Saturday, October 18, 2014

WELL SAID

 
 
 
Kalau sungguh-sungguh kamu sayang Allah dan Rasul-Nya, kamu akan tinggalkan dia kerana Allah dan Rasul.. Sebab apa? Sebab nak jaga ikhtilat, jaga pandangan dan sebagainya..

Sebab kamu pun tahu, kamu tak mampu nak kahwin lagi.. Dan belum tentu kamu akan kawin dengan dia.. Lagi kamu dengan dia, kamu hanya bagi harapan saja pada dia..

Ibnu Qayyim ada sebut,
 
“Orang yang meluahkan perasaan cintanya kepada seseorang, padahal belum tiba masa nak kahwin, maka, orang tu telah menganiayai orang yang dia cintai itu! Dan penganiayaan ini adalah sangat kejam, lebih kejam dari penganiayaan kepada harta..”

Kalau kamu betul sayangkan dia, utamakan cinta Allah dan Rasul-Nya dulu.. KORBANKAN perasaan demi Allah dan Rasul..

Masa depan kamu jauh lagi.. Banyak benda kamu kena buat.. habiskan study, kerja dakwah dan tarbiah, cari pendapatan sedikit, tolong mak ayah dan sebagainya..

Kalau di takdirkan kamu BUKAN dengan dia, PERCAYALAH...

Kalau kamu bercinta atau bercouple dengan dia bagai nak rak sekarang ni, suatu hari nanti kamu akan berpisah juga.. bahkan lagi menyakitkan !!

Tapi kalau betul dia tu jodoh kamu, kamu tak pernah contact bahkan tak pernah kenal pun dia, suatu hari dia akan jadi milik kamu.. Itu je perkiraan dalam dunia.. Jangan ikutkan perasaan tu..

Move forward.. Pandang kedepan.. banyak lagi benda penting nak fikir selain cinta bagai ni..

Dah betul2 sedia nak kahwin, baru pergi meminang, dan terus kahwin.. tak yah tunggu lama2.. Kahwin ni bukan benda mudah.. Ia datang dengan tanggungjawab.. Jangan tengok nak seronok je..

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML