Wednesday, November 5, 2014

BERWUDHU' ZAHIR DAN BATIN



Saya pernah dengar bahawa setiap kali kita berwudhu akan gugur dosa-dosa kecil. 

Jadi, sama-samalah kita fikirkan. 

Tidakkah kita mahu dosa kita di hapuskan dengan hanya mengambil wudhu yang sempurna. 

Sesungguhnya wudhu yang sempurna bukan hanya menjamin solat diterima tetapi juga boleh menghapuskan doa-dosa selagi tidak melakukan syirik. 

Rasulullah saw bersabda : 

“Dari Abu Hurairah berkata: telah bersabda Rasulullah saw: Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwuduk maka setelah ia membasuh wajahnya, keluarlah dari wajahnya segala dosa yang telah dilihat oleh kedua matanya melalui air atau bersama titisan air yang terakhir. Ketika membasuh kedua tangannya keluarlah dari kedua tangannya bersama air atau titisan air yang terakhir. Sewaktu ia membasuh kakinya setiap dosa yang dilangkah oleh kedua kakinya bersama air atau bersama air terakhir sehinggalah setelah ia selesai berwuduk ia bersih dari dosa-dosanya. 
(hadis riwayat muslim)” 


SEBUAH CERITA 

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. 

Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih iIbadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk. 

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, 

“Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?” 

Hatim berkata, 

“Apabila masuk waktu solat, aku berwudhu’ zahir dan batin.” 

Isam bertanya, 

“Bagaimana wudhu’ zahir dan batin itu?” 

Hatim berkata, 

“Wudhu’ zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhu’ dengan air”. 

Sementara wudhu’ batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :- 

1.  Bertaubat 

2.  Menyesali dosa yang telah dilakukan 

3.  Tidak tergila-gilakan dunia 

4.  Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya’) 

5.  Tinggalkan sifat berbangga 

6.  Tinggalkan sifat khianat dan menipu 

7.  Meninggalkan sifat dengki. 

Seterusnya Hatim berkata, 

“Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan 5 perkara: 

1.aku sedang berhadapan dengan Allah, 

2.Syurga di sebelah kananku, 

3.Neraka di sebelah kiriku, 

4.Malaikat Maut berada di belakangku, dan 

5.aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian ‘Siratal mustaqim’ dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.” 

“Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. 

Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.” 

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim. 

HIKMAH BERWUDHU'  

Antara fadhilat lain wuduk ialah mengangkat darjat manusia. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra 

: “Sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda: Sukakah kamu semua sekiranya aku tunjukkan kepada kalian akan amalan yang dapat menghapuskan kesalahan-kesalahan dan mengangkat beberapa darjat kalian? 

Mereka menjawab: 

Ya, wahai Rasulullah. 

Maka Baginda saw pun bersabda: 

Iaitu (antaranya) menyempurnakan wudhu walaupun dalam keadaan yang tidak disenangi (seperti kesejukan dan sebagainya) 

(Hadis riwayat Muslim)” 


Seterusnya, wudhu dapat memberi cahaya di akhirat. 

”Sesungguhnya umatku dipanggil pada Hari Kiamat dalam keadaan bercahaya wajah-wajah, tangan-tangan ; kaki-kaki mereka kerana bekas wudhu 
(Riwayat Bukhori & Muslim)” 

Pernahkah kita dengar bahawa wudhu dapat membuka ikatan syaitan? 

Ya, Rasulullah ada bersabda bahawa ikatan syaitan pada manusia akan terlerai dengan wudhu. 

“Dari Abu Hurairah, beliau meriwayatkan dari Rasulullah saw, bahawa syaitan mengikut manusia ketika tidur di malam hari, dengan tiga ikatan. 

Kemudian Rasulullah saw memberitahu cara untuk merungkai ikatan tersebut, dalam sabda Baginda saw: 

Sekiranya dia (manusia) bangun (dari tidurnya), dan mengingati Allah, bebaslah satu ikatan. Sekiranya dia berwudhu pula, bebaslah satu ikatan lagi, dan sekiranya dia bersolat, bebaslah satu ikatan lagi. Maka dia akan menjadi segar dan baik dirinya. Sekiranya dia tidak melakukannya (berzikir, wudhu, dan bersolat), maka dia akan menjadi buruk dan pemalas. 
(hadis riwayat. al-Bukhari)” 

Subhanallah, betapa besar dan istimewanya ganjaran berwudhu. 

Tak susahkan? 

Sesungguhnya islam itu sangat mudah. 

Jadi, saya ingin menyeru kepada semua dan diri sendiri juga untuk rajin-rajinkanlah diri kita untuk berwudhu. 

Basahkanlah anggota badan kita dengan wudhu. 

InsyaAllah segala usaha kita untuk berwudhu dan menyucikan diri mendapat ganjaran yg besar daripada Allah. 

Firman Allah: ”…Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang bersih (Al-baqarah : 222)”



No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML