Thursday, July 17, 2014

IKHLAS

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Sesuatu perkara yang hendak kita lakukan perlu mempunyai niat dan niat itu perlu ikhlas, kerana apa sahaja yang kita lakukan dengan penuh keikhlasan, amalan yang sedikit akan memberikan manfaat yang besar sama ada ketika berada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Berbuat sesuatu tanpa niat dan tanpa keikhlasan amalan itu tidak menghasilkan apa-apa manfaat sama ada di dunia lebih2 lagi di akhirat.


Allah berfirman:

    "Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar". (Al-Bayyinaat [98] : 5)


Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Allah SWT memandang kepada hati dan amal perbuatan kamu".(H.R. Muslim)


Diriwayatkan dalam satu hadith lain; bahawa ada seorang bertanya kepada Nabi Muhammad SAW : "Apakah itu iman?" Baginda menjawab, "Ikhlas".(H.R. Al-Baihaqi)


Dalam satu hadith lain lagi diriwayatkan bahawa semasa Rasulullah SAW mengutus Mu'az ke Yaman sebagai gabenor, Mu'az meminta nasihat daripada Baginda, lalu baginda bersabda : "Berikhlaslah dalam setiap amalan agama kamu. Amalan yang sedikitpun memadai sekiranya disertai dengan ikhlas".(H.R. al-Hakim)


Terdapat hadith yang mafhumnya bahawa Allah SWT hanya menerima amalan yang dilakukan semata-semata keranaNya.


Satu hadith lain lagi Rasulullah SAW bersabda : "Allah berfirman, "Akulah zat yang tidak berhajat langsung kepada sebarang sekutu. Sesiapa yang membuat amalan dan menyekutukan Aku dengan sesuatu yang lain semasa membuat amalan Aku serahkan dia kepada apa yang disekutukannya".. dalam riwayat lain ada tambahan " .....dan Aku membebaskan diri daripadanya".


Hadith yang lain lagi diriwayatkan bahawa pada hari kiamat, seorang penyeru akan menyeru dengan suara yang kuat di Padang Mahsyar, "Sesiapa yang menyengutukan Allah SWT dalam sebarang amal, hendaklah dia menuntut pahala daripada apa-apa yang disekutukan itu kerana Allah SWT tidak memerlukan sebarang sekutu".(H.R. Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)


Hadith lain lagi (H.R. Imam Ahmad).. "Sesiapa yang bersolat kerana hendak memperlihatkan kepada orang.. dia menjadi seorang yang menyekutukan Allah SWT dan sesiapa yang berpuasa kerana hendak memperlihatkan kepada orang, dia juga menyekutukan Allah SWT.. dan sesiapa yang bersedekah kerana hendak menunjuk2 kepada orang, dia juga menyekutukan Allah SWT".


Memperlihatka amalan kepada orang lain menjadikan orang yang ingin ditunjukkan amalan itu sekutu Allah.. sedangkan Allah tidak memerlukan sekutu.. dalam hal ini amalan seseorang itu tidak lagi semata-mata kerana Allah.


Dalam sebuah hadith lain (H.R.Muslim) dinyatakan bahawa "Sesungguhnya orang yang mula2 diadili pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang telah mati syahid, setelah dia didatangkan kepada Allah SWT, Allah SWT memperingatkan nikmatNya dan dia mengakui nikmat2 itu.. lalu Allah SWt bertanya, "Apakah yang telah kamu lakukan terhadap nikmt2 itu?". Orang itu berkata " Saya berperang di jalanMu sehingga saya telah gugur syahid".. Allah berfirman, "Kamu dusta, sebaliknya kamu berperang supaya kamu dikatakan pahlawan dan perkara itu telah kamu peroleh".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka. Orang kedua yang diadili ialah seorang lelaki yang telah belajar ilmu pengetahuan, mengajarkannya dan membaca al-Quran.. dia didatangkan ke hadapan Allah SWT dan Allah memperingatkan nikmat2 yang telah diberi kepadanya dan dia mengakui nikmat2 yang Allah berikan kepadanya.. Allah berfirman :Apakah yang telah engkau lakukan terhadap nikmat2 itu?". Lelaki itu berkata, "Saya belajar ilmu dan telah mengajarkannya dan saya membaca al-quran keranaMu".. Allah berfirman, "Kamu berdusta, sebaliknya kamu belajar supaya kamu dikatakan 'alim dan kamu membaca al-Quran kerana ingin dikatakan Qari lalu kamu memperolehinya".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka. Orang ketiga ialah seorang lelaki yang Allah telah permudahkan rezeki dan mengurniakannya pelbagai harta.. setelah didatangkan ke hadapan Allah SWt dan Allah memperingatkan nikmat2 yang telah diberi kepadanya dan dia mengakui nikmat2 yang Allah berikan itu.. Allah berfirman : Apakah yang telah engkau lakukan terhadap nikmat2 itu?". Lelaki itu berkata, "Saya telah membelanjakan pada jalan2 yang Engkau suka, untuk mendapatkan kerdhaanMU". Allah berfirman, :Kamu dusta, kamu membelanjakannya supaya kamu dikatakan seorang dermawan dan sesungguhnya kamu telah peroleh".. lalu Allah perintahkan dia diheret dengan muka terlangkup lalu dicampak ke dalam neraka".


Marilah kita sama2 menghayati ayat al-Quran dan hadith2 di atas dan berusaha menjaga niat dan amalan kita.. hendaklah kita berniat untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT.. Jangan dibiarkan ada ruang sedikitpun untuk masuk ke hati kita melakukan amalan untuk menunjuk2 dan mendapat balasan daripada manusia lain.. Sekiranya keinginan itu terlintas di hati kita cepat2lah beristighfar dan membaca La hawla wala quwwata illa billah..


Semoga Allah SWT dengan sifat kemurahanNya dan keberkatan NabiNya memberikan kita sfiat ikhlas.. Amiin.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML