Friday, March 21, 2014

AWAS PENIPUAN DI LAMAN SESAWANG



Jenayah internet sering berlaku dengan mudah, di mana-mana dan bila-bila masa saja dalam dunia tanpa sempadan. Walaupun pihak PDRM dan BNM sentiasa bekerjasama dalam memberi kesedaran dan peringatan kepada masyarakat bagi memerangi “Jenayah Kewangan” masih ramai yang menjadi mangsa!

Komputer bukan saja digunakan sebagai alat memeras ugut, mendatangkan ketakutan kepada mangsa melalui e-mel malah mendesak mangsa agar menyerahkan apa-apa harta kepadanya. Gejala ini boleh membahayakan dari segi kewangan kerana pelakunya boleh dengan segera melenyapkan jumlah wang yang besar secara maya. Selain itu, ia juga mendatangkan kesan yang besar kepada keluarga dan hak persendirian.
.
.
Kes 1: Sindiket Penipuan Cinta Internet

Sindiket penipuan cinta internet rancak berleluasa biasanya mereka berselindung disebalik apartment mewah sebagai markas untuk beroperasi. Mereka sering mendakwa baru ingin atau telah mendaftar sebagai pelajar di unversiti tempatan.
Sindiket yang didalangi warga benua Afrika tersebut menabur berbagai tipu helah dan janji manis semata-mata ingin mencari keuntungan mudah. Laman sosial yang dilayar melalui komputer riba menjadi platform untuk mereka melakukan penipuan. Manakala barang berjenama turut menjadi umpan untuk mereka menabur lebih banyak tipu helah.
Ayat serta puisi cinta yang digarap dari buku khas menjadi modal mereka untuk meraih kepercayaan mangsa. Mereka mensasarkan wanita tempatan terutama andartu, ibu tunggal, wanita kaya serta pelajar di kolej dan unversiti tempatan.
.
.
Kes 2: Pesara Tentera USA Di Afganistan

Orang ramai juga diingatkan supaya tidak mudah percaya dengan tawaran oleh mana-mana individu yang hanya dikenali melalui media sosial untuk melakukan transaksi wang bagi mendapatkan habuan yang lebih besar.
Di antara oparandi sindiket penipuan yang memperdaya mangsa untuk mengeluarkan sejumlah wang seperti yang didakwa adalah mengikut taktik berikut:
1. Suspek mula berkenalan dengan mangsa melalui media sosial dan mangsa kebanyakannya adalah wanita pelbagai bangsa.
2. Mangsa telah berkenalan dengan suspek seperti di facebook yang kononnya merupakan pesara tentera USA di Afganistan.
3. Bagi mendapatkan wang persaraan yang didakwa bernilai 2 juta US Dollar, suspek meminta mangsa menghantar beberapa transaksi wang kepada beberapa individu lain bagi mendapatkan wang persaraan tersebut dan akan berkongsi wang persaraan itu dengan mangsa.
4. Suspek mungkin menggunakan nama James Ramos kemudian meminta mangsa untuk berurusan dengan sebuah ejen atau syarikat logistik melalui seorang individu penyamar lain bernama Mike Jackson bagi urusan mendapatkan wang persaraan tersebut.
5. Mangsa hanya sedar tertipu apabila cubaan untuk berjumpa dengan individu yang dimaksudkan gagal.
.
.
Jangan Terpedaya

Selain daripada umpan sebagai pesara tentera USA di Afganistan, sindiket penipuan juga memperdaya mangsa menyamar sebagai pewaris hartawan/jutawan eropah, usahawan pelaburan dan kononnya barangan/hadiah ditahan kastam dilapangan terbang.
.
Maka antum berhati-hatilah dengan penipuan kewangan melalui panggilan telefon, e-mel dan SMS. Antum dinasihatkan agar tidak mendedahkan maklumat keselamatan kewangan antum kepada sesiapa sahaja dalam apa jua keadaan pun, sekiranya antum menerima panggilan telefon, SMS atau e-mel yang tidak diundang. Jika telah terkena dan menjadi mangsa, maka segeralah melaporkanya kepada polis dan SKMM.
.
Allah سبحانه وتعالى telah berfirman:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٍۢ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًۭا

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu saling makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu-daya dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu,… . Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.”
(Surah an-Nisa’: Ayat 29)
.
.
والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)


No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML