Friday, December 27, 2013

KEIMANAN DIUJI DALAM PELBAGAI CARA

DALAM sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tabrani daripada Abu Umamah, Allah berfirman kepada malaikat-Nya bermaksud : “Pergilah kepada hamba-Ku. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kerana Aku mahu mendengar suaranya.”

Hadis di atas menjelaskan bahawa Allah memerintahkan malaikat-Nya yang tidak pernah derhaka dan tetap melaksanakan apa yang Allah perintahkan kepada mereka untuk melakukan pelbagai ujian dan cubaan kepada hamba-hamba-Nya.

Dengan cubaan dan ujian ini, diharapkan akan terkeluarlah suara hamba itu. Namun begitu, sekiranya tidak terkeluar suara hamba itu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sesuatu yang tersembunyi dalam hati hamba-Nya.

Sesungguhnya kehidupan ini tidak sunyi daripada kesenangan dan kesusahan, kesukaan dan kedukaan yang silih berganti. Oleh itu, barang sesiapa yang beranggapan kehidupan ini adalah kesenangan, kemewahan semata-mata atau penuh dengan kesukaran dan kesusahan selama-lamanya, ia adalah salah.

Melalui hadis di atas, Allah mengingatkan bahawa kesenangan dan kesusahan itu adalah ujian ke atas hamba-Nya dan ia adalah sunnatullah.

Oleh itu, kehidupan ini dipenuhi dengan ujian dan cubaan daripada Allah. Ini kerana sesuatu yang tidak diuji, tidak akan kelihatan keasliannnya. Umpama manusia gagal untuk menentukan emas tulen dengan tiruan.

Maka, untuk menentukan emas itu tulen, maka ia perlu dinilai ketulenannya. Demikianlah halnya manusia, di mana mereka telah mengaku diri beriman. Tentulah Allah akan menguji sejauh mana keimanan mereka terhadap-Nya. Hal ini dijelaskan dalam firman Allah bermaksud: “Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji?” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3).

Melalui ayat di atas, Sayyid Qutb (1327-1386 Hijrah) menafsirkan sesungguhnya iman itu bukanlah sebuah kata-kata yang diucap, malah iman adalah suatu hakikat yang mempunyai tugasnya, suatu amanah yang mempunyai beban tanggungjawabnya, suatu jihad yang memerlukan kesabaran dan suatu perjuangan yang memerlukan ketabahan.

Manusia tidak cukup dengan hanya berkata: “Kami telah beriman.” Mereka tidak dibiarkan membuat dakwaan seperti itu hingga terdedah kepada ujian dan membuktikan kebenaran dakwaan mereka. Mereka juga perlu keluar daripada ujian itu dengan hati bersih sebagaimana api menguji emas untuk memisahkan unsur logam yang murah melekat padanya. Inilah makna asal kata-kata ujian dari segi bahasa. Ia mempunyai tujuannya, bayangannya dan saranannya. Begitulah juga ujian itu bertindak pada hati hati manusia.

Dalam ayat lain, Allah menerangkan secara jelas bahawa hubungan manusia dengan kehidupan adalah hubungan ujian dan cubaaan. Firman Allah bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi itu sebagai perhiasan, agar kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik amal perbuatannnya.” (Surah al-Kahfi, ayat 7-8. Ayat ini menjelaskan bahawa tujuan Allah mendatangkan pelbagai ujian ke atas hamba-Nya untuk menilai siapakah di antara hamba-hamba-Nya yang terbaik. Yang terbaik amalnya itulah adalah orang terbaik di sisi Allah.

Ujian yang Allah datangkan kepada hamba-Nya tidak berupa kesusasahan, kesulitan dan kesakitan semata-mata. Malah, manusia perlu berwaspada kerana ujian dan cubaan akan datang kepada mereka dalam bentuk kesenangan, kemewahan dan kekayaan. Ini secara terang difirmankan oleh-Nya bermaksud: “Dan kami akan uji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu akan kembali.” (Surah al-Anbia, ayat 35).

Sebenarnya ujian Allah ke atas hamba-Nya dengan nikmat harta kekayaan dan pelbagai kesenangan, pada hakikatnya lebih berat daripada ujian dengan bencana, seksaan dan kesusahan. Ini kerana berapa ramaikah orang yang memiliki kekayaan, tetapi hidupnya penuh dengan kecelakaan kerana gagal mengguna atau menyalurkannya pada tempat sewajarnya.

Kekayaan yang dimiliki diuji oleh Allah. Ini jelas diterangkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi bermaksud: “Sesungguhnya bagi setiap umat ada ujian dan ujian bagi umatku ialah harta kekayaan.”

Demikian juga dengan orang yang diuji dengan pangkat dan kekuasaan, hinggakan mereka menyangka mereka telah berkuasa sepenuhnya dan memiliki segala-galanya. Hal ini diperingatkan Allah dalam firman-Nya bermaksud: “Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas ketika menganggap dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmu tempat kembali.” (Surah al-Alaq, ayat 6-8)

Ayat ini menegur sikap manusia yang angkuh dan sombong yang menganggap mereka memiliki segala-galanya dan boleh melakukan apa saja selepas mendapat kekuasaan dan pangkat dalam masyarakat. Pada hal, apa yang dimiliki hanya sedikit daripada kurniaan Allah kepada hamba-Nya.

Rasulullah bimbang umatnya yang diulit dengan kemewahan yang tidak ingatkan Allah. Ini kerana kehancuran umat terdahulu adalah kerana kemewahan. Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Bukhari bermaksud: “Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khuatirkan atas kamu, akan tetapi aku khuatir sekiranya kemewahan dunia yang kamu dapat sebagaimana yang telah diberikan kepada orang sebelum kamu, lalu kamu bergelumang dalam kemewahan itu hingga binasa, sebagaimana bergelumang dan binasanya umat terdahulu.”

Ujian berat bagi kaum lelaki ialah ujian terhadap wanita. Ini dijelaskan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari bermaksud: “Sepeninggalanku tiadalah yang ujian yang lebih berbahaya kepada kaum lelaki kecuali godaan kaum wanita.”

Ujian yang menyebabkan manusia mudah tergelincir pula ialah mengenai akidah dan agama. Ini kerana, ramai orang yang mengaku dirinya Muslim, beriman tetapi setelah diuji Allah akan iman dan agamanya dengan pelbagai cubaan, ternyata ramai antara mereka yang lemah dan tergelincir daripada landasan yang benar.

Perkara itu dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan antara manusia ada yang berkata: Kami beriman kepada Allah. Tetapi apabila mendapat gangguan dan rintangan dalam melaksanakan perintah Allah, dia menganggap gangguan itu seakan-akan seksaan daripada Allah. Dan jika datang pertolongan daripada Allah; mereka pasti akan berkata: Sesungguhnya kami berserta dengan kamu (kaum mukmin).

“Sesungguhnya bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada manusia? Dan sesungguhnya Allah mengetahui orang yang beriman dan benar-benar mengetahui orang yang munafik.” (Surah al-Ankabut, ayat 10-11.

Oleh itu, sekiranya diuji Allah hendaklah kita bersabar kerana dengan bersabar kita akan mendapat ganjarannya iaitu dihapuskan dosanya. Ini dijelaskan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi bermaksud: “Ujian yang tiada henti-hentinya menimpa kaum mukmin baik lelaki atau wanita yang mengenai diri, harta dan anak-anaknya, tetapi dia bersabar, dia akan menemui Allah dalam keadaan tidak berdosa.”

Daripada huraian atas dapat disimpulkan, ujian yang Allah turunkan ke atas hamba-Nya mempunyai pelbagai bentuk. Ada ujian yang menimpa tubuh, anak, harta kekayaan, pengaruh, kekuasaan, pangkat, akidah dan sebagainya sama ada dalam bentuk kesenangan mahupun kesusahan. Tujuan Allah memberi ujian itu untuk melihat siapakah orang yang benar-benar beriman dengan-Nya, untuk menghapuskan dosa hamba-Nya dan menguji kesabaran hamba-Nya supaya benar-benar menjadi seorang Muslim berkualiti.


Read More

SIAPAKAH YANG AKAN MENJADI SUAMI PADA WANITA AHLI SYURGA KELAK???


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Dalam Islam pembentukan keluarga bahagia sakinah mawadah adalah satu tuntutan dan ianya adalah salah satu daripada ciri-ciri baitul muslim . Keakraban di antara ahli keluarga, hubungan di antara suami-isteri, ibu bapa dengan anak-anaknya bukan sahaja setakat hubungan di dunia tetapi ianya berkekalan hingga ke syurga, jika semua mereka layak untuk memasuki syurga Allah SWT.

Di dalam al-Quran Allah SWT berfirman maksudnya :" Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya." (Surah al-Thur ayat 21)

Ayat di atas secara jelas menjelaskan kelebihan dua hala di dalam hubungan  ibu-bapa  dan anak cucu mereka di akhirat kelak. Orang-orang yang beriman akan ditempatkan di dalam syurga bersama dengan ibu-bapa serta anak cucu mereka sebagai salah satu bentuk nikmat dan hiburan kepada mereka.

Bahkan Allah akan mengangkat darjat ibu bapa yang soleh kerana doa anak-anak mereka, begitu juga meninggikan darjat anak- cucu disebabkan amal soleh ibu bapa (Tafsir Ibn Kathir)). Menurut Imam al-Razi, ayat ini juga menjadi bukti bahawa kasih sayang ibu bapa yang beriman berterusan sehingga ke akhirat (Tafsir al-Razi).

Walaubagaimanapun nikmat ini hanya dikhususkan kepada ibu bapa  dan anak cucu yang sama-sama beriman dan mati di dalam iman sahaja.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat beberapa persoalan mengenai pasangan suami isteri ketika di dunia adakah mereka akan bertemu semula di syurga seandainya kedua-duanya memasuki syurga? 
Seandainya amalan soleh isteri tidak sebanding dengan amalan soleh suaminya, apakah di syurga isteri tersebut boleh minta kepada Allah SWT ditempatkan bersama-sama suaminya ketika di dunia dahulu pada tingkat syurga yang sama ?

Berdasarkan  rujukan hadis, pendapat para ulama, dan sebagainya, selagi keduanya adalah hamba Allah yang baik dan soleh, maka kemungkinan besar Allah SWT akan menempatkan keduanya dalam tempat yang sama. Kerana, asalnya isteri seseorang di dunia akan ditempatkan juga kelak menjadi isterinya di akhirat, walaupun amalan  isteri tidak begitu banyak dengan amalan suaminya.

Nabi SAW bersabda maksudnya : ” Seorang lelaki datang kepada Rasulullah lalu bertanya, ” Ya Rasulullah, bagaimana menurut tuan seseorang yang mencintai suatu kaum namun dia tidak boleh menjakau ( amalan soleh ) mereka ? ” Lalu Rasulullah menjawab, ” Seseorang itu akan bersama dengan orang yang dia cintai “( Hadis Riwayat Bukhari No. 5703 dan Muslim No. 2640 )

Diriwayatkan dari Rasulullah SAW bahawa baginda ditanya , "Seorang wanita yang telah bernikah (berkahwin) dengan lebih dari dua atau tiga laki-laki, bersama siapakah ia tinggal di antara mereka di syurga?" Maka, baginda menjawab, "Ia akan memilih yang paling mulia akhlaknya."

Dalam suatu hadis yang lain terdapat penjelasan bahawa seorang wanita muslimah, akan menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir ketika di dunia. Oleh kerana itu, isteri-isteri Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam, tidak boleh di kawini orang lain sepeninggal baginda, kerana mereka akan menjadi isteri-isteri baginda di akhirat.

Muawiyah bin Abi Sufyan pernah melamar Ummu Darda, namun dia enggan berkahwin dengannya. Dan dia berkata, “Aku pernah mendengar Abu Darda berkata, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda, “Wanita itu untuk suaminya yang terakhir.” 

Sedangkan aku tidak menginginkan pengganti Abu Darda.”

Dalam lafazh lain disebutkan,

اَيُّمَا امْرَأَةٍ تُوُفِّيَ عَنْهَا زَوْجُهَا فَتَزَوَّجَتْ بَعْدَهُ فَهِيَ ِلآخِرِ أَزْوَاجِهَا

“Wanita mana saja yang ditinggal mati suaminya, lalu dia menikah lagi setelahnya, maka dia milik suaminya yang terakhir.”  (Di nilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jamik dan di dalam al-Silsilah al-Sahihah no. 1281)


Terdapat beberapa soalan siapakah suami untuk wanita di syurga ?

Bagi para muslimah, mungkin belum jelas  lagi siapa suami mereka nanti  di syurga?

Terdapat enam keadaan wanita di dunia :

1. Dia meninggal dunia sebelum berkahwin.

2. Dia meninggal dunia setelah di ceraikan suaminya dan dia tidak berkahwin lagi sampai meninggal dunia( menjadi ibu tunggal sampai meninggal dunia)

3. Dia sudah berkahwin, dia masuk syurga sedangkan suaminya tidak bersamanya di syurga.

4. Dia meninggal dunia setelah berkahwin samaada suaminya kawin lagi sepeninggalnya atau pun tidak, yakni jika dia meninggal dunia terlebih dahulu sebelum suaminya.

5. Suaminya meninggal terlebih dahulu, kemudian kemudian dia tidak berkahwin lagi sampai meninggal dunia.

6. Suaminya meninggal dunia terlebih dahulu, lalu dia berkahwin lagi selepas habis idah.

Untuk menjawab enam persoalan di atas huraiannya adalah seperti berikut :

Jawapan untuk soalan 1,2 dan 3 wanita tersebut masuk syurga tanpa suami. Allah SWT akan kawinkan (nikahkan) dia dengan lelaki ahli syurga yang sama keadaannya iaitu lelaki yang meninggal dunia sebelum berkahwin atau lelaki yang bercerai dengan isterinya dan dia tidak kawin lagi sampai meninggal dunia atau lelaki yang dapat masuk syurga sedangkan isterinya tidak dapat masuk ke syurga bersamanya.

Abu Hurairah berkata Rasulullah SAW bersabda (maksudnya) : ”Tidak ada seorang bujangan di dalam syurga “ (Hadis Riwayat Muslim no. 2834)

Syaikh Ibnu Utsaimin berkata dalam Al-Fatawa jilid 2 No 177, jawabanya di ambil daripada ayat al-Quran berbentuk umum,  firman Allah SWT maksudnya : ”Di dalamnya kalian memperoleh apa yang kalian inginkan dan memperoleh ( pula) di dalamnya apa yang kalian minta. Turun dari Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. “ 
(Surah Fushshilat ayat 31)

Dan juga firman Allah SWT maksudnya : ”Dan didalam syurga itu terdapat segala apa yang di ingini oleh hati dan sedap ( di pandang ) mata dan kalian kekal di dalamnya “
(Surah Az-Zukhruf ayat 71)

Seorang wanita, jika dia termasuk ke dalam penghuni syurga akan tetapi dia belum berkahwin atau suaminya tidak termasuk ke dalam penghuni syurga, ketika dia masuk ke dalam syurga maka disana ada laki-laki penghuni syurga yang belum berkahwin. Mereka mempunyai isteri di kalangan bidadari. Dan mereka juga mempunyai isteri - isteri dari kalangan wanita dunia jika mereka berhajat. 

Demikian pula  perihal wanita jika mereka masuk ke syurga dalam keadaan tidak bersuami atau dia sudah bersuami di dunia akan tetapi suaminya tidak masuk ke dalam syurga. Maka dia (wanita tersebut) jika dia ingin berkahwin, maka pasti dia akan mendapatkan apa yang dia inginkan, berdasarkan  ayat di atas bersifat umum.

Dan beliau (Syaikh Ibnu Utsaimin)  juga berkata ” Jika dia ( wanita tersebut) belum berkahwin ketika di dunia, maka Allah SWT akan kawinkan dengan laki-laki yang dia senangi di syurga. Maka kenikmatan di syurga, tidaklah terbatas kepada kaum lelaki sahaja, tapi bersifat umum untuk kaum lelaki dan wanita. Dan diantara kenikamatan-kenikmatan tersebut adalah perkahwinan. “

Adapun wanita dalam keadaan soalan ke 4 atau ke 5, maka dia akan menjadi isteri di syurga kepada suaminya di dunia. (suaminya dapat masuk ke syurga)

Soalan ke 6, wanita yang kematian suami tetapi berkahwin dengan lelaki lain. Apabila seorang wanita ketika di dunia memiliki dua atau lebih suami, maka kelak di syurga dia dipersilakan untuk memilih siapa di antara suami-suaminya yang dia inginkan untuk menjadi pendampingnya di syurga, asalkan suaminya itu tergolong dari Ahli Syurga. Satu lagi pendapat mengatakan bahawa dia akan bersama suaminya yang terakhir. 

Sabda Nabi SAW yang bermaksud :”Wanita itu milik suaminya yang paling akhir “
( Hadis Riwayat Abu Asy-Syaikh dalam Tarikh hal 270 dari sahabat Abu Darda dan disahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ash-Shohihah: 3/275/1281 )

Dan juga berdasarkan ucapan Hudzaifah kepada isteri beliau,” Jika kamu mahu menjadi isteriku disyurga, maka janganlah kamu menikah (berkahwin) lagi sepeninggalku, kerana wanita di syurga milik suaminya yang paling terakhir di dunia. Kerananya, Allah mengharamkan para isteri Nabi untuk menikah lagi sepeninggal baginda kerana mereka adalah isteri-isteri baginda di syurga. “( Hadis Riwayat Al-Baihaqi:7/69/13199 )

Sahabat yang dikasihi,
Wanita sayugianya menyedari bahawa tugas, tanggungjawab dan peranan mereka adalah berat, sukar untuk dilaksanakan dan sulit untuk di selesaikan tanpa panduan dan pemahaman yang benar-benar ikhlas dan mendalam. Sedarlah, bahawa jalannya sukar untuk menjadi suatu perhiasan yang terbaik atau untuk memiliki pangkat solehah itu, tapi usaha ke arah itu adalah wajib dibuat.

Juga sedarlah, bahawa diri wanita itu adalah senjata syaitan yang paling ampuh untuk melahirkan kerosakan kepada lelaki khasnya dan masyarakat amnya, dan senjata ini telah terbukti berkesan jika diikuti rentetan sejarah kehidupan manusia sejak penciptaan Nabi Adam a.s. Dari itu, berwaspadalah dan teruskan usaha mengejar anugerah syurga yang dijanjikan Allah kepada wanita-wanita yang solehah.

Terdapat di dalam kitab 'Uqud Al-Lujan' bahawa Nabi SAW  bersabda maksudnya : Empat wanita yang menjadi penghuni Syurga :

Pertama : Wanita yang menjaga dirinya daripada perkara yang haram dan ia tetap berbakti kepada Allah (mematuhi hukum Allah).

Kedua : Wanita yang banyak keturunan (melahirkan banyak anak ) lagi penyabar serta ia menerima sahaja pemberian Allah itu dan ia sabar dengan kehidupan yang serba kurang (qanaah) dan apa sahaja yang diberikan suaminya.

Ketiga : Wanita yang bersifat pemalu. Apabila suaminya pergi (keluar menjalankan tugas) ia menjaga dirinya dan tetap beramanah dengan harta suaminya. Jika suaminya pulang ia menjaga mulutnya daripada berkata yang boleh menguriskan hati suaminya.

Keempat : Wanita yang kematian suami dan ia mempunyai anak, dan ia tetap menjaga diri dan terus menerus menjaga dan mendidik anaknya (yang yatim) dan ia tidak bersedia untuk berkahwin kerana takut anak-anaknya terbiar."

Demikianlah gambaran daripada hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang kelebihan darjat kaum wanita dan betapa mudahnya mereka mendapat darjat yang tinggi itu di sisi Allah serta betapa mudahnya jalan yang dibuka oleh Allah untuk memasuki Syurga.
Read More

KEWAJIPAN MENGUNDI DAN LARANGAN MEMILIG PEMIMPIN YANG ZALIM

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Firman Allah SWT  :

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ

Maksudnya : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan."(Surah Hud ayat 113)

Pada ayat ini Allah SWT memberi amaran bahawa orang-orang yang beriman kepada Nabi Muhammad SAW dan menganut agama yang dibawa baginda SAW supaya jangan sekali-kali cenderung kepada orang-orang zalim; iaitu bersahabat dan berbaik-baik dan mentaati musuh-musuh kaum muslimin yang selalu menyakiti mereka.

Selepas kewafatan Rasulullah SAW ummat Islam tidaklah boleh cenderung untuk melakukan sesuatu tindakan yang dilihat atau menjurus kepada menyokong golongan yang zalim dalam menentang perjuangan Islam yang dibawa oleh pewaris para anbiya yakni para ulama yang ikhlas dalam menyampaikan dakwah dan berusaha menegakkan agama Allah. Jika perbuatan sedemikian dilakukan ia bereti telah menempah azab seksa yakni dicampakkan ke dalam neraka serta tiadanya pertolongan Allah sedangkan Allah adalah satu-satunya tempat memohon pertolongan.

Berdasarkan kefahaman ayat di atas, jelas sekali cenderung (menyokong) kepada kezaliman adalah sesuatu perbuatan yang di larang oleh Islam apalagi mengambil seseorang yang zalim sebagai pemimpin kerana kezaliman seorang pemimpin lebih besar mudaratnya kepada orang ramai. Mereka yang memilih pemimpin yang zalim juga dikira sebagai orang yang zalim. Dalam erti kata yang lain segala sokongan terhadap dosa si pelaku kezaliman adalah satu pembabitan yang dihukumkan sama dosanya terhadap si penyokong.

Firman Allah SWT :

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya : "Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (Surah al-Maa-idah ayat 51)

Untuk lebih memahamkan firman-firman Allah di atas, sayugilah kita memerhatikan dialog di antara si tukang jahit dengan seorang ulamak silam yang terkenal iaitu Sufyan at Thauri.

Suatu ketika datang seorang lelaki bertanya kepada Sufyan at Thauri , dia berkata :"Aku ini penjahit pakaian untuk seorang raja (pemerintah yang zalim); adakah aku tergolong dalam kalangan penyokongnya?

Sufyan at Thauri menjawab : "Engkau bukan daripada kalangan penyokong tetapi engkau adalah golongan penzalim itu sendiri. Golongan penyokong ialah orang yang menjual kepada engkau jarum dan benang (untuk menjahit)."(Kitab al Mu'jam al Kabir)

Dalam situasi hari ini, sistem pengundian adalah sejenis mengiktiraf seorang pemimpin dengan pengakuan taat setia yakni suatu jalan usaha untuk membentuk pengagihan kuasa yang benar dan adil. Oleh kerana kebenaran dan keadilan itu adalah dituntut oleh agama maka ia menjadi satu kewajiban yang mesti ditunaikan oleh setiap kaum muslimin. Jelasnya satu undi daripada setiap orang dikira sebagai satu usaha untuk untuk melantik pemimpin masyarakat dan negara yang dilihat memiliki ciri-ciri kepimpinan yang dikehendaki Islam (berdasarkan penyaksian atau maklumat yang diperolehi melalui sumber yang sah). 

Bukankah Allah mengambil kira setiap perbuatan walaupun ianya sebesar zarah apakan lagi dalam hal sebesar ini.?

Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Sesiapa yang mati tetapi tidak pernah membai'ah pemimpin maka matinya adalah kematian dalam jahiliyah. (Hadis Sahih Riwayat Muslim no. 3441)

Firman Allah SWT :

وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ذَلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا

Maksudnya : "Dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu kerana Allah. Demikianlah diberi pengajaran dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar."(Surah at Thalaaq ayat 2)

Selanjutnya Allah SWT menyerukan supaya kesaksian itu supaya diberikan secara jujur, kerana Allah semata-mata tanpa mengharapkan bayaran, tanpa memihak, sebagaimana firman Allah SWT menjelaskan :

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ

Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi kerana Allah, biarpun terhadap dirimu sendiri."(Surah An Nisa' ayat 135)

Dalam ayat ini Allah SWT memerintahkan kepada para hamba-Nya yang beriman agar menjadi orang-orang yang benar-benar menegakkan keadilan di tengah-tengah masyarakat. Maka kerananya Allah SWT memerintahkan kepada mereka untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang menyampaikan mereka kepada keadilan itu, seperti: keadilan dalam memilih pemimpin yang adil (yakni berkelayakan).

Maka mengundi dan melantik orang yang tidak wajar dilantik menurut syarak juga adalah suatu kezaliman (kejahatan) ini kerana ia dianggap seolah menyembunyikan kesaksian yang sebenar seperti yang dituntut oleh ayat di bawah, Allah SWT berfirman :

وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ

Maksudnya : "Dan barangsiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya; dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.(Surah al Baqarah ayat 283)

Untuk menambah lagi kefahaman kita hendaklah kita memerhatikan firman Allah SWT:

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Maksudnya : "Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksa-Nya."(Surah al Maa-idah ayat 2)

Maka berikrarlah sebagaimana yang diajari Allah SWT kepada kita sepertimana dalam firmanNya :

وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّا إِذًا لَمِنَ الْآثِمِينَ

Maksudnya : "..dan tidak (pula) kami menyembunyikan persaksian kerana Allah; sesungguhnya kami kalau demikian tentulah termasuk orang-orang yang berdosa."(Surah al Maa-idah ayat 106)

Sahabat yang dimuliakan,
Seorang muslim-mukmin yang beriman dan bertakwa tidak akan membiarkan kepimpinan negara dikuasai oleh golongan sekular yang hanya mementingkan kepentingan diri sendiri, ahli keluarga dan kroni-kroni disekelilingnya.

Apabila kepimpinan terlalu lama dikuasai oleh mereka yang rasuah, mementingkan hiburan daripada pendidikan Islam , meminggirkan hukum hudud, qisas dan takzir (takzir mengikut nilai Islam) dan tidak ada usaha-usaha yang serius untuk memperkasakan hukum-hukum Allah SWT, merampaskan hak rakyat (mengswastakan air, letrik dan kenakan cukai-cukai yang tinggi), hak rakyat dinafikan untuk mendapatkan pendidikan percuma (pinjaman yang membebankan), membebankan rakyat dengan tol-tol yang dilebuh raya (sepatutnya rakyat mendapat lalun percuma), menghalang rakyat untuk menyuarakan pandangan dan mengadakan perhimpunan aman dan ketidak adailan dalam sistem kehakiman apabila melibatkan pemimpin negara atau kroni .

Akibat daripada tidak mengambil nilai-nilai akhlak Islam untuk diterapkan dalam pendidikan di sekolah dan universiti telah melahirkan gejala sosial yang parah dengan menghasilkan anak-anak tidak sah taraf ratusan ribu bilangannya hanya dalam masa beberapa tahun sahaja.

Sebagai seorang muslim-mukmin yang beriman dan bertakwa hendaklah kalian menghindari perbuatan mengundi bagi memenangkan mereka yang zalim. Dan perbuatan tidak mengundi juga adalah seolah-olah meredai mereka yang zalim untuk mendapat kuasa memerintah.

Kalian pasti akan ditanya di akhirat nanti kenapa kalian memberi saham dan sokongan kepada kezaliman?

Sahabat yang dikasihi,
Segala pertolongan daripada mereka yang zalim yang berbentuk duniawi janganlah dijadikan alasan untuk menyokong mereka yang zalim itu kerana ia tidak dapat digunakan untuk menebus azab seksa di akhirat. Sesungguhnya hanya Allah SWT adalah sebenar-benar penolong kepada kita. Oleh itu pilihlah pemimpin yang berazam untuk menegakkan Islam sebagai satu cara hidup dan mereka-meraka yang bersatu dibawah payong menentang kezaliman demi mencari keredaan Allah SWT. 

Mengikut kaedah syarak : Jika kalian diberi peluang untuk memilih di antara mukmin yang bertakwa dengan musim yang zalim maka pilihlah mukmin yang bertakwa . Jika kalian terpaksa berhadapan di antara dua mudarat iaitu mudarat yang kecil dengan mudarat yang besar maka pilihlah yang mudarat yang kecil. Semuanya atas pilihan kalian "tepuk dada tanya iman dan mata hati kalian mana yang lebih baik dan mana satu yang akan mendapat keredaan Allah SWT"
Read More

CARILAH SAHABAT YANG BAIK DI DALAM LAPAN GOLONGAN MANUSIA INI


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap manusia yang waras perlu kepada sahabat yang akan bersama-samanya semasa susah dan senang.Keperluan kepada sahabat adalah fitrah manusia. Rasulullah SAW sendiri mempunyai sahabat-sahabat yang setia, yang sentiasa bersama-sama baginda di dalam menjalankan kerja-kerja dakwah dan tarbiah, bermula di Mekah dan seterusnya di Madinah hingga tertegaknya Daulah Islamiah di Madinah.

Kita juga perlu kepada sahabat, melalui sahabatlah kita akan mendapat menyelesaikan berbagai-bagai masaalah yang kita hadapi.Sahabat adalah penasihat utama kita, bila penasihat itu baik, maka jadi baiklah kita, begitu juga apabila penasihat itu tidak baik maka akan berlaku sebaliknya.

Dari Abu Hurairah r.a sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Seseorang itu atas agama (perjalanan) sahabatnya, maka hendaklah seseorang kamu memerhatikan siapa harus di pilih menjadi sahabat." (Hadis Riwayat Abu Daud, At-Tarmizi dan al-Hakim)

Ulama telah menjelaskan bahawa terdapat lapan jenis sahabat yang mana kesan dan akibatnya juga akan mendatangkan lapan hasil yang berbeza.

Lapan golongan tersebut adalah seperti berikut :

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, akibatnya akan ditambah Allah SWT kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya. 

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, akibatnya akan dijadikan Allah SWT baginya kesukaan bersyukur dan reda menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

3. Barangsiapa suka duduk dengan pemimpin negara (suka mengambil rasuah dan mengutamakan kroni) akibatnya akan ditambah Allah SWT kasarnya dan sombongnya.(mudah terpengaruh dengan pangkat dan hartanya)

4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akibatnya akan ditambah Allah SWT bodohnya dan syahwatnya.

5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akibatnya akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasik, akibatnya akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, kesannya akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama kesannya akan bertambahlah ilmu dan waraknya.

Huraiannya :

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, akibatnya akan ditambah Allah SWT kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.

Renungkanlah firman Allah SWT :

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً

Maksudnya : “ Dan ingatlah ketika orang-orang zalim menggigit kedua tanganya seraya berkata : “Aduhai kiranya aku dulu mengambil jalan bersama Rasul. Kecelakaan besar bagiku. Kiranya dulu aku tidak mengambil fulan sebagai teman akrabku. Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al Quran sesudah Al Quran itu datang kepadaku. Dan syaitan itu tidak mahu menolong manusia” (Surah Al Furqan ayat 27-29)

Lihatlah bagiamana Allah SWT menggambarkan seseorang yang telah menjadikan orang-orang yang jahat sebagai teman-temannya di dunia sehingga di akhirat menyebabkan penyesalan yang sudah tidak berguna lagi.

Sifat orang kaya yang tamak tidak pernah merasa puas dengan harta. 

Dari Abu Hurairah, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

« تَعِسَ عَبْدُ الدِّينَارِ وَالدِّرْهَمِ وَالْقَطِيفَةِ وَالْخَمِيصَةِ ، إِنْ أُعْطِىَ رَضِىَ ، وَإِنْ لَمْ يُعْطَ لَمْ يَرْضَ »

Maksudnya : “Celakalah hamba dinar, hamba dirham, hamba pakaian (qatifah) dan hamba mode.(khamisah). Jika diberi, ia reda .Namun jika tidak diberi, ia pun tidak reda". (Hadis Riwayat Bukhari no. 6435)

Dalam hadis yang lain. Dari Ibnu 'Abbas, ia mendengar Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

لَوْ كَانَ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا ، وَلاَ يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلاَّ التُّرَابُ ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ

Maksudnya : “Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang boleh memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” (Hadis Riwayat Bukhari no. 6436)

Firman Allah SWT maksudnya : “Bermegah-megahan dengan harta telah mencelakakan kalian.” (Surah At Takatsur ayat 1).

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, akibatnya akan dijadikan Allah SWT baginya kesukaan bersyukur dan reda menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

Daripada Harithah bin Wahab r.a. katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tidakkah aku akan memberitahu kamu tentang ahli-ahli syurga? Iaitu orang-orang yang lemah dan dipandang hina (oleh manusia), kalau dia bersumpah kepada Allah nescaya Allah mengabulkan sumpahnya, tidakkah aku akan memberitahu kamu tentang ahli-ahli neraka? Iaitu setiap orang yang kasar perangai atau bersikap kasar, angkuh dan sombong”. 
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada Usamah r.a. daripada Nabi SAW sabdanya, “Aku berdiri dimuka pintu syurga lalu (kelihatan) kebanyakan orang yang masuk kedalamnya ialah orang-orang yang miskin, sedangkan orang-orang kaya ditahan, manakala ahli-ahli neraka pula disuruh bawa ke dalam neraka. Ketika aku berdiri dipintu neraka pula (kelihatan) kebanyakan yang masuk ke dalam ialah orang-orang perempuan”.  (Hadis Riwayat Muslim)

3. Barangsiapa suka duduk dengan pemerintah negara (mengambil rasuah dan mengutamakan kroni) akibatnya akan ditambah Allah SWT kasarnya dan sombongnya.(mudah terpengauh dengan pangkat dan hartanya)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Tiada seorang ( pemimpin ) yang diamanahkan oleh Allah memimpin rakyatnya, kemudian ketika ia mati diadapati telah menipu rakyatnya (berlaku tidaka adil ), maka Allah pasti akan mengharamkan baginya syurganya.( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

Rasulullah SAW bersabda lagi dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim maksudnya: "Siapa yang ditugaskan oleh Allah dalam mengatur umat, lalu ia tidak menyelesaikan hajat atau menolak aduan ( tidak membantu ) orang yang di bawah pimpinannya, maka di akhirat kelak Allah akan menolak hajatnya."

4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akibatnya akan ditambah Allah SWT bodohnya dan syahwatnya.

Islam melarang pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita tanpa ada mahram bersamanya.

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya". (Hadis Riwayat Ahmad dan Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

Allah SWT berfirman yang maksudnya :"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk" (Surah Al-Isra' (17) ayat 32)

Allah berfirman agar melarang hamba-hambaNya dari perbuatan zina dan mendekatinya,
yakni melakukan perkara-perkara dan penyebab yang boleh menjerumuskan seseorang kepada penzinaan.Maksud nya zina itu seburuk-buruk jalan hidup.

5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akibatnya akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

Janganlah kerana kecintaan kepada kanak-kanak untuk melayan kesukaan dan kemahuan mereka menyebabkan kita hanya suka duduk dirumah dan meninggalkan kewajipan besar untuk menuntut ilmu di masjid dan berdakwah dijalan Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; hartabenda yang banyak berpikul-pikul, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga)."(Surah Ali Imran ayat 14)

6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasik, akibatnya akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

Orang fasik tidak takut melakukan dosa dan tidak merasa bersalah apabila melakukan dosa. Jika bersahabat dengan golongan ini kalian akan terikut-ikut dengan sikap dan peribadinya. Dia banyak mendorong cinta kepada dunia dan tidak suka untuk beristighfar dan bertaubat kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya : "..dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran." (Surah Al-Kahfi ayat 28)

7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, kesannya akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

Nabi SAW juga mengajarkan kepada kita agar bersahabat dengan orang yang dapat memberikan kebaikan dan sering menasehati kita.

مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ كَمَثَلِ صَاحِبِ الْمِسْكِ ، وَكِيرِ الْحَدَّادِ ، لاَ يَعْدَمُكَ مِنْ صَاحِبِ الْمِسْكِ إِمَّا تَشْتَرِيهِ ، أَوْ تَجِدُ رِيحَهُ ، وَكِيرُ الْحَدَّادِ يُحْرِقُ بَدَنَكَ أَوْ ثَوْبَكَ أَوْ تَجِدُ مِنْهُ رِيحًا خَبِيثَةً

Maksudnya : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang solih dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Musa.)

8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama kesannya akan bertambahlah ilmu dan waraknya.

Dari Jabir r.a, Rasulullah SAW telah bersabda: “Muliakanlah para ulama, sebab mereka adalah pewaris para nabi, maka orang yang memuliakannya bererti telah memuliakan Allah dan Rasul-Nya”. (Hadis Riwayat Al-Khatib al-Bagdadi)

Dari Mu’adz bin Jabal , Rasulullah SAW telah bersabda:“Keutamaan seorang ulama (yang mengamalkan ilmunya) dibandingkan dengan orang yang ahli ibadah adalah seperti keutamaan bulan purnama dengan seluruh bintang”. (Hadis Riwayat Abu Nu'aim)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita cari dan pilih sahabat-sahabat yang baik daripada lapan golongan manusia yang dinyatakan di atas. Jika pilhan kita betul dan tepat maka kita akan mendapat nikmat dan kebahagiaan yang sebenar, tetapi jika kita tersalah pilih maka sahabat tersebut akan membawa kita lupa akan tanggungjawab sebenar kepada Allah SWT. Pilihan yang betul akan membawa keberkatan di dunia dan akhirat.
Read More

BERDOALAH KEPADA ALLAH SUPAYA DIJAUHI DARI AZAB KUBUR

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Seksa kubur memang menakutkan dan menggerunkan, namun begitu, Rasulullah SAW mengajar beberapa doa untuk diamalkan supaya umatnya terhindar daripada seksa kubur, seksa di Padang Mahsyar dan seterusnya selamat daripada api neraka. 

Berdasarkan kepada Al-Quran dan hadis, ulama telah menggariskan beberapa panduan atau kaedah yang boleh diamalkan, seperti yang dipaparkan dalam seperti berikut :

Salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW untuk selalu dibaca pada penghujung solat adalah memohon agar dihindarkan dari azab kubur, iaitu;

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ

Maksudnya : “Ya Allah, aku ber-lindung padaMu dari seksaan kubur, seksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Hurairah r.a.)

Amalan lainnya yang dapat dilakukan agar terhindar dari seksa kubur adalah dengan membaca Surat al-Mulk (Tabarakalladzi biyadihil mulk…), setiap malam.

عن عبد الله بن مسعود قال : من قرأ { تبارك الذي بيده الملك } كل ليلة منعه الله بها من عذاب القبر وكنا في عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم نسميها المانعة وإنها في كتاب الله سورة من قرأ بها في كل ليلة فقد أكثر وأطاب

Dari ‘Abdullah bin Mas’ud, ia berkata, “Siapa membaca ‘Tabarokalladzi bi yadihil mulk (surat Al Mulk)’, setiap malam, maka Allah akan menghalanginya dari seksa kubur. Kami di masa Rasulullah SAW menamakan surat tersebut dengan ‘al-Mani’ah’ (penghalang dari seksa kubur). Dia adalah salah satu surat di dalam Kitabullah. Siapa membacanya setiap malam, maka ia telah memperbanyak dan telah berbuat kebaikan.” (Hadis Riwayat An-Nasai dan Al-Hakim)

Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu menceritakan, sekali waktu, ada sahabat Nabi SAW yang membuat kemah di atas sebuah tanah perkuburan, dia tidak tahu jika dia memasang kemahnya di perkuburan, tiba-tiba terdengar suara seseorang membaca surat Tabarakalladzi bi yadihil mulk (Surat al Mulk) sampai selesai.

Setelah kejadian itu, sahabat tersebut datang kepada Nabi SAW dan berkata, “Wahai Rasulullah, saya mendirikan kemah di atas kuburan dan saya tidak mengira jika tempat tersebut adalah kuburan, kemudian ada seseorang membaca surat Tabarak (surat Al Mulk) sampai selesai?”

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Dia (Surat al-Mulk) adalah penghalang, dia adalah penyelamat yang menyelamatkan (pembaca)-nya dari seksa kubur.” 
(Hadis Riwayat Tirmidzi)

Rasulullah SAW juga bersabda, “Ada suatu surat dari al Quran yang terdiri dari tiga puluh ayat dan dapat memberi syafaat bagi yang membacanya, sampai dia diampuni, iaitu Tabaarakalladzii biyadihil mulku… (surat Al Mulk).” (Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Abu Hurairah ra).

Kerana keutamaannya itu pula, Rasulullah SAW selalu membaca surat ini sebelum tidur. Jabir r.a. salah satu sahabat beliau menceritakan, “Rasulullah SAW tidak tidur hingga baginda membaca Alif Lam Tanzil (Surat As Sajdah) dan Tabarakalladzi biyadihil mulk (Surat al Mulk).” (Hadis Riwayat Tirmidzi)

Sahabat yang dimuliakan,
Apabila mati anak Adam dan dikebumikan sahaja di tanah perkuburan maka datanglah malaikat Munkar dan Nakir untuk mengajukan beberapa soalan . Jika mampu menjawabnya maka akan terselamatlah daripada seksaannya dan jika gagal menjawabnya maka manusia tadi akan di seksa dan dipukul dengan tukul besi yang besar dan berat.

Nabi SAW bersabda maksudnya :  “Jika seorang hamba telah diletakkan di kuburnya, dan sahabat-sahabatnya telah meninggalkannya, serta  mendengar suara sandal (tapak kaki) mereka, maka dua malaikat datang kepadanya kemudian duduk padanya. Kedua malaikat tersebut berkata,”Apa yanq dulu engkau katakan tentang orang ini (Rasulullah Salalallahu Alahi Wasalam) Adapun orang mukmin ia berkata,’Aku bersaksi bahawa dia hamba Allah, dan Rasul-Nya, kemudian dikatakan kepadanya, lihatlah ke kursimu (tempat dudukmu) di neraka, Allah telah memberi ganti untukmu dengan kursi dari syurga. ‘Orang Mukmin tersebut boleh melihat kedua kursi tersebut. Adapun munafik, atau orang kafir, maka kedua malakat bertanya kepada keduanya,’Apa yang dulu enqkau katakan tentang orang ini (Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam)? ‘0rang munafik atau orang kafir tersebut berkata,’Aku tidak tahu. Dulu aku hanya berkata seperti yang dikatakan manusia. Dikatakan kepada 0rang kafir, atau orang munafik tersebut, Engkau tidak tahu, dan tidak mengikutinya? ‘Kemudian orang kafir, atau orang munafik tersebut dlpukul dengan tukul besi dengan pukulan yang membuatnya berteriak dengan teriakan yang boleh didengar makhluk-makhluk yang berdekatan dengannya kecuall manusia, dan jin.”  (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, An-Nasai, Abu Daud, dan Ahmad).

Jin dan manusia tidak dapat mendengar jeritan dan pekikkan ahli kubur kerana alam barzakh dengan alam dunia terdapat dinding yang menutupnya. Dengan ini bunyi yang menakutkan tidak dapat di dengar oleh manusia. Nabi SAW mempunyi kelebihan mukjizat daripada Allah SWT sehingga baginda boleh mendengar teriakan ahli-ahli kubur yang sedang di seksa.

Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Kalaulah tidak kerana kamu sekelian akan dikuburkan di dalam tanah nescaya aku akan berdoa kepada Allah supaya Dia mendengarkan kamu dari seksa kubur sebagaimana aku mendengarnya”(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada riwayat Abi Ayyub katanya,  “Pada suatu hari Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam keluar selepas matahari terbenam. Lalu Baginda mendengar suara. Baginda bersabda: “Mayat Yahudi itu diazab di dalam kuburnya” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang di hormati, 
Semua orang kafir dan munafik akan diseksa dengan seksaan yang hebat dan dahsyat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “(Allah) akan memberi kuasa untuk menyeksa orang kafir di dalam kuburnya kepada 99 ekor ular yang akan mematuk/menyengatnya hingga berdirinya kiamat. Jika sekiranya seekor sahaja dari ular-ular itu meniupkan bisanya ke bumi nescaya tidak akan ada tumbuhan hijau yang tumbuh (di atas muka bumi)”.- (Hadis Riwayat Imam Ahmad dari Abi Said al-Khudri r.a.)

Beberapa kesalahan yang dilakukan di dunia akan mendapat seksaan di alam kubur. Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

1. Melaga-lagakan (mengadu domba) dan mengampu.

Daripada Ibnu Abbas radhiallahu’anhu berkata : “Suatu kali Rasulullah Sallallahu’Alaihi Wasallam melewati kebun di antara kebun-kebun di Madinah. Tiba-tiba baginda mendengar suara dua orang yang sedang diseksa di dalam kuburnya. Lalu Nabi Sallallahu’Alaihi Wasallam bersabda:

“Sungguhnya kedua mayat ini sedang diazab. Bukanlah keduanya diazab sebab dosa yang terlalu besar. Adapun salah seorangnya tidak bersuci dari kencing. Dan seorang lagi kerana berjalan kesana kemari mengadu domba. Maka Nabi S.A.W meminta pelepah tamar yang basah lalu dipatahkan kepada dua bahagian dan dipacakkan kepada dua buah kubur tersebut. Dan Nabi SAW pun bersabda : Mudah-mudahan diringankan azab dari kedua mayat ini selama pelepah ini belum kering.” (Hadis Riwayat Bukhari)

2. Tidak bersuci dengan sempurna ketika buang air kecil.

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda: Bersucilah kamu daripada kencing kerana kebanyakkan yang diazab adalah dengan sebabnya.” (Hadis Riwayat al-Darqutni)

3. Solat tanpa menyempurnakan wuduk.

Rasulullah S.A.W.  bersabda  maksudnya :  “Allah tidak menerima solat tanpa bersuci”(Hadis Riwayat Muslim )

Diriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W.  pernah melihat seseorang melakukan solat, sedangkan pada tumitnya ada sedikit yang tidak terkena siraman air wuduk. Nabi S.A.W. memerintahkannya untuk mengulangi wuduk dan solatnya .(Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Dawud)

Nabi S.A.W. menyuruh orang tersebut untuk mengulangi solatnya kerana solat tersebut dilakukan tanpa bersuci dan tidak sah.

4. Meratapi kematian orang yang disayangi.

Salah satu amalan yang dilarang oleh Rasulullah SAW kepada umatnya adalah  meratapi dengan meraung-raung di atas kematian orang yang disayangi kerana disebabkan perbuatan tersebut akan menyebabkan simati di seksa di dalam kubur. Memadailah menangis tanda sedih di atas pemergian insan yang disayangi.

Daripada Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma, “Sesungguhnya Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya mayat itu diazab disebabkan oleh ratapan orang-orang yang hidup” (Hadis Riwayat Bukhari)

Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud : “Bahawa mayat itu diazab kerana ratapan keluarga ke atasnya”. (Hadis Riwayat Muslim)

5. Meninggalkan kewajipan menunaikan solat, mengerjakan puasa dan membayar zakat.

Ketiga-tiga amalan fardu ini jika ditinggalkan bukan sahaja mendapat seksaan di hari akhirat tetapi mereka yang meningglkannya juga akan mendapat seksaan di alam barzakh. Betapa besarnya dosa yang ditanggung kerana meninggalkan amalan fardu tersebut.

Sahabat yang dikasihi, 
Imam Ibnu Qayyim rahimahullah menyebutkan ketaatan yang dapat menyelamatkan dari seksa kubur, di antaranya:

1. Senantiasa mengikatkan diri di jalan Allah.

2. Mati syahid di jalan Allah.

3. Membaca surat Al-Mulk.

4. Meninggal kerana sakit perut.

5. Meninggal dunia pada hari Jumaat.

Oleh itu beramallah dengan amalan soleh secara berterusan dan jauhilah segala perbuatan atau perkataan yang boleh mengundang dosa dan maksiat di sisi Allah S.W.T. Mukmin yang berhati-hati dan sentiasa muhasabah diri adalah lebih baik daripada mukmin yang berpuas hati dengan amalan-amalan yang telah dikerjakannya.

Pahala sesebuah amalan itu akan terputus ketika matinya anak adam. Namun pahala sedekah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh akan berterusan, ianya  akan terus mengalir kepada pemberinya sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

"Apabila mati seseorang anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara; iaitu sedekah yang berterusan pahalanya, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan untuknya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Read More

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML