Wednesday, July 16, 2014

U-H I :- KENALI HATI


Usrah hari ini akan membincangkan satu tajuk berkaitan dengan hati. Kenali hati, itulah tajuk yang akan kita bincangkan.

Hati memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan manusia. Dengan hati manuisa dapat hidup dengan erti kata yang sebenarnya dan tanpa hati atau hati yang mati, hidup seseorang tidak bererti.

Hati dalam kehidupan manusia terbahagi kepada dua. Kedua-duanya merupakan elemen penting dalam kehidupan manuisa.

Pertama; hati jasmani yang menjadi organ penting dalam tubuh manusia,ikenali juga sebagai "liver", hati yang berperanan sebagai penapis darah, menghasilkan hempedu dan berbagai macam fungsi untuk memastikan keseimbangan badan manusia supaya sentiasa sihat. Sekiranya hati ini gagal berfungsi maka berbagai komplikasi kesihatan akan terjadi dalam tubuh manusia.

Kedua hati rohani atau dikelani sebagai fuad, af'idah, basirah, lub, albab ,mata hati. Hati yang tidak dapat dirasa dengan panca indera tetapi menjadi peneraju dan pemandu kepada kehidupan manusia. Sering juga dipanggil hati nurani. Berkaitan hati ini, Rasulullah saw bersabda diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim;

أَلاَ وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ،وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِىَ الْقَلْبُ

"Dalam diri manusia itu terdapat seketul daging. Apabila daging yang seketul itu baik maka akan baiklah seluruh tubuh badannya. Dan apabila rosak daging yang seketul akan rosaklah tubuh badannya. Dan daging yang seketul itu ialah hati."

Dalam usrah kali ini kita akan membincangkan hati dari sudut bahagian kedua iaitu hati dengan makna hati rohani atau hati nurani kerana perbincangan hati dari aspek makna jasmani menjadi perbincangan para doktor perubatan.

Rasulullah saw dalam hadis di atas menjelaskan fungsi kedua-dua hati yang telah kita ketahui, samada hati jasmani yang berupa seketul daging, mahupun hati rohani yang mengawal segala tindakan manusia. Begitulah hebatnya Rasulullah saw dalam menerangkan hakikat kejadian manusia berasaskan wahyu Allah swt dan hakikat kejadian hati ini telah terbukti oleh penyelidikan sains hari ini. Ini adalah tanda kebesaran Allah swt, bukti bahawa segala yang dibawa oleh Rasulullah saw adalah satu kebenaran. Justeru amat rugilah mereka-mereka yang menolak wahyu dan pertunjuk Allah swt.


Hati dalam diri manusia adalah raja yang menentukan tingkah laku dan perbuatan manusia. Hati merupakan penggubal dasar dan prinsip kehidupan yang akan dilalui oleh seseorang manusia. Hati berperanan sebagai pembuat keputusan apabila manusia perlu membuat keputusan dalam sesuatu perkara.
Terlalu besar peranan hati dalam kehidupan manusia sehingga Rasulullah saw menyatakan "apabila hati itu baik maka baiklah segala anggotanya dan apabila hati itu rosak maka rosaklah segala anggota manusia.

Hakikat ini memang benar, kerana hati yang baik, akan dipenuhi dengan iman dan taqwa, apabila hati dipenuhi dengan keimanan dan ketaqwaan yang mantap, maka ia akan memandu seluruh anggota untuk melakukan perkara-perkara yang baik dan diredhai Allah, apabila hati itu baik, ia akan dipenuhi dengan segala macam sifat mahmudah, yang akan dijelmakan dalam berbagai bentuk akhlak yang mulia.

Sebab itulah orang yang hatinya baik akan sentiasa melakukan solat, khusuk dalam solatnya dan solatnya dapat menghindarkan diri dari segala macam dosa dan maksiat, hatinya akan sentiasa mendorong pemiliknya untuk bersifat dengan sabar, lemah lembut, penyayang, pemurah dan berbagai-bagai budi pekerti yang mulia.

Orang yang hatinya baik tidak kebaratan untuk bersedekah dan mengeluarkan zakat bahkan hatinya rasa tenang dan gembira apabila bersedekah dan berzakat.

Orang yang hatinya baik tidak akan melakukan rasuah, tidak akan menipu, tidak akan melakukan khianat, tidak akan berbohong dan tidak akan melakukan berbagai perbuatan tidak bermoral kerana takut dengan muraqabah Allah dan siksaan yang dijanjikan di akhirat nanti, disamping menyedari ia akan menyebabkan malapetaka dan kerosakan kepada umat manusia.

Orang yang hatinya baik, akan sentiasa menghormati orang lain, menghormati jiran tetangga, walaupun jiran bukan islam , kerana mereka tahu ia adalah tuntutan agama.

Ringkasnya orang yang hatinya baik itu ialah orang yang hatinya dipandu oleh iman dan hidayah Allah swt, manusia yang cukup sempurna menepati tujuan penciptaan manusia di atas muka bumi ini, Contoh yang paling hampir kepada kita ialah Rasulullah saw. Manusia agung yang dihiasi dengan budi pekerti dan akhlaq mulia kerana hatinya yang bersih, disucikan oleh malaikat Jibril dengan kehendak dari Allah swt.

Sebaliknya orang yang mempunyai hati yang rosak, hati yang ditutup oleh Allah swt, hati yang dikuasai oleh hawa nafsu, mendorong kepada dosa dan maksiat, hawa nafsu yang mendorong kepada keseronokan songsang, maka kita lihat manusia ini hidupnya tidak karuan, hidupnya tiada matlamat, tiada ketenangan dalam diri, dan jauh dari itu mereka sentiasa menjadi perosak kepada masyarakat, mereka menjadi duri yang sentiasa menyakiti orang lain, menjadi masalah kepada masyarakat, mereka menjadi racun yang mematikan hati-hati yang baik dan membawa mereka kepada kehinaan, dan yang lebih malang mereka yang mempunyai hati yang rosak ini menjadi tunggangan syaitan yang sentiasa berkerja dan berusaha membawa manusia bersama-sama mereka ke neraka jahannam.

Sebab orang yang hatinya rosak tidak ada hati perut, orang yang hatinya mati tidak ada perasaan belas kasihan, orang yang hatinya sakit ini tidak mengenal halal dan haram dalam kehidupan mereka sebagaimana yang ditunjukkan oleh orang-orang yahudi yang memang telah ditutup hatinya dari pertunjuk dan hidayah Allah swt, nauzubillahi min zalik .

Orang-orang yang hatinya sudah rosak tidak merasa bersalah apabila mereka mencuri, merompak, menyamun, menipu, rasuah, salahguna kuasa, kerana hawa nafsu sudah menguasai mereka.

Begitulah besarnya peranan hati dalam kehidupan manusia. Oleh itu marilah sama-sama kita mengenali diri kita dan perbaiki diri kita supaya dengan hati yang baik keita menjadi manusia yang baik seterusnya dapat memberi manfaat kepada orang lain. Rasulullah saw bersabda;

خير الناس أنفعهم للناس

Maksudnya ; Sebaik-baik manusia ialah manusia yang paling berguna kepada orang lain.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML