidak diterima. dan 3.Akan ditimpa padanya keburukan orang yang diumpat."

Disamping itu terdapat sebuah kisah yang berlaku di Madinah pada zaman silam yang telah diceritakan oleh Amr bin Dinar. Seorang lelaki Madinah mempunyai adik perempuan yang tinggal disebuah kampung pendalaman. Lelaki itu pergi menziarahi adiknya setelah diberitahu adiknya sakit tenat. Tidak berapa lama kemudian adiknya meninggal dunia. Setelah selesai mengkebumikan jenazah adiknya, lelaki tersebut segera pulang kerumahnya. Tiba-tiba dia mendapati dompetnya tiada dan mungkin telah terjatuh ke dalam lubang kubur adiknya. Menyedari hal yang demikian, lelaki tersebut terus ke kubur adiknya. Dia meminta penggali kubur membantunya mengali semula kubur tersebut. Dompetnya sememangnya terjatuh ke dalam kubur tersebut. Tetapi dia sangat terperanjat apabila keluar api menyala-nyala dari dalam kubur adiknya. Segera lelaki itu pulang untuk bertanyakan ibunya apakah yang telah dilakukan adiknya sepanjang hayatnya. Ibunya menjelaskan adik perempuannya itu sangat suka pergi ke rumah jiran menceritakan keburukan orang.

Dari cerita yang disebutkan jelaslah, mengumpat dan memfitnah akan menyebabkan diri si pengumpat menerima seksa kubur yang dahsyat. Oleh itu, untuk selamat di dunia dan di akhirat, jauhilah tabiat suka menceritakan keburukan orang lain.

Sahabat yang dimuliakan,
Perbuatan mengumpat sememangnya membawa pelbagai keburukan. Sewajarnya sifat tersebut dijauhkan dari kehidupan kita. Mengawal mulut daripada menyebut kelemahan dan keburukan orang lain sememangnya sukar. Justeru itu apabila terlintas di hati menyebut keaiban orang lain, bersegeralah melihat ke dalam diri sendiri dahulu. Gambarkan sekiranya kelemahan saudara disebut-sebut tentunya saudara tidak suka. Begitulah sebaliknya perasaan orang lain. Kita tentunya suka orang memperkatakan sesuatu kebaikan kita. Tetapi mengapa kita hanya melihat keburukan-keburukan orang lain?

Jadi untuk menghindari perbuatan menyebut keburukan orang cuba kita lihat pula kebaikannya. Tetapi awas! Jangan pula asyek memuji-muji hinggakan berlebihan. Memuji dengan berlebihan juga boleh merosakkan pergaulan.

Setiap kali lintasan mengumpat mencabar kita, sentiasalah ingatkan diri sendiri bahawa mengumpat sangat Allah murkai. Gejala ini sebenarnya lahir dari tipu daya dan hasutan syaitan, akibatnya tidak lain daripada siksaan Neraka!

Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud, " Barangsiapa yang menjauhkan seseorang daripada mengumpat diri saudaranya, maka Allah menjanjikan pelepasan api neraka darinya."

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu sewajarnya kita menjauhkan diri daripada mereka yang suka mengumpat orang lain.. Sebaik-baiknya saudara patut menasihatkan rakan yang suka mengumpat agar beransur-ansur berusaha melenyapkan tabiat suka menyebut-nyebut kelemahan orang lain. Sikap demikian mesti sentiasa diletakkan dalam suasana saling ingat-mengingati. Barulah nanti mendatangkan hasil positif.

Walaubagaimanapun ada kalanya kita dibolehkan menyatakan kelemahan orang lain dalam keperluan seumpama pembelaan diri ataupun dalam keadaan teraniaya, kita sebutkan keburukan yang telah dilakukan oleh seseorang dengan tujuan mengelakkan orang lain menjadi mangsa.

Termasuk juga didalam pemilihan pemimpin masyarakat, negeri atau negara. Sebagai umat Islam yang beriman dan bertanggungjawab untuk menentukan pemilihan pemimpin, kita perlu mengetahui peribadi pemimpin yang akan dipilih buruk atau baik, orangnya amanah atau pun tidak.Ini adalah kerana kesilapan memilih pemimpin akan mengakibatkan mudharat yang lebih besar akan berlaku.

Tetapi mesti diingatkan kelonggaran ini mestilah dalam batasan yang dibolehkan. Bukannya dilakukan menurut hawa nafsu.

Akhirnya perlu ditegaskan bahawa masa untuk mengubah sikap daripada negatif kepada positif masih belum terlambat. Pintu keampunan serta rahmat Allah sentiasa terbuka luas, sebelumnya datang hari Kiamat. Selagi nyawa dikandung badan, anjuran untuk bertaubat mesti dipergunakan sebaik-baiknya. Jangan lupa untuk meminta maaf daripada individu yang telah saudara umpat! Ketahuilah Allah tidak mengampuni orang yang mengumpat sebelum orang yang diumpat memaafkannya.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". 

Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.

Saidina Ali bin Abi Thalib ra berkata, "Lidah itu laksana seekor binatang buas, bila dilepaskan pasti membunuh".

Lidah itu adalah lebih tajam dari mata pedang,sebab boleh melukai yang tersembunyi.

Mengumpat itu memang lezat rasanya ketika didunia, tapi dapat menghantarkan pelakunya ke neraka di akhirat kelak, itu kalau betul terbukti melakukan kesalahan kalau tidak berarti anda memfitnahnya yang lebih besar dosanya dari pada pembunuhan jadi pikir-pikirkanlah sebelum bertindak.

Dari Abu Hurairah radhiallohu ‘anhu berkata, Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda
maksudnya : "Jadilah kamu sekalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, tidak layak untuk saling menzalimi, berbohong kepadanya dan acuh kepadanya.Takwa itu ada disini (baginda sambil menunjuk dadanya 3 kali). Cukuplah seseorang dikatakan jahat jika ia menghina saudaranya sesama muslim. Haram bagi seorang muslim dari muslim yang lainnya, darahnya, hartanya, dan harga dirinya” (Hadis Riwayat Muslim)

Oleh itu jauhilah perbuatan mengumpat kerana dosa mengumpat hanya boleh dihapuskan apabila orang yang menerima umpatan memaafkannya, jika tidak mendapat kemaafan maka tuntutannya akan dilakukan semasa berada di hari akhirat nanti.


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML