Monday, May 26, 2014

ZIKIR DAN ISTIHGFAR REJAB

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam menganjurkan umatnya agar memperbanyakkan istighfar. Maka banyakkanlah beristighfar pada Rejab ini kerana setiap saat dalamnya Allah SWT menyelamatkan seorang daripada api neraka.
.
Dari  Ibnu Abbas r.a., Rasulullah SAW bersabda: “ Sesiapa membaca kalimah berikut, pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan di antara waktu Zuhur dengan Asar; nescaya disuruh dua malaikat untuk menghapuskan catatan kejahatan.”

اَسْتَغْفِرُاللهَ الْعَظِيْمُ الَّدِىْ لآ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوْمُ وَاَتُوْبُ اِلَيْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ ظَالِمٍ لاَ يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ ضَرًّا وَلاَ نَفْعًا وَلاَ مَوْتًا وَلاَ حَيَاةً وَلاَ نُشُوْرًا.    
Daku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Hidup Lagi Maha Mengurus! Daku bertaubat kepada-Nya selaku taubatnya seorang hamba yang banyak dosa yang tiada menguasai akan dirinya dan tidak mampu membuat, menolak mudharat dan manfaat serta tidak dapat menguasai kematian, hidup dan kebangkitan.
.
.
Bacalah zikir-zikir berikut selepas Solat Fardhu Subuh dan Asar:
.
1. Tahlil, Takbir dan Istighfar:



2. Tiga Tasbih; Setiap satu, 100 kali :



3. Tasbih Pada Setiap Sepuluh Hari Rejab :



4. Istighfar Tauhid; 1 ~ 30 Rejab :



5. Berselawat : 



6. Beristighfar Pagi dan Petang :-



ISTIGHFAR
.
Rasulullah saw menganjurkan umatnya agar memperbanyakkan istighfar. Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka. Dan banyakkanlah beristighfar pada Rejab kerana pada setiap saat dalamnya Allah menyelamatkan seorang daripada api neraka.
.
1.  Penghulu Istighfar adalah di antara istighfar  yang diamalkan Baginda sepanjang Rejab :



2.  Istighfar paling baik dalam bulan Rejab:



Artikel Berkaitan:

Puasa Rejab  (Klik Di Sini
Kelebihan Bulan Rejab  (Klik Di Sini
Amalan Sepanjang Bulan Rejab  (Klik Di Sini


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML