Friday, January 3, 2014

TAUFIK

Jauhi Enam Perkara Yang Boleh Menyebabkan Pintu Taufik Tertutup

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT akan memberi taufik dan hidayah kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki dikalangan para hamba-Nya yang ikhlas mencari kebenaran dan tidak ada kesombongan dalam hati manusia. Hidayah Allah SWT tidak akan sampai jika ada sedikit sahaja perasaan riak, sombong, bongkak, takbur, ujub dan sum'ah .

Menurut kitab Jauharah Tauhid, pengertian taufiq ialah sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut berada di dalam dirinya.

Taufiq tidak akan diberikan oleh Azza Wajalla melainkan hanya kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengabdikan diri dengan rasa kehambaan demi mendekatkan diri kepadaNYA.

Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah terdapat enam perkara tertutupnya pintu taufk. Perkara-perkara tersebu adalah seperti berikut :

1) Sibuk dengan nikmat tetapi tidak mensyukurinya.

2) Ghairah mencari ilmu tetapi tidak beramal.

3) Bersegera melakukan dosa tetapi mengakhirkan taubat.

4) bersahabat dengan orang soleh tetapi tidak mencontohinya.

5) Dunia ada di belakang tetapi mengikutinya.

6) Akhirat ada di hadapan namun membelakanginya.

Huraiannya :

1) Sibuk dengan nikmat tetapi tidak mensyukurinya.

Orang yang sibuk mencari harta kekayaan, sedangkan dia lupa untuk mensyukuri nikmat dan rezeki kurniaan Allah SWT maka ini adalah sebab pertama tertutupnya pintu taufik .

Firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih.”(Surah Ibrahim, ayat 7).

Kita disuruh bersyukur bukan saja apabila mendapat kemewahan atau apa yang dihajati tercapai. Sebaliknya, rasa bersyukur juga di atas ciptaan Allah yang menjadikan dunia ini untuk kemudahan manusia serta seluruh kehidupan lain di dunia ini.

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud : "Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Tanda seseorang itu bersyukur di atas nikmat Allah SWT apabila dia peroleh rezeki maka semakin hampir dirinya dengan Allah SWT. dan semakin tunduk dan patuh kepada suruhan Allah SWT.

2) Ghairah mencari ilmu tetapi tidak beramal.

Di dalam sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan hadis Usamah bin Zaid, dia berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan kemudian dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar sebagaimana berputarnya keledai yang menggerakkan penggilingan. Penduduk neraka pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya, ‘Wahai fulan, apakah yang terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab, ‘Dahulu aku memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri justru melakukannya’.”

Oleh sebab itu ilmu harus diamalkan. Solat harus ditegakkan. Zakat juga harus ditunaikan, dan lain sebagainya. Kerana sesungguhnya Allah tidak memiliki tujuan lain dalam menciptakan makhluk kecuali supaya mereka beribadah kepada-Nya. Allah berfirman yang maksudnya : “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku” (Surah. Adz-Dzariyaat (51) ayat 56)

3) Bersegera melakukan dosa tetapi mengakhirkan taubat.

Orang mukmin tidak akan menangguh-nangguhkan bertaubat, bila sahaja dia melakukan dosa lantas lidahnya terus beristighfar dan memohon ampun daripada Allah SWT sedangkan orang fasik atau orang jahil yang suka melakukan maksiat dia juga suka melambat-lambatkan bertaubat kerana menganggap bahawa dia masih ada masa, umur masih panjang sedangkan dia tak tahu bila masanya saat kematian akan sampai.

Sebenarnya syaitanlah yang suka mendorong atau memberikan bisikan untuk melambat-lambatkan bertaubat.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Seandainya kamu melakukan perbuatan dosa sehingga dosa –dosamu mencapai setinggi langit, kemudian kamu bertaubat nescaya Allah akan mengampuninya (menerima taubatmu)”. (Hadis Riwayat Baihaqi)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Seorang yang bertaubat dari suatu dosa seakan-akan tidak pernah memiliki dosa.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah).

4) Bersahabat dengan orang soleh tetapi tidak mencontohinya.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang menjadi cermin atau ikutan kepada sahabat yang lain. Jika kita ingin mencari sahabat maka carilah yang soleh dan berakhlak mulia, kemudian ikutlah kebaikan yang ditunjukkannya kepada kita. Jika kita gagal mengambilnya sebagai ikutan inilah faktor keempat tertutupnya pintu taufik.

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Imam al- Bukhari dari Abu Musa.)

5) Dunia ada di belakang tetapi mengikutinya.

Sesungguhnya dunia ini ibarat lautan yang luas dan dalam. Telah ramai insan yang tewas, karam dan tenggelam dipukul gelombang. Oleh itu, layarilah bahtera kehidupan ini berasaskan takwa. Muatannya iman yang teguh di dada dan layarnya tawakkal kepada Yang Maha Esa. Semoga kita selamat menuju ke pulau tujuan. Berjaya mendaki gunung harapan dan selamat mencapai kemenangan.

Dunia tempat menanam, akhirat tempat menuai. Waktu menanam memanglah susah, tidak semudah waktu menuai. Tetapi tanpa melalui kesusahan, kita tidak akan dapat menikmati kesenangan. Jangan sekali-kali mengikut ajakan syaitan dan godaan nafsu menyuruh berbuat jahat dan kemungkaran.

Janganlah jadi manusia yang mabuk dunia sehingga melupakan persediaan untuk menghadapi saat kematian dan bekalan di hari akhirat.

6) Akhirat ada di hadapan namun membelakanginya.

Membelakangkan akhirat bermakna melupakan persediaan untuk menghadapi kematian dan kehidupan di alam barzakh, melupakan seksa neraka yang disediakan kepada manusia yang engkar dan berdosa.Tidak memikirkan dosa atau pahala apabila membuat satu keputusan atau tindakan.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita jauhi enam perkara yang nyatakan di atas dan menggantikan dengan enam kebaikan iaitu bersyukur, mencari ilmu dan beramal dengannya, segerakan bertaubat, mencari sahabat yang soleh dan mencontohinya dalam kehidupan seharian, jangan sebuk dengan dunia yang melekakan dan utamakan kehidupan di hari akhirat.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML