Thursday, May 22, 2014

BAHAYA MATI JAHIL

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu’alaikum.

Segala puji bagi Allah Tuhan yang mentadbir seluruh alam. Selawat serta salam buat Nabi Muhammad, keluarga serta para sahabat dan yang mengikuti baginda hingga ke hari kiamat.

Nasihat Luqman al-Hakim yang pertama kepada anaknya ialah jangan syirik kepada Allah. Syirik kepada Allah satu inaya/zalim yang paling besar.

Jadi perkara yang pertama kita perlu nasihat kepada anak-anak kita ialah jangan syirik kepada Allah. Bahaya syirik, jika tak sempat taubat matilah dalam syirik lalu duduklah dalam neraka selama-lamanya.

Orang Budha, Kristian, Yahudi percaya kepada Allah tapi masa yang sama syirik kepada Allah.

Orang Islam kata La ilaha illallah. Allah itu satu, Esa, tiada sekutu baginya.

Dalam solat kita kata la syarika lahu.. tiada sekutu bagiNya.

Dalam Islam tiada istilah menilik, menilik tu haram. Percaya kepada bomoh yang menilik itu syirik.

Jangan sekutukan Allah itu dengan apa sahaja. 

Zalim ada 3

1) Syirik kepada Allah. Allah yang bagi rezeki tiba-tiba duk percaya benda lain pula. Allah bagi segalanya. Manusia tak reti buat apapun. Udara, ikan dan segalanya kita tak tahu buat. Zalim ialah meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya. Kena faham tauhid uluhiyah dan rububiyyah. Fahamilah Iyyakana'budu waiyyakanasta'iin. Berubat adalah asbab. Bukan ubat yang bagi lega tapi Allah yang bagi lega.

2) Zalim yang tidak diampun ialah zalim sesama kita. Kita buat zalim kepada orang, selagi orang tak ampunkan kita, kita tetap zalim.

3) Zalim yang diampun. Zalim kepada diri sendiri. Tak solat, tak beri zakat, tak tutup aurat. Kalau minta ampun Allah akan ampunkan. Sebab itulah nabi Adam dan isterinya minta ampun.

Zalim yang paling besar ialah syirik. 

Beribadatlah kerana Allah, bagi Allah, untuk Allah, La ilaha illallah.

Semua yang ditulis di atas itu ialah sebahagian daripada kuliyah Ustaz Mutalib Maarof tentang Bahaya mati jahil . Jadi kena belajar supaya tidak buat salah dan tidak mati dalam keadaan jahil, lebih-lebih lagi dalam keadaan mensyirikkan Allah SWT.

Teruskan menonton.




No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML