Wednesday, January 8, 2014

SOLAT SUBUH DAN ASAR

Kebaikan dan Keutamaan Solat Subuh dan Asar Berjemaah.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Salah satu daripada rukun Islam adalah mengerjakan solat lima waktu . Sesiapa yang meninggalkan solat lima waktu yang diwajibkan dengan sengaja tanpa uzur syraie adalah berdosa besar kerana solat adalah tiang agama.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :“Solat itu adalah tiang agama. Maka sesiapa yang mendirikannya , sesungguhnya ia menegakkan Agamanya dan sesiapa yang meninggalkannya ia telah merobohkan Agamanya.”

Di dalam hadis yang lain Nabi s.a.w ada bersabda yang bermaksud :“ Bermula orang yang meninggalkan solat pada hal ia dalam keadaan sihat, maka Allah tidak memandang kepadanya dengan pandangan rahmat, dan baginya kelak azab yang amat hebat melainkan kalau ia bertaubat dari perbuatannya itu” 

Firman Allah s.w.t maksudnya : “Apakah yang menyebabkan kamu semua masuk neraka Saqar ini? Mereka menjawab: Kami tidak termasuk golongan orang-orang yang bersembahyang.” (Surah Al Mudathsir ayat 42 - 43) 

Nabi s.a.w.bersabda maksudnya : "Sesungguhnya amalan pertama seorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya. Sekiranya baik solatnya maka dia telah berjaya. Sekiranya rosak solatnya maka kecewa dan rugilah dia. Sekiranya ada kekurangan pada solat fardunya maka Allah s.w.t akan berkata: “Lihatlah adakah hambaku mempunyai solat sunat? Maka jika ada; ia akan menampung kekurangan fardunya. Begitulah cara hisab bagi seluruh amalannya yang lain."

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda maksudnya : ” Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar”. (Hadis Riwayat Al-Hakim)

Sahabat yang dimuliakan,
Diantara solat yg sering diluputkan waktunya atau yg sering tertinggal kerana kesibukan manusia adalah dua, iaitu solat subuh dan solat 'asar.

 Di dalam as-Sunnah, Rasulallah s.a.w.memberitahu kita bahawa para malaikat yg mencatit amalan manusia seharian ada dua giliran, iaitu ketika masuk waktu subuh dan ketika masuk waktu 'asar. Malaikat malam yg mula bertugas waktu 'asar kelmarin akan naik ke langit menyampaikan lapuran kegiatan hamabNya ketika sampai waktu subuh, dan ketika masuk waktu subuh itu juga malaikat yg bertugas siang akan mulakan tugas mereka dan mereka akan naik ke langit menyanpaikan lapuran kepada Allah s.w.t. ketika masuk waktu 'asar. Justeru itulah di dalam al-Quran disebutkan bahawa solat subuh dan solat 'asar itu 'dipersaksikan'. Kenapakah solat subuh dan solat ‘asar itu mudah diabaikan atau tertinggal?

Solat subuh itu adalah pada waktu pagi hari ketika manusia sedang tidur nyenyak, manakala solat asar itu pula adalah ketika manusia sebuk dengan pelbagai dan anikaragam urusan harian mereka. Tambahan pula waktu solat subuh dan asar itu begitu pendek pula.


Oleh yang demikian amat sukar bagi manusia mengerjakannya melainkan sudah menjadi kelaziman atau perbuatan tabi’i seseorang itu bahawa dia tetap dengan solat fardunya.

Maka dengan itulah mengikut sepotong hadis, Rasulallah s.a.w. memberitahu kita bahawa yang membezakan antara orang Islam yang beriman dan yang munfaiq (yakni, Islam secara berpura-pura) adalah perlakuan mereka terhadap kedua-dua solat tersebut. Yang meninggalkan atau melambatkan kedua-dua solat adalah seorang yang ada pada dirinya sifat munafiq.


Di dalam hadis berikut dijelaskan mengapa pentingnya kedua-dua solat tersebut:


Diriwayatkan hadis daripada Abi Hurairah r.a. berkata bahawasanya Rasulallah s.a.w. bersabda maksudnya : "Saling bertukar ganti (yakni, bertukar syif malaikat siang dan malaikat malam) dikalangan kamu sekelian para malaikat dengan malam dan dengan siang, dan berkumpul (kedua-dua kumpulan malaikat) di dalam solat fajar (subuh) dan solat ‘asar. Kemudian keluar mereka bermalam di kalangan kamu, maka ditanya pada mereka (oleh Allah s.w.t.) dan Dia adalah Zat yang Maha Mengetahui tentang mereka: ‘Bagaimana meninggalkan kamu akan hamba-hambaku?’ Maka berkata mereka: ‘Kami meninggalkan mereka dan mereka bersolat dan datang kami kepada mereka dan mereka bersolat.’ (Hadis Riwayat an-Nasa’i)

Berkata ‘Amarah bin Ruwaibah r.a saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : "Tidak akan memasuki Neraka siapa yang sembahyang (fardhu) sebelum naik matahari dan sebelum ghurubnya (tenggelam matahari) "

Dua sembahyang yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah sembahyang fardhu subuh dan asar.

Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w. bersabda maksudnya : “Sesiapa yang melakukan dua solah yang sejuk secara berjemaah akan memasuki Syurga.”

Dua solah yang sejuk ialah solah subuh dan asar.

Sahabat yang dihormati,
Terdapat banyak hadis-hadis Nabi s.a.w. yang menjelaskan kebaikan solat subuh berjemaah.


Kebaikan-kebaikannya adalah seperti berikut :

1. Mendapat pahala seperti menghidupkan malam keseluruhannya :

Diriwayatkan dari Uthman bin Affan r.anhu bahawasanya nabi s.a.w bersabda maksudnya :“ Sesiapa yang solat Isyak secara berjemaah akan mendapat pahala seolah-olah bangun separuh malam dan sesiapa yang solat subuh berjemaah akan mendapat pahala bangun sepenuh malam. (Hadis Riwayat Muslim)

2. Mendapat perlindungan Allah :

Daripada Jundub bin Abdullah berkata: Bersabda Nabi s.a.w. maksudnya :“ Sesiapa yang menunaikan solat subuh, maka dia berada dalam perlindungan Allah." (Hadis Riwayat Bukhari)

3. Malaikat akan menjaganya sepanjang hari :

Dari seorang lelaki yang menemani nabi s.a.w berkata, sampai kepadaku bahawa malaikat berpagi dengan membawa bendera bersama orang yang pertama ke masjid, malaikat akan bersama dengannya sehingga dia solat, kumudian akan keluar bersamanya sehinggalah dia masuk ke rumahnya, dan sampai juga kepadaku bahawa syaitan berpagi dengan membawa bendera bersama orang yang pertama ke pasar dan akan bersama dengannya sehingga ke rumah.(Hadith ini disebut oleh al-Munziriyy dalam al-Targhib wa al-Tarhib)

4- Orang yang melakukan solat subuh secara berjemaah malaikat akan berkumpul dengannya dan mendoakannya :


Bersabda Nabi s.a.w. maksudnya : "Para malaikat malam bertukar dengan malaikat siang dan mereka berhimpun pada waktu solat subuh dan solat Asar, mereka kemudian naik ke langit Allah bertanya kepada mereka dan Dia lebih mengetahui. ” Bagaimana kamu tinggalkan hamba-ku?”Para malaikat menjawab: Kami tinggalkan mereka dalam keadaan menunaikan solat dan kami bertemu dengan mereka juga dalam keadaan menunaikan solat, ampunkanlah mereka pada hari pembalasan. ”(Hadis Muttafaqun ’Alayhi)

5- Orang yang melakukan solat subuh berjemaah berpeluang untuk mendapat pahala haji dan umrah setiap hari :

Diriwayatkan daripada Anas R.anhu katanya: Sesiapa yang solat subuh secara berjemaah, kemudian dia duduk mengingati Allah sehingga terbit matahari, kemudian dia mengerjakan solat sebanyak dua rakaat, dia akan mendapat pahala seperti pahala haji dan umrah, sempurna. sempurna. sempurna ."

6- Allah menjanjikan orang yang menjga solat subuh berjemaah untuk dimasukkan ke Syurga :

“Sesiapa yang melakukan dua solat yang sejuk secara berjemaah akan memasuki Syurga.”

Dua solat yang sejuk ialah solat subuh dan asar.


7- Allah s.w.t tidak akan memasukkannya ke dalam Neraka :

Sabda Nabi s.a.w maksudnya : "Tidak akan masuk Neraka seorang yang menunaikan solat sebelum terbit matahari dan sebelum tenggelam."(Hadis Riwayat Muslim)

8. Selamat dari sifat munafiq.


Sabda Nabi s.a.w maksudnya :“ Sesungguhnya solat yang paling berat ke atas orang munafiq ialah solat subuh dan solat Isyak" dan dalam riwayat yang lain : "Solat subuh dan isyak tidak dihadiri oleh orang munafiq" .

9. Allah s.w.t memberikan kepada cahaya dalam kegelapan hari kiamat.


Sabda Nabi s.a.w maksudnya :“ Bergembirah orang yang berjalan dalam gelap untuk ke masjid dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat.”

Solat yang gelap ialah solat Isyak dan subuh

Balasan mereka yang meninggalkan  solat asar  :

1. Sabda Nabi s.a.w yang maksudnya : "Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a beliau mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda maksudnya :”Orang yang luput solat asarnya samalah ertinya dia telah kehilangan keluarga dan harta kekayaannya.”
(Hadis Riwayat Bukhari)

2. Sabda Nabi s.a.w. maksudnya : "Siapa meninggalkan solat Asar, maka gugurlah amalannya."
(Hadis Riwayat Bukhari)

Solat adalah perkara yang diwajibkan dalam Islam malah ia termasuk dalam salah satu daripada rukun Islam yang lima. Dari sudut pelaksanaan solat, seseorang itu tidak boleh sewenang-wenangnya meninggalkan solat kecuali mereka yang menghadapi suasana darurat yang membolehkan ia berbuat demikian sebagaimana yang dilakukan Nabi s.a.w dan umat Islam Madinah ketika berlaku peperangan Khandak yang sungguh sengit di mana pihak musuh telah mengepung Kota Madinah. Demi menjaga keselamatan mereka terpaksa menunda solat asar hingga ke waktu maghrib.

Sahabat,
Marilah sama-sama kita menjaga solat fardu lima waktu supaya dapat kita dirikan diawal waktu. Kita laksanakan dimasjid atau surau secara berjemaah kerana solat berjemaah mendapat ganjaran sebanyak 27 kali lebih baik daripada solat bersendirian. Terutama solat subuh dan asar kerana banyak fadilat dan kebaikan yang dinyatakan oleh hadis-hadis Nabi s.a.w seperti riwayat di atas.

Semoga solat yang kita kerjakan dapat mencegah diri kita daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar dan akan menjadi amal soleh yang akan membantu kita mendapat rahmat dan keampunan Allah s.w.t di hari akhirat nanti.


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML