Thursday, March 13, 2014

PANDANGAN MATA

Dari Pandangan Mata



Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
''Sesungguhnya pendengaran,penglihatan dan hati,semua itu akan diminta pertanggungjawabkannnya''
  
Wahai sahabatku lilahitaala,

Sebagaimana telah diwajibkan ke atas kaum lelaki supaya memalingkan pandangannya dari kaum wanita,maka yang demikian juga telah diwajibkan ke atas kaum wanita supaya memalingkan pandanganya dari kaum lelaki yang bukan muhrimnya tanpa hajat atau darurat.

Wahai sahabatku,

Sedarlah bahawa pandangan itu laksana anak panah yang dilepaskan dari busar panah iblis.semua kejadian selalunya berpunca dari pandangan mata yang mengandungi zina (zina mata)

~~FAEDAH MENUNDUKKAN PANDANGAN~~

1-Menundukkan pandangan bereti menunaikan perintah Allah s.w.t.Tiada manusia yang bahagia di dunia dan akhirat kecuali dengan menunaikan perintah Allah s.w.t.

2-Menundukkan pandangan akan menguatkan hati dan membahagiakannya. Sebagaimana halnya membiarkan pandangan menjadi liar akan melemahkan hati dan membuatnya gelisah.

3-Menundukkan pandangan membuat hati selalu bermesraan dengan Allah s.w.t. Sebaliknya,membiarkan pandangan menjadi liar akan memporak-perandakan hati dan fikiran.

4-Menundukkan pandangan menimbulkan kecerdasan yang luar biasa. Sesiapa saja yang meramaikan zahirnya dengan mengikut sunnah dan meramaikan batinnya dengan sentiasa muraqabah(mendekatkan diri kpd Allah s.w.t) menundukkan pandangan dari perkara-perkara yg diharamkan, menahan nafsunya dari syahwat, serta membiasakan hanya memakan harta yang halal,maka tidak ada yang menyalahkannya.

5-Menundukkan pandangan akan melahirkan hati yang gagah dan berani hingga membuat seseorang memilikki wawasan luas dan hujjah yang kuat.

6-Menundukkan pandangan akan melepaskan hati dari tawanan syahwat. Sebagaimana kerap dikatakan, ''Orang yang tertawan oleh pandangan matanya, maka itulah sebenarnya tawanan''

7-Menundukkan pandangan akan membentengkan seseorang dari pintu syaitan.

8-Menundukkan pandangan akan menguatkan akal dan menambah kecerdasan 

9-Menundukkan pandangan akan menyelamatkan hati dari mabuk syahwat 

10-Menundukkan pandangan akan mengosongkan hati dari berbagai kemaksiatan.

11-Menundukkan pandangan merupakan mahar (mas kahwin) bagi bidadari.

12-Melepaskan pandangan akan memberi beban kesukaran bagi badan dan dua mata.

13-Menundukkan pandangan akan membantu seseorang dalam menuntut ilmu.

~~Wahai kaum muslimin,tundukkan pandangan matamu. Sedarilah bahawa membiarkan pandangan mata menjadi liar merupakan pintu pertama pembuka jalan yang kelak merosakkan tirai kehormatanmu.Ini syariat dan perintah yang Allah swt telah syariatkan...

Pesanan ini dipersembahkan untuk ingatan pada diriku yang sering lupa dan kepada sahabat yang tercinta lillahitaala....(Nur Husrah)


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML