Tuesday, September 23, 2014

HUBUNGAN CINTA ANTARA ALLAH DAN HAMBANYA

Bismilallahirrahmanirrahim... 

Assalamualaikum wbt...



          
Topik pada kali ini saya ingin menyentuh tentang “Cinta”. Hampir setiap hari saya mendengar tentang cinta. Ya, betul cinta itu fitrah manusia, tiada siapa dapat menghalangnya. Tetapi  apakah kita rasa kita sudah cukup menguasai rasa Cinta yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita. SubhanaAllah, rasa cinta Allah  SWT dan Nabi Muhammad SAW terhadap kita, tak dapat kita ucapkan dan tak dapat kita gambarkan. Cintanya Allah terhadap hambaNya tidak terkata, Nabi Muhammad mencintai kita seperti seorang bapa kepada kita. Tapi adakah kita mencintai Allah dan Nabi sepertimana Allah dan Nabi mencintai kita? Belum tentukan, tetapi kecintaan seseorang hamba itu hanya Allah yang tahu. Jadi di sini saya ingin mengajak sahabat-sahabat saya menghayati  “hubungan cinta antara Allah dan hambanya”.
             
           
Allah mencintai para kekasihNya dan bagi hamba pula wajib mencintai  Allah kerana kesempurnaan keagungan dan keindahan asma’-asma’ Allah dan sifat-sifatNya serta perbuatan-perbuatanNya.

Cinta adalah asas kehidupan dan makanan asas bagi jiwa :

  • Dengan  cinta , maka seekor unta akan berlaku lemah-lembut terhadap orang-orang di sekelilingnya.
  • Dengan cinta, maka seorang anak kecil boleh menyusu kepada ibunya.
  • Dengan cinta, maka seekor keldai boleh membuat kandangnya
  • Dengan cinta, maka wajah-wajah yang muram akan berseri kembali, mulut yang mencemet akan tersenyum, mata yang garang akan menjadi lembut, kesusahan akan menjadi kegembiraan.
  • Dengan cinta, maka masyarakat mudah untuk  dipersatukan dan didamaikan. Cinta adalah hakim bagi kehidupan dunia.
  • Dengan cinta, maka tengkorak-tengkorak para mujahid akan berjatuhan di atas bumi.
  • Dengan cinta, maka mereka redha untuk mengakhiri hidupnya di hujung pedang orang-orang kafir.
  • Dengan cinta, maka seseorang redha untuk bangun pada sepertiga malam yang terakhir demi beribadah kepada Tuhannya.
  • Dengan cinta, maka para dermawan redha untuk menyedekahkan harta mereka demi perjuangan di jalan Allah.
  • Dengan cinta, maka ketika Haram bin Malhan terbunuh di medan perang, dia berteriak: “Demi Tuhannya Ka’bah saya telah beruntung.”
  • Dengan cinta, Umair bin Hamam berdo’a ingin segera masuk ke dalam syurga, dengan berkata: “Sesungguhnya hidup ini terasa panjang apabila saya masih hidup sampai aku memakan kurma-kurma ini.”
  • Dengan cinta, pula Abdullah bin Umar Al-Anshari berteriak: “Ya Allah, ambillah darahku ini pada hari ini sehingga Engkau redha kepadaku.”


              
Ketika Allah mencintai  Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam, api menjadi dingin dan menyelamatkannya.

Ketika Allah mencintai Nabi Musa ‘Alaihissalam, maka air laut terbelah.

Ketika Allah mencintai Rasul terakhirnya, maka Allah menjadikan sebatang pokok kurma mengangis kerana rindu kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, dan Allah menjadikan bulan terbelah di tangan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

Sesungguhnya orang yang mencintai Allah, maka dia akan menganggap bahawa seksa Allah terasa tawar dan mati syahid di jalan Allah adalah matlamatnya.
Seorang penyair berkata: 

Saya mencintaimu, dan janganlah engkau bertanya kenapa?

Kerana aku mencintaimu secara murni fikiran dan hatiku.

         
Ketika cinta telah berakhir, maka segala-galanya akan nampak buruk sehingga segala prasangka buruk dan keragu-raguan serta muka yang masam akan kelihatan pada muka setiap orang.

        
Ketika cinta telah berakhir, maka seorang murid tidak akan mampu memahami perkataan gurunya yang menggunakan bahasa Arab yang fasih, dan seorang wanita tidak akan taat kepada suaminya walaupun suaminya hanya meminta secawan air. Apabila cinta telah berakhir, maka seorang ayah tidak akan menyayangi anaknya. Apabila cinta telah berakhir,maka lebah akan meninggalkan bunga, burung akan meninggalkan taman-taman dan burung merpati akan meninggalkan padang.

          
Ketika cinta telah berakhir, maka perang akan berkobar, benteng-benteng pertahanan akan dirempuh, nyawa dan harta akan melayang. Pada hari berakhirnya cinta,dunia akan menjadi tempat yang tandus, dalil-dalil kebenaran akan menjadi dongeng belaka dan kata-kata pepatah akan kehilangan maknanya. Tiada kehidupan kecuali dengan adanya cinta, dan tiada keabadian kecuali dengan adanya cinta. Apabila engkau jatuh cinta, maka engkau:

Ø  Akan dapat mencium wanginya bunga.
Ø  Merasa halusnya sutera.
Ø  Merasakan manisnya madu.
Ø  Mendapatkan ni’mat kesihatan.
Ø  Mendapatkan kemuliaan ilmu yang bermanfaat.
Ø  Akan mengetahui rahsia-rahsia banyak perkara.

Namun apabila engkau telah benci, maka:

Ø  Segala perkataan yang diucapkan oleh orang kepadamu akan terasa bagaikan pisau yang menyayat hati.
Ø  Segala tindakan orang akan kamu curigai.
Ø  Segala kebaikan orang lain akan kamu anggap sebagai keburukan.

         
Bacalah contoh-contoh yang nyata dari rasa cinta para sahabat pada Tuhan mereka Yang Maha Suci dan Maha Tinggi dan kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sehingga mereka menjadikan mati syahid fisabilillah adalah merupakan harapan mereka yang paling tinggi dan cita-cita mereka yang selalu mereka dambakan.

        
Lihatlah cerita mengenai seorang sahabat yang kerap membaca surah Al-Ikhlas pada setiap raka’at kerana rasa cintanya kepada surah tersebut yang di dalamnya mengenai penjelasan tentang sifat Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kerana rasa cinta tersebut, maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Khabarkanlah kepadanya (sahabat yang sering membaca surah  Al-Ikhlas tadi) bahawa Allah mencintainya)”. Hadis shahih, telah dijelaskan.

Allah Ta’ala mencintai para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana dalam firmanNya:


“Jika kalian benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”  (Ali-‘Imran: 31)

        
Sesiapa yang mencintai Allah dan RasulNya serta mencintai para sahabat Rasulullah Saw, maka dia hendaklah selalu melaksanakan dan mengikuti apa-apa yang dikerjakan oleh mereka. Marilah kita renungi firman Allah SWT ini:


“...Allah mencintai mereka dan mereka juga mencintai Allah...” (Al-Ma’idah: 54)

        
Tidaklah menghairankan dalam perkataan “mereka mencintai Allah” kerana Allah telah berbuat baik kepada mereka. Dan orang yang berbuat baik kepada diri kita, maka akan membuat kita mencintainya.  Akan tetapi apa yang menghairankan adalah perkataan “Allah mencintai kamu.” Bukankah Allah yang menciptakan dan memberikan rezeki serta memberikan petunjuk dan memudahkan mereka untuk mengerjakan amal shalih? Tetapi kenapa setelah mereka taat, maka Allah harus mencintai mereka?! Betapa besarnya anugerah Allah kepada hambaNya dan betapa baiknya Allah kepada mereka. Ya Allah, jadikanlah kami termasuk di antara orang-orang yang Engkau cintai dan mereka mencintaiMu.

Di antara cara-cara yang dapat membuat seseorang mencintai Allah, iaitu:

ü  Sentiasa berzikir kepadaNya dalam setiap masa dan setiap tempat.
ü  Sentiasa membaca Al-Qur’an dan merenungi isinya.
ü  Sering berkumpul dengan orang-orang shalih.
ü  Memperbanyakkan do’a.
ü  Memperbanyakkan tawakkal.
ü  Mencintai Rasulullah Saw.
ü  Mempelajari sunnah Rasulullah Saw.
ü  Mengamalkan sunnah Rasulullah Saw.
ü  Berdakwah
ü  Melakukan amar ma’ruf nahi munkar.
ü  Berjihad fisabilillah.
ü  Redha terhadap taqdirNya dan hukumNya.
ü  Mendahulukan rasa cinta kepada Allah melebihi rasa cintanya kepada diri sendiri, keluarga, kekasih, anak, harta dan tempat tinggal.

Cara-cara lain menumbuhkan rasa cintanya kepada Allah, iaitu:

v  Rajin melakukan solat.
v  Rajin bersedekah.
v  Rajin berpuasa.
v  Mensyukuri ni’matNya.
v  Bersabar atas segala musibah yang menimpa.
v  Berprasangka baik kepada Allah.
v  Melaksanakan haji.
v  Mencintai para kekasih Allah dan membenci para musuh Allah.
v  Rindu kepada syurgaNya.
v  Rindu untuk berjumpa Allah.
v  Takut kepada nerakaNya.
v  Menghindari dari azabNya.

Allah SWT berfirman:

“Maka segeralah kembali kepada(mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu.” (Adz-Dzariyat: 50)

SubhanaAllah lihatlah betapa cintanya Allah  terhadap hamba-hamba yang mencintaiNya, Allahu Akbar, tak mahukah kita merebut peluang ini. Sama-samalah kita melangkah mendekati Allah, in sha Allah ganjaran dariNya tidak terkira.^_^

Alhamdulillah, ini saja yang dapat saya sampaikan. Sama-samalah kita mencari dan menambahkan ilmu yang masih lagi kurang dalam diri kita. Segala kesilapan dan kekurangan adalah kelemahan saya, oleh itu jika terdapat sebarang kesilapan harap mohon maaf. Teguran membina amatlah dialu-alukan untuk membetulkan kesilapan pada topik akan datang, In sha Allah.

p/s: Jaga diri, jaga iman, jaga hati, dan jaga akhlak, semoga Allah SWT sentiasa bersama. Senyum Sokmo.^__^.


ILMU penyuluh hidup, AMAL bekalan perjalanan & AKHLAK hiasan jiwa & peribadi menuju destinasi AKHIRAT yang sudah pasti.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML