Thursday, July 17, 2014

SUASANA ALAM AKHIRAT (1) AL-QALAM

Surah di dalam al-Quran berjumlah 114.. 80 daripadanya menerangkan tentang suasana Alam Akhirat.

Ini menunjukkan bahawa tujuan utama Allah turunkan al-Quran ialah untuk meyakinkan manusia akan adanya Alam Akhirat serta membayangkan kepada manusia bagaimana keadaan Alam Akhirat nanti.. agar manusia bersiap sedia menghadapinya dengan bekalan2 tertentu .. supaya manusia dapat menghindarkan diri daripada kesulitan2 serta dapat menyediakan diri dengan mengerjakan perkara2 yang menjanjikan kesenangan dan kebahagiaan di Alam akhirat nanti.Ini adalah merupakan rahmat Allah kepada kita.. andainya kita tidak diberi peringatan bagaimana kita nak bersedia.. samalah seperti kita nak menghadapi peperiksaan tentunya kita dah tau apa yang akan diuji..

Allah membuat penegasan dan pengulangan dalam al-Quran tentang kerugian yang akan ditanggung di Alam Akhirat nanti tidak dapat ditebus dengan apa-apa sekalipun biarpun seseorang itu mempunyai harta menggunung, anak pinak yang ramai serta pangkat darjat yang tinggi.. jika pengadilan di dunia boleh dibincang dan meminta keringanan hukuman mana bolaeh di sana nanti..

Allah menyatakan dengan ayat-ayat yang begitu indah dan mengagumkan untuk menanamkan keyakinan manusia terhadap Akhirat sehinggakan selama 23 tahun, yakni selama al-Quran itu diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, sebahagian besar manusia berbangsa Arab menjadi yakin seyakin2nya/tanpa ragu sedikitpun tentang adanya kehidupan di Alam Akhirat. Disebabkan itulah keadaan bangsa Arab ketika itu berubah daripada serba jelik, rosak, kotor serta berpecahbelah menjadi keadaan serba baik, teratur, bersih dan bersatupadu di bawah pimpinan Rasulullah SAW.. sehingga dalam jangka waktu yang pendek mereka menjadi bangsa yang terkemuka, kuat serta mendapat kemenangan.. serta Agama Islam menjadi berkembang dan menjadi Agama yang terkehadapan (leading religion).

Jadi.. salah satu faktor kemenangan Islam dan Nabi Muhammad SAW dari dulu hingga hari kiamat ialah faktor kepercayaan kepada Alam Akhirat ini. Allah berfirman dalam surah At-Taubah ayat 33 bermaksud:

Dialah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. (33)

Pelbagai cara Allah menanamkan keyakinan kepada manusia terhadap Akhirat , hinggakan manusia yang berkedudukan tinggi dalam masyarakat dan tinggi pengetahuan dapat menerima dengan mudah walaupun permasalahan ini amat rumit disebabkan alam akhirat ini tidak dapat dipandang dan dilihat.

Antara cara Allah menerangkan dalam al-Quran

Dalam Surah al-Insaan Ayat (1 – 6 ) yang bermaksud:

Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang dia (masih belum wujud lagi dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat)? (1) Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (2) (Kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan yang salah; maka terserahlah kepadanya) samada dia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun dia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka). (3) (Dalam pada itu), sesungguhnya Kami telah menyediakan bagi sesiapa yang berlaku kufur (atau menderhaka): Beberapa rantai dan belenggu serta Neraka yang menjulang-julang. (4) Sesungguhnya orang-orang yang berbakti (dengan taat dan kebajikan), akan meminum dari piala: Sejenis minuman yang bercampur dengan "Kafur". (5) Iaitu sebuah mata air (di Syurga), yang diminum daripadanya oleh hamba-hamba Allah (yang taat); mereka boleh mengalirkannya (di tempat-tempat tinggal mereka) dengan aliran yang semudah-mudahnya dan menurut kemahuannya. (6)

Dalam ayat di atas Allah menerangkan penciptaan manusia telah lama wujud sebelum wujudnya kaum musyrik di Mekah ketika itu.. lalu mengapa mereka tidak percaya akan adanya hari akhirat.. Allah boleh saja mencipta manusia dan makhluk lain betapa pula tidak boleh mencipta Alam Akhirat.. seterusnya Allah mengingatkan tentang balasan kepada orang2 yang kufur dengan menyediakan rantai dan belenggu serta api Neraka yang menjulang2.. sedangkan untuk orang2 yang beriman Allah sediakan minuman yang lazat daripada mata air yang hampir dengan mereka.

Manakala dalam Surah al-Ankabut ayat 54 yang bermaksud:

Mereka meminta kepadamu menyegerakan kedatangan azab itu, padahal sesungguhnya Neraka Jahanam tetap akan meliputi orang-orang yang kafir. (54)

Dalam ayat ini orang2 musyrik Mekah ketika itu meminta ditunjukkan azab padahal Allah akan turunkan azab tidak mengira sama ada mereka minta atupun tidak.. tidak ada siapa pun (orang2 yang kufur) yang dapat melepaskan diri daripada azab Neraka Jahanam pada hari tersebut.

Banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang menerangkan tentang adanya hari akhirat.. kita akan jumpa jika kita rajin meneliti dan mengkaji.. sayangnya ramai antara kita yang tidak memahami bahasa Arab kerana tidak mempelajarinya jika adapun ketika dalam darjah 1 hingga darjah 6 di sekolah Arab.. (termasuklah saya) tidak banyak yang dapat dikutip dalam masa tersebut.. mungkin kerana sukatan pelajaran atau guru2 yang mengajar kurang mahir berbahasa Arab ketika itu.. saya tidak tahu.. tetapi yang jelasnya ramai yang membaca al-Quran tidak memahami apa yang dibacanya.. lebih malang lagi kalau tidak mahu membacanya.. Apabila kita tidak faham bagaimana kita nak menurut segala yang disuruh dan meninggalkan segala yang dilarang.. zaman Nabi Muhammad SAW dahulu ketika turun ayat memerintahkan wanita menutup aurat.. masa itu juga wanita2 yang ada tidak kira di mana berada akan mencapai apa saja untuk menutup aurat mereka kerana mereka faham.

Berikut saya catatkan antara ayat2 dalam salah satu surah yang jumlahnya 80 yang saya nyatakan di atas tadi yang membayangkan suasana Alam Akhirat:

Surah Al-Qalam (Pena)

    (Ingatkanlah orang-orang yang tidak beriman) akan masa didedahkan kedahsyatan huru-hara (hari kiamat) dan mereka diseru supaya sujud maka mereka tidak dapat melakukannya; (42) Sambil pandangan mereka tunduk malu, serta mereka diliputi kehinaan dan sesungguhnya mereka (di dunia) dahulu telahpun diseru supaya sujud (tetapi mereka enggan) sedang mereka dalam keadaan sihat. (43)


Pada hari itu, di hadapan pengadilan mereka (orang-orang yang tidak beriman) dibentak supaya sujud tetapi tidak dapat melaksanakan perintah itu kerana bukan masanya lagi untuk bersolat di akhirat.. di dunia mereka tidak pernah solat dan tidak mahu menerima ajaran Rasulullah.. lalu Allah berfirman kepada RasulNya

    Biarkanlah Aku sahaja (wahai Muhammad) dengan orang yang mendustakan keterangan Al-Quran ini, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), dari arah yang mereka tidak mengetahuinya. (44) Dan Aku akan melanjutkan tempoh untuk mereka; sesungguhnya rancangan sulitKu (terhadap golongan yang kufur ingkar itu), amatlah kuat kukuh. (45)


Allah tarik mereka sedikit demi sedikit.. Allah hulurkan waktu bagi mereka dan membiarkan mereka terus hidup yang akhirnya pasti akan mati juga.. Pada masa itulah Allah menjalankan tipudayaNya (rencana) yang ditetapkan, yang tidak dapat dihalang kerana manusia tidak berdaya.. sedangkan Allah Maha Perkasa.. Mereka lalai terhadap Allah tetapi Allah tak pernah lalai..

Inilah suasana yang dibayangkan oleh Allah di dalam al-Quran tentang keadaan pada harai Akhirat nanti.. suasana ini sudah tentu membekas di hati ORANG2 YANG BERIMAN, YANG IKHLAS tetapi dianggap kosong dan sebagai angina lalu sahaja oleh orang2 yang tidak beriman.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML