Friday, March 7, 2014

KELEBIHAN SOLAT DHUHA

Kelebihan Solat Duha Dan Kunci Murah Rezeki dan Keberkatannya.



Sahabat yang dirahmati Allah,
Solat Duha adalah salah satu daripada sunnah Rasulullah S.A.W. Baginda tidak pernah meninggalkannya kerana betapa besar akan fadilatnya. Solat duha adalah solat sunat yang dituntut, dan tanda kesyukuran dan pergantungan seorang hamba kepada Tuhannya yang memberi nikmat dan rezeki yang tidak putus-putus.

Rasulullah bersabda yang bermaksud :
"Siapa saja yang dapat mengerjakan solat Duha dengan istiqamah, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan."

Dari Abu Hurairah r.a. beliau berkata :
"Kekasihku (Rasulullah s.a.w) telah memberi wasiat kepadaku untuk mengerjakan shaum (puasa) tiga hari setiap bulan, solat dhuha dua rakaat dan solat witir sebelum saya tidur".
(Hadis Riwayat Lima Imam Hadis).

Rasulullah bersabda lagi maksudnya :
"Solat Duha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara solat Duha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat."
Di dalam hadis yang lain pula diterangkan seperti berikut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:"إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا، يُقَالُ لَهُ: الضُّحَى، فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ: أَيْنَ الَّذِينَ كَانُوا يُدِيمُونَ عَلَى صَلاةِ الضُّحَى؟ هَذَا بَابُكُمْ فَادْخُلُوهُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ

Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi SAW , baginda bersabda maksudnya  :
"Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan, "Duha." Maka jika kamu datang hari kiamat kelak, serulah (malaikat) penyeru: manakah orang-orang yang telah mengerjakan solat Duha? Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam dengan rahmat Allah." 
(Hadis Riwayat Tabrani)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya:
"Kekasihku Rasulullah S.A.W. telah berpesan kepada aku dengan tiga perkara: 'Berpuasa tiga hari pada setiap bulan, mendirikan sembahyang sunat Duha sebanyak dua rakaat dan mendirikan sembahyang Witir sebelum aku tidur."
(Hadis riwayat Bukhari).

Sekurang-kurang solat duha adalah dua rekaat, selepas salam Nabi S.A.W. mengajar kita berdoa seperti berikut :

Maksudnya :
" Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duha-Mu, kecantikan ialah kecantikan-Mu , keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu , kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu .  Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh ."

Sahabat yang dimuliakan,
Doa yang kita ucapkan cukup indah dan penuh pengharapan kepada Allah S.W.T. Sebagai hamba yang lemah yang amat memerlukan bantuan dan pertolongan Allah S.W.T yang menguasai langit dan bumi dan yang menjaga rezeki dan perbendaharaan alam semesta.

Intisari doa tersebut berbunyi :

1. Jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan
2. Jika ada di dalam bumi, keluarkanlah,
3. Jika sukar mudahkanlah,
4. Jika haram sucikanlah,
5. Jika masih jauh dekatkanlah.

Huraiannya :

Pertama : Jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah.

Setiap rezeki manusia telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. di Loh Mahfuz. Allah S.W.T mengutus malaikat rahmat yang menjaga rezeki manusia dan disampaikannya kepada manusia mengikut ketenentuan daripada-Nya. Sebagai hamba kita merayu agar rezeki yang ada dilangit itu dipermudahkan dan disegerakan turun kebumi supaya kita dapat menikmatinya.

Rezeki ini berbentuk hujan, cahaya matahari, rahmat, kesihatan, ketenangan dalam hidup, kegembiraan, keselamatan dari musibah dan berbentuk harta dan wang ringgit (melalui asbab ikhtiar dan usha-usaha kita).

Kedua : Jika ada di dalam bumi, keluarkanlah,

Rezeki daripada Allah S.W.T yang ada dibumi cukup banyak.
Rasulullah SAW bersabda,
“Berusahalah untuk memperbanyak keturunan, kerana kalian tidak tahu dari anak yang mana kamu mendapatkan rezeki.“

“Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyatina qurrata a’ayun, wajaalna lill mutaqiina imama” 
Maksudnya:
“Ya Tuhan kami berikanlah kepada kami pasangan dan anak-anak (zuriat) yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang yang bertakwa“

Rezeki merupakan salah satu rahsia Allah. Ia tidak boleh difikirkan oleh akal manusia. Seringkali rezeki datang tanpa kita merancangnya. Itulah yang disebut dengan rezeki tidak disangka-sangka. Firman Allah S.W.T. maksudnya :


"Dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya," 
(Surah Ath-Thalaq ayat 3)

Allah telah menjamin rezeki setiap makhluk-Nya. Setiap manusia yang terlahir ke dunia sudah dilengkapi dengan rezekinya masing-masing. Rasullah S.A.W. bersabda maksudnya :
“Allah telah menetapkan takdir semua mahluk sejak 50.000 tahun sebelum Dia menciptakan langit dan bumi“ 
(Hadis Riwayat Muslim).

Oleh karena itu selayaknyalah kita tidak perlu cemas mengenai rezeki Allah SWT. Sebab Pemberi Rezeki telah menjamin. Firman Allah S.W.T. maksudnya :



"Dan tidak satu pun makhluk bergerak (bernyawa) dibumi melainkan rezeki kesemuanya dijamin Allah. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dalam kitab yang nyata (Loh Mahfuz). " 
(Surah Hud ayat 6)

Persoalan rezeki sudah diatur oleh Allah SWT. Hal penting yang perlu dilakukan adalah sempurnakan ikhtiar, perkuat dengan doa, dan tawakal secara mutlak kepada Allah S.W.T. Biarlah Allah yang Maha Mengatur. Insya Allah, jika ikhtiar, doa serta tawakal kita sepenuhnya, kita akan diberikan kelapangan rezeki oleh Allah S.W.T. Dia akan mengaruniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.

Dari Umar bin Khattab r.a, ia berkata,
“Saya mendengar Rassulullah SAW bersabda, ‘Jika kalian bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benarnya, nescaya Allah akan memberikan rezeki kepada kalian seperti seekor burung, pagi-pagi ia keluar dari sarangnya dalam keadaan lapar dan pulang dipetang hari dalam keadaan kenyang “
(Hadis Riwayat Ahmad dan Turmuzi).

Rezeki dibumi berbentuk pekerjaan dan mendapat gaji bulanan, mendapat biasiswa, mendapat pinjaman kewangan, keuntungan dalam perniagaan, hasil pertaniaan dan penternakan, dijemput untuk kenduri dan jamuan berbentuk makanan dan minuman, hasil tangkapan ikan di laut atau di sungai, tawaran projek-projek pembinaan, jawatan-jawatan yang disandang dan sebagainya.

Terhindar daripada musibah dan bala, kerukunan hidup berumah tangga, kejayaan anak-anak dalam pelajaran dan diberi kesihatan dan kefahaman tentang Islam dan bertemu jodoh dengan suami hartawan yang soleh.

Terjumpa harta khazanah dibumi berbentuk minyak, gas dan emas terpendam juga termasuk rezeki daripada bumi yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

Ketiga : Jika sukar mudahkanlah.

Kadangkala rezeki yang kita cari dan usahakan  mengalami berbagai dugaan dan halangan.Betapa ramai orang berniaga tapi mengalami kerugian dan kegagalan. Betapa banyak keluarga yang dibina hancur ditengah jalan dengan penceraian. Betapa ramai anak-anak yang hidup menyusahkan ke dua ibu bapanya. Semua kejayaan dan keberkatan datangnya daripada Allah S.W.T. disamping kita berikhtiar dan berusaha jangan lupa untuk memohon keselamatan dan kejayaan kita. Jika dipermudahkan segala-galanya maka itu adalah nikmat daripada kurniaan Allah S.W.T.

Keempat : Jika haram sucikanlah.

Di dalam kehidupan sekarang yang penuh dengan sistem muamalah secara bukan Islam iaitu terlibat dengan sisitem riba dimana-mana kadangkala tanpa disedari kita boleh terjebak dengan sisterm tersebut atau sekurang-kurangnya terlibat secara tidak langsung yang termasuk di dalam perkara subha, maka kita berdoalah kepada Allah S.W.T. semoga Dia membersihkan harta kita melalui zakat dan sedekah yang kita berikan.

Kelima : Jika masih jauh dekatkanlah.

Allah S.W.T. Maha Berkuasa untuk memberi dan menarik balik rezeki yang diperuntukkan-Nya kepada manusia. Allah S.W.T. juga Maha Berkuasa untuk mendekatkan rezeki kita yang masih jauh di dekatkan dan diberi-Nya lebih awal dari sepatutnya.

Jika kita banyak sedekah, suka melepaskan kesusuahan saudara kita (dengan memberi pinjaman) ,suka hubungkan balik silaturahim yang terputus dan suka berkhidmat kepada ibu bapa maka Allah S.W.T akan mengurniakan rezeki yang lumayan dan dijalan yang tidak disangka-sangka. Di percepatkan dan dipermudahkan.

Sekiranya kita cukup berkira-kira dan cukup berat untuk membantu atau memberi pinjaman kewangan kepada saudara kita yang memerlukan sebenarnya kita menjauhkan rezeki kita yang sedia ada kepada masa yang lebih jauh atau mungkin Allah S.W.T menarik balik rezeki tersebut. Janganlah kita menyangka dengan kita mengeluarkan sedikit harta kita itu untuk melepaskan kesulitan orang lain harta kita akan berkurangan tetapi sebenarnya tidak sama sekali, harta kita akan bertambah dan akan dipermudahkan segala urusan duniawi kita.

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w bersada yang maksudnya,
"Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu satu kerumitan dari kerumitan akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya didunia dan diakhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutup keaibannya didunia dan diakhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya."
(Hadis Riwayat Muslim).

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Tidaklah hamba-hamba Allah bangun di pagi hari, kecuali disertai dengan turunnya dua malaikat. Salah satu dari keduanya lalu berkata : ‘Ya Allah berilah orang yang berinfaq ganti (dari barang yang diinfaqkan)’. Dan salah satu lagi berkata ; ‘Ya Allah berilah orang yang menahan (bakhil) akan kerugian.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Oleh kerana manfaat yang cukup besar maka janganlah kita abaikan sedekah yang ikhlas semata-mata kerana Allah atau bantuan untuk melepaskan kesusahan saudara kita. Latihlah diri kita untuk bersedekah, jangan tangguh-tangguh, mulakanlah dengan sedikit setakat kemampuan kita.

Jangan fikir kita akan rugi sebab rezeki yang datang daripada Allah S.W.T. kita tidak tahu dari mana puncanya. Allah akan beri rezeki dari jalan yang tidak di sangka-sangka apabila kita sahut seruan Allah untuk sedekah dan infaq di jalan Allah s.w.t.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 
“Pada malam aku pergi ke syurga (ketika Israk Mi’raj), aku melihat tertulis di dalam pintu Syurga, “Setiap sumbangan sedekah digandakan pahalanya kepada sepuluh kali, dan setiap pinjaman tanpa faedah digandakan sebanyak 18 kali.”

Lalu aku bertanya:
“Wahai Jibrail, mengapakah pemberian pinjam lebih mulia daripada sedekah?”
“Jawab Jibrail: Kerana yang meminta di waktu meminta itu, sedang ia masih memiliki (mampu), sedangkan orang yang meminta pinjaman tidak akan meminta pinjam kecuali benar-benar di kala keperluan.” 
(Hadis Riwayat  Ibn Majah)

Di dalam doa selepas solat duha di akhir doa tersebut ada menyatakan
" limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh "

Bermakna kita memohon kepada Allah S.W.T. semoga Dia melimpahkan rahmat kepada kita sebagaimana Dia merahmati hamba-hamba-Nya yang soleh. Alangkan berbahagianya kita jika kita termasuk dikalangan hamba-hamba Allah yang soleh dan diredai-Nya.

Sahabat yang dikasihi,

Dari Abu Dzar r.a., beliau berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
"Setiap persendian (ruas) tulang salah seorang di antara kamu ada sedekahnya.Setiap tasbih itu sedekah, setiap tahmid sedekah, setiap tahlil sedekah, setiap takbir sedekah, perintah yang baik itu sedekah, mencegah kemungkaran itu juga sedekah. Dan kesemuanya itu cukup dengan melakukan dua rakaat solat dhuha."
(Hadis Riwayat Muslim)

Oleh itu marilah kita istiqamah dan terus mengerjakan solat duha kerana banyak fadilat dan kelebihan yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T. kerana ia juga adalah kunci murah rezeki dan keberkatan.


Read More

KELEBIHAN AL-MATHURAT

Kelebihan Membaca al-Mathurat.



Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
“Sesungguhnya Rasulullah selalu menyebut-nyebut rahmat Tuhan, dalam satu hadis Qudsi Allah S.W.T. berfirman maksudnya : "Wahai anak-anak Adam, (sebutkan) zikirkanlah Aku selepas sembahyang subuh barang sekejap dan selepas solat asar barang sekejap maka Aku memadai kepada engkau apa yang ada diantara dua waktu tersebut maka apabila naik matahari sembahyanglah duha sebanyak 8 rakaat."
(Diriwayatkan oleh Sayyidina Hassan r.a)

Di dalam al-Mathurat adalah himpunan ayat-ayat al-Quran pilihan, doa-doa daripada Nabi S.A.W dan banyak fadilat dan kelebihannya bagi sesiapa yang memnacanya selepas subuh dan selepas asar/magrib. Kelebihannya adalah seperti berikut :

1. Tidak dihampiri syaitan

2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini. 

3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat. 

4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga. 

5. Selamat dari segala sesuatu. 

6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya. 

7. Allah berhak untuk meredainya 

8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya. 

9. Terhindar daripada syirik. 

10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun. 

11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang. 

12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat. 

13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh Allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi. 

14.Mengamalkannya umpama mengamalkan sunnah Rasulullah S.A.W. dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.

Marilah kita amalkan zikir-zikir di dalam al-Mathurat untuk meningkatkan iman dan takwa kita kepada Allah S.W.T. dan dapat memelihara diri kita daripada gangguan sihir dan bisikan syaitan.
Read More

KELEBIHAN ZIKIR




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,   
Sesungguhnya, zikrullah mempunyai pelbadai kelebihan yang tiada tolok bandingnya. Hafiz Ibnu Qayyim, seorang ulama hadis yang masyhur telah mengarang sebuah risalah bernama Al-Wabil, yang mengandungi berbagai-bagai penjelasan mengenai kelebihan berzikir. Di dalam risalah itu, beliau berkata bahawa zikir mempunyai faedah kira-kira lebih dari seratus faedah, di sini di nyatakan hanya sepuluh sahaja kelebihannya :


1. Zikir boleh menjauhkan syaitan dan menghancurkan kekuatannya.

2. Zikir boleh melahirkan cinta sejati kepada Allah SWT kerana cinta itulah merupakan roh Islam, jiwa agama dan sumber kejayaan dan kebahagiaan. Barangsiapa ingin mendapat cinta Ilahi itu, maka hendaklah ia berzikir sebanyak-banyaknya.

3. Zikir mendatangkan hakikat muraqabah. Muraqabah itu membawa seorang kepada martabat Ihsan. Dengan Ihsan, manusia dapat beribadah kepada Allah SWT dalam keadaan seolah-olah ia melihat-Nya (keadaan seperti inilah merupakan tujuan asasi setiap perjalanan para sufi).

4. Zikir membawa seorang kepada penyerahan diri yang bulat kepada Allah SWT. Dengan ini, lama kelamaan maka setiap urusan dan dalam setiap keadaan Allah SWT menjadi pelindung dan pembantunya.

5. Zikir membawa seorang kepada taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah SWT. Jika zikir itu bertambah banyak, maka dengan sendirinya ia bertambah dekat kepada Allah SWT dan sebaliknya, jika ia bertambah lalai daripada berzikir, maka dengan sendirinya ia makin bertambah jauh daripda Allah SWT.

6. Zikir adalah membuka pintu makrifat (mengenal) Allah SWT.

7. Zikir boleh menghidupkan hati. Perbandingan zikrullah dengan hati seseorang ibarat ikan dengan air. Ingatlah, apakah halnya ikan itu kalau ia tidak berada di dalam air?

8. Zikir adalah santapan bagi roh dan hati. Andaikata keduanya tidak dapat menikmati santapannya, maka adalah sama seperti badan yang tidak mendapat makanan.

9. Zikir boleh membersihkan hati daripada kekaratan (kekotoran) sepertimana diterangkan di dalam hadis, bahawa tiap-tiap sesuatu mempunyai daki dan kotoran baginya. Daki dan kotoran hati ialah keinginan dan kelalaian yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan berzikir.

10. Nur zikir sentiasa bersama dengan orang yang berzikir sama di dunia ini atau di dalam kubur. 

Firman Allah SWT. yang bermaksud :
“Apakah orang yang sudah mati (sudah sesat) kemudian Kami hidupkan ia (menjadi ia beragama Islam) dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang. Dengan cahaya itu, dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia (nur itu sentiasa bersama dengannya) serupa dengan orang-orang yang berada di dalam keadaan gelap gelita yang tidak dapat keluar daripadanya.” 
(Surah Al-An’am ayat 122)

Demikianlah beberapa kelebihan amalan zikir. Sesungguhnya kepentingan zikrullah tidak boleh dipertikaikan. Ia adalah jalan para Anbiya dan Auliya yang terbukti berjaya melahirkan hamba Allah yang bertakwa dan bersih jiwa dan nuraninya, yang memancarkan cahaya ketenangan kepada seluruh makhluk dan alam. Jadilah hamba Allah yang hidup hati nuraninya dengan cahaya yang akan menerangi kita di dunia dan akhirat.

Sahabat ayng dimuliakan,
Nabi SAW  menjelaskan tentang apa yang terjadi dalam majlis zikrullah. Nabi SAW bersabda bahawa sekumpulan malaikat diberi tugas khusus oleh Allah SWT. membuat rondaan di muka bumi ini untuk melihat orang yang berzikir itu. Apabila malaikat itu berjumpa dengan jemaah orang yang berzikir itu, malaikat berasa sukacita, lalu memanggil lebih ramai malaikat masuk ke dalam kumpulan tersebut. Mereka saling berpegangan sayap dan membuat satu barisan yang sampai ke langit.

Apabila majlis zikir itu tamat, malaikat itupun kembali kelangit. Allah bertanya ke mana mereka pergi (walaupun Allah Maha Mengetahui ke mana mereka pergi). Para malaikat itu menjawab bahawa mereka kembali dari majlis zikir yang mengagung dan membesarkan Allah.

Allah bertanya pada mereka,
"Pernahkah mereka melihat Aku?"

Malaikat menjawab,
"Tidak, wahai Tuhan kami."

Allah bertanya,
"Apakah anggapan mereka sekiranya mereka melihat Aku?"

Malaikat menjawab,
"Jika demikian mereka akan bertambah-tambah lagi mengingati dan memuliakan Engkau."

Allah bertanya,
"Apa yang mereka pinta dari-Ku?"

Malaikat menjawab,
"Mereka rindukan syurga-Mu?"

Allah bertanya,
"Pernahkah mereka melihatnya?"

Malaikat menjawab,
"Belum pernah."

Allah bertanya,
"Apa akan terjadi jika mereka melihatnya?"

Malaikat menjawab,
"Mereka akan bertambah rindu lagi."

Allah bertanya lagi,
"Dan apakah mereka hendak berlindung?"

Malaikat menjawab,
"Mereka minta perlindungan daripada neraka-Mu."

Allah bertanya,
"Pernahkah mereka melihat neraka-Ku?"

Jawab malaikat,
"Belum lagi wahai Tuhan kami."

Allah bertanya,
"Bagaimana kalau mereka melihat neraka-Ku?"

Malaikat menjawab,
"Mereka bertambah-tambah lagi memohon perlindungan daripada-Mu supaya dilindungi daripada neraka."

Kemudian Allah berkata kepada para malaikat bahawa Dia telah mengampunkan semua dosa mereka yang berzikrullah itu. Tetapi seorang malaikat bertanya,
"Ya Allah, ada seorang yang kebetulan duduk sahaja hampir dengan mereka yang berzikir itu dan bukan termasuk dalam kumpulan yang berzikir itu." (iaitu zikir dengan ikhlas)

Allah menjawab,
"Bahkan yang seorang itu pun Aku ampuni. Majlis zikrullah itu sangat mulia hinggakan orang yang berada di tepi majlis mereka itu pun mendapat ganjaran daripada-Ku."

Sahabat yang dikasihi,

Majlis zikir itu berbagai-bagai bentuk dengan gelaran Majlis Usrah, Halaqah, Tadarus al-Qur'an, Zikir Asma' Allah (nama-nama Allah) , Zikir al-Ma'thurat dan sebagainya. Semuanya adalah untuk memuji Allah dan mengagongkan kebesaran-Nya. Marilah kita teruskan melaksanakan majlis zikir iaitumengingati Allah SWT.



























Kelebihan Zikir dan di Anjurkan Untuk Mengerjakannya Di dalam al-Quran dan Hadis Nabi S.A.W.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Berzikir dan mengingati Allah S.W.T. adalah suatu yang amat dituntut dan digalakkan untuk dilaksanakan. Sesiapa yang banyak berzikir akan meningkatkan iman dan takwanya dan dia akan merasai cukup hampir dengan Allah S.W.T. Terdapat banyak ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi S.A.W yang mengalakkannya.

Dalil-dalil dalam al-Quran  adalah seperti berikut :


1. Allah S.W.T. berfirman maksudnya :
"Dan sesungguhnya berzikir kepada Allah itu adalah lebih besar keutamaannya." 
(Surah al-'Ankabut ayat 45)

2. Allah S.W.T.  berfirman maksudnya :
"Maka berzikirlah engkau semua kepadaKu, tentu Aku akan ingat padamu semua." 
(Surah al-Baqarah ayat 152)

3. Allah S.W.T. berfirman maksudnya :
"Dan berzikirlah kepada Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah hati dan takut dan bukan dengan suara keras, di waktu pagi dan petang dan janganlah engkau termasuk orang-orang yang lalai" 
(Surah al-A'raf ayat 205)

4. Allah S.W.T. berfirman maksudnya :
"Dan berzikirlah engkau semua kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya, supaya engkau semua berbahagia." 
(Surah al-Jumu'ah ayat 10)

5. Allah S.W.T. berfirman maksudnya :
"Sesungguhnya lelaki dan perempuan muslim, lelaki dan perempuan mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yamg sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah (berzikir), Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar." 
(Surah al-Ahzab ayat 35)

6. Allah S.W.T. berfirman maksudnya :
"Wahai orang-orang yang beriman! Ingatlah kepada Allah, dengan mengingat (nama-Nya) sebanyak-banyaknya, dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu pagi dan petang." 
(Surah al-Ahzab ayat 41-42)

Dalil-dalil dalam hadis adalah seperti berikut :

1. Dari Abu Hurairah r.a., katanya : Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :
"Ada dua kalimat yang ringan pada lisan -yakni mudah diucapkan, tetapi berat sekali dalam timbangan -di akhirat-, dicintai oleh Allah Maha Pengasih, iaitu Subhanallah wa bihamdih dan Subhanallahil 'azhim." (Maha Suci Allah dan dengan mengucapkan puji-pujian padaNya dan Maha Suci Allah yang Maha Agung)." 
(Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)

2. Dari Abu Hurairah r.a., katanya : Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :
"Sesungguhnya kalau saya mengucapkan: Subhanallah walhamdu lillah wa la ilaha illallah wallahu akbar -yg maksudnya: Maha Suci Allah, segenap puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar-, maka itu adalah lebih saya sukai daripada apa saja yang matahari terbit atasnya -yakni lebih disukai dari dunia dan seisinya ini." 
(Hadis Riwayat Muslim)

3. Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :
"Barangsiapa mengucapkan: La ilaha illallah wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir -(Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya adalah semua kerajaan dan puji-pujian dan Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu), dalam sehari seratus kali, maka ia memperoleh pahala yang menyamai dengan memerdekakan sepuluh orang hamba sahaya, juga untuknya dicatatlah sebanyak seratus kebaikan dan dihapuskanlah dari dirinya sebanyak seratus keburukan, juga ia dapat memperoleh perjagaan dari godaan syaitan pada harinya itu sampai waktu petang Tiada seorangpun yang dapat memperoleh sesuatu yang lebih utama dari apa yang dilakukan oleh orang di atas itu, melainkan seorang yang mengerjakan lebih banyak dari itu." 
Baginda S.A.W. selanjutnya bersabda bermaksudd :
"Barangsiapa yang mengucapkan: Subhanallah wa bihamdih (Maha Suci Allah dan dengan mengucapkan puji-pujian padaNya) dalam sehari sebanyak seratus kali, maka dihapuskanlah dari dirinya semua kesalahan-kesalahannya (dosa-dosa kecil), sekalipun kesalahan-kesalahannya itu banyaknya seperti buih lautan." 
(Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)

4. Dari Abu Ayyub al-Anshari r.a. dari Nabi S.W.T., sabdanya: yang bermaksud :
"Barangsiapa mengucapkan: La ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir (Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya adalah semua kerajaan dan puji-pujian dan Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu) sebanyak sepuluh kali, maka ia adalah sebagaimana seorang yang memerdekakan empat jiwa dari keturunan Ismail." 
(Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)

5. Dari Abu Zar r.a., katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda kepada saya:
"Tidakkah engkau semua suka kalau saya beritahukan kepadamu perihal ucapan yang paling dicintai oleh Allah? Sesungguhnya ucapan yang paling dicintai oleh Allah ialah Subhanallah wa bihamdih."
(Hadis Riwayat Muslim)

6. Dari Abu Malik al-Asy'ari r.a., katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :
"Bersuci itu adalah separuh keimanan, bacaan Alhamdulillah itu adalah memenuhi beratnya timbangan -di akhirat, sedang Subhanallah dan Alhamdulillah itu memenuhi apa yang ada diantara langit dan bumi." 
(Hadis Riwayat Muslim)

7. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a., katanya: Ada seorang Arab (penghuni pendalaman negeri Arab)  datang kepada Rasulullah S.A.W. lalu berkata:
"Ajarkanlah kepada saya sesuatu ucapan yang baik saya ucapkan!" 
Baginda S.A.W. bersabda maksudnya :
"Katakanlah: La ilaha illallah wahdahu la syarikalah, Allahu Akbar kabira, walhamdu lillahi katsira, wa subhanallahi rabbil 'alamin wa la haula wa la quwwata illa billahil 'azizil hakim." 
(Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. Allah adalah Maha Besar dengan sebesar-besarnya, segala puji bagi Allah dengan sebanyak-banyaknya, Maha Suci Allah yang menguasai seluruh alam dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah yang Maha Mulia lagi Bijaksana).
Orang Arab tadi lalu berkata:
"Itu semua adalah untuk memuji Tuhanku. Lalu manakah yang untuk kepentinganku?" 
Baginda S.A.W. bersabda maksudnya :
"Katakanlah: Allahummaghfir li warhamni wahdini warzuqni" 
(Ya  Allah, berilah pengampunan pada saya, berilah kerahmatan, juga petunjuk dan rezeki kepada saya))
(Hadis Riwayat Muslim)

6. Dari Tsauban r.a., katanya :
Rasulullah S.A.W. itu apabila selesai dari solatnya, baginda S.A.W. lalu mengucapkan istighfar yakni ucapan Astaghfirullah (saya mohon ampun kepada Allah), sebanyak tiga kali, kemudian mengucapkan: Allahumma antas salam, wa minkas salam, tabarakta ya zaljalali wal-ikram." 
(Ya Allah, Engkau adalah Maha Menyelamatkan, daripadaMulah datangnya keselamatan, Engkau Maha Tinggi, hai Zat yang memiliki keperkasaan dan kemuliaan).
Kepada al-Auza'i ditanyakan -Beliau adalah salah seorang yang meriwayatkan hadis-: "Bagaimanakah ucapan istighfar itu?" 
Ia menjawab:
"Orang yang beristighfar itu supaya mengucapkan: Astaghfirullah, astaghfirullah." 
(Hadis Riwayat Muslim)

7. Dari Almughirah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. itu apabila selesai dari shalat dan telah bersalam, lalu mengucapkan: La ilaha illalahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir -artinya lihat hadits no.1407-. Allahumma la mani'a lima a'thaita wa la mu'thia lima mana'ta wa la yanfa'u dzaljaddi minkal jaddu -Ya Allah, tiada yang kuasa menolak terhadap apa saja yang Engkau berikan dan tiada yang kuasa memberi terhadap apa saja yang Engkau tolak dan tiada akan memberikan kemanfaatan kekayaan itu kepada orang yang me-milikinya daripada siksaMu. (Muttafaq 'alaih)

8. Dari Abdullah bin az-Zubair radhiallahu 'Anhuma bahwasanya ia mengucapkan setiap selesai mengerjakan shalat dan bersalam: La ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Lahaula wa la quwwata illabillah. La ilaha illallahu wa la na'budu illa iyyahu, lahun ni'mati wa lahuts tsana-ul hasan. La ilaha illallahu mukhlishina lahuddina walau karihal kafirun. -Artinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya adalah semua kerajaan dan puji-pujian dan Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah dan kita tidak menyembah selain daripadaNya. BagiNyalah segala kenikmatan dan keutamaan dan bagiNya pula puji-pujian yang baik. Tiada Tuhan melainkan Allah, kita berikhlas hati menjalankan agama untukNya, sekalipun orang-orang kafir membencinya"-. Abdullah bin az-Zubair berkata: "Rasulullah s.a.w. biasa membaca dengan bacaan yang tersebut di atas itu sehabis setiap bershalat." (Hadis Riwayat Muslim)

9. Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya kaum fakir dari golongan para sahabat Muhajirin mendatangi Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Orang-orang yang memiliki harta banyak itu sama pergi -yakni meninggal dunia- dengan membawa derajat yang tinggi-tinggi dan kenikmatan yang kekal. Sebabnya ialah karena mereka bershalat sebagaimana kita bershalat, mereka berpuasa sebagaimana kita berpuasa, lagi mereka mempunyai kelebihan dari harta-harta mereka dan dapat mereka gunakan untuk beribadah haji, berumrah, berjihad serta bersedekah." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Tidakkah engkau semua suka kalau saya ajarkan kepadamu semua sesuatu yang dengannya itu engkau semua dapat mencapai pahala orang yang telah mendahuluimu dan dapat mendahului orang yang sesudahmu. Juga tiada seorangpun yang lebih utama pahalanya daripadamu semua, selain orang yang mengerjakan sebagaimana yang engkau kerjakan itu?" Mereka menjawab: "Baiklah, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. bersabda: "Hendaklah engkau semua membaca tasbih, tahmid dan takbir sehabis shalat -wajib- sebanyak tiga puluh tiga kali masing-masing." Abu Shalih yang meriwayatkan hadits ini dari Abu Hurairah, ketika ditanya bagaimana cara menyebutkan tasbih, tahmid dan takbir itu, lalu menjawab: "Orang yang berdzikir itu supaya mengucapkan: "Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar -Maha Suci Allah dan segenap puji bagi Allah dan Allah adalah Maha Besar-." Sehingga jumlah semuanya itu ada tiga puluh tiga kali. (Muttafaq 'alaih) Imam Muslim menambahkan dalam riwayatnya: "Lalu kembalilah kaum fakir dari golongan sahabat Muhajirin itu kepada Rasulullah s.a.w. lalu mereka berkata: "Saudara-saudara kita yakni orang-orang yang berharta sudah sama mendengar apa yang kita kerjakan ini, kemudian merekapun mengerjakan seperti itu pula." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Yang sedemikian itu adalah keutamaan Allah yang diberikan kepada orang yang dikehendaki." Addutsur adalah jamaknya datsrun dengan fathahnya dal dan saknahnya tsa' yang bertitik tiga, artinya ialah harta yang banyak.

10. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barangsiapa yang membaca Subhanallah sehabis tiap bershalat -wajib- sebanyak tiga puluh tiga kali dan membaca Alhamdudillah sebanyak tiga puluh tiga kali dan pula membaca Allahu Akbar sebanyak tiga puluh tiga kali dan untuk menyempurnakan keseratusnya ia membaca: La ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir -artinya lihatlah dalam hadits no.1407-, maka diampunkanlah untuknya semua kesalahan-kesalahannya, sekalipun banyaknya itu seperti buih lautan." (Riwayat Muslim)

11. Dari Ka'ab bin 'Ujrah r.a. dari Rasulullah s.a.w. sabdanya: "Beberapa penghujung yang tidak akan rugilah orang yang mengucapkannya atau yang mengerjakannya sehabis setiap shalat yang diwajibkan, yaitu tiga puluh tiga kali bacaan tasbih, tiga puluh tiga kali bacaan tahmid dan tiga puluh empat kali bacaan takbir." (Riwayat Muslim)

12. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. itu berta'awwudz -yakni berdoa untuk mohon perlindungan- pada setiap selesai shalat dengan kalimat-kalimat ini -yang artinya- "Ya Allah, saya mohon perlindungan kepadaMu daripada licik dan kikir, saya mohon perlindungan pula padaMu kalau saya sampai dikembalikan kepada serendah-rendahnya usia -yakni usia terlampau tua-, juga saya mohon perlindungan padaMu daripada fitnah dunia serta saya mohon perlindungan padaMu daripada fitnah kubur." (Riwayat Bukhari)

13. Dari Mu'az r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. mengambil tangannya dan berkata: "Hai Mu'az, demi Allah, sesungguhnya saya ini mencintaimu." Beliau s.a.w. lalu melanjutkan sabdanya: "Saya berwasiat padamu, hai Mu'az, janganlah sekali-kali engkau meninggalkan setiap selesai bershalat mengucapkan -yang artinya: "Ya Allah, berilah saya pertolongan untuk tetap berdzikir kepadaMu, serta bersyukur kepadaMu dan beribadah secara baik kepadaMu." Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan isnad shahih

14. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau seorang diantara engkau semua bertasyahhud -yaitu mengucapkan bacaan Attahiyyat dan seterusnya-, maka pada penghabisannya hendaklah mohon perlindungan kepada Allah dari empat perkara. Maka supaya ia mengucapkan -yang artinya: "Ya Allah, sesungguhnya saya mohon perlindungan kepadaMu daripada siksa neraka Jahannam, dari siksa kubur, dari fitnah di waktu hidup dan setelah mati dan pula dari kejahatan fitnahnya Dajjal yang mengembara." (Riwayat Muslim)

15. Dari Ali r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. itu apabila berdiri mengerjakan shalat, maka salah satu dari yang terakhir sekali beliau ucapkan antara tasyahhud dan salam, yaitu bacaan -yang artinya: "Ya Allah, ampunilah dosa-dosa saya yang lampau dan yang akan datang, juga yang saya sembunyikan serta yang saya tampakkan, bahkan juga yang saya perlebih-lebihkan dan dosa yang Engkau adalah lebih mengetahui daripada saya sendiri. Engkau adalah Maha Mendahulukan serta Maha Mengakhirkan, tiada Tuhan melainkan Engkau." (Riwayat Muslim)

16. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Nabi s.a.w. itu memperbanyak dalam mengucapkan ketika ruku' dan sujudnya, yaitu Subhanakallahumma rabbana wa bihamdikallahummaghfirli -Maha Suci Engkau ya Allah, Tuhan kita dan dengan mengucapkan puji-pujian padaMu, ya Allah berilah pengampunan padaku." (Muttafaq 'alaih)

17. Dari Aisyah radhiallahu 'anha bahwasanya Rasulullah s.a.w. mengucapkan dalam ruku' dan sujudnya: "Subbuhun quddusun Rabbul malaikati warruh - Maha Suci dan Maha Bersih, yaitu Tuhan semua malaikat serta Jibril." (Riwayat Muslim)

18. Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Adapun ketika ruku' maka Maha Agungkanlah Tuhan di dalamnya, sedang ketika sujud, maka giatlah dalam berdoa, sebab nyata engkau semua akan dikabulkan doamu semua itu." (Riwayat Muslim)

19. Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sedekat-dekat keadaan seorang hamba dari Tuhannya ialah di waktu ia sedang bersujud, maka perbanyakkanlah berdoa dalam sujud itu." (Riwayat Muslim)

20. Dari Abu Hurairah r.a. pula bahwasanya Rasulullah s.a.w. mengucapkan dalam sujudnya: Allahummaghfir li dzanbi kullahu, diqqabu wa jillahu wa awwalahu wa akhirahu wa 'alaniatahu wa sirrabu - ya Allah, berilah pengampunan padaku akan semua dosaku, yang kecil dan yang besar, yang permulaan dan yang penghabisan, yang terang-terangan dan yang rahasia." (Riwayat Muslim)

21. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Pada suatu malam saya kehilangan Nabi s.a.w., lalu saya selidiki, tiba-tiba beliau s.a.w. sedang melakukan ruku' atau sujud dan di situ beliau mengucapkan: Subhanaka wa bihamdika la ilaha illa anta -Maha Suci Engkau dan dengan mengucapkan puji-pujian padaMu, tiada Tuhan melainkan Engkau." Dalam riwayat lain disebutkan: "Lalu jatuhlah tanganku -Aisyah- pada kedua tapak kakinya yang bagian dalam dan beliau sedang ada di dalam masjid, sedang kedua tapak kaki itu didirikan. Diwaktu itu beliau s.a.w. mengucapkan -yang artinya: Ya Allah, sesungguhnya saya mohon perlindungan dengan keridhaanMu daripada kemurkaanMu dan dengan pengampunanMu dari siksaanMu. Juga saya mohon perlindungan padaMu, saya tidak menghitung-hitungkan pujian atasMu. Engkau adalah sebagaimana yang Engkau pujikan pada diriMu sendiri. (Riwayat Muslim)

22. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a., katanya: "Kita semua berada di sisi Rasulullah s.a.w., lalu beliau bersabda: "Adakah seorang diantara engkau semua itu tidak kuasa mencari seribu kebaikan dalam setiap harinya?" Kemudian ada seorang dari golongan yang duduk-duduk di waktu itu bertanya pada beliau s.a.w.: "Bagaimanakah caranya mencari seribu kebaikan itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Hendaknya orang -yang ingin mendapat seribu kebaikan dalam sehari itu- tadi membaca tasbih seratus kali, maka untuknya dicatatlah sebanyak seribu kebaikan atau dihapuskanlah dari dirinya seribu kesalahan." (Riwayat Muslim) Al-Humaidi berkata: "Demikianlah yang disebutkan dalam kitab Muslim yakni dengan kata-kata: "Au yuhaththu" -artinya: atau dihapuskan. Al-Barqani berkata: "Hadis ini diriwayatkan oleh Syu'bah dan juga Abu 'Awanah dan Yahya al-Qaththan dari Musa yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari arahnya itu. Mereka mengatakan: Wa yuhaththu -artinya: dan dihapuskan, tanpa kata: "Alfin -yakni seribu."

23. Dari Abu Zar r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Atas setiap ruas tulang dari seorang diantara engkau semua itu pada setiap paginya harus ada masing-masing sedekahnya. Maka setiap sekali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahmid adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahlil adalah sedekah, setiap sekali bacaan takbir adalah sedekah, memerintahkan kepada kebaikan juga sedekah, mencegah dari kemungkaran juga sedekah dan keseluruhannya itu dapat dicukupi oleh dua rakaat yang dikerjakan oleh seorang itu dari shalat Dhuha." (Riwayat Muslim)

24. Dari Ummul mu'minin yaitu Juwairiyah binti al-Harits radhiallahu 'anha bahwasanya Nabi s.a.w. keluar dari rumahnya pada pagi hari ketika bershalat Subuh. Waktu itu Juwairiyah ada di dalam masjidnya. Kemudian beliau s.a.w. kembali setelah melakukan shalat Dhuha, sedangkan Juwairiyah duduk. Kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Engkau masih tetap dalam keadaan di waktu tadi saya tinggalkan." Juwairiyah menjawab: "Ya." Nabi s.a.w. lalu bersabda: "Saya telah mengucapkan setelah meninggalkan engkau tadi empat macam kalimat, sebanyak tiga kali, andaikata kalimat-kalimat itu ditimbang dengan kalimat-kalimat yang engkau ucapkan sejak hari ini tadi, niscaya kalimat-kalimat yang saya ucapkan itu menang daripada yang engkau ucapkan. Kalimat-kalimat itu ialah: "Subhanallah wa bihamdihi 'adada khalqihi wa ridba nafsihi wa zinata 'arsyihi wa midada kalimatibi -Maha Suci Allah dan dengan mengucapkan puji-pujian padaNya, sebanyak hitungan makhluk-Nya, sesuai dengan keridhaan ZatNya, seberat timbangan 'arasyNya dan sepanjang beberapa kalimatNya." (Riwayat Muslim) Dalam riwayat Imam Muslim lainnya disebutkan: Subhanallah 'adada khalqihi. Subhanalfah ridha nafsihi. Subhanallah zinata 'arsyihi. Subbanallah midada kalimatihi." Dalam riwayat Imam Tirmidzi disebutkan: Nabi s.a.w. bersabda: "Tidakkah engkau suka kalau saya ajari beberapa kalimat yang baik engkau membacanya, yaitu: Subhanallah 'adada khalqihi, tiga kali; Subhanallah ridha nafsihi, tiga kali; Subhanatlah zinata 'arsyihi, tiga kali; Subhanallah midada kalimatihi, tiga kali."

25. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a. dari Nabi s.a.w,, sabdanya: "Perumpamaan orang yang berdzikir kepada Tuhannya dan orang yang tidak berdzikir kepadaNya ialah seperti orang yang hidup dan orang yang mati." Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan juga diriwayatkan oleh Imam Muslim, yaitu sabda Nabi s.a.w. "Perumpamaan rumah yang di dalamnya digunakan untuk berdzikir kepada Allah dan rumah yang tidak digunakan untuk berdzikir kepada Allah adalah seperti benda yang hidup dan benda yang mati."

26. Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah Ta'ala berfirman -dalam hadits qudsi: "Aku adalah menurut sangkaan -keyakinan- hambaKu kepadaKu. Aku adalah beserta hambaKu itu apabila ia berdzikir -ingat- kepadaKu. Maka jikalau ia berdzikir kepadaKu dalam dirinya, maka Akupun ingat padanya dalam diriKu dan jikalau ia berdzikir kepadaKu di kalangan orang banyak, maka Aku ingat pada orang itu di kalangan makhluk yang lebih baik dari mereka itu -yakni di kalangan para malaikat." (Muttafaq 'alaih)

27. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Telah dahululah orang-orang yang menyendiri." Para sahabat bertanya: "Siapakah orang-orang yang menyendiri itu, ya Rasulullah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Mereka itu ialah yang sama berdzikir kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya, baik lelaki ataupun perempuan." (Riwayat Muslim) Maksudnya: Menyendiri dalam ingatnya kepada Allah di waktu orang-orang lain tidak mengingat kepadaNya. Inilah yang lebih dahulu memperoleh keridhaan Allah Ta'ala. Diriwayatkan Almufarridun dengan tasydidnya ra' dan ada yang meriwayatkan dengan takhfifnya -yakni ra'nya tanpa syaddah lalu dibaca mufridun. Tetapi yang masyhur yang dikatakan oleh Jumhur Ulama ialah dengan tasydid.

28. Dari Jabir r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Seutama-utama dzikir ialah lafaz 'La ilaha illallah'." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan.

29. Dari Abdullah bin Busr r.a. bahwasanya ada seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya syariat-syariat Islam sudah banyak -yakni hukum-hukumnya sudah lengkap- atas diriku, maka beritahukanlah kepada saya akan sesuatu yang saya dapat berpegang padanya." Beliau s.a.w. bersabda: "Supaya lisanmu itu senantiasa basah dengan berdzikir kepada Allah." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan.
30.. Dari Jabir r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Barangsiapa mengucapkan: Subhanallah wa bihamdih, maka ditanamlah untuknya sebatang pohon kurma dalam syurga." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan.

31. Dari Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Saya bertemu Nabi Ibrahim a.s., pada malam saya di isra' kan, lalu beliau berkata: "Hai Muhammad, sampaikanlah salam saya kepada umatmu dan beritahukanlah kepada mereka bahwasanya syurga itu bagus tanahnya, tawar airnya dan bahwasanya ia adalah merupakan tanah datar yang rata dan benih tanaman syurga itu ialah: 'Subhanallah walhamdulillah wa la ilaha illallah wallahu akbar'." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan.

32. Dari Abuddarda' r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidakkah engkau semua suka kalau saya beritahukan kepadamu semua akan sebaik-baik amalanmu, juga seindah-indahnya bagi Tuhan yang Maha Merajaimu semua, serta yang tertinggi dalam derajat-derajatmu semua, bahkan lebih baik untukmu semua daripada menafkahkan emas dan perak, juga lebih baik untukmu semua daripada engkau semua bertemu dengan musuhmu lalu engkau tebas leher-leher mereka itu dan merekapun menebas leher-lehermu semua?" Para sahabat berkata: "Baiklah." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Yaitu berdzikir kepada Allah Ta'ala." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi. Imam Hakim, Abu Abdillah mengatakan bahwa isnad hadits ini adalah shahih.

33. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a. bahwasanya ia bersama Rasulullah s.a.w. masuk ke tempat seorang wanita dan di mukanya ada beberapa biji atau beberapa kerikil -batu-batu kecil- yang digunakan untuk menghitung tasbihnya, lalu beliau s.a.w. bersabda: "Tidakkah engkau suka kalau saya memberitahukan padamu tentang sesuatu yang lebih mudah untukmu daripada ini dan bahkan lebih utama?" Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Yaitu suatu bacaan -yang artinya: Maha Suci Allah sebanyak hitungan apa-apa yang diciptakan olehNya di langit. Maha Suci Allah sebanyak hitungan apa-apa yang diciptakan olehNya di bumi. Juga Maha Suci Allah sebanyak hitungan apa-apa yang ada diantara langit dan bumi. Maha Suci Allah sebanyak hitungan apa-apa yang diciptakan olehNya. Allah adalah Maha Besar sebanyak seperti itu pula. Segenap puji bagi Allah sebanyak seperti itu pula. Tiada Tuhan melainkan Allah sebanyak seperti itu pula dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah sebanyak seperti itu pula." Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan.

34. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a., katanya: "Rasulullah sa..w. bersabda kepadaku: "Tidakkah engkau suka kalau saya tunjukkan kepadamu pada sesuatu gedung simpanan dari beberapa gedung simpanan syurga?" Saya -Abu Musa- berkata: "Baiklah, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Yaitu ucapan: La haula wala quwwata illa billah -Tiada daya dan tiada kekuatan, melainkan dengan pertolongan Allah." (Muttafaq 'alaih)



Allah Yang Maha Besar selalu mengingatkan kita di dalam kitab-Nya Al-Quran Al-Karim supaya berzikirillah seperti berikut:

“Dan sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang, dan pada sebahagian dari malam, maka sujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari.”
( Surah Al Insan, Ayat 25 & 26)

“Dan sebutlah nama Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak meninggikan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.”
(Surah Al A’raf,  Ayat 205)

“Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.”
(Surah Al Imran Ayat 191)

“Sesungguhnya Aku lah Allah, tidak ada Tuhan selainKu, maka sembahlah Aku dan dirikanlah salat untuk mengingat Aku.”
(Surah Ta Ha Ayat 14)

“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah.”
(Surah Al Ahzab Ayat 21)

Dari Bukhari, Muslim, Tirmidhi dan Ibn Majah, diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w bersabda : Allah s.w.t berfirman maksudnya : "Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKu terhadapKu. Aku bersamanya ketika dia mengingatiKu. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diriKu. Apabila dia mengingatiKu di majlis, nescaya Aku juga akan mengingatinya di dalam suatu majlis yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekatiKu dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekatiKu sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepadaKu dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya seperti berlari-lari anak."

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Sesungguhnya Allah s.w.t Yang Maha Memberkati lagi Maha Tinggi memiliki para Malaikat yang mempunyai kelebihan yang diberikan oleh Allah s.w.t. Para Malaikat selalu mengelilingi bumi. Para Malaikat sentiasa memerhati majlis-majlis zikir. Apabila mereka dapati ada satu majlis yang dipenuhi dengan zikir, mereka turut mengikuti majlis tersebut di mana mereka akan melingkunginya dengan sayap-sayap mereka sehinggalah memenuhi ruangan antara orang yang menghadiri majlis zikir tersebut dan langit. Apabila orang ramai yang hadir dalam majlis tersebut beredar, para malikat naik ke langit."

Allah s.w.t bertanya para malaikat meskipun Allah mengetahui pergerakan mereka:

“Dari mana kamu datang?”
Malaikat menjawab:
“Kami datang dari tempat hamba-hambaMu di dunia.  Mereka bertasbih, bertakbir, bertahlil, bertahmid serta berdoa memohon dari-Mu.”

Allah s.w.t berfirman:
“Apakah yang mereka pohonkan.?”

Para Malaikat menjawab:
“Mereka memohon Syurga dari-Mu.”

Allah berfirman:
“Apakah mereka pernah melihat Syurga-Ku?”

Para Malaikat menjawab:
“Belum, wahai Tuhan.”

Allah berfirman:
“Bagaimanakah agarnya akan terjadi seandainya mereka dapat melihat Syurga-Ku?”

Malaikat berkata lagi:
“Mereka juga memohon daripada-Mu perlindungan.”

Allah berfirman:
“Mereka pohon perlindungan-Ku dari apa?”

Malaikat menjawab:
“Dari Neraka-Mu, wahai tuhan.”

Allah berfirman:
“Apakah mereka pernah melihat Neraka-Ku?”

Malaikat menjawab:
“Belum.”

Allah berfirman:
“Bagaimanakah agarnya akan terjadi seandainya mereka dapat melihat Neraka-Ku.”

Malaikat terus berkata:
“Mereka juga memohon keampunan-Mu.”

Allah berfirman:
“Aku sudah mengampuni mereka. Aku telah kurniakan kepada mereka apa yang mereka pohon dan Aku telah berikan ganjaran pahala kepada mereka sebagaimana yang mereka pohonkan.”

Malaikat berkata lagi:
“Wahai tuhan kami, di antara mereka terdapat seorang hamba-Mu. Dia penuh dengan dosa, sebenarnya dia tidak berniat untuk menghadiri majlis tersebut, tetapi setelah dia melaluinya dia terasa ingin menyertainya lalu duduk bersama-sama orang ramai yang berada di majlis itu.”

Allah berfirman:
“Aku juga telah mengampuninya. Mereka adalah kaum yang tidak dicelakakan dengan majlis yang mereka adakan.”



Read More

KEKUATAN DOA



Sahabat yang dirahmati Allah,
Berdo'a adalah amalan yang dituntut oleh Islam. Seorang hamba yang merasa hina di sisi Tuhannya akan memanjatkan permohonan dan do'a kehadrat Allah s.w.t. agar ditunaikan segala hajat yang diperlukannya. Ia merasa amat kerdil dan tidak ada pergantungan dan pengharapan yang lain melainkan ditujukan kepada yang Maha Esa.

Sebagai seorang Mukmin yang yakin di atas Qadha' dan Qadar Allah s.w.t. kalian kena berfikiran positif dan yakin apa sahaja keputusan Allah s.w.t.adalah keputusan yang terbaik, yang mana hanya Allah s.w.t. sahaja Maha Mengetahui di atas kehidupanmu pada masa sekarang dan masa akan datang.

Di dalam hadis Nabi s.a.w. terdapat tujuh golongan manusia yang mana do'a mereka amat mustajab dan akan di kabulkan oleh Allah s.w.t. Oleh itu berhati-hatilah terhadap tujuh golongan ini kerana do'a mereka tidak ada hijab di sisi Allah s.w.t. Golongan tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Do'a ibu bapa kepada anak-anaknya.

Allah s.w.t. amat murka jika ada anak yang derhaka kepada ke dua ibu bapanya. Sehinggakan do'a mereka dikabulkan terus di dunia ini lagi tidak payah menunggu siksaan dihari akhirat. Contoh sahabat Nabi s.a.w bernama Alaqamah kerana menyakiti hati ibunya dia tak boleh mengucap kalimah “Laa ilaaha illallaah”di saat kematiannya. Setelah ibunya memaafkannya barulah dia boleh mengucap kalimah syahadah.

Kisah kedua yang boleh kita ambil pengajaran adalah kisah Juraij.
Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam telah berpesan kepada kita betapa mustajab do'a seorang ibu untuk anaknya. Dalam Sahih Muslim,  kisah seorang lelaki, Juraij, yang begitu kuat beribadah kepada Allah. Hari-harinya diisi dengan solat sunat. Beliau mempunyai tempat khas untuk solat - pondok kecil yang agak tinggi tempatnya.

Pada suatu hari, ibunya datang menziarahinya. Sambil mendongakkan kepalanya, si ibu memanggil anaknya: "Juraij, saya ibumu, cakaplah denganku!"

Juraij khusyuk beribadah dan berkata dalam hatinya: "Ya Allah, saya utamakan solatku atau ibuku?"

Juraij memilih meneruskan ibadahnya. Ibunya letih berteriak dan akhirnya meninggalkan tempat Juraij. 

Esoknya ibunya datang dan memanggilnya lagi tetapi Juraij tidak mengendahkan dan terus beribadah.

Ibunya pulang ke rumah dengan rasa hampa dan marah dalam hatinya. Semasa itulah wanita itu berdoa: "Ya Allah, Juraij itu adalah anakkku, aku mahu bercakap dengannya tapi dia menolak bercakap denganku. Ya Allah, jangan engkau matikan dia kecuali Engkau tunjukkan padanya akan pelacur."

Ada gembala kambing yang sentiasa menggembala kambingnya di sekita pondok Juraij. Gembala kambing itu terserempak dengan 'bunga desa' yang cantik. Mereka berasmara sehingga wanita itu hamil dan akhirnya melahirkan anak. Namun gembala itu menghilang.

Semasa ditanya orang kampung, anak siapakah itu, wanita ini sekadar menuding ke arah pondok Juraij. Orang-orang kampung beramai-ramai mendatangi Juraij dan memanggilnya dengan marah. Juraij keluar kehairanan. Mereka menuduhnya berzina sehingga wanita itu melahirkan bayinya. Juraij bertanya: "Di mana bayi itu"

Maka mereka membawa bayi itu menghadapnya. Juraij berkata: "Tinggalkan aku untuk solat dan berdoa."

Sesudah itu, Juraij menepuk perut bayi dan bertanya: "Wahai bayi, siapakah bapamu?"

Dengan izin Allah, bayi itu menjawab: "Bapaku ialah gembala kambing di kampung ini."

Penduduk kampung terkejut dan malu kerana merobohkan pondok Juraij kerana tertipu oleh wanita itu. Mereka berjanji akan membangunkan pondoknya dengan emas dan perak, namun Juraij menolak dan meminta pondok seperti asalnya. 

Rasulullah menyatakan kisah Juraij menunjukkan betapa kuat do'a seorang ibu, apatah lagi yang disakiti anaknya.

Firman Allah s.w.t.yang bermaksud :
"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun;(dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
(Surah al-Luqman ayat 14)

Kedua : Do'a orang yang di aniaya.

Do'a seorang yang di zalimi dan di anianya tidak ada hijab disisi Allah s.w.t samaada dia seorang Muslim atau bukan Muslim .

Dari Mu’adz bin Jabal RA bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :
“Takutlah kepada doa orang-orang yang teraniaya, sebab tidak ada hijab antaranya dengan Allah (untuk mengabulkan)”. 
(Hadis Shahih Muslim)

Dari Abu Hurairah bahawa dia berkata bahawasanya Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya :
“Do'anya orang yang teraniaya terkabulkan, apabila dia seorang derhaka, maka kederhakaannya akan kembali kepada diri sendiri”. 
(Hadis Riwayat Ahmad . Dihasankan sanadnya oleh Mundziri dalam Targhib  dan Haitsami dalam Majma’ Zawaid , dan Imam ‘Ajluni )

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :
“Seorang Muslim adalah saudara bagi sesama Muslim ,kerana itu janganlah menganiaya,jangan membiarkannya teraniaya dan janganlah menghinanya.Taqwa tempatnya disini! Sambil baginda menunjuk ke dadanya sebanyak 3 kali. Alangkah besar dosanya menghina saudara sesama Muslim,setiap Muslim haram menumpahkan darah saudara sesama Muslim. Haram merampas haratanya dan haram mencemarkan kehormatan atau nama baiknya” 
(Hadis Riwayat Muslim)

Ketiga : Do'a seorang musafir.

Kenapakah do'a seorang musafir dimakbulkan oleh Allah s.w.t.?
Seorang musalifir adalah sesaorang yang keluar rumah dan kampung halamannya untuk menuju sesuatu distinasi. Tujuannya adalah murni semata-mata kerana Allah iaitu untuk :

1. Menuntut ilmu : Para malaikat akan menebarkan sayap-sayapnya kepada mereka yg bertujuan untuk menuntut ilmu.
2. Berdakwah, berjihad di jalan Allah dan membantu mangsa bencana alam.
3. Menziarahi kaum keluarga dan sahabat handai untuk merapatkan hubungan silaturahim dan menunaikan jemputan.
4. Mencari nafkah untuk menyara ahli keluarga.

Allah s.w.t. memberi keistimewaan kepada hamba-Nya yang bermusafir hinggakan Allah s.w.t memberi kelonggaran boleh berbuka diwaktu bulan Ramadan semasa ia musafir. Solat lima waktu juga diberi rukshah (kelonggaran) iaitu boleh dikerjakan dengan cara jama' dan qasar.

Oleh kerana besarnya pahala yang akan diperolehi oleh seorang musafir dengan tujuan yang baik seperti di atas maka do'anya semasa musafir itu amat mustajab di sisi Allah s.w.t. 

Dari Abu Hurairah r.a berkata, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
"Ada tiga do'a yang diterima oleh Allah secara langsung iaitu do'a orang yang dianiaya, do'a seorang musafir dan doa orang tua terhadap anaknya."
(Hadis Riwayat Turmudzi, Ahmad dan Abu Daud)

Keempat : Do'a orang yang berpuasa sampai ia berbuka puasa :
Allah menjanjikan bahawa setiap yang meminta pasti akan dimakbulkan permintaannya. Ini bermakna Dia akan mengotakan janji-Nya. Apa yang dihajati oleh orang
yang berdo'a tadi akan ditunaikan tetapi menurut cara Allah dan perancangan-Nya bukan perancangan manusia. Kadang-kadang perancangan Allah sama dengan
perancangan orang yang meminta kadang-kadang ia berbeza. Apa pun yang pasti do'anya termakbul dan Allah memberi pilihan yang terbaik untuk manusia itu.

Ibadat puasa bukan saja menggandakan pahala untuk orang yang taat melakukannya tetapi ia menambah kekuatan spirituil melalui sifat ikhlas. Amalan puasa
adalah antara manusia dengan Allah. Jika kita makan atau minum dengan diam-diam mungkin tiada siapa yang melihat cuma Allah saja yang tahu. Dengan ini puasa menanam sifat jujur dalam diri sendiri dan kepada Allah. Apabila kita membiasakan diri dengan ikhlas, kita
bertambah yakin dengan segala tindak-tanduk kita. Kerana pentingnya sifat ikhlas ini Allah s.w.t. sendiri yang akan membalas pahala orang yang berpuasa di hari akhirat nanti dan do'anya juga amat mustajab di sisi Allah s.w.t.

 Sesiapa yang banyak berpuasa ada pintu khas  untuk mereka memasuki Syurga Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,”Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorang pun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman : Di manakah orang yang berpuasa? Mereka berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah seorang yang terakhir dari mereka masuk. Pintu itu ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Anas bin Malik r.a. bahawa dia berkata bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :
“Tiga do'a yang tidak ditolak ; do'a orang tua terhadap anaknya ; do'a orang yang sedang berpuasa dan doa seorang musafir”. 
(Hadis Riwayat  Baihaqi.  Dishahihkan oelh Al-Albani dalam Silsilah Shahihah).


Kelima : Doa Seorang Muslim Terhadap Saudaranya Daripada Tempat Yang Jauh

Daripada Abu Darda’ bahawa dia berkata bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda maksudnya :
“Tidaklah seorang Muslim berdo'a untuk saudaranya yang tidak di hadapannya, melainkan maka malaikat yang ditugaskan kepadanya berkata : “Amin, dan bagimu seperti yang kau do'akan”.
(Hadis Riwayat Muslim).

.Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud :
"Do'a seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain kerana Allah dalam tempat yang berjauhan diterima oleh Allah s.w.t."
(Hadis Riwayat Muslim)

Imam An-Nawawi berkata bahawa hadis di atas menjelaskan tentang keutamaan seorang Muslim mendo'kan saudaranya daripada tempat yang jauh, Jika seandainya dia mendo'akan untuk sejumlah atau sekelompok umat Islam, maka dia tetap mendapatkan keutamaan tersebut. Oleh kerana itu sebahagian ulama salaf tatkala berdo'a untuk diri sendiri dia menyertakan saudaranya di dalam do'a tersebut, kerana di samping terkabul dia akan mendapatkan sesuatu semisalnya. 
(Syarah Shahih Muslim karya Imam An-Nawawi )

Keenam : Do'a seorang pemimpin yang adil.

Seorang pemimpin yang adil adalah pemimpin yang meletakkan hukum-hukum Allah ditempatnya. Keadilan bukan saja dilihat daripada dia mengagihkan kekayaan kepada rakyat jelata, tetapi adil yang sebenarnya adalah menjalankan peraturan dan undang-undang Allah di dalam masyarakat dan menolak sistem lain selain daripada sistem Islam. Do'a pemimpin yang seperti ini amat mustajab do'anya di sisi Allah s.w.t.. Contoh para Khalifah ar-Rasyidin dan Khalifah Umar bin Abd Aziz.

Pemimpin yang zalim dan perasuah bukan saja do'anya tidak dimakbulkan oleh Allah s.w.t. tetapi dia mendapat kutukan para malaikat kerana kezalimannya dan jiwanya akan sentiasa resah gelisah kerana tidak ada keberkatan dalam kehidupan.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :
"Ada tiga jenis perkara yang tidak akan ditolak oleh Allah s.w.t. iaitu do'a orang yang berpuasa sampai berbuka, do'a seorang pemimpin yang adil dan do'a orang yang dianiaya."
(Hadis Riwayat Turmudzi)

Ketujuh : Do'a anak soleh terhadap orang tuanya.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Apabila seorang diantara kamu meninggal dunia maka terputuslah semua amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang selalu mendo'akannya."
(Hadis Riwayat Muslim)

Untuk merealisasikan maksud hadis di atas, maka berlumba-lumbalah para ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat pengajian Tahfiz, pondok atau sekolah agama. Pada satu segi, tindakan ini boleh dikira sebagai satu sikap positif ibu bapa yang merasakan amalan mereka masih kurang cukup untuk membela nasib mereka di alam barzakh kelak. Oleh itu, langkah termudah ialah dengan menghasilkan anak-anak yang soleh yang mampu dan bakal mendo'akan mereka.

Manakala pada satu sudut lain pula, ianya merupakan satu manifestasi rasa terima kasih ibu bapa terhadap ibu-bapanya dahulu yang sudah berjaya mendidik mereka menjadi anak yang soleh. Lalu anugerah soleh itu dipanjangkan kepada anak-anaknya sendiri agar legasi soleh in berterusan kepada generasi berikutnya.

Sahabat yang dimuliakan,
Firman Allah s.w.t.yang bermaksud :
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
(Surah al-Baqarah ayat 186)

Rasulullah s.a.w menyifatkan do'a sebagai senjata orang Mukmin dan menjadi tali penghubung antara seorang hamba dengan Allah. Diantara berbagai macam do'a yang dipanjatkan oleh seorang hamba kepada Allah, ada do'a yang dikabulkan dan ada pula do'a yang tidak dikabulkan oleh Allah s.w.t. Oleh itu, seseorang hamba yang berdo'a harus memahami keutamaan dan adab-adab ketika berdo'a.

Demikianlah beberapa kriteria tujuh golongan orang yang do'anya mustajab dan diterima oleh Allah s.w.t. Satu lagi perkara yang perlu kita fahami bahawa apabila kita menjadi orang beriman dan bertakwa, hati dan jiwa kita cinta sepenuhnya kepada Allah s.w.t. maka kita juga akan termasuk dikalangan mereka-mereka yang mustajab do'anya. Kerana apabila kita menjadi kekasih Allah, dan Allah kasih pada kita maka segala permohonan kita akan dikabulkan oleh Allah s.w.t. Marilah sama-sama kita letakkan diri kita menjadi kekasih Allah iaitu melaksanakan semua yang disuruh dan meninggalkan semua yang di larang-Nya.

Kekuatan Do'a Boleh Merubah Qadha' dan Qadar.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Do'a adalah senjata orang Mukmin. Tanpa berdo'a manusia akan kehilangan kekuatan dan pedoman kerana hidup tanpa do'a adalah seperti layang-layang putus tali. Apabila pengharapan dan pergantungan yang mutlak kepada Allahs.w.t., jiwa manusia akan tenang, bahagia dan terbina satu ikatan rohani yang tinggi dengan Tuhan pencipta alam semesta. Kekuatan inilah yang lebih hebat dan kukuh berbanding dengan kekuatan fizikal dan luaran sahaja.

Kekuatan berdo'a boleh merubah Qadha' dan Qadar Allah s.w.t.
Dengan berdo'alah seseorang hamba itu akan merasakan dirinya lemah dan berhajat atau memerlukan kepada Allah.

Ini berdasarkan kepada hadis Nabi s.a.w : Diriwayatkan oleh Salman Al-Farisi r.a. daripada Nabi s.a.w. maksudnya : "Tidak ditolak Qadha' (ketentuan Allah) kecuali dengan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibu bapa"
(Hadis Riwayat At-Tirmizi, Ibnu Hibban dan selainnya)

Nabi s.a.w. mengistisna' (mengecualikan) perubahan kepada Qadha' itu dengan do'a. Doa boleh merubah ketentuan Allah. Dan kata ulama' Qadha' di sini ialah Qadha' yang Mu'allaq. Adapun Qadha' yang Mubram seperti kematian tidak boleh diubah kerana manusia pasti akan mati. Tarikh bila akan mati termasuk di dalam Qadha' Muallaq kerana berdasarkan hadis Nabi s.a.w. yang mafhumnya antara perkara yang boleh memanjangkan umur kamu dengan menghubungkan silaturrahim dan taat kepada ibu bapa.

Firman Allah s.w.t. bermaksud:
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepadaKu maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Aku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran. 
(Surah al-Baqarah ayat 186).

Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
"Do'a merupakan otak kepada ibadat. 
(Hadis Riwayat at-Tarmizi).

Setelah diketahui bahawa segala usaha dan do'a dari hamba akan didengar dan diambil kira oleh Allah s.w.t. maka dengan sebab itulah perlunya seseoarang hamba itu untuk sentiasa berusaha dan berdo'a. Namun segala usaha dan do'a ini sudah tentulah di dalam kuasa dan ilmu Allah . Kerana itulah ada dinyatakan bahawa manusia hanya berusaha dan berdo'a tetapi Allah jualah yang menentukannya. Disebabkan manusia tidak mengetahui Qadha' dan Qadarnyalah maka manusia perlu kepada usaha dan do'a.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat satu kisah di zaman dahulu bagaimana do'a itu boleh merubah Qadha' dan Qadar Allah s.w.t.

Malaikat Jibril sungguh kagum melihat seorang abid (ahli ibadah) yang memberi tumpuan sepenuhnya beribadah kepada Allah s.w.t sehingga setiap masa dia berzikir dan beribadah. Maka Malaikat Jibril pun pergi melihat di Loh Mahfuz catatan amalnya samaada dia akan ditempatkan di Syurga atau Neraka. Bila dilihat di senarai ahli-ahli Syurga di dapati namanya (abid tersebut) tidak ada sebagai ahli Syurga. Tetapi bila di lihat disenarai ahli Neraka namanya tercatat disitu, maka Malaikat Jibril pun merasa hairan dan bertanyakan Allah s.w.t kenapa nama hamba Allah ini tercatat di senarai ahli Neraka sedangkan ibadahnya sungguh luar biasa, Allah s.w.t mengatakan Dia lebih mengetahui segala-galanya.

Maka malaikat Jibril minta kebenaran Allah s.w.t untuk memberitahu abid tersebut bahawa namanya tercatat sebagai ahli Neraka, maka Allah s.w.t izinkan. Bila berjumpa abid tersebut Malaikat Jibril memberitahu keadaan tersebut apa yang tercatat di Loh Mahfuz, maka abid tersebut menangis dan menyesal dan terus berdo'a kepada Allah s.w.t. supaya Allah s.w.t. dengan rahmat-Nya memasukkan dirinya kedalam senarai ahli Syurga. Selang beberapa lama Malaikat Jibril melihat semula senarai tersebut dan di dapati dia telah termasuk sebagai salah seorang ahli Syurga. Di sinilah peranan taubat dan do'a yang akan merubah Qadha' dan Qadar yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t kepada Qadha' dan Qadar lain yang diubah sendiri oleh Allah s.w.t.

Sahabat yang dikasihi,
Kisah kedua yang boleh kita ambil sebagai pengajaran adalah kisah pertemuan Nabi Musa a.s. bersama Nabi Khidir a.s. bagaimana do'a ibu bapa yang soleh kepada anak-anaknya boleh merubah Qadha' dan Qadar Allah s.w.t.

"Setelah Nabi Musa a.s. menyelesaikan khutbahnya, dia diikuti oleh seorang laki-laki yang meninggalkan tempat perkumpulan. Laki-laki ini bertanya kepada Nabi Musa a.s, "Apakah di bumi ini terdapat orang yang lebih alim darimu?"

Nabi Musa a.s.. menjawab, "Tidak."
Allah s.w.t. mencela Nabi Musa a.s. yang tidak mengembalikan ilmu kepada-Nya. Allah s.w.t.. mewahyukan kepadanya, "Ada, ada yang lebih alim darimu. Aku mempunyai seorang hamba di tempat bertemunya dua laut. Dia memiliki ilmu yang tidak kamu miliki."

Manakala Nabi Musa a.s. menyimak hal itu, dia pun bertekad ingin menemui hamba soleh tersebut untuk menimba ilmu darinya. Nabi Musa memohon kepada Allah s.w.t.. agar menunjukkan tempat keberadaannya. Allah s.w.t. memberitahu bahwa dia berada di tempat bertemunya dua laut. Allah s.w.t.. memerintahkan Nabi Musa a.s. supaya membawa serta ikan yang telah mati. Musa akan menemukan hamba soleh itu di tempat di mana Allah s.w.t.. menghidupkan ikan itu. Nabi Musa a.s. berjalan dengan seorang pemuda temannya menuju tempat bertemunya dua laut.

Setelah musafir beberapa lama maka sampailah Nabi Musa a.s. ketempat yang dituju dan berjumpa dengan hamba Allah yang soleh itu lantas Nabi Musa a.s.. langsung memberi salam, "Assalamu'alaikum." Sepertinya daerah itu adalah daerah kafir.

Oleh kerananya, hamba soleh tersebut merasa sangat aneh mendengar salam di daerah itu. Dia menjawab, "Dari mana salam di bumiku." Kemudian hamba soleh itu bertanya siapa Musa. Nabi Musa a.s. memperkenalkan diri sekaligus menyampaikan maksud kedatangannya. Dia datang untuk menyertainya dan belajar ilmu yang berguna darinya.

Hamba soleh itu berkata mengingkari perjalanan Nabi Musa a.s.. kepada dirinya, "Apa kamu tidak merasa cukup dengan apa yang ada dalam kitab Taurat dan kamu diberi wahyu?" Kemudian hamba soleh itu menyampaikan bahwa ilmu mereka berdua berbeda, walaupun sumber keduanya adalah satu. Hanya saja, masing-masing mempunyai ilmu yang berbeza yang Allah s.w.t. khususkan untuknya. "Wahai Musa, sesungguhnya aku memiliki ilmu yang Allah ajarkan kepadaku yang tidak kamu ketahui. Kamu juga mempunyai ilmu yang Allah ajarkan kepadamu yang tidak Allah ajarkan kepadaku."
Nabi Musa a.s.. meminta agar diizinkan untuk menyertainya dan mengikutinya. Dia menjawab, "Kamu tidak akan bisa bersabar bersamaku."

Nabi Musa a.s. pun berjanji akan sabar dengan izin dan kehendak Allah s.w.t.. Hamba soleh itu mensyaratkan atas Nabi Musa a.s. agar tidak bertanya tentang sesuatu sampai dia sendiri yang nanti akan menjelaskan dan menerangkannya.

Nabi Musa a.s.. dan Nabi Khidir a.s.. berjalan di pantai. Keduanya hendak menyeberang ke pantai yang lain, dan mendapatkan perahu kecil yang akan menyeberangkan para penumpang di antara kedua pantai. Orang-orang sudah mengenal hamba soleh itu, maka mereka menyeberangkannya bersama dengan Nabi Musa a.s. ke pantai seberang .

Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidhir a.s. melihat seekor burung yang hinggap di pinggir perahu. Burung itu mematok air dari laut sekali, maka hamba soleh berkata kepada Nabi Musa a.s. "Demi Allah, ilmumu dan ilmuku dibandingkan dengan ilmu Allah hanyalah seperti yang dipatokkan burung itu dengan paruhnya dari air laut."

Ketika keduanya berada di atas perahu, Nabi Musa a.s.. dikejutkan oleh Nabi Khidir yang mencabut sebuah papan kayu dari perahu itu dan melubangkannya. Nabi Musa a.s.. lupa akan janjinya, dengan cepat dia mengingkari.

Perosak di bumi adalah kejahatan, yang lebih jahat jika dilakukan kepada orang yang memiliki jasa kepadanya, "Mengapa kamu melubangi perahu itu yang akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya? Sesungguhnya kamu telah berbuat suatu kesalahan besar." (Surah Al-Kahfi: 71).

Di sini hamba soleh itu mengingatkan Musa akan janjinya, "Bukankah aku telah berkata, 'Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sabar bersama denganku."
(Surah Al-Kahfi: 72).

Pertanyaan Nabi Musa a.s. yang pertama ini kerana dia lupa, sebagaimana hal itu dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w.
Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s. terus berjalan. Nabi Musa a.s.. dikejutkan oleh Nabi Khidir yang menangkap anak kecil yang sehat dan lincah. Nabi Khidhir menidurkan dan menyembelihnya, memenggal kepalanya. Di sini Nabi Musa a.s.. tidak sanggup untuk bersabar terhadap apa yang dilihatnya. Dengan tangkas dia mengingkari, sementara dia menyadari janji yang diputuskannya.
"Mengapa kamu membunuh jiwa yang bersih, bukan karena dia membunuh orang lain? Sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang munkar."
(QS. Al-Kahfi: 74)

Pengingkaran Nabi Musa a.s.. dijawab oleh hamba soleh itu dengan pengingkaran, "Bukankah sudah aku katakan bahwa sesungguhnya kamu tidak akan dapat bersabar bersamaku?"
(Surah Al-Kahfi: 75)

Di sini Nabi Musa berhadapan dengan kenyataan yang sebenarnya, bahwa dia tidak mampu berjalan menyertai laki-laki ini lebih lama lagi. Nabi Musa tidak kuasa melihat perbuatan seperti ini dan diam. Hal ini kembali kepada dua perkara. Pertama, tabiat Nabi Musa. Nabi Musa dengan jiwa kepemimpinan yang dimilikinya sudah terbiasa menimbang segala sesuatu yang dilihatnya. Dia tidak terbiasa diam jika menyaksikan sesuatu yang tidak diredhainya.

Dan kedua, dalam syariat Nabi Musa, pembunuhan seorang anak adalah sesuatu kejahatan. Bagaimana mungkin Nabi Musa tidak mengingkarinya, siapa pun pelakunya. Dalam hal ini Musa mengakui kepada hamba soleh tersebut. Nabi Musa a.s. memohon kesempatan yang ketiga dan yang terakhir. Jika sesudahnya Nabi Musa bertanya, maka dia berhak untuk meninggalkannya.

Keduanya lantas berjalan, hingga tibalah di sebuah desa yang penduduknya kedekut. Nabi Musa dan Nabi Khidir meminta kepada mereka hak bertamu. Namun mereka berdua hanya mendapatkan penolakan dari mereka. Walaupun demikian, Nabi Khidhir memperbaiki tembok di desa itu yang miring dan hampir roboh. Ini perkara yang aneh. Mereka menolak menerima keduanya sebagai tamu, tapi hamba soleh ini memperbaiki tembok mereka dengansempurna.

Di sini Nabi Musa a.s.. memilih berpisah. Hal ini ditunjukkan oleh pertanyaan Nabi Musa a.s.. kepada hamba soleh tentang alasan dia memperbaiki tembok secara sempurna, padahal tembok itu dimiliki oleh kaum yang menolak mereka.

Seandainya Nabi Musa a.s.. bersabar menyertai hamba soleh ini, niscaya kita bisa mengetahui banyak keajaiban dan keunikan yang terjadi padanya. Akan tetapi Nabi Musa a.s.. memilih berpisah setelah hamba soleh ini menerangkan tafsir dari perbuatannya dan rahasia yang terkandung dari perilaku yang dilakukannya. Dan perkara ini tercantum dalam surat Al-Kahfi.

Adapun tiga hikmah yang ada dibalik tiga kejadian yang 'diajarkan' oleh Nabi Khidir kepada Nabi Musa adalah :
Kejadian pertama adalah ketika Nabi Khidir menghancurkan perahu yang mereka tumpangi kerana perahu itu dimiliki oleh seorang yang miskin dan di daerah itu tinggallah seorang raja yang suka merampas perahu miliki rakyatnya. Ini sesuai dengan firman Allah Swt. "Adapun bahtera itu adalah kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja di laut, dan aku bertujuan merusakkan bahtera itu, karena di hadapan mereka ada seorang raja yang merampas tiap-tiap bahtera."
(Surah Al-Kahfi: 79)

Kejadian yang kedua adalah ketika Nabi Khidir menjelaskan bahwa beliau membunuh seorang anak kerana kedua orang tuanya adalah pasangan yang beriman dan jika anak ini menjadi dewasa dapat mendorong bapak dan ibunya menjadi orang yang sesat dan kufur. Kematian anak ini digantikan dengan anak yang soleh dan lebih mengasihi kedua bapak-ibunya hingga ke anak cucunya.

Ini sesuai dengan firman Allah Swt. "Dan adapun anak itu maka kedua orang tuanya adalah orang-orang mukmin, dan kami khawatir bahwa dia akan mendorong kedua orang tuanya itu kepada kesesatan dan kekafiran. Dan kami menghendaki, supaya Tuhan mereka mengganti bagi mereka dengan anak lain yang lebih baik kesuciannya dari anaknya itu dan lebih dalam kasih sayangnya (kepada ibu bapaknya)."
(Surah Al-Kahfi: 80-81)

Kejadian yang ketiga (terakhir) adalah dimana Nabi Khidir menjelaskan bahwa rumah yang dinding diperbaiki itu adalah milik dua orang adik beradik yatim yang tinggal di kota tersebut. Didalam rumah tersebut tersimpan harta benda yang ditujukan untuk mereka berdua. Ayah kedua adik beradik telah meninggal dunia dan merupakan seorang yang soleh. Jika tembok rumah tersebut runtuh, maka bisa dipastikan bahwa harta yang tersimpan tersebut akan ditemukan oleh orang-orang di kota itu yang sebagian besar masih menyembah berhala, sedangkan kedua adik beradik tersebut masih kecil untuk dapat mengelola peninggalan harta ayahnya.

Ini sesuai dengan firman Allah Swt. "Adapun dinding rumah itu adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang soleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya".
(QS Al-Kahfi: 82)

Akhirnya Nabi Musa a.s.. sadar hikmah dari setiap perbuatan yang telah dikerjakan Nabi Khidir. Akhirnya mengerti pula Nabi Musa dan merasa amat bersyukur karena telah dipertemukan oleh Allah dengan seorang hamba Allah yang soleh yang dapat mengajarkan kepadanya ilmu yang tidak dapat dituntut atau dipelajari yaitu ilmu laduni. Ilmu ini diberikan oleh Allah s.w.t. kepada siapa saja yang dikehendaki-Nya. Nabi Khidir yang bertindak sebagai seorang guru banyak memberikan nasihat dan menyampaikan ilmu seperti yang diminta oleh Nabi Musa a.s. dan Nabi Musa a.s. menerima nasihat tersebut dengan penuh rasa gembira.

Berdasarkan kisah tersebut di atas bagaimana Allah s.w.t merubah Qadha' dan Qadar-Nya melalui hamba-Nya yang soleh Nabi Khidir a.s. 

Pada mulanya Allah s.w.t. telah menetapkan bahawa perahu itu akan dirampas oleh raja yang zalim. kanak-kanak itu akan menjadi anak yang derhaka dan akan menyesatkan kedua ibu bapanya dan didinding itu akan runtuh dan harta karun yang ada dibawah tembuk itu akan diambil oleh kaum tersebut yang menyembah berhala.

Allah s.w.t telah mengutus Nabi Khaidir untuk merubah Qadha' dan Qadar kepada sesuatu yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. Kesemua ini ada berkaitan dengan do'a hamba-hamba Allah yang berdo'a untuk kebahagiaan dan keselamatan mereka.

1. Do'a seorang miskin yang soleh yang memiliki perahu penumpang untuk mencari nafkah. Apabila ianya dilubangkan maka raja yang zalim disitu tak akan merampas perahu tersebut maka bolehlah dia meneruskan mencari nafkah dengan menggunakan perahu tersebut.

2. Do'a ibu bapa yang soleh, yang sentiasa berdo'a supaya dikurniakan anak-anak yang soleh yang akan membantu dan mendo'akan kedua ibu bapanya. Dengan kematian anak yang derhaka itu maka Allah gantikan dengan anak yang soleh dan dapat menyelamatkan akidah mereka berdua.

3. Do'a seorang bapa yang soleh mendo'akan agar harta peninggalannya akan digunakan oleh anaknya yang soleh dan boleh digunakan untuk membela agama Allah. Maka dengan tertegaknya temboh itu maka harta itu tidak jatuh ketangan kaum yang kufur dan akan akan dapat dimiliki oleh anak yang soleh itu setelah dia meningat dewasa.

Sahabat yang dihormati,
Marilah kita ambil ikhtibar di atas dua kisah tersebut supaya kita sentiasa berd'o dan bermunajat dan jangan jemu-jemu kerana semakin banyak kita berdo'a semakin Allah kasih dan cinta kepada kita. Semakin hati kita dekat dengan Allah s.w.t maka Allah s.w.t. semakin dekat dengan kita dan Dia akan menunaikan segala hajat yang kita persembahkan kepada-Nya.

Firman Allah s.w.t maksudnya :
“Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”.
(Surah Al-Baqarah: 186)
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML