Thursday, February 27, 2014

IN SYAA ALLAH

Dengan Izin Allah SWT (Insya Allah)

Assalammualaikum kepada sahabat-sahabat yang di rahmati ALLAH SWT sekalian. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW,kaum keluarga dan para sahabat baginda semuanya.

Dengan izin ALLAH derita akan sampai, dan ALLAH yang Maha memberi manfaat, tidak ada racun yang boleh membuat mati, kematian hanya terjadi dengan kekuasaan ALLAH. Racun sama sekali tidak mematikan, Racun hanya jalan kematian yang ALLAH tetapkan.
Kita tidak boleh menganggap ada sesuatu yang boleh menimpa kita tanpa kekuasaan ALLAH. Tidak ada daun jatuh kecuali atas izin ALLAH. Tidak ada darah menitis tanpa izin ALLAH.

Kalau semua dijalan ALLAH maka ALLAH redha. Kalau dilakukan tidak dijalan ALLAH dan ALLAH izinkan maka jadi dosa. Tidak ada kecurian yang boleh terjadi tanpa izin ALLAH. Bagi pencurinya pasti dapat balasan dari perbuatan buruk, bagi yang dicuri tetap atas izin ALLAH. Takdirnya bertemu antara si pencuri dengan yang dicuri semua adalah ALLAH yang mengatur, Tidak boleh lepas dari kekuasaan ALLAH. diatur sama, posisi duduknya diatur dekat, hingga terjadi sebuah kejadian.

Kalau yang dicuri itu orang yang beriman, lalu ia segera merespon takdir kehilangan ini dengan respon yang tepat, hati redha sambil ikhtiar, tafakur atas segala dosa yang dilakukan, dilanjutkan dengan tersungkur taubat sambil dicari. Maka hilang dompet tidak rugi sama sekali, dia naik darjat dengan hilangnya dompet. Tetapi penjahat kalau dia tidak bertaubat, lari kemanapun demi ALLAH pasti dapat. Tidak ada tempat lari dari azab ALLAH. nak lari kemana?? tidak ada yang boleh terlepas...

Demikian juga manfaat.... Tidak pernah ada ubat yang dapat menyembuhkan. Yang menyembuhkan adalah ALLAH. sebagaimana virus tidak boleh memberi kita penyakit. Virus hanya jalan sampainya takdir sakit pada diri kita.seorang doktor tidak boleh menyembuhkan pesakit,tetapi dengan izin ALLAH pesakit akan sembuh bila makan ubat.jadi doktor dan ubat adalah perantaraan.yang menyembuhkan hanyalah ALLAH.

surah Yunus 107 : 

"Jika ALLAH menyentuhkan kemudharatan bagi mu, tidak ada yang boleh menghilangkannya selain ALLAH, Jika ALLAH memberikan kebaikan pada-Mu maka tidak ada yang boleh menolaknya, ALLAH memberikan kepada siapa saja diantara hamba yang Dia kehendaki, Dialah ALLAH Yang Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang ..."

jadi mulai sekarang kejadian apapun yang menimpa kita baik yang kita sukai ataupun yang tidak kita sukai pasti terjadi atas izin 'ALLAH'.
mulai dari sekarang kita sibukkanlah diri kita untuk memperbaiki hubungan kita terhadap ALLAH, bertaubat kepada ALLAH, minta Ampunan pada ALLAH, minta diselamatkan oleh ALLAH dari Azab dan Siksa yang ALLAH ancamkan untuk kita.

demi ALLAH taubat tidak berlaku dalam dua keadaan pertama : ketika matahari terbit dari barat dan kedua ketika nyawa ini sudah tiba dikerongkongan kita....Nauzubillah.

Sebab itu dalam al-Quran ALLAH gunakan perkataan masyiah atau kehendak dan dalam masa yang sama ada perkataan redha. Manusia menjadi beriman dan kufur adalah dengan kehendak atau izin ALLAH. Jika ALLAH tidak izin atau kehendak, maka tiada satu perkara pun yang boleh berlaku di alam ini. Namun bukan semestinya apa yang ALLAH izinkan berlaku itu, ALLAH meredhainya.

Firman ALLAH: (maksudnya) “Maka (fikirkanlah) adakah orang yang dihiaskan kepadanya amalan buruknya (oleh syaitan) lalu dia memandangnya baik, kerana sesungguhnya ALLAH menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dan dia juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Oleh itu, janganlah kamu membinasakan dirimu (Wahai Muhammad) kerana menanggung dukacita terhadap kesesatan mereka. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui akan apa yang mereka kerjakan” ( Surah al-Fatir, ayat 8). ALLAH menyesat sesiapa yang Dia Kehendaki kerana mereka memilih kesesatan, demikian memberikan petunjuk-Nya kepada sesiapa yang ingin memilih petunjuk. Itulah peraturan alam yang Dia Maha Pencipta lagi Maha Adil tetapkan. Dia tidak menzalimi hamba-hambaNya.

”Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: “Sesungguhnya Aku akan mengerjakan Ini besok pagi, Kecuali (dengan menyebut): “Insya'ALLAH.” dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan Katakanlah: “Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini”. (QS al-Kahfi: 23-24)

Wahai yang Maha Menatap, jadikan takdir kami dapat membaca tulisan ini, adalah jalan untuk mengenal-Mu, jalan kami meyakini-Mu, jalan kami istiqomah dijalan-Mu.
Engkau pencipta kami, Engkau penggenggam lahir bathin kami, Engkau pembulak balik hati kami. Hanya dengan kekuasaan-Mu kami benar-benar yakin pada-Mu Ya ALLAH. Hanya dengan pertolongan-Mu kami istiqamah dijalan-Mu...Aamiin Ya Robb.

azita_idris79@yahoo.com
islamyangterindah.blogspot

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML